mboost-dp1

BMW

Infrastruktur til brintbiler billigere end elbiler

- Via Ingeniøren - , redigeret af Pernicious

Ifølge en rapport af McKinsey & Company, udarbejdet på foranledning af en lang række bilfabrikanter, energiproducenter og EU-institutioner, vil bilparken i 2050 bestå af lige store dele batteridrevne biler, brændelscellebiler og plug-in-hybridbiler, mens forbrændingsmotoren til gengæld vil være så godt som uddød.

McKinsey har analyseret mulige scenarier og er kommet frem til, at de tre ovennævnte teknologier er udviklede og miljøvenlige nok til at levere 273 millioner biler i Europa i 2050. Dette kan være med til at opfylde EU’s mål om at nedsætte CO₂-udslippet med 95 % i 2050.

Batteribilerne, der tager lang tid at lade op, er tiltænkt kortere ture på 120-150 km, hvorimod brændselscellebilen, der tager ca. 5 minutter at tanke op, vil have en rækkevidde på 600 km. Plug-in-hybridbilen vil have ca. de samme fordele som brændselscellebilen, men vil være afhængig af biobrændstof, som muligvis vil være svært tilgængeligt i 2050.

Der har også været analyseret på infrastrukturen, og det vurderes,
at infrastrukturen for en brintbil vil koste cirka 7.500 – 15.000 kroner per bil i hele dens levetid. Det er mindre end elbilen, som vil koste omkring 11.250 – 18.750 kroner per bil.
Det er direktør i Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, Aksel Mortensgaard glad for, da det ifølge ham gør op med myten om, at infrastrukturen til brintbiler skulle være dyr og vanskelig.

Rapporten anbefaler, at man begynder at opbygge infrastrukturen i ét land allerede fra 2015 og supplerer med demonstrationsprojekter i andre lande. Aksel Mortensgaard tror selv, at Tyskland har gode chancer for at blive det land i verden, der først får udrullet brintinfrastruktur i stor stil.





Gå til bund
Gravatar #1 - AliasStef
24. nov. 2010 13:15
Hvad menes der med brintinfrastruktur? Vejene skal vel ikke laves om. Eller er det 'tankstationer' der er tale om?
Gravatar #2 - Fjolle
24. nov. 2010 13:17
Det er nok "tankstationerne".

Ikke nogen overraskende konklusion, men vi mangler stadigvæk en måde at lave brint på der ikke spilder 70% af energien før det overhovedet kommer ud til tankstationen.
Gravatar #3 - McLeith
24. nov. 2010 13:20
det er da godt nok lækkert at se at analytikerne får brintbilerne i medierne igen i stedet for det pis til batteribiler.

#1 Infrastruktur er mange ting. Ikke kun dine veje. Infrastrukturen til elbilen er el ledningerne. Infrastruktur til dagens biler er tankstationer som opbevarer diesel og benzin i tanke under jorden og som fremstilles af olie på raffinaderier.

Brint kan udvindes af flere ting, men under alle omstendigheder ikke på eksisterende raffinaderier = ny infrastruktur. Transporteres flydende i tankbiler til opfyldningsstationer = nye trailere men samme princip som benzin og diesel.
Optankning på en tankstation via en slange på et par minutter = stærkere tanke, ventilsystemer og målere, men igen samme princip og let for forbrugeren at fatte.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
24. nov. 2010 13:30
forbrændingsmotoren vil til gengæld være så godt som uddød.


Øøøh, mig bekendt så har en bil der kører på brint stadig en forbrændingsmotor?

- Så en episode af Mythbusters (jaja...) hvor de testede nogle konspirationsreorier, bl.a. at lave elektrolyse for at få brint (yay)... Det virkede jo (selvfølgeligt) ikke, men de demonstrede ideen - proof of concept - ved at lukke brint ind i indsugningen på bilen, uden andet brændstof, og tændte den ...

- Brint ville være det nemmeste (efter min mening) da der ikke skal laves (meget) om på de motorer vi har i bilerne i dag..
Gravatar #5 - vulpus
24. nov. 2010 13:37
Mercedes har produceret en brændselscelle bil der efter sigende kommer på markedet i 2012:


Er energien/omkostningerne til produktion og genbrug/skrotning af batterierne taget med i betragtning?

