mboost-dp1

Tamiflu, Svineinfluenza og håndtering


Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
3. aug. 2009 23:21
På et tidspunkt begynder det at knalde løs med utallige ofre for svineinfluenza her i Danmark.

Vores sundhedsvæsen har købt tamiflu til lidt over én million sølle behandlinger til folk, som de mener "er i farezonen".

De aner praktisk talt ikke en skid om sygdommen, men benytter sig af gætterier om fx: "det er nok ikke så farligt endda.... lad os nu ikke være hysteriske", men finder det alligevel nødvendigt ikke at gardere hele befolkningen mod sygdommen.


Så jeg sad og undrede mig over hvad jeres meninger er herinde...

- synes du det er rimeligt at sundhedsvæsnet køber latterligt lave doseringer tamiflu?

- har du købt tamiflu?

- vil du bebrejde regeringen hvis én eller flere af dine nærmeste pårørende dør af sygdommen fordi regeringen sked på at ville give penge ud til tamiflu?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
3. aug. 2009 23:37
Hvor mange er døde af fugleinfluenza pr år?
Hvor mange er døde af almindelig influenza pr år?

Jeg mener personligt at nyhederne har blæst fugle/svine influenza ekstremt op i forhold til virkeligheden.
Gravatar #3 - Woller
3. aug. 2009 23:49
er enig med jakob.. almindelig influenza, har jo mange flere ofre end fugle/svine influenza.

jeg tror sensations journalistikken har pumpet det op til mere end det er.

jeg kan huske dengang hvor fugle influenza var den helt store pandemi vi alle ville dø af. Der var på et tidspunkt en kvinde der blev interviewet live i tv. hendes hund havde fundet 2 døde fugle og havde bidt i dem. de var døde af fugle influenza og hun var af journalisten blevet bedt om at fortælle at hun var meget skræmt og nærmest ikke turde gå udenfor mere. istedet valgte hun at svine ham til på live tv ^^

nyheder sælger bedre hvis verdenen går under så de vil vel altid blive blæst op
Gravatar #4 - Jakob Jakobsen
3. aug. 2009 23:50
Gravatar #5 - nielsbuus
4. aug. 2009 00:01
Det Europæiske Center For Sygdomskontrol har indtil videre registreret 254 tilfælde af Influenza A H1N1 i Danmark.

De har registreret 0 dødsfald.

Jeg tror langt hovedparten den Tamiflu som Jacob Axel Nielsen har købt havner på forbrændingen om et par år når sidste anvendelsesdato er overskredet.
Gravatar #6 - Windcape
4. aug. 2009 00:05
En fra min gang på kollegiet har lige haft svineinfluenza, sammen med lungebetændelse. Lidt for meget aircondition i flyet på vej hjem fra ferie.

Det er bare en slem influenza, og du et er bare super syg i en uge, og så går det over igen.

Det er bare overhypet, specielt i lande som Mexico, hvor jeg ikke giver meget for deres sunhedssystem, og generel sunhed i deres hjem.
Gravatar #7 - nielsbuus
4. aug. 2009 00:09
I øvrigt må fugleinfluenza og svineinfluenza ikke blandes sammen.

Fugleinfluenzaen hedder H5N1 og den har en dødsrate på ca. 60%, men smitter kun fra fugle til mennesker og ikke fra mennesker til mennesker.

Hvis nu fugleinfluenzaen kunne smitte fra person til person, så var der grund til panik.

Svineinfluenzaen er nærmest harmløs.
Gravatar #8 - arne_v
4. aug. 2009 00:54
#1

Svineinfluenza er 98% sensations journalistik og 2% fakta.

Der er indtil videre ingen som helst grund til at tro at den er farlig. Der er allerede millioner smittet og ganske få dødsfald.

Det eneste som er lidt specielt ved den er at de fleste af dødsfaldene har været unge mennesker, hvor influenza dødsfald normalt er ældre mennesker.


Gravatar #9 - vandfarve
4. aug. 2009 06:32
#topic

Problemet med disse influenzavira er også deres evne til at ændre deres genetiske kode. De er måske i størrelsesordenen 1-10.000 gener i et givent virus, og langt hovedparten af mutationerne er både ufarlige og irrelevante for deres fare for bl.a. mennesker.

Forskere indenfor mikrobiologi og folkesundhedsvidenskab ved dog, at en dag - måske i morgen, måske om 10 år eller måske om en million år - vil et givent virus mutere på præcis sådan en måde i præcis de rigtige gener, at dens dødelighed blive ufattelig høj med store tab for menneskeheden, som vi har set det før.

