mboost-dp1

unknown

Gratis version af Maya

- Via Alias|Wavefront -

Verdens måske bedste 3D program, Maya, kommer i næste måned i en gratis version til folk som vil prøve kræfter med programmet eller 3D generelt.

Der er tale om en fuld version, som dog ikke må bruges commercielt. Ydermere laver den et vandmærke i de billeder man renderer og den benytter sig af et særligt filformat. Men ellers kan programmet alt, hvad en en købt version kan.





Gå til bund
Gravatar #1 - Deternal
8. jan. 2002 14:55
WTG!!!!

Fandme sådan det skal være!
Gravatar #2 - Jespar
8. jan. 2002 15:06
*drool*


Man kunne forestille sig at Maya havde gjort dette som et modspil til Discreet, som for snart længe siden udgav deres gratis gmax...

Men mon ikke vandmærke tingen bliver cracked før eller senere?
Gravatar #3 - lst
8. jan. 2002 15:45
Uden at kende til maya overhovedet tænkte jeg på om det findes til linux eller måske er til linux.

Hvis ikke, hvilke 3D programmer vil i foreslå, fx til at måle 3D renderingshastigheder med.
Gravatar #4 - annoia
8. jan. 2002 15:49
MrSlayer - Maya findes til linux. Men hvis du ikke vil købe den version, kan du bruge blender...
Gravatar #5 - [E]Mnemonic
8. jan. 2002 15:59
Er det bare mig, eller er det fuldstændig ubrugeligt så længe man skal se på et vandmærke.. Jeg gider ikke engang bruge tid på at downloade sådan noget.
Gravatar #6 - Fafler (RDX)
8. jan. 2002 16:33
Skøøønt! Men undrer mig at de ikke laver er version til måske 1000 kr uden vandkærme, der stadig ikke må bruges kommercielt.
Gravatar #7 - Deternal
8. jan. 2002 16:40
Tjeah - hvis man nu gerne vil lære at bruge MAYA fordi det er et lækkert program og der finders en masse plug-ins etc. til det OG gerne være lovlig så er det da nice - ihvertfald noget at man har muligheden, så kan man ihvertfald ikke komme med noget hvis man har en warez version.
Gravatar #8 - fzkuno
8. jan. 2002 17:06

hehe.. så kan alle nørder trygt møde op til The Party igen og lave compo's i maya.
Jeg forestiller mig at 2 ud af tre compos næste gang, er med vandmærke i bunden.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stort dette vandmærke bliver, for hvis det kun er et lille vandmærke i højre hjørne eller lignende, så kan man jo bare rendere sit billede lidt større og så klippe det væk bagefter.
Jeg synes det er en god strategi fra mayas side.
De har jo længe kæmpet med 3D max om at få samme commonplace status som adobe hos skoler og diverse CG virksomheder.
Gravatar #9 - epedemic
8. jan. 2002 17:26
check www.ghost.dk og se hvordan det skal gøres når man bruger maya :)
Gravatar #10 - KillerViruz
8. jan. 2002 18:39
Hehe... som hardcore 3DSMAX bruger må jeg vist liiiige skride ind her ;o)
Jeg tror gerne Maya er et godt program... Men jeg tror det er lidt farligt at skrive det bedste... Det ender jo med en "Mac vs. PC"-agtig diskution ;o)
Desuden kan jeg heller ikke se hvad man skal med et program der laver watermarks i dine renders, og som ikke lader dig eksportere dit arbejde...
Selvom det kun er til privat brug, kan jeg ikke se det fede i at have et program som er næsten 100% isoleret. =)
Gravatar #11 - Mifan
8. jan. 2002 18:59
Nu skrev jeg jo også det "måske" bedste... :)

...og så vil jeg iøvrigt ikke sammenligne Gmax med denne release. Gmax er jo beregnet til brug i spil produktion og kan jo bl.a. ikke rendere.

Jeg hilser da Mayas tilbud velkommen, som en chance for at prøve det.
Gravatar #12 - tomle
8. jan. 2002 19:56
Som RDX - i modsætning til de to der har skrevet nyheden - har vist det, så staves det faktisk kommercielt på dansk. Nemlig.
Gravatar #13 - NickNOON
8. jan. 2002 20:03
haha... hvorfor sammenligne Maya med Gmax eller 3dmax. Maya er giftig i forhold til 3dmax, og uden en manual eller idybdegående tutorials, så er man ikke godt stillet.
Gravatar #14 - fzkuno
8. jan. 2002 20:54
Jeg var lige inde på ghost.dk og downe en af deres film..
bag kameraet på "dykkerne".
DAAAAMN.. recept til de grafikere som arbejder der.
Gravatar #15 - Mifan
8. jan. 2002 21:25
tomle: 1-0!
Gravatar #16 - FiXXX
8. jan. 2002 21:57
Jeps, vi har sgu mange gode 3D gutter her i DK. Også www.jafilm.dk, er seje...

MEN jeg var ved at dø, da jeg så denne mands hjemmeside : http://www.3dluvr.com/acme/

Han er freelance, og laver alt selv. Download hans 2001 demoreel, og du vil forstå hvorfor jeg ikke gider lave 3D grafik længere!
Gravatar #17 - henrikmk
8. jan. 2002 23:17
Så er det jeg tænker: For at lave renderings uden vandmærker, hvorfor ikke lave en webservice, hvor man så udbyder sin renderfarm med lovlig Maya installation, hvor man så kan sende en Maya scene ind klar til rendering, så får man tilsendt en mail eller henter en fil med det færdige billede uden vandmærke mod betaling, f.eks. 10-25 kr pr. billede, selvf. rabat ved en animation.
Jeg ved det nok ville koste 23 bondegårde at lave en renderfarm til formålet, men...

