mboost-dp1

Google

Google afslører Stadia: Stream spil på næsten alle dine enheder

- Via The Verge -

Google har løftet sløret for deres spilplatform, der lader dig streame spil på din PC, din tablet, din telefon eller dit TV.

Efter en kort teaser tidligere på måneden har Google afsløret deres store spil-platform med navnet Stadia.

Stadia lader dig streame store spil som “Assassin’s Creed Odyssey” og det nyeste “Doom” til nærmest enhver enhed, der kan åbne en Chrome-browser. 

Google demonstrerede, hvor hurtigt og nemt deres streaming-teknologi fungerer ved blandt andet at skifte et spil fra en laptop, til en telefon og videre til et TV på sekunder.

Google samarbejder med AMD om en GPU til deres datacentre, der skulle kunne levere 10,7 teraflops kraft. Dette er mere end, hvad Xbox One X (6 teraflops) og PS4 Pro (4,2 teraflops) kan levere til sammen.

Dette betyder, at Stadia kan levere 4K-gameplay med 60 fps over nettet, hvis man bare har mindst 25 Mbps.

For at mindske input lag, der er en af de store bekymringer for gamere, har Googles nye Stadia-controller indbygget wifi, hvilket betyder, at controlleren kan forbindes direkte til Googles servere i stedet for ens PC, telefon eller Chromecast-enhed.

Google har endnu ikke afsløret noget om, hvordan betalingen kommer til at foregå – det vil sige, om man betaler et abonnement, eller om man betaler for adgang til et spil eller noget helt andet.

Google Stadia lanceres i USA, Canada, Storbritannien og Europa i løbet af 2019.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
20. mar. 2019 09:31
der arbejdes da godt nok ihærdigt på at aflive den personlige computer og konsollerne

der er nok mange firmaer der drømmer om at gøre helt op med buy once play forever modellen...
Gravatar #2 - Ni
20. mar. 2019 09:42
#1 Pay-Once modellen er også en træls model for udviklerne. Problemet er bare, at det tit bliver til pay-to-win i stedet for.

Personligt synes jeg, at de spil, hvor man kunne købe ekstrabaner var fedest... Det er fint at de første er gratis og når det bliver kedeligt, så stopper man med at købe mere. Modellen døde bare ret hurtigt igen.

Jeg er dog lidt spændt på, hvad Steams/Valves modspil bliver til PS Now, Google Stadia og muligvis Apples tjeneste som kommer på mandag, den kunne sagtens tænkes at indeholde spil. Specielt, når google havde lidt travlt med at annoncere deres tjeneste i går.

Gravatar #3 - GrillBiller
20. mar. 2019 09:59
#2
Microsoft arbejder på crossplay med Steam.
De er hvertfald kommet så langt at nogle af MS Studio spil bliver udgivet på Steam, senest Halo master collection.
Gravatar #4 - CBM
20. mar. 2019 10:07
Ni (2) skrev:
#1 Pay-Once modellen er også en træls model for udviklerne. Problemet er bare, at det tit bliver til pay-to-win i stedet for.

Personligt synes jeg, at de spil, hvor man kunne købe ekstrabaner var fedest... Det er fint at de første er gratis og når det bliver kedeligt, så stopper man med at købe mere. Modellen døde bare ret hurtigt igen.

Jeg er dog lidt spændt på, hvad Steams/Valves modspil bliver til PS Now, Google Stadia og muligvis Apples tjeneste som kommer på mandag, den kunne sagtens tænkes at indeholde spil. Specielt, når google havde lidt travlt med at annoncere deres tjeneste i går.



der er spil, primært freemium spil som benytter pay to win modellen... men der er stadig også mange spil som benytter pay once modellen, dog til tider "suppleret" med "DLC"

"pay once" + "DLC" :
fx Fallout 4 og The Witcher 3

desværre virker det dog som om at spil som fx Star Citizen bliver/er abonnement + "pay to win"... når/hvis det bliver færdigt
Gravatar #5 - ToFFo
20. mar. 2019 10:27
Jeg har ikke prøvet dette koncept siden jeg spillede Batman Arkham Asylum via OnLive og hold kæft hvor var det en forfærdelig oplevelse.

Spillet kørte flydende og ved 60fps. Der var ingen problemer. Men den input lag der var, var simpelthen så horribel at spillet ikke kunne spilles.

