mboost-dp1

Fremskridt?


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
3. jul. 2023 06:05
Haha, den gamle traver med softwarebloat der æder hardwarefremskridt.

Han har også et eksempel med Windows 2000 på 600 MHz maskinen, som jo er mere period accurate, og her starter disse simple apps også et splitsekund. Og det gør de fordi de ligger i cache, som han også åbent forklarer.

Ingen af mine platforme kan komme i nærheden af de ca. 50 ms han demonstrerer på den gamle maskine, selv med apps i cache, så han har en pointe. Men om det er 50 ms eller et sekund er begge fint nok for mig.

Men der er absolut undtagelser. Eclipse er stor-slem på en frisk bootet maskine (ca. 30 sekunder, jeg timede det lige, på en quadcore med NVMe drev og 16 GB ram (!)). Slack er slem. Diverse browsere tager en håndfuld sekunder første gang de startes og ca. et sekund hvis de har været startet før.

Men det er jo ekstremt komplekse programmer sammenlignet med klassisk notepad, så, jeg synes egentlig ikke man kan klage over moderne PCers performance. Den gamle traver med software bloat er gyldig, men hardwaren har sgu overhalet i dette løb og ting kører FINT selv med 5 - 10 år gamle computere.
Gravatar #3 - arne_v
3. jul. 2023 14:28
larsp (2) skrev:

Eclipse er stor-slem på en frisk bootet maskine (ca. 30 sekunder, jeg timede det lige, på en quadcore med NVMe drev og 16 GB ram (!)).


Eclipse er traditionel tung at starte op.

Af uransagelige årsager valgte man at basere en IDE på et modul/plugin system designet til server applikationer (OSGI). Ikke overraskende betyder det at opstart tager lige så lang tid som for en server applikation.

Jeg anbefaler altid at man installerer så få plugins som muligt i Eclipse. Har man brug for programmering i flere forskellige sprog, så er det bedre at have flere kopier af Eclipse som hver kun har de nødvendige plugins.
Gravatar #4 - arne_v
3. jul. 2023 14:38
larsp (2) skrev:

Den gamle traver med software bloat er gyldig, men hardwaren har sgu overhalet i dette løb og ting kører FINT selv med 5 - 10 år gamle computere.


Generelt har software ikke kørt godt på 10 år gamle computere gennem tiden.

Men udviklingen af hardware er gået langsommere de senere år. CPU clock frekvens er ikke gået op fordi det ikke er fysisk muligt. Antal cores per socket vokser voldsomt i server CPU'er men det er mere end 4s32c64t -> 1s32c64t ting. På laptop/desktop er udviklingen af CPU blevet meget langsommere. Heller ikke på RAM er der sket meget. Lidt mere og lidt hurtigere, men ikke voldsomme fremskridt. På disk er der sket et stort fremskridt fra roterende til SSD. Og det er vel reelt det som har givet det meste af det fremskridt der har været.

Så ja - meget 2023 software kan køre på 2013 hardware, men det er en ny ting - jeg tror ikke på 2013 software på 2003 hardware eller 2003 software på 1993 hardware.


Gravatar #5 - larsp
4. jul. 2023 07:06
#4 Enig.

Jeg tænker at SSDer og "nok" RAM har gjort måske den største forskel. Hvem husker ikke PCen hjemme hos en ikke-computer-nørd der tog 5 minutter at boote med konstant kradsende harddisk, og derefter gabende lang tid om at starte programmer op. Forklaringen var næsten altid for lidt RAM (og måske et håbløst anti-virus program).

Gad vide hvor godt en old-gammel CPU, f.eks. 1 GHz pentium-III med SSD og en god sjat RAM kunne køre et moderne OS. Linux vil med garanti kunne køre helt fint med en light-weight window manager. Jeg er ikke helt så sikker på Windows 10/11. Jeg synes min laptop får usandsynlig meget tæsk af Windows 10, og den har ikke dårlige specs.
Gravatar #7 - arne_v
4. jul. 2023 13:44
Men hvis man går længere tilbage var det altså meget anderledes.

