mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Ronson (15303) skrev:Lad være med at handle i Fakta hvis du behøver hjælp fra personalet. Snak med din kommune hvis du behøver en pædagog ved din side for at købe ind.
Jeg behøver hjælp til at betale, idet fakta ikke har selvbetjeningskasser. Og det er (også) der at personalet har udfordringer...
Jeg vil skyde på 1000-1100 kroner for en Taxa.
dine ~50 km vs mine ~37 km, som kostede ~800.
Nemmeste måde med offentlig synes at være, at tage en bus fra lufthavnen til Vejle, dernæst toget til Fredericia.
Det vil tage en time til fem kvarter, men være noget billigere.
Medmindre det er et kampåndsvagt tidspunkt du lander på, så ville jeg overveje offentlig.
dine ~50 km vs mine ~37 km, som kostede ~800.
Nemmeste måde med offentlig synes at være, at tage en bus fra lufthavnen til Vejle, dernæst toget til Fredericia.
Det vil tage en time til fem kvarter, men være noget billigere.
Medmindre det er et kampåndsvagt tidspunkt du lander på, så ville jeg overveje offentlig.
Kris (15312) skrev:Mark Jensen skal med måske offentlig transport
Hvad er den nemmeste måde at komme fra Billund Luftshavn til Fredericia?
Hvad koster det evt. i taxa?
Det koster ca. 350 kr. i taxa fra Legoland til Vejle Banegård. Nok ca. samme pris for Lufthavnen -> Vejle Banegård. Fra Vejle til Fredericia, lidt kortere afstand. Så 600-650 kr. er nok ikke et galt gæt. Det var så det nemmeste.
Bus fra Billund Lufthavn til Vejle Banegård: ca. 72 kr.* Tog fra Vejle til Fredericia: 48 kr. Tro i øvrigt ikke på Mnc, 1 time til fem kvarter forudsætter at du er heldig.
*Rejseplanen kan ikke beregne turen, da den går gennem to takstzoner, men det var hvad vi kunne blive enige om herhjemme (konen har arbejdet i Billund dengang vi boede i Vejle).
Ronson (15303) skrev:Lad være med at handle i Fakta hvis du behøver hjælp fra personalet. Snak med din kommune hvis du behøver en pædagog ved din side for at købe ind.
Lad mig gætte.. TerrorSucker er taget på ferie, og du er vikar?! B~)
Det var udfra en søgning på rejseplanen, for tidspunktet hvor han stillede spørgsmålet.Alrekr (15317) skrev:Tro i øvrigt ikke på Mnc, 1 time til fem kvarter forudsætter at du er heldig.
Mandag eftermiddag, vil det tage 59-71 minutter.
Hva tid regner du med at lande, Kris?
Du kan evt. bruge linket opover, og indtaste dato og tid i bunden.
Mark Jensen er blevet glemsom
Da jeg gik i skole var der på et tidspunkt en fra klassen der havde en CD fra "Komputer for alle" med, der hed 100 af verdens bedste SPIL, og der er et af spillene derpå jeg har lyst til at spille igen, men jeg kan ikke huske hvad det hedder.
Er der nogen der ligger inde med en oversigt over spillene på den CD?
Da jeg gik i skole var der på et tidspunkt en fra klassen der havde en CD fra "Komputer for alle" med, der hed 100 af verdens bedste SPIL, og der er et af spillene derpå jeg har lyst til at spille igen, men jeg kan ikke huske hvad det hedder.
Er der nogen der ligger inde med en oversigt over spillene på den CD?
pewbe (15321) skrev:Er der nogen der ligger inde med en oversigt over spillene på den CD?
http://komputer.dk/forum - Spørgsmål kan godt nok kun stilles af abonnenter. (Løsning: Opret abonnent, log ind, spørg, og udnyt derefter 14 dages fortrydelsesret på fjernsalg).
Det ser i øvrigt ud til, at du kan søge i CDer vha.
http://komputer.dk/om-bladet/cd/cd-XX-YYYY
hvor XX er CD-nummer og YYYY er årstal.
fjols (15325) skrev:Er der nogen grund til ikke at købe sine spil fra steam igennem en amerikansk proxy og derved spare en masse penge?
