mboost-dp1

Flickr - Nuonde

Elektrisk bil kører over 600 km på 6 minutters opladning

- Via All Cars Electric - , redigeret af Emil

Batterierne har hidtil været det svageste led i kæden for elbiler, idet de er tunge og dyre og tager relativt lang tid at oplade. Derudover har de indtil videre kun kunnet levere omkring 160 km på en opladning. Alt det er dog ændret med et nyt batteri til elbiler udviklet i Tyskland.

Den nye bil kan nemlig køre over 600 km på en enkelt ladning, og det ved næsten 90 km/t. Batteripakken har en ydelse på 97 % og kan genlades på kun 6 minutter, når det sættes til en DC-strømkilde.

Det lykkedes tidligere et japansk hold at køre en modificeret Daihatsu over 1000 km, men det var ved ca. 43 km/t, og bilen havde fået fjernet alle sæderne undtagen chaufførens for at give plads til flere batterier.

Bilbatteriet er en prototype udviklet gennem et samarbejde mellem Lekker Energie og det tyske økonomiministerium.





Gå til bund
Gravatar #51 - rmariboe
29. okt. 2010 23:57
mikkelfa (14) skrev:
kW, ikke kW/h eller kW/t...
Det er som at måle en bils fart i tons...

Eller: kW/h = kJ/s/h = 5/18 J/s^2 er en accelererende energiomsætning... Sært :)

SlettetBruger (36) skrev:
At putte kunstig lyd på en elbil svare til dengang der skulle gå en mand med en lampe foran datidens automobiler ( den regel findes faktisk stadig svjv... håndhæves dog åbenlyst ikke )

Loven er for længst ophævet og omhandlede en mand med et flag og en trompet; ingen lampe (lampen er til gengæld i dag påkrævet - kaldes forlygter:)...

nielsbrinch (43) skrev:
Jeg tror du glemmer det faa dage efter lyden er vaek.

Nogen der stadig savner Storebaeltsfaergen?

Jeg savner ikke så meget færgen i sig selv om turen med den i forbindelse med turen imellem øerne. Skyldes nok så meget afbrækket fra de forbandede skrammeltog som alt muligt andet :)

Hicks (48) skrev:
Ud fra tal fra dansk elbil komite (http://www.danskelbilkomite.dk/)
Kan vi konkludere, at batteriet skal være på mindst 72kWh for at køre 600km (120W/km * 600km)
Derfor skal man suge 720kW for at lade batteriet på 6min. Så på en 400V linje, skal man altså have 1800A, hvilket er noget med end en standart CEE plug kan klare.

Til gengæld, så skal man kun bruge 1,8A pr bil, hvis tank stationen sidder direkte på 400kV linjen.
Så er det nok ikke det store problem for elværkerne.

Jf. tidligere nævnte artikel på ing.dk har "Dansk El-bilkomité" vist ikke ret god styr på el-biler og deres energiomsætning :)

0# << Sick wicked med et batteri, som kan lades så meget så hurtigt! Det slår alligevel Duracells "Active Charge" :oP
Gravatar #52 - T_A
1. nov. 2010 13:55

Folk stirre sig blinde på de "720KW" krav til opladning på 6min. Det eneste sted hvor dette er nødvendigt er på en "tankstation"
Når vi sætter vores bil hjemme om eftermiddagen vil den jo have de næste 12+ timer til at lade inden næste dag normalt og vi kan nemt klare det.

Samtidig vil flere virksomheder sikkert prøve at bruge det som en gode at firmaets parkeringspladser har el-lader så man kan sætte den til at lade mens man er på job.

Hvis dette bliver virkelighed så vil man kun bruge "tankstationer" når man skal på rigtig lange ture og er nød til at lade på vejen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login