Omkring 1990 kunne vi have 105 samtidige brugere (primært editor & Pascal compiler, tekstbehandling og statistik programmer) på et system med 2 CPU @ 36 MHz og 32 MB RAM.
Gravatar #8 - larsp
4. jul. 2023 14:47
arne_v (6) skrev:
Lidt relateret:

https://www.techradar.com/pro/amazons-best-selling...

Wow. Meget interessant. Det er nogle skarpe deals må man sige, f.eks. #1 bestselleren, en DELL med 32 GB RAM, 1 TB SSD, Core i7-4770 quad core, support for 4K for 250 dollars. Maskinen er så en del år gammel og kan efter sigende ikke køre Windows 11.

Der er meget kapabel hardware derude som Microsoft har tænkt sig at droppe support for ...

#7 Terminal baserede programmer med karakterbaset grafik går jeg ud fra? Det var andre tider må man sige. Jeg skal være den sidste til at forsvare nutidens software-bloat med browserbaserede programmer og vanvittige java frameworks som du nævner i #3.
Gravatar #9 - arne_v
4. jul. 2023 15:14
larsp (8) skrev:

#7 Terminal baserede programmer med karakterbaset grafik går jeg ud fra?


Ja. VT320 (kompatibel) terminal. 24x80 og 24x132 tegn. Monokrom.

Men fin editor. Navigering, select+cut+paste, multiple buffers, split screen så man kan se 2 buffers samtidig, nulighed for at fyre shell kommandoer af fra editor etc..

Man kan kun se en relativ lille del af filen (22 linier er ikke så meget) og man savner syntax farvning.

Men det kan absolut bruges.
Gravatar #10 - arne_v
4. jul. 2023 15:20
Min tilrettede editor opsætning:

Keypad commands (VT200 keypad):

Find: Seek for string.
Insert here: Insert removed text.
Remove: Remove marked text.
Select: Mark text.
Prev screen: Page up.
Next screen: Page down.

Up: Move up.
Left: Move left.
Down: Move down.
Right: Move rigth.

PF1: Exit.
PF2: Quit.
PF3: Goto top.
PF4: Goto bottom.

KP0: Undo delete.
KP1: Goto begin of line.
KP2: Goto middle of line.
KP3: Goto end of line.
KP4: Change forward/reverse direction.
KP5: Change insert/overstrike mode.
KP6: Change 80/132 character width.
KP7: Delete character.
KP8: Delete word.
KP9: Delete line.

Minus: Join lines.
Comma: Split lines.
Enter: Insert line.
Period: Goto next word.

F7: Spawn.
F8: Mark primarytarget.
F9: Goto mark primarytarget.
F10: Mark secondarytarget.
F11: Goto mark secondarytarget.
F12: Display two windows.
F13: Display one window.
F14: Change window.

Help: Activate help.
Do: Prompt for command line command.

F17: Delete to begin of line.
F18: Delete to end of line.
F19: Insert blank lines.
F20: Delete blank lines.

Backspace: Goto begin of line.
Tab: Tabulator.

CTRL/A: Change insert/overstrike mode.
CTRL/B: Recall last command line command.
CTRL/D: Four pages down.
CTRL/E: Goto end of line.
CTRL/F: Shift left 40 columns.
CTRL/G: Shift right 40 columns.
CTRL/H: Goto begin of line.
CTRL/I: Tabulator.
CTRL/J: Insert <CSI>.
CTRL/K: Convert control-characters.
CTRL/L: Insert <FF>.
CTRL/N: Show line-number.
CTRL/P: Show column-number.
CTRL/R: Remember.
CTRL/U: Four pages up.
CTRL/V: Show buffer.
CTRL/W: Refresh screen.
CTRL/Z: Exit.

(kan man huske det så har man hvad man skal bruge - og dengang kunne jeg huske det hele)
Gravatar #11 - otis
1. dec. 2023 09:22
Can you provide more context or https://pizzatower.io/backpack-battles specify what you mean by "progress"? Is it related to a specific topic or question we discussed earlier
Gravatar #12 - Mel Waddington
1. maj 2024 12:06
Some factors contributing to the appeal of these second-hand computers to the masses include their green credentials (opting for refurbished is environmentally friendly) and the assurance that these used https://scary-horrorgame.com devices have undergone professional inspection, clearance, and, if necessary, repair.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login