mboost-dp1

Nu da Edit har kørt et stykke tid...


Gå til bund
Gravatar #1 - terracide
23. maj 2008 11:20
..så har jeg et par spørgsmål til newz.dk:

- Har der været tilfælde af misbrug?
- Kan man ikke sige at jeres modstand mod edithar vist sig at være ubegrundet?

Ateo - Det ville jo være rart med en lille "status"...
Gravatar #2 - Pernicious
23. maj 2008 12:56
Nu har jeg ikke fulgt med i alle debatter, men faldt da lige over denne http://newz.dk/nyt-lcd-panel-kan-vise-billeder-paa... hvor der er en reference til et efterfølgende indlæg. Om det er så skadeligt i den sammenhæng kan diskuteres, idet det er det første indlæg, men er ikke det edit var tiltænkt.

Derudover så synes jeg det generelt ser meget fornuftigt ud.
Gravatar #3 - arne_v
23. maj 2008 13:20
#1

Jeg har heller ikke set noget misbrug.

#2

Enig med hensyn til den tråd, men hvis det er at det største problem vi vil se med edit, så er det vist ikke så ringe endda.
Gravatar #4 - rackbox
23. maj 2008 13:30
http://newz.dk/tidligere-gentoo-udvikler-laver-exh... er da også lidt problematisk... Især, når man kigger på edit-historik, så ændrer indlægget karakter af flere omgange, og får ratings derefter - altså et meget forstyrrende og ubrugeligt indlæg.

Men derudover har jeg heller ikke lagt mærke til de store problemer i forb. med edit. Har da endda selv brugt det et par gange. Glemte åbenbart et "ikke" i en sætning (http://newz.dk/forum/newz-dk/lidt-eftertanke-om-den-nye-edit-funktion-79822#1) i en tråd, der netop omhandlede edit.... Ret meningsforstyrrende, men jeg nåede at rette efter få sekunder :)
Gravatar #5 - arne_v
23. maj 2008 13:53
#4

Enig - den er faktisk lidt slem, fordi den ene rettelse ændrer indlægets substans en del.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
23. maj 2008 13:57
De 10 minutter man har er jo tydeligvis valgt for at folk skal have tid til at ødelægge det, så diverse admins kan sige "hvad sagde vi". Sæt dog tiden ned til 2-3 minutter.

Den måde siden viser rettelser på er yderst forvirrende og en virkelig dårlig og hurtig løsning.

2 minutter til at tilføje noget tekst havde fint kunne fungere som edit-funktion. Så slipper man for at folk kan ændre mening undervejs, plus giver mulighed for at rette (dog ikke direkte) i indlægget.
Gravatar #7 - rackbox
23. maj 2008 13:59
#6 jeg kan nu lave ret meget om på en tekst på 2 minutter. Hvis folk vil fucke up, så kan de gøre det, uanset reglerne...
Gravatar #8 - Ronson ⅍
23. maj 2008 14:02
#7: Ja, teknisk set kan man lave (næsten) lige så meget om på 2 min som 10 min. Men problemet med de 10 min er jo at mange efterfølgende kan nå at skrive og svare på et indlæg. Og det er vel som regel det, der får vedkommende til at rette sit indlæg til noget andet?

De 2 minutter skulle jo sikre at man ikke ændrer sit indlæg pga de indlæg der følger efter.
Gravatar #9 - vandfarve
23. maj 2008 14:04
#6 Og hvis man sætter grænsen for rettelserne ned til 2-3 minutter, så forsvinder det rationelle grundlag for edit-funktionen næsten, når vi samtidigt har preview-funktionen.

Som sådan burde ingen af dem kunne misbruges til at ændre det substantive i ens indlæg, men ved både 2 og 10 minutter har man store muligheder for at "lave rav i det".
Forskellen er blot, at der er en større sandsynlighed for, at nogle har besvaret ens indlæg efter 2 minutter end efter 10 minutter - sandsynligheden stiger faktisk voldsomt, når vi snakker om "reelle" debatter, hvor man nemt kan bruge op til 5-10 minutter på at skrive et ordentligt indlæg med interne og eksterne henvisninger.

EDIT:
For at understøtte både min og Ronsons pointe, så tog det over 2 minutter at skrive dette indlæg. Eller med andre ord, så kunne Ronson nå at poste et svar på de 2 minutter, som der er mellemrummet mellem vores indlæg.
Gravatar #10 - rackbox
23. maj 2008 14:05
#8 hvis der skal rettes i koden, så er det da (med AJAX og alt det andet lækkeri, vi har her) mere optimalt at begrænse edit til at fungere indtil indlægget er ratet eller efterfulgt..

#9 what you said..
Gravatar #11 - Ronson ⅍
23. maj 2008 14:09
9 skrev:
der er en større sandsynlighed for, at nogle har besvaret ens indlæg efter 2 minutter end efter 10 minutter

Ikke forstået?

#10: Det er jo stadig en dårlig løsning med problemer, ligesom min er. Hvad nu hvis en rater ens indlæg efter 13 sekunder? Skal man så ikke have mulighed for at rette?
Gravatar #12 - vandfarve
23. maj 2008 14:12
#11 Rent logisk set er der en større sandsynlighed for, at nogle skriver i en tråd, jo længere tidsperiode man har.

