mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Kokosolie er noget af det mest usunde olie man kan bruge til madlavning, så det vil jeg ikke anbefale. Dog synes jeg det er det eneste der giver den rigtige smag til hjemmelavede popcorn.
Jeg bruger selv rapsolie, som er relativt sundt, samt har et højt røgpunkt.
Jo længere olien er varm, jo lavere bliver røgpunktet. Derfor skal man aldrig komme olien på en kold pande, men først tilsætte den når panden er blevet varm og du skal til at stege.
Med hensyn til stegning af tykke (rigtige) bøffer, så sørg for at de er godt tørre, pensl dem med olie og smid dem på en tør og meget varm pande, 2 minutter på hver side uden at røre dem.
Derefter ryger de i en 200 grader varm ovn indtil midten har fået den ønskede temperatur.
Jeg bruger selv rapsolie, som er relativt sundt, samt har et højt røgpunkt.
Jo længere olien er varm, jo lavere bliver røgpunktet. Derfor skal man aldrig komme olien på en kold pande, men først tilsætte den når panden er blevet varm og du skal til at stege.
Med hensyn til stegning af tykke (rigtige) bøffer, så sørg for at de er godt tørre, pensl dem med olie og smid dem på en tør og meget varm pande, 2 minutter på hver side uden at røre dem.
Derefter ryger de i en 200 grader varm ovn indtil midten har fået den ønskede temperatur.
Men hver gang du vender en bøf (på 4 cm, hvilket vel er en normal bøf størrelse), så mister den saft.
Mht. farven, så ser mine bøffer nok sådan her ud: http://www.cambridgepacking.com/site/images/rare_b...
Selvom det er lidt svært at se på billedet, imo..
Jeg rør min bøf højst 3 gange. 1 gang når den skal vendes på panden.
1 gang når den skal i ovnen (vendes inden den kommer i ovnen) og 1 gang inde i ovnen.
Mere behøver man, imo, ikke..
Så har du også masser af tid til at forberede tilbehør og dække bord etc.
Mht. farven, så ser mine bøffer nok sådan her ud: http://www.cambridgepacking.com/site/images/rare_b...
Selvom det er lidt svært at se på billedet, imo..
Jeg rør min bøf højst 3 gange. 1 gang når den skal vendes på panden.
1 gang når den skal i ovnen (vendes inden den kommer i ovnen) og 1 gang inde i ovnen.
Mere behøver man, imo, ikke..
Så har du også masser af tid til at forberede tilbehør og dække bord etc.
Hvorfor kender jeg næsten ingen mennesker der fatter dette?Jakob Jakobsen (15901) skrev:Derfor skal man aldrig komme olien på en kold pande, men først tilsætte den når panden er blevet varm og du skal til at stege.
Jeg kender skræmmende mange der smider fedtstof på panden, når/før de tænder for komfuret.
Jeg dør en lille smule inden i, hver gang jeg ser det.
Tror det er fordi at mange har fået at vide, at man ikke må opvarme panden uden der er noget på. Det har jeg i hvert fald hørt en del sige, faktisk også da min far fik et induktionskomfur for 4-5 år siden..
Mnc (15905) skrev:Man må ikke opvarme metalgenstande, uden at der er et tyndt lag af planteolie, på deres overflader? :P
How does these people even know how to breathe?
Ved ikke hvor det kommer fra..
Men eva trio skriver:
• Ved anvendelse på induktion - der er en meget hurtig opvarmningskilde - må gryder og pander aldrig opvarmes uden indhold, da det kan beskadige kogegrejet.
Og det er også det min far fik at vide dengang.. Men kan godt forstå det, hvis man bruger boost funktionen..
http://www.evasolo.com/productinfo/256128/
Det samme skriver Le Creuset om deres 3-ply pander.
http://www.lecreuset.dk/Brugsanvisninger/3-ply-rus...
(fantastiske pander btw!)
http://www.lecreuset.dk/Brugsanvisninger/3-ply-rus...
(fantastiske pander btw!)
Jeg har bare svært ved at forestille mig, hvordan et tyndt lag olie skulle redde en stegepande fra den sikre død.
Jeg ved godt at væske leder varmen lettere bort fra overfladen, men jeg kan ikke se hvordan det skal gøre hele forskellen, medmindre varmekilden er helt til grin til at starte med.
Jeg ved godt at væske leder varmen lettere bort fra overfladen, men jeg kan ikke se hvordan det skal gøre hele forskellen, medmindre varmekilden er helt til grin til at starte med.