Ikke udover at det sikkert strider imod spillets licensregler og derfor er ulovligt.
fjols (15327) skrev:Ulovligt er det vel næppe?
Jeg tænker mere på om ikke jeg er i min gode ret til at gøre det sålænge varen selvfølgelig ikke koster over 81 kr. eller hvad minimumsgrænsen nu er i Danmark før man skal betale alt muligt.
Ok, du kan få en dom for det, og blive tvunget til at betale erstatning, hvis vi skal kneppe fluer. Det er at downloade rettighedsbeskyttet materiale uden at overholde aftalen mellem dig og rettighedshaveren.
Tvivler på at det skulle være ulovligt. Paragraf 75C i ophavsretsloven gælder vist kun for DRM (det er i hvert fald blevet sagt i forbindelse med at det er lovligt at bruge spotify i DK).
Men hvis det strider mod steams licensregler, så kan du godt risikere at blive bannet og miste alle dine spil.
Men hvis det strider mod steams licensregler, så kan du godt risikere at blive bannet og miste alle dine spil.
fjols (15329) skrev:Hvis jeg bryder love, så vil jeg ikke, men hvis det bare er en EULA som muligvis ikke er gældende over dansk lovgivning så vil jeg gerne.
Her er det ikke bare en EULA, men også rettighederne til at have en kopi af spillet.
Zhadow (15328) skrev:Ok, du kan få en dom for det, og blive tvunget til at betale erstatning, hvis vi skal kneppe fluer.
Man kan ikke få dom for at gøre noget der ikke strider imod lovgivningen.
Zhadow (15328) skrev:Det er at downloade rettighedsbeskyttet materiale uden at overholde aftalen mellem dig og rettighedshaveren.
[...]
Her er det ikke bare en EULA, men også rettighederne til at have en kopi af spillet.
Det samme gælder Spotify, men det er lovligt at bruge i DK i følge eksperter.
Zhadow (15331) skrev:Her er det ikke bare en EULA, men også rettighederne til at have en kopi af spillet.
Men hvis jeg køber en fysisk kopi i en web butik så er der jo ingen problemer, så det med rettighederne er vist intet problem.
Mr_Mo (15330) skrev:Men hvis det strider mod steams licensregler, så kan du godt risikere at blive bannet og miste alle dine spil.
Tak for det. Det var hvad jeg ville vide.
Det ser ud til at det er imod deres regler. Vidste ikke man kunne blive bannet fra steam.
Er så ikke helt sikker på at det holder i følge dansk lovgivning. Nogen der ved mere om dette?
fjols (15333) skrev:Er så ikke helt sikker på at det holder i følge dansk lovgivning. Nogen der ved mere om dette?
Advokat om lovligheden af brug af Spotify med en udenlandsk konto. Om man bare kan erstatte Spotify med Steam ved jeg ikke:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/05/26/142900.htm?rss=true skrev:- Umiddelbart kan jeg ikke se, at det er ulovligt at skaffe sig adgang til Spotify via en udenlandsk konto. Selv om adgangen er en omgåelse, strider det næppe mod omgåelsesforbuddet § 75c - eller andre bestemmelser - i den danske ophavsretslov, siger Kasper Heine til DR Kultur.
.http://comon.dk/nyheder/ekspert-lovligt-at-bruge-spotify-i-danmark-1.361810.html skrev:Paragraf 75c i Ophavsretsloven gælder primært omgåelse af tekniske foranstaltninger, altså DRM-spærringer, som Hollywood og andre ophavshavere stiller krav til ved salg af film og musik
DSIII;
Fik lige muligheden for at spørge en bandit om den hurtigste vej til et sted...
Hvorfor findes det spørgsmål i et 'railroad-rpg' hvor man kun kan gå én vej ?
Fik lige muligheden for at spørge en bandit om den hurtigste vej til et sted...
