mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det kan godt være, men det, jeg prøver at sige er at det op til spillets licensregler. At du må med nogle ting er ikke ens betydende med at du må med andre.
Det er ikke let når du redigerer dine svar efter jeg har svaret.
Jeg har før købt film på amazon.com, det er intet problem.
Og det med licensregler er jo netop det mit oprindelige spørgsmål lød på, så jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil hen med det.
Anyway, jeg gider ikke bruge mere tid eller krudt på denne diskussion. Jeg har fået de svar jeg skulle bruge og har købt spillet igennem den europæiske Steam efter Mr_Mo's klare og tydelige svar.
Jeg har før købt film på amazon.com, det er intet problem.
Og det med licensregler er jo netop det mit oprindelige spørgsmål lød på, så jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil hen med det.
Anyway, jeg gider ikke bruge mere tid eller krudt på denne diskussion. Jeg har fået de svar jeg skulle bruge og har købt spillet igennem den europæiske Steam efter Mr_Mo's klare og tydelige svar.
Lovligt, ulovligt, meh.
Så vidt jeg ved er det indholdsudbyderen's hovedpine, om det er lovligt eller ulovligt for dig at have/bruge <indhold> i <land>.
Det er vel derfor at (eksempelvis) Spotify skriver
Bryder man så deres "Terms and Conditions for Use", så forbeholder de sig retten til, at udelukke din bruger fra deres service.
Så vidt jeg ved er det indholdsudbyderen's hovedpine, om det er lovligt eller ulovligt for dig at have/bruge <indhold> i <land>.
Det er vel derfor at (eksempelvis) Spotify skriver
http://www.spotify.com/int/legal/end-user-agreement/ skrev:13.8
For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation) [...] circumvent any territorial restrictions applied by Spotify
Bryder man så deres "Terms and Conditions for Use", så forbeholder de sig retten til, at udelukke din bruger fra deres service.
Mnc (15355) skrev:Lovligt, ulovligt, meh.
Det er vel derfor at (eksempelvis) Spotify skriverhttp://www.spotify.com/int/legal/end-user-agreement/ skrev:13.8
For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation) [...] circumvent any territorial restrictions applied by Spotify
Det er ulovligt at besidde copyright beskyttet materiale uden at have en aftale med rettighedshaveren, og det er dit ansvar at dokumentere aftalen. Med andre ord, er aftalen ikke gyldig, når det gælder en borger, udenfor <land> hvis <land> er en betingelse. Med hensyn til resten af EULA'en, så er det producentens problem, ja.
Og det er vel en grund til at man kan bryde denne regionskodning lovligt i DK. Det er fordi det er lovligt at købe og medbringe DVD'er til personligt brug fra fx USA (du må fx ikke videresælge). Husk at EULA ikke står over dansk lovgivning i DK.Zhadow (15350) skrev:Desuden er der en grund til at filmafspillere har regionskodning.
Zhadow (15353) skrev:Det kan godt være, men det, jeg prøver at sige er at det op til spillets licensregler. At du må med nogle ting er ikke ens betydende med at du må med andre.
Igen DK's lovgivning står over en EULA.
Zhadow (15356) skrev:Det er ulovligt at besidde copyright beskyttet materiale uden at have en aftale med rettighedshaveren, og det er dit ansvar at dokumentere aftalen. Med andre ord, er aftalen ikke gyldig, når det gælder en borger, udenfor <land> hvis <land> er en betingelse. Med hensyn til resten af EULA'en, så er det producentens problem, ja.
De kan ikke sagsøge dig for at have fulgt dansk lovgivning. Dvs. ophavsmanden til den amerikanske DVD kan ikke sagsøge dig for brud på ophavsret, selvom aftalen/EULA'en klart og tydelig siger at DVD'en ikke må bruges i andre regioner end USA og at regionskoden ikke må brydes. Ligeledes kan spotify ikke sagsøge dig.
Men de må gerne banne dig eller stoppe med at sælge DVD'er til dig, for at du ikke overholder aftalen. Men deres EULA har ingen betydning i DK, hvor lovgivningen står øverst. Det er i hvert fald den opfattelse jeg har fået, fra det jeg har læst om regionskodning tidligere.
