mboost-dp1

Dell

Dell tvinges til at sælge monitor til 80 kroner stykket

- Via Channel Register - , redigeret af Net_Srak

I Danmark kom det for nyligt frem, at onlinebutikker, hvis de får skrevet en forkert lav pris, skal sælge produktet til den lave pris, såfremt man kan godtgøre kunden ikke handlede i ond tro. Det er dog ikke kun herhjemme det sker, en sag i samme boldgade er ved at udfolde sig i Taiwan.

Dell bragte ved en fejl en pris på deres hjemmeside for en 19″ monitor, der var en tiendedel af den egentlige pris, hvilket hurtigt spredte sig via internettet. I løbet af de blot 8 timer som varen stod listet til en pris på 500 TWD eller ca. 80 kroner, blev der solgt 140.000 monitorer.

Dell fik rettet prisen og regningerne, men det var flere hundrede kunder ikke tilfredse med, så de klagede til myndighederne. Her slår man fast, at Dell skal afregne de solgte skærme til den annoncerede pris.

Hos Dell har man ikke direkte kommenteret afgørelsen, men har udsendt en meddelelse, hvor man undskylder og lover en kompensation pga. fejlen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Nielson
2. jul. 2009 08:33
m e g a n e d t u r :D
Gravatar #2 - Sikots
2. jul. 2009 08:36
Hvis det ikke er i "ond tro", så må køberne da være det mest naive i denne verden...

Ikke at jeg ikke selv havde købt en skærm eller 3, for "går den, så går den" - men jeg havde da aldrig brokket mig hvis de skrev at prisen altså var 800kr i stedet for 80...
Så havde jeg bare afbestilt i stedet...
Gravatar #3 - p1x3l
2. jul. 2009 08:39
welll det er sku da engenligt ondsvagt det med om det gjort i god tro ...

uskyldig til modsatte er bevist uden tvivl, er det så Dell der ska bevise vær enkelt ik har gjort det i god tro ?
(vis man ellers tør gå i retten og risikere tabe og betale 10k+ for overnævnte skærm... men har svært ved at se hvordan de sku bevise det er i ond men med 140000 potentialle retsager ka de øve sig lidt jo)

vil så sige det for sent at rette regningerne/bestillingerne anyway må de sku ta med en gang i mellem giver reklame
Gravatar #4 - terracide
2. jul. 2009 08:44
#2:
Ikke alle lande har "ond tro" skrevet ind i deres love.
Gravatar #5 - RKJ
2. jul. 2009 08:56
Dybt latterligt, da det jo er ren misbrug af en menneskelig fejlindtastning på deres hjemmeside. Kan slet ikke se fornuften i, at Dell skal sælge 140.000 skærme til 10% af den egentlige pris, fordi folk har fået et nys om fejlen.

#4
Måske ikke, men så burde de få det skrevet ind. Jeg kan ikke forestille mig at personer med bare lidt sund fornuft kan se noget retfærdigt i, at Dell nu skal bøde så hårdt for en fejl på deres webshop.
Gravatar #6 - p1x3l
2. jul. 2009 09:10
#5 og så aligevel :/ ellers ka shops bare sæt en lavere pris en de engenlig sælger til og ødelægge webshopping rimelig meget da diverse index sider vil være ubruglige
Gravatar #7 - Sikots
2. jul. 2009 09:14
#5 Jeg kan godt se din pointe, men hvis man flere gange oplever at webshoppen skriver den forkerte pris, så gider man jo heller ikke handle der mere.
Dell skal ikke ændre på regningen, men derimod cancellere samtlige ordrer og sende en mail ud til køberne at skærmen desværre ikke kan sælges til den pris, oplyste pris var en menneskelig fejl...
Gravatar #8 - webwarp
2. jul. 2009 09:19
#7 jamen står jo folk frit for at undlade at handle i butikken.. betydelig mindre skadeligt end at de I ond tro misbruger en fejl..
Gravatar #9 - CableCat
2. jul. 2009 09:42
Køberne har klart handlet i ond tro, den var ikke gået i Danmark. Men nu er det jo også Taiwan.

