mboost-dp1

Flickr - Nuonde

Elektrisk bil kører over 600 km på 6 minutters opladning

- Via All Cars Electric - , redigeret af Emil

Batterierne har hidtil været det svageste led i kæden for elbiler, idet de er tunge og dyre og tager relativt lang tid at oplade. Derudover har de indtil videre kun kunnet levere omkring 160 km på en opladning. Alt det er dog ændret med et nyt batteri til elbiler udviklet i Tyskland.

Den nye bil kan nemlig køre over 600 km på en enkelt ladning, og det ved næsten 90 km/t. Batteripakken har en ydelse på 97 % og kan genlades på kun 6 minutter, når det sættes til en DC-strømkilde.

Det lykkedes tidligere et japansk hold at køre en modificeret Daihatsu over 1000 km, men det var ved ca. 43 km/t, og bilen havde fået fjernet alle sæderne undtagen chaufførens for at give plads til flere batterier.

Bilbatteriet er en prototype udviklet gennem et samarbejde mellem Lekker Energie og det tyske økonomiministerium.





Gå til bund
Gravatar #1 - drenriza
29. okt. 2010 10:34
Glæder mig til at sådan nogle el-biler komme i masse produktion. Når teknologien er til det.
Gravatar #2 - f-style
29. okt. 2010 10:37
Se det er sådan et batteri vi har ventet på.
600 km på 6 minutters opladning det er jo imponerende. Se så kan man faktisk køre skagen - kbh (knap 520 km).
og 90 km i timen er rigtig fedt da det kan lade sig gøre at køre på motorvejen dog lidt langsommere end resten af trafikken. Men nok til at køre på landeveje.
Gravatar #3 - Corholio
29. okt. 2010 10:41
Lyder meget spændende...

... ikke at køre 90 km/t lyder som af meget, men det er rigeligt til at køre på hovedveje osv.

Hvad jeg dog hellere ville se, var at de forsøgte at overføre batteriteknologien til laptops, 6 minutters opladning, og så har du 3 timers forbrug...se DET kunne være smart :)
Gravatar #4 - Slettet Bruger [3848513914]
29. okt. 2010 10:43
Rolig nu drenge

det er kun halvdelen.

Når maskinene først skal overholde alle sikkerhedsstandarter er der enten ikke mulighed for at der kan være så mange batterier i bilen eller også er vægten blevet så høj at den ikke kan komme i nærheden af den distance.
Gravatar #5 - Bettemand
29. okt. 2010 10:44
Corholio (3) skrev:
Lyder meget spændende...

... ikke at køre 90 km/t lyder som af meget, men det er rigeligt til at køre på hovedveje osv.

Hvad jeg dog hellere ville se, var at de forsøgte at overføre batteriteknologien til laptops, 6 minutters opladning, og så har du 3 timers forbrug...se DET kunne være smart :)


Jeg synes at have hørt rygter om et forsøg med en brintcelle eller noget lignende i en laptop, hvor den holdt strøm i en månede, kan ikke dokumentere det og kan ikke huske hvor jeg hørte det :P
Gravatar #6 - iluka
29. okt. 2010 10:45
Hvis det holder i den virkelige verden så skal jeg til at investere i vindmøller!
Gravatar #7 - mikkelfa
29. okt. 2010 10:45
#2
Jeg læser ikke de små 90 km/t som max-fart, men at de 600 km er opnået ved denne hastighed...
Gravatar #8 - Fjolle
29. okt. 2010 10:46
Heh. 6 minutters opladning...

Tror ikke at det er alle der render rundt med en 1 MW dc forsyning, og jeg tvivler på at energinet bliver specielt begejstrede hvis alle kommer hjem kl 17 og sætter deres biler i opladeren...

Det vejer omkring 300 kg, hvilket ikke er så slemt hvis man tager benzintank/gear/altmuligt andet ud.
Gravatar #9 - bjoeg
29. okt. 2010 10:46
Og i de 6 minutter skal batteriet lades med 12kW/h så der skal bruges 6 vindmøller eller lign?
Gravatar #10 - webwarp
29. okt. 2010 10:50
Det mest spændende ved det som jeg læser er jo at det her ikke er en ny opfindelse, at det rent faktisk allerede er i produktion og i brug i trucks idag..

