mboost-dp1

Getmore

Getmore.dk hæver priser som følge af prisfejl hos leverandør

- Via Getmore - , redigeret af Pernicious

I sidste måned kom det frem at getmore.dk benyttede en svensk leverandør, der ikke var momsregistreret, hvorved selskabet fik en konkurrencemæssig fordel. Getmore har nu tilsyneladende taget konsekvensen og hæver prisen på en række varer. Således skriver Getmore i en mail til flere kunder, der har forudbestilt varer hos dem:

E-mail fra Getmore skrev:
Vi kan pga. prisfejl ikke efterkomme din bestilling.

Der har desværre været en prisfejl hos vores leverandør og den pågældende vare kan derfor ikke leveres til den opgivne pris i bestillingen.

En anden dansk hardwareforhandeler, Multimedia World, der benyttede samme svenske leverandør valgte for nyligt at stoppe alle aktiviteter.





Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
3. jul. 2009 10:18
De er så meget på vej mod konkurs. Og godt det samme for øvrigt.
Gravatar #2 - fidomuh
3. jul. 2009 10:20
Tjah, er det ikke nu loven kommer og sparker dem i kuglerne?
Hvis du har indgaaet en koebsaftale til den naevnte pris, saa haenger de vel paa den? :)
Gravatar #3 - Squix
3. jul. 2009 10:21
Anyway, deres service stinker.
Godt vi får dem væk fra market.
Gravatar #4 - bytemind
3. jul. 2009 10:22
Ontopic:
Det er godt at de kan tage konsekvensen, men håber ikke at de ender som MultiMedia World - Jeg har aldrig haft problemer med dem, tværtimod - jeg køber alt mit hardware hos dem!

Jeg har dog skrevet til dem, uden at få et fornuftigt svar tilbage - F.eks. skrev jeg til dem om en mindre fejl på deres hjemmeside, og de svarede tilbage at det var fordi funktionen var ny - Hvad med at tage min fejl til efterretning? - Men har haft lagt værre problemer med andre leverandører - Og har ingen problemer haft med f.eks. retur varer, eller andre kunde serivce henvendelser.

Offtopic:
Er træt af folk bare kommer med deres negative kommentarer, uden at skrive eller begrunde hvorfor.
Gravatar #5 - mee
3. jul. 2009 10:23

Loven har vel også vedtaget at har en internetbutik lovet varen til en pris, så skal de sælge den til den pris.
Jeg kan så kun undre mig om de her mails er tilladte, eller om folk skal til at hive Getmore i retten, for at få deres bestilling til den originale pris.
Gravatar #6 - Windcape
3. jul. 2009 10:24
mee (5) skrev:
Jeg kan så kun undre mig om de her mails er tilladte, eller om folk skal til at hive Getmore i retten, for at få deres bestilling til den originale pris.
Det er de jo helt sikkert ikke, men mange hopper sikkert på den alligevel.
Gravatar #7 - Plindstrup
3. jul. 2009 10:24
#2 > Hvis kunden har modtaget en ordrebekræftelse, så hænger de på den. Men hvis kunden har forudbestilt, og endnu ingen ordrebekræftelse/regning har fået, så gør de ikke.

Ofte når der forudbestilles, så sender man blot en kvittering for forudbestillingen, og venter med at sende ordrebekræftelse og faktura, til varen er klar til at blive afsendt.

Nu ved jeg ikke hordan de har gjort det hos Getmore.dk - men de kan hurtigt ende med at skulle levere til den aftalte pris. Det hele står og falder lidt med hvordan forudbestillingen er foretaget.
Gravatar #8 - sorenmalling
3. jul. 2009 10:27
Æhhh, er den her nyhed så "trådt ud af kraft": http://newz.dk/netbutikker-er-ansvarlige-for-prisf... ?
Gravatar #9 - hgul
3. jul. 2009 10:40
#8 Nej, det er den ikke, men hvad der ikke fremgår klart i nyheden her på newz.dk, så er butikkerne kun ansvarlige for prisfejl såfremt de har sendt en ordrebekræftelse. Normalt bliver der sendt en bestillingsbekræftelse eller lign. først, og så er de ikke tvunget til at sælge til den angivne pris.

