mboost-dp1

unknown

Jubii smider Netscape brugere ud

- Via Computerworld DK -

Jubii har netop meddelt at de ikke længere vil tage højde for de få Netscape brugere der bruger deres site. Fra nu af vil de kun udvikle til Microsoft Internet Explorer.

Om det er smart vil tiden vise. Jubii hævder at det kun er 1% af deres besøgende der bruger Netscape, og vil derfor vælge at rette sig mod de andre 99%.





Gå til bund
Gravatar #1 - Disky
24. maj 2002 10:38
Fra et forretningsmæssigt synspunkt er det en rigtig god ide.

Men hvis de nu bare fulgte w3c standarden havde de slet ikke det problem.
Gravatar #2 - funkymonkey
24. maj 2002 10:41

ja, hvis tallene passer så er det penge ud af vinduet at fortsætte netscape supporten. bare ærgeligt med standard-konflikten(dette er ikke en provo til flamewar)
Gravatar #3 - mdj
24. maj 2002 10:49
Jeg ville nu også sige at det er en lettelse at et større site endelig har taget sig sammen og sat hvad vi andre [udviklere] ikke tør...

Jeg håber bare ikke at det ender med endnu et korstog fra Netscape fanatikere...

Det er desværre ærgeligt at Unix brugere bliver smidt ud i kulden... her burde der være en IE til Unix/linux...
Gravatar #4 - mortenp
24. maj 2002 10:51
#2:
> bare ærgeligt med standard-konflikten

Der er ikke nogen konflikt. Det er w3c der suverent bestemmer hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Hvis Microsoft (eller Netscape, eller whoever) laver udvidelser, foelger de ikke standarderne.

> (dette er ikke en provo til flamewar)

Jo, det kan du f..... tro det er!
Gravatar #5 - Hektor
24. maj 2002 10:51
#3 mdj:
Ikke hvis der gøres, som Disky anviser - overhold W3Cs standarder, så er det ikke dit problem længere.
Gravatar #6 - lazypost
24. maj 2002 10:55
De kan sku' da bare sørge for at overholde standarden! Så bliver linuxbrugere heller ikke ladt i stikken.

Men jeg kan jo også være ligeglad da jeg overhovedet ikke bruger Jubii.

Det er bare ærgeligt at de binder sig til et produkt på den måde.

#brian
Gravatar #7 - SaD
24. maj 2002 10:56
Hmmm - enhver der har fingrene i web-udvikling ved at der går ufatteligt mange udviklings-timer i at udvikle cross-platform - så set i det lys kan jeg måske godt forstå Jubii´s beslutning.
Men det er satme et setback for web-standarder hvis alle større sites hopper på den galej!
Og det er virkeligt tilfredsstillende at få sit daglige "Congratulations..." fra validator.w3.org :)
Gravatar #8 - castor
24. maj 2002 11:00
Jubii har nu officielt skudt sig selv i foden (og hovedet), tror de selv på folk gider blive ved med at bruge deres services, selv nu hvor man skal betale, og får flere reklamer smidt i hovedet end i en TVdanmark reklamepause ?
Gravatar #9 - SaD
24. maj 2002 11:00
Ang. W3:
Det er jo desværre ikke sådan at man "bare" kan sørge for at overholde standarderne hvis man vil udvikle cross-platform - for browserne overholder nemlig ikke standarderne, og ens ting fucker gerne up, selvom man har været en god dreng og skrevet valid kode.
Gravatar #10 - Polyvinylchlorid
24. maj 2002 11:03
dem som bruger jubii fortsætter de har ikke skudt sig selv i foden tværtimod har de sparet en masse penge på at rod med unødvendig kode og ie sætter standarten de andre må bare følge med ..
det er sådan livet hænger sammen kan i ikke se det burdee i tage et års tænkepause med maximum oprah og dr phil dosis og revurdering af jeres liv.
Gravatar #11 - PlattFuss6.7
24. maj 2002 11:09
BTW vil det osse gælde for Mozilla??
Gravatar #12 - Trentors
24. maj 2002 11:10
# 10

Selvom du er fuld af pis har du faktisk helt ret. Der er jo heller ingen der laver Betamax video-bånd mere vel??
Gravatar #13 - Trentors
24. maj 2002 11:10
# 10

Selvom du er fuld af pis har du faktisk helt ret. Der er jo heller ingen der laver Betamax video-bånd mere vel??
Gravatar #14 - SaD
24. maj 2002 11:10
@ pvc,
Jeg spekulerer tit over hvordan een som dig ser ud...

