mboost-dp1

Lynx Cars

Ny dansk elbil giver Tesla Roadster baghjul

- Via EPN.dk - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Bjarni

Vi har flere gange her på sitet nævnt Tesla Motors el-sportsvogn Tesla Roadster, der modsat de fleste andre elbiler, både ligner og opfører sig som en rigtig sportsvogn.

Nu vil to danske mænd, Lars Munksø og Brian Hoehl tage kampen op med Tesla. Det skal ske med en ny elbil kaldet Lynx, der vil kunne købes fra oktober i år.

Et hurtigt kig på bilens specifikationer afslører, at Lynx er meget vildere end Tesla Roadster og sågar de fleste andre almindelige sportsvogne. Således kan bilens dobbelte motorsystem udvikle 900 HK, eller tre gange så meget som Teslas bil.

Afhængigt af batteripakke kan Lynx køre op til 350 km per opladning. Den har en maksimal hastighed på 200 km/t (elektronisk begrænset), og går fra 0 til 100 på 3,6 sekunder.

Den nye elbil kommer til at koste fra 633.000 kroner på danske plader. Se en video af Jan Magnussen tage en tur i bilen i kamp mod en Tesla Roadster herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - ThaKang
1. sep. 2009 12:07
Men karossen er en OPEL Speedster? så vil jeg nok hellere købe Tesla Roadster. Hvis de laver andre karosser, så kan det være. men ikke så længe den ligner opel speedster... :(
Gravatar #2 - p1x3l
1. sep. 2009 12:13
#1 dit tab..
Gravatar #3 - hr. værk
1. sep. 2009 12:14
og indtil de får sat den i masse produktion så er det bare varm luft lige som de fleste andre miljø flipper ting...
Vi snakker sq meget om miljøet, men der er ikke rigtigt nogen der gør noget reelt ved det!
Gravatar #4 - B230FT
1. sep. 2009 12:14
Vestas havde lånt en Tesla Roadster ved deres aktionærmøde i Ringkøbing, som vi aktinærer fik lov at prøve - og den var rigeligt vild for mig, skal jeg hilse at sige :-)

En helt vandvittig, og helt tyst acceleration, grundet elmotorens kæmpe moment - man trådte bare klampen i bund, og blev suget fremad, som i en eller anden vild tivoliforlystelse.

Jeg turde dog ikke køre mere end ca. 110 - men hold op hvor var det fedt :-)

/B230FT
Gravatar #5 - Slettet Bruger [1772515447]
1. sep. 2009 12:15
#1 synes nu ikke opel'en er grim.
Men vil nu heller ikke mene det er udseenet der er vigtigt i denne tidlige generation af elbiler...
Gravatar #6 - viceguy
1. sep. 2009 12:17
Synes at den virker lidt ubrugelig, da den ikke kan køre længere end 350km. pr. opladning... så længe vi ikke har opladningsstationer i landet kan den ikke bruges til særlig meget...

kunne også være interessant at vide hvor lang tid en opladning ville tage...
Gravatar #7 - Norrah
1. sep. 2009 12:20
633.000,- er jo faktisk ret billigt.
Gravatar #8 - Windcape
1. sep. 2009 12:23
Norrah (7) skrev:
633.000,- er jo faktisk ret billigt.
På danske plader, ja.

Meget overraskende.
Gravatar #9 - Mort
1. sep. 2009 12:27
Da elbiler endnu er fritaget for afgift så er de 633.000 på danske plader det samme som hvis bilen ikke var indregistreret. Momsen kommer vi selvfølgelig til at betale alligevel, men det er ikke den som normalt får bilens pris op i det røde felt.
Gravatar #10 - ghostface
1. sep. 2009 12:28
#6 hvor langt tror du gennemsnits danskeren kører hver dag? Det er uden tvivl ikke i nærheden af 350 km.

Du har helt ret i det ikke er en bil man tager på bilferie i men at den er ubrugelig er ikke korrekt.

Teslen tager så vidt jeg husker 5 timer om en opladning. Den kan altså oplade om natten mens du sover samt mens du er på arbejde (hvis der er socket til det)

Nå hoteller eller lign. begynder at stille sockets til rådighed så kan du pludselig også tage på tur i den og oplade efterhånden som du bevæger dig ned af. 350 km er stadig ikke meget på kør selv ferie men der skal ikke megen infrastruktur til før det kan lade sig gøre.
Gravatar #11 - mathiask
1. sep. 2009 12:30
Hvis de får det til at passe sammen med Dong-projektet, hvor man skifter batterier undervejs i de der vaskehal-agtige steder, så bliver det da sjovt.
Gravatar #12 - jugger
1. sep. 2009 12:37
De er heller ikke helt grønne endnu - men det skal nok komme ...

http://asia.cnet.com/crave/2009/05/04/study-electr...