Man kan undre sig over hvordan der kunne gå 8 timer og 140.000 handler før det blevt stoppet.
Gravatar #10 - Wazkyr
2. jul. 2009 09:44
Hvis nu alle 140.000 får skærmen til 80 kr, har de et tab på lige over 100.000.000, ja 100 millioner... Der bliver nok fyret en medarbejder eller 2 i deres webshop :P
Gravatar #11 - Zigma
2. jul. 2009 09:50
Kan de ikke bare sende en mail til folk om at skærmen ikke produceres mere, så derfor kan de ikke købe den.

Du kan vel ikke tvinge et firma til at producere et gammelt produkt, vel?
Gravatar #12 - Wazkyr
2. jul. 2009 09:51
#11
Så skal de bare give kunden et tilsvarende produkt til samme pris.
Som oftest ville det tilsvarende produkt være en opgradering.
Gravatar #13 - Zigma
2. jul. 2009 09:53
#12
Er du sikker?
Hvis jeg bestiller en vare fra et firma, og produktet ikke produceres mere, så kan jeg jo ikke få det.
Det er vel bare en service der bliver ydet, hvis jeg får en nyere model. Det er jo ikke den jeg har bestilt.
Gravatar #14 - Flexo82
2. jul. 2009 09:59
CableCat (9) skrev:
Køberne har klart handlet i ond tro, den var ikke gået i Danmark.

Danmark har den samme regel, så jo, den var gået i Danmark.

Reglen siger, and i quote "En aftale er som udgangspunkt bindende, uanset om den er indgået ved håndslag eller elektronisk. Hvis virksomheden tilbyder direkte handel på deres hjemmeside, bærer de risikoen for prisfejl" Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen

Så længe der ikke skiltes med at det er en prisfejl, så har man ingen anelse om om det er en prisfejl eller et fandens god tilbud

Dette kan så også godt gælde den anden vej hvor der er kommet et 0 for meget på prisen.
Gravatar #15 - CableCat
2. jul. 2009 10:05
#14: Ja lige netop samme regler gælder i Danmark. Men når prisen kun er 10% af den oprinlige, må man formode at køberen godt ved der er sket en fejl.
Gravatar #16 - markstrange
2. jul. 2009 10:07
Alle der har besøgt Dell's webshop før, og derefter har handlet en skærm til 80kr må da have handlet i ond tro da de da ikke kan være SÅ naive.
Gravatar #17 - Remmerboy
2. jul. 2009 10:15
#15
http://www.comon.dk/news/prisfejl.er.netbutikkens....
selvom prisen er 10% af den oprindelige, er det stadigvæk butikkens ansvar
Gravatar #18 - Gnyffe
2. jul. 2009 10:18
Well det er jeg så ikke helt enig i. Nogle gange dumper forretningerne prisen for at komme af med et lidt ældre produkt som de måske ikke helt sælger mere af. Jeg købte f.eks. en grill der var sat 80% ned, så tilsvarende kan det jo tænkes en webshop gør for ikke at skulle skrotte et kæmpe parti. Desuden gir det vel lidt pr.
Desuden skal de sælge til prisen ligemeget hvad, da de har ansvaret for at skilte med den korrekte pris.
Gravatar #19 - CableCat
2. jul. 2009 10:26
#15: Selvom det er butikkens ansvar, er det ikke det samme som at du bevist må udnytte en fejl: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/11/07/184823...
Gravatar #20 - BluepaiN
2. jul. 2009 11:08
#16

Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det oftest også løgn.
MEN! Personligt ville jeg da selv slå til i sådan et tilfælde, da man ikke ved om det er et sygt godt tilbud (fordi dell har fået en hjerneblødning), eller om det blot er en menneskelig fejl.
Skal jeg så afholde mig fra at købe produkter, hvor prisen virker mistænkeligt lavt?
Det kan jo aldrig være forbrugerens ansvar at følge op på sådan noget, da det er op til virksomheden selv at skilte med den rigtige pris.
Gravatar #21 - casualdk
2. jul. 2009 11:50
Det er fair nok, hvis Dell får lov til at nøjes med fx. 1 skærm pr. kunde (som et maksimum). Men de skal ikke slippe med en undskyldning.

Det er til enhver tid deres eget ansvar, at deres webshop har de korrekte priser - bl.a. af de selvsamme grunde som #6 nævner.

