mboost-dp1

unknown

Lille stort spil

- Via theprodukkt - , redigeret af Pernicious

Ingen har sagt at et spil skal fylde flere cd’er for at være flot, men at lave en moderne 3D-shooter der kan ligge op til flere gange på en almindelig floppydisk, det ser man ikke hver dag.

En gruppe tyskere er i gang med at udviklet et spil som pt. kun fylder 96kb. På trods af den begrænsede størrelse, præsterer spillet overraskende god grafik, bl.a. ved at benytte pixelshader 1.3.

Spillet hedder “.kkrieger” og er indtil videre på beta-stadiet. Af den samme grund er den også stadigvæk fyldt med en del bugs hist og her. Der er heller ikke gjort meget ud af gameplayet, men det lover udviklerne at der snart vil blive gjort noget ved.

Linket er til gruppens hjemmeside hvor kan man hente spillet, eller hvis man ikke har computeren til at afvikle det, se nogle billeder af det.





Gå til bund
Gravatar #1 - TheWarOfMe
16. apr. 2004 11:50
hmm lyder da lidt fedt, så skal man ikke have alt den bøvl med 3-7 forskellige cd`er det skal squ prøves... :)
Gravatar #2 - mindzero
16. apr. 2004 11:53
Hmm ser virkelig flot ud på hjemmesiden...
Jeg kan dog ikke få det til at virke :(
Den loader lige et par sekunder og så hopper den bare ud af det :( ... Ingen fejlmeddelelse eller noget...

Edit:
kan dog se at det har rimelig høje systemkrav:

- A 1.5GHz Pentium3/Athlon or faster.
- 512MB of RAM (or more)
- A Geforce4Ti (or higher) or ATI Radeon8500 (or higher) graphics card
supporting pixel shaders 1.3, preferably with 128MB or more of VRAM.
- Some kind of sound hardware
- DirectX 9.0b

Må hellere prøve det på min stationære istedet :)
Gravatar #3 - grav
16. apr. 2004 11:55
Får ulovlig handling hér.

Tror også godt jeg kunne programmere noget på 96 KB, der crashede ;-)
Gravatar #4 - [email protected]
16. apr. 2004 11:56
Damn det ser nice ud! jeg var lige inde og se på screendumps og de fylder da hver især næsten lige så meget som spillet :D Fandme iorden! Minder mig lidt om de gamle 64kb konkurrencer til div. cyperparties :P
Jeg skal da helt sikkert prøve det! Tror bare ikke det kører på min arbejds maksine med suse 9.0 indstalleret....

/You cannot simultaneously prevent and prepare for war.
Gravatar #5 - biesbjerg
16. apr. 2004 11:57
Virker fint her.

Dog ser farverne fucked ud- men det er sgu nok pga mit GF3 TI200 ;) Men udover det; Pisse imponerende lyd og grafik, tager størrelsen i betragtning!!!
Gravatar #6 - kgp43
16. apr. 2004 11:58
Det kan da næsten ikke passe. 96KB, man kan ikke engang lave et billede i photoshop på den størrelse... en forsinket aprilsnar?
Gravatar #7 - Yasw
16. apr. 2004 11:58
Det får mig umiddelbart til at tænke på demoer. Der får man jo også 10min lange "film" med 3D grafik på niveau med de fleste moderne spil. Også på kun 64K. Det er vel lidt af det samme. Det hele skal laves realtime og kræver derfor en rimelig god maskine. Forskellen her er vel bare at det er interaktivt, hvilket de fleste demoer jo ikke er.
Gravatar #8 - Nize
16. apr. 2004 11:59
Det kører også glimrende her, startede første gang, på et 9800XT. Kører smukt.

Ganske imponerende, og gameplayet er i orden, når man føæer man skal passe på hvadend der nu er bag næste dør :)

- Nize
Gravatar #9 - wk
16. apr. 2004 12:01
#6,

Det er ik' nogen aprilsnar, spillet virker ganske fint.

I kan finde mere fra Farbrausch, som har lavet spillet, her:
http://www.farb-rausch.de/

Jeg kan anbefale fr-030 (64k), fr-025 (demo), fr-019 (64k), fr-010 (64k) og selvfølgelig fr-008 (64k)
Gravatar #10 - Yasw
16. apr. 2004 12:03
#9 - Nåhja! Burde måske lige have kigget nærmere på det inden jeg skrev #7. Det er jo netop en demogruppe der står bag :) Overrasker mig egentlig ikke.
Gravatar #11 - Mifan
16. apr. 2004 12:03
#4 Hvad mener du med "de gamle 64kb konkurrencer"? Scenen er ikke død og der laves i højeste grad stadig demoer som fylder tæt på ingenting...

