mboost-dp1

Valve Corporation

Gabe Newell: Piratkopiering er ikke et problem for Valve

- Via The Cambridge Student - , indsendt af trylleklovn

Når det kommer til ulovlig kopiering af spil, så er det især pc-markedet, der bliver kritiseret, som værende så ramt af ulovlige kopier, at det er svært at tjene penge på dette marked. Denne holdning er man ikke enig i hos Valve.

Den administrerende direktør for Valve, Gabe Newell, blev for nyligt interviewet til The Cambridge Student, hvor han blev spurgt om sin holdning til DRM. I den forbindelse kunne Newell oplyse, at han mente, der i branchen var en forkert opfattelse af piratkopiering.

Newell mener hovedårsagen til, at folk kopiere ulovligt, er på grund af hvor nemt det er. Af samme årsag er valget af kraftig DRM en forkert vej at gå.

Gabe Newell, direktør for Valve skrev:
In general, we think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.

Senest har Ubisoft brugt piratkopiering som argument for, at de har valgt at droppe udgivelsen af spillet Ghost Recon: Future Soldier til pc. Netop Ubisoft er berygtede for kraftig brug af DRM, og her mener Newell Ubisoft bør gå i en anden retning.

At nem tilgængelighed til spil, som for eksempel via Valves Steam-tjeneste får flere til at købe spil, viser sig tydeligt i Rusland. Da Valve ville gå ind på det russiske marked, blev de frarådet det på grund af den kraftige piratkopiering markedet er kendt for i landet. I dag er det russiske marked tæt på at være det største for Valve i Europa.

Generelt ser Newell ikke piratkopiering som et problem for firmaet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [1498213349]
28. nov. 2011 08:06
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge
Gravatar #2 - Fjolle
28. nov. 2011 08:09
SlettetBruger (1) skrev:
Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge

Well. Duh, det er vel også en smule mere acceptabelt at sige det, end "Jeg er doven".
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1498213349]
28. nov. 2011 08:11
Fjolle (2) skrev:
Jeg er doven".


Jeg skal da være ærligt at sige at jeg på det seneste har hentet nogne film, udelukkende fordi det ville være nemmere end at finde dvd'erne frem.
Gravatar #4 - nikolajp
28. nov. 2011 08:15
Det er også lidt nemt at sige at det er pga. servicen, når man har et monopol-agtigt system som STEAM. Han har da ret i mange ting, men de andre kan jo ikke bare lave STEAM og ha' samme antal kunder.

Som f.eks. hvis Microsoft påstår at det bare handler om at lave OS med features folk kan li', for at sælge produktet. Det handler jo mest om, at STEAM (MS) kom først og har opbygget et kæmpe antal faste brugere.

Hvad skulle Ubisoft gøre? Det er langtfra sikkert, at de kan lave deres eget som vil fungere når STEAM har snuppet markedet. Måske arbejde sammen med Origin.
Gravatar #5 - Donsig
28. nov. 2011 08:18
#4 Ubisoft har spil på STEAM fyi

@topic

Personligt har jeg piratkopieret en del, men det var før der kom spil på steam.. Nu har jeg da lidt over 100 spil der på i stedet - fordi det er let.

"Press button, receive bacon."
Gravatar #6 - Athinira
28. nov. 2011 08:25
SlettetBruger (1) skrev:
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge


Det er også fordi Newell tager fejl.

Det er BÅDE et service og et prisproblem.

Jeg fatter ikke han kan komme med sådan en udtalelse, når han tidligere er blevet interviewet omkring Steam Sales, og hvor det er tydeligt påvist at udsalg (= prisfald) KRAFTIGT øger omsætningen, og det kommer endda fra deres egne data. Det er sjovt hvordan man kan have så mange data og nå en så forkert konklusion :o)

Piratkopiering har mange årsager, og det kan ikke henvises til en enkelt. Service er BESTEMT en stor del af det, men den er ikke alverden.

Bottom line er at forbrugerne (os) har et enkelt optimeringsmål vi går efter:
A) At anskaffe så mange spil (eller så meget underholdning) som muligt...
B) ...så billigt som muligt...
C) ...og så hurtigt efter udgivelses/tilgængelighedsdato som muligt...
D) ...og så nemt som muligt.

Servicer som Steam løser C og D, men den kan aldrig overgå piratkopiering når det kommer til A og B. Det bedste den kan håbe på er at konkurrere med dem via. Steam Sales og de andre tilbud de kører til tider. Det er DER de vinder over piratkopiering.

Hvis Newell virkeligt tror på at piratkopiering ikke er et prisproblem så kan de jo prøve at fjerne Steam sales igen og se hvordan det går :o)
Gravatar #7 - Taianar
28. nov. 2011 08:26
nikolajp (4) skrev:
Det er også lidt nemt at sige at det er pga. servicen, når man har et monopol-agtigt system som STEAM. Han har da ret i mange ting, men de andre kan jo ikke bare lave STEAM og ha' samme antal kunder.

