mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Du skal regne med at det betyder Inginør / Dataloger..
Da det er dem der sidder øverst, er det også dem der bestemmer hvad der er noget værd....
Da det er dem der sidder øverst, er det også dem der bestemmer hvad der er noget værd....
#2
Jeg er også ved at uddanne mig som Datafagtekniker... En af de gode ting ved denne uddannelse er at man har mulighed for at bruge den til at komme ind på universiteter og dermed få sig en længere vidergående uddannelse.
Som regel skal man tage lidt ekstra fag så som Matematik og hvad der nu ellers er krævet. Men det er hvad det er :)
Men ja... Gymnasiet havde nok været hurtigere i det lange løb.
Jeg er også ved at uddanne mig som Datafagtekniker... En af de gode ting ved denne uddannelse er at man har mulighed for at bruge den til at komme ind på universiteter og dermed få sig en længere vidergående uddannelse.
Som regel skal man tage lidt ekstra fag så som Matematik og hvad der nu ellers er krævet. Men det er hvad det er :)
Men ja... Gymnasiet havde nok været hurtigere i det lange løb.
#2
Du har ret. Det de snakker om, er folk på bachelor- og kandidatniveau. Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvilke type af IT-jobs der er tale om. Jeg kan forstå virksomhedernes ønske, hvis det drejer sig om folk til den tunge ende af programmør-skalaen. Men jeg synes sgu det er sygt, hvis de begynder at kræve at folk har gået 3 år på gymnasiet og 3 år på universitetet for at få en stilling som IT-supporter.
Du har ret. Det de snakker om, er folk på bachelor- og kandidatniveau. Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvilke type af IT-jobs der er tale om. Jeg kan forstå virksomhedernes ønske, hvis det drejer sig om folk til den tunge ende af programmør-skalaen. Men jeg synes sgu det er sygt, hvis de begynder at kræve at folk har gået 3 år på gymnasiet og 3 år på universitetet for at få en stilling som IT-supporter.
#6 PÅ KAS glostrup hedder det jo 3 år gymnasie og så 2½ års datamatiker for at sidde i helpdesk DANIEL... HE HE, så den er her allerede..
#4
Hvor sidder de øverst henne?
Har virkelig svært ved at se hvad de kan i forhold til andre. Er selv selvlært uden syrligt mange uddannelser, har dog en masse certificeringer, og vil da skyde på jeg koder bedre end langt de fleste Dataloger der kommer fra skolen af.
Mange programmører her er selvlærte, der kommer dog nogle dataloger der lige skal pisse territorie af, men de stopper som regel igen når det viser sig de selvlærte ofte kan det samme, og ofte bedre.
Dog er en uni uddannelse sikkert fin nok at stå med. Bare ikke noget jeg gider bruge min tid på mere, det løb er vist kørt :)
Kan ikke lære en gammel hund nye kunster
Hvor sidder de øverst henne?
Har virkelig svært ved at se hvad de kan i forhold til andre. Er selv selvlært uden syrligt mange uddannelser, har dog en masse certificeringer, og vil da skyde på jeg koder bedre end langt de fleste Dataloger der kommer fra skolen af.
Mange programmører her er selvlærte, der kommer dog nogle dataloger der lige skal pisse territorie af, men de stopper som regel igen når det viser sig de selvlærte ofte kan det samme, og ofte bedre.
Dog er en uni uddannelse sikkert fin nok at stå med. Bare ikke noget jeg gider bruge min tid på mere, det løb er vist kørt :)
Kan ikke lære en gammel hund nye kunster
Jeg i gang med at tage en civil-ingeniør grad men samtidige har jeg et studie job hos microsoft og her sider (så vidt jeg ved) alle de fuldtids ansatte med en eller form for universitets grad. Det er vist et krav her.
Endnu en grund til at tage en kandidat grad i datalogi, istedet for sådanne nogle hurtige , ikke specialiserende, uddanelser som datamatiker.
#1 .. ingen af de to nævnte uddanelser, vil jeg betragte som mellemlang uddanelse, det er bare nogle teknisk-skole skrammel, for folk som keder sig.. rigtige IT-uddanelser foregår EFTER en studenter eksamen, på et meget højere niveau
#1 .. ingen af de to nævnte uddanelser, vil jeg betragte som mellemlang uddanelse, det er bare nogle teknisk-skole skrammel, for folk som keder sig.. rigtige IT-uddanelser foregår EFTER en studenter eksamen, på et meget højere niveau
#12
Meget højere niveau er det nok ikke
Datafagtekniker er jo noget helt andet end en Datalog.
Og lige så du også er klar over det, du er ikke specialist i noget som helst fordi du er Datalog, det er noget du bliver engang med årene. Det er muligt du gerne vil tro du er det, men det kommer ikke lige sådan dumpende.
#11
Fjoller selv ved IBM, og her er det langt fra alle der har Uni grader af nogen art.
Det er som sagt rart at have uni uddannelsen, men det er langtfra det samme som at man er dygtigere end en uden uni uddannelsen.
Eneste minus ved nogle af dem jeg kender som har en uni uddannelse, de mener selv de er guds gave til samfundet, og at de er vigtigere end alle andre. Nu ligger landet jo sådan at alle mennesker er lige vigtige, ligemeget hvad vi laver
Meget højere niveau er det nok ikke
Datafagtekniker er jo noget helt andet end en Datalog.
Og lige så du også er klar over det, du er ikke specialist i noget som helst fordi du er Datalog, det er noget du bliver engang med årene. Det er muligt du gerne vil tro du er det, men det kommer ikke lige sådan dumpende.
#11
Fjoller selv ved IBM, og her er det langt fra alle der har Uni grader af nogen art.
Det er som sagt rart at have uni uddannelsen, men det er langtfra det samme som at man er dygtigere end en uden uni uddannelsen.
Eneste minus ved nogle af dem jeg kender som har en uni uddannelse, de mener selv de er guds gave til samfundet, og at de er vigtigere end alle andre. Nu ligger landet jo sådan at alle mennesker er lige vigtige, ligemeget hvad vi laver
#12 enig. Det kan godt være at der kommer glimrende kodere ud af de korte IT uddannelser, men de mangler en masse matematik. Prøv f.eks. at designe et neuralt netværk med en af de korte IT uddannelser. Naturligvis er der folk der kan lære sig selv det men jeg tror at langt størstedelen af folk med en kort uddannelse ikke vil være i stand til det.
#14
Måske der skulle vægtes noget andet på de længerevarende uddannelser end udelukkende matematik? :)
Gad vide om jeg med en CCNP kan designe et netværk? eller om det kun er uni gutterne der kan det...
Kan jeg med en del MCSE'ere administrere diverse systemer, eller er det kun forbeholdt uni gutterne?
I mine øjne er certificeringer og ekspert viden bedre end en lang uddannelse hvor meget af det er bredt væsentligt bedre, og det har ihvertfald hjulpet mig mere end en tur på uni ville.