#6 www.scene.org prøv at find nogle af 64k demoerne, så skal du se!
Gravatar #12 - uther doul
16. apr. 2004 12:09
Spillet er lavet af gruppen The Produkkt, som også vandt 64 kb intro konkurrencen på The Party i 2000. Så der er hold i historien. F***ing amazing code stuff.

[email protected]
Gravatar #13 - apocalypse
16. apr. 2004 12:09
Spillet virker fint, den er dog rimlig lang til om at starte, og farverne i creditsne er meget lyse, selve spillet køre også ok selvom man ikke kan ændre på styringen og mangler et sigtekort.. jeg han fast i en blæke i det 4 eller 5 rum.
Gravatar #14 - mindzero
16. apr. 2004 12:10
Damn jeg fatter virkelig ikke at de har fået smidt hele det spil ned på så lidt plads... Det var dog lidt for let at gennemgøre ;-p
Gravatar #15 - MNM
16. apr. 2004 12:10
#6
Der er jo heller ingen "billeder" med i exe filen, alle textures bliver genereret når spillet starter
Gravatar #16 - iphase
16. apr. 2004 12:11
Det var da på tide at the product blev til noget mere, kan huske da jeg var til the party for nogle år tilbage da de presenterede det, og vandt med stående bifald, super fed demo!

Kan huske at mig og nogle af gutterne undrede os over hvorfor der ikek blev lavet spil i den størelse, det ville da være mega sejt, og her er det så, buggy, men det er da ved at blive til noget.

Link til "the product"
http://cs.ttk.ru/files/demo/fr08v101.exe
Gravatar #17 - Ronson ⅍
16. apr. 2004 12:11
Det første jeg tænkte var ".das .produkt", 64kb demo. Og ganske rigtigt.. :)

Overhørte folk snakke om spillet i dag, og sendte dem fluks den 64kb demo. Nu hvor jeg er hjemme giver det hele mening :)
Gravatar #18 - px
16. apr. 2004 12:19
Det larmede af helvede til, da de præsenterede det til BP...
Gravatar #19 - toffe1001
16. apr. 2004 12:29
Okay, det er da lidt imponerne at det fylder så lidt...

Men hvad mon der er grunden til at det kun virker på nogle computere. Jeg har ikke fået taget det ned endnu, da jeg først lige skal hjem fra arbejde. Men jeg vil da gerne lige prøve det, men spørgsmålet er jo bare om det kræver noget specielt installert...
Gravatar #20 - .dot
16. apr. 2004 12:43
#19 - Spillet gør brug af PS13 som understøttes af ATi Radeon 8500 eller højere, og nVidia GeForce 3 TI eller højere (dog ikke GeForce 4MX da disse faktisk bare er overklokede GeForce 2MX)

Edit:
Ja og så sluger den også en smugle CPU og masser af RAM :)
Gravatar #21 - Mental Biker
16. apr. 2004 12:43
19# formentlig fordi deres GF-kort ikke understøtter den korrekte pixel shader ver.
Gravatar #22 - Ronson ⅍
16. apr. 2004 12:55
Det kører fint her, på en P4 2.6, 512MB PC3200, 9800 SE @ NP m. 128MB. Men det er jo klart at noget kan fylde så lidt, hvis ting som textures genereres frem for at ligge som billeder, det har trods alt også sine bagsider.
Gravatar #23 - booster
16. apr. 2004 12:59
px, du lå vel på plænen udenfor? :)
Gravatar #24 - Lobais
16. apr. 2004 13:11
Lol, 96KB, 128MB or more of VRAM.
Og det er jo ikke engang selve computerens ram!
Gravatar #25 - jara06
16. apr. 2004 13:17
Rigtig imponerende grafik!
Utroligt de kan .. :)

Køre dog ikke flydende her, men nok til at slå nogle ting ihjel og nyde enviromentet ... :þ
2*p3 866, 1gb ram, ATI 8500 64mb
Gravatar #26 - Metoer
16. apr. 2004 13:22
Jeg vil have opgraderet mit grafikkort i min bærbare :)
Den stopper efter et par sekunder med at loade:
Celeron 2,2GHz
512mb ram
16 mb GF4GO
Gravatar #27 - elscorpio
16. apr. 2004 13:35
hmmm
kører med ca 10-15 Frames/Pr.second her

Athlon 2500 (Barton), GF4Ti4200 64mb, 512 mb ram

Det ser nice ud og ligner en rigtig god begyndelse.
Gravatar #28 - Dwarf
16. apr. 2004 13:40
#12 .. jeg pointere bare lige .. for det første, gruppen hedder Farbrausch, ikke The Produkkt, de lavede for snart 3½ år siden den "64KB INTRO", som rystede verden, ved navn "The Product" eller "FR-08" .. som betyder Farbrausch-08 da det var deres ottende produktion.