Som f.eks. hvis Microsoft påstår at det bare handler om at lave OS med features folk kan li', for at sælge produktet. Det handler jo mest om, at STEAM (MS) kom først og har opbygget et kæmpe antal faste brugere.

Hvad skulle Ubisoft gøre? Det er langtfra sikkert, at de kan lave deres eget som vil fungere når STEAM har snuppet markedet. Måske arbejde sammen med Origin.


Du får det til at lyde negativt at STEAM kom først. De har jo deres førsteplads pga. det for det meste leverer en bedre service end andre online distributions services.

Generelt er folk i dag blevet ekstremt dovne. Det handler ikke kun om spil eller film, men at vi er gået ind i en verden for det er for besværligt at ringe ned til pizzamanden, når man nu bare kan gøre det via justeat.

Så er det da også klart at hvis man har muligheden for at kunne få spil hjemmefra uden at skulle gå ned i butikken, så ville de fleste også gøre dette. Du kan jo f.eks. bare se på blockbuster, de er ved at gå på spanden pga. tjenester såsom netflix eller lign. danske services.

Det handler ikke altid om penge, selvom f.eks. gaming er og bliver en dyr hobby. Men ærlig talt det er og bliver OGSÅ et luksusproblem. Af en eller anden grund mener folk at de har ret til at have alt stillet til rådighed. Lur mig ikke at hvis prisen faldt så ville der stadig være folk der ville sige det var for dyrt.

Synes Valve har valgt den rigtige retning. Det har jo også lagt grundlag for nogle af de bedste udsalgs perioder i nyere tid indenfor gaming, har det ikke? Jeg vil ikke give Gabe 100% ret i det, men han har en god pointe.
Gravatar #8 - csstener(^,^)
28. nov. 2011 08:27
#5
Nemlig jeg har omkring 150 spil på steam(nogle af dem er også fra ubisoft) og det har jeg fordi det er nemt...
Gravatar #9 - nwinther
28. nov. 2011 08:29
Jeg har ikke piratkopieret spil i umindelige tider. Det handler hverken om pris eller service - men om den måde spillene er designet på.

Jeg er ikke sikker på, hvilken "service" der refereres til. Men når jeg ser, hvilke "hoops and jumps" folk skal igennem, for at få et piratkopieret spil til at virke, så kan jeg umuligt forestille mig, at det er service ift. spillet, der hentydes til.

Jeg tror stadig at prisen er en væsentlig faktor - nok ikke ift. spil, men ift. programmer. Hvor mange har ikke Office, Photoshop og et hav af andre programmer liggende i piratkopi?
Men det er også programmer til tusindvis af kroner, og når det alligevel bare er en glorificeret skrivemaskine, eller fordi man har brug for "smudge"-værktøjet i PS, kan jeg sådan set godt forstå, at folk piratkopierer den slags.

Jeg tror til gengæld, det er de færreste "seriøse" brugere af f.eks. photoshop som ikke har den liggende i original. Men jeg kan også være ret naiv nogle gange.
Gravatar #10 - f-style
28. nov. 2011 08:33
Jeg har da også pirat kopieret spil for at se om de var noget værd, langt de fleste spil har jeg spillet undet 2 timer og så slettet dem igen da de ikke fangede min opmærksomhed eller ikke levede op til hvad jeg troede spillet var. Jeg har dog købt en del spil efterhånden god em jeg spiller mest er faktisk spil som jeg har købt via steam, bl.a. Planeswalker 2012 som jeg spiller meget. Det eneste spil jeg spiller til lan som jeg ikke har betalt for (endnu) er civilization 4 og grunden til det er at jeg venter på en opdatering til civilization 5 hvor multiplayeren virker ordentligt (AI'en er total ødelagt som det er nu i multiplayer da computeren er passiv og ikke angriber, laver ikke diplomati eller lignende).
Derudover har jeg købt left for dead 2 hvilket også er sjovt. Jeg piratkopierer mest for at tjekke spil ud og se om de er værd at købe.

nikolajp (4) skrev:
Det er også lidt nemt at sige at det er pga. servicen, når man har et monopol-agtigt system som STEAM. Han har da ret i mange ting, men de andre kan jo ikke bare lave STEAM og ha' samme antal kunder.

Som f.eks. hvis Microsoft påstår at det bare handler om at lave OS med features folk kan li', for at sælge produktet. Det handler jo mest om, at STEAM (MS) kom først og har opbygget et kæmpe antal faste brugere.

Hvad skulle Ubisoft gøre? Det er langtfra sikkert, at de kan lave deres eget som vil fungere når STEAM har snuppet markedet. Måske arbejde sammen med Origin.