Om det er mig der er anderledes aner jeg ikke, men sådan er det ihvertfalde her. Din uddannelse siger her intet om dit kvalitets niveau. Hvordan det er andre steder aner jeg intet om
Måske der skulle vægtes noget andet på de længerevarende uddannelser end udelukkende matematik? :)
Gad vide om jeg med en CCNP kan designe et netværk? eller om det kun er uni gutterne der kan det...
Kan jeg med en del MCSE'ere administrere diverse systemer, eller er det kun forbeholdt uni gutterne?
I mine øjne er certificeringer og ekspert viden bedre end en lang uddannelse hvor meget af det er bredt væsentligt bedre, og det har ihvertfald hjulpet mig mere end en tur på uni ville.
Om det er mig der er anderledes aner jeg ikke, men sådan er det ihvertfalde her. Din uddannelse siger her intet om dit kvalitets niveau. Hvordan det er andre steder aner jeg intet om
#15 Det der bliver lagt meget vægt på i min egen uddannelse er anvendt matematik. Dvs. det handler ikke om matematik for matematikkens skyld men om hvordan du kan bruge det til noget praktisk i et system. Det er f.eks. pænt svært at lave en 3d motor hvis du ikke ved noget om lineær algebra. Når jeg skriver matematik mener jeg også så noget som algoritmer, grafteori, ect.
Hvis ikke der blev lagt så meget vægt på det tror jeg ikke man ville få folk ud der er ligeså kvalificeret som de er nu.
Hvis ikke der blev lagt så meget vægt på det tror jeg ikke man ville få folk ud der er ligeså kvalificeret som de er nu.
#16
Nu bruger jeg intet 3d til noget som helst, da det ikke lige er det AS/400 er allermest kendt for :)
Men umiddelbart lyder det altså ikke som nogen umulighed at lære. Selvfølgelig vil nogen have lettere ved det end andre, men sådan er det jo med alting.
Men kan da huske jeg havde noget af det du snakker om på Datamatiker uddannelsen, som jeg heldigvis droppede ud af, da jeg ikke fik en fis ud af det. Det var alt for bredt for min smag.
Så alt i alt, selv uden en uni uddannelse har jeg nu klaret mig ganske fint, hvis jeg selv skal sige det, men er selvfølgelig en fordel at have nogle evner indenfor faget, det hjælper en hel del :D
Nu bruger jeg intet 3d til noget som helst, da det ikke lige er det AS/400 er allermest kendt for :)
Men umiddelbart lyder det altså ikke som nogen umulighed at lære. Selvfølgelig vil nogen have lettere ved det end andre, men sådan er det jo med alting.
Men kan da huske jeg havde noget af det du snakker om på Datamatiker uddannelsen, som jeg heldigvis droppede ud af, da jeg ikke fik en fis ud af det. Det var alt for bredt for min smag.
Så alt i alt, selv uden en uni uddannelse har jeg nu klaret mig ganske fint, hvis jeg selv skal sige det, men er selvfølgelig en fordel at have nogle evner indenfor faget, det hjælper en hel del :D
Generelt har man et bredere grundlang for at lærer nye ting når man har været igennem en videregående uddannelse. Nu er det MEGET sjældent at nogen form for videregående uddannelser bygger på EN speciel platfor (eks. Windows, .NET eller lign.) Så derfor vil en med 5 års erfaring inden for dette område ofte kunne jorde den uddannede. Men hvis du har sidder og nørdet ned windows (eller UNIX) systemer i 10 år så er det nok en lille chance for at du kan springe over i den mere udvikler orienteret stilling... Erhvervserfaring er altid godt, men det er også rart at vide at man har en medarbejder der ikke kun er begrænset af dennes sidste job...
#17 Naturligvis kan man lære det selv men jeg tror de fleste vil være presset hvis de sider i en virksomhed og pludselige skal til at sætte sig ind i 3 års matematik pensum på uni. niveau.
Men der er da naturligvis også mange opgaver inde for IT sektoren hvor man aldrig for brug for mere matematik en de fire regnearter. Men min pointe er at der er nok nogle opgaver i virksomhederne som vil være letter at lave for en person der har en uni baggrund. Idet vedkommende allerede kan den bagvedliggende teori (læs matematik)
Men der er da naturligvis også mange opgaver inde for IT sektoren hvor man aldrig for brug for mere matematik en de fire regnearter. Men min pointe er at der er nok nogle opgaver i virksomhederne som vil være letter at lave for en person der har en uni baggrund. Idet vedkommende allerede kan den bagvedliggende teori (læs matematik)
Der er vist ikke en optimal løsning mht. valg mellem uddannelse vs. erfaring - det afhænger både af personen og jobbet.
Det væsentligste ved en uni-uddannelse i mine øjne er dog at man får opbygget evnen til at tænke analytisk og dermed bliver bedre til at sætte sig ind i komplekse problemstillinger samt at lære nye ting. En uni-uddannelse er sjældent (og bør heller ikke være) specielt erhvervsorienteret og en nyuddannet kandidat må derfor indstille sig på at skulle starte fra "bunden" i et nyt job og få erhvervet den erfaring og specialistviden der er nødvendig.
De mere erhvervsrelaterede og kortere it-uddannelser vil typisk oplære personen i nogle konkrete færdigheder, hvor det er sandsynligt at en sådan person i første omgang vil være bedre rustet til at administrere et netværk, designe et website eller hvad det nu kunne være.
Alt i alt tror jeg dog stadig at en kandidat med en stor mængde teoretisk viden og en god analytisk sans vil kunne "nå længere" og favne bredere i det lange løb fordi der er en større grundviden at bygge oven på. Dette er selvfølgelig igen afhængig af den konkrete person fordi der jo er stor forskel på folks talent, flid og evner.
Til slut vil jeg så også lige pointere, at jeg mener der er behov for begge typer uddannelser, da der jo altid er behov for folk med forskellige færdigheder.
Det væsentligste ved en uni-uddannelse i mine øjne er dog at man får opbygget evnen til at tænke analytisk og dermed bliver bedre til at sætte sig ind i komplekse problemstillinger samt at lære nye ting. En uni-uddannelse er sjældent (og bør heller ikke være) specielt erhvervsorienteret og en nyuddannet kandidat må derfor indstille sig på at skulle starte fra "bunden" i et nyt job og få erhvervet den erfaring og specialistviden der er nødvendig.
De mere erhvervsrelaterede og kortere it-uddannelser vil typisk oplære personen i nogle konkrete færdigheder, hvor det er sandsynligt at en sådan person i første omgang vil være bedre rustet til at administrere et netværk, designe et website eller hvad det nu kunne være.
Alt i alt tror jeg dog stadig at en kandidat med en stor mængde teoretisk viden og en god analytisk sans vil kunne "nå længere" og favne bredere i det lange løb fordi der er en større grundviden at bygge oven på. Dette er selvfølgelig igen afhængig af den konkrete person fordi der jo er stor forskel på folks talent, flid og evner.
Til slut vil jeg så også lige pointere, at jeg mener der er behov for begge typer uddannelser, da der jo altid er behov for folk med forskellige færdigheder.