Deres 96kb spil blev præsenteret på Breakpoint04, hvor vi var ganske få danskere nede, tak for turen homoer, det gør vi igen engang ;)

Der blev sidste år præsenteret en 4KB INTRO som osse rystede ret meget, tjek den her : http://khype.org/down/mojo-4k_final.zip
Gravatar #29 - Mifan
16. apr. 2004 13:41
#28 Sagde du homo der?
Gravatar #30 - Dwarf
16. apr. 2004 13:43
Uha mifan, ja det gjorde jeg og i havde skam chancen for at komme med os derned, men vi fandt nogle andre ;)

Med hensyn til navnet på dem som har lavet det, så har jeg overset de har lavet spillet under produktion af firmaet theprodukkt, men gruppen som har lavet det firma hedder stadigvæk Farbrausch.. så ved i det ;)
Gravatar #31 - dcgeek
16. apr. 2004 13:59
Endelig har nogen taget sig sammen. Jeg har flere gange ment, at det var unødvendigt, at spil skal fylde så meget og være så krævende.

F.eks. har jeg op til flere gange, dengang jeg havde min gamle bærbare, en Compaq Pressario 1200, 450 Mhz, 8 MB GFX, 128 MB-RAM, oplevet, at jeg kunne spille spil på min pc, som der var vildt flot grafik på. Men samtidig var der også spil, som hvis jeg satte grafikken helt ned, så den blev helt vildt grim, så hakkede det stadigvæk.

Det har jeg aldrig kunne forstå hvorfor det har været sådan... Altså, når jeg kan sidde og spille det ene spil med vildt god grafik, der selv idag har en vildt god grafik (helt præcist Need for Speed 3 Hot Pursuit") men ikke kan spille Soldier of Fortune, selv med laveste opløsning, med grafikken helt i bund.

Noget tyder jo på, at programmørerne er nogle dovne slapsvanse, der ikke kan en skid andet end bare at bruge og bruge og så lige bruge det dobbelte igen, af computerens resourcer, til ingen verdens nytte.

Jeg synes ikke det spil der er blevet lavet er nogen "god præstation", for jeg har hele tiden ment, at det var muligt at lave det. Men ingen gider - alene af én grund: Inkompetence - og dog, 2 grunde: Inkompetence og dovenskab!
Gravatar #32 - HarryV
16. apr. 2004 14:11
geforce 4 mx. øv.
Gravatar #33 - stone
16. apr. 2004 14:30
#31 "Endelig har nogen taget sig sammen."

endelig? traditionen for smaa demoer er lang og imponerende.


#31 "Det har jeg aldrig kunne forstå hvorfor det har været sådan..."

der er forskelle paa flere niveauer. en game engine er ofte specialiceret til en given type spil, og forskellige spil typer har forskellige omraader som de vaegter. det giver ikke mening at sammenligne et bilspil og en shooter.


#31 "Noget tyder jo på, at programmørerne er nogle dovne slapsvanse"

jeg er gammel c64 og amiga mand, og det er imponerende hvad de kunne faa de maskiner til. alien breed 3d feks. men der er flere sider af sagen. ofte kan det ikke betale sig at optimere noget saerligt, og det saelger ogsaa bedre at udnytte alle de nyeste features.

i nogle tilfaelde magter de ikke saa meget. i andre er det tidsrammen eller udgiveren der presser produktet. det er millioner af grunde, og for det meste er det finasielle eller tekniske begraensninger.


#31 "Jeg synes ikke det spil der er blevet lavet er nogen "god præstation", for jeg har hele tiden ment, at det var muligt at lave det."

det er ikke muligt at lave det. dette 'spil' har de vilde systemkrav og det er uhyre begraenset og kan ikke sammenlignes med en fuld produktion. ofte kan det ikke betale sig at gaa paa kompromis, da du bruger en masse resourcer paa loesninger, som kun forringer og begraenser dit produkt.

produceralle textures kan kun bruges i begraenset omfang, og hvis der er mange, holder det ikke at generere dem paa loadtime. altsaa skal der rigtige textures til. en texture bliver alligvel konverteret til raw paa grafikkortet, saa for ikke at miste kvalitet med jpg ogligende, kan man lige saa godt ligge textures som bmp.

saa skal der maaske laves et logo og en lille intro video, og straks stryger stoerrelsen op igen.

proev at kigge paa demoens hukommelses forbrug naar den koerer. den skaber jo alt fyldet under opstart, hvilket man lige saa godt kunne have lagt med, saa den ville loade hurtigere, koere hurtigere og vaere mere varieret. det er naivt at tro at en saadan optimeret demo engine som denne, kan sammenlignes med en faktisk spil engine.