Det lyder som en dårlig undskyldning. Der er mange spil som piratkopieres selvom de ligger på steam og det samme gælder windows. Men de tjener mange penge alligevel så der må jo aligevel være mange kunder som henter og køber spil på steam selvom der findes piratkopiring af spil som er på steam! Jeg tror at sucessen ligger i at spil ikke har DRM og de er lette at installere og så komme i gang med at spille dem med det samme uden andet bøvl med registrering og andet tingel tangel. Det giver en langt bedre brugeroplevelse og gør jo at det er nemt at købe og komme i gang med at spille. samt at du undgår at skulle ned i den lokale butik og købe spillet først. Jeg tror det også er derfpr at hulu og netflix er blevet så populære, nemlig for det er nemt at bruge hjemmefra, du slipper for DRM og andre irriterende faktorer. Jeg tror prisen er mindre vigtig end servicen hvilket jeg giver ham ret i, bare se på itunes hvor kæmpe stort et salg de har fået netop fordi det er nemt at købe musik drm frit.
Ja der er nogen folk som bare ikke vil betale men de er sådan set ikke noget tab alligevel da de ikke vil kunne betale hvis man fjernede piratkopieringen. Dem som firmaerne skal have fat i er jo dem som VIL købe men piratkopierer fordi det er nemt. Laver de en ordentlig service så vil disse kunder købe fremover da det er ligeså let.
Gravatar #11 - Athinira
28. nov. 2011 08:33
nwinther (9) skrev:
Jeg er ikke sikker på, hvilken "service" der refereres til. Men når jeg ser, hvilke "hoops and jumps" folk skal igennem, for at få et piratkopieret spil til at virke, så kan jeg umuligt forestille mig, at det er service ift. spillet, der hentydes til.


I modsætning til lovlige spil hvor man skal igennem aktiverings-procedurer, indtaste CD keys etc.? :o)

Folk piratkopierer eller cracker netop ofte spil fordi at storstilet DRM gør det LETTERE. Det er de færreste spil hvor det at cracke dem (om så de er lovlige eller ulovlige) er et større problem. Installationen alene af Batman: Arkham Asylum får mig til at brække mig over startaktivering af spillet, opdatering af Games for Xbox Live etc. etc.
Gravatar #12 - Merodium
28. nov. 2011 08:34
#9
"Jeg er ikke sikker på, hvilken "service" der refereres til. Men når jeg ser, hvilke "hoops and jumps" folk skal igennem, for at få et piratkopieret spil til at virke,"

Jeg ved ikke med dig, og det her er ikke det mindste sarkastisk, men at downloade en iso, installere spillet og kopiere 4 filer fra nævnte iso, og så virker spillet, hvordan er det "hoops and jumps"? Det er faktisk både hurtigere og nemmere end at skulle kaste skiven i computeren, og derefter indtaste den serial der står på boksen... Specielt hvis man også tager den tid det det tager at tage til sin nærmeste forhandler og erhverve sig nævnte spil.
Steam er selvfølgelig nemt at bruge, men stadig.
Gravatar #13 - Ivpiv
28. nov. 2011 08:45
Nu koster alle spil også en jetjager på steam!

De kan ikke finde ud af at konvertere valuta og til tider tager de bare en formue for det..

Jeg købte Darkspore igennem EA store for 150kr fordi jeg kedede mig lidt.

Den kostede over 400 på steam store..
Gravatar #14 - HenrikH
28. nov. 2011 08:49
SlettetBruger (1) skrev:
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge

Men nu skal vi ikke medtage "midlertidige tilstande" som studerende. Hvis det ikke medtages i statistikken over fattigdom, så kan vi vel også lade være med at medtage dem ifm. statistik om forbrug, ikke?

Tror ikke jeg har piratkopieret efter at jeg har fået STEAM, men så igen, får ikke spillet så ofte mere, så kan være lige så meget at jeg har langt mindre tid til at spille end da jeg var studerende...
Gravatar #15 - El_Coyote
28. nov. 2011 08:58
#13
EA kører også med tilbud lissom steam. pt koster darkspore 24 € på steam.
Gravatar #16 - f-style
28. nov. 2011 09:01
Ivpiv (13) skrev:
Nu koster alle spil også en jetjager på steam!

De kan ikke finde ud af at konvertere valuta og til tider tager de bare en formue for det..

Jeg købte Darkspore igennem EA store for 150kr fordi jeg kedede mig lidt.

Den kostede over 400 på steam store..


Det er jo fordelen ved at der er konkurrence og andre online forretninger. esuden har de forskellige studier jo tilbud fra tid til anden. Jeg har da en gang imellem købt spil på steam da det var slagtilbud som varede en dag eller 2.
Det fede ved tjenester som steam er jo at man har alle sine spil under en platform og kan installerede dem hvor som helst bare man har en internet forbindelse og en PC som kan køre spillet, ikke noget med at installere ekstra programmer da steam klarer det, det samme hvad angår opdatering af grafikkort.

Hvis fiber nu blev mere udbredt og online blev et reelt alternativ så ville man jo kunne game de nyeste spil i 1080p uden at have en monster PC. Jeg kan godt forestille mig steam samarbejde med onlive når det en gang bliver brugbart uden lag og nævnbar latency.
Gravatar #17 - Ishayu
28. nov. 2011 09:11
Athinira (6) skrev:
SlettetBruger (1) skrev:
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge


Det er også fordi Newell tager fejl.