Det er da en god retning branchen går imod. Der er nok en del ufaglærte autodidakte derude, som sikkert er dygtige, men de må mangle et eller andet. For at lave en analogi: hvem gider opereres af en læge, der bare har set på hvordan andre har gjort og selv prøvet det af på sin guldfisk?!? Nej vel! Der er efterhånden også en del firmaer, som vil betale ekstra for, at den virksomhed, der skal håndtere deres IT, har nogle faglærte ansatte med minimum mellemlang uddannelse. Samfundet bliver mere og mere kvalitetsbevidst, og det betyder, at efterspørgslen på personer med minimum mellemlange uddannelser stiger.
Ovenstående mener jeg er relevant for diskussionen, da det omhandler det pågældende emne og ikke hvorvidt jeg er uddannet "astrofysiker" med 5 forskellige specialer.
Just my 5 cents :-)
/Zkii
Ovenstående mener jeg er relevant for diskussionen, da det omhandler det pågældende emne og ikke hvorvidt jeg er uddannet "astrofysiker" med 5 forskellige specialer.
Just my 5 cents :-)
/Zkii
Når en virksomhed sender ansøgninger ud er der tit over 100 besvarelser til nogle få stillinger. Derfor at arbejdsgiveren en vane med at sortere dem fra med lavest uddannelse. For få år siden kom der mange datamatikere og datafagteknikere der ikke kunde hvad de burde, og det rygte hænger stadig over de nye.
På den anden side bliver de fleste med kortere uddannelse også ansat fordi de kender nogen der er "indenfor", som ved hvad de er værd. (med andre ord er det en god ide for en datafagtekniker at bruge lidt fritid hos MS eller IBM)
På den anden side bliver de fleste med kortere uddannelse også ansat fordi de kender nogen der er "indenfor", som ved hvad de er værd. (med andre ord er det en god ide for en datafagtekniker at bruge lidt fritid hos MS eller IBM)
Jeg er træt af alle deres nye uddannelser, fordi IT branchen vil ikke ansætte en mellemting. De vil have en ingeniør eller en datalog og så vil de skide på om man er en haj til at kode C++ eller hvad nu.....Anbefalinger hjælper heller ikke ligefrem nogen steder, men er nu skuffet over virksomhederne ikke tør satse på unge nyuddannede. Håber de får en over snuden når alle de gamle røvhuller takker af på en gang og de står uden arbejdskraft!!
#15
En retter til dig.
CCNP har ikke noget med at designe netværk at gøre, så skal du tage en CCDA og derefter en CCDP.
Desuden kan man ikke læse sig til en CCNP det vil være så godt som umuligt hvis man ikke arbejder med cisco udstyr i hverdagen og ved hvordan det er skruet sammen.
Man kan læse sig til en CCNA og CCDA, men ikke P'erne.
En retter til dig.
CCNP har ikke noget med at designe netværk at gøre, så skal du tage en CCDA og derefter en CCDP.
Desuden kan man ikke læse sig til en CCNP det vil være så godt som umuligt hvis man ikke arbejder med cisco udstyr i hverdagen og ved hvordan det er skruet sammen.
Man kan læse sig til en CCNA og CCDA, men ikke P'erne.
Nogle gange synes jeg også, at de danske IT-virksomheder virker som en flok snobbede og forkælede møgunger. De læner sig bare tilbage, og tror det er uddannelsessystemets opgave at spytte små .NET-konsulent-kloner og Windows Server 2003-specialister ud til dem. De burde selv tage et medansvar, og oplære folk i teknologier de bruger. Jeg synes også det er fuldstændig latterligt, at ansætte bachelorer og kandidater i stillinger de er dybt overkvalificeret til.
#28
Det er nu min opfattelse, at det ikke er helt så ekstremt som du beskriver det.
Jeg ser ofte at folk bliver ansat mere eller mindre uden at have de kvalifikationer, der skal til (udover en ingeniør/datalog uddannelse), hvorefter de bruger 1-3 mdr. på at deres arbejdsgiver sender dem på det ene og det andet kursus, der skal give dem de rette faglige kvalifikationer.
Det er nu min opfattelse, at det ikke er helt så ekstremt som du beskriver det.
Jeg ser ofte at folk bliver ansat mere eller mindre uden at have de kvalifikationer, der skal til (udover en ingeniør/datalog uddannelse), hvorefter de bruger 1-3 mdr. på at deres arbejdsgiver sender dem på det ene og det andet kursus, der skal give dem de rette faglige kvalifikationer.
#26:
Jeg nu ikke enig med dig i, at branchen ikke vil satse på nyuddannede. Både det jeg ser og det jeg mærker er at branchen skriger på velkvalificeret arbejdskraft.
Og de nyuddannede fra Universiteterne har nemt ved at få arbejde. Specielt hvis du har valgt at skrive speciale i samarbejde med en virksomhed eller inden for et relevant område.
Datalogerne ser ser ikke ud til at have problemer med arbejde. Kan desværre ikke finde en statistik på det.
Jeg nu ikke enig med dig i, at branchen ikke vil satse på nyuddannede. Både det jeg ser og det jeg mærker er at branchen skriger på velkvalificeret arbejdskraft.
Og de nyuddannede fra Universiteterne har nemt ved at få arbejde. Specielt hvis du har valgt at skrive speciale i samarbejde med en virksomhed eller inden for et relevant område.
Datalogerne ser ser ikke ud til at have problemer med arbejde. Kan desværre ikke finde en statistik på det.
Herudover tror jeg det er en død fisk kun at kunne kode. Det er for dyrt i DK.
Selv tror jeg at mere og mere vil blive outsourcet til Indien eller andre lande hvor arbejdskraften er billig.
Det der bliver relevant i den sammenhæng er at kunne udarbejde behovsanalyser fra kunden, og kunne sætte det sammen til en kravsspec som kan sendes til en Indien eller lignende.
Selv tror jeg at mere og mere vil blive outsourcet til Indien eller andre lande hvor arbejdskraften er billig.
Det der bliver relevant i den sammenhæng er at kunne udarbejde behovsanalyser fra kunden, og kunne sætte det sammen til en kravsspec som kan sendes til en Indien eller lignende.
Det tager 3-5 år at tage en mellemlang eller lang uddannelse. Lige meget hvordan man vender og drejer det, vil det tage virksomheden lige så lang tid at uddanne en person for at komme op på det niveau. Jeg tror den vigtigste egenskab man lærer på sådan en uddannelse er evnen til at lære nyt, på en struktureret måde.
Rigtig mange af de fag som jeg har på uni, ville jeg være meget længere tid om hvis jeg skulle være autodidakt. Og ville være umulige at opnå uden at læse bøger om teorien.
F.eks. sådan noget som parallel programmering tog et halvt år på uni at lære, var utrolig let når en lærer fortalte det. Hvis jeg skulle have gjort det selv, ville det ihvertfald havde taget et par år med at læse bøger og endnu længere tid før jeg ville føle mig sikker i området. Hvis jeg skulle lære det selv uden bøger snakker vi måske 15-30 år, som er tiden det har taget for folk gennem computeralderen at opnå disse færdigheder.