Det er ligemeget hvilken diskussion du blander dig i, så formår du at fyre det underligste lort af.

Held og lykke.

(Hvad blev det til med den ignore funktion?)
Gravatar #15 - Skarr
24. maj 2002 11:15
Jubii.dk ... DOH!

burde de ikke hede www.nedtur.dk?
Gravatar #16 - kiwi
24. maj 2002 11:17
Hvad kan Netscape som IE ikke kan? :]
Gravatar #17 - Trentors
24. maj 2002 11:18
Kører på Unix/Linux....

Ellers er det et andenrangs-produkt med færre features og ringere support. Hurra for Netscape!
Gravatar #18 - -Snoop-
24. maj 2002 11:18
<STRONG>VIGTIGT! </STRONG>Det er ikke fordi jeg er tilhængere af jubii, men jeg går ind for en fælles standard af browser. Hvis det var op til mig skulle der kun være en max to browser. Jeg er total træt af alt den tilpasning! Og hvem bruger også Netscape når vi har Microsofts Internet Explore? Der er da kun en!!! :-)
Gravatar #19 - sKIDROw
24. maj 2002 11:18
Deres side har ALDRIG været kompatibel med nogen andre browsere end IE, så hvor er nyheden i det?
Hvis de førhen gjorde et forsøg på at skrive rigtig html, vil jeg nødig se det når de stopper... ;o)

Men hurra for monopolet!... :o(
Trist dag for alle andre... ;o/
Gravatar #20 - mindflay
24. maj 2002 11:19
Hvis
1) websites overholdt standarden
2) browsere, <STRONG>herunder netscape</STRONG>, overholdt standarden
ville www være et meget bedre sted at være og meget bedre rarere at udvikle ting til.

Trist at ikke ret mange såkaldt "ansvarlige" bekymrer sig om nogen af delene... :(
Gravatar #21 - Znoo
24. maj 2002 11:19
Det kan da godt være at det er spild af tid udvikle til de ældre browsere som fx. IE og Netscape 4, men at droppe W3C standarder er da fuldstændig tåbeligt.
Gravatar #22 - Skarr
24. maj 2002 11:22
-Snoop- #18:

Der skal ikke være monopol. Tænk dig lige om.

Hvis IE bliver den eneste browser, der kan bruges, så tvivler jeg på, at MS ville blive begejstrede for at nogen porter den til Unix. Og så ville den nok heller ikke være gratis mere. Er det det du vil have?

Kvaj.
Gravatar #23 - PlattFuss6.7
24. maj 2002 11:25
Kommer egentligt til at kigge på de tal og de holde da ikke en meter

der findes for fanden andre browsere end MSIE og NS

hva med Opera, Mozilla, Lynx og deverse andre browsere...

eller bliver de betegnet som MSIE eller NS???

I'm confused
Gravatar #24 - sKIDROw
24. maj 2002 11:28
Sjovt nok kører mange Linux/BSD brugere, med browseren indstillet til at identifisere sig som IE 5.
Hvilket jo kun forstærker deres statestikker... :o(
Gravatar #25 - knasknaz
24. maj 2002 11:29
Netscape's håndtering af tables er bare GAK GAK!
/me peger mod tindingen og laver grimasser
Gravatar #26 - Skarr
24. maj 2002 11:31
#25

Hvad er forskellen mellem IE og Netscape på det punkt?
Gravatar #27 - knasknaz
24. maj 2002 11:34
1) background images bliver i bestemte tilfælde renderet forkert i NS.