/stone
Gravatar #34 - Mr.DNA
16. apr. 2004 15:07
kører fint her, lader til den kører best på Ati kort.
9800pro her :)
Gravatar #35 - s7yler
16. apr. 2004 15:28
Nej det virker også fint nok her, ingen problemer med at køre det. Jeg har GeForce4 Ti4200 og en P4 3.0 Ghz
Gravatar #36 - demolition
16. apr. 2004 15:30
Den kører rent ud sagt elendigt på min maskine, XP1700+, 1GB DDR ram og et ATI Radeon 8500.
Det er næsten umuligt at spille, da det kører med ca. 2 FPS, og det synes jeg er lidt underligt, da det lyder som om den kører fint ved andre R8500 ejere..

Men ligesom med deres 64k demo er det da ret imponerende hvor lidt den fylder.
Gravatar #37 - Viperaberus
16. apr. 2004 15:33
#33
Det er sgu ikke mange chancer du gi'r det spil!
Selvfølgelig kommer det til at fylde en del mere, men at gå over til BMP er da tåbeligt! Hvad fejler fx PNG? Der er masser af tabsløse billedformater (som understøtter alphakanalen!)
Gravatar #38 - Xill
16. apr. 2004 15:42
kan ikke på min med et ATi Radeon 9200SE
Gravatar #39 - ExPoIsEr
16. apr. 2004 16:14
Måske var det snart på tide at få nyt grafik kort da geforce 2 tilsyndeladende ikke rigtig vil køre det :D
Gravatar #40 - fessor
16. apr. 2004 16:26
#31

du fatter bjælde hva ? De har lavet et spil for at vise det kan lade sig gøre.. ikke for at det skulle blive til et færdigt "pop" spil..

det er en præstation på linje med 64kb intro, 4kb intro'er og Mekka's gamle 32kb spil compo ( Hil til pink/abyss for hans 32kb amiga platformer i 1998)

#37
Find mig lige et grafikkort som behandler textures som PNG i dens interne arbejdsram... alt kører RAW i VRAM'en ...
derfor kan du ligeså godt store dine textures som bmp/tga..

..fessor..
Gravatar #41 - stone
16. apr. 2004 16:48
#36 - er dit gfx kort med 64mb ram? det kan vaere en afgoerende forskel, da der i saa fald skal swappes meget.

#37 - mener da ikke jeg naevner noget om spillets chancer eller potientale. jeg proever at forklare forskellen paa en demo og en spil engine, og nogle faa grunde til hvorfor der er forskelle. i dette tilfaelde handler det om at den skal fylde lidt. det er paa bekostning af features, scaleability, udviklingstid og meget andet - det er netop en demo med det maal at lave meget paa lidt plads, og er ikke i saerligt vid udstraekning praktisk brugbart ved en spil produktion.

det er en meget flot produktion, men der hersker en udbredt misforstaaelse mht forskellene.

/stone
Gravatar #42 - rasmuskaae
16. apr. 2004 17:11
det er vel også værd at bemærke, at der er andre 96kb spil fra samme demoparty (breakpoint). http://ftp.snt.utwente.nl/pub/misc/demoscene/96k%2...
Gravatar #43 - BlackAutt
16. apr. 2004 17:13
Farbrausch har gjort det igen... endnu engang må jeg samle min kæbe op fra gulvet!

Det er ganske enkelt helt fantastisk, at det i det hele taget kan lade sig gøre (synes jeg)... mmmm... jeg ville MEGET gerne kigge lidt i den source kode! :oP
Gravatar #44 - PikkeMand
16. apr. 2004 17:50
MEGET imponerende!
Det kan godt være at der er nogle der har vildt styr på deres shit og "ikke synes det er noget", men det fik sku' godt nok mig op af stolen da jeg så den grafik fra et spil på 96Kb.
De texturer ser VOLD nice ud med pixelshader 1.3 - minder mig faktisk mest om FarCry.