Så vidt jeg husker, så anvender Getmore netop bestillingsbekræftelser, og derfor er der ingen problemer i den mail de har sendt.
Gravatar #10 - Shadowhunter
3. jul. 2009 10:40
tja utroligt de ikke er lukket endnu...

Jeg har handlet med dem et par gange, men ingen af gangene har gået galt for mig...

Dog kender til nogle fejl andre har oplevet ved handle der.
Det er ikke små fejl....

Hvis de lukker, tja så er der jo mindre konkurrence på området.
Gravatar #11 - Grisly
3. jul. 2009 10:43
Jeg har nu heller ikke haft nogle problemer med Getmore.dk. Leveringen har været hurtig. Dog har jeg en enkelt gang skulle vente længere på nogle vare som pt vare udsolgt, end der stod på hjemmesiden. Om det er getmore.dk eller leverandøren der kiksede lidt, aner jeg intet om.

I min sidste bestilling fra getmore.dk står der:
DER TAGES FORBEHOLD FOR PRISFEJL, UDSOLGTE/UDGÅEDE VARER SAMT SPECIFIKATIONSÆNDRINGER.

Så jeg kan kun se at de har lov til det de gør.
Gravatar #12 - Sikots
3. jul. 2009 10:53
Grisly (11) skrev:
I min sidste bestilling fra getmore.dk står der:
DER TAGES FORBEHOLD FOR PRISFEJL, UDSOLGTE/UDGÅEDE VARER SAMT SPECIFIKATIONSÆNDRINGER.

De kan skrive lige præcis hvad der passer dem, det ændrer ikke ved loven, som har ret meget mere at sige end Getmores mail-signatur ;)
Gravatar #13 - JSJ
3. jul. 2009 11:17
Sikots (12) skrev:
Grisly (11) skrev:
I min sidste bestilling fra getmore.dk står der:
DER TAGES FORBEHOLD FOR PRISFEJL, UDSOLGTE/UDGÅEDE VARER SAMT SPECIFIKATIONSÆNDRINGER.

De kan skrive lige præcis hvad der passer dem, det ændrer ikke ved loven, som har ret meget mere at sige end Getmores mail-signatur ;)


Getmore skriver såda her

Kære kunde

Dette er en automatisk genereret meddelelse, der automatisk bekræfter at vores system
har modtaget en bestilling fra dig. Dette er ikk
e en ordrebekræftelse og endelig aftale
på baggrund af din bestilling er endnu ikke indgået. Vi vil straks, når vi har behandlet
din bestilling, sende dig en meddelelse om hvorvidt vi kan imødekomme din bestilling.

Der tages forbehold for trykfejl, pris- og kursændringer, udsolgte og udgåede varer samt
ændringer i produkternes specifikationer.

Så derfor som #7 er der ikke indgået en aftale endnu. Men det siger bare også at man ikke kan stole på dem, fordi de ikke vil indgå den med det samme, synes jeg.
Gravatar #14 - Pølse
3. jul. 2009 11:34
JSJ (13) skrev:
Så derfor som #7 er der ikke indgået en aftale endnu. Men det siger bare også at man ikke kan stole på dem, fordi de ikke vil indgå den med det samme, synes jeg.


Ud fra en general betragtning har dette intet at gøre med, at man ikke kan stole på en webbutik fordi de bruger den formulering. Det er simpelthen nødvendigt for at beskytte butikken mod de fejl, der unægteligt kan opstå.

Specielt i IT-branchen er det de færreste webbutikker, der har varerne på lager, de bliver i stedet sendt fra enkelte grossister eller mellemhandlere. Da mange webshops bruger de samme mellemhandlere, vil det være umuligt konstant at havde en fuldstændig nøjagtigt lagerstatus. Derfor kan varer udgå og priser kan ændre sig. Bestillingsbekræftelser er altså et nødvendigt onde for, at butikken kan beskytte sig selv.
Gravatar #15 - 12V
3. jul. 2009 11:37
Jeg har selv haft ordrer hos dem, og snakket med flere kollegaer og venner. En gang i ugen kommer der mails med ny forsinket lev. dato. Det begyndte for mit vedkommende allerede for en mdr. siden, jeg afbestilte for en uge siden.