2) mange tables inden i hinanden tager meget lang tid at parse under Netscape. (Counter-strike highscoren på Cybercity's gamle games side tog 8 minutter at vise på en PentiumPro 200 MHz med 200 Mb ram)
Gravatar #28 - -Snoop-
24. maj 2002 11:34
<STRONG>Til Skarr</STRONG>
<STRONG></STRONG>
Jeg skriver også max to, det passer mig fint der er en browser som understøtter Unix efter som MIE selvfølgelig ikke gør. Jeg syntes bare fire - fem browser er for meget specielt i udvikling af hjemmesider, derfor syntes jeg det meget okay at nogen hjemmesider/virksomheder vælger browsere fra. Specielt når det drejer som i dette tilfælde 1% kun bruger Netscape.

Snoop:-)
<STRONG></STRONG>
<STRONG></STRONG>
Gravatar #29 - knasknaz
24. maj 2002 11:36
Jeg synes nu ikke ANTALLET af browsere er ligegyldigt. Bare de var enige om hvordan de viser skidtet, så ville jeg være glad. Ros til Opera 6 for at følge standarden godt.
Gravatar #30 - -Snoop-
24. maj 2002 11:43
Det er jo det der er problemet, de kan og bliver aldrig enige om fælles standarder, derfor er der nogen som må se sig slået ud.
Gravatar #31 - sKIDROw
24. maj 2002 11:45
De 'argumenter' gør mig sq lidt harm...
Hvorfor er det måske kun 1%?
Kunne det tænkes at vi faktisk er en del der har browseren til at bilde webserveren ind, at den hedder M$ IE, for at undgå denne stigende chikane?
Jeg påstår ikke at brugere af ikke IE browsere er oppe på 50%, men 1% er ihvertfald ikke rigtigt.
Desuden er det ikke browsere som Netscrape man skal sammenligne med, men opera, Mozilla og lign.

Prøv iøvrigt at køre deres slamkode igennem W3C validatoren... ;o)
Gravatar #32 - Zarkovich
24. maj 2002 11:46
Jeg ser nu heller ingen grund til at folk følger/laver deres egne standarder. Der er da en grund til at en central gruppe sidder og laver standarder(skal så ikke sige om de er i lommen på nogle af de firmaer der laver browsere). For at gøre det nemt for udviklerne at programmere. Ikke alle bruger helt det samme produkt.
Ved da, at hvor jeg arbejder understøtter vi _kun_ windows platformen med IE, når vi snakker web-applikationer. Du kan ikke bruge andre browsere overhovedet, hvilket jeg syntes er en lidt en fallit erklæring, men der er ingen der mener at den lille procentdel der faktisk bruger andet måske kunne finde på at bruge vores web-produkt, hvilket ca. en ½ -1 million danskere gør.

Følg dog standarderne - det er jo fanme det de er der for. Jeees ...

Og skål for Opera ... geniales browser.
Gravatar #33 - Nerix
24. maj 2002 11:50
Jeg synes også det er fint nok at jubii ikke gider at tage højde for Netscape, men så er de fand'me også selv ude om at de mister de brugere. I øvrigt er jubii også en af de dårligste søgemaskiner jeg nogensinde har prøvet.

Med hensyn til Unix, så er der altså en IE til det OS. Nu har jeg godt nok ikke Netscape installeret på min maskine, så jeg ved ikke lige hvordan denne side virker med Netscape. Jeg bruger selv Opera som den primære browser og bruger faktisk kun min IE, hvis Opera ikke kan vise det jeg skal se. En ting er sikker, denne side er ikke optimeret til Opera-brugere.