Mr_Mo (15357) skrev:Igen DK's lovgivning står over en EULA.
DKs lovgivning står over en EULA, men ikke over copyright.
Mr_Mo (15357) skrev:
Igen DK's lovgivning står over en EULA.
Tror stadigvæk at besværet med at få steam til at åbne din konto igen kommer til at koste mere end hvad man sparer ved at købe tingene i USA.
Man kan selvfølgeligt have en anden konto der giver spillene til din primære konto og på den måde spare lidt håndører, men det må man selv ligge at rode med.
Hvis jeg finder noget hvor jeg kan spare mange penge plejer jeg at kunne finde en amerikaner der er venlig nok til at købe det for mig.
Fjolle (15361) skrev:Tror stadigvæk at besværet med at få steam til at åbne din konto igen kommer til at koste mere end hvad man sparer ved at købe tingene i USA.
Steam er i sit gode ret at banne dig når du ikke følger deres betingelser. Men du har ikke lavet noget ulovligt, altså brudt nogen paragraffer. Så du kan nok glemme alt om at få den konto genåbnet.
Mr_Mo (15359) skrev:Kilde? Hvad sker der hvis man bryder copyright-lov gældende i USA, men er indenfor lovens rammer i DK?!?
Det må du selv søge på. Vi har en masse samarbejde omkring copyright, patenter og varemærker med det meste af verden. Patenter søger man dog i de enkelte lande/regioner.
Zhadow (15363) skrev:Det må du selv søge på. Vi har en masse samarbejde omkring copyright, patenter og varemærker med det meste af verden. Patenter søger man dog i de enkelte lande/regioner.
Seriøst? Lad mig fortælle dig hvad der sker, når du ikke bryder dansk lovgivning: intet.
Grunden til at du ikke må videresælge en DVD købt i fx USA (parallelimport), er pga et EU direktiv. Men der bryder du altså gældende dansk lov, da denne er inkluderet i loven om ophavsret. Ja, vi har samarbejder med resten af verden, men deres love har ingen betydning i DK - her er det dansk lov der gælder.
Zhadow (15365) skrev:Så du mener ikke at man kan sagsøge en dansk statsborger for at bryde loven i et andet land?
Hvis jeg bryder en amerikansk lov, men er i Danmark på det tidspunkt, så er der ingen strafmulighed. For at man kan dømmes for at overtræde en lov skal man være i pågældende land på tidspunktet.
Alrekr (15366) skrev:Hvis jeg bryder en amerikansk lov, men er i Danmark på det tidspunkt, så er der ingen strafmulighed. For at man kan dømmes for at overtræde en lov skal man være i pågældende land på tidspunktet.
Reality would like a word:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8177561.stm
Igen er uvidenhed og løgne forsvaret for nasseri...
Zhadow (15365) skrev:Så du mener ikke at man kan sagsøge en dansk statsborger for at bryde loven i et andet land?
Jeg forstår ikke dit indlæg?
Hvis du, en dansk statsborger, tager til USA og bryder loven, så kan du blive sagsøgt. Det er vel indlysende, du skal have diplomatisk immunitet for at kunne slippe af med det.
Men hvis du, en dansk statsborger, bliver i dit egen land og bryder loven i et andet land. Fx en kvinde der kører i en bil, det må man ikke i Saudi Arabien, så kan Saudi Arabien ikke sagsøge dig for at have kørt bil i DK, hvis du nu havde været en kvinde. Selvom du altså bryder loven i et andet land.
Men du må komme med et specifik eksempel der omhandler ophavseret. Fx er det jo ham den britiske autist der har brudt loven (både den britiske, men også den amerikanske) for at have brudt ind i pentagon. USA vil have ham udleveret, så de kan retsforfølge ham i USA. Men der er jo handlingen ikke lovligt ifølge britisk lov. I Danmark er det derimod LOVLIGT at fjerne spærringen, ligesom der er LOVLIGT at køre bil hvis du har en gyldig kørekort - selvom du er kvinde.
terracide (15367) skrev:Reality would like a word:
Som det skrives på BBC er en af betingelserne for udlevering, at:
Offence must be punishable by one year or more in jail in both countries
Det gælder altså ikke handlinger der er lovlige i Storbritannien.
