mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål v2


Gå til bund
Gravatar #151 - CBM
20. jun. 2017 03:52
#150: burde du have fået forlængst? Alle mine win10 maskiner har fået den (arbejdspc,stationær,alt i en,4 laptops,2 laptops uden skærm der bruges som stationære)
Gravatar #152 - Hånter
20. jun. 2017 09:22
Hvorfor HELVEDE skal Windows absolut bestemme hvornår der skal installeres opdateringer og genstartes?! Der har været 5 ubrugelige computere på kontoret her til formiddag i ca. 2 timer -.-

AAARHGH!
Gravatar #153 - Slettet Bruger [4059826777]
20. jun. 2017 09:41
Hånter (152) skrev:
Hvorfor HELVEDE skal Windows absolut bestemme hvornår der skal installeres opdateringer og genstartes?! Der har været 5 ubrugelige computere på kontoret her til formiddag i ca. 2 timer -.-

AAARHGH!


Fordi ellers ender vi med situationer som WannaCry. Patch er udgivet, folk synes selv de skal bestemme hvornår opdateringer skal installeres - og beslutningen falder på aldrig.
Gravatar #154 - Hånter
20. jun. 2017 10:55
IT-ekspert Yvossen (153) skrev:
Hånter (152) skrev:
Hvorfor HELVEDE skal Windows absolut bestemme hvornår der skal installeres opdateringer og genstartes?! Der har været 5 ubrugelige computere på kontoret her til formiddag i ca. 2 timer -.-

AAARHGH!


Fordi ellers ender vi med situationer som WannaCry. Patch er udgivet, folk synes selv de skal bestemme hvornår opdateringer skal installeres - og beslutningen falder på aldrig.


Det var ikke en "patch". Det var åbenbart en stor opdatering (Windows 10 Creators Edition eller sådan noget fis).
Men derfor er det da stadig fuldstændig tåbeligt, at de sådan kan overrule at jeg skal være produktiv på arbejdet.
Gravatar #155 - Slettet Bruger [4059826777]
20. jun. 2017 11:43
Hånter (154) skrev:
IT-ekspert Yvossen (153) skrev:
Hånter (152) skrev:
Hvorfor HELVEDE skal Windows absolut bestemme hvornår der skal installeres opdateringer og genstartes?! Der har været 5 ubrugelige computere på kontoret her til formiddag i ca. 2 timer -.-

AAARHGH!


Fordi ellers ender vi med situationer som WannaCry. Patch er udgivet, folk synes selv de skal bestemme hvornår opdateringer skal installeres - og beslutningen falder på aldrig.


Det var ikke en "patch". Det var åbenbart en stor opdatering (Windows 10 Creators Edition eller sådan noget fis).
Men derfor er det da stadig fuldstændig tåbeligt, at de sådan kan overrule at jeg skal være produktiv på arbejdet.


Da du arbejder i en virksomhed, så kører I jo Windows 10 Pro versioner som jeres licenser siger I skal.


Med Pro har I flere muligheder:

1. Under Settings, Update & security og Advanced options kan I vælge Defer feature updates.
https://support.microsoft.com/en-us/instantanswers...

2. Local Group Policy Editor. Konfigurer til at spørge før installation.

3. Local Group Policy Editor. Konfigurer til at installere på et bestemt tidspunkt og en bestemt dag.

4. Local Group Policy Editor. Slå Windows Update fra.

5. Indstil "Active hours" gennem Settings.

Det er selvfølgelig noget jeres kompetente IT-ansvarlige varetager for jer.
Gravatar #156 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. jun. 2017 11:43
#54

Nu kender jeg ikke Win10, da vi kører 8.1 på arbejdet. Men det er da dårligt styret så! Vores kontormaskiner kører aldrig opdateringer (genstart) fra 6-17, netop for at sørge for at de er klar mellem 8 og 16:30

Jaja, risikoen for en Zero-day er en my større end hvis man bruger instant-reboot, men det går nok.
Gravatar #157 - Hånter
20. jun. 2017 12:53
#155 - Vi kører Windows Pro.
Nu sidder jeg ikke i supporten eller noget, men er det for fanden da ikke sådan noget IT-afdelingen burde have styr på?!
Gravatar #158 - Ronson ⅍
20. jun. 2017 13:18
Hvordan tester posten om B-post kommer frem til tiden?
Sætter de deres egne logoer på og skriver "TESTBREV - DU BLIVER MÅLT" på dem?
Og hvorfor er mit B-post altid 14+ dage om at komme frem (uanset om jeg sender eller modtager)?
Gravatar #159 - Slettet Bruger [4059826777]
20. jun. 2017 16:12
Hånter (157) skrev:
men er det for fanden da ikke sådan noget IT-afdelingen burde have styr på?!