Hilsen
Nerix
Gravatar #34 - Znoo
24. maj 2002 11:51
-> #32

"Og skål for Opera ... geniales browser."
Gravatar #35 - mortenp
24. maj 2002 11:54
Lidt hurtige stats fra newz.dk:
totalt 3864781
msie 3567980 92%
mozilla 121449 3%
opera 56486 1%
konqueror 16522

Heino, hvorfor kan jeg ikke bruge ?
Gravatar #36 - sKIDROw
24. maj 2002 11:56
=>mortenp

Hvad med dem der beder deres ikke ie browser identifisere sig som en IE 5.0?
Det gør jeg personligt.. ;o)
Gravatar #37 - annoia
24. maj 2002 11:56
Når de siger netscape, mener de så 4.7, eller den der er bygget på mozilla? Der er pænt stor forskel på de to.
Gravatar #38 - mortenp
24. maj 2002 12:08
sKIDROw:
Du er desvaerre talt med som msie :(
Gravatar #39 - Praetorian
24. maj 2002 12:30
<STRONG>knasknaz</STRONG>:

Opera sutter da for vild, kan ikke vise alle sider og er sløvere end IE. Jeg har forsøgt at køre med Opera men droppede den da der var mange sider den ikke kunne vise samt at den var så sløv at en IE på et 56K modem ville være hurtigere.
Gravatar #40 - Skarr
24. maj 2002 12:33
<STRONG>Til -Snoop-</STRONG>

Det virker da også virkelig sådan

Og hvem bruger også Netscape når vi har Microsofts Internet Explore? Der er da kun en!!! :-)
Gravatar #41 - flammable
24. maj 2002 12:48
<STRONG>#39 Praetorian</STRONG>
Hvis der er én ting opera ikke er så er det sku sløv. Det er bare en skam at den er lidt bagud mht. standarter.
:/
Gravatar #42 - Deternal
24. maj 2002 13:01
Jeg bruger Opera, Konqueror og Mozilla.

I enkelte tilfælde er jeg nødt til at bide i det sure æble og bruge MSIE, men er sjældent - som oftes smider jeg en vred mail afsted og dropper sitet.

Opera og Mozilla er MEGET tæt på w3c standarderne - konqueror er også deroppe af.

Jeg bruger til gengæld 'Identify as MSIE' funktion ofte, pga nogle sites elendige javascripts mm. og er også kommet til at bruge den på newz nogle gange (husker som regel kun at ændre hvis jeg skal lave comments :P).

Ifl. den sidste analyse jeg har set bruger et sted mellem 6 og 10% af europæerne Opera - hvor mange der faktisk bruger mozilla udover det ved jeg så ikke, men det bedste bud på MSIE brug i Europa er ca. 82%-85%!!!!!!

Så når Jubii skifter til MSIE only, afskærer de efter al sandsynlighed 15-18% af deres potentielle brugere.

Jeg kan så være ligeglad om diskussionen med at overholde standarder, eftersom jeg arbejder i det offentlige SKAL jeg overholde w3c standarderne (er lovpligtigt for offentlige institutioner!).
Gravatar #43 - knasknaz
24. maj 2002 13:08
#39 Jeg tror nu også der har været et eller andet særligt problem lige på din computer. Den er normal temmeligt hurtig. Specielt newz.dk vinder meget ved at man bruger Opera, da cachen rent faktisk virker (prøv fx. back knappen!!)
Gravatar #44 - amokk
24. maj 2002 13:09
well det viser bare hvor skod jubii er....

1. tja what the fuck, hvem gider bruge jubiis services? og da slet ikke efter det koster så mange penge, og de har fjernet meget af det som tidligere var gratis, med det argument at de skal have penge til at udvikle NYT?

2. tja jeg vil sige, at hvis man overholder standarderne, og browserne også gør det, så er det sgu ik så stort et problem. Jeg ser problemet sådan, at MS har travlt med at prøve at være smarte og lave nogle imponerende (dvs. noget der imponerer dumme forbrugere) effekter, som intet har med W3Cs standarder at gøre men som udviklerne elsker og dermed distancere netscape/mozilla og opera brugere, så efter min mening er det mere rationelt at MS begyndte at overholde standarderne, end at samtlige websites skal tilpasses til de uregelmæssigheder som måtte findes i browseren. på længere sigt - hvis der (usandsynligvis) kommer en anden "standard" på banen end lige den fra MS, ja så er det velfortjente ris til egen røv for jubii og lignende

