mboost-dp1

No Thumbnail

Hit-tec gadgets giver ny Cannonball-rekord

- Via Wired - , redigeret af Net_Srak

I over 22 år har rekorden for at køre fra Manhatten, New York til Santa Monica Pier, Californien, i alt 4.472 km, været på 32 timer og 7 minutter. Strækningen dækker over det mere kendte navn, The Cannonball Run.

Gumball 3000-køreren Alex Roy har længe været besat af at slå denne rekord, som mange mente er umulig, på grund af den øgede overvågning. Det har ikke holdt Alex tilbage fra at prøve flere gange i hans E39 BMW M5, sammen med forskellige co-drivere.

For at opnå en så optimal tid som mulig har Alex planlagt hele ruten metodisk ved brug af GPS, Google Earth og regneark. Hans største fjende for at kunne slå rekorden var politiet. For at undgå dem tyede han til et imponerende arsenal af teknik.

Med i bilen var en Tasco 8×40 kikkert udstyret med en Kenyon KS-2 gyrostabilisator, en Steiner 7×50 militærkikkert, et L-3 Raytheon NightDriver termisk kamera monteret på kofangeren, tilsluttet en LCD-skærm, Valentine One radar/laser-detektor, Blinder M40 laser-jammere indblændet i kofangerne, redundante Garmin StreetPilot 2650 GPS-enheder, Uniden politiradioskanner og endelig en almindelig Uniden CB-radio.

Rekorden blev slået med lidt over en time, men det kostede så mange lovovertrædelser, at historien først nu kan offentliggøres, da de sager, der måtte kunne oprettes mod førerne, først skulle over forældelsesfristen. Den officielle hjemmeside kan findes på 32hours7minutes.com.





Gå til bund
Gravatar #1 - lost-viking
20. okt. 2007 08:13
vildt.. så er man fandme også besat af at slå den rekord.. det var jo helt vildt det der.. har altid gerne ville være med at cannon ball løbet.. det er en fed ide.. men der er noget heftig udstyr han har sat i bilen bare for at undgå politiet.. :)
Gravatar #2 - engfeh
20. okt. 2007 08:42
Hmm... Kan godt se at det kan være spændende og sådan - men helt ærligt, er man ikke bare en smule egoistisk hvis man sætter andre menneskers liv på spil for sjov?? Jeg mener, politiet forsøger jo ikke at stoppe det bare for at irritere... Tag dog en tur på Nürburgring i stedet!
Gravatar #3 - CazH
20. okt. 2007 08:49
Seriøst man.... Har I prøvet at læse historien på wired? Alex Roy er jo normal ifor hold til hans co-pilot Maher... Har efter hånden set alex et par gange i div. film fra Gumball osv. men når man høre hvordan Maher giver den gas, og Alex så følger med.

Men forstår ikke hvordan Alex stadig kan have et køre kort, man får blandet andet fortalt hvordan der bliver indgivet en anmedelse til Homeland Sec. hvor han står i en lufthavn efter et fejlet forsøg hvor efter politi selvfølige henter ham, og få fundet hans M5'er hos en BMW forhandler hvor den står stadig fyldt med GPS osv der dokumenter hans forsøg.

CazH
Gravatar #4 - HF1985
20. okt. 2007 08:54
Manden er jo direkte sindssyg! Må sige jeg har intet til overs for folk, der bryder færseldsreglerne i en sådan grad. Det kunne være at der lige pludselig ville være mindre dødsulykker hvis folk kørte ordentligt på vejene, men det er en gut som Alex sikkert bedøvende ligeglad med, hvilket netop gør ham sindssyg!
Gravatar #5 - Mort
20. okt. 2007 08:59
I stedet for at give dem bøder skulle politiet hellere konfiskere deres bil og mose den til en lille metal terning til skræk og rædsel for de andre som kører så hazarderet på vejene.
Gravatar #6 - SandSand
20. okt. 2007 09:03
Damn godt og vel 144 km/t i snit :)
Gravatar #7 - Rammu
20. okt. 2007 09:06
#3:
Ja det med kørekortet kan man godt undre sig over. Tror til dels at det har noget at gøre med at kørekortet måske kun kan indrages på stats-niveau og ikke på forbunds-niveau (?).
Som det står i den i øvrigt fantastiske artikel, så har han jo også ventet et stykke tid med at offentliggøre historien, så at eventuelle trafikforseelser blev forældede så han ikke kunne straffes.
Gravatar #8 - NightBreaker
20. okt. 2007 09:24
Damm de er kørt stærkt...

Så lige nogen af de små clip fra det, og de har godt nok brugt alt hvad man overhovedet kan få brugt af trick for at undgå politiet.
Gravatar #9 - Ghydda
20. okt. 2007 09:50
Dang... der er godt nogle seriøst præmenstruelle tøser, som er imod alt der ikke falder ind under kategorien 'snusfornuftig og kedelig adfærd'.
Og som ægte tøs'pi'børn udtaler i jer om emner de ikke ved en skid om.

I kender ikke omstændighederne for Roys rekord. I var der ikke, i kender ikke Roys evner som chauffør, har har ikke set ruten han kørte på og i har slet ikke evnerne til at kunne lave en kvalificeret udtalelse omkring hans mentale tilstand.

Så hold kaje med jeres småborgerlige jantelovsfordømmende udtalelser. Det er så uendeligt trættende at høre på.

Øv Dolph er sur nu.
Gravatar #10 - knasknaz
20. okt. 2007 10:11
#9: Ville du mon ændre holdning, hvis en fartgal bilist sendte dig i rullestol i et forsøg på at slå Roy's rekord?
Gravatar #11 - WhiteSpider
20. okt. 2007 10:15
Jeg må sq give Ghydda ret...

Sys nu man lige skulle holde op med at pive så'n. Men må jo gå ud fra at når man prøver at lave sådan en nr, så er det ret planlagt, så man self efter forholdene. Køre man på et øde åbent sted, giver man lidt mere rebeka, og forhold hvor der er mere trafik.
Troede nu ellers janteloven var ved at være døende ting, men må jo konstatere at den lever i bedste velgående!