Igen er uvidenhed og løgne angreb for nasseri fra Terra...
terracide (15367) skrev:Reality would like a word:
Jeg har samme holdninger om pirater som du har, terracide. Jeg holder dem bare for mig selv.
Men jeg er nødt til at komme med den her: Der er en væsentlig forskel på at bryde spærringen på DVDer og bryde ind i Pentagons IT-systemer. Uanset om begge dele er en overtrædelse af gældende lovgivning.
Du vil altid kunne finde undtagelser for reglen. Men jeg ville ikke kunne straffes for at vinterbade eller gå i biografen lige efter at jeg havde spist hvidløg, bare fordi det er ulovligt i Indiana!
Mr_Mo (15369) skrev:terracide (15367) skrev:Reality would like a word:
Som det skrives på BBC er en af betingelserne for udlevering, at:
Det er bare pissetræls når du læser de links folk argumenterer med:(
Zhadow (15372) skrev:Det internationale copyright samarbejde.
What about it? Jeg skal nok lade vær med at være pissetræls og læse dit link, så kan du fortælle mig hvorfor den er relevant i forbindelse med vores debat.
Et spørgsmål til dig Zhadow: tror du virkelig at man i Danmark udleverer folk til andres lande retssystemer, grundet en lovlig handling i Danmark?
Mr_Mo (15373) skrev:Et spørgsmål til dig Zhadow: tror du virkelig at man i Danmark udleverer folk til andres lande retssystemer, grundet en lovlig handling i Danmark?
Hvor har jeg påstået det? Jeg siger at du kan straffes for at bryde ophavsretten i et andet land. Jeg siger ikke at straffen ikke er under dansk lov. Der bare retslige samarbejder, der gør at du kan straffes for at bryde loven i et andet land, også selvom du gør det fra Danmark. Det gør loven international, og ikke specifikt dansk.
Udlevering sker i grove tilfælde, mens du sagtens kan køre sager i borgerens land, uden udlevering.
Du mener at du kan blive sagsøgt og dømt in absentia i fx USA. Vel, i USA er processer in absentia ikke tilladt. Så det eksisterer 2 muligheder for straf.
1. Danmark giver dig den.
2. Danmark udleverer dig til det amerikanske retssytem.
Så hvordan mener du at man får sit straf/dom?
Og du svarede ikke på hvad meningen #15372 var.
Mr_Mo (15375) skrev:Du mener at du kan blive sagsøgt og dømt in absentia i fx USA. Vel, i USA er processer in absentia ikke tilladt. Så det eksisterer 2 muligheder for straf.
Mening er at amerikansk copyright også gælder i Danmark pga. den traktat, jeg linkede til i #15372
Zhadow (15376) skrev:Mening er at amerikansk copyright også gælder i Danmark pga. den traktat, jeg linkede til i #15372
Det gør den ikke. WIPO er en international organisation med 24 internationale traktater, der er disse Danmark følger og IKKE amerikansk copyright lov. Fx har vi ikke de samme regler for fair use.
Og du svarede ikke på om du mener at Danmak giver dig straffen eller udleverer dig for en lovlig (i Danmark) handling.
Mr_Mo (15377) skrev:Og du svarede ikke på om du mener at Danmak giver dig straffen eller udleverer dig for en lovlig (i Danmark) handling.
Danmark give dig straffen, og ja, copyright/fair use reglerne er danske, men har du ikke en juridisk gyldig aftale med rettighedshaveren, så bliver du straffet. Det vil sige at hvis du har en aftale, der specifikt siger at du har ret til at anvende/besidde emnet i USA, så har du ikke ret til at anvende/besidde emnet i Danmark.
Straffen skal være meget alvorlig, hvis du skal udleveres. Ellers straffes du i Danmark.
Zhadow (15378) skrev:Danmark give dig straffen
For brud på hvilken lov? For brud på hvilken paragraf?
Man kan ikke bare uddele straf som det behager en.