Det er BÅDE et service og et prisproblem.

Jeg fatter ikke han kan komme med sådan en udtalelse, når han tidligere er blevet interviewet omkring Steam Sales, og hvor det er tydeligt påvist at udsalg (= prisfald) KRAFTIGT øger omsætningen, og det kommer endda fra deres egne data. Det er sjovt hvordan man kan have så mange data og nå en så forkert konklusion :o)

Piratkopiering har mange årsager, og det kan ikke henvises til en enkelt. Service er BESTEMT en stor del af det, men den er ikke alverden.

Bottom line er at forbrugerne (os) har et enkelt optimeringsmål vi går efter:
A) At anskaffe så mange spil (eller så meget underholdning) som muligt...
B) ...så billigt som muligt...
C) ...og så hurtigt efter udgivelses/tilgængelighedsdato som muligt...
D) ...og så nemt som muligt.

Servicer som Steam løser C og D, men den kan aldrig overgå piratkopiering når det kommer til A og B. Det bedste den kan håbe på er at konkurrere med dem via. Steam Sales og de andre tilbud de kører til tider. Det er DER de vinder over piratkopiering.

Hvis Newell virkeligt tror på at piratkopiering ikke er et prisproblem så kan de jo prøve at fjerne Steam sales igen og se hvordan det går :o)


Athinira (6) skrev:
SlettetBruger (1) skrev:
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge


Det er også fordi Newell tager fejl.

Det er BÅDE et service og et prisproblem.

Jeg fatter ikke han kan komme med sådan en udtalelse, når han tidligere er blevet interviewet omkring Steam Sales, og hvor det er tydeligt påvist at udsalg (= prisfald) KRAFTIGT øger omsætningen, og det kommer endda fra deres egne data. Det er sjovt hvordan man kan have så mange data og nå en så forkert konklusion :o)

Piratkopiering har mange årsager, og det kan ikke henvises til en enkelt. Service er BESTEMT en stor del af det, men den er ikke alverden.

Bottom line er at forbrugerne (os) har et enkelt optimeringsmål vi går efter:
A) At anskaffe så mange spil (eller så meget underholdning) som muligt...
B) ...så billigt som muligt...
C) ...og så hurtigt efter udgivelses/tilgængelighedsdato som muligt...
D) ...og så nemt som muligt.

Servicer som Steam løser C og D, men den kan aldrig overgå piratkopiering når det kommer til A og B. Det bedste den kan håbe på er at konkurrere med dem via. Steam Sales og de andre tilbud de kører til tider. Det er DER de vinder over piratkopiering.

Hvis Newell virkeligt tror på at piratkopiering ikke er et prisproblem så kan de jo prøve at fjerne Steam sales igen og se hvordan det går :o)


Så selviske er folk heller ikke. Ja, dine pointer er korrekte men flere af punktererne kan afsættes direkte af overvejelser som "bør jeg ikke støtte udviklerne?" og "man må ikke stjæle!"

Det er meget vigtigt at have med. Steam sales er meget gode men jeg tvivler på at det bekæmper piratkopiering. Det handlede aldrig meget om pris, men mere om "the spirit of sharing", som de siger. Det,der forhindrer det, er at spil beskyttet med Steamworks får markant dårligere service ved fjernelsen af steam drm, så som cloud savegames, download overalt osv. Af netop samme grund fungerer battle.net osv

Det er det han mener.
Gravatar #18 - Takeshi_K
28. nov. 2011 09:17
Hmm, har personligt holdt mig mest til at købe spil gennem Steam og GMG, men har dog hentet et par spil som kom ud her Q4, da jeg ikke havde flere penge at bruge efter jeg havde fået fat i Battlefield 3, Uncharted 3 og Batman: Arkham City.

Men jo, Steam er så meget nemmere end at fjumre rundt med diverse filer. Don't even get me started on patches. Og så har man jo det godt i maven af at man støttet folkene bag spillet. Hvor meget aner jeg ikke.
Gravatar #19 - SiniSael
28. nov. 2011 09:19
#10 sjovt har da lige tabt 2 multiplayer spil hvor netop de angreb som en i helvede og slog vores røv med diplomati oO men vi spiller osse random personalities. (så det kan lades sig gøre i Civ5, men jo det er bugged og SLØØØØØØØØØØØØØØØØVT -.-)

Altså jeg piratkopiere spil for at se om det er noget værd - demo er kort og giver ikke den samme dybde. Og fuck hvor jeg er glad for det - Ex. Modern warfart 3 - geeeebus christ jeg er glad for at jeg ikke har smidt penge efter det og det er mig en fucking gåde at folk køber det for multiplayer(da det er NØJAGTIGT ENS PÅ ALLE 3!!)

men tilgengæld spil er der noget værd køber jeg altid - for hvis kvaliteten holder, hoster jeg gerne op med pengene - men middelmådigt metervare som Modern Warfart giver jeg fandme ikke mine sure arbejdsløsheds penge for.

