mboost-dp1

Google

Google Stadia testet: Input lag tæt på konsoller

- Via Eurogamer -

En test af Google Stadia viser, at streaming-platformen ikke har meget mere input lag end en Xbox One X eller en PS4 Pro.

Google har lige afsløret deres helt store spil-satsning, der lader sig streame spil til størstedelen af dine enheder – læs mere her.

En af de største problemer med spil-streaming har hidtil været input lag, der kan gøre det meget svært med spil, der bare kræver den mindste smule timing. Det problem kan Stadia have løst. 

Eurogamers Digital Foundry-eksperter har haft fat i Google Stadia-platformen, som den ser ud nu.

Med slow motion-optagelser kunne de måle på en Pixelbook, hvor lang tid der gik fra et tryk på en tast til, at der skete noget på skærmen.

Resultaterne er overraskende gode og tæt på den type input lag, man finder på en konsol som en Xbox One X, som man kan se.

Det er dog et par ting, som bør nævnes.

De har testet Google Stadia hos Google med en wifi-forbindelse, som de ikke kender hastigheden på. At de bruger wifi i stedet for en ledning kan dog samtidig have forværret Stadia-resultaterne med op til 10 ms.

Den Pixelbook, de brugte til at teste, har desuden en ukendt mængde display lag, som de har forsøgt at tage højde for i den anden række på PC og Xbox-testene. Der har man brugt et LG C8 OLED-TV på gaming-mode.

Derudover er det værd at nævne, at den nye Google Stadia-controller kan mindske input laggen yderligere, fordi den har wifi indbygget, så den kan forbindes direkte til Googles servere.

Man kan læse resten af Digital Foundrys analyse her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Michael Bach
21. mar. 2019 10:37
Det bliver spændende at se lidt nærmere på. Æraen for konsoller Synger på sidste vers.
Gravatar #2 - ToFFo
21. mar. 2019 10:50
Som forventet er der input lag der gør det useless. Men jeg håber virkelig det bliver en realitet med lav inputlag som matcher PC eller i det mindste konsol.
Gravatar #3 - Phaeer1337
21. mar. 2019 13:27
ToFFo (2) skrev:
Som forventet er der input lag der gør det useless. Men jeg håber virkelig det bliver en realitet med lav inputlag som matcher PC eller i det mindste konsol.


Det er vel overhovedet ikke teknisk muligt at reducere input lag til det samme som en PC, når tingene skal sendes over nettet?
Gravatar #4 - Boje03
21. mar. 2019 13:41
1. Hvad pokker tester PC med 30fps? 30fps er for konsollerne. Så godt som alle PC gamere bruger 144fps


2. Jeg er amazed over Googles nye controller. At have så lang en wifi rækkevidde den kan koble DIREKTE PÅ DERES SERVERE! Wow! Det er fremtiden .. :)
Man når en grænse helt automatisk, da der er meget data der skal sendes over internettet. Alt efter om de bruger UDP eller TCP, vil de nå en grænse der vil være højere end for en konsol bruger, da der er meget mere data der skal sendes og modtages
Gravatar #5 - CBM
21. mar. 2019 14:15
Boje03 (4) skrev:
1. Hvad pokker tester PC med 30fps? 30fps er for konsollerne. Så godt som alle PC gamere bruger 144fps


2. Jeg er amazed over Googles nye controller. At have så lang en wifi rækkevidde den kan koble DIREKTE PÅ DERES SERVERE! Wow! Det er fremtiden .. :)
Man når en grænse helt automatisk, da der er meget data der skal sendes over internettet. Alt efter om de bruger UDP eller TCP, vil de nå en grænse der vil være højere end for en konsol bruger, da der er meget mere data der skal sendes og modtages

Ja det er den nye super Bluetooth standard :)
Gravatar #6 - Zalon
21. mar. 2019 19:20
ToFFo (2) skrev:
Som forventet er der input lag der gør det useless. Men jeg håber virkelig det bliver en realitet med lav inputlag som matcher PC eller i det mindste konsol.

Selvfølgelig er der input lag, men hvorfor gør det game streaming useless? Alt har input lag, hvorfor skal noget matche en PC for ikke at være useless? Hvad med at sammenligne det med det de forventer at konkurrere med.

Det er lavet til "casual gamers", de som spiller mobil, browser eller konsol spil, det er ikke ment til at skulle gøre en ende på the PC MASTER RACE.