Men er så samtidig også det, der gør mig skeptisk, hvis det ikke er noget nyt så tvivler jeg lidt på at det adskiller sig fra de eksisterende ting vi har set hidtil.

Men ligner jo at de ca. 90 km/t rent faktisk er ved praktisk kørsel i trafikken, altså er en snit fart de har holdt på de 600 km, det lyder dog imponerende. Og at de har bibeholdt de originale 4 sæder og ikke som normale test hvor de tester med urealistisk skrabede modeller.. Lige hvor lang tid den skal lade i en almindelig stikkontakt..?
Gravatar #11 - OxxY
29. okt. 2010 10:52
SlettetBruger (4) skrev:
Rolig nu drenge

det er kun halvdelen.

Når maskinene først skal overholde alle sikkerhedsstandarter er der enten ikke mulighed for at der kan være så mange batterier i bilen eller også er vægten blevet så høj at den ikke kan komme i nærheden af den distance.


Læs nu artiklen og kilden. Den HAR kørt de ca. 600km med en genenmsnitshastighed på 55mph ~ 88km i snit. Derudover er det en Audio A2 der har bebeholdt alle 4 sæder. De nævner dog ikke noget om bagagerum.

Men altså hvis man tager motor og benzintank ud kan man jo smide batterier i køleren, og have hjulmonterede elmotorer.

Og til de 6 minutter: der står ikke SKAL derstår KAN. Dvs. når man kommer hjem kan man sætte en lidt mindre aggresiv opladning i gang. Så kan tankstationer have nogle vilde ladere der indeholder nogle store kapacitorer eller lign der bliver charget løbende, eller noget lignende tiltag.
Gravatar #12 - OxxY
29. okt. 2010 10:54
Fjolle (8) skrev:
Heh. 6 minutters opladning...

Tror ikke at det er alle der render rundt med en 1 MW dc forsyning, og jeg tvivler på at energinet bliver specielt begejstrede hvis alle kommer hjem kl 17 og sætter deres biler i opladeren...

Det vejer omkring 300 kg, hvilket ikke er så slemt hvis man tager benzintank/gear/altmuligt andet ud.


Hvis man bruger hjulmonterede elmotorer kan man enda slippe for drivaksel og gear og alt det pjat, burde kunne give en del besparelse i vægt etc.
Gravatar #13 - Montago.NET
29. okt. 2010 10:57
bjoeg (9) skrev:
Og i de 6 minutter skal batteriet lades med 12kW/h så der skal bruges 6 vindmøller eller lign?


små vindmøller ?

de mellemstore vindmøller som står i danmark er på 1-2 MegaWatt = 1000-2000 KW/t
Gravatar #14 - mikkelfa
29. okt. 2010 10:59
kW, ikke kW/h eller kW/t...
Det er som at måle en bils fart i tons...
Gravatar #15 - myplacedk
29. okt. 2010 11:01
Fjolle (8) skrev:
Tror ikke at det er alle der render rundt med en 1 MW dc forsyning, og jeg tvivler på at energinet bliver specielt begejstrede hvis alle kommer hjem kl 17 og sætter deres biler i opladeren...

Tror ikke at det er alle der render rundt med en tankstation. Og det vil heller ikke være smart hvis alle tanker bilen hver dag kl. 17.
Gravatar #16 - Hekatombe
29. okt. 2010 11:05
bjoeg (9) skrev:
Og i de 6 minutter skal batteriet lades med 12kW/h så der skal bruges 6 vindmøller eller lign?


1. Mener du 12 kWh (Kilo Watt timer)?

2. Hvordan er du kommet frem til det tal?
Når jeg læser artiklen, så ser jeg ikke nogen oplysninger om energi mængden den har brugt til opladning.
Gravatar #17 - PraetorianGuard
29. okt. 2010 11:17
Tja nu gider jeg så ikke el biler og håber personligt selv på en udgang til denne her problematik der tillader forbrændingsmoterer at kører på ren brint >_>. Og jo det er faktisk muligt da nogen har forsøgt og fået det til at virke.
Gravatar #18 - Fjolle
29. okt. 2010 11:22
myplacedk (15) skrev:
Tror ikke at det er alle der render rundt med en tankstation. Og det vil heller ikke være smart hvis alle tanker bilen hver dag kl. 17.