Jakob Jakobsen (15901) skrev:Jeg bruger selv rapsolie, som er relativt sundt, samt har et højt røgpunkt.
Olivenolie er bedre, og har et højere røgpunkt. Just sayin'
MiniatureZeus (15904) skrev:Tror det er fordi at mange har fået at vide, at man ikke må opvarme panden uden der er noget på. Det har jeg i hvert fald hørt en del sige, faktisk også da min far fik et induktionskomfur for 4-5 år siden..
Scanpan anbefaler, at man ikke skruer højere op end til 4 ud af 6 til at varme panden op, når den er varm kommes fedtstof på, smeltes af (altså, you know), og så kan man gøre hvad man vil, rent temperaturmæssigt.
Ja forestiller mig også det er noget med, at hvis du varmer en slip-let pande for hårdt op, og så kommer smør på, så kan proteinet i smørret ødelægge slip-let-laget.
Men bliver lige nød til at finde min Mauviel kobber pande og se hvad der står i instruksionsbogen (oh yeah, den har en instruktionsbog på over 30 sider eller sådan noget! Og så er den lavet på min fødselsdag af en franskmand der hedder Daniel, lige som mig!) om den. For er 100 pct. sikker på de nævner det, og den har ikke slip-let..
Bliver dog først i morgen da den er pakket ned..
Men bliver lige nød til at finde min Mauviel kobber pande og se hvad der står i instruksionsbogen (oh yeah, den har en instruktionsbog på over 30 sider eller sådan noget! Og så er den lavet på min fødselsdag af en franskmand der hedder Daniel, lige som mig!) om den. For er 100 pct. sikker på de nævner det, og den har ikke slip-let..
Bliver dog først i morgen da den er pakket ned..
okay? Hvad er det for en omgang lad os proppe vores kød i ovnen snak?
En god engelsk bøf:
1: Lad bøffen få stuetemperatur
2: Lige inden du propper den på panden krydder du den
3: Du giver den ca. 4 min på hver side
4: Du lader den hvile i nogenlunde samme tid som den har stegt.
5: En dejlig rød bøf.
Men hvis vi snakker kyllingfillet:
1: lad kødet få stuetemperatur
2: krydder kødet
3: giv det en 8 min på hver sidde ved middeltemperatur eller til det er gennemstegt
4: mad.
Når man netop ikke rører ved kødet udvikler det en ganske fin stegeskorpe selv ved lavere temperaturer. Hvis man hele tiden vender på sit kød steger du hele tiden på forskellige sider og det tager det længere. Og hvis det er en god engelsk bøf( enten af mørbrad eller højreb), er alt over 5-6 min drab af det gode kød. Jeg mener en gennemstegt bøf er bare spild, og hvis kødet ikke er godt nok til en god bøf, så skær det ud og lav en gryderet. Så er kødet fint så længe det er skært kød.
Alt dette er noget jeg har lært af min gode fader, som er uddannet slagter.
En god engelsk bøf:
1: Lad bøffen få stuetemperatur
2: Lige inden du propper den på panden krydder du den
3: Du giver den ca. 4 min på hver side
4: Du lader den hvile i nogenlunde samme tid som den har stegt.
5: En dejlig rød bøf.
Men hvis vi snakker kyllingfillet:
1: lad kødet få stuetemperatur
2: krydder kødet
3: giv det en 8 min på hver sidde ved middeltemperatur eller til det er gennemstegt
4: mad.
Når man netop ikke rører ved kødet udvikler det en ganske fin stegeskorpe selv ved lavere temperaturer. Hvis man hele tiden vender på sit kød steger du hele tiden på forskellige sider og det tager det længere. Og hvis det er en god engelsk bøf( enten af mørbrad eller højreb), er alt over 5-6 min drab af det gode kød. Jeg mener en gennemstegt bøf er bare spild, og hvis kødet ikke er godt nok til en god bøf, så skær det ud og lav en gryderet. Så er kødet fint så længe det er skært kød.
Alt dette er noget jeg har lært af min gode fader, som er uddannet slagter.
Jakob Jakobsen (15901) skrev:Kokosolie er noget af det mest usunde olie man kan bruge til madlavning, så det vil jeg ikke anbefale. Dog synes jeg det er det eneste der giver den rigtige smag til hjemmelavede popcorn.
Majsolie FTW!
Mnc (15905) skrev:Man må ikke opvarme metalgenstande, uden at der er et tyndt lag af planteolie, på deres overflader? :P
Ved at have olie/fedtstof på panden under opvarmningen, så risikerer man ikke at evt. teflonbelægning får det for varm. For så er det oliens/fedtstoffets kogepunkt der mere eller mindre sætter maks. temperatur.