Jo, det er det.
Gravatar #160 - Slettet Bruger [4059826777]
25. jun. 2017 12:17
IT-ekspert Yvossen (138) skrev:
gramps2 (137) skrev:
Kan IFTTT ikke bruges?


Synes ikke at finde en måde at printe på. Slet ikke en bestemt fil, automatisk og differentiere på kalender event typer/overskrifter/titler.


Tror måske Zapier er løsningen for mig, er kan bindes Google Calendar, Google Drive og Google Cloud Print sammen.
Gravatar #161 - Slettet Bruger [4059826777]
30. jun. 2017 07:31
Nogen der kender en måde i Windows hvor man kan begrænse en bruger fra at køre non-whitelisted/blacklisted filer og filtyper i visse områder af fil systemet?

Jeg tænker, hvis man kan begrænse en bruger fra f.eks. at køre .exe, .xlsm o.lig. fra deres C:\Users\Username område og selektivt tillade bestemte filer. Det ville være rart f.eks. med et hash tjek eller lignende på whitelisted filer.

Samtidig skal det være OK at køre f.eks. .exe-filer fra områder på filsystemet som er uden for write/modify access som f.eks. C:\Windows og C:\Program Files.
Gravatar #163 - Hånter
2. jul. 2017 15:30
Mark GoPro Jensen

Jeg skal til at have et GoPro. Jeg overvejer så om det kan svare sig at købe en 5 Black kontra den ældre 4 Black?
Hvad dælen er den store forskel (udover touch-display)?

Hjælp!
Gravatar #164 - Ronson ⅍
2. jul. 2017 18:24
https://havecamerawilltravel.com/gopro/gopro-hero5... lader til at komme rundt om alle forskellene
Gravatar #165 - CBM
7. jul. 2017 18:51
er netflix nede?

alle enheder her i hytten (dvd/BR, ipad, android enheder, pc'ere) kan ikke længere komme på netflix og netflix.dk giver mig dette svar:

https://www.netflix.com/dk/

Denne XML-fil har ingen stilinformation tilknyttet. Dokumenttræet vises
herunder.


<status><status_code>403</status_code><message>Forbidden</message></status>


<html:div xmlns:html="http://www.w3.org/1999/xhtml" id="top" class="highlight"><html:link href="chrome://global/content/xml/XMLPrettyPrint.css" type="text/css" rel="stylesheet" /><html:link title="Monospace" href="chrome://global/content/xml/XMLMonoPrint.css" type="text/css" rel="alternate stylesheet" /><html:div id="header" dir="ltr"><html:p>
Denne XML-fil har ingen stilinformation tilknyttet. Dokumenttræet vises herunder.
</html:p></html:div><html:div class="expander-open"><html:div class="expander">−</html:div>&lt;<html:span class="start-tag">status</html:span>&gt;<html:div class="expander-content"><html:div>&lt;<html:span class="start-tag">status_code</html:span>&gt;<html:span class="text">403</html:span>&lt;/<html:span class="end-tag">status_code</html:span>&gt;</html:div><html:div>&lt;<html:span class="start-tag">message</html:span>&gt;<html:span class="text">Forbidden</html:span>&lt;/<html:span class="end-tag">message</html:span>&gt;</html:div></html:div>&lt;/<html:span class="end-tag">status</html:span>&gt;</html:div></html:div>

Gravatar #166 - CBM
12. jul. 2017 11:41
hvor mange mener det er en god ide at jeg placerer 2 stk pi3 i min pi-top og dermed gør den til en "beowulf laptop" :-) ?

hvor mange mener det ville være bedre at købe 16 stk banana pi zero og placere dem i en c64 i stedet for :-) ?