For at sætte det på spidsen er der laaaangt højere sandsynlighed for, at poster et indlæg i en tråd i en tidsperiode på 14 dage end i en tidsperiode på 1 minut. Således vil der naturligt også være en større sandsynlighed for, at nogle vil skrive i en tråd på de 10 minutter, som man har til at redigere sine indlæg, end eksempelvis de 2-3 minutter, som du foreslår.
Gravatar #13 - buch
23. maj 2008 14:46
Jeg mener personligt at edit bør gælde 10 min, men er der skrevet et nyere indlæg end ens eget, så bør man ikke kunne redigere i dette.
Gravatar #14 - Ronson ⅍
23. maj 2008 14:51
#12: Men det var ikke det du skrev jo
Gravatar #15 - vandfarve
23. maj 2008 14:58
9 skrev:
(...)
Forskellen er blot, at der er en større sandsynlighed for, at nogle har besvaret ens indlæg efter 2 minutter end efter 10 minutter - sandsynligheden stiger faktisk voldsomt, når vi snakker om "reelle" debatter, hvor man nemt kan bruge op til 5-10 minutter på at skrive et ordentligt indlæg med interne og eksterne henvisninger.
(...)


Jep, endnu et tegn på, at det vil være en god ide at beholde funktionen. 2 og 10 minutter skulle selvfølgelig have været byttet om, så der ville have stået:
Forskellen er blot, at der er en større sandsynlighed for, at nogle har besvaret ens indlæg efter 10 minutter end efter 2 minutter


Du får et point for at have opdaget min fejl!
Gravatar #16 - holmen
23. maj 2008 16:34
Jeg vil også have et point...
Gravatar #17 - GormDK
23. maj 2008 20:28
Hvorfor kan man egentligt ikke preview'e når man edit'er?
Det kan da stadig godt være smart (fx m.h.t. "layout").
Gravatar #18 - Chewy
23. maj 2008 21:41
Eksempler på misbrug:

1.
http://macnation.newz.dk/er-dette-den-nye-iphone#5
Edit funktionen bruges til at tilføje info istedet for at redigere.

2.
http://newz.dk/elektronik-spisende-myrer-invaderer...
Edit funktionen bruges gentagne gange til at tilføje info, istedet for at redigere indlægget.

3.
http://newz.dk/elektronik-spisende-myrer-invaderer...
Og endnu et eksempel på misbrug af edit funktionen, info tilføjes istedet for et rette..

Og disse er kun dem jeg lige kunne grave frem i en hurtig håndevending. Jeg skal nok finde nogle flere frem...

For mig at se, begynder det at gå op for folk at det de egentlig ville have var en Add(tilføj) funktion, og ikke en Edit(rediger).

Når det så er sagt, så har jeg to forslag der i mine øjne ville gøre livet lidt nemmere nu hvor vi alligevel skal have den.

1.
Gør det muligt for hver enkelt bruger at vælge om de vil have alle rettelser "foldet ud" som standard.
For mig er det belastende at skulle huske at tjekke ude i siden om der er rettelser i et indlæg. Og derefter trykke på hvert enkelt.
Og når jeg benytter Newz.dk på min mobil (Hvilket er ca. 50% af tiden) så skal hele siden genindlæses for hvert indlæg hvor der er blevet lavet ændringer. Hvilket er ekstremt irriterende!

2.
Få markeret ændringerne på en eller anden måde (f.eks. med rød farve) så man hurtigt kan se ændringen.
Specielt ved lange indlæg er det hårdt og ensformigt at skulle sammenligne to meget lange indlæg med hinanden...


Min konklussion i forhold til genindførsel af edit funktionen:
En hurtig og simpel gang nyhedslæsning er blevet en del mere omstændig. Og de problemer der var før den blev fjernet er kommet tilbage igen med det samme..
Det blandet med at jeg i et stykke tid ikke har kunne skrive indlæg, og til dels stadig ikke kan. Har gjort at det ikke længere er Newz jeg bevæger mig ind på når jeg skal slappe af, og holde en pause.
Det er så blevet flyttet over i den mere "alvorlige" læsning..

(og bare rolig, jeg skriver ikke det her for at true med at smutte eller lign. Det skal der nok en hel del mere til :-)
Og derudover mener jeg personligt at det kun er dybt egocentrede personer der mener at lige netop de er grunden til at noget kan holdes kørende....)
Gravatar #19 - Chewy
23. maj 2008 21:47
@ 17

Fordi at der ikke burde være et behov for preview ved edit.
Hvis det er layout du skal tjekke, så kan du bruge preview inden indlægget indsendes.
Og efter at indlægget er indsendt, så er edit funktionen der jo som sagt for at redigere/rette. Og hvis du tilføjer et punktum, et "ikke" eller andrea til Andrea, så er der ikke den store ændring i layout...
Hvis du tilgengæld tilføjer ny info eller lign. så kan du lave et nyt indlæg, og den vej igennem benytte Preview...

(Det er ihvertfald sådan som jeg personligt tolker tankegangen fra redaktionens side...)
Gravatar #20 - GormDK
24. maj 2008 09:30
#19
Jo, jeg kan godt følge det, du siger.
Men det kunne vel fx være et citat, du havde sat i gåseøjne og ville ændre det til 'quote', eller et link, der ikke virkede?
Gravatar #21 - Chewy
5. jun. 2008 13:54
Skal det manglende svar tolkes som at fortalerne for Edit funktionen er ude af stand til at modargumentere?
Og derfor udemærket ved at misbruget finder sted, præcist som forudset?
Gravatar #22 - terracide
5. jun. 2008 15:51
#21:
Snak om en fallacy der vil noget...er du holdt op med at slå din kone?
Gravatar #23 - spacefractal
5. jun. 2008 16:17
den type misbrug der er på myre nyhed er endeligt kun små tings afdeling, f.esk. er 13 mest ment for sjov, og ikke