Generalt er det jo også så'n at det ikke er folk der køre stærkt der altid er årsag til at der sker ulykker, det er lisså meget - hvis ikke mere - folk der ikke kan finde ud af at bruge deres sidespejle til at orentere sig inden de skrifter vognbane på eks motorvejen!
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
20. okt. 2007 10:28
Vil også sige som nogle andre, at de gange jeg har været ved at blive smadret af andre billister, har været fordi de ikke ser sig for.

Sidste var en giga idiot, der valgte at ignorere faldende fartgrænse på holbækmotorvejen, 90-70-50Km/t, han kørte op i røven på mig og blinkede løs og dyttede, for at få mig til at trække ind, det gjorde jeg så, og han gav den gas i cirka 70 meter indtil den ydereste bane blev afskåret på grund af vejarbejde, han nåede præcis at trække ind foran en lastbil. Store nar.

144 kmt i gennemsnit er hurtigt, men det kommer fanneme også an på omstændighederne. Hvis de er veje, som det er veje i USA, lange lange lange og kedelige og lige, så synes jeg ikke det er så sygt...
Gravatar #13 - Barcode
20. okt. 2007 10:36
Jeg tror ikke at det skal ses som et udslag fra janteloven, havde det nu været under lukkede kontrollede forhold havde der sikkert kun været positive røster. Det der er helt forkert her er at manden sætter andres liv på spil. Ja, han har da sikkert evner som chauffør, men det har Thorkild Thyring også, men derfor synes jeg stadig at hans udtalelse om at han sagtens kunne køre 1XX km/t gennem byen er fuldstændig malplaceret og ude i hampen. Det handler også om, at når jeg overhaler tjekker jeg alle spejle, men jeg regner jo ikke med at idioten bag mig kommer med 150 km/t hvor man må køre 50, og når jeg så trækker ud har jeg pludselig idioten oppe i røven, hvis ikke igennem kabinen, og så er jeg egentlig ret ligelad med om han er en god chauffør.

Men jeg gad godt have bilen :)
Gravatar #14 - Skaboufar
20. okt. 2007 14:20
#13 Du kan nok godt gå ud fra, at han udemærket er klar over at de forand kørende ikke ved han kommer kørende så hurtigt.

Men uden tvivl manden har en skrue løs :)
Gravatar #15 - Mulpacha
20. okt. 2007 15:04
Damn nice artikel. Spaendende laesning!

Jeg synes personligt at ikke det hoere nogle steder hjemme at lave den slags stunt-numre paa offentlige veje. Det er dybt uansvarligt, og livsfarligt for alle naar folk finder paa den slags.

Naar det saa er sagt, saa kan jeg da heller ikke lade vaere med at facineres af den slags dedikeret perfektionisme, og naar man laeser artiklen holder man man da ihvertfald ikke med politiet.

Men der maa da vaere masser af andre ting en fyr som ham kan proeve kraefter med, uden at saette saa mange folks liv paa spil.
Gravatar #16 - Porthos
20. okt. 2007 15:07
144km/t i snit er et sygt højt snit.
Prøv at holde det på en tur op gennem tyskland (der hvor man må) hvis det skal gøres over ret meget mere end 4-500km skal der tankes, det trækker gennemsnittet helt enormt ned og den reelle gennemsnitshastighed skal nok nærmere ligge på 160-170.
Ingen tvivl om at man skal ha mere end en enkelt ventil løs for at prøve den slags.
Men på den anden side, mener jeg ikke det i almindelig galskab overgår at bestige mount everest eller forsøge at slå rekorder i dybde-fridykning.

Forskellen er så at dette er dybt ulovligt og man udsætter komplet uvildige for fare. Alle med normal omgang i hoved vil tage afstand fra den slags.

På den anden side er jeg som de fleste andre imponeret over at det kan lade sig gøre i vore dage og at nogen er villige til at gennemføre sådan et forsøg hele 3 gange, slippe afsted med det og derefter offentliggøre beviserne.
Gravatar #17 - Odyssey
20. okt. 2007 15:18
#2: Hvornår har politiet (herhjemme ihvertfald) nogensinde stoppet eller sendt bøder til folk for at sikre trafiksikkerheden?

Er det derfor de står de steder hvor det er mest oplagt at køre for stærkt, eller mener du så seriøst at de steder der indbyder til at køre stærkt er de mest usikre?
Gravatar #18 - WhiteSpider
20. okt. 2007 16:06
Efter min mening så er de steder hvor det indbyder til at køre stærkt jo de åbne og lige stræk, og sjovt nok er det der strømmerne altid står. Det er og bliver ikke andet end en dårlig undskylding for at få lidt ekstra mønt i statskassen.
Det giver jo heller ikke nogen mening at de står nede i bunden af en bakke, da man jo burde vide at man måske kommer til at køre lidt mere end man må.

Man skulle tro at mange herinde er guds gave på landevejene, der aldrig køre for stærkt, eller kommer til at begå en forseelse ude i trafikken.

At køre så stærkt over så langt et stræk er virkelig krævende, og meget anstrengene, både psykisk og fysik, da man hele tiden skal være klar i hovedet og meget opmærksom. Men ja imponerende er det, at man er så perfektionistisk og villig til at gå så langt for at slå en gammel rekord!
Gravatar #19 - henne
20. okt. 2007 16:34
#13: Endnu er der ingen som er slået ihjel af for høj hastighed.
Det eneste der slår ihjel er mangel på forudseenhed i trafikken, og evner til at håndtere en bil.

Men "farten-dræber-mafiaen" får unlimited PR, og deraf med en irrationel frygt for fart i befolkningen.
Man kunne ønske sig der var en lille smule holdning til at øge gennemsnits-evnerne i trafikken i stedet for at lære folk at kigge på speedometeret alene. Men det er der sq nok ikke skattekroner i.

Realistisk set er der jo ikke nogen som slår sig selv eller andre ihjel på motorvejen, selvom det er der farten er højest.

I øvrigt er 144km/t i snit bare en fartpilot sat på 160km/t op igennem tyskland, og en tank-kapacitet som giver 550km/tankfuld. (og så skal man selvf. ikke sove/spise når man tanker).

Det svære ved at gøre det over USA er jo helt klart at man ikke kan nøjes med at køre om natten, og skal igennem noget tæt trafik på et eller andet tidspunkt.