hvor mange mener at en af delene eller begge dele er dårlige ideer :-) ?
Gravatar #167 - Manofsciencemanoffaith
18. aug. 2017 18:06
Er det bare fuldstændige "clueless" AI'er der "arbejder" ved answers.microsoft.com? Magen til ubrugelig svar skal man da lede længe efter https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-winapps/windows-10-microsoft-solitaire-collection-when-i/728d7816-8cc4-445f-a18e-65cd2a639292
Gravatar #168 - Ronson ⅍
25. sep. 2017 16:46
Kan man få is med godt med jordnøddesmør?
Jeg synes hverken magnum eller lidls egen indeholder nok.
Gravatar #169 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. sep. 2017 05:46
#168
Kan du ikke bare fryse dit PB? Har aldrig smagt det, så aner ikke hvad det er, eller hvordan konsistensen er. Det var blot et bud.
Gravatar #170 - Ronson ⅍
8. okt. 2017 13:42
#169: Jeg plejer ikke at have (eller spise ren) jordnøddesmør... Men jeg tror heller ikke en klump frossen er særlig spændende.

Hvorfor resolver dk. ikke længere til dk-h hos mig? :(
Gravatar #171 - gramps2
8. okt. 2017 17:44
#169: Hvilken browser? Både Firefox, Chrome, Firefox resolver dk. til dk-hostmaster så længe man husker http:// foran.
Gravatar #172 - Ronson ⅍
8. okt. 2017 18:28
#171: Chrome - men det virker også igen her. Uden http:// foran eller / bagefter
Gravatar #173 - Ronson ⅍
9. okt. 2017 17:54
Hvordan slipper jeg uden om den?

Der er kun min (administrtor)konto på pc'en. Og ja, firewall, smartscreen, browser-sikkerhed mv. har været fjernet helt, men gør ingen forskel. Og kør som administrator gør heller ingen forskel.

edit: nå.. efter at have googlet i en ½ time så fandt jeg løsningen ved at google starten på nederste sætning, "your security setting sdo not allow this application". Og svaret er at sætte HKLM\SOFTWARE\MICROSOFT\.NETFramework\Security\TrustManager‌​\PromptingLevel\Inte‌​rnet til Enabled.
Gravatar #174 - CBM
11. okt. 2017 11:54
Findes der stadig telefoner som Oppo som fødes med en "custom" rom som cyanogen/lineageOS eller lignende?

alternativt, findes der android telefoner der er rooted "out of the box" ???

kunne være interessant at prøve en android telefon hvor alt er open source og der ingen google services eller andet google spyware software var i...

https://www.quora.com/Are-there-any-phones-that-ar...

har oppo stadig telefoner der fødes med fx lineage OS eller lignende?

http://www.oppo.com/en/smartphones/

det ser ud til at oppo colorOS er noget anderledes end da de kørte cyanogenmod...

https://forum.xda-developers.com/find-7/help/how-t...

Gravatar #175 - CBM
11. okt. 2017 13:28
Findes der noget ala http://ridemakerz.com/ i Danmark?
Det var åbenbart engang i 2011 muligt at bygge custom Disney cars RC biler i Toys R Us.. Men det var nok kun i US of A ?
Gravatar #176 - CBM
12. okt. 2017 13:08
nogen der har duckduck eller google fu nok til at finde en hjemmeside der kan vise en komplet liste over hvilke figurer fra disney cars 1, 2 og 3 som er lavet som fjernstyrede biler og i hvilke målestoks forhold?

er særligt interesseret i 1:24

jeg har set at ridemakerz engang havde en selektion af biler fra cars i skala 1:18

og har fundet flg. i skala 1:24 fra dickie toys:

mack (rød, sort),
raoul,
francesco,
max schnell,
mcqueen (cars 2 rød, cars 3 rød, sølv, sort, rød offroad, rød hotrod), finn mcmissile,
bumle (brun, rød, gul hotrod),
jackson storm,
cruz ramirez,
blue grit

dvs. 10 indtil videre i forskellige varianter

og brandbilen røde, men i en anden skala end 1:24

har bygget 2 stk 1:24 disney cars monster trucks ved at lade en sort og en rød mcqueen 1:24 bytte toppe med 1:24 monster trucks
Gravatar #177 - Ronson ⅍
13. nov. 2017 07:14
Har en tabel med vagtplaner, hver uge/række er med år og uge:


Lige nu vælger jeg bare de X nyeste (da der ikke er flere rækker end til uge 2), men nu smider jeg snart hele 2018 ind og så bliver listen lige uoverskuelig nok at læse.