Så hvis jeg var en virksomhed, og jeg havde brug for folk der kunne noget specielt, ville jeg kigge på om der fandtes eksamer der testede for de egenskaber. Så ville jeg vælge mellem alle folk der havde disse eksamer.
Så måske er vejen frem at autodidakte kan tage eksamer, hvor deres evner inden for området bliver testet?
Noget jeg ihvertfald er helt sikker på er at folk ikke bare kan lære det selv, uden at bygge på erfaringerne af kloge folk gennem historien, lige meget hvor genial man er (og hvis man er så genial, læser man nok alligevel på uni).
En anden ting er at hvad en person med en kort uddannelse skal kunne hele tiden ændrer sig. Der bliver hele tiden lavet bedre computerprogrammer, som tager jobbet væk fra fodfolket og centraliserer tingene. Dvs at det man kan lære på et par måneder, måske højst vil holde et par år. Så skal man uddannes igen. Lige nu kan jeg ikke se så mange fremtidige jobmuligheder inden for vedligeholdelse af IT som ikke er hardware relateret.
Webdesign vil blive opbygget af databaser, og siderne vil blive opbygget af et lille design som tager et par timer og lave og kan alt hvad siden skal kunne. Folk vil sikkert også gå helt væk fra hjemmesider, og tilgå databasen direkte fra de programmer de bruger. Dvs, alt der hedder webdesign bliver en form for modebranche, hvor siderne skifter efter moden. Alt der hedder dataudtrækning vil komme over på programmer lavet af folk med længervarende uddannelse, som er specialiseret i brugerinterface, sikkerhed, optimering osv osv.
Til vedligeholdelse af systemer, vil alt software have nogle centrale regler som bliver sat op en enkelt gang. Alle folk bliver udstyret med nøgler, og alt hardware - lige fra printere til bærbare, sættes til netværket bare ved at indsætte nøglen, og evt sætte hardwaren i kontakten. Al konfiguration af softwaren foregår så over netværket. Ved flaskehalse vil systemet selv foreslå hvad for noget hardware man skal købe, og ved systemnedbrud af hardware vil systemet selv sørge for at der bliver købt nyt.
Der skal selvfølgelig være administratorer der kan oprette nye nøgler til folk, og hjælpe dem med systemet. Desuden skal der være folk der holder øje med udviklingen inde for programmer, og sørger for at virksomheden bruger det bedste der findes. Problemet er at det ikke er sikkert at der er brug for særlig mange folk i disse positioner.
Med en lang uddannelse kan man komme til at drive udviklingen fremad. Dvs at hver gang at man bliver jobløs, kan man selv skabe jobbet ved at skabe nye muligheder med sin viden. Dette kan være alt fra underholdning, optimering af resourcer til miljøspørgsmål.
Rigtig mange af de fag som jeg har på uni, ville jeg være meget længere tid om hvis jeg skulle være autodidakt. Og ville være umulige at opnå uden at læse bøger om teorien.
F.eks. sådan noget som parallel programmering tog et halvt år på uni at lære, var utrolig let når en lærer fortalte det. Hvis jeg skulle have gjort det selv, ville det ihvertfald havde taget et par år med at læse bøger og endnu længere tid før jeg ville føle mig sikker i området. Hvis jeg skulle lære det selv uden bøger snakker vi måske 15-30 år, som er tiden det har taget for folk gennem computeralderen at opnå disse færdigheder.
Så hvis jeg var en virksomhed, og jeg havde brug for folk der kunne noget specielt, ville jeg kigge på om der fandtes eksamer der testede for de egenskaber. Så ville jeg vælge mellem alle folk der havde disse eksamer.
Så måske er vejen frem at autodidakte kan tage eksamer, hvor deres evner inden for området bliver testet?
Noget jeg ihvertfald er helt sikker på er at folk ikke bare kan lære det selv, uden at bygge på erfaringerne af kloge folk gennem historien, lige meget hvor genial man er (og hvis man er så genial, læser man nok alligevel på uni).
En anden ting er at hvad en person med en kort uddannelse skal kunne hele tiden ændrer sig. Der bliver hele tiden lavet bedre computerprogrammer, som tager jobbet væk fra fodfolket og centraliserer tingene. Dvs at det man kan lære på et par måneder, måske højst vil holde et par år. Så skal man uddannes igen. Lige nu kan jeg ikke se så mange fremtidige jobmuligheder inden for vedligeholdelse af IT som ikke er hardware relateret.
Webdesign vil blive opbygget af databaser, og siderne vil blive opbygget af et lille design som tager et par timer og lave og kan alt hvad siden skal kunne. Folk vil sikkert også gå helt væk fra hjemmesider, og tilgå databasen direkte fra de programmer de bruger. Dvs, alt der hedder webdesign bliver en form for modebranche, hvor siderne skifter efter moden. Alt der hedder dataudtrækning vil komme over på programmer lavet af folk med længervarende uddannelse, som er specialiseret i brugerinterface, sikkerhed, optimering osv osv.
Til vedligeholdelse af systemer, vil alt software have nogle centrale regler som bliver sat op en enkelt gang. Alle folk bliver udstyret med nøgler, og alt hardware - lige fra printere til bærbare, sættes til netværket bare ved at indsætte nøglen, og evt sætte hardwaren i kontakten. Al konfiguration af softwaren foregår så over netværket. Ved flaskehalse vil systemet selv foreslå hvad for noget hardware man skal købe, og ved systemnedbrud af hardware vil systemet selv sørge for at der bliver købt nyt.
Der skal selvfølgelig være administratorer der kan oprette nye nøgler til folk, og hjælpe dem med systemet. Desuden skal der være folk der holder øje med udviklingen inde for programmer, og sørger for at virksomheden bruger det bedste der findes. Problemet er at det ikke er sikkert at der er brug for særlig mange folk i disse positioner.
Med en lang uddannelse kan man komme til at drive udviklingen fremad. Dvs at hver gang at man bliver jobløs, kan man selv skabe jobbet ved at skabe nye muligheder med sin viden. Dette kan være alt fra underholdning, optimering af resourcer til miljøspørgsmål.
I min virksomhed (udviklingshus med ca. 300 medarbejdere) får vi vist omkring tyve uopfordrede ansøgninger om ugen. Da vi ikke ansætter tyve mennesker i ugen, er det selvfølgelig de allerfærreste, der overhovedet kommer til samtale. Det er mit indtryk, at de kun kalder folk med minimum en kandidatgrad (eller nogle meget interessante spidskompetencer) til jobsamtale. Til selve jobsamtalen er det selvfølgelig nok så meget de sociale færdigheder, der tæller.