Og nu nyder jeg faktisk et godt FPS - så ja - mener godt jeg kan udtale mig om Modern Warfart, og fra et multiplayer synspunkt ser BF3 jo langt mere interessant ud, hvis det ikke var for origin og dens problemer, joiner nok når det virker.
Gravatar #20 - lsv20
28. nov. 2011 09:19
Hvis bare man kunne give en rigtig god grund til følgende

Call of Duty Modern Warfare 3 /DOWNLOAD
449,-

Call of Duty: Modern Warfare 3 /PC
349,-

Altså 100,- mere for at downloade end for at købe en DVD med spillet.
Det giver for mig ingen mening overhovedet.

Og sådan er det stortset alle steder og på alle spil.
Den første, 1 times tid også er man igang med at spille
Den anden tager det 2-3 dage før man er igang, og hvis man er så uheldig at bestille om fredagen, ja, så må man vente til tirsdag før man kan gå igang.

Det er hvad jeg kalder dårlig tilgængelighed.

Steams priser er også i overkanten (hvis man ikke er så heldig at finde spillet i en tilbudspakke)
Gravatar #21 - udenrigsministeren
28. nov. 2011 09:20
Jeg synes modsat at det er et problem pga. de stramme licensbetingelser og dermed ikke at kunne sælge PC-spillene igen.
Butikkerne sagde utvetydigt, spillene tilhører mig i det øjeblik, serienummeret tages i brug - og f.eks. Blockbuster vil ikke røre PC-spil med en ildtang, da de annoncerede Skyrim til 149 under forudsætning af at man ejede f.eks. Deus Ex.
Gravatar #22 - HerrMansen
28. nov. 2011 09:22
#13: Det er udgiverne, ikke Valve der sætter priserne på deres produkter (medmindre det er et Valve spil selvfølgelig)

Som jeg kan huske fra en tråd jeg havde med Paradox for et stykke tid siden så kigger de (udgiverne) på priserne i et marked (EU f.eks) og ser på hvad de kan tillade sig at tage for et spil uden at miste for mange kunder. Så hvis du skal pege fingre af 50$ <> 50€ så er det udgiverne - ikke de der distribuerer spillene.

Det er tilmed typisk Valve selv der giver rabat i juletider og lign., ikke udgiverne, så Kudos herfra.
Gravatar #23 - lsv20
28. nov. 2011 09:23
#19
Efter seneste patch (ons-tors sidste uge) er Origin, battlelog og BF3 blevet langt bedre, meget mindre disconnects, men dog stadig engang imellem BSOD (Black Screen of Death) - men nu kan man da sidde i 8 timer at spille uden problemer :D

Dog tager det stadigvæk en evighed at connecte, og hvorfor de har valgt at lave battlelog som login sted er mig stadigvæk en gåde.

Sluk BF3 for at skifte server... ja tak... eller nå nej!
Gravatar #24 - terracide
28. nov. 2011 09:25
Svagt Gabe...virkelig svagt.
Men du er ikke ikke en spil udvikler mere.
HL3 er hvorhenne?
Nej, du sidder og skummer fløden (ganske lovligt dog) via andres spil på Steam...men det betyder ikke at producenter ikke bliver ramt at nasseriet.

Gravatar #25 - Decipher
28. nov. 2011 09:44
OP skrev:
I dag er det russiske marked tæt på at være det største for Valve i Europa.


Siden hvornår ligger Rusland i Europa? :)
Gravatar #26 - pvt.hudson
28. nov. 2011 09:46
På det russiske marked så koster spillene jo langt mindre på steam, og derfor køber folk russian keys i online key shops og så aktiverer dem via vpn på steam. Så hvis ikke prisen var et problem, hvorfor så prisdifferentiere steam?
Gravatar #27 - Fenhris
28. nov. 2011 09:51
#25 Siden den russiske stat blev dannet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Rusland
Ruslands vestligeste del, som også er den rigeste og mest befolkningsrige del er en del af Europa. Det bliver først til Asien ved Uralbjergene.
Gravatar #28 - DEEF
28. nov. 2011 09:52
Hvor har han dog evigt ret, jeg køber ofte spil til Steam bare for at have dem når de er på tilbud.