Stadigvæk.. Det vil tage omkring 4 timer eller 40 gange så lang tid som lovet at lade den med det standardiserede ladestik :)

Hvilke kabler skal man egentligt bruge til at lade med 2500 A?
Gravatar #19 - Decipher
29. okt. 2010 11:24
#17 hvorfor dog? Det er håbløst ineffektivt at foretage forbrænding lokalt - forbrændingsmotoren bliver ALDRIG særligt effektiv. De forsøg der har været med brint har jo også netop været med brændselsceller der ved en kemisk reaktion genererer elektricitet som så driver el-motorer.. hvorfor vil du hellere have forbrændingsmotorer end brintceller eller et batteri??
Gravatar #20 - OxxY
29. okt. 2010 11:30
Fjolle (18) skrev:
Stadigvæk.. Det vil tage omkring 4 timer eller 40 gange så lang tid som lovet at lade den med det standardiserede ladestik :)

Hvilke kabler skal man egentligt bruge til at lade med 2500 A?


2500A? woot? Hvor hiver i dog alle disse tal op af hatten?

en anden el-bil fra audi havde 40-50kWh batteri, og ingeniøren har en artikkel om hvor hurtig den kan lades. http://ing.dk/artikel/102514-ingenioerens-laesere-...
Gravatar #21 - PraetorianGuard
29. okt. 2010 11:31
Fordi at jeg selv personligt foretrækker at der faktisk er noget lyd og følelser på når jeg kører. Ryger jeg over i en elbil så ryger alt glæden da ved at kører da du ikke kan hører motoren brumme etc. Og desuden så tror jeg at det er skifte til eldrift ultimativt vil betyde at mange flere bryder hastighedsgrænserne da man så får endnu sværrere ved at bedømme sin fart.

Og desuden så er der jo også hele polimikken med at folk har problemer med at hører en elbil, hvorved at vi sandsynligvis vil se flere uheld :S.

Men kan mig et miljøsvin hvis du/i vil, men vil sq personligt foretrække forbrændingsmotoren over el og batteri drift. Så jeg bliver nok en af de få der skifter som den sidste eller forhåbentligvis aldrig når at skal foretage valget ;)
Gravatar #22 - CallOfDuty
29. okt. 2010 11:32
EL biler er bare fremtiden, det giver så meget mening.
Gravatar #23 - f-style
29. okt. 2010 11:33
#19
fordi så skal han ikke købe ny bil -.-

Lige nu er vi begrænset af infrastrukturen (tankstationer har ikke ladere til elbiler) og elbiler kører ikke langt nok endnu. Men når biler som denne her kommer i handlen og el bliver mere udbredt på tankstationer så skal der nok ske en fremgang.
Det er en ond spiral som må brydes. Lidt ligesom software til 64-bit.
Udviklerne udvikler ikke 64-bit apps før forbrugerne har 64-bit systemer. Brugerne skifter ikke til 64-bit før der er programmer til 64-bit. Det tager tid før sådan en ond spiral bliver brudt, men vi er godt på vej allerede. Der forskes meget i el biler og effektive batterier så det skal nok komme.
Gravatar #24 - OxxY
29. okt. 2010 11:34
PraetorianGuard (21) skrev:
Fordi at jeg selv personligt foretrækker at der faktisk er noget lyd og følelser på når jeg kører. Ryger jeg over i en elbil så ryger alt glæden da ved at kører da du ikke kan hører motoren brumme etc. Og desuden så tror jeg at det er skifte til eldrift ultimativt vil betyde at mange flere bryder hastighedsgrænserne da man så får endnu sværrere ved at bedømme sin fart.

Og desuden så er der jo også hele polimikken med at folk har problemer med at hører en elbil, hvorved at vi sandsynligvis vil se flere uheld :S.

Men kan mig et miljøsvin hvis du/i vil, men vil sq personligt foretrække forbrændingsmotoren over el og batteri drift. Så jeg bliver nok en af de få der skifter som den sidste eller forhåbentligvis aldrig når at skal foretage valget ;)


En højtaler og noget optaget lyd, så kan fiat blive til ferrari :P

ps. hej PG!
Gravatar #25 - Fjolle
29. okt. 2010 11:35
OxxY (20) skrev:
Fjolle (18) skrev:
Stadigvæk.. Det vil tage omkring 4 timer eller 40 gange så lang tid som lovet at lade den med det standardiserede ladestik :)

Hvilke kabler skal man egentligt bruge til at lade med 2500 A?