Digest :

El biler ~ 200g CO2/Km
Normal benzin ~ 160g CO2/Km
Gravatar #13 - hvedehapser2
1. sep. 2009 12:37
#10
Det er stadig alt for ufleksibelt. Så er du tvunget til at have en bil nr 2, hvis du en dag skal kører mere end de 350km. Så til hverdagsbrug ja så det fint nok...

Jeg ville bare stadig foretrække en brintbil. så slipper man oss for at lave lithium batterier... Underligt som ingen fokuserer på hvor meget batteri produktion forurener. For ikke at tale om at man så bare er afhængig af en anden naturresource...
Gravatar #14 - AcidCrow
1. sep. 2009 12:38
Der står nu, hvis man følger linket, at bilen kan køre 500 km på en opladning. Hvis det er den samme type lithium batteri som også er i Koenigsegg's eldyt, så tager det omkring 20 min på en opladning.

Så er det lige pludseligt ret realistisk, at man tager den ned af autobahnen og lige får en karrywurst når den skal lades op.

Men tager den længere tid at lade op, som fx Tesla'en, er den i mine øjne ubrugelig, til længere rejser.

Designmæssigt, er det synd at den ligner en Opel, men det kan være at man kan smide skørter, og andre fælge på den ;)

Gravatar #15 - potensio
1. sep. 2009 12:39
Viceguy (6) skrev:
kunne også være interessant at vide hvor lang tid en opladning ville tage...


Angiveligt mellem 2 og 4 timer afhængigt af strømstyrken. Det virker da rimelig hurtigt fx sammenlignet med hvor lang tid det tager bare at lade et par lousy AA genopladelige batterier op :-)
Ellers må man sige det er imponerende data og en flad pris, ihvertfald i Danmark.
Det er lidt synd med deres hjemmeside, den virker noget hjemmestrikket med det ubehjælpsomme engelsk og et slogan som "Fast and clean - no gasoline. This is the cool way to be green!" Hvis bilen skal blive en sællert, kommer man jo nok ikke uden om noget prof PR.
Gravatar #16 - sparrez
1. sep. 2009 12:49
Det bliver først noget ved når de begynder at lave en familiebil som kan køre 5-600 km på en optankning.

Og opladningen skal vel og mærke ikke tage mere en 5-10 min. Det betyder så nok at der må udvikles en standard for batterier så disse kan skiftes på under 10 min og man derefter er på vejen igen.

Og som en anden også skriver så er det jo ærgeligt at der ikke fokuseres mere på f.eks. brintbiler, vi skal have en løsning der ikke bare flytter co2 udledningen fra bil-motoren over i batteriproduktionen.

En el sportsvogn er jo en fuldstændig åndsvag idé, det er jo ikke dem der forurener mest, nej lav en ordentlig rummelig familiebil der koster omkring 250.000,- så skal der nok komme skub i det...
Gravatar #17 - T_A
1. sep. 2009 13:18
Brint Biler er ikke fremtiden det er elbiler.

Det kræver meget mere energi at få 1KWh ud af en Brint bil end en el-bil.

Vi mangler en del udvikling på "batteri" området, men ingen tvivl om det nok skal komme foran brændselsceller i fremtiden.

Syntes det ser lidt ufærdigt ud af der er så lidt info på deres side omkring Lynx, når de skriver at de regner med at man kan købe den fra i år.

Der står intet rigtig info på deres side om batterierne, motor eller andet virker simpelt hen ikke færdigt deres produkt.
Gravatar #18 - Møller
1. sep. 2009 13:26
#12
Det kan godt være, at regnskabet ser sådan ud hvis du tanker den midt om dagen, hvor strømmen kommer fra kraftværker. Meningen med at køre i elbiler til dagligt er jo, at overskudsstrømmen fra vindmøller om natten kan gå til at lade bilerne. Da alternativet er at stoppe vindmøller, er det så at sige gratis CO2-mæssigt. Det kræver så bare, at der i lidt flere husstande bliver indført variable elpriser, så brug af strøm om natten bliver fremmet.
Gravatar #19 - terracide
1. sep. 2009 14:00
For vi ved alle at batterier i dag er sååååå miljøvenlige...hov vent *host*
Gravatar #20 - fennec
1. sep. 2009 14:03
#18
Man kunne endag forstille sig at folk fik deres egen lille vindmølle, som kan oplade bilen.

Jeg har kun ca 7 km på arbejde (14 km ialt), og bruger derfor ikke en helt opladning hver dag. Jeg skal derfor bare have strøm nok til at genoplade de 5% der er brugt hver nat. Det burde en lille mølle sagtens kunne klare. Og skulle der komme perioder uden vind, kan jeg jo stadig koble den til elnettet istedet.