Til sammenligning fylder FarCry 3,45GB, eller 37000,6 gange så meget! (Det skal dog siges at jeg efter afprøvning af begge spil mener at FarCry har en del bedre historie og gameplay :-)
Gravatar #45 - MacMiskenn
16. apr. 2004 21:02
Mine farver ser weird ud, en masse rød i starten og det lagger af ***** til, kører med P4 1.8 Ghz, 512mb ram, G-force 3 TI200 128 mb ram og WinXP nogen der kan hjælpe lidt?
Gravatar #46 - PikkeMand
16. apr. 2004 21:49
#45
Tja... jeg kører AMD Barton 3000+ overclocket fra 2GHz til 2,4GHz, 512MB RAM og et overclocket Radeon 9600 Pro.
Jeg vil skyde på at jeg opnår omkring 15 fps, så jeg tror ikke du behøves at være urolig. Bare fordi det ikke fylder ret meget betyder det ikke at det er Kaptajn Kaper eller Pacman :-)

- Med hensyn til de mærkelige farver kan det muligvis være dit TI200 der ikke understøtter de nye features spillet kræver (fx. pixelshader 1.3), men på dette punkt er jeg ikke ekspert.
Gravatar #47 - demolition
16. apr. 2004 22:02
#41: Ja, så skulle jeg lige ind og kigge efter, for jeg kunne ikke huske hvor meget der var. :-)

Men det er kun med 64MB, så det er nok derfor det kører så ringe.
Gravatar #48 - amokk
17. apr. 2004 00:02
Det er self. imponerende at det fylder så lidt, men det kræver sgu også sin PC... På min Centrino 1.5 GHz med 512 RAM og GFFX 5650 128MB kører det med ca 10 fps så vidt jeg kan se...

Man skal også lige tænke over flere ting...

1. Der er en grund til at exe filen fylder 98% efter den er zippet... Det er hårdt komprimeret i forvejen... Det tager et minuts tid at åbne, så der er højst sandsynligt brugt nogle specielle komprimeringsalgoritmer, fx. fraktaler eller vektorer osv.

Det vil sige at det ikke ville kunne lade sig gøre at smide en hvilken som helst stykke grafik ned som en del af spillet.

Hvis spillets filer havde størrelse som den mængde data der bruges efter udpakningen, ville det højst sandsynligt fylde adskillige MB, sikkert over 10. - og ville til gengæld loade hurtigere

2. En del af de lyde og tekstures som bruges, ligger sandsynligvis som en del af DirectX 9, og er derfor ikke en del af selve spillet. Sådan var det i hvert fald ved the product.

3. Som beskrevet er det et meget simpelt gameplay, og der er sparet på alt andet selv selve visningen af 3D grafikken

Så jeg synes ikke direkte man kan sammenligne det med et spil på 3 CDer, men jeg er da enig i at en del programmører i dag sviner med pladsen, i forhold til den gang med AMIGA og C64, hvor man havde begrænsede ressourcer til rådighed...
Men man skal bare tænke på at hvert et tiltag man gør for at få noget til at fylde mindre, højst sandsynligt går ud over hastigheden det afvikles med....
Så i disse "framerate is life" tider, vender tendensen nok ikke lige...

Noget som jeg til gengæld er MEGET imponeret over, er dette:

http://www.sanction.de/ftp/snc_omni.zip

Hele 1. bane af spillet Descent, med musik... i en 4 KB exe fil... det er sygt!!!
Gravatar #49 - TWFH
17. apr. 2004 06:36
Kører selv med et GF3 Ti200 på en 2800+ Barton, og bortset fra de funky farver, som lader til at forfølge os GF3-brugere, kører det nogenlunde (vil skyde på en 20-25 frames/sek). Det er rimeligt nemt og der er ingen historie, så det er til at følge med i, men jeg ville nok foretrække at det fylder mere og kører noget bedre.
Nu er jeg ikke selv længere en del af "scenen", så jeg kan godt tillade mig at være imponeret, idet jeg endnu ikke har set noget der kunne overgå det. Kunne være man skulle til at snuse lidt rundt lissom i de gode, gamle Amiga-dage.

Edit: Det er sgu' som at æde svampe at spille med de syrede farver, lige før jeg vil anbefale det ;)
Gravatar #50 - [email protected]
17. apr. 2004 07:12
Jeg synes sq det er et fedt spil, selvfølgelig er det nemt at gennemfører og man møder kun 4 slags monstre(så vidt jeg lige talte). Men jeg synes at omgivelserne i spillet er lavet pænt og lyden som måske bliver monotom hvis man spiller det i mere end de 5min som denne demo udgave tager at gennemføre. Men altså fra min side kommer der thumbs up. Kunne være griner hvis der kom flere af den slags spil. Så kunne selv dem der har dial-up forbindelse begynde at hente 3D shoot'em up spil :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login