Kunne ALDRIG finde på at gøre det samme over EA's malware de kalder Origin, så udgiver EA et spil jeg muligvis har interesse i, ja så tænker jeg ikke to gange over hvad det koster, jeg finder en torrent med det samme, for jeg magter ikke deres crappy software.
Gravatar #29 - Abech
28. nov. 2011 09:54
I dag er det russiske marked tæt på at være det største for Valve i Europa. skrev:


Rusland er ikke en del af Europa.
Gravatar #30 - Remmerboy
28. nov. 2011 09:55
#22
udgiverne siger at det er valve, der forslår priserne.
uanset hvad, så er det valve's fejl med priserne. valve kunne sagtens lave en valuta omregner, så udgiverne kun skal forholde sig til $ prisen, og så bliver det omregnet til f.eks € med oprunding til nærmeste psykologist pris.
den slags virker andre steder, så burde valve også kunne lave den slags.
eller de kunne fortsætte med kun at sælge spil i $ som før. der var der ingen der blev røvrendt
Gravatar #31 - Remmerboy
28. nov. 2011 10:01
#25, #27, #29
rusland ligger i euroasien (fordi rusland ligger i begge kontinenter)
Gravatar #32 - Montago.NET
28. nov. 2011 10:05
BTW BTW BTW !!

Der er snart juletilbud på steam... skulle undre mig om ikke hele december bliver total slarafenland på Steam med Daily deals..

www.steamprices.com <-- afslører tit at der er store prisforskelle imellem USA og Europa...

Er enig med de fleste, at Steam er halvdyrt - til gengæld er det nemmere at købe spil via Steam end at hente en piratkopi... derfor semi enig med Gabe...

Den største grund til at jeg køber alle spil (næsten alle) i dag, er at DRM og Cracks er møg hamrende besværlige og ofte medfører virus og lign. Den anden grund er at jeg er lidt af en samler og har fået råd til at købe spillene, hvilket jeg ikke havde som studerende.

Steam er vel spilindustriens svar på Apple - it just works... (but it'll cost you)
Gravatar #33 - duppidat
28. nov. 2011 10:07
Abech (29) skrev:
Rusland er ikke en del af Europa.


Jo, den del af Rusland hvor de fleste folk bor er en del af Europa, Mosco osv... Europas højeste bjerg ligger i Rusland. Og de er også medlem af Europarådet.

#31 Euroasien? Tror det er noget nogle har fundet på, der er kun 6 kontinenter på kloden og at begynde at sammentrække nogle af dem fordi landene går over grænsen er tåbeligt.
Gravatar #34 - nwinther
28. nov. 2011 10:08
Merodium (12) skrev:
Jeg ved ikke med dig, og det her er ikke det mindste sarkastisk, men at downloade en iso, installere spillet og kopiere 4 filer fra nævnte iso, og så virker spillet, hvordan er det "hoops and jumps"? Det er faktisk både hurtigere og nemmere end at skulle kaste skiven i computeren, og derefter indtaste den serial der står på boksen... Specielt hvis man også tager den tid det det tager at tage til sin nærmeste forhandler og erhverve sig nævnte spil.
Steam er selvfølgelig nemt at bruge, men stadig.


Så spiller jeg nok de forkerte spil (spiller ikke så meget). Jeg har umiddelbart ingen bøvl med at spille originalt World of Tanks, HoI, EU mm. Jeg skal hverken have kassen frem eller noget.

Når det er sagt, så er jeg da klar over, at der er mange som piratkopierer et spil for at prøve det - og så senere køber originalen (eller dropper det, fordi de ikke bryder sig om spillet).

Og det er dér, ikke prisen, som jeg vil mene er en væsentlig del af piratkopieringen - det gælder også især musik og måske i mindre grad film. Men nu har jeg også en tendens til stadig at købe CD'er - hele albums. Single-junkierne har måske en anden tilbøjelighed.
Gravatar #35 - Bllets
28. nov. 2011 10:13
terracide (24) skrev:
Svagt Gabe...virkelig svagt.
Men du er ikke ikke en spil udvikler mere.
HL3 er hvorhenne?
Nej, du sidder og skummer fløden (ganske lovligt dog) via andres spil på Steam...men det betyder ikke at producenter ikke bliver ramt at nasseriet.


Valve:
Alien Swarm - 2010 - Top-down shooter - PC
Portal 2 - 2011 - Puzzle game - PC, Xbox 360, PlayStation 3, Mac
Dota 2 - 2012 - Action RTS - PC, Mac
Counter-Strike: Global Offensive - 2012 - First-person shooter - PC, Xbox 360, PlayStation 3, Mac

Valve producerer altså stadig spil, de tager sig bare god tid :)
Gravatar #36 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. nov. 2011 10:15
tl;dr

Hente for noget tid siden et spil ulovligt ... Havde bestilt det online, men takket være (un)coolshop og post DK havde jeg efter 3 uger(!) ikke modtaget dvd'en ... Thank you pirate Bay!

Og da jeg så endeligt efter 5 uger får dvd'en giver spillet fordi ubisoft laver spil med dansk menu, og min kopi var engelsk .. Og well!

Men ja, havde det været nemmere havde jeg fået det som download!
Gravatar #37 - duppidat
28. nov. 2011 10:18
#35 Alien Swarm var et selvstændigt projekt der var 85% færdigt da Valve besluttede sig for at "hyre" Blackcat. Så det tæller ikke helt som et Valve spil IMO.