Se evt. denne udsendelse for at indse at det ikke er de skarpe og planlæggende der ræser på striben: http://video.google.com/videosearch?q=tv2dok.avi
Gravatar #20 - Plindstrup
20. okt. 2007 17:21
/Ontopic

Det var godt nok en ordentlig omgang elektronik!
Kan ikke ha (også for en evt medhjælper)

Btw... Mon ikke ham gutten der skruede sit ret af, skulle have været ligeså smart og ventet lidt tid, før han smed optagelsen på nettet? :-)

/offtopic

#19 > Tilgiv mig, men du er direkte dum at høre på - i mine øjne!

Hvis uheldet er ude, og alle bilerne bagved på motorvejen kører 30 km/t mere end de må - så kan du skrive det dobbelte antal dræbte på listen!

Kolisionskraften er meget større (større chance for dødlig udgang), bremselængden bliver større (større chance for dødlig udgang) og man får sværere ved at rette op, hvis man skulle blive nødt til at undvige eller hvis man på anden måde skulle komme i slinger pga is, olie eller andet på kørebanen (igen, større chance for dødlig udgang).

Så hvordan kan du, i din vilde naivitet, mene at fart ikke dræber?

Jo vist - det ville være Gudeskønt hvis alle kørte således at ingen nogensinde kørte galt! (Og jeg vil gerne vinde en millard i Lotto).
Men faktum er at jo højere fart, jo flere dræbte! Og hvorfor er det sådan? Fordi den menneskelige faktor vil spille ind, uanset hvad du gør! Man kan ikke gøre verden til et perfekt sted - ergo, man må altså lave begrænsninger som man ved skærer toppen af den dødelige statistik.
Gravatar #21 - mireigi
20. okt. 2007 17:51
#13 - Barcode:

Lidt svært at lave kontrollerede forhold på en strækning der er ca 4500 km. Hvad skulle de gøre? Opstille vejspærringer på alle sidevejene?

Rekorden ville jo ikke være gyldig hvis den samme afstand blev kørt på en lukket testbane hos fx. Ford eller BMW.
Gravatar #22 - Odyssey
20. okt. 2007 18:27
#20: Jeg kan godt lide at du opfatter det at dø som en "chance" ;)

Derudover synes jeg nu at du lyder temmelig dum, når du giver fart skylden men kommer med andre årsager skylden i dine eksempler.

Jeg kører "på rygraden" og efter forholdene - Når jeg tager mig sammen og holder fartgrænserne opfatter jeg selv min kørsel for langt mere usikker fordi jeg er bundet til at glo på et speedometer frem for at holde øje med trafikken.
Gravatar #23 - RHO
20. okt. 2007 18:48
Det er jo fint hvis man mener man kører godt og det er reaktionen der tæller for overlevelse... Det kan også være at Alex kører pisse godt... men synes ikke det retfærdiggører noget som helst. det kan lige så godt være en anden der kegler rundt på landevejen og kører i den forkerte side eller kommer ud i en pludselig overhalning. der tæller det måske bare lidt om han kører med 80 eller 200 både med kollision, undvigelse og bremselængde...

Synes det var federe da han kørte Gumball3000 i hans Bentley der var lavet i Politi stil..:D Damn det må havde været nitten at blive vinket ind til siden for at blive overhalet
Gravatar #24 - Plindstrup
20. okt. 2007 19:19
#22 > Nu ligger du jo ord i munden på mig.

Jeg nævner situationer hvor det er farten der dræber!
Du kan komme ud for MANGE situationer hvor du, ved at holde fartgrænsen har langt større chance for at overleve, end hvis du kører for stærkt.

Ordkløveri må vist være nøgleordet i de svages argumentationer. Du er beviset på mit postulat.

Farten på 160km/t dræber ikke - det gør sammenstødet mellem din bil og en anden bil. Farten på 160 km/t dræber ikke - det gør sammenstødet mellem din bil og autoværnet.
Bevares.

Men hvis du havde overholdt fartgrænsen havde din chance for at overleve været 6 gange større.
Og så forbeholder jeg mig retten til at sige at fart dræber.

Du må gerne mene at jeg er dum eller at dum at høre på!
Men jeg bifalder trods alt ikke en overtrædelse af loven - en lov som er lavet for at redde liv.
Gravatar #25 - knekker1
20. okt. 2007 19:20
Der vil altid være folk som er i en mere eller mindre grad uopmærksom i trafikken (orientere sig ikke ordentlig, når de skifter vejbane eller drejer til en af siderne, uanset hvad, kan du ikke undgå at de findes.

derfor er det fuldstændig idioti at ignorere fartgrænsen i sådan grad, for da vi ikke kan gå ud fra at alle bilister er særlig orinterende, kan en cocktail af for høj fart og en anden uopmærksom bilist, være = død.

derfor er konklutionen ret selvsigende... omgivelsere omkring dig som fartglad bilist, er ikke bygget til det.

og hvis i Alex Roy fans, ikke kan indse at han bringer andres folk ufrivilligt i fare, så er i sku da for dumme.

sjovt nok undgår denne gruppe af uopmærksomme bilister, fra at komme særlig alvorlig til, netop fordi de overholder fartgrænsen.

Som afslutning vil jeg lige tilføje at jeg betragter mig selv som temmelig anti-jantelov orienteret, og at det at bringe andre folks i liv i fare, har på ingen måder, noget at gøre med janteloven. Har selv i mine yngre dage, fået frakendt mit kørekort, for at køre alt alt for stærk på motorvejen, det har aldrig været noget jeg har været særlig stolt af.
Gravatar #26 - Odyssey
20. okt. 2007 20:20
#24: Ja undskyld mig, men jeg synes det er idioti at sige at "fart dræber". Bevares, fjern dog alt hvad der kan køre hvis det er så stort et problem. Hvis du så det tv2 program som #19 postede et link til, kunne du se et eksempel på en der kørte 90 km/t på landevej og dræbte et andet menneske.

Jeg er så pissetræt af at høre på alle jer der er så bagkloge (politikere især der ALTID skal finde en syndebuk, om så alt har været overholdt efter bogen).

Seneste eksempel er at sænke hastigheden på Tuborgvej i kbh til 50 km/t fra de nuværende 70 (så vidt jeg husker), på baggrund af to der har kørt ræs med over 100 km/t og dræbt en cykelist. Jeg har fandme svært ved at se sammenhængen i det!