Medmindre der selvfølgelig gælder de samme principper som på diverse tilbudsaviser med forbehold for "tyrkfejl"?
Gravatar #22 - TWFH
2. jul. 2009 11:55
#21: Så butikkerne må ikke lave fejl, men kunderne må godt være nogle røvhuller, selv når almen sund fornuft taler for at tilbuddet er alt for godt til at være sandt?
Gravatar #23 - luuuuu
2. jul. 2009 12:04
På et eller andet tidspunkt lærer webbutikker vel at starte med at lave en ordrebekræftelse og ikke sende en faktura før ordren er godkendt af en person.

Det var jo præcis det samme den der anden butik her i danmark dummede sig med for ikke mindre end en måned eller to siden.
Gravatar #24 - spiral
2. jul. 2009 12:12
Nå det er en så store ordre kan Dell bare sige til de kunder som har bestilt skærmen at:

Varen er desværre udsolgt
eller
Vores underleverandør er gået i konkurs
Gravatar #25 - fidomuh
2. jul. 2009 12:40
#23

De sendte de korrekte priser paa fakturaerne.
Loven i Taiwan er ikke den samme som i Danmark.

#22

Hvorfor er man et roevhul?
Er du ogsaa et roevhul naar du koeber Cocio i netto til halvpris?

Butik tilbyder x vare til y pris.
Hvis person a koeber x vare og forlanger at faa den til den aftalte pris ( y ), saa er han et roevhul?

Jeg tror der er noget du har misforstaaet her i livet :)

#topic

Saa kan de laere det.
Saet prisen korrekt paa websitet, lad vaere med at sende fakturaer ud, uden at dobbelttjekke prisen, etc.

Det er sku ikke SAA svaert igen -.-
Gravatar #26 - kriss3d
2. jul. 2009 12:46
Man kan vel næsten godt påstå at du har handlet i god tro når man ser mange andre tilbud og jeg nævner i flæng:

Mobiltelefone 1 kr.

Bærbar minilaptop 1 kr.


Jo der følger et abb med men stadig.

Desuden er der af og til de køtilbud hvor forretninger har et vist antal af en vare til sindsygt lave priser.

De fleste webshops skriver også at de for det første forbeholder sig prisfejl samt at du kun får en bestillingsbekræftelse og ikke ordrebekræftelse netop for at den slags ikke sker.

Havde jeg lavet den webshop havde jeg nok fundet på at sætte et check ind hvis prisen varierede med mere end 30% i forhold til tidligere priser på tilsvarende vare f.eks.
Gravatar #27 - kilo
2. jul. 2009 12:53
Wazkyr (10) skrev:
Hvis nu alle 140.000 får skærmen til 80 kr, har de et tab på lige over 100.000.000, ja 100 millioner... Der bliver nok fyret en medarbejder eller 2 i deres webshop :P


Hehe ja.

OK. Deres omkostningspris pr. skærm er nu nok det halve af det, men alligevel.

"Kære bestyrelse. Vi har lige tabt 50mill. på 8 timer."
Mon ikke det kommer til at gå ud over et par stykker. :(

Gravatar #28 - Phill
2. jul. 2009 13:09
Plejer der ikke at være en disclaimer der tager forbehold for tryk/tastefejl og udsolgte varer ?
Gravatar #29 - fidomuh
2. jul. 2009 13:31
#28

Jo, kig paa den Taiwanske hjemmeside og se om der er det.
Imens du venter paa en tolk kan du laese Taiwansk lovgivning og se om den slags skiltning er accepteret. :)
Gravatar #30 - ahrentzen100
2. jul. 2009 13:57
Noget pis at mennesker ikke må lave fejl længere, uden at skulle gå fallit pga. det... her tænker jeg på hvis det var en lille enkeltmands-shop der solgte noget populært... hvad ved jeg... han eller hun selv havde produceret.
Gravatar #31 - fidomuh
2. jul. 2009 14:20
#30

Det handler ikke om at lave fejl.

Hvis du indgaar en aftale om at levere x produkt til y pris, saa skal du overholde det.
EOD.