Selvfølgelig kunne de sikkert ansætte selvlærte mennesker til en lavere løn, og nogle ville selvfølgelig både være dygtige og passe ind. Andre ville sidde og hacke spaghettikode ud og lave systemer, som ville være et dyrt og langvarigt mareridt at vedligeholde, indtil det en dag fik en boltpistol for panden.
Den største fordel ved, at vi alle er rimeligt højtuddannede generalister, synes jeg dog er kommunikationen. Jeg kan sige ord som f.eks. "algoritmekompleksitet", "visitor", "template method" og "skalerbarhed" til enhver udvikler eller teamleder uden at trække blanke blikke. Det er hurtigt at grave sig ned til kernen af en diskussion, når man er enig om terminologien ...
Så de, der whiner: tag dog den datalogi-uddannelse, hvis den er så nem! Den åbner *mange* døre, og måske lærer I noget undervejs. (Og fredagsbar er der også).
EDIT: Holy Moley, jeg blev vist overhalet indenom af et endnu længere indlæg :o)
Selvfølgelig kunne de sikkert ansætte selvlærte mennesker til en lavere løn, og nogle ville selvfølgelig både være dygtige og passe ind. Andre ville sidde og hacke spaghettikode ud og lave systemer, som ville være et dyrt og langvarigt mareridt at vedligeholde, indtil det en dag fik en boltpistol for panden.
Den største fordel ved, at vi alle er rimeligt højtuddannede generalister, synes jeg dog er kommunikationen. Jeg kan sige ord som f.eks. "algoritmekompleksitet", "visitor", "template method" og "skalerbarhed" til enhver udvikler eller teamleder uden at trække blanke blikke. Det er hurtigt at grave sig ned til kernen af en diskussion, når man er enig om terminologien ...
Så de, der whiner: tag dog den datalogi-uddannelse, hvis den er så nem! Den åbner *mange* døre, og måske lærer I noget undervejs. (Og fredagsbar er der også).
EDIT: Holy Moley, jeg blev vist overhalet indenom af et endnu længere indlæg :o)
Jeg betragter mig selv som lidt af en sjov blanding mellem autodidakt og uddannet. Jeg satte mig ind i det første programmeringssprog som 13 årig (turbo-pascal) og har altid brugt enormt meget tid på at sætte mig ind i alverdens ny teknologi på egen hånd. Da jeg var færdig med HTX, valgte jeg at tage en datamatiker uddannelse ovenpå og det har jeg sådanset ikke fortrudt da det gav mig et bredere fundament og lærte mig en del om forundersøgelser, analyse og design - viden jeg helst ikke ville være foruden idag.
Jeg valgte dog universitetet fra da jeg hellere ville ud og have noget konkret erhvervserfaring istedet og arbejde med nogle af de ting jeg virkelig interesserede mig for.
Det valg har jeg endnu ikke fortrudt og jeg tror heller ikke jeg kommer til det. Jeg anser evnen til på egen hånd at sætte sig ind i ny viden som den vigtigste egenskab ved en udvikler og jeg mener også det er det vigtigste man kan få med sig fra en videregående uddannelse, men jeg er dog ikke enig i at man nødvendigvis skal gå på en videregående uddannelse for at opnå denne evne.
Vi står faktisk i min virksomhed og skal til at ansætte en ny udvikler hvor jeg har afgørende indflydelse på hvem vi vælger og jeg kan godt garantere at det ikke er vedkommendes uddannelse og karakterer der vil blive lagt mest vægt på. Jeg vil ikke have noget imod at give stillingen til en autodidakt, såfremt denne kan overbevise mig om sine kvalifikationer. Fordelen ved autodidakte er i mine øjne at de har den rette indstilling - de har nemlig typisk igennem hele livet lært sig selv at tilegne sig ny viden på egen hånd. Det er en egenskab jeg ikke i samme grad har tillid til at en gennemsnitlig uddannet datamatiker har opnået.
Jeg valgte dog universitetet fra da jeg hellere ville ud og have noget konkret erhvervserfaring istedet og arbejde med nogle af de ting jeg virkelig interesserede mig for.
Det valg har jeg endnu ikke fortrudt og jeg tror heller ikke jeg kommer til det. Jeg anser evnen til på egen hånd at sætte sig ind i ny viden som den vigtigste egenskab ved en udvikler og jeg mener også det er det vigtigste man kan få med sig fra en videregående uddannelse, men jeg er dog ikke enig i at man nødvendigvis skal gå på en videregående uddannelse for at opnå denne evne.
Vi står faktisk i min virksomhed og skal til at ansætte en ny udvikler hvor jeg har afgørende indflydelse på hvem vi vælger og jeg kan godt garantere at det ikke er vedkommendes uddannelse og karakterer der vil blive lagt mest vægt på. Jeg vil ikke have noget imod at give stillingen til en autodidakt, såfremt denne kan overbevise mig om sine kvalifikationer. Fordelen ved autodidakte er i mine øjne at de har den rette indstilling - de har nemlig typisk igennem hele livet lært sig selv at tilegne sig ny viden på egen hånd. Det er en egenskab jeg ikke i samme grad har tillid til at en gennemsnitlig uddannet datamatiker har opnået.
sguft:
Du har uden tvivl en god baggrund pga. du havde interesse i stoffet på forhånd. Men du har alligevel ikke samme teoretiske baggrund som en Ingeniør/Datalog. Okay måske hvis du har studeret de samme ting dybdegående.
Jeg er helt enig i at en autodidakt klart kan havde sine fordele.
I mine øjne er de dygtigste udviklere dem som er autodidakt og som har en mellem->længeregående uddannelse som ingeniør/datalog ovenpå.
De har flair for teknik osv, men også den mere teoretiske baggrund som absolut er et plus.
Du har uden tvivl en god baggrund pga. du havde interesse i stoffet på forhånd. Men du har alligevel ikke samme teoretiske baggrund som en Ingeniør/Datalog. Okay måske hvis du har studeret de samme ting dybdegående.
Jeg er helt enig i at en autodidakt klart kan havde sine fordele.
I mine øjne er de dygtigste udviklere dem som er autodidakt og som har en mellem->længeregående uddannelse som ingeniør/datalog ovenpå.
De har flair for teknik osv, men også den mere teoretiske baggrund som absolut er et plus.
#35: Jeg er helt enig i at jeg ikke har samme teoretiske baggrund som en ingeniør/datalog - men jeg tvivler på det betyder det store i forhold til de ting jeg sidder og arbejder med idag og de ting jeg interesserer mig for at udvikle.
Der er selvfølgelig stillinger hvor man uden tvivl kan drage fordel af det mere teoretiske grundlag fra en længeregående uddannelse, men det kommer i høj grad også an på hvad man interesserer sig for. Det er mit indtryk at mange dataloger interesserer sig meget for det matematiske/algoritmiske aspekt af udvikling og selvom jeg da synes det kan være sjovt til tider at nørde med, så er det ikke her min primære interesse ligger.