Hvorfor findes det spørgsmål i et 'railroad-rpg' hvor man kun kan gå én vej ?
XorpiZ (15335) skrev:Kasper Heine ville jeg ikke stole på. Tjek evt. op på hans udtalelser om streaming.
Af en IT-advokat af være, så ved han meget lidt om IT.
Hmm... Han virker til at vide en masse om IT og ophavsret.
Nu har jeg læst de links jeg linker til og synes ikke at han skriver noget der er dumt?
Det er specifikt disse to jeg tænker på:
http://www.computerworld.dk/art/45461/nye-biograf-...
link2
edit:
linkfix pga. lorte-parser
http://www.computerworld.dk/art/45461/nye-biograf-...
link2
edit:
linkfix pga. lorte-parser
Hvad med dem?
Er det juridisk forkert?
Som det skrives i kommentaren, så er det sådan man har valgt at lave reglerne:
Tilføjelse: Derudover så er en artikel, som er en journalists fortolkning af advokatens ord, imo ikke grundlag nok til at afgøre kompetencen hos advokaten. Men jeg kender ham ikke, så det kan være at du har ret. Men helheden taget i betragtning, så ser han ud til at være kompetent.
Hvad med dem?
Det skyldes ifølge Kasper Heine, at streaming af ophavsretsligt beskyttet indhold rent juridisk er på linje med ulovlig download, fordi der typisk sker en eksemplarfremstilling i browser-cahchen, selv om det er en meget flygtig kopi.
"Enhver kopi er ophavsretligt set en kopi, selv om kopien forsvinder af sig selv efter meget kort tid. Så hvis streamingen indebærer, at der bliver taget en kopi af det streamede indhold på computeren - selv om lagringen kun er ganske kortvarig - så er det ulovligt at se indholdet, hvis det udbydes uden samtykke fra rettighedshaverne. Sådant ulovligt indhold kan kun afvikles lovligt af brugeren, hvis streamingen foretages uden eksemplarfremstilling," lyder det fra Kasper Heine.
Er det juridisk forkert?
Som det skrives i kommentaren, så er det sådan man har valgt at lave reglerne:
Underlige Danmark
Vores retssystem har valgt at fortolke reglerne derhen, at det ulovlige ikke er selve krænkelsen af ophavsretten (det at du ser kampen), men derimod, at du for at kunne se kampen, efterlader flygtige eksemplarer hist og pist.
Dermed er det ikke selve ophavsretten, du bliver knaldet på, men reglerne om eksemplarfremstilling.
Tilføjelse: Derudover så er en artikel, som er en journalists fortolkning af advokatens ord, imo ikke grundlag nok til at afgøre kompetencen hos advokaten. Men jeg kender ham ikke, så det kan være at du har ret. Men helheden taget i betragtning, så ser han ud til at være kompetent.
Det er mest det, at han skifter mening. Først mener han ikke, at der er tale om en kopi (hvilket indikerer, at han ikke ved hvordan streaming fungerer), og et halvt år senere mener han så pludselig, at det er en kopi. Om det er fordi han er blevet lært lidt om IT eller ej, ved jeg ikke, men det er ikke super-fedt imo.
Han siger i den første, at selv om der lagres en kopi, så vil den GODTROENDE bruger slippe af sted uden straf.
Vil en RTSP-stream lagres? Ikke i samme forstand som fx youtube hvor hele klippet er tilgengæligt selvom du afbrydes fra internettet. Afbrydes du fra en RTSP session, så kan du ikke se noget som helst. (Me think?)
Han siger jo stadig at streaming uden eksemplarfremstilling er lovligt et halvt år senere. Det må jo så betyde at denne mulighed eksisterer.
Al streaming er jo downloading. Så snart du får et enkelt bit fra internettet, så har du downloadet. Spørgsmålet er vel om det ligesom youtube lagres indtil du forlader websiden og derfor har fremstillet et midlertidig eksemplar.
Jeg kender ikke til det juridiske, men måske har han noget præcedens fra tidligere sager han bruger til at argumentere med. I sidste ende er det juraen og den juridiske fortolkning der er vigtig i retssalen. Ikke hvordan det rent teknisk forholder sig.