Og så vil jeg godt lige sige til mit forsvar at selvom jeg ikke altid overholder fartgrænsen, kører jeg ikke sindsygt!
Gravatar #27 - mwn
20. okt. 2007 20:27
Jeg har kørt Kolding - Neuenstein på under 4 timer, det er altså bedre snitfart - men jeg på fornemmelsen at vejene der også er bygget til den fart.
Gravatar #28 - viperdk
20. okt. 2007 22:17
Jeg ved ikke hvor mange der har fuldt Alex Roy's "bedrifter" over de sidste mange år, og jeg vil heller ikke spekulere i det, men under årets Gumball 3000 skete der en dødsulykke, hvor Alex Roy med co-pilot valgte at trække sig som nogle af de første - af respekt for dræbtes familie, og ikke bare fortsætte som mange andre ønskede. Der var flere steder hvor man kunne læse om dødsulykken inden der blev meldt noget officielt ud.
Manden har kørt "gaderace" de sidste 8-10 år, men siger selv han prioriterer sikkerheden højst, hvilket man også ofte kan se når han kører i byen. Han kører en smule råddent som alle andre under de løb, men han gør det som oftest uden at sætte for mange andre liv på spil.
Hvis I kigger på de sidste par års ulykker under Gumball så er det de fleste gange en som skal "vise sig" over for publikum eller tøserne på fortovet. Ellers er det en som bare skal fyre sin bil af uden hensyntagen til omverdenden, hvorefter det går galt. Hvis Alex Roy var ligesom dem, ville han også stille op i en Lamborghini eller tunet Ferrari eller i denn dur, men i stedet vælger han sin halvgamle BMW fordi han kender den og ved at den er pålidelig under de mange tusind kilometers løb.

Når ovenstående så er sagt, så kan jeg se både for og imod på hans bedrift med at køre tværs over USA. Hvis man læser lidt om grunden til det og har kigget lidt i hans fortid, så er det en vindermentalitet (hvis man kan kalde det det), som slår igennem hos ham. Han ønsker brændende at gennemføre sit mål.
Men det er stadigvæk med visse farer forbundet - og det ville absolut være trist at skulle om at uskyldige folk er døde fordi en eller anden "idiot" bag et rat skulle prøve at slå en gammel rekord fra '83.
Gravatar #29 - Plindstrup
20. okt. 2007 23:33
#26 > Jeg er ligeglad med hvad polikerne siger, jeg er ligeglad med fartgrænserne på Turborgvej og folk der kører ræs.
Det er ikke det jeg diskutere!

Jeg snakker udelukkende om at jo højere fart, jo større risiko for dødlig udgang!
Går det galt, så går det galt! Og går det galt med en alt for høj fart, så går det VIRKELIG galt.

Bremselængde, kolisionskraft osv osv. Alt sammen er parametre der bestemmes en altovervejende faktor - fart.

"Fjern dog alt der kan køre" . hvad snakker du om?
Du råber op, med store armbevægelser og ævler løs om ting der ingen relevans har, i forhold til de ting jeg nævner!
Mon det er fordi du mangler gode argumenter?
Gravatar #30 - Odyssey
21. okt. 2007 01:19
#29: Jeg synes ikke jeg mangler argumenter. Du snakker om at risikoen er større ved højere fart. Ja men risikoen er også større jo flere biler der er på vejene, og jo flere det kan gå ud over. Risikoen kan altid mindskes ved at sænke hastighedsgrænserne - Hvor langt vil du have dem ned før du er tilfreds? Du kan altid sidde med lommestatistikker og spille smart, men jeg giver sgu ikke meget for det.
Gravatar #31 - rabonzo
21. okt. 2007 03:52
Jeg må indrømme jeg er chokeret over den manglende "respekt" for fartgrænserne...
Men det er jo også bevist at når et menneske sætter sig ind bag rattet og kører bilen, så tænker mange folk "Loven kan sgu rende mig, jeg kører som det passer mig, for det er jo min bil, og jeg har jo styr på den!" Som en kendt komiker sagde, står der 110 på skiltet, så skal den lige have 120 istedet, så loven kan få den lange finger...

At politiet kun står og genere andre trafikanter ved at stå og måle hastigheder på bilerne for at tjene lidt ekstra til statskassen... Her begyndte jeg at skraldgrine... For HVIS trafikanterne havde overholdt deres hastighed, havde politiet netop _ikke_ været nød til at holde dem i ørene. Og så kunne de endda få flere kræfter til andre opgaver... (For en nørd, så kan man godt sammenligne det at tage sit kørekort og gennemfører eksamen med en EULA - Du acceptere betingelserne og kan / vil blive straffet hvis det bliver opdaget du overtræder dem. [Mest henvendt til Odyssey], hvis du ikke kan overholde reglerne, så er du ikke egnet til den slags køretøj. Så er en cykel eller et offentlig transportmiddel nok bedre.)

At #22: Odyssey kører på "rygraden" er intet mindre end skræmmende... For over tid mister man automatisk lidt af sin "hukommelse" over for regler og forhold, og så kører man som man syntes er bedst, ikke som det er beskrevet... Nogle kan finde ud af det, men der er ekstremt mange der ikke kan. Man er ikke bundet til at "glo på et speedometer", hvis man ikke orker at tjekke farten en gang i mellem, så kan man jo installere en fartpilot... Disse kan endda bruges til at skrue og ned for farten med uden at bruge andet end en tommelfinger.
Og til din post i #30 vil jeg godt lige... have et ord... Jeg tror ikke han sidder med "lommestatistikker og spiller smart", senere idag kan vi da lige hive nogle statistikker frem som er relevante (fra statens eget kammer?). Der er ikke nogen der siger at fartgrænserne skal sænkes, men grunden til de _bliver_ sænket, er pga. folk _overtræder_ dem! Og jo lavere fartgrænse, jo større bøde / klip i kortet når man overtræder.


Men, det er højst sansynlig nok bare mig der er "tøsedreng", men som #plindstrup påpeger er risikoen for dødlig udgang højere (bevares, ikke alle kører galt selvom de kører råddent) end hvis man overholder fartgrænsen.
Gravatar #32 - Plindstrup
21. okt. 2007 03:54
#30 > Har jeg sagt at farten skal ned? Nu må du altså snart stoppe med dine "modargumenter" som kun er til, for at styrke din mangel på samme.