Jeg forestiller mig game streaming som værende fint til single player oplevelser som f.eks. Assassin's Creed (Som Google bruger som eksempel). Spil hvor der ikke er behov for hurtige reaktioner, og hvor spillets animationer alligevel er meget langsomme. Det vil også være fint til Grand Strategy spil, MMO's, action RPGS (Diablo, etc), management sims. Listen er lang over spil, hvor selv 100ms input lag ikke gør en dyt forskel.

Jeg ser ikke game streaming som værende godt til hurtige first person shootere, Counter-Strike, Arena FPS (Quake, etc), eller MOBA (DotA, LoL).

Det betyder dog ikke, at folk ikke vil bruge det til sådanne spil alligevel, ligesom at der er folk som spiller CSGO på en 60hz LCD eller en macbook/tilsvarende laptop.

Et af de spil som Google præsenterer er godt nok Doom Eternal, men det spiller folk jo også på en konsol med en controller, så det er nok der sammenligningen skal være, og ikke op imod en PC.

Boje03 (4) skrev:
Man når en grænse helt automatisk, da der er meget data der skal sendes over internettet. Alt efter om de bruger UDP eller TCP, vil de nå en grænse der vil være højere end for en konsol bruger, da der er meget mere data der skal sendes og modtages

De bruger QUIC, det er en netværks protokol udviklet netop af Google til web applikationer, for at gøre internettet (web) hurtigere, ved at benytte sig af hastigheden fra UDP men med stabiliteten fra TCP.
Gravatar #7 - Ni
21. mar. 2019 20:14
#2 Jeg spiller ikke noget, det er så følsomt overfor input lag, at det de beskriver ikke ville være længe fint.

Altså det vil også dræbe min gamer pc.

#4 Ej, det er næsten kun gamer-lamers som køre 144hz.

Det kræver en max responstid på 6,5 millisek.

All-in-all responstiden er på over 20ms, hvilket er langt fra de nødvendige 6,5ms krævet for 144hz. Du vil ikke opleve det meget bedre på ret mange andre skærme, med mindre de snyder med farverne og præcisionen.

https://www.tomshardware.com/reviews/asus-pg279q-r...

Gravatar #8 - coolmoon
22. mar. 2019 20:28
Herligt at Google også vil sidde på spil-markedet</ironi>

80% af Googles indtægter kommer fra deres Ad-sense program, og lad det bare blive ved med at være sådan.
Gravatar #9 - CBM
23. mar. 2019 04:38
coolmoon (8) skrev:
Herligt at Google også vil sidde på spil-markedet</ironi>

80% af Googles indtægter kommer fra deres Ad-sense program, og lad det bare blive ved med at være sådan.


Men men...
Så kan vi jo være heldige at spil skal...

1) vise reklamer af og til
2) koste at købe
3) koste at få udvidelser
4) koste abbonement at spille
5) have voldsom input lag
6) suge alt vores information

Jaaah :-)
Gravatar #10 - Molgaard
24. mar. 2019 16:07
Hm... Hvordan vil Google håndtere Carrier Grade NAT ved streaming?

Min egen forbindelse er jævnt dårlig til at håndtere UDP pakker på grund af Carrier Grade NAT. Basalt set dropper den alle indgående UDP pakker.

... og jeg er nød til at have en ret lav keep-alive timer (10 sekunder eller lavere) for at undgå TCP forbindelsen bliver droppet.

Tænk hvad man kunne undgå af tweaks hvis native IPv6 kom ud til alle hjem.
Gravatar #11 - christian2018
5. apr. 2019 09:54
Molgaard (10) skrev:
Hm... Hvordan vil Google håndtere Carrier Grade NAT ved streaming?

Min egen forbindelse er jævnt dårlig til at håndtere UDP pakker på grund af Carrier Grade NAT. Basalt set dropper den alle indgående UDP pakker.

... og jeg er nød til at have en ret lav keep-alive timer (10 sekunder eller lavere) for at undgå TCP forbindelsen bliver droppet.

Tænk hvad man kunne undgå af tweaks hvis native IPv6 kom ud til alle hjem.


Mig bekendt er det sådan her i DK, at de fleste udbydere, der benytter CG-NAT tilbyder dual stack IPv4/IPv6, hvor der ikke er CG-NAT på IPv6.
Gælder det ikke også din udbyder?
Kan du så ikke benytte Google Stadia via IPv6?
Jeg spørger af nysgerrighed - jeg ved det ikke selv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login