Men kunne evt have sin egen lade station og 2 batteripakker, også simpelthen bytte batterierne ud når den ene er ved at være brugt.

Jeg mener helt klart at elbiler er fremtiden. Og Teslar kommer også med en 4 dørs familie bil. Mener det er næste år den skulle være på markede. De havde den i David Letterman for et par måneder siden. Skulle også være betydlige billigere en Roadster, for som de selv siger, så er udviklingen betalt af Roadster (som jo sælges til over pris). Nu har de teknologien. Den er afbetalt. Og derfor kan det komme i familie biler uden de skal tjene 400% pr bil.
Gravatar #21 - Windcape
1. sep. 2009 14:10
terracide (19) skrev:
For vi ved alle at batterier i dag er sååååå miljøvenlige...hov vent *host*
Jeg tror ikke rigtig at udviklingen har så meget med miljø at gøre, som at gå væk fra fusielt brændstof.
Gravatar #22 - terracide
1. sep. 2009 14:13
#21:
Du mener lidt som at pisse i buskernefor at holde sig varm i frostvejr?
Gravatar #23 - B230FT
1. sep. 2009 14:22
fennec (20) skrev:
Man kunne endag forstille sig at folk fik deres egen lille vindmølle, som kan oplade bilen.


I teorien en god idé - blandt problemerne er bare:

1) Støj i lokalområderne fra disse møller (medmindre du bor isoleret).

2) Små møller er håbløst ineffektive (relativt) i forhold til "rigtige" vindmøller - og producenterne "pynter" desværre ofte på deres specs.

3) Bøvlede godkendelsesprocedurer.

4) Sikkerhedsgodkendelse ved opstilling (ved evt. harveri).

5) De færreste har et velegnet sted at placere møllen (turbolens fra bakker, træer ol.).

o.s.v.

Så hvis du vil realisere din idé, så køb hellere en andel i en "rigtig" vindmølle, via f.x. vindmøllelaug - her får du mere for pengene, og bøvlet er langt mindre.

/B230FT
Gravatar #24 - Møller
1. sep. 2009 14:47
#22
Nok nærmere lidt som at vinde på gyngerne mens der tabes på karrusellerne...
Gravatar #25 - jnejne
1. sep. 2009 14:51
#22
Terracide... har altid haft lidt medlidenhed med dig pga. den dårlige omtale du har fået i diskussioner omkring pirateri. Du har jo bare sagt din mening... Men den der kommentar fik mig da til at miste ALT respekt for dig.

#0 - film
Hvem har skrevet engelske undertekster til Jan Magnusens udtale? "Vi er da lige nød til at peppe hans sprog lidt op.... han virker jo totalt utroværdig hvis han ikke siger f*** i hver sætning"
Gravatar #26 - terracide
1. sep. 2009 14:54
#25:
Uddyb...for jeg bliver ikke overvundet af slogans, falske grafer eller politisk agenda.
Gravatar #27 - greylion
1. sep. 2009 15:24
ThaKang (1) skrev:
Hvis de laver andre karosser, så kan det være. men ikke så længe den ligner opel speedster... :(

Karossen er sandsynligvis valgt pga. lav vindmodstand.
Det har altid været et problem at lave et karosseri, som er æstetisk acceptabelt, og samtidig har lav vindmodstands-koefficient.
Kig f.eks. på Buckminsters Dymaxion car.
Lav vindmodstand for en bil fra 1933, men ikke ligefrem nogen skønhed.
Så er der den mere nutidige Aptera 2, eller PAC-Car II
Jeg ville dog godt kunne leve med et karosseri fra en Fiat Turbina :·)
Gravatar #28 - mattiasg
1. sep. 2009 15:27
#12

De 200gCO2 / km tager udgangspunkt i stroem produceret paa ren kulkraft - CO2 loftet for energisektoren goer dog saaledes, at det ekstra pres paa el-nettet ikke kan kompenseres for vha. forbraending af mere kul, hvorfor det er misvisende.

Link til gennemgang paa Ingenoeren.
Gravatar #29 - Shadowhunter
1. sep. 2009 15:41
Fedt prisen er på vej ned af... Til den pris havde nok købt en bmw eller noget i den stil...

krydse finger for det bliver billigere, så tror hopper over på en elbil.

Mennesket er konservetiv overfor ny teknologi...
Gravatar #30 - T_A
1. sep. 2009 15:42
#20

Ret enig med dig, men du er da lidt doven ikke at cykle, hvis du da ikke lige har brug for plads til ting du skal bruge på job ;)

#23

Tror han mener han vil bruge en meget lille (måske 1KW max mølle).

I dag er det et krav at alle møller der skal på el-nettet skal godkendes, hvilket betyder vi ikke ser nogle disse mikromøller.

Men det er ikke nødvendigt hvis du ønsker en lille mølle der ikke skal forbindes til det offentlige el-net.