Forvent iøvrigt ikke jeg svarer tilbage, jeg er på vej ud af døren til 14 dages ferie, vel og mærke uden computeren ;)
Der er selvfølgelig stillinger hvor man uden tvivl kan drage fordel af det mere teoretiske grundlag fra en længeregående uddannelse, men det kommer i høj grad også an på hvad man interesserer sig for. Det er mit indtryk at mange dataloger interesserer sig meget for det matematiske/algoritmiske aspekt af udvikling og selvom jeg da synes det kan være sjovt til tider at nørde med, så er det ikke her min primære interesse ligger.
Forvent iøvrigt ikke jeg svarer tilbage, jeg er på vej ud af døren til 14 dages ferie, vel og mærke uden computeren ;)
Jeg vil helt klart mene at Det er en fordel at have en ingeniør/datalogi uddannelse fremfor de kortere. I de kortere uddannelser lærer man meget konkrete metoder med den ulempe, at meget er forældet før man er færdig.
Det er vel også tit meget svært som autodidakt at overbevise en ansættelseskomité om at man er i stand til den meget strukturerede tankegang der kræves. Jeg kan huske til en virksomhedspræsentation engang, hvor der blev sagt, at de ikke ville have "kodenørder", men ingeniører. Men det giver nok også meget god mening. Der skal altså mere til i dag end bare at være en haj til at kode i C.
På universitetet derimod lærer man at løse problemerne på et højere abstraktionsniveau. Det gør at de metoder man lærer kan vare længere, da man nemt kan tilpasse dem til den enkelte problemstilling. Det kommer især af at man har mere teori med. Kommer man fra Aalborg Universitet har man så den ekstra fordel, at man har lært at arbejde struktureret sammen med andre mennesker om et fælles større problem.
Men jeg kan da også nikke genkendende til fordelen ved at have en lang uddannelse. Jeg blev færdig som civilingeniør i juni (M.Sc.EE). Før eksamen havde jeg lige nået at få en enkelt (opfordret) ansøgning sendt af sted. Dagen efter eksamen ringede de og spurgte om jeg kunne komme til samtale. Nu er jeg så i arbejde i første forsøg.
Jeg kan også berolige folk der er bange for outsourcing, så regner de med, at når vi om 5 år mangler 10000 ingeniører, så mangler de 250000 ingeniører i Indien, fordi deres uddannelser ikke er gode nok (Det var vist nogenlunde det der stod i Ingeniøren for et par måneder siden). Så det er bare om at komme i gang med en ingeniøruddannelse. De er vist ikke så glade for tilmeldingen i år.
Det er vel også tit meget svært som autodidakt at overbevise en ansættelseskomité om at man er i stand til den meget strukturerede tankegang der kræves. Jeg kan huske til en virksomhedspræsentation engang, hvor der blev sagt, at de ikke ville have "kodenørder", men ingeniører. Men det giver nok også meget god mening. Der skal altså mere til i dag end bare at være en haj til at kode i C.
På universitetet derimod lærer man at løse problemerne på et højere abstraktionsniveau. Det gør at de metoder man lærer kan vare længere, da man nemt kan tilpasse dem til den enkelte problemstilling. Det kommer især af at man har mere teori med. Kommer man fra Aalborg Universitet har man så den ekstra fordel, at man har lært at arbejde struktureret sammen med andre mennesker om et fælles større problem.
Men jeg kan da også nikke genkendende til fordelen ved at have en lang uddannelse. Jeg blev færdig som civilingeniør i juni (M.Sc.EE). Før eksamen havde jeg lige nået at få en enkelt (opfordret) ansøgning sendt af sted. Dagen efter eksamen ringede de og spurgte om jeg kunne komme til samtale. Nu er jeg så i arbejde i første forsøg.
Jeg kan også berolige folk der er bange for outsourcing, så regner de med, at når vi om 5 år mangler 10000 ingeniører, så mangler de 250000 ingeniører i Indien, fordi deres uddannelser ikke er gode nok (Det var vist nogenlunde det der stod i Ingeniøren for et par måneder siden). Så det er bare om at komme i gang med en ingeniøruddannelse. De er vist ikke så glade for tilmeldingen i år.
Jeg er læser medievidenskab på Syddansk Universitet som er en blanding af alt fra filmteori til webprogrammering. Min egen hovedinterresse er web og jeg regner med at tage min kandidatgrad på IT-universitetet (hvor man skal have en bachelor for overhovedet at komme ind) for at kunne fokusere på web-delen.
Det jeg vil frem til er, at man selv har et ansvar for at man efter endt uddannelse har sørget for at specialicere sig indenfor et bestemt område, da mange uddannelser (også på universitetet) bliver alt for bredde hvis man ikke sørger for at gå efter én spidskompetence, men istedet lærer lidt om hver ting og ikke nok om noget af det.
Det jeg vil frem til er, at man selv har et ansvar for at man efter endt uddannelse har sørget for at specialicere sig indenfor et bestemt område, da mange uddannelser (også på universitetet) bliver alt for bredde hvis man ikke sørger for at gå efter én spidskompetence, men istedet lærer lidt om hver ting og ikke nok om noget af det.
#9
"...jeg koder bedre end langt de fleste Dataloger der kommer fra skolen af."
Det er en fejl at tro datalogi-uddannelsen går ud på at lære folk at "kode". Selve kodningen er et værktøj og er noget man ret hurtigt kan lære sig selv. Kun med praktisk erfaring bliver man god til den del. Datalogi handler om algoritmer og metoder. Du kan måske nok kode, men er du kvalificeret til at vælge en god metode til sortering i lineær tid, når det skal bruges, eller kan du opbygge og træne et (kunstigt) neuralt net til at genkende symboler, eller kan du finde en ny algoritme til løsning af et specifikt problem, og bagefter bevise at algoritmen er korrekt?
Datalogi handler ikke om at være en karl koder i dette eller hint andet sprog.
En datalog sidder derfor også ofte som leder af en afdeling/gruppe. Datalogien finder på et godt design go de metoder som skal bruges. Derefter sættes kode-slaverne i gang med at implementere detaljerne.
En sergent i militæret er måske i bedre form og bedre til at dræbe fjenden end en general, men generalen besider andre kvalifikationer.
>Kan ikke lære en gammel hund nye kunster
Joh, hvis hunden er villig til at lære og den meget gerne vil have den hundekiks der venter på den anden side af den nye kunst. ;-)
Nb. Jeg er selv selvlært (kodet siden min første C64) og har arbejdet som udvikler i omkring 7 år. Jeg er efter sigende god til at kode og alt det der, men er alligevel nu i gang som datalogistuderende. Hvorfor? Fordi det er spændende og den nye viden åbner for langt mere interesante opgaver.
"...jeg koder bedre end langt de fleste Dataloger der kommer fra skolen af."
Det er en fejl at tro datalogi-uddannelsen går ud på at lære folk at "kode". Selve kodningen er et værktøj og er noget man ret hurtigt kan lære sig selv. Kun med praktisk erfaring bliver man god til den del. Datalogi handler om algoritmer og metoder. Du kan måske nok kode, men er du kvalificeret til at vælge en god metode til sortering i lineær tid, når det skal bruges, eller kan du opbygge og træne et (kunstigt) neuralt net til at genkende symboler, eller kan du finde en ny algoritme til løsning af et specifikt problem, og bagefter bevise at algoritmen er korrekt?