De opererer derfor i høj grad med de samme scenarier som astronomer: En dag vil et tilpas stort himmellegeme rammer jorden, som vil være katastrofalt for menneskeheden. Det er meget usandsynligt, men given nok tid vil det ske. Mikrobiologer tænker i øjeblikket det samme, hvoraf nogle af dem er bange for, at H1N1 har potentiale til at blive den "global killer", som alle snakker om.
Sandsynligheden er langt nærmere 0%, end nogle gør det til, men sandsynligheden er der stadig væk.

Det er i sagens natur hele problemet.
Gravatar #10 - vandfarve
4. aug. 2009 11:24
Rettelse til #9:

Et influenzavirus har kun 8 gener, hvorfor det er helt hen i vejret, at jeg skrev 1-10.000. Det var udelukkende frit fra leveren fra et gammelt Wikipedia-spree, hvor jeg læste op på en del omkring influenzavira, pandemier og især H1N1.

I stedet skal jeg også gøre opmærksom på, at WHO har stoppet med at tælle antallet af ramte af denne virus, så vi snakker nok om et par millioner allerede.
Det har betydet, at Argentina allerede har mistet milliarder af dollars som følge af infektionerne hos dem, da de allerede oplever vintertilstande, og det er særlig i forbindelse med vinteren, at influenzavira slår til.

Til sammenligning var den spanske syge også en subtype af Influenza A H1N1, og at den var relativ mild i foråret i 1918 - for efterfølgende at dræbe 50-100 millioner i vinteren 1918/19, mens en tredjedel af jordens befolkning blev ramt af den. Da befolkningen var på ca. 1.500 millioner på daværende tidspunkt, var dødeligheden derfor på ca. 3-7%, hvilket er voldsomt for en virus.

Det er problemet med H1N1/09, for vi ved ikke, hvorvidt den vil udvikle sig til sådan en "global killer"!

#Købet af influenzamedicin:

Det tager mange måneder at lave influenzamedicin, hvorfor vi endnu ikke har nok til at dække jordens befolkning - for slet ikke at kunne dække den vestlige verden samt de mest udviklede lande i Asien. Derfor kan USA kun købe til en del af befolkningen ligesom i Danmark, da 1) priserne er skyhøje, og 2) producenterne (eller snarere, de landes regeringer, hvor producenterne befinder sig, og/eller WHO) højst sandsynligt har pålagt restriktioner på købet af medicin, så ikke kun de rigeste lande kan hamstre medicinen til sig.

Tilsæt desuden tvivlen om, hvorvidt Tamiflu overhovedet er virksomt, og så er der et fundament for kun at købe til delvis dækning af befolkningen, da verdens regeringer opvejer forventede udgifter mod forventede tab.
Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
4. aug. 2009 11:30
Tja, jeg er egentlig også ret overbevist om, at det ikke er det store problem. Men hvis man er svagelig kan, som I andre siger, selv en influenza være dødelig.

Jeg er begyndt at vaske hænderne, hver gang jeg er i nærheden af en vask. Bare som et eksperiment - hvis jeg ikke får svineunfluenza eller fars eller almindelig influenza, så bliver jeg vel ved med det.
Gravatar #12 - arne_v
4. aug. 2009 13:51
#tamiflu

Følgende er iøvrigt interessant:

http://politiken.dk/videnskab/article762312.ece

Tag tamiflu når du ikke har brug for det og dø den dag du har brug for det.
Gravatar #13 - apkat
4. aug. 2009 15:00
http://www.information.dk/198311 skrev:
Han understeger, at dødelighedsraten for denne type influenza (svineinfluenza) kun er på 0,1 procent, hvilket ikke er voldsomt anderledes end almindelig sæsoninfluenza, hvor tallet til sammenligning er 0,05 procent.

Hvorfor ikke også sprøjte for alm. influenza så?
Gravatar #14 - hgul
4. aug. 2009 15:35
apkat (13) skrev:
Hvorfor ikke også sprøjte for alm. influenza så?


Ældre og svage mennesker bliver somregel også vaccineret for alm. influenza. Problemet med de influenzavaccinationer er dog, at det kun er en ud af mange forskellige former for influenza man bliver vaccineret for, og så hjælper det jo ikke voldsomt.

Jeg mener faktisk, at pensionister kan få den gratis - vi andre skal vist betale for den.
Gravatar #15 - shantri
4. aug. 2009 16:00
Medierne har fuldstændigt mistet deres integritet når de håndterer omtalen af H1N1 på den her måde. Det er bare et af mange nyere eksempler på hvordan det er blevet til sensationalisme istedet for.