Flere biler på vejene er intet du kan gøre noget, og det er som sådan ikke noget vi reelt kan gøre meget ved - uden at vi stikker forbud mod kørsel ud til tilfældige nye bilejere! (Sarkasme, brugt for at vise at du er en smule hul på den øverste)

Men din egen hastighed har du ALT at gøre ved! Og er det for meget forlangt at du holder dig på 110 på motorvejen?
De 15 min du sparer, ved at trykke speederen i bund, kan du jo snildt godtgøre ved at tøffe afsted 15 min før - at dit liv er for vigtigt og travlt til at du kan det, nægter jeg at tro på.

Du siger at du har argumenter - men det eneste du gør, er at slynge mere eller mindre latterlige argumenter ud i luften, som intet har med sagen at gøre.

Du må nødvendigvis, for at virke bare lidt seriøs, argumentere mod at fart dræber!
For det er jo den sætning du har forsøgt at skyde i sænk!
At flere biler på vejen øger risikoen, gør vel ikke den dræbende fart mindre dræbene?
Med mindre du var en af dem der røg hash, fordi de andre også gjorde? For så giver din argumentation da i hvert fald mening (set i lyset af hvordan du så må forventes at være som person)

Jeg synes stadig at en højere fart, end den som er tilladt via fartbegrænsningerne der er, er dræbende!
Og jo højere fart, jo større dødelighed - hvilket er et mere end godt argument for at overholde fartgrænserne.

Jeg kan ikke se hvor meget vi vinder ved at hæve fartgrænserne med 20 km/t - hverken på motor, trafik, lande eller byvej.
2 km i min må være mere end rigeligt i vores lille kongerige, Danmark.

Spiller jeg smart med "lommestatistikker"?
I så fald har jeg en lomme at argumenterne i! Det er mere end hvad du har.
Gravatar #33 - Plindstrup
21. okt. 2007 03:56
#32

Rettelse:
Spiller jeg smart med "lommestatistikker"?
I så fald har jeg en lomme at _have_ argumenterne i! Det er mere end hvad du har.
Gravatar #34 - DC
21. okt. 2007 06:50
Hepper paa nr. #9

For SATAN hvor er det typisk at i piver og tuder og whiner fra morgen til aften.

Uden at ha' nogle haandfaste statistikker i lommen saa tror jeg nok det er en lille procentdel af jer som rent faktisk har evnen til at k0re bil bedre end gennemsnittet - det er vel derfor det hedder et gennemsnit...

Derfor FATTER i ikke at andre (ik ret mange, men de bli'r som regel baade set og h0rt i gamle jantelovs-danmark) er vaesentligt bedre til at k0re bil - baade forstaaet paa den maade at de er forudseende (selvf0lgelig er der graenser for hvor mange idiotiske ting man kan forudse, men stadigvaek), har bedre og hurtigere reaktionsevner og motorik end den flok halvfede sofakogende snot aber som udg0r en stor del af baade befolkningen og newz' generelle fan skare.

Har i overvejet at der (ofte) er STOR forskel paa hvordan folk k0rer bil og af og til haenger det sammen med erfaring og overblik.... bare fordi i er snothamrende gennemsnitlige saa skal i SATME ik tude saa groft som i g0r... det er da lige til at kaste op over.

Saa 0ffer i om fart draeber, bremselaengde og pis og lort - hallo spasser det kommer sq mere an paa bilens stand og personen der k0rer - hvis jeg ser en rusten lada fra sidst i 70'erne komme dr0nene med 170 (ja ned af bakke) saa bli'r jeg sq da bange... ruller der derimod en aar 2000+ BWM M-whatever eller en stor Mercedes forbi mig med 200 paa en vej hvor forholdene tillader det saa kunne jeg da ikke vaere mere ligeglad... tror sq nok den nye bil kan bremse mere effektivt og generelt er mere sikker at ha' paa vejen.

Men ok i danmark betaler man jo fandme baade misundelsesafgift (180%) og moms (25%) saa tror da fanden vi ikke kan faa en bilpark i stil med den nordtyske...

Ser man lidt paa trafikken i andre lande saa har de fleste nok vaeret i Tyskland paa autobahn og lagt maerke til de eneste IDIOTER som ikke holder til h0jre naar man ikke overhaler generelt er danskere paa vej paa ferie...

Hvis alle folk altid tog hensyn, holdt til h0jre, lod vaere med at bremse op i sidste 0jeblik, accelerede hurtigt ud af lyskryds, gad dreje hovedet ved overhalinger, kunne finde ud af at k0re i rundk0rsler - ja jeg kunne blive ved, saa kunne trafikken glide meget bedre og vi kunne saette hastigheden op, spare penge, faa mere tid, raad til bedre biler, faerre uheld og faerre folk der TUDER og PIVER og WHINER

Det st0rste problem er self0lgelig en mangelfuld k0reuddanelse - den er vel middel sammenligner med vores nabolande (bedre end i sverige, ringere end i tyskland) og kommer man udenfor europa ja saa er den faktisk god (eller rettere de andres STINKER).

Det bedste ved dette problem er at det kan l0ses LET og SIMPELT og vi kan starte allerede idag - stil st0rre KRAV til IDIOTERNE f0r vi lader dem k0re bil.

Jeg foreslaar vi lader alle bestaa taxi/limo k0repr0ven... der dumper man sq hvis man ikke kan laese trafikken/finde vej/holder til h0jre og mange andre ting... uha uha

Danmark er ikke verdens vaerste land hvad angaar trafik - det er vel ca. midt imellem - men FUCK det kommer til at gaa ned af bakke hvis alle jer der tuder ikke kan se ud af 0jene pga. taarer... TA' BUSSEN FOR HELEVEDE!

m0jn

/DC
Gravatar #35 - el_barto
21. okt. 2007 07:12
Uanset hvor dygtig manden er til at køre bil er der andre billister/fodgængere/cyklister (ej ok, måske ikke cyklister i USA) på vejene. Hvad vil han gøre hvis et af fordækkene eksploderer imens han kører 150 km/t igennem en by? Det kan man sgu ikke styre sig ud af...