Udover det så var det jo et totalt mini spil. Så af reele store udgivelser de sidste 2 år har de kun haft portal 2 (Som også var uber fedt)
Gravatar #38 - terracide
28. nov. 2011 10:21
#37:
Og ultrakort...
Gravatar #39 - HerrMansen
28. nov. 2011 11:11
#30: De skal sælge i den lokale møntenhed, altså euro eller pund hvis de vil handle i et givent land lokalt (en masse aftaler og pis).

Desuden er det altså ikke alle banker der har en lige favorabel currency omhandler, så personligt vil jeg da hellere vide præcis hvad jeg betaler hos Steam end at skulle checke med min bank hvad deres rate nu lige er i en given uge.

#36: Er egentlig din egen skyld at du ikke fik en Nordic udgave af spillet. Det står altid i titlen hvis det er en lokaliseret udgave til det skandinaviske marked. Det er ikke kun Coolshop der importerer.
Gravatar #40 - fidomuh
28. nov. 2011 11:33
#38

Saa fordi Valve kun laver 3-4 nye spil og et par af dem er korte, saa laver de altsaa ikke spil mere? :)

Retard :)
Gravatar #41 - terracide
28. nov. 2011 11:35
#40:
Retard, nej de køber næsten helt færdige spil og smdier dem ud....de tjener deres penge på at sælge andres spil...og derfor ar Gabe til grin her, Andy....
Gravatar #42 - Longio
28. nov. 2011 11:40
#40

Det er mere en fortsættelse til dig. Så kan folk altså også sige at Blizzard heller ikke længere er en udvikler da de kun har udgivet 3-4 spil de sidste 10 år.

Det er jo bare fordi de vil udgive kvalitet fremfor kvantitet, ligesom Activision. Tror folk kalder det for Valve/Blizzard-Time. Da de aldrig overholder udgivelses datoerne. Haha

Dvs. begge udviklere tager sig god tid. Eneste grund til at Valve ikke spytter spil ud hvert år er at de er privat eget, dvs ingen investorer der kan tvinge dem til at lave en årlig spil plan ligesom Activison. Blizzard er godt nok også eget af investorer, men de har vidst kun lavet en fussion for at overleve. Man kan mærke presset på Blizzard da de for 2 måneder siden udtalte at de vil udgive 10 titler på de næste 3 år.
Gravatar #43 - Nvan Timekki
28. nov. 2011 11:41
De sidste mange år har jeg hellere ikke benyttet mig af Piratkopier overhovedet.

Grunden er nu mere at jeg ikke har så meget tid til at spille, og at jeg ikke gider "Hardware" ræset. Så alle mine PC'ere er blevet udskiftet til Mac's og jeg spiller nu næsten udelukkende på Xbox.

Det er NU pisser mig af, er netop adskillelsen af platformene.

Personligt ville jeg ikke have nogen kvaler ved at hente en piratudgave af et spil til MAC NÅR jeg har købt det til Xbox. Kan ikke se hvorfor jeg skulle betale dobbelt for spillet fordi jeg måske en enkelt gang imellem vil spille multiplayer med en der ikke spiller på Xbox.

Det skal så også lige nævnes at jeg næsten udelukkende køber collectors editions af de xbox spil jeg køber, da jeg godt kan lide det "lidt extra" der er med.

Jeg har ligsom de fleste her også købt en hel del via steam, men mac supporten og udvalget er desværre meget lille endnu, men når det ændre sig kan det være at jeg køber lidt flere.
Gravatar #44 - terracide
28. nov. 2011 11:43
#43:
Childish selfentitlement detected....
Gravatar #45 - bobolobo
28. nov. 2011 11:45
Grunden til at Rusland er en af de store spillere er jo, at man kan købe sit spil og aktivere det på en russisk VPN og få det til under halv pris. Dette gør jeg mig hvertfald brug af :)
Gravatar #46 - mireigi
28. nov. 2011 11:51
Athinira (6) skrev:
SlettetBruger (1) skrev:
"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem."

Jeg har nu gang på gang hørt studenter skyde skylden på mangel af penge


Det er også fordi Newell tager fejl.

Det er BÅDE et service og et prisproblem.

Jeg fatter ikke han kan komme med sådan en udtalelse, når han tidligere er blevet interviewet omkring Steam Sales, og hvor det er tydeligt påvist at udsalg (= prisfald) KRAFTIGT øger omsætningen, og det kommer endda fra deres egne data. Det er sjovt hvordan man kan have så mange data og nå en så forkert konklusion :o)

Piratkopiering har mange årsager, og det kan ikke henvises til en enkelt. Service er BESTEMT en stor del af det, men den er ikke alverden.

Bottom line er at forbrugerne (os) har et enkelt optimeringsmål vi går efter:
A) At anskaffe så mange spil (eller så meget underholdning) som muligt...
B) ...så billigt som muligt...
C) ...og så hurtigt efter udgivelses/tilgængelighedsdato som muligt...
D) ...og så nemt som muligt.