Hvis du er uenig i dette, saa kan du jo kaste din ansaettelseskontrakt ud af vinduet og se hvordan det gaar :)
Gravatar #32 - hansenfiks
2. jul. 2009 17:22
er jeg den eneste der tænker stakkels mand/kvinde om ham/hende der lavede fejlen? ;)
Gravatar #33 - Vandborg
2. jul. 2009 17:45
Du accepter en købsaftale de fleste webshops, har hverfald aldrig fundet en hvor dette ikke var tilstede, og har ikke set en hvor der står

BJ-Trading skrev:
Bemærk venligst at dette er en automatisk E-mail bekræftelse. Det er udelukkende en bekræftelse på at vi har modtaget din bestilling, det er IKKE en juridisk bindende ordrebekræftelse. B.J.Trading EDB A/S kan derfor afvise bestillingen, såfremt der er prisfejl, eller vi mod forventning ikke kan fremskaffe varen


Den qoute kommer bare fra mailen fra dem.
BJ-Trading skrev:

3. Priser
Alle priser er i DKK og incl. 25% moms, hvor intet andet nævnes, og der tages forbehold for force majeure, afgiftsændringer, udsolgte varer og trykfejl.
Alle priser er excl. forsendelses omkostninger.
På alle køb under 8.000,- DKK bliver der beregnet et gebyr på 15,00 DKK incl. moms.


Dette står i deres aftale man accepter inden man køber. Kan ikke passe de ikke har haft det, så folk har jo accepteret det?

Jeg valgte kun BJ-trading fordi det er dem jeg har handlet ved sidst :)
Gravatar #34 - fidomuh
2. jul. 2009 18:05
#33

Hvis ikke der staar i loven at man kan frasige sig sit ansvar som BJ Trading goer her, saa er det ligemeget om det staar i deres mails eller ej.

Samtidig er det, ogsaa i Danmark, 100% ligemeget om BJ Trading tager "forbehold for random crap", hvis de alligevel indgaar aftalen til en alt for lav pris.

Hvis BJ Trading accepterer at saelge mig en Porsche til 1kr, saa har jeg krav paa den.

En handelskontrakt ER juridisk bindende, ogsaa i Danmark.
Det er BJ Trading selv der ikke boer indgaa kontrakter uden at have laest alle forhold i den.
Gravatar #35 - Vandborg
2. jul. 2009 18:09
#34 så lige for at forstå nyheden helt, er handlen blevet accepteret af Dell, også har de sagt at prisen var anderledes, eller som i mailen jeg har fra BJ, bare at de siger der har registeret min request men ikke har accepteret handlen endnu ?
Gravatar #36 - TWFH
2. jul. 2009 19:00
#34: BJ Tradings betingelser som anført oven for er fuldt ud lovlige, det er forbrugeren der afgiver et tilbud til BJ Trading, og det er BJ Trading i sin fulde ret til at afvise.

Der er ikke indgået nogen kontrakt, før du modtager en egentlig ordrebekræftelse fra forhandleren.

Hvis BJ Trading ikke har sendt dig ordrebekræftelse eller faktura på en Porsche til 1 krone, har du ikke krav på noget som helst.
Gravatar #37 - Mr.destroyer
3. jul. 2009 15:01
ville det ikke være billigere for Dell lige at lave en konkursbegæring, så er der ikke nogen at gøre kravet gældende overfor

og så kan de starte dagen efter med Dell 2.0

det er jo efterhånden begyndt at være populært hehe...

ovenstående var blot ment som en joke!
Gravatar #38 - fidomuh
3. jul. 2009 15:53
#35

Om handlen er accepteret af Dell, bestemmes ud fra Thailandske regler.
Hvis Thailand siger at handlen er accepteret naar de sender en "Ordrebestilling modtaget"-mail ud, saa det er tough shit for Dell.

#36

Please read before replying.

fidomuh skrev:
Samtidig er det, ogsaa i Danmark, 100% ligemeget om B J Trading tager "forbehold for random crap", hvis de alligevel indgaar aftalen til en alt for lav pris.

Hvis BJ Trading accepterer at saelge mig en Porsche til 1kr, saa har jeg krav paa den.


Hvis BJ Trading ikke har sendt dig ordrebekræftelse eller faktura på en Porsche til 1 krone, har du ikke krav på noget som helst.


Og det er netop ogsaa det jeg forstaar at Dell har gjort her.
Samtidig saa foregik dette ikke i Danmark og det er Thailandsk lov der gaelder.

Hvis Thailand ser en "bestilling OK"-mail som en accept af tilbudet, saa er Dell fucked.
Saadan er det.

Laer loven at kende foer du saelger dit crap i landet :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login