Det har jeg ikke oplevet hos dem før, i den grad. Jeg fornemmer det går skidt.
Gravatar #16 - Dr_Mo
3. jul. 2009 11:37
JSJ (13) skrev:
Så derfor som #7 er der ikke indgået en aftale endnu. Men det siger bare også at man ikke kan stole på dem, fordi de ikke vil indgå den med det samme, synes jeg.


Det er nok mere dig de ikke kan stole på. Se på denne nyhed for et par dage siden:
http://newz.dk/dell-tvinges-til-at-saelge-monitor-...

Getmore bliver nødt til det, således at du ikke spammer newz, facebook og twitter med at man kan få skærme til 80 kroner hos getmore. Det kunne hurtigt blive dyrt for dem...
Gravatar #17 - BluepaiN
3. jul. 2009 12:05
#16

I sidste ende, så er det butikken der skal have styr på sine sager. Det kan aldrig være kundens skyld.
Og hvis du ser et godt tilbud, så fortæller du det vel også til dine venner/andre folk det kunne have interesse for?
Gravatar #18 - G00dY
3. jul. 2009 12:21
#Alle dem der fryder sig, og håber Getmore lukker

Typisk, så snart nogen bliver for store (f.eks. Microsoft), så begynder folk at hade dem (Linux og alt det andet open source knald) , siger de ødelægger markedet og hvad ved jeg... Det er småborgerlighed så det batter...
Deres reklamation tager lang tid, hvor underligt, de har jo kun mange kunder, giver ingen mening, eller vent, det gør det jo...
Gravatar #19 - XorpiZ
3. jul. 2009 12:26
Det er nok ikke pga. størrelsen, at folk ikke er så glade for dem.

Jeg har ikke tal på hvor mange jeg kender, der har dårlige erfaringer med deres reklamationsafdeling - eller mangel på samme.

Hvis de får så mange reklamationer, at de skal bruge månedsvis på hver sag, ikke kan hitte ud af at betale penge tilbage osv. osv. så burde de nok ansætte nogle flere.
Gravatar #20 - G00dY
3. jul. 2009 12:39
Jeg har tal på hvor mange jeg kender med dårlige erfaringer, ingen (og jo, har venner :P).
Okay, det er ikke kun på grund af størrelsen, men vi danskere (eller mennesker generelt?) har det med at blive lidt "bange" hvis nogen får for meget magt (som getmore nok har meget af her på e-handel fronten)...
Gravatar #21 - Tumleren
3. jul. 2009 12:43
G00dY (18) skrev:
#Alle dem der fryder sig, og håber Getmore lukker

Typisk, så snart nogen bliver for store (f.eks. Microsoft), så begynder folk at hade dem (Linux og alt det andet open source knald) , siger de ødelægger markedet og hvad ved jeg... Det er småborgerlighed så det batter...
Deres reklamation tager lang tid, hvor underligt, de har jo kun mange kunder, giver ingen mening, eller vent, det gør det jo...


G00dY (20) skrev:
Jeg har tal på hvor mange jeg kender med dårlige erfaringer, ingen (og jo, har venner :P).
Okay, det er ikke kun på grund af størrelsen, men vi danskere (eller mennesker generelt?) har det med at blive lidt "bange" hvis nogen får for meget magt (som getmore nok har meget af her på e-handel fronten)...


Hvad fanden har du røget?
Grunden til folk vil have GetMore væk er sgu da ikke at de har "for meget magt", det er da fordi de har lavet nogle shady handler med andre forretninger, solgt deres produkter til en pris der var lidt -for- lav, og leveret en dårlig service når det kommer til apparater, der ikke fungerer eller går i stykker.
Du kan sige, at det er dårligt for konkurrencen, men hvad fanden er det marked værd, hvis det består af butikker der overlever på ulovligheder?
Gravatar #22 - sorenbs
3. jul. 2009 12:54
mee (5) skrev:
Loven har vel også vedtaget at har en internetbutik lovet varen til en pris, så skal de sælge den til den pris.
Jeg kan så kun undre mig om de her mails er tilladte, eller om folk skal til at hive Getmore i retten, for at få deres bestilling til den originale pris.