Svinet skulle fandme hænges i bollerne.
Gravatar #36 - el_barto
21. okt. 2007 07:13
Iøvrigt synes jeg også at DC er en nar...hans udtalelse må vel være bedste bevis på en IQ på niveau med en spoleorm.
Gravatar #37 - rabonzo
21. okt. 2007 08:35
#DC

Saa 0ffer i om fart draeber, bremselaengde og pis og lort - hallo spasser det kommer sq mere an paa bilens stand og personen der k0rer - hvis jeg ser en rusten lada fra sidst i 70'erne komme dr0nene med 170 (ja ned af bakke) saa bli'r jeg sq da bange... ruller der derimod en aar 2000+ BWM M-whatever eller en stor Mercedes forbi mig med 200 paa en vej hvor forholdene tillader det saa kunne jeg da ikke vaere mere ligeglad... tror sq nok den nye bil kan bremse mere effektivt og generelt er mere sikker at ha' paa vejen.


Ja, gu "øffer" vi om bremselængde og fart der dræber... Det kommer netop IKKE an på bilens afstand og personen der kører, når vi når 200 km/t så er det usansynlig meget "vægt" du får flyttet op i bilen når den kolidere...
En BMW ville jeg så bestemt IKKE se med 200 i timen på samme "trygge" måde som du gør... De har da så vidt jeg ved forhjuls bremser (hvilket er meget fint hvis man laver "slide" meeeen ikke noget man plejer at gøre som nybegynder på danske motorveje?)? Derudover skal du jo tænke på en ting... At en Lada fra 1970'erne _stadigvæk_ skal igennem bilsyn for at beholde sine nummerplader, så den kan ikke være faldefærdig så groft.

Og ja, HVIS alle folk kunne finde ud af det med loven så VILLE trafikken glide hurtigere og bedre, MEN!! Det er jo netop her vi "tuder og piver" for det gør den _ikke_ Folk kører til tider hasarderet og leger med andres liv (som i artiklen) fordi de skal enten "bevise" noget eller bare for at føle sig fri.

Og sidst men ikke mindst, Ja, jeg tager skam også bussen / toget / what-ever-option-der-måtte-byde-sig siden jeg ikke har taget et kørekort endnu. Men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan lytte til kammeraterne, almen viden og sund fornuft, samt se i medierne hvordan folk kører...
Gravatar #38 - DC
21. okt. 2007 10:43
#36

du er min nye ven - lov mig du holder ind til siden naeste gang du bli'r overhalet...tak

p.s. gerne inaerheden af en togstation eller et bus stop

#37

ja... nu gider jeg ik kommentere alt for meget - meeeeen tror sq nok de fleste moderne biler bremser paa alle 4 hjul... forhjulsbremser hahah hvor grinern :) hehehheheh ahahhahaha :)

naa anyway... jeg skrev nu "stand" og ikke "afstand" - det er sq da logik at afstand har stor indvirkning, men det har stand sq ogsaa... f.eks. bremser en BMW M5 ned fra 100 km/t til 0 km/t paa ca. 34 meter... ik saa ringe endda...


160 - 0 il0bet af smaa 100 meter..

nu tror jeg heller ikke de laa med 150+ inde i byerne og hvis de gjorde saa har det sq nok ikke vaeret i en 50 km/t zone... i det store farlige udland ser man faktisk ofte 70-90 km/t veje i byerne med 3-4 spor...eller mere..


jeg er glad for du ta'r bussen - saa er der bedre plads til os andre i trafikken...

forresten haenger hassarderet k0rsel og hastighed ikke n0dvendigvis sammen...
Gravatar #39 - Nix
21. okt. 2007 10:49
Jeg synes det er skræmmende at der er nogle herinde der ikke kan indse at fart er en dræbende faktor i trafikken. Det er det jo netop fordi reaktionstiden, bremselængden og kollisionskraften stiger eksponentielt med farten! Fra føreren får øje på noget til han rent faktisk begynder at bremse går der faktisk et helt sekund. Man kan godt have gode reflekser, men faktum er at der er en fysisk begrænsing på hvor lang tid det går fra øjet opfanger noget, til hjernen har filtreret det som et faremoment, og herfra til at den sender besked til højre fod om at den skal flytte foden fra speederen til bremsen (hvilket jo også tager tid). Jo hurtigere man kører, jo længere har man kørt i dette tidsinterval. Det samme gælder for bremselængden. Jo hurtigere man kører, jo længere tid tager et for bilen at bremse - ergo bliver bremselængden længere.

Come on, venner, dette kaldes logisk sans, og burde forstås af de fleste velfungerende individer. Det kræver ikke en doktorgrad i fysik!

Jeres argument er simpelthen at hvis man er en dygtig bilist, så er det helt sikkert at køre stærkt fordi dygtige bilister ikke kører galt? Så sort/hvidt er det altså bare ikke. Det kommer ikke bare an på dig som fører, der er en milliard andre uforudsete ting der kan ske, og så er det skide ligemeget om man er en dygtig bilist, hvis man kører for stærkt!

Hvis der er en idiot der drejer ud foran dig på motorvejen, så er det faktisk ligeså meget din skyld at du kører op i røven på ham. Havde du kørt lidt langsommere havde situation måske væreafværget. Og hvis den foran kørende hugger bremserne i bund midt på landevejen, ja så er det faktisk udelukkende din skyld, da du har kørt for stærkt og/eller ikke overholdt din sikkerhedsafstand.

Eller hvad hvis et barn lige pludselig løber ud i vejen og bliver splattet ud under dit højre forhjul? Er det så barnets skyld? Havde ddu så bare overholdt fartsgrænsen, så var barnets chance for at overleve langt større, både fordi du måske kunne have nået at bremse, og hvis uheldet er ude, så gør det en forskel om du rammer med 10 km/t eller om du rammer med 40 km/t.

Men tro ikke at jeg er en eller anden idiot der er besat på at alle trafikregler skal overholdes. Jeg kører nemlig også efter forholdende, og mener bestemt ikke at hastighedsbegrænsningerne skal sænkes - snarere tværtimod. Jeg holder også ind til højre hvis der er nogen gale idioter der har ufattelig travlt, bevares det skal jeg da ikke blande mig i. Men at sige at hastighed og risiko for ulykker ikke hænger sammen, det er noget lort at fyre af.
Gravatar #40 - DC
21. okt. 2007 11:32
#39

Hvis der er en idiot der drejer ud foran dig på motorvejen, så er det faktisk ligeså meget din skyld at du kører op i røven på ham. Havde du kørt lidt langsommere havde situation måske væreafværget. Og hvis den foran kørende hugger bremserne i bund midt på landevejen, ja så er det faktisk udelukkende din skyld, da du har kørt for stærkt og/eller ikke overholdt din sikkerhedsafstand.