Datalogi handler ikke om at være en karl koder i dette eller hint andet sprog.
En datalog sidder derfor også ofte som leder af en afdeling/gruppe. Datalogien finder på et godt design go de metoder som skal bruges. Derefter sættes kode-slaverne i gang med at implementere detaljerne.
En sergent i militæret er måske i bedre form og bedre til at dræbe fjenden end en general, men generalen besider andre kvalifikationer.
>Kan ikke lære en gammel hund nye kunster
Joh, hvis hunden er villig til at lære og den meget gerne vil have den hundekiks der venter på den anden side af den nye kunst. ;-)
Nb. Jeg er selv selvlært (kodet siden min første C64) og har arbejdet som udvikler i omkring 7 år. Jeg er efter sigende god til at kode og alt det der, men er alligevel nu i gang som datalogistuderende. Hvorfor? Fordi det er spændende og den nye viden åbner for langt mere interesante opgaver.
Nu vil jeg gerne lige pointere at programmering ikke er det eneste man kan lave inden for IT branchen. Det kunne det ellers lyde somom det var, når man læser nogle af de indlæg som er en denne debat. Det kan godt være at man er en satans karl når man kommer ud fra uni, og at man kan lave indhviklede algoritmer m.m.
Men jeg ville da aldrig nogen sinde kunne finde på at ansætte ham som netværksmand, system admin eller lign. Der ville jeg da klart fortrække en datafagtekniker. Jeg ville da også klart hellere have en IT Supporter/Datafagtekniker til at reparer min computer istedet for en uni studerende.
Men jeg ville da aldrig nogen sinde kunne finde på at ansætte ham som netværksmand, system admin eller lign. Der ville jeg da klart fortrække en datafagtekniker. Jeg ville da også klart hellere have en IT Supporter/Datafagtekniker til at reparer min computer istedet for en uni studerende.
#43 ja det er rigtigt. Men jeg prøver bare at pointere at programmering/udhvikling er ikke det eneste type job i IT branchen, og at en uni uddannet person ikke nødvendigvis ville være det mest oplagte valg. I PC reperation/vedligeholdelse, system administration, netværk opsætning olign. ville jeg da som udgangspunkt klart fortrække en datafagtekniker/IT Supporter frem for en uni uddannet, hvis jeg var arbejdsgiveren.
derud over syntes jeg nogle indlæg er meget arrogante. tag f.eks. en kommentar som denne "ingen af de to nævnte uddanelser, vil jeg betragte som mellemlang uddanelse, det er bare nogle teknisk-skole skrammel, for folk som keder sig.. rigtige IT-uddanelser foregår EFTER en studenter eksamen, på et meget højere niveau"
det kan virkeligt pisse mig af når folk lukker sådan en gang lort ud.
derud over syntes jeg nogle indlæg er meget arrogante. tag f.eks. en kommentar som denne "ingen af de to nævnte uddanelser, vil jeg betragte som mellemlang uddanelse, det er bare nogle teknisk-skole skrammel, for folk som keder sig.. rigtige IT-uddanelser foregår EFTER en studenter eksamen, på et meget højere niveau"
det kan virkeligt pisse mig af når folk lukker sådan en gang lort ud.
Jeg giver dig ret i arrogancen. Tekniske skole uddannelser er dog ikke at betegne som hverken lang eller mellemlang uddannelse. Det kræver stadigvæk en gym uddannelse og derefter en vidergående uddannelse.
Men sobert sprog er at foretrække, og både datafagtekniker, it-supporter, dataloger etc, har hver deres område at dække.
Men sobert sprog er at foretrække, og både datafagtekniker, it-supporter, dataloger etc, har hver deres område at dække.
Til de par stykker herinde, som er autodidakte og mener at deres evner rækker ud over en nyuddanet ingeniør og lign. kan jeg glæde jer med, at sagtens kan tilmelde sig et universitet, og ikke deltage på andre måder end at tage eksamenerne. Så hvis man virkelig mener, at man har lært sig selv mere end man lærer på et universitet, så er det jo bare at bevise det ved at tage de relevante eksamener, så kan man kalde sig ingeniør eller datalog.
Jeg skriver ikke dette for at flame alle autodidakte, men der var et par stykker herinde som var ret stolte af deres egne evner, så det må de da gerne vise...
#42 glacier du skal skelte mellem industri og service.
sysadmin/netværksmand/pc reparatør er altså ikke noget der skaber værdier. Det er et service-fag, en nødvendighed for at et firma fungerer, ligesom der er behov for rengøringsfolk, kantinedamer, chauffører, vagter og sekretærer.
når vi taler om IT-branchen, taler vi om de virksomheder som via IT skaber nye værdier. Og det er netop ingeniører og dataloger som udvikler nye smarte systemer, der kan sælges verden over, plus dem som sidder og udarbejder selve koden.
Kig på et firma som Navision, de er et godt eksempel på at udvikling kan skabe store værdier, når de rette folk sidder i stolene. Samtidig med Navision, startede også Åges PC-værksted nede på hjørnet. Den ligger stadig nede på hjørnet og har stadig 4 ansatte (it-supportere), ligesom den havde for 15 år siden. Kunderne er de samme, omsætingen er den samme osv.
Hvilken af de 2 firmaer vil du mene har klaret sig bedst?
Grunden til at der for nogle år siden var et stigende behov for IT-supportere og andre erhvervsuddannede, var jo ikke at de skabte nye værdier. Nej det var fordi IT som serviceområde var i vækst, alle virksomheder begyndte at få IT-afdelinger og de ansatte fik computere osv. Desværre fandt regeringen mv. først for sent ud af, at markedet for support og service var mættet, og at der pludselig var uddannet for mange folk.
Og det er lidt en ond cirkel, for spørger du på den tekniske skole, vil de helt sikkert sige at man har masser af jobmuligheder som færdig IT supporter, de er jo nødt til at have elever, ellers får de ingen penge. Og så er vi ovre i at man uddanner folk til (delvis) arbejdsløshed, fordi man politisk set skal tage hensyn til de tekniske skolers levebrød mv.
Jeg skriver ikke dette for at flame alle autodidakte, men der var et par stykker herinde som var ret stolte af deres egne evner, så det må de da gerne vise...
#42 glacier du skal skelte mellem industri og service.
sysadmin/netværksmand/pc reparatør er altså ikke noget der skaber værdier. Det er et service-fag, en nødvendighed for at et firma fungerer, ligesom der er behov for rengøringsfolk, kantinedamer, chauffører, vagter og sekretærer.
når vi taler om IT-branchen, taler vi om de virksomheder som via IT skaber nye værdier. Og det er netop ingeniører og dataloger som udvikler nye smarte systemer, der kan sælges verden over, plus dem som sidder og udarbejder selve koden.