Eller også gøre det til en service som SETI, f.eks. hvor man installerer en renderklient og modtager en chunk data der skal renderes, osv... Ved ikke, tænk selv videre. :-)

Det kunne da løse et problem eller to ang. kraftig piratkopiering af Maya, og sikkert gøre det mere udbredt. Jeg ved mange designere vælger det fra pga. prisen.
Gravatar #18 - Goa-1337
8. jan. 2002 23:33
"man kan ikke bruge plugins..."

Vil det så sige at man ikke kan bruge prman eller mental ray? Så tror jeg bare jeg holder mig til 3ds...
Gravatar #19 - Ordneren
9. jan. 2002 00:12
Jeg tvivler på at der er tale om et synligt vandmærke. Mon ikke bare de signerer billedet digitalt?

eller.. altså.. det gør de jo nok under alle omstændigheder men.. i ved.
Gravatar #20 - KillerViruz
9. jan. 2002 00:22
Att.: Henrikmk
Jeg tror at det omtalte filsystem gør at du ikke kan åbne filerne i almindelige versioner af maya:
"og den benytter sig af et særligt filformat"

Jeg er sikker på at det omtalte vandmærke er af grafisk karakter... Jeg mener den laver et lille halvtransperent "Alias|Wavefront" logo i nederste højre hjørne...
Ellers ville det være for risky for dem at udgive det gratis.
Gravatar #21 - Ordneren
9. jan. 2002 01:46
killerviruz: det er da ret nemt at omgå. Render i højere opløsning og crop ;)

Det er vist ikke mindre risikabelt.
Gravatar #22 - henrikmk
9. jan. 2002 01:46
KillerViruz:

Ja, synligt er det nok, ellers kunne man hurtigt overleve det ved alt+print screen og så paste det over i et tegneprogram. så var man over hurdlen med filformatet.

Ang. Maya vs. free Maya filformat, så det er jo lidt træls, men A|W folkene kunne jo stille sådan noget op for folk der bruger free Maya på deres egne servere, hvor de der har købt Maya ikke kan bruge det (til den pris har de sikkert også deres egen renderfarm).

Det er jo alligevel ikke meget ved at kunne træne sig op i verdens fedeste 3D program og så ikke kunne bruge det professionelt, fordi ens design firma ikke har råd til at købe det. Så vil folk bare skride over til 3DSMax. Jeg tror de kunne skaffe mange kunder på den måde.

A|W kunne evt. også stå for renderklienten der virkede som SETI. Så var de fri for at lave renderfarm. Og det kunne da være ultrasejt at vide at MIN desktop stod og renderede special-effekter til Matrix 2. :-) Det kan de da sikkert også hive nogle penge ud af.
Gravatar #23 - Ordneren
9. jan. 2002 01:51
Distribueret rendering i stil med seti er en sjov ide, men jeg er bange for at der skal for mange data igennem til at det kan betale sig medmindre man har rigtig meget båndbredde. Jeg tvivler også på at filmselskaberne har lyst til at sende deres scener ud på nettet (især før filmen er kommet :)
Gravatar #24 - henrikmk
9. jan. 2002 02:35
Ordneren:

Heh... ja, at smide 5-6 GB scene+textures rundt på nettet er vel heller ikke lige sagen, hvis der er tale om nogle 56k brugere. :-)

Det er nok alligevel en svær proces at parallelisere ordentligt til at kunne distribuere tilstrækkeligt små regnestykker rundt til forskellige maskiner. På en renderfarm er det jo ingen problem, da man har relativt få maskiner og et hurtigt netværk.
Gravatar #25 - Yasw
9. jan. 2002 07:37
MrSlayer ->> gimp.
Gravatar #26 - NickNOON
9. jan. 2002 11:33
Maya er godt.
3D studiomax er ok (overvurderet)
Lightwave er suverænt!

FiXXX... kender godt ham du snakkede om mht. siden.
Jeg kan kun sige RESPECT til de 2 her:

http://www.3dluvr.com/davewilson/
http://www.liquid-arts.de/
Gravatar #27 - [G-And]RaVen
9. jan. 2002 12:45
Maya er sq da det fedeste.. jeg brugte Max førhen men når den der version af maya kommer.. så skifter jeg permanent.. gider ik max mere, har sq ik 1/3 af de funktioner som der er i maya..

bare min mening hehe :)
Gravatar #28 - Deternal
9. jan. 2002 15:33
Fra en som aller har brugt nogen af programmerne: Er en af de seje ting ved Maya ikke de ekstensions man kan lave til det? (f.eks. den der Hår render extension de brugte i Final Fantasy filmen og øjen extension etc.).

Så vidt jeg har forstået er det den extensibility der gør Maya til et bedre program (og forståeligt nok mere eftertraget).

Ihvertfald ret sejt at man har et så stort udviklingsmiljø til det.

Btw Yasw --> meget sejt at disse folk fordi de spør' om noget relativt fornuftigt... eh jeg mener... nå nej, ehh GIMP!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login