Men jeg er enig, det ser ud til at han skifter standpunkt i det halve år.
Han siger i den første, at selv om der lagres en kopi, så vil den GODTROENDE bruger slippe af sted uden straf.
Vil en RTSP-stream lagres? Ikke i samme forstand som fx youtube hvor hele klippet er tilgengæligt selvom du afbrydes fra internettet. Afbrydes du fra en RTSP session, så kan du ikke se noget som helst. (Me think?)
Han siger jo stadig at streaming uden eksemplarfremstilling er lovligt et halvt år senere. Det må jo så betyde at denne mulighed eksisterer.
Al streaming er jo downloading. Så snart du får et enkelt bit fra internettet, så har du downloadet. Spørgsmålet er vel om det ligesom youtube lagres indtil du forlader websiden og derfor har fremstillet et midlertidig eksemplar.
Jeg kender ikke til det juridiske, men måske har han noget præcedens fra tidligere sager han bruger til at argumentere med. I sidste ende er det juraen og den juridiske fortolkning der er vigtig i retssalen. Ikke hvordan det rent teknisk forholder sig.
Men jeg er enig, det ser ud til at han skifter standpunkt i det halve år.
Mr_Mo (15342) skrev:Han siger jo stadig at streaming uden eksemplarfremstilling er lovligt et halvt år senere. Det må jo så betyde at denne mulighed eksisterer.
Problemet er dette citat (fra Tele2 vs. IFPI, så vidt jeg kan se):
Efter ophavsretslovens § 2, stk. 2, anses som eksemplarfremstilling enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form.
Der skal altså intet til, før der er tale om eksemplarfremstilling.
Alrekr (15323) skrev:FYPMnc (15319) skrev:Det var udfra en søgning på rejseplanen, for tidspunktet hvorhanhun stillede spørgsmålet.
Yeah right, this is the internet!
Kris (15320) skrev:Mnc:
Vi regner med at lande 15:50 - så det bliver nok tog/bus herefter.
Så må vi se om vi kan nå det på 30 min eller om vi skal vente en lille times tid.
Kan jo også være man liiige skal have en fransk hotdog for første gang i 7 måneder! :O
Da bussen går 16:21 og 16:35 passer det jo nok meget godt.
Man skal lige hente sin baggage, og hvad der ellers kan æde af uret.
Så ~31 minutter og ~45 minutter er nok fint.
Flyet kan jo også være en lille smule forsinket. Det skulle jo næppe været første gang. :P
fjols (15333) skrev:Men hvis jeg køber en fysisk kopi i en web butik så er der jo ingen problemer, så det med rettighederne er vist intet problem.
Hvad baserer du det på?
fjols (15346) skrev:Hvorfor skulle man så ikke kunne købe spil?
Der er da en masse ophavsrettighedsbeskyttede ting, du ikke kan købe over nettet. Nye film, f.eks. og software licenser. At du kan købe en vare i USA er ikke ensbetydende med at du har ret til at tage den med ud af landet.
Så længe jeg har købt en vare på lovlig vis, så bringer jeg den da nøjagtigt hvorhen det passer mig, såfremt det ikke bryder love i landet jeg rejser til/gennem.
Eksempelvis cannabis købt i Holland ryger jeg inden jeg tager hjem.
Jeg har hørt noget om, at danske strissere/toldere ikke altid er så glade for at lade folk beholde det. :P
Eksempelvis cannabis købt i Holland ryger jeg inden jeg tager hjem.
Jeg har hørt noget om, at danske strissere/toldere ikke altid er så glade for at lade folk beholde det. :P
Mnc (15349) skrev:Eksempelvis cannabis købt i Holland ryger jeg inden jeg tager hjem.
Så tager du det heller ikke med.
fjols (15348) skrev:Hvad baserer du det på?
Prøv at købe musik og film på Amazon.com eller software på adobe.com. Det er vel en god start.
Desuden er der en grund til at filmafspillere har regionskodning.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.