Mark Jensen forstår ikke andres logik
"Rigtige mænd steger i smør!"
"Min kone er åbenbart en rigtig mand...."
Hvorfor er denne logik-fejl så udbredt? Man kan næsten ikke komme med et udsagn med den logiske konstruktion "medfører", uden en eller anden tror det også gælder den anden vej.
"Vand er flydende" - "Så må mælk være vand"
Eller er jeg den eneste som ikke synes det er sjovt nok til at tro at det er ren joke hver gang?
Hvorfor er denne logik-fejl så udbredt? Man kan næsten ikke komme med et udsagn med den logiske konstruktion "medfører", uden en eller anden tror det også gælder den anden vej.
Eller er jeg den eneste som ikke synes det er sjovt nok til at tro at det er ren joke hver gang?
myplacedk (15915) skrev:"Rigtige mænd steger i smør!"
Undrer mig mere over, hvorfor rigtige mænd skulle lade sig stege til at starte med, det giver overhovedet ingen mening, det lyder faktisk usandsynligt dumt.
myplacedk (15915) skrev:Mark Jensen forstår ikke andres logik
"No true Scotsman" er en ganske udbredt fallacy, men lang fra den mest udbredte...anekdote-fallacies er meget mere udbredt...
terracide (15917) skrev:myplacedk (15915) skrev:Mark Jensen forstår ikke andres logik
"No true Scotsman" er en ganske udbredt fallacy, men lang fra den mest udbredte...anekdote-fallacies er meget mere udbredt...
Hvad har det at gøre med det Myplacedk skrev?
Jeg forsøger såmænd bare at opklare, om du er klar over, hvad No true Scotsman betyder. Det virker ikke rigtig sådan, vel?
Also, butthurt Henrik er butthurt. Great success!
Also, butthurt Henrik er butthurt. Great success!
terracide (15925) skrev:Nej jeg vil ikke være din kæreste...now find another leg to hump *shrugs*
I er praktisk talt allerede gift, så det er lidt sent at ytre, at du ikke er til analsex efter Lingies gentagende buttfucks af dig.
PS: Lad være med at bukke dig ned efter sæben i badet. Det kan medfører... Øhrm, komplikationer.
XorpiZ (15927) skrev:Man kan altid lure hvornår Henny har failet.
Når han tyer til ord som faggot, bruger smileys for at virke ovenpå og den slags - så ved man, at han sidder derhjemme og tæver kæresten, fordi han tog fejl igen.
Man kan altid mærke når du er butthurt, sårpis :)
Der er tilsynelande ingen på newz.dk, der har læst Logik og argumentationsteori - En Introduktion
Kan vi få de danske udtryk på bordet, fallacies, strawmand, inverted scotsman, disapproving goat, the goofball defence - det klinger ikke så godt.
Kan vi få de danske udtryk på bordet, fallacies, strawmand, inverted scotsman, disapproving goat, the goofball defence - det klinger ikke så godt.
Hvad fanden havde du forventet?
Hvis vi ikke alle havde en forfejlet akademisk karriere og i stedet var endt som 1st level-supporter (Den er til dig, Jobs) hos Fullrate, sad vi ikke på nettet i vores forældres kældre, blege som børn, der har leget med durummel, og stadig stinkende af sved, egne seksuelle kropsvæsker and whatnot.
Kort svar: Nej.
Nå... Det minder mig om, at jeg skal have en kop kaffe og noget hudkræft. Vi ses i solen, bøsser. Jeg er på CSS i den hemmelige have, hvis I vil underholdes de næste par timer.
Hvis vi ikke alle havde en forfejlet akademisk karriere og i stedet var endt som 1st level-supporter (Den er til dig, Jobs) hos Fullrate, sad vi ikke på nettet i vores forældres kældre, blege som børn, der har leget med durummel, og stadig stinkende af sved, egne seksuelle kropsvæsker and whatnot.
Kort svar: Nej.
Nå... Det minder mig om, at jeg skal have en kop kaffe og noget hudkræft. Vi ses i solen, bøsser. Jeg er på CSS i den hemmelige have, hvis I vil underholdes de næste par timer.
Steve Jobs (15932) skrev:Der er tilsynelande ingen på newz.dk, der har læst Logik og argumentationsteori - En Introduktion
I know, right.