Zhadow (15378) skrev:Det vil sige at hvis du har en aftale, der specifikt siger at du har ret til at anvende/besidde emnet i USA, så har du ikke ret til at anvende/besidde emnet i Danmark.
Men i Danmark må man gerne købe en kodet DVD til personligt brug og bryde regionskodningen og se indholdet, selvom man ikke kan gøre det land X.
Jeg tror ikke der findes på europæisk eller internationalt plan fælles regler for, om en forbruger må købe en regionskodet DVD fra et andet land og bryde denne i sit egen hjemland. Det er derfor reglerne i de enkelte lande, der afgør, om det er lovligt eller ej. Så nej, du kan ikke få en straf, selvom det skulle være ulovligt i USA.
En modificering af mit oprindelige spørgsmål til dig Zhadow: Tror du virkelig at man i Danmark straffer folk i hendhold til andres landes love, selvom handlingen er fuldstænding lovlig i henhold til gældende dansk lov?
Mr_Mo (15379) skrev:Tror du virkelig at man i Danmark straffer folk i hendhold til andres landes love, selvom handlingen er fuldstænding lovlig i henhold til gældende dansk lov?
For satan, hvor skulle jeg stenes længe, hvis et eller andet sharialand henvendte sig. Fy for pokker. Hænges, skydes, hjul og stejle og hvad de ellers finder på.
Mr_Mo (15379) skrev:En modificering af mit oprindelige spørgsmål til dig Zhadow: Tror du virkelig at man i Danmark straffer folk i hendhold til andres landes love, selvom handlingen er fuldstænding lovlig i henhold til gældende dansk lov?
Det er et vurderingsspørgsmål, som afgøres i retten. Vi har udleveringsaftaler med diverse lande.
Men igen, det er din bevisbyrde, og der er ingen undtagelser, der giver dig ret til at besidde den amerikanske produkter med copyright uden eksplicit ret fra rettighedshaveren eller implicit ret gennem samhandelsaftaler.
Steve Jobs (15380) skrev:For satan, hvor skulle jeg stenes længe, hvis et eller andet sharialand henvendte sig. Fy for pokker. Hænges, skydes, hjul og stejle og hvad de ellers finder på.
Danmark udleverer ikke borgere til andre lande, hvis de risikerer dødsstraf.
Zhadow (15381) skrev:Men igen, det er din bevisbyrde, og der er ingen undtagelser, der giver dig ret til at besidde den amerikanske produkter med copyright uden eksplicit ret fra rettighedshaveren eller implicit ret fra gennem samhandelsaftaler.
Det ville ikke være noget problem, som kulturminesteriet siger:
http://kum.dk/Infokiosk/Film/Parallelimport/ skrev:Den enkelte forbruger kan således frit importere fx dvd-film, som han eller hun har købt i et andet land, til sig selv. Det bemærkes i den forbindelse, at ophavsretsloven heller ikke indeholder regler, der understøtter regionskodning; fx er det ikke efter ophavsretsloven ulovligt at bryde regionskoder eller at modificere dvd-afspillere således, at de kan afspille film fra andre regioner.
Sagen vil jo bare blive afvist, hvis jeg bliver sagsøgt for noget der er lovligt. Jeg kan som en lovlydig dansker bosiddende i Danmark ikke gå rundt og bekymre mig over hvilke love jeg bryder i udlandet.
Zhadow (15381) skrev:Det er et vurderingsspørgsmål, som afgøres i retten. Vi har udleveringsaftaler med diverse lande.
Vurdering er og vil være, at borgeren har ikke lavet noget ulovligt. Case closed. Den danske lov gælder i den danske ret. Som Terras link viser, vil briterne ikke gå med til at udlevere uskyldige folk til USA - og det kan jeg egentlig godt forstå.
Nævn én enkelt aftale, hvor DK går med til at udlevere uskyldige borgere. Bare én. Altså virkelig, én aftale eller sag hvor det er sket. Det skal bare én sag til at overbevise mig at du har ret.
Ellers er sagen, at jeg har ret og du tager fejl.