Jeg sendte getmore det spørgsmål i forbindelse med at jeg skrev nyheden. Deres svar kom promte, så jeg er nok ikke den første :)

www.getmore.dk skrev:
… ved at der hos os er tale om opfordring til at gøre tilbud, når du opretter din bestilling på vores hjemmeside.



Du modtager ikke en ordrebekræftelse fra os, men en bestillingsbekræftelse. En bestillingsbekræftelse en bekræftelse på at din bestilling er modtaget i vores system til senere behandling, hvilket ikke er ensbetydende med at din bestilling er accepteret/behandlet. Så snart du modtager en mail fra os, hvor der står at vi har pakket din bestilling til forsendelse, kan du betragte din bestilling som værende endeligt accepteret og behandlet.



Følgende tekst er oplyst retmæssigt korrekt, iht. købelovens oplysningspligt, forud for bestilling i vores salgsbetingelser som aktivt skal læses og accepteres inden evt. bestilling kan gennemføres;



”Når du handler med Getmore A/S i vores Internetforretning skal du acceptere at den endelige aftale om køb af de vare du bestiller først sker, når en medarbejder i virksomheden har behandlet din ordre. Getmore A/S har derfor ret til at afvise en bestilling, såfremt varen er udsolgt, angivet med en forkert pris, umulig at fremskaffe eller af andre årsager.”



En pris e.l. ifm. med en oprettet bestilling er derfor først bindende i det øjeblik din bestilling er behandlet og pakket til forsendelse, da der, fra vores side, udelukkende er tale om opfordring til at gøre tilbud. En bestilling, som vi modtager fra dig til senere behandling, betragtes derfor som et tilbud til os, hvilket vi retmæssigt kan afvise, såfremt vi ikke ønsker at imødekomme dette.



Læs venligst denne afgørelse hos Forbrugerstyrelsen, som har direkte relevans i dit tilfælde: http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser...
Gravatar #23 - Dr_Mo
3. jul. 2009 13:02
#17
Du handler i ond tro. Du skader forretningen.

Hvis folk kunne finde ud af at færdes ordentlig i samfundet, kunne vi slippe af med alle tåbelige regulationer, som er sat fordi nogen er selviske eller ikke har en sund fornuft.

Problemet er ikke forretningen (de går over til at sende en bestillingsbekræftelse i stedet for en ordrebekræftelse) , men dig.
Gravatar #24 - tabby
3. jul. 2009 13:18
Det er nu ikke så mærkeligt at de gør det, nu kan de jo ikke købe uden moms fra Ingram, da Actebis fra i dag har overtaget Ingram, så nu er det ikke muligt og købe hos dem uden moms, nice.
Gravatar #25 - G00dY
3. jul. 2009 13:48
#21
What ever, men styr lige tonefaldet en anden gang tak...
Gravatar #26 - iceforge
3. jul. 2009 14:40
#23

At en handling er skadelig for forretning er ikke ensbetydende med ond tro. Der var intet ond tro over det eksempel #17 kom med, nemlig at hvis man ser et godt tilbud, så siger man det da til sine venner, hvis man mener at ens venner kan bruge pågældende tilbud.

Rimelig utroligt hvor meget fordømmelse du har af #17, som blot fremhæver at det ikke nødvendigvis er ond tro hvis mange bestiller på et godt tilbud; Det kommer an på hvad hver enkelt handlende har troet omkring tilbudet; Kan være rimelig svært at bevise, men det er sket før.

Ikke alle handlende har fuldstændig styr på det pågældende markedes standarder indenfor pris-rammer, hvor dyre forskellige mærker plejer at være i forhold til hinanden og om hvor gode tilbud hver enkelt forretning generelt er villig til at give for at lokke kunder til; Som i Getmores tilfælde, hvor selv Getmore, som må være ekspertne i priser på deres eget forretningsområde, troede at prisen var rigtig i første omgang, indtil de blev gjort opmærksomme på en fejl, så må man da regne med at kunderne har været i god tro. Ikke at det gør en forskel, fordi Getmore bruger bestilling-bekræftigelser istedet for ordrebekræftigelser, og derfor er de pænt ligeglade med god og ond tro, da de har fundet en måde at omgåes den problematik, men i dette tilfælde med Getmore, hvis Getmore faktisk havde sendt ordrebekræftigelser, så var problemet absolut på intet plan kunderne, men butikken der havde fejlet hele vejen. Når dem som arbejder og skaffer sig sin levevej ved at sælge vare på et marked ikke selv indså prisen var for lav, hvordan fanden kan det så være kundens skyld og ond tro?
Gravatar #27 - Dr_Mo
3. jul. 2009 15:24
#26
Nu snakker jeg om skærme til 80 kr og salg af dette til 140.000 mennesker på 8 timer. Og #17 som ikke kan se problemet i at man fortæller alle sine venner og derefter kræver at butikken sælger skærmen til 80 kr. Han anklager derimod butikken for at ikke have styr på sagerne.