Hvis der er en idiot som drejer ud foran mig paa motorvejen saa er det pga. af en af 2 ting:

1: enten k0rte jeg for staerkt til at forudse vedkommende ville g0re - lad os sige at jeg ikke tilpassede min fart saa jeg ikke generede ham i den overhaling han sikkert paabegyndte da han trak ud foran mig.

eller 2: idioten trak ud uden nogen grund (ja det er sq sket for mig 2 gange il0bet af den sidste uge og jeg undveg begge gang med omkring 130 km/t uden det store drama... det var dog paa den anden siden af jordkloden paa en 4-sporet motorvej hvor folk virkelig k0rer som de blinde slaas...

til det andet eksempel - forank0rende bremser kraftigt op... ja hvis jeg i det tilfaelde rammer ham saa har jeg naturligvis ikke holdt en fornuftig bremseafstand tilpasset min fart - men jeg garanterer dig at naar jeg ligger lad os sige 120 - 160 paa de danske landeveje naar jeg en sjaelden gang er hjemme, saa tilpasser jeg sq min afstand - det samme gaelder paa motorvejen, ligemeget om jeg k0rer 110 eller 290.

Hvis bare alle gjorde som du og holdt til h0jre naar de ikke overhalede, saa slap vi for laaaaaaaaaangt de fleste problemer og agressioner paa motorvejene.
Gravatar #41 - Odyssey
21. okt. 2007 12:33
At #22: Odyssey kører på "rygraden" er intet mindre end skræmmende... For over tid mister man automatisk lidt af sin "hukommelse" over for regler og forhold, og så kører man som man syntes er bedst, ikke som det er beskrevet...

Du synes at det er skræmmende at vi er nogle der har meget erfaring på vejene? Jeg synes det er mere skræmmende at folk bruger 4-5 gange på at bestå en køreprøve og alligevel bliver lukket ud på vejene. Nogle af os kører op mod 100 km om dagen og det giver >>>erfaring<<<, styrker ens reaktionsevne i trafikken og gør en bedre til at læse trafikken. Hvornår har det nogensinde været det samme at være god til at køre bil bare fordi man kører efter bogen? Jeg kan da køre som en idiot selvom jeg overholder fartgrænserne alene, derimod vælger jeg at køre efter forholdene og holde øje med det som der er vigtigst.

Du vil have nogle statistikker? Kig på tv2 dok som #9 postede, der viser de at antallet af dræbte i trafikken er lavere end nogensinde. Hvad er det ellers du hentyder til?

Der er ikke nogen der siger at fartgrænserne skal sænkes, men grunden til de _bliver_ sænket, er pga. folk _overtræder_ dem! Og jo lavere fartgrænse, jo større bøde / klip i kortet når man overtræder.

Politikerne siger at fartgrænserne skal sænkes. Det er og bliver en dårlig undskyldning for at få flere penge i statskassen. Hvis de bare gad tage sig mere af trafikSIKKERHEDEN ville de have min respekt.

Du må nødvendigvis, for at virke bare lidt seriøs, argumentere mod at fart dræber!

Jeg siger ikke at fart ikke dræber, men der er langt flere faktorer som der spiller ind (du har bare ikke fået øje på dem endnu). Hvad nytter det f.eks. at jeg holder mere end rigeligt afstand til forankørende når folk med det samme øjner chancen for at skære ind 5 cm foran en? Som #34 siger, kører de fleste danskere som idioter - og det har intet med farten at gøre!

#30 > Har jeg sagt at farten skal ned?

Nej men det lyder som om at du ikke har noget imod at hastigheden sænkes - Derfor spørger jeg, hvor langt vil du have den ned??

Og sidst men ikke mindst, Ja, jeg tager skam også bussen / toget / what-ever-option-der-måtte-byde-sig siden jeg ikke har taget et kørekort endnu. Men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan lytte til kammeraterne, almen viden og sund fornuft, samt se i medierne hvordan folk kører...

Der mistede du så al min respekt. Du sætter din lid til alt hvad du hører i medierne. Du lyder bare som et gammelt fjols nu. Kom ud i virkeligheden og oplev den før du udtaler dig!

Men at sige at hastighed og risiko for ulykker ikke hænger sammen, det er noget lort at fyre af.

Det har jeg bestemt heller aldrig sagt!
Gravatar #42 - lagoni
21. okt. 2007 14:11
Hvornår gjorde han det? Det virker da ikke som en helt gammel bil/udstyr, så den forældelsesfrist på trafikforseelser kan ikke være særlig lang.
Gravatar #43 - viperdk
21. okt. 2007 14:17
#42
Han gjorde det i oktober 2006, men har været nødt til at holde det skjult indtil nu grundet risikoen for at blive straffet for alle de overtrædelser han lavede.
Gravatar #44 - lagoni
21. okt. 2007 14:22
Tak for opklaringen - en forældelsesfrist på et år er ikke særlig meget egentlig...
Gravatar #45 - Bjørn
21. okt. 2007 16:45
mwn #27 skrev:
Jeg har kørt Kolding - Neuenstein på under 4 timer, det er altså bedre snitfart - men jeg på fornemmelsen at vejene der også er bygget til den fart.

Af hvad jeg lige kan se så har du haft en gennemsnitsfart på ca. 220 km/h! Det er safsusme hurtigt... - Faktisk så hurtigt at jeg har svært ved at tro på det!
Gravatar #46 - HF1985
21. okt. 2007 19:55
Hold da op. Jeg forstår ikke hvorfor der kommer så mange peronlige anklager og beskyldninger. Folk snakker om at hvis bare alle overholdt farten, hvis bare alle trak til højre.. mange snakker om de ideelle forhold i trafikken. De ideelle forhold for denne diskussion ville være at alle holdt argumentationen sober og fri for muderkast, men det er vist ligeså uopnåeligt som de idealiserede trafikforhold.

#9: Ghydda: Først og fremmest er jeg ked af at jeg gjorde dig så ophidset. Det er helt rigtigt at jeg kender meget lidt til forholdene, og min udtalelse om at Alex er helt ligeglad med menneskeliv var nok også overilet. Det kunne nok endog tænkes at han rent faktisk ikke er syg i sindet, men det er ren spekulation. Faktum er at han kørte over 4000 km. i sin bil med en hastighed og over en så lang periode, at det er umuligt for mig at forestille mig at det ikke har øget risikoen for ulykke ift. hvis manden kørte samme stræk med lovlig hastighed og almindelig søvn.