Ellers svarer det til at sammenligne tog og fly, men undlade at kigge på forskellen i omkostninger til infrastrukturen der er påkrævet.
Gravatar #6 - vulpus
24. nov. 2010 13:39
Tror nu alligevel at batteridrevne biler kommer til at vinde i længden i takt med at batteriteknologien forbedres.
Gravatar #7 - MLS
24. nov. 2010 13:42
Elsker mennesker, så meget snak så lidt handling. Hvis du spurgte "eksperterne" for 50 år siden så ville vi i 2010 flyve/køre i rumbiler og spise mad i pilleform. Da utroligt som de snakker, men der sker ikke en skid. Istedet for at forudsige fremtiden så gør dog noget for at det bliver en realitet og ikke endnu en latterlig teori.

En lille kommentar Thoroughbreed.
Din lærer i folkeskolen (eller hvor du nu gik) må godt nok få lange hår på bollerne (eller kussehår) af at læse din opgave hvis den er skrevet på den måde (eller måske er den ikke) det må da være (meget) frustrerende at læse (eller skimte) i mere end 2 (eller 3) minutter af gangen.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
24. nov. 2010 13:45
#7

Undskyld (eller ikke?) har bare ikke fået sovet særligt meget (faktisk slet ikke) i snart to dage (37 timer for at være præcis)

- spøg til side.. efter jeg har læst den selv, kan jeg godt se hvad du mener ... Er bare småtræt lige nu, og så gider jeg ikke korrekturlæse ;)
Gravatar #9 - loki
24. nov. 2010 13:57
Suk...
Gravatar #10 - GibStorm
24. nov. 2010 14:03
MLS (7) skrev:
Elsker mennesker, så meget snak så lidt handling. Hvis du spurgte "eksperterne" for 50 år siden så ville vi i 2010 flyve/køre i rumbiler og spise mad i pilleform. Da utroligt som de snakker, men der sker ikke en skid. Istedet for at forudsige fremtiden så gør dog noget for at det bliver en realitet og ikke endnu en latterlig teori.


Sådan! Jeg kunne ikke være mere enig.
Gravatar #11 - Aske Uhd
24. nov. 2010 14:12
Thoroughbreed (4) skrev:
Øøøh, mig bekendt så har en bil der kører på brint stadig en forbrændingsmotor?


De brintdrevne biler rapporten omfatter, er drevet af brændselsceller og ikke konventionelle forbrændingsmotorer.
Gravatar #12 - HenrikH
24. nov. 2010 14:19
Thoroughbreed (4) skrev:
- Brint ville være det nemmeste (efter min mening) da der ikke skal laves (meget) om på de motorer vi har i bilerne i dag..

Der skal faktisk laves en del om. Nutidens forbrændingsmotorer er alt for utætte til at bruge brint, du skal have lavet nogle meget mere tætte motorer, eller bruge brændselsceller, som #11 påpeger.

*Læser rapporten*
Gravatar #13 - Morphin
24. nov. 2010 14:19
Thoroughbreed (4) skrev:
bl.a. at lave elektrolyse for at få brint (yay)... Det virkede jo (selvfølgeligt) ikke


Jeg forstår ikke? Siger du at man ikke kan lave brint ved elektrolyse? Mig bekendt er det da en af de bedste måder at udvinde brint på.
Gravatar #14 - Zombie Steve Jobs
24. nov. 2010 14:29
Jaja, men hvad med ham der tyskeren med 600 km på en opladning, der tager 5 mins med custom-atomic-power-stik? Den har de glemt
Gravatar #15 - Mort
24. nov. 2010 14:33
Tang-Da-Wang-Doo-Woop-Hentehaar (14) skrev:
Jaja, men hvad med ham der tyskeren med 600 km på en opladning, der tager 5 mins med custom-atomic-power-stik? Den har de glemt


Hvor har du læst det henne er det noget du kan finde et link til eller måske et navn på tyskeren så jeg kan læse mere om det ?
Gravatar #16 - Ganin
24. nov. 2010 14:33
#2 Brint er nemt og lave med atomkraft, da det vil blive et sideprodukt. Så vil ikke alt det spild. Man skal bare gå ind for A-kraft! :D
Gravatar #17 - Fjolle
24. nov. 2010 14:38
Mort (15) skrev:
Hvor har du læst det henne er det noget du kan finde et link til eller måske et navn på tyskeren så jeg kan læse mere om det ?

Det var på newz for et stykke tid siden
Gravatar #18 - McLeith
24. nov. 2010 14:47
HenrikH (12) skrev:
Der skal faktisk laves en del om. Nutidens forbrændingsmotorer er alt for utætte til at bruge brint, du skal have lavet nogle meget mere tætte motorer, eller bruge brændselsceller, som #11 påpeger.