Mr_Mo (15369) skrev:Som det skrives på BBC er en af betingelserne for udlevering, at:
Så du tror en fallacy kan redde dig?!
Læg mærke til hvad Alrekr skriver
Alrekr (15366) skrev:Hvis jeg bryder en amerikansk lov, men er i Danmark på det tidspunkt, så er der ingen strafmulighed. For at man kan dømmes for at overtræde en lov skal man være i pågældende land på tidspunktet.
Det passer jo ikke da hackeren var i UK, da han hackede i USA.
Shifting the goalposts er til grin...og blvier virkelig til grin når det forsøgessom et "punk".
Hvad så er endnu sørgeligere er når folk med lav I.Q. så tror at fallacien er gyldig for dem også:
snesman (15371) skrev:Det er bare pissetræls når du læser de links folk argumenterer med:(
Man kan så kigge i de ratings folk har givet de omtalte indlæg...og så se hvor stor lav I.Q. klubben af rygklappere er...
Mr_Mo (15383) skrev:Sagen vil jo bare blive afvist, hvis jeg bliver sagsøgt for noget der er lovligt. Jeg kan som en lovlydig dansker bosiddende i Danmark ikke gå rundt og bekymre mig over hvilke love jeg bryder i udlandet.
Hvad fanden har det med software at gøre? Du linker til en udtalelse om film.
Mr_Mo (15383) skrev:Ellers er sagen, at jeg har ret og du tager fejl.
Sagen er at det ikke er sort/hvidt, selvom du gerne vil have det til at være det. Problemet er at vi ikke har en komplet mapping af alle danske love til alle amerikanske/whatever love
Zhadow (15385) skrev:Hvad fanden har det med software at gøre? Du linker til en udtalelse om film.
DVD er film og ikke software ;) Prøv at lav en søgning på DVD på siden, det er jo hvad vi har diskuteret kære ven :-)
Hvis det explicit fremgår af den aftale du har købt den DVD, at du ikke må bryde regionskodningen, så har den EULA/juridiske gyldige aftale med ophavsmanden/landets lov osv. ikke noget at sige i DK, hvor det er på sort og hvidt står at det er lovligt at bryde regionskodningen.
Zhadow (15385) skrev:Sagen er at det ikke er sort/hvidt, selvom du gerne vil have det til at være det
Det er sort/hvidt: kan man blive straffet for noget der ikke er ulovligt i hendhold til dansk lovgivning i Danmark eller blive udleveret til et andet land? Svaret er, på sort og hvidt, et klart nej.
Mr_Mo (15386) skrev:DVD er film og ikke software ;) Prøv at lav en søgning på DVD på siden, det er jo hvad vi har diskuteret kære ven :-)
Hvorfor snakker du om film, når diskussionen omhandler software?
terracide (15384) skrev:Så du tror en fallacy kan redde dig?!
Nej, jeg ved det kun kan redde dig...
terracide (15384) skrev:Læg mærke til hvad Terracide skriverterracide (15367) skrev:Igen er uvidenhed og løgne forsvaret for nasseri...
Mener du autisten nasset på Pentagon og NASA?
nej, det var selvfølgelig et svar på diskussionen om hvorvidt man kunne få ting billigere ved at bryde andres lands love, men følge dansk lovgivning.
Så igen er uvidenhed og løgne angreb for nasseri fra Terra...
Gider ikke rigtigt en diskusssion med dig, da du kun er ude på at trolle.
Zhadow (15387) skrev:Hvorfor snakker du om film, når diskussionen omhandler software?
Nej. Få styr på diskussionen.
Diskussionen omhandler hvorvidt et andet land kan sagsøge dig for at følge gældende dansk lovgivning. Mit diskussion med dig starter i #15357 og der bruger du selv DVD-afspilleres regionskodning som eksempel.
Tilføjelse: Desuden er en af hovedpunkterne i vores dikussion copyright beskyttet materiale, derfor var det en relevant eksempel du kom med DVD og regionskodning :-)
Mr_Mo (15388) skrev:Nej, jeg ved det kun kan redde dig...terracide (15384) skrev:Læg mærke til hvad Terracide skriverterracide (15367) skrev:Igen er uvidenhed og løgne forsvaret for nasseri...