2500A? woot? Hvor hiver i dog alle disse tal op af hatten?

en anden el-bil fra audi havde 40-50kWh batteri, og ingeniøren har en artikkel om hvor hurtig den kan lades. http://ing.dk/artikel/102514-ingenioerens-laesere-...


Jeg lavede noget research og fandt blandt andet ud af hvor stort batteriet faktisk er, hvilken teknologi de brugte og hvor meget energi der kan være per kg :) Så smed jeg noget matematik ud over det og kom frem til et par tal man faktisk kan bruge til noget.

Men det er nok nærmere 2600 A :P
Gravatar #26 - PraetorianGuard
29. okt. 2010 11:36
#18:

Her kan du se hvor mange ampere en given kabeltykkelse kan understøtte:

http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

#24
Den med højtaleren og optaget lyd vil jo aldrig give den samme effekt ;). Har prøvet at hører en af de der kits og det har bare ikke den samme effekt overhovedet. Og hej igen Oxxy ;)
Gravatar #27 - mathiask
29. okt. 2010 11:41
De eneste højtalere der skal være i min bil skal spille musik. Og fodgængerne kan sagtens høre når den kommer.
Gravatar #28 - OxxY
29. okt. 2010 11:44
Fjolle (25) skrev:
OxxY (20) skrev:
Fjolle (18) skrev:
Stadigvæk.. Det vil tage omkring 4 timer eller 40 gange så lang tid som lovet at lade den med det standardiserede ladestik :)

Hvilke kabler skal man egentligt bruge til at lade med 2500 A?


2500A? woot? Hvor hiver i dog alle disse tal op af hatten?

en anden el-bil fra audi havde 40-50kWh batteri, og ingeniøren har en artikkel om hvor hurtig den kan lades. http://ing.dk/artikel/102514-ingenioerens-laesere-...


Jeg lavede noget research og fandt blandt andet ud af hvor stort batteriet faktisk er, hvilken teknologi de brugte og hvor meget energi der kan være per kg :) Så smed jeg noget matematik ud over det og kom frem til et par tal man faktisk kan bruge til noget.


Det kunne du da godt have delt med os andre.

Nu ved jeg ikke lige hvor mange Volt du har tænkt dig de 2500A skal køre ved, men bare ved 12V snakker vi altså 30kW. Ved 120V vil man så kunne smække 30kWh i et batteri (100% ladeffektivitet jaja) på 6 minutter. Så du har sikkert ret i vi skal derop for at kunne klare sådan en lynladning :) Men derfor kunne dinne udregner da være interresante.
Gravatar #29 - bjoeg
29. okt. 2010 11:46
Hekatombe (16) skrev:

1. Mener du 12 kWh (Kilo Watt timer)?

2. Hvordan er du kommet frem til det tal?
Når jeg læser artiklen, så ser jeg ikke nogen oplysninger om energi mængden den har brugt til opladning.


Netop derfor et spørgsmålstegn i min sætning.

Der står intet om der er tale om et "almindelig" opladening med et par kWh eller noget voldsommere.

Et batteri som kan lades med så megen strøm så hurtigt må kræve en masse kraft her og nu, og forestil dig så en ladestation/tankstation hvor der lige kommer 5 af sådanne biler som skal lades op.
Elværkerne får da problemer med at dimensionere nettet.

"Nej jeg kender ikke de rigtige el-udtryk for kraft, strøm, spænding osv."
Gravatar #30 - Fjolle
29. okt. 2010 11:49
#28


260 Ah/380 V eller ~100 kWh.

For at smide 100 kWh ind på 1/10 af en time regner jeg med at vi skal op på omkring 1000 kW.

Med 380 V skal man så bruge ~2600 A for at komme derop.