Nogen der har en ide til at at vælge f.eks. sidste uge og 10 uger frem? Det er jo egentlig bare et spørgsmål om at håndtere årsskifte korrekt, hvilket jeg ikke lige ved hvordan gøres i mysql.
Gravatar #178 - gramps2
13. nov. 2017 08:16
#177
Hvis du nu havde brugte et reelt datoformat havde det været noget mere simpelt.
Gravatar #179 - Ronson ⅍
13. nov. 2017 08:28
Jeg kan nå at ændre det endnu hvis nogen har en god løsning, problemet er selvfølgelig bare at det nuværende formatet også bruges andre steder som så også skal ændres :)
Gravatar #180 - gramps2
13. nov. 2017 12:02
#179
Du kan jo bare kombinere til YEARWEEK-typen og sortere efter den. Så tager du YEARWEEK(CURDATE()) for at få denne uges uge. Tag dem, som er før og efter med en select (noget i stil med select * from tb where YearWeekColumn between yearweek(curdate()) - 1 and yearweek(curdate()) + 10).
Gravatar #181 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. nov. 2017 13:26
Ronson ⅍ (177) skrev:
Har en tabel med vagtplaner, hver uge/række er med år og uge:


Lige nu vælger jeg bare de X nyeste (da der ikke er flere rækker end til uge 2), men nu smider jeg snart hele 2018 ind og så bliver listen lige uoverskuelig nok at læse.

Nogen der har en ide til at at vælge f.eks. sidste uge og 10 uger frem? Det er jo egentlig bare et spørgsmål om at håndtere årsskifte korrekt, hvilket jeg ikke lige ved hvordan gøres i mysql.


Du kan ikke bruge
ORDER BY [week] ASC 

?

- edit -

Du skal nok have en WHERE ind som definerer året. Ved ikke om følgende slamkode virker:

ORDER BY [week] ASC WHERE [year] 2018
Gravatar #182 - Ronson ⅍
13. nov. 2017 14:30
#181: Det er ikke så meget det. Det er visning på siden hvor jeg gerne vil have sidste uge og 10 uger frem. Hvis der altid var samme antal uger på et år kunne jeg sagtens lave en hurtig løsning, og det kan jeg stadig hvis jeg bare tjekker om der er en uge ekstra i nuværende år og tager højde for det, men det kunne være at mysql havde noget indbygget, hvilket det måske tyder på ifølge #180, kendte ikke til den datatype.

Vil jo helst lave den "korrekte" løsning der ikke skal rettes næste år pga en eller anden tilfældighed.
Gravatar #183 - mrtb
13. nov. 2017 15:02
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så havde det klart været lettere med et rigtigt datoformat, da du så havde kunne bruge between - Som gramps også foreslår.

Jeg synes altid datointervaller er noget rod, men noget i den stil her måske:

SELECT
*
FROM
schema.table
WHERE
'week' >= WEEK(CURDATE(), 5) AND 'year' >= YEAR(CURDATE())
AND
'week' <= WEEK(DATE_ADD(CURDATE(),INTERVAL 10 WEEK), 5) AND 'year' <= YEAR(DATE_ADD(CURDATE(),INTERVAL 10 WEEK));


Vær opmærksom på 2. parameter i Week, som angiver mode.. Den kan godt give lidt problemer.
Gravatar #184 - Ronson ⅍
14. nov. 2017 12:19
Har tilføjet en datokolonne med første dag i ugen. Følgende virker i hvert fald:
SELECT * FROM vagtskema WHERE `dato` BETWEEN DATE_SUB(now(),INTERVAL 2 WEEK) AND DATE_ADD(now(),INTERVAL 10 WEEK)

Men nu er jeg jo så ude i at i dag minus en uge ikke inkluderer sidste uge, da sidste uge er oprettet som første dag i ugen, hvilket er over en uge siden..
Gravatar #185 - mrtb
14. nov. 2017 17:35
Nu begynder det at blive kringlet :P
Du kan finde datoen for mandag, ved at bruge weekday funktionen.

Hurtigt Stackoverflow svar:

select date(curdate() - interval weekday(curdate()) day);


Så skal den bare erstatte din now() i din start clause.
Gravatar #186 - Hånter
19. nov. 2017 09:17
Mark Håndværker Jensen

Jeg står og skal bruge en ny boremaskine til ting i hjemmet. Hvad dælen skal jeg købe? Er Dewalt stadig "the shit" efter Black & Decker er gået hen og blevet et bambusmærke?