Hvis der slet ikke er inputlag, kunne jeg godt være interesseret i platformen!
Gravatar #6 - CBM
20. mar. 2019 10:40
ToFFo (5) skrev:
Jeg har ikke prøvet dette koncept siden jeg spillede Batman Arkham Asylum via OnLive og hold kæft hvor var det en forfærdelig oplevelse.

Spillet kørte flydende og ved 60fps. Der var ingen problemer. Men den input lag der var, var simpelthen så horribel at spillet ikke kunne spilles.

Hvis der slet ikke er inputlag, kunne jeg godt være interesseret i platformen!

jeg har virkelig svært ved at se hvordan

...ja man kan fx streame steam spil til en tablet via det hurtigste 5 GHz wifi du kan få fat i, men selv med disse hastigheder, så vil man opleve en anelse input lag

...så jeg valgte at bygge min pi-top om til en "konsol" der er koblet til min pc via hdmi og usb forlængerkabler... zero lag, max nice + blød sofa

alt efter hvilken skærm jeg så vil spille på (pitop, monitor, stue tv) så vælger jeg primær skærm og benytter et tastatur som passer til situationen
Gravatar #7 - Zalon
20. mar. 2019 10:59
ToFFo (5) skrev:
Spillet kørte flydende og ved 60fps. Der var ingen problemer. Men den input lag der var, var simpelthen så horribel at spillet ikke kunne spilles.

Der er sket en del siden OnLive, men hvilke svartider havde du til deres servere?

CBM (6) skrev:
så jeg valgte at bygge min pi-top om til en "konsol" der er koblet til min pc via hdmi og usb forlængerkabler... zero lag, max nice + blød sofa


Du har nu næppe "zero lag", nu kender jeg ikke dine enheder, men Google sammenligner selv Stadia med en konsol, så lad os sammenholde det med current-gen.

De fleste current-gen konsol spil kører ved 30fps, en DualShock 4 controller har 10ms input lag, andre har 15+, current-gen TV har typisk 40ms forsinkelse (Hvis de da er sat ordenligt op), dertil kommer alle udregningerne udfra dit input.

Så der er altså ret meget tid at arbejde med :)

Ved online spil, skal man så også huske, at man slipper for de forsinkelser der er imellem dig og andre spillere, da spil serveren vil stå på Googles netværk og derfor have umådelig korte svartider til klienterne.

Det mest interessante ved Googles præsentation er helt klart deres Controller, da den forbinder direkte til serveren, giver det god mulighed for at eliminere noget forsinkelse.
Gravatar #8 - Vanvittig
20. mar. 2019 11:14
Ærgerligt det ikke er svenske Ericsson der står bag... så havde YouSee-kunder måske også fået gavn af det.
Gravatar #9 - p1x3l
20. mar. 2019 11:27
Vanvittig (8) skrev:
Ærgerligt det ikke er svenske Ericsson der står bag... så havde YouSee-kunder måske også fået gavn af det.

Wtf?
Gravatar #10 - CBM
20. mar. 2019 12:06
ROTFLMAO

@vanvittig: men Google er jo et NSA godkendt selskab, så de får vel lov at servicere os stakkels får som er underlagt NSA's nåde?

@Zalon: ja ok.. ikke zero lag, men langt mindre end nogen form for streaming og samme lag som jeg ville have hvis jeg sad direkte ved maskinen

Gravatar #11 - Skak2000
20. mar. 2019 14:10
Teknisk set er der kun 2 Playstations konsoller og 2 Playstation computere.

Princippet med en konsol er Plug & Play. Indsæt spil og spil med det samme.
Det kan hverken PS3 eller PS4.

Det der er nøgleordet: Enkelthed

Du kan forsætte spillet på en anden konsol af samme type uden du skal bruge tid på Setup. Indsæt hukommelsekort og spil -> Go

PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One minder mere om en computer end en konsol.
Gravatar #12 - Zalon
20. mar. 2019 14:38
Skak2000 (11) skrev:
Princippet med en konsol er Plug & Play. Indsæt spil og spil med det samme.

Så Google Stadia er en konsol? :)
Gravatar #13 - Dreadnought
20. mar. 2019 17:08
Skak2000 (11) skrev:
Teknisk set er der kun 2 Playstations konsoller og 2 Playstation computere.

Princippet med en konsol er Plug & Play. Indsæt spil og spil med det samme.
Det kan hverken PS3 eller PS4.