*Læser rapporten*


Glem det der med brint i forbrændingsmotorer. Brinten som "brændstof" er effektivt idet det anvendes i en brændselscelle (Her bliver det ikke brændt af! Hvad pokker havde mythbsters gang i?

Det er ting i infrastrukturen som skal være tættere end det til benzin og Diesel. Optankningsstudsen, tanken osv.

imo er der ingen fremtid i batterierne alene. Ved elproduktionen skal det tages med i beregning, at ufattelige energimængder i dag forsvinder i ledninger og transformerstationer inden elektriciteten når forbrugeren. Det er faktisk til at brække sig over når konceptet med at få CO2 ud af byen ved at skifte til at lade elbiler derhjemme.

Brintcellen fremstiller derimod elektriciteten på stedet hvor du har brug for den, og når du har brug for den.
Gravatar #19 - HenrikH
24. nov. 2010 15:01
Så kan man så diskuttere deres indledende antagelser ikke er sat forholdsvis meget i brændselscellebilens favør.

Prisen for brændselsceller falder med 90%.
For batterier er det 80%.
Derudover regner de med at hydrogenen bliver 70% billigere at producere og kan lagres med 700 bar.
Effektiviteten for forbrændingsmotorer sætter de til 30% højere end i dag.
Alt sammen vel at mærke om 10 år!

Lynladning antages meget begrænset, og batteriskift ses fuldstændig bort fra.
Fuld el-infrastruktur antages bygget til elbiler, men ved brændselsceller ses bort fra udbygning af den elektriske infrastruktur, på trods af at der antages 80% vedvarende energi til produktionen af hydrogen (100% elektrolyse).

Derudover kan jeg ikke finde, om de medtager omkostningerne til de pipelines, som de snakker om der skal bruges til hydrogen infrastrukturen, hvilket jeg er ret sikker på ikke bliver billigt, da jeg ikke mener at naturgasnettet er tæt nok?

Alt i alt, synes jeg, at rapporten gør sit for at pakke alle kortene i brændselscellens favør.
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
24. nov. 2010 15:23
Morphin (13) skrev:
Jeg forstår ikke? Siger du at man ikke kan lave brint ved elektrolyse? Mig bekendt er det da en af de bedste måder at udvinde brint på.


Var måske lidt uklar - selvfølgelig virker det, men det relative lille batteri i en bil kunne ikke lave brint nok til at få motoren til at køre ..

Idéen var god nok - men det går bare for langsomt ...
Gravatar #21 - chris
24. nov. 2010 15:24
Hmm
syntes at det glemmer EN ting..

Amoniak-baseret brint-opbevaring.
ikke eksplosivt
ikke-giftigt
I fast form
og energitætheden bliver højere end ved flydende form.
http://www.greenoptimistic.com/2009/02/04/ammonia-borane-hydrogen-storage/ skrev:


så byg nogle vindmøller der kan lave noget brint til os, og lad det store brændcelle-eventyr begynde.
Gravatar #22 - troldefar
25. nov. 2010 08:04
Off topic.

Min morfar havde en bog fra 72 der hed "År 2000 hvad så?" Der snakkede de netop om flyvende biler og store undervands byer.
Jeg synes nu at den fremtid vi selv snakker om nu, som også handler om 30 år ude i fremtiden, er blevet lidt mere nede på jorden. En infrastruktur til brintbaseret fremdrift, kan bedre lade sig gøre end de flyvende biler.

On topic:
Jeg synes det er godt, at de allerede nu begynder at overveje hvad der skal til for at skifte system. Vi kan ikke blive ved med at hænge i den gamle måde at køre på. Desuden vil brændselscelle teknologien være en del mere udviklet om 30 år. Så mon ikke implementeringen bliver nemmere og nemmere?
Gravatar #23 - epp
25. nov. 2010 08:44
Synes nu det virker som om, at bestillingen af den rapport er kommet med en besked mellem linjerne om, at rapporten skulle konkludere brændselscellen for vinderen. Men det er vel også lettere at tjene penge på at sælge brint end el?
Gravatar #24 - incinerator
25. nov. 2010 14:57
De har jo regnet med at batterier ikke udvikler sig på 40 år... Come on, det bliver da alt sammen bedre, der forskes meget i batterier og hvorfor skulle man ikke kunne lynoplade dem til en rækkevidde på 600 km og derved gøre brint-bilen uaktuel. El-infrastrukturen skal udvides lidt, men det skal den sikkert alligevel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login