mboost-dp1

Patenter


Gå til bund
Gravatar #1 - KC
27. jul. 2009 04:27
Jeg har hørt at man ikke kan tage patent på en ide som allerede er offentligt kendt, f.eks. kunne man ikke patentere satellitter fordi Arthur C. Clarke beskrev dem så detaljeret i en bog
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_C._Clarke

Er der nogen der ved noget om dette?

Hvis der er noget om det var min ide, at man skulle lave et site, hvor man kunne offtentliggøre ideer, som man ville sørge for ikke kunne patenteres.
Gravatar #2 - Anders Fedеr
27. jul. 2009 05:01
Det er korrekt at man ikke kan patentere noget der er opfundet før (også kendt som prior art). At offentliggøre en idé specifikt for at undgå at den bliver patenteret kaldes defensive publication.

Der findes mange sites der er variationer over den idé du nævner, f.eks. Linux Defenders (og mere specifikt defensivepublications.org). Andre fokuserer mere på at bruge prior art til at invalidere eksisterende patenter, f.eks. EFF's Patent Busting Project.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
27. jul. 2009 05:04
#1 Det er sandt nok, at hvis en idé har været publiceret offentligt, så kan du ikke få patent på ideen. Med "publiceret offentligt" menes det, at hvis en given procent (tror det er 60 eller 70 procent) på det relevante marked (f.eks. Danmark, hvis det er et nationalt patent) har eller har haft ubesværet mulighed for at se patentet.
Dvs. hvis du har opfundet en genial ny motor til bilen i 2002, men du kun har vist den til din far og mor, så kan et andet firma godt tage patent på ideen (medmindre du har været på nede i et domhus og få din idé skrevet op (kan ikke huske det præcise ord)) selvom du opfandt motoren først. Men hvis du f.eks. har indsendt ideen til Ingeniøren og de har bragt nogle tegninger og en beskrivelse af den, så er ideen offentligt kendt.

Men med #2's indlæg bliver jeg lige pludselig i tvivl, selvom jeg har været igennem forløbet et par gange...

Anyhow, hvis du vil være sikker, så kontakt patent og varemærkestyrelsen, som uden tvivl kan og vil hjælpe dig.
Gravatar #4 - Anders Fedеr
27. jul. 2009 05:07
MiniatureZeus (3) skrev:
Men med #2's indlæg bliver jeg lige pludselig i tvivl, selvom jeg har været igennem forløbet et par gange...

Jeg er ikke sikker på hvad du er blevet i tvivl om - jeg er enig i din forklaring.

(Jeg er ikke sikker på nøjagtig hvad der er udgør prior art, altså om f.eks. offentliggørelse er et fast krav, men i hvertfald er det en måde at positivt sikre sig at opfindelsen bliver anerkendt som prior art på.)
Gravatar #5 - MiniatureZeus
27. jul. 2009 05:18
Anders Feder (4) skrev:
(Jeg er ikke sikker på nøjagtig hvad der er udgør prior art, altså om f.eks. offentliggørelse er et fast krav, men i hvertfald er det en måde at positivt sikre sig at opfindelsen bliver prior art på.)

Det var det som jeg blev i tvivl om, altså om det skulle være offentligt kendt... Men det er jeg ret sikker på det skal..
Gravatar #6 - Anders Fedеr
27. jul. 2009 05:26
#5 Jeg skal ikke kunne sige det, men det lyder rigtigt. Fra den Europæiske Patentkonvention:
http://www.epo.org/patents/law/legal-texts/html/epc/2000/e/ar54.html skrev:
(2) The state of the art shall be held to comprise everything made available to the public by means of a written or oral description, by use, or in any other way, before the date of filing of the European patent application.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login