LinguaIgnota (15934) skrev:Steve Jobs (15932) skrev:Der er tilsynelande ingen på newz.dk, der har læst Logik og argumentationsteori - En Introduktion
I know, right.
jeg har med vilje holdt mig fra den tråd, og det kan jeg så blive ved med, efter besøget til det nok eneste interessant indlæg.
#15933 Kom til Stella Polaris på Søndag, jeg har et job, der skal passe på hverdage. Jeg er desværre ikke 1. level supporter :,(
Nu skal i prøve at hjælpe mig igen (og sandsynligvis fejle!)
Min søster kan købe toldfrit i Danmark fordi hun er... Lad mig bare kalde hende gurker inden i gør det.
Derfor beder hun altid om en momskvittering ved beløb på over 300 kr (minimumsgrænse eller noget).
På den normale kvittering står der heraf moms 25% - 75 kr. på køb for 300 kr.
På momskvitteringen står der tilgengæld 36 kr., hvilket jo kun svarer til 12%.
Hvad skyldes dette?
Min søster kan købe toldfrit i Danmark fordi hun er... Lad mig bare kalde hende gurker inden i gør det.
Derfor beder hun altid om en momskvittering ved beløb på over 300 kr (minimumsgrænse eller noget).
Hvad skyldes dette?
En kvittering hvor der kun står hvad du har betalt i moms??MiniatureZeus (15938) skrev:Hvad er en momskvittering? Der skal da også være specificeret moms på den normale kvittering.
fjols (15937) skrev:Nu skal i prøve at hjælpe mig igen (og sandsynligvis fejle!)
Hvad skyldes dette?
Mærkeligt ved at nogle varer og services i Sverige har en moms på 12% måske har danmark noget lignende
fjols (15937) skrev:På den normale kvittering står der heraf moms 25% - 75 kr. på køb for 300 kr.
Svjv. afhænger refusionens procentsats (13% - 19%) af den samlede størrelse på kostprisen.
Hvorfor denne variation ved jeg ikke, men jeg vil gætte på at en del af det skyldes gebyrer til virksomheden som varetager momsrefusionen for dig. Et ekssempel: Køber du for 300 DKK refunderer de 13%, men er det for 5.000 DKK refunderer de 19%.
MiniatureZeus (15938) skrev:Hvad er en momskvittering? Der skal da også være specificeret moms på den normale kvittering.
Det er den kvittering man afleverer i lufthavnen når man rejser ud af EU for at få sin moms tilbage.
DiZaster (15941) skrev:
Svjv. afhænger refusionens procentsats (13% - 19%) af den samlede størrelse på kostprisen.
Hvorfor denne variation ved jeg ikke, men jeg vil gætte på at en del af det skyldes gebyrer til virksomheden som varetager momsrefusionen for dig. Et ekssempel: Køber du for 300 DKK refunderer de 13%, men er det for 5.000 DKK refunderer de 19%.
Lyder meget sandsynligt. Jeg håber nogen kan uddybe det lidt.
DiZaster (15942) skrev:Er hun lækker?
Måske.
vandfarve (15926) skrev:PS: Lad være med at bukke dig ned efter sæben i badet. Det kan medfører... Øhrm, komplikationer.
Du må jo vide det.
Printermekka
En printer på arbejdet gør således - kalibrering hjælper intet. Nogen der har erfaringer med HP Color LaserJet og hvorfor de skal være så lamme? Hjælper det at true den?
Til dem der ikke fatter billedet: Sort er hvor den skal være, cyan er lidt længere nede, magenta endnu længere nede og gul alt for nede.
En printer på arbejdet gør således - kalibrering hjælper intet. Nogen der har erfaringer med HP Color LaserJet og hvorfor de skal være så lamme? Hjælper det at true den?
Til dem der ikke fatter billedet: Sort er hvor den skal være, cyan er lidt længere nede, magenta endnu længere nede og gul alt for nede.
Mark Jensen på tur i Finland!
Er der en finsk pendant til krak/dgs?
Fundet! Havde gemt sig mellem sofaen og sofapuden. Sammen med fjernbetjeningen..
Fundet! Havde gemt sig mellem sofaen og sofapuden. Sammen med fjernbetjeningen..
MiniatureZeus (15948) skrev:Mark Jensen på tur i Finland!
http://ixquick.com/dan/phone.html virker i rigtig mange lande
makloka (15949) skrev:MiniatureZeus (15948) skrev:Mark Jensen på tur i Finland!
http://ixquick.com/dan/phone.html virker i rigtig mange lande
Den virkede så ikke.. Men har fundet adressen og fået den bekræftet..
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.