Kig på et firma som Navision, de er et godt eksempel på at udvikling kan skabe store værdier, når de rette folk sidder i stolene. Samtidig med Navision, startede også Åges PC-værksted nede på hjørnet. Den ligger stadig nede på hjørnet og har stadig 4 ansatte (it-supportere), ligesom den havde for 15 år siden. Kunderne er de samme, omsætingen er den samme osv.
Hvilken af de 2 firmaer vil du mene har klaret sig bedst?
Grunden til at der for nogle år siden var et stigende behov for IT-supportere og andre erhvervsuddannede, var jo ikke at de skabte nye værdier. Nej det var fordi IT som serviceområde var i vækst, alle virksomheder begyndte at få IT-afdelinger og de ansatte fik computere osv. Desværre fandt regeringen mv. først for sent ud af, at markedet for support og service var mættet, og at der pludselig var uddannet for mange folk.
Og det er lidt en ond cirkel, for spørger du på den tekniske skole, vil de helt sikkert sige at man har masser af jobmuligheder som færdig IT supporter, de er jo nødt til at have elever, ellers får de ingen penge. Og så er vi ovre i at man uddanner folk til (delvis) arbejdsløshed, fordi man politisk set skal tage hensyn til de tekniske skolers levebrød mv.
Hvis man nu sammenligner IT med bil-branchen (det er jo ofte populært):
1)
Man skal bruge nogen der konstrukterer og designer bilerne (hardware og software) = dataloger, ingeniører og tildels datafagteknikere.
2)
Man skal også bruge nogen der reparerer og vedligeholder bilerne + vejleder bilisterne = it-supportere og datafagteknikere.
3)
Tilsidst skal man bruge nogen der kører i bilerne = brugerne
Alle 3 grupper er nødvendige for at branchen kan løbe rundt. Og det er klart at dem i gruppe 1 skal have længere uddannelse end dem i gruppe 2. Ligeledes skal dem i gruppe 2 have længere uddannelse end dem i gruppe 1.
Jeg er lige blevet uddannet som IT-supporter og jeg synes ikke at uddannelsen er for kort. Dog synes jeg sagtens at man kan sætte det faglige niveau op og det bliver også gjort i den nye version af IT-supporteren.
1)
Man skal bruge nogen der konstrukterer og designer bilerne (hardware og software) = dataloger, ingeniører og tildels datafagteknikere.
2)
Man skal også bruge nogen der reparerer og vedligeholder bilerne + vejleder bilisterne = it-supportere og datafagteknikere.
3)
Tilsidst skal man bruge nogen der kører i bilerne = brugerne
Alle 3 grupper er nødvendige for at branchen kan løbe rundt. Og det er klart at dem i gruppe 1 skal have længere uddannelse end dem i gruppe 2. Ligeledes skal dem i gruppe 2 have længere uddannelse end dem i gruppe 1.
Jeg er lige blevet uddannet som IT-supporter og jeg synes ikke at uddannelsen er for kort. Dog synes jeg sagtens at man kan sætte det faglige niveau op og det bliver også gjort i den nye version af IT-supporteren.
#46 "du skal skelte mellem industri og service."
Det skal man helt sikkert, men industri ville ikke kunne fungere unden service, og service ville ikke eksistere uden industrien. Der er i det danske erhvervsliv lige så meget brug for en datafagtekniker som en datalog og omvendt. Så at sidde og nedgøre den ene uddannelse fordi de ikke skaber noget nyt, men derimod vedligeholder det gamle, syntes jeg er meget arrogant.
f.eks. har jeg været i et firma som producerede styring til generatore olign. Der havde de ca. 10 Dataloger/ingeniører til at sidder og udhvikle software til de styringer. Når disse ingeniører enten lavede lort i den, eller at med det system de sad på gik ned (eller for den sags skyld deres pc), blev de som små hjælpeløs børn, der ikke havde den fjerneste anelse om hvad de skulle gøre. Så måtte vi i IT afdelingen ned og rede kastanjerne ud af ilden.
At sammenligne Navision med Åges PC-værksted er jo også totalt latterligt. Det ville jo være det samme som at sammenligne Mærsk med et andet snollet lille rederi som startede på samme tid. Det holder jo ikke.
Der ville heller ikke være noget der hed Navision hvis det ikke var for service fagene.
Det skal man helt sikkert, men industri ville ikke kunne fungere unden service, og service ville ikke eksistere uden industrien. Der er i det danske erhvervsliv lige så meget brug for en datafagtekniker som en datalog og omvendt. Så at sidde og nedgøre den ene uddannelse fordi de ikke skaber noget nyt, men derimod vedligeholder det gamle, syntes jeg er meget arrogant.
f.eks. har jeg været i et firma som producerede styring til generatore olign. Der havde de ca. 10 Dataloger/ingeniører til at sidder og udhvikle software til de styringer. Når disse ingeniører enten lavede lort i den, eller at med det system de sad på gik ned (eller for den sags skyld deres pc), blev de som små hjælpeløs børn, der ikke havde den fjerneste anelse om hvad de skulle gøre. Så måtte vi i IT afdelingen ned og rede kastanjerne ud af ilden.
At sammenligne Navision med Åges PC-værksted er jo også totalt latterligt. Det ville jo være det samme som at sammenligne Mærsk med et andet snollet lille rederi som startede på samme tid. Det holder jo ikke.
Der ville heller ikke være noget der hed Navision hvis det ikke var for service fagene.
glacier:
Du har ret i at der er brug for både dem som designer og analyserer samt dem som reparerer og servicerer.
Det er ligesom da jeg arbejdede som konsulent, sælgerne i firmaet mente de var de absolut vigtigste i hele firmaet, og skulle derfor havde langt flere goder end konsulenterne osv.
Det resulterede i min konsulentchef sagde at hvis de fik mere fryns end os andre, ville hun beordre os til at stoppe arbejdet. Så sælgerne kunne indse at de intet var værd uden dem som lavede det de solgte.
Selvfølgelig ville konsulenterne ikke havde meget at lave uden sælgerne. Eller kunne arbejde hvis rengøringskonen aldrig gjorde rent.
Alle har deres plads på arbejdsmarkedet. Men dette skal dog ikke fører til alle skal havde ens løn !
Du har ret i at der er brug for både dem som designer og analyserer samt dem som reparerer og servicerer.
Det er ligesom da jeg arbejdede som konsulent, sælgerne i firmaet mente de var de absolut vigtigste i hele firmaet, og skulle derfor havde langt flere goder end konsulenterne osv.
Det resulterede i min konsulentchef sagde at hvis de fik mere fryns end os andre, ville hun beordre os til at stoppe arbejdet. Så sælgerne kunne indse at de intet var værd uden dem som lavede det de solgte.
Selvfølgelig ville konsulenterne ikke havde meget at lave uden sælgerne. Eller kunne arbejde hvis rengøringskonen aldrig gjorde rent.
Alle har deres plads på arbejdsmarkedet. Men dette skal dog ikke fører til alle skal havde ens løn !
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.