Det kan selvfølgeligt være at det faktum at jeg er en smule fuld har påvirket min logiske sans og jeg har misforstået det totalt :P
Gravatar #31 - Adagio
29. okt. 2010 11:49
PraetorianGuard (21) skrev:
Fordi at jeg selv personligt foretrækker at der faktisk er noget lyd og følelser på når jeg kører. Ryger jeg over i en elbil så ryger alt glæden da ved at kører da du ikke kan hører motoren brumme etc


Det er det jeg glæder mig mest til ved elbiler... ikke mere den støjende motor

PraetorianGuard (21) skrev:
Og desuden så tror jeg at det er skifte til eldrift ultimativt vil betyde at mange flere bryder hastighedsgrænserne da man så får endnu sværrere ved at bedømme sin fart.


Jeg troede at det var det fartmåleren var til for?
Gravatar #32 - myplacedk
29. okt. 2010 11:51
#31
Sidst motorlyden var vigtig for mig lavede jeg den med munden. Det stadie var overstået længe før jeg blev gammel nok til at betjene noget med motor. ;-)
Gravatar #33 - bjoeg
29. okt. 2010 11:57
Adagio (31) skrev:
Det er det jeg glæder mig mest til ved elbiler... ikke mere den støjende motor


Syntes jeg engang så på TV at af hensyn til trafikssikkerheden, ville man rent faktisk smide lyd på EL-biler da uopmærksomme fodgængere ikke ville opdage en EL-bil. Men sikkert et par dB mindre end en rigtig bil.....

Damn nu kaldte jeg EL-biler for en ikke-rigtig bil.
Gravatar #34 - f-style
29. okt. 2010 12:02
#33

hvorfor afskaffe båthorn :D? det er da effektivt så fodgængerne kan høre når man kommer forbi båt båt.
Gravatar #35 - OxxY
29. okt. 2010 12:04
Fjolle (30) skrev:
#28


260 Ah/380 V eller ~100 kWh.

For at smide 100 kWh ind på 1/10 af en time regner jeg med at vi skal op på omkring 1000 kW.

Med 380 V skal man så bruge ~2600 A for at komme derop.

Det kan selvfølgeligt være at det faktum at jeg er en smule fuld har påvirket min logiske sans og jeg har misforstået det totalt :P


Hrm, interresant stik de forventer at lade 100kWh med på 6 minutter. Jeg vil da ihverfald give dig ret i det burde tage 2600A, men det er fredag, så derer selvfølgelig fejlkilder.

Tror vi må vente med et svar tilde forklarer os hvordan de får så meget energi ned på så kort tid.
Gravatar #36 - Slettet Bruger [3848513914]
29. okt. 2010 12:10
At putte kunstig lyd på en elbil svare til dengang der skulle gå en mand med en lampe foran datidens automobiler ( den regel findes faktisk stadig svjv... håndhæves dog åbenlyst ikke )
Gravatar #37 - Hekatombe
29. okt. 2010 12:12
bjoeg (29) skrev:

Netop derfor et spørgsmålstegn i min sætning.

Der står intet om der er tale om et "almindelig" opladening med et par kWh eller noget voldsommere.


Det irritere også mig at der ikke står så meget om opladningen, men i kildes kilde, UPI, står der at de brugte "high-voltage DC", om journalisten bruger de rigtige udtryk, men hvis han gør så kan vi roligt gå udfra at spændingen var 1kV eller højere, men stadigvæk intet om strømmen (Ampere), energien (kWh) eller effekten (kW).
Gravatar #38 - nioxic
29. okt. 2010 12:45
Fjolle (18) skrev:
Stadigvæk.. Det vil tage omkring 4 timer eller 40 gange så lang tid som lovet at lade den med det standardiserede ladestik :)

Hvilke kabler skal man egentligt bruge til at lade med 2500 A?


det er vel statens problem? :P

det skal nok blive løst... man går ind på en "tankstation" og losser kablet i, går ind snupper en kop kaffe, og kører videre 5-10 min efter afhængig af ens batteri osv
Gravatar #39 - astemix
29. okt. 2010 14:18
#35
Mit foreslag vil være at lade et andet batteri op over længere tid
jeg kender ikke så meget til batterityper
men det skal i vertfal være et der kan tåle og aflade over i den anden bil
med dette vil ikke fuldstændigt smadre dine sikringer man behøver heller ikke de 2600A stikkontakt hvis man har et moder battery man lader op i løbet af dagen eventuelt længere tid

men det skal kunne lave den afladning på 2600A
dog hvis man kommer i forbindelse med strømmen og får den igennem sig hedder det vel så crispy human
Gravatar #40 - Jakob Jakobsen
29. okt. 2010 14:25
#39