Mener du autisten nasset på Pentagon og NASA?
nej, det var selvfølgelig et svar på diskussionen om hvorvidt man kunne få ting billigere ved at bryde andres lands love, men følge dansk lovgivning.
Så igen er uvidenhed og løgne angreb for nasseri fra Terra...
Gider ikke rigtigt en diskusssion med dig, da du kun er ude på at trolle.
Nej, nu snakker du udenom igen....du kan sagtens sidde i DK, overtræde loven i USA...og så blive stillet til ansvar for det i USA...det var hvad det hele handlede om før du begyndte på dit mundlort...og det er stadig hvad det handler om...på trods af dine sidespring.
Terra - Reality bites...
terracide (15390) skrev:og så blive stillet til ansvar for det i USA...
Jo, men det kræver at du rejser frivilligt til USA. Som jeg har skrevet, i USA er processer in absentia ikke tilladt og Danmark vil ikke udlevere dig til USA, ej heller vil de give dig en straf. Du har selvfølgelig ret, er du så dum at bryde et lands lovgivning og senere tage derhen, så fortjener du vel også at få en straf :)
Mark "Varm luft" Jensen:
Hvordan virker de portale affugtere? Har de kompressor eller lign til at køle luften ned med så fugten kan kondensere?
Hvordan virker de portale affugtere? Har de kompressor eller lign til at køle luften ned med så fugten kan kondensere?
#15390: Bortset fra at dit link omhandler udlevering af en person. Dét kan kun forekomme hvis du overtræder loven i begge lande, og straffen er over ét år. Ellers skal de finde dig, når eller hvis du ankommer til landet, ellers kan de ikke røre dig.
Dit link er med andre ord ubrugeligt, da situationen er en helt anden.
Dit link er med andre ord ubrugeligt, da situationen er en helt anden.
Er den 'store' 21,5" iMac pengene værd, i forhold til den 'lille' 21,5" iMac?
Link: http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/fam...
Link: http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/fam...
Forskellen er på 2200 kr. men komponenternes pris når ikke en gang op på 1000 kr. forskel. Men har du pengene så får du jo både mere plads, en hurtigere gfx og processor. Så det kommer an på dine behov, men ingen tvivl om at Apple tager overpris :)
Men den store version koster 10.5K med studierabat, hvis du skulle være studerende eller kende en? ;) Der inkluderes nemlig en gavekort på 550 Kr. som man kan bruge på App store eller itunes (i hvert fald hos studerende der går på AU).
Forskellen er på 2200 kr. men komponenternes pris når ikke en gang op på 1000 kr. forskel. Men har du pengene så får du jo både mere plads, en hurtigere gfx og processor. Så det kommer an på dine behov, men ingen tvivl om at Apple tager overpris :)
Men den store version koster 10.5K med studierabat, hvis du skulle være studerende eller kende en? ;) Der inkluderes nemlig en gavekort på 550 Kr. som man kan bruge på App store eller itunes (i hvert fald hos studerende der går på AU).
Hvis du er studerende på SDU, koster den store udgave 9.855,- ;)
Der er små 1940,- i forskel fra den store til den lille, med den rabat jeg får.
http://dl.dropbox.com/u/7437903/iMac%20Priser.png
Mere om jeg virkeligt får så meget ud af den. Den skal bruges som supplement til min MacBook Air 13" og til at konventere film.
Hvis du er studerende på SDU, koster den store udgave 9.855,- ;)
Der er små 1940,- i forskel fra den store til den lille, med den rabat jeg får.
http://dl.dropbox.com/u/7437903/iMac%20Priser.png
Mere om jeg virkeligt får så meget ud af den. Den skal bruges som supplement til min MacBook Air 13" og til at konventere film.
Dreadnought (15392) skrev:Mark "Varm luft" Jensen:
Hvis du ikke får svar snart, spørger jeg min far en af dagene. Han ved det helt sikkert, da mine forældre har en del og bruger dem jævnligt.
Har du én selv? Kan du ikke forsigtig prøve at skille den ad?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.