Jeg tror at når vi finder en billig, miljøvenlig afløser til Li-ion batterier, så tror jeg ikke det er uvirkelig, at mange hjem har deres egen "Cell" hvor de kan opbevarer energi til brug i hjemmet.

På den måde kan man lade på sin celle når el er "gratis" og bruge det i løbet af dagen.
Man kunne så her have god brug for en mikromølle der kunne så og lade lidt i løbet af dagen.

Dette ville selvfølgelig kræve en del af ens "batteri" noget lignende EEStor, selv om lige dette produkt efterhånden lugter ret meget af vaporware...
Gravatar #31 - Longbow
1. sep. 2009 18:10
Det med en personlig mini-vindmølle er måske ikke så langt ude i fremtiden: Clicky.

Artiklen handler om at der er blevet installeret en forsøgsvindmølle på taget af et almindelig etagebyggeri i København.
Gravatar #32 - T_A
1. sep. 2009 19:02
#31

Ja de ser ret smarte ud, men VAWT er meget energi ineffektive i forhold til deres størrelse.

De har selvfølgelig den fordel ikke at være nød til at dreje efter vinden og ser da også pænere ud i et byområde.
Gravatar #33 - Zombie Steve Jobs
1. sep. 2009 20:01
Vi kan også lave rigtige biler i dk http://www.zenvoautomotive.com/
Så og hørte en den anden dag... Nice
Gravatar #34 - T_A
1. sep. 2009 20:30
#33

Den ser fucking sweet ud, deres photoshopped billeder nu lidt bedre end deres prototype, men den er stadig lækker.


Faktisk er deres hjemmeside lækker og fyldt med detaljer til forskel fra Lynx's der ser ud som om de endnu ikke er tæt på klar til at have biler på gaden.
Gravatar #35 - XorioZ
2. sep. 2009 09:22
Jeg har en ide.

Hvorfor begynder vi ikke at bruge den strøm som alle vores vindmølleparker generere om natten til noget fornuftigt i stedet for at sende det til udlandet for nærmest ingen profit.

Jeg siger ikke vi skal bruge strømmen til at lade vores elbiler op.
for som tarrecide siger er batterier er ikke ligefrem super miljøvenlige.

Nej strømmen skulle bruges til at lave brint.
ville være genialt hvis Danmark kunne forsyne sig selv med brint til brandcelle biler.

Ja jeg er ikke altid uenig med hvad tarrecide siger
Kun ofte. :)
Gravatar #36 - T_A
2. sep. 2009 12:48
#35

Brintceller koster rigtig meget at producerer (hvilket batterier jo også gør) og har også en tilsvarende "miljø-fodaftryk".

Så vi sparer ikke noget her i forhold til batterierne.

Brint biler vil desvære altid udnytte energien dårligere end elbiler pga. de mange konverteringer el => Brint => el og det spild man har ved at skulle komprimerer det for at kunne flytte det.





Gravatar #37 - greylion
4. sep. 2009 10:44
XorioZ (35) skrev:
Jeg har en ide.
Hvorfor begynder vi ikke at bruge den strøm som alle vores vindmølleparker generere om natten til noget fornuftigt i stedet for at sende det til udlandet for nærmest ingen profit.
Nej strømmen skulle bruges til at lave brint.

Idéen har været fremsat før.
Problemet er, at brint er så pokkers svært at håndtere.
Man kan gemme det i trykflasker, men de skal være med et vildt højt tryk for at det kan betale sig at transportere og bruge i biler.

Brint har desuden det mindste molekyle der findes; derfor siver brint altid relativt hurtigt ud af trykflaskerne igen.
Mener jeg engang læste det var ca. 1 % om dagen, men det er selvfølgelig afhængigt af trykket..

Fin-fin forretning for dem som sælger brint på trykflaske; kunderne mister altid noget af indholdet, ligegyldigt hvad de gør.
Ikke så underligt at oliefirmaerne også var begejstrede for bruge brint til biler.

Alternativet er at 'gemme det' i et stof, som let kan spaltes til brint + en harmløs rest.
Ammoniak ser ud til at være løsningen.
Gravatar #38 - Shadowhunter
5. sep. 2009 09:13
#37
det bare ikke særligt sundt indhallere ammoniak. Da det kan give vand i lungerne... Hvis du først har været inde i en kontainer der er kølet med ammoniak. Så tror jeg du ville skifte mening...
Gravatar #39 - Jakob Jakobsen
5. sep. 2009 11:43
Det nye standard interface til el-biler, er jo netop lavet så bilerne kan levere strøm begge veje og automatisk lader på de tidspunkter der er det laveste forbrug.
Så bilen vil automatisk oplade sig selv om natten og kan, hvis man ikke bruger den den dag, afgive strøm til nettet igen når der er brug for meget strøm.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login