Angående nyheden, så er getmore kendt for at sende bestillingsbekræftelser og ikke ordrebekræftelser, hvorfor der ikke er noget at komme efter.
Gravatar #28 - Remmerboy
3. jul. 2009 15:59
nu kan getmore ligepludselig ikke lege med i priskrigen, da de nu skal til at betale moms for deres varer. sjovt.

getmore er ikke dårlige, så længe de får penge for diverse handler. men ligeså snart getmore skal lave noget service, som de ikke får penge for (f.eks reparationer i forbindelse med garanti/reklamationsret osv), så kan getmore ligepludselig ikke finde ud af at være en butik mere. derfor er der mange der er glade for hvis getmore lukker og slukker, da der er en mindre på nettet, der truer nethandlens omdømme.
Gravatar #29 - iceforge
3. jul. 2009 18:18
#27

Så måtte Dell lære ikke at sende ordrebekræftelser på deres egne opslåede tilbud uden at gennemgå adskillige checks først for at forhindre fejl af denne karakter.

Nu ved jeg ikke præcist hvad land den Dell hjemmeside var fra, men mønt-sorten var TWD, som er møntfoden i Thailand, og alt efter hvor de 140.000 ordre nu engang kom fra, kunne det nemt tænkes at det var folk udenfor Thailand som blev gjort opmærksomme på, at de kunne spare penge ved at købe det direkte fra Dells Thailandske hjemmeside fremfor at købe dem herhjemme, og derfor kan det sagtens tænkes at der ikke var tale om såkaldt ond tro, men nærmere en generelt uvidenhed omkring markedets opbygning i et fremmet land, hvilket falder under GOD tro, selvom det er ærgeligt for Dell
Gravatar #30 - burgurne
3. jul. 2009 22:03
Har nu ikke haft de store problemer med Getmore, heller ikke da et defekt grafikkort skulle byttes (DOA).
SHG derimod har jeg tidligere sloges en del med omkring rep/ombytning af varer der virkede, men som gik i stykker inden for garanti'en.
Gravatar #31 - Cyberguyen
4. jul. 2009 17:09
Jeg kan ikke se hvorfor folk ikke skulle få varen til den pris som står på skiltet. Uanset om det er en butik på nettet eller i den virkelige verden hæfter man ifølge købeloven for den pris som står på skiltet. Hertil kommer så en regel omkring at kunden skal være i god tro. Så selfvølgelig kan man ikke bare købe en skærm til 80 kroner hvis den normalt koster 8000 kr.

Problemet med internet butikkerne er at de nemt kan rette prisen og derved snøre sig uden om pris på skiltet problematikken. Brugeren kan så også nemt tage et screenshot af prisen, men så er brugeren lige pludselig i ond tro.

Et eksempel er et par jura studerende som fandt et lækkert tv i vinduet hos Fona og tog et billede af prisen. Retten fandt dem til at være i ond tro fordi de tog billedet. Det ville en køber i god tro ikke gøre. Netop det at de tog billede fortalte at de godt vidste at prisen var forkert.
Gravatar #32 - penther
7. jul. 2009 09:31
nu handlede den sag i fona om 3 tv der var stillet oven på hinanden, samt er det jo også ond tro, nå man godt ved at prisen er for et tv og ikke 3.
butikkerne har skulle i højere grad give rigtig meget service og folk ret i sager, selv om loven faktisk siger noget andet. nok også derfor krisen rammer så hårdt på de fysiske butikker.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login