Ny tager vi bare lidt info fra http://svineinfluenza.info/documents/faq.html
Som er mere nede på jorden

"Er det rigtigt, at 4.200 danskere vil dø af svineinfluenza?
Det er et worst case scenario som er beregnet af eksperter. Alle håber, at det ikke kommer til at ske. Det vil dog være utænkeligt, at Danmark undgår dødsfald - desværre."


Til det skal det nævnes at der hvert år dør folk af normal influenza også... Til det fortsætter siden med flg.

"Hvorfor kan folk dø af svineinfluenza
Som ved andre influenzatyper er der en risiko for at man kan dø. Risikoen for det er dog MEGET lille. Samtidig er risikoen størst for personer i risikogruppen.

Det som folk dør af er følgevirkninger og komplikationer. Det kan f.eks. være i form af lungebetændelse, forværring af åndredrætssystemet eller andet."


og lidt "sjov" info, hvorfor evt. folk siger noget forskelligt
"Hvorfor siger myndighederne, at sygdommen ikke er alvorlig, mens andre siger at den er alvorlig
Sundhedsmyndighederne vurderer sygdommens alvor ved sammenligning med dødeligheden og komplikationer ved en almindelig influenza-epedimi. Andre vurderer situationens alvor udfra, hvor mange der reelt vil blive smittet, tab af arbejdsdage og produktivitet i samfundet samt de døde og svære komplikationer der vil komme - uanset, at det procentuelt vil være mindre end ved en ordinær sæsoninfluenza."



Mit råd, slå koldt vand i blodet, og stop frygten. Så skulle vi alle være bange hver evig eneste gang vi blev syge. Det er bare influenza. Forskellen er antal smittede (og derfor et højere dødstal).

EDIT:

Jeg har dagligt patient kontakt på det hospital jeg arbejder på, og jeg er ikke specielt nervøs, selvom om der er en større risiko for jeg kan blive smittet.
Gravatar #16 - gnаrfsan
4. aug. 2009 18:33
apkat (13) skrev:
Hvorfor ikke også sprøjte for alm. influenza så?

Jeg har købt en sprøjte, op til en sæson, og jeg fik ikke inflenza. Hvilket var meget rart, da jeg havde lidt travlt. Jeg tror den kostede 250 kr, eller noget i den retning. Det er bare at henvende sig til lægen. Men, det er ikke en garanti, for der dukker jo af og til nye mutationer op.
Gravatar #17 - Maggi
5. aug. 2009 19:57
Det der tamiflu lindrer jf. http://svineinfluenza.info men det er jo ikke et mirakelmiddel. Mange siger, at det ikke er farligt, når der hvert år dør mange af almindelig influenza, men hvis ligeså mange vil dø af svineinfluenza udover den almindelige influenza - så er det da ærgerligt.
Gravatar #18 - terracide
7. aug. 2009 10:50
Jeg holder mig ret langt væk fra tamiflu...medmindre IT&Telestyrelsen sparker deres pandemi-beredskab i gang og så skal jeg stikkes, like it or not..."vitalt for infrastruktur...bla, bla, bla..."

Terra - 80% mediehysteri og 20% fakta er min mening om H1N1...
Gravatar #19 - Pally
7. aug. 2009 12:33
Det er da kun et par dage siden, at de fandt en gren af H1N1, der er resistent overfor TamiFlu, hvilket netop tyder på, at TamiFlu er brugt alt alt for rundhåndet.
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
7. aug. 2009 12:37
#19

Det beviser ikke at Tamiflu er brugt alt for meget. Det kan være en helt naturlig mutation.
Tamiflu kan dog have en del af skylden.
Gravatar #21 - Pally
7. aug. 2009 12:48
Jakob Jakobsen (20) skrev:
#19

Det beviser ikke at Tamiflu er brugt alt for meget. Det kan være en helt naturlig mutation.
Tamiflu kan dog have en del af skylden.

Fuldstændig korrekt; jeg skrev også kun 'tyder på'. Men, så vidt jeg lige husker, så er den resistente mutation fundet i Mexico, hvor TamiFlu netop er brugt meget.

http://www.news-medical.net/news/20090804/Tamiflu-...
Gravatar #22 - shantri
7. aug. 2009 13:21
Fra: http://sund.ku.dk/svineinfluenza/

"Svineinfluenza'en kan behandles med Tamiflu, men denne medicin er kun effektiv hvis den påbegyndes i begyndelsen af infektionen." Tamiflu virker ved at forhindre virus i at formere sig. Stoffet har derfor ringe effekt hvis patienten tager det, efter han/hun er blevet meget syg, hvilket er et tegn på, at virus allerede har formeret i i kroppen, og immunsystemet er i gang med at bekæmpe virus.

Så det er ikke fordi det er et vidundermiddel. Andre følgevirkninger behandles vist med antibiotika.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login