Hjælp mig dog!
Gravatar #187 - CBM
19. nov. 2017 11:16
Hånter (186) skrev:
Mark Håndværker Jensen

Jeg står og skal bruge en ny boremaskine til ting i hjemmet. Hvad dælen skal jeg købe? Er Dewalt stadig "the shit" efter Black & Decker er gået hen og blevet et bambusmærke?

Hjælp mig dog!

Dewalt!
Gravatar #188 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. nov. 2017 05:41
#186

Det var så lidt
Gravatar #189 - mrtb
20. nov. 2017 07:51
Jeg købte en Bosch Professional skruemaskine for nogle måneder siden - Den har jeg været ganske glad for.
Gravatar #190 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. nov. 2017 09:20
Jeg tror at det er ligegyldigt, om man køber Dewalt, Blå Bosch, Makita eller andre "pro" mærker.

Hvis man går ind i en almindelig Bygma eller Davidsen og tager hvad de har på hylden er man lidt selv ude om det hvis man vælger forkert - hvis man derimod går ind i deres håndværker afdeling så er man næsten garanteret kvalitet.
Gravatar #191 - CBM
20. nov. 2017 09:26
jeg er voldsomt glad for dewalt ihvertfald .. der er pænt stor forskel ned til discount lortet...

jeg er holdt op med at købe købe bosch, af den ene grund af de har valgt at have både high og low end udstyr

discount udstyret er spild af penge ift rigtigt værktøj
Gravatar #192 - Ronson ⅍
20. nov. 2017 09:51
Jeg har købt noget discount, har holdt i 4 år indtil videre. Jeg borer/skruer så heller ikke det helt store.
Men det ene batteri flækkede da jeg faldt ned af en stige med den i hånden, batteriet virker dog stadig fint trods den store flænge.

Ville jeg købe discount igen? Ja.
Gravatar #193 - CBM
20. nov. 2017 10:06
hvis man næsten ikke bruger sit værktøj kan man sikkert være heldig at købe noget ok'ish discount værktøj
Gravatar #194 - mrtb
20. nov. 2017 13:49
Discountværktøj kan fint klare alle de små opgaver i hjemmet.
Jeg laver lidt mere end bare let vedligehold, og der er det til gengæld virkelig rart at have noget ordentligt værktøj.
Gravatar #195 - CBM
20. nov. 2017 14:39
@mrtb: jeg har som hobby håndværker, tit oplevet at ting som fx værktøj fra Falke o.a. skod mærker, tit er gået i stykker.. for slet ikke at tale om de billige bits der bliver ødelagt første gang de bruges
Gravatar #196 - mrtb
20. nov. 2017 16:41
@CBM Det varierer sikkert en del mere i kvalitet, end det gør i det professionelle segment.

Et af de få stykker værktøj jeg har, som ikke er Bosch, er en møtrikspænder fra Biltema, og den fungerer fremragende, til de to gange jeg skifter dæk om året.
Gravatar #197 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
21. nov. 2017 09:09
#195

Well, jeg køber hellere billige bits og smider dem ud løbende, end jeg vil købe dyre bits og smide dem ud løbende.
Gravatar #198 - zymes
29. jan. 2018 18:58
Kan man få noget lignende en Synology DS416, men uden alle mulige smarte funktioner? Har ikke noget at bruge alt det smarte til, tænker egentlig bare at have én boks med god plads (og en smule sikkerhed med raid), istedet for der ligger løse diske og eksterne rundt omkring.

Tænker en boks der kan lave raid med 4-5 diske, men derudover bare behøves fungere som en alm. ekstern harddisk med usb.
Gravatar #199 - Ronson ⅍
29. jan. 2018 19:30
Altså for 600 kr mindre and en DS416 kan du få en TS-431P2 med en hurtigere quad core-processor.

Men hvis det skal være via USB så er det nok sådan noget som IB-RD3640SU3 du leder efter.
Gravatar #200 - Hånter
16. feb. 2018 17:14
Mark "Turen Går til Berlin" Jensen

Jeg (og min bedre halvdel) smutter et par dage til Berlin om 2 uger. På trods af at være flydende i tysk (man er vel sønderjyde, ik' TB?), så har jeg aldrig været i Berlin.
... så hvad fanden skal jeg prioritere? Vi har 4 hele dage at gøre godt med, og skal bo på Kurfürstendamm.

Vi har snakket om en brunch i TV-tårnet, men er der noget man bare skal opleve?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login