Servicer som Steam løser C og D, men den kan aldrig overgå piratkopiering når det kommer til A og B. Det bedste den kan håbe på er at konkurrere med dem via. Steam Sales og de andre tilbud de kører til tider. Det er DER de vinder over piratkopiering.

Hvis Newell virkeligt tror på at piratkopiering ikke er et prisproblem så kan de jo prøve at fjerne Steam sales igen og se hvordan det går :o)


Folk køber ikke et spil til 400 kr for 250 kr, fordi det koster 250 kr, når der er tilbud på det på Steam. De køber det fordi de sparer 37,50% eller får 60% mere værdi for pengene.

Og det er jo netop det fede ved Steam (og GOG). Du modtager gode tilbud og store pakkeløsninger, som INGEN forhandler i en fysisk forretning vil give dig.

Ved juletid for 2-3 år siden købte jeg fx den store ID-bundle. Ikke fordi jeg havde lyst til alle spillene, men fordi jeg fik så meget mere for pengene. Ved at betale prisen for Doom 3 + Expansion, fik jeg begge spil til deres aktuelle pris + 8-9 andre spil.

Tror rigtigt mange tænker på samme måde.
Gravatar #47 - fidomuh
28. nov. 2011 12:07
#41

Retard, nej de køber næsten helt færdige spil og smdier dem ud....


OK?
Jamen saa udvikler de jo selvfoelgelig ikke spil mere.
Dota2 var jo stort set faerdig da Valve "koebte" det.
Portal 2 ligesaa!
Det samme maa CS:GO ogsaa have vaeret!

de tjener deres penge på at sælge andres spil...


Og deres egne, men hov hov, det er jo ioevrigt det samme Ubisoft goer. Og EA og stort set alle andre store udgivelseshuse :)

og derfor ar Gabe til grin her, Andy....


Han er til grin, fordi han har forstaaet at service er en noedvendighed hvis du vil saelge noget?
Javel ja.

Et 5-aarigt barn ved mere om markedsfoering af et produkt end dig, vil jeg tro :)
Gravatar #48 - fidomuh
28. nov. 2011 12:11
#46

Og det er jo netop det fede ved Steam (og GOG). Du modtager gode tilbud og store pakkeløsninger, som INGEN forhandler i en fysisk forretning vil give dig.


Not true.
Der er ofte tilbud i fysiske forretninger.

Samtidig saa er der stort set altid 20-40% besparelse ved at koebe via CD-Wow fremfor Steam, fx.
Ofte med Valve udgivelser og direkte Steam aktivering.

Nu hvor jeg taenker tilbage, har jeg faktisk ikke koebt et eneste Valve spil over Steam .. Men de er alle aktiveret i Steam :)

Tilgengaeld har du helt ret i at deres bundles simpelthen er guld vaerd.
3-400kr for 10-15 spil som havde en launch-pris paa 3-400kr? Det er fandme en god deal ;)
Gravatar #49 - Nvan Timekki
28. nov. 2011 12:17
#44

Naiv og mentalt underudviklet person der ikke kan formulere sig på dansk opdaget.

Hvor ville det være rart hvis folk rent faktisk kunne/gad komme med nogle begrundelser for deres udtagelse. Desværre bliver jeg ofte skuffet over mig selv at jeg virkelig havde forventet et vist debat niveau her på newz.

Mit umiddelbare gæt på hvad der afledte #44 pre-pubetære udsagn er nok at jeg personligt anser computerspil for et underholdnings medie i stil med musik, serier og film. Dvs at jeg køber retten til at spille spillet (men ikke retten til SELVE spillet, ligsom med musik).

Der er ikke længere nogle der forventer at man skal købe flere kopier af en CD hvis man vil lytte til musikken på sin mobil telefon, i bilen eller på anlægget.

Jeg opfatter computerspil på samme måde, dog kan/MÅ jeg ikke dekompilere spillet fra en Xbox til at afvikle det på mine mac maskiner. Derfor ser jeg intet problem i at hente en piratkopi af et spil jeg allerede HAR betalt for. Lidt i samme stil som dem der henter et crack uden DRM på spil de har købt.

Der skal lige siges at jeg endnu ikke er stødt på at spil hvor jeg har haft brug for at gøre dette, bare at jeg ikke ville have nogle moralske skrupler ved det overholdet.

Gravatar #50 - Nagelfar^^
28. nov. 2011 12:26
duppidat (33) skrev:
Jo, den del af Rusland hvor de fleste folk bor er en del af Europa, Mosco osv... Europas højeste bjerg ligger i Rusland. Og de er også medlem af Europarådet.

#31 Euroasien? Tror det er noget nogle har fundet på, der er kun 6 kontinenter på kloden og at begynde at sammentrække nogle af dem fordi landene går over grænsen er tåbeligt.

no shit? ved du så hvad man kalder 7 verdensdele, plus lidt vand samlet? Svaret er skam kun en googlesøgning væk ...

p.s. Eurasia is a thing, mener i hvert fald det bruges om dyrearter der er tilstedeværende både i Asien og Europa.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login