3. i må også regne med at jubii måske ikke rigtig mister kunder, for de mennesker som har hjerne nok til at tage stilling og bruge opera eller mozilla, de har sgu nok også hjerne nok til ik at smide deres penge i hovedet på jubii nation... det ville passe mig fint hvis jubii startede med at lave deres bannere sådan at de kunne ses med netscape, så slap man da for det... men det er nok det sidste de laver til IE only

4. det har sgu længe været sådan at jubii sked på deres brugere, ved at kode mange ting til IE only. i 1999 hvor en ven begyndte at arb. på jubii, fik jeg lidt at vide om hvordan alt blev kodet til IE, og kun lige det aller mest nødvendige til NS, dvs. sådan så siden lige akkurat var synlig. et godt eksempel er deres Jubii Chat, hvor de bruger alt hvad de kan af DHTML effekter i IE versionen, mens netscape(light) versionen er enormt skrabet.

5. det kan godt være at det kun er 1-3% der ik bruger IE (for at tage alle dem med fake useragent med), men det er sansynligvis ikke folk der sidder derhjemme på deres P-133 med windows 95 og netscape 3, men derimod folk som f.eks. er ude at rejse i østen og frygtelig gerne vil checke deres email. jeg har virkelig ondt af dem som nu ikke kan bruge de mest basale funktioner, fordi jubii skal hopper over hvor gærdet er lavest. pointen er at de få % som står uden IE evt. godt kan have en del hårdere brug for jubiis services end gennemsnittet af de 95% eller flere som bruger IE til at besøge jubii.


jeg håber at jubii og lignende sider får det at mærke på den hårde måde, at man skal overholde standarderne og ikke skide på sine brugere... men det sker nok ikke :-(
Gravatar #45 - Miklos
24. maj 2002 13:21
åh suk .. det var dog en omgang bras at folk herinde sidder og råber og skriger op omkring at man SKAL overholde HTML standarden osv osv ... html standarden er ALT for forældet, så derfor ser vi en masse nye ting fra f.eks. microsoft som gør html liiidt bedre .. derud over er der ting som javascript, css, dhtml, xml, flash og bla bla bla .. alle disse ting er lavet fordi html standarden er noget værre møg .. så vidt jeg husker så blevet html 4.01 (den nyeste) lanceret den <STRONG>18 december 1997</STRONG> .. er det efterhånden ikke ved at være lidt for gammelt?

så jeres pis om at man <STRONG>SKAL</STRONG> overholde html standarden kan i godt stikke skråt op hvor solen skinner .. er der da nogen af jer der stadig sidder og slår med hammer og mejsel i en sten for at sende breve?
Gravatar #46 - knasknaz
24. maj 2002 13:23
Ja, HTML lugter faktisk lidt af lort. Hvorfor er det liiiige at fx. en absolut SKAL lave et break eller to? ARGH.
Gravatar #47 - BeLLe
24. maj 2002 13:30
#42
Gravatar #48 - Miklos
24. maj 2002 13:39
ja det ville være meget nemmere men hvis vi skulle følge standarden (igen fra 1997) så havde vi slet ikke set sites som vi ser nu til dags .. html er jo utroligt begrænset .. derfor bla. ms putter lidt flere funktioner ind i html parseren ..

et godt eksempel er f.eks. topmargin, leftmargin, marginwidth, marginheight i body'en ... det hører ikke til standarden men hvor mange folk har ikke en hjemmeside der gerne må gå HELT ud alle sider?

hva med en background i en td/tr/table? det er heller ikke standard ...

jeg kan blive ved .. html standarden er mangelfuld .. derfor har browserne en hel del ekstra features .. og netscape har bestemme <STRONG>IKKE </STRONG>gjort det godt på dette område ..
Gravatar #49 - plaf
24. maj 2002 13:41
hurra for dem.

aner ikke hvorfor bruger folk opera, mozilla og alt muligt andet istedet for bare at bruge et enkelt program. jeg er ligeglad med ie - og ligeglad med alle andre browsere.. de er bare værktøjer der skal virke, så ingen browser-ideologi eller kampråb i gaderne herfra..
Gravatar #50 - Odin
24. maj 2002 13:52
I dælleme værre tudeprincesser end Prins Henrik
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login