Måske kender jeg ikke omstændighederne nok til at kunne slå det 100% fast at det er sådan, men jeg tvivler meget på at nogen kender omstændighederne nok til at slå det 100% fast at jeg ikke har ret.
Gravatar #47 - Gondakk
21. okt. 2007 20:11
Når man ser det med danske øjne kan det godt virke uforsvarligt at køre med en så hurtig gennemsnitlig fart, men nu er de danske landeveje og motorveje altså også væsentlig mere snoede og traffikerede i de tyndt befolkede områder.

Jeg har ikke selv været i staterne, men når man ser de veje som de har i filmene som går ligeud og giver god udsigt nærmest flere kilometer frem, virker det ligepludselig væsentligt mere forsvarligt at sætte farten op der for at opveje de lave hastigheder som de holder i byen.

Jeg kune godt forestille mig at de holder en rimelig fart i byerne hvor politiet netop er bedre repræsenteret (Hans udstyr kan trods alt ikke se igennem vægge og spotte politi på den måde).
Gravatar #48 - el_barto
21. okt. 2007 21:09
#41 Antallet af dræbte er i 2007 væsentligt højere end i 2006. Kig forbi f.eks. vejsektoren.dk for at få dokumentation. Faktisk var september 2007 28% højere end september 2006. Så luk røven!
Gravatar #49 - rackbox
21. okt. 2007 23:20
Det er også min oplevelse, at tyskerne, til trods for deres væsentligt højere fart, har færre ulykker og mere glidende trafik end vi har i Danmark. Jeg har faktisk kørt sammen med en tysk Autohjælp og diskutteret forholdene - han oplevede betydeligt færre alvorlige kald end en tilsvarende vejstrækning i Danmark.

Når vi i DK har vejarbejde (som eks. på ring 3 p.t.) så ser jeg desværre ofte idioter i kæmpe Mercerer, der futter derudaf i 2. vognbane, til trods for at det tydeligt er markeret, at der er sammenfletning længere fremme. Og alene på baggrund af deres hensynsløse og egoistiske kørsel, skal vi andre køre i kø. Hvis de ville lære at flette ind i tide, så ville trafikken glide ligesom i - gæt! TYSKLAND!

Jeg forstår ikke, hvorfor lovlydige borgere skal straffes med større kørselstid, fordi dem, der mener at de er dygtige bilister, eller hvad de nu bruger som undskyldning, kører så stærkt, at de når hurtigere hen til kødannelsen - hvorfor vi andre pludselig skal vente endnu længere - fordi vi overholder fartgrænserne?

Det giver ingen mening. Fart er OK. Høj fart er OK. Men det handler altså i mit hoved ikke kun om forsvarlig kørsel - det handler også om hensyntagen til medbilisterne.

Merceren, der kører helt hen til sammenfletningen før han trækker ind, bliver ikke lukket ind af mig. Hvis jeg kører i den gamle smadrekasse, så har jeg intet imod et par buler - det har Merceren til gengæld. Så jeg holder stand og lader ham ganske stille lære, at han ikke skal pisse mig ned ad ryggen.

Idioten, der kører op i røven på mig, fordi han ikke kan acceptere at jeg overhaler lidt langsommere end ham må også tålmodigt vente indtil jeg vurderer at jeg ikke genererer ham, jeg overhaler ved at trække ind for tidligt.

Og ham, der pludselig sætter farten op, mens jeg forsøger at overhale ham, viser tydeligt, at hans pik er for kort, når han ikke vil overhales af en Suzuki Alto.

Jeg skifter ikke hastighed, når jeg kører på motorvej/landevej, med mindre jeg bliver tvunget til det. Hvis jeg kører 130 km/t, så forsøger jeg at holde den fart jævnt. Jeg ser en masse, der skifter hastighed hele tiden over en strækning. Og det er et problem, for jeg kan ikke forudsige, hvor jeg har disse biler, og hvornår jeg kan tillade mig at overhale dem.

På vej hjem fra Fyn oplevede jeg en bil, der kørte 120km/t på en strækning, hvor man måtte køre 130km/t. Jeg trak ud i overhalingsbanen og kom forbi ham. Under overhalingen satte han farten op til 130, hvilket resulterede i, at jeg ikke kunne trække ind igen. Bagfra kom en anden bil med 150 eller lignende, som blinkede med lygterne og kørte helt op i røven af mig. MEN DET ER UDE AF MINE HÆNDER! Jeg kører stabilt 130 - idioten, jeg overhalede har ændret fart og jeg kan ikke trække ind uden at sætte farten ned - hvilket jeg hverken havde lyst til eller er pligtig til.

Så - ja, der er mange faktorer, der spiller ind, når man taler trafik. Fart er en af dem - den anden mest influerende del er, at folk selv mener at de er i stand til at vurdere deres egen vigtighed i forhold til de andre bilister.

Det er noget egoistisk selvhævdelse at tro, at man har mere ret til vejen, end de andre, blot fordi man mener at man har bedre køreegenskaber, mere erfaring, etc.

I et samfund som vores, er vi nødt til at overholde reglerne - hvis vi vil have dem ændret, så skal det ikke ske ved at bryde dem.
Gravatar #50 - arne_v
22. okt. 2007 01:55
Folk som ikke har forstået at bremseafstand er proportional med hastigheden i anden potens uanset om bilen er en 20 år gammel Lada eller en spritny Mercedes bør putte bil nøglerne på hylden og tage bussen.

Pussigt nok gælder fysikkens love også for biler.

Og jeg bliver altid meget bekymret når folk "kører efter forholdene" og "er erfarne billister" - det er som oftest tegn på manglende modenhed og en hasarderet kørestil.

At der er maser af andre faktorer som bidrager til ulykker er jo ikke grund til at ignorere farten som faktor.

Så:
* kør ikke for stærkt
* hold godt øje med trafikken
* placer dig fornuftigt og brug blinklys
* antag at alle de andre traffikanter er bindegale og kan finde på hvad som helst

og lev længe nok til at opleve børnebørn !
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login