Ja, der ville intet problem være ved at have en stor bank af kondensatorer der hele tiden ville været opladet på tankstationerne. De ville ikke have problemer ved at afgive den krævne energi.
Gravatar #41 - webwarp
29. okt. 2010 14:45
#21 du ser spøgelser, før nogen er død.. Det der mini, mini problem med 'larm' kan jo "løses" simpelt og ligetil.. Hvis man endelig valgte at undlade, så var antallet af døde af bilens forurening og fart nok alligevel højere... men er virkelig at gøre et mini problem til et issue..
Gravatar #42 - Jakob Jakobsen
29. okt. 2010 14:50
myplacedk (32) skrev:
#31
Sidst motorlyden var vigtig for mig lavede jeg den med munden. Det stadie var overstået længe før jeg blev gammel nok til at betjene noget med motor. ;-)


Jeg synes også det var skide sjovt og sejt... da jeg havde knallert-kort.
Gravatar #43 - nielsbrinch
29. okt. 2010 14:52
PraetorianGuard (21) skrev:
Fordi at jeg selv personligt foretrækker at der faktisk er noget lyd og følelser på når jeg kører.


Jeg tror du glemmer det faa dage efter lyden er vaek.

Nogen der stadig savner Storebaeltsfaergen?
Gravatar #44 - Hekatombe
29. okt. 2010 15:28
astemix (39) skrev:
men det skal kunne lave den afladning på 2600A
dog hvis man kommer i forbindelse med strømmen og får den igennem sig hedder det vel så crispy human


Hvis jeg husker korrekt fra EL-lære så kan dø allerede ved 20-50 mA hvis man er uheldig (strømmen går henover hjertet eller lungerne) og ved 200mA så er man hvertfald død, så de resterende 2599,8 A har nok ikke så stor betydning for ham som strømmen går igennem.

Udover det, så skal du op i en højspænding før du kan pumpe så mange ampere igennem et menneske. Hvis modstanden er 1 ohm, hvilket er alt for lavt, så skal du have en spænding på 2600V før det kan lykkes.
Gravatar #45 - PraetorianGuard
29. okt. 2010 15:37
Og nej glemmer det ikke. For gud nåde og trøste mig om jeg gider over i en el bil og kører >_<. Hver gang folk nævner elbil så tænker jeg ellert selvom at jeg godt ved at der er idag er andre og bedre alternativer.
Gravatar #46 - mvoigt27
29. okt. 2010 15:43
ja ja, men kan den køre crysis?
Gravatar #47 - sohu
29. okt. 2010 15:48
Det bliver aldrig en succes!
Gravatar #48 - Amavin
29. okt. 2010 16:17
Ud fra tal fra dansk elbil komite (http://www.danskelbilkomite.dk/)
Kan vi konkludere, at batteriet skal være på mindst 72kWh for at køre 600km (120W/km * 600km)
Derfor skal man suge 720kW for at lade batteriet på 6min. Så på en 400V linje, skal man altså have 1800A, hvilket er noget med end en standart CEE plug kan klare.

Til gengæld, så skal man kun bruge 1,8A pr bil, hvis tank stationen sidder direkte på 400kV linjen.
Så er det nok ikke det store problem for elværkerne.
Gravatar #49 - eliasr
29. okt. 2010 17:32
ad, der er mange green peace people i deres kommentar.

anyway, hvis de har en teknologi der kan oplades på 6 min, og kan holde i lang tid, men som ikke har særlig meget information offentliggjort; Hvad er problemerne ved denne teknologi så?
Gravatar #50 - myplacedk
29. okt. 2010 18:08
eliasr (49) skrev:
hvis de har en teknologi der kan oplades på 6 min, og kan holde i lang tid, men som ikke har særlig meget information offentliggjort; Hvad er problemerne ved denne teknologi så?

Ud fra de få informationer?

At deres udmelding er til den generelle presse. At teknologien er umoden. At de er bange for konkurrenter med mere kapital så de kan overhale...

Der kan være mange grunde til de få informationer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login