Selv PS1 og PS2 havde loading på nogle få spil. Så de er heller ikke konsoller. Til PS2 husker jeg især Final fantasy.
Definitionen på en konsol er efter min mening at den tilsluttes fjernsynet og benytter udelukkende en gamepad el. Lign.
Gravatar #14 - Skak2000
20. mar. 2019 21:01
#13
Spillene på PS1 og PS2 skulle ikke installeres. Du indsætter spille og spillet loader.
Du har ikke ligende funktion idag. Samtlige spil skal installeres før de virker. Lige som på en computer ;)
Gravatar #15 - kblood
20. mar. 2019 23:12
Ja... syntes også godt nok at PS3, PS4, og de nye X-Box alle er lidt for meget som en PC. De har mistet meget af det som gjorde det interessant at have en konsol syntes jeg. Optiske medier er simpelthen for langsomme... men Switchen er jo gået tilbage til cartridges, hvilket er ret interessant.

Angående Googles nye Cloud service, så tror jeg ikke man skal sammenligne den med Online og så videre... den kræver at spillene understøtter den direkte, så jeg tænker at de måske har fundet en løsning på at undgå denne input lag... men hvis de ikke har så er det jo helt klart en fattigmands løsning.
Gravatar #16 - Bearminator
21. mar. 2019 10:15
Min eneste bekymring er input lag. Udover det kan jeg sagtens se en fremtid i streamede spil. Jeg ser eksempelvis frem til Playstations spil streaming tjeneste kommer til danmark. Jeg har set reviews af den amerikanske service, og det tror jeg ville være fint til mig. Konsol spil på computer, ja tak.
Min eneste computer er en bærbar fra 2014 - Hvis jeg havde haft en bedre computer havde jeg afgjort været imod det her tiltag, da jeg er af den gamle skole og foretrækker at beholde de ting jeg køber for evigt.

CBM
Hvis du spørger mig, så er det mere reglen end undtagelsen, at det er buy once + DLC. Jeg har det godt nok svært med at man skal betale 5 euro for en DLC der låser op for noget der allerede lå i vanilla versionen af spillet. Jeg ved godt udvilkling af spil er dyrere idag, men jeg drømmer mig stadig tilbage til de gode gamle dage hvor man købte en expansion, og så var der masser af nyt indhold - Som vel og mærke ikke lå klar på release dagen, kun låst for at tjene en ekstra mønt.
Skins osv synes jeg er helt fint og have som microtransactions (Ikke DLCs, i know), hvis det er det der gør folk glade - Så længe der ikke er ingame fordele ved det.

Kblood
Er optiske medier for langsomme, eller er spillene blevet for store? De fleste nye highend spil fylder jo 50-100gb, så de er vel lige så langsomme om at blive loadet/installeret på PC som på konsol? Hvis jeg missede en pointe må du undskylde
Som du kan læse højere oppe er jeg lidt biased, men jeg tænker også en af fordelene ved spil streaming er at jeg har mange spil jeg har købt, bare for at finde ud af jeg ikke kunne lide dem. Det mister betydning når man bare kan hoppe videre til næste spil på sådan en service. Men der kan nok findes fordele og ulemper for alt hehe

Omkring PS3 om det er en konsol eller ej. Den skal installerer spillene, det er rigtigt. Jeg husker det som at min PS3 kan installerer spillene i baggrunden - Husker det kun som om det er nogle spil der skal installerer en lille pakke før den går over og kan installere resten i baggrunden.
Gravatar #17 - Andreas Ellemann
21. mar. 2019 10:30
#16 Playstation Now er ude i Danmark :) https://railgun.dk/stream-playstation-spil-paa-ps4...
Gravatar #18 - kblood
21. mar. 2019 13:09
#16 For store eller for langsomme? De er for langsomme fordi spillene er blevet så store. Men har nu egentlig været for langsomme i lang tid. Det var allerede et problem med DVDer, og med Blu-Rays er der en grund til krav om at installere spil før de kunne spilles.
Gravatar #19 - CBM
21. mar. 2019 13:11
kblood (18) skrev:
#16 For store eller for langsomme? De er for langsomme fordi spillene er blevet så store. Men har nu egentlig været for langsomme i lang tid. Det var allerede et problem med DVDer, og med Blu-Rays er der en grund til krav om at installere spil før de kunne spilles.

Vi skal bare have spil udgivet på x antal blueray discs

Please insert disc 2 to continue :)
Gravatar #20 - Bearminator
21. mar. 2019 21:08
#17 Andreas
Tusind tak! Jeg gamer ikke så meget, så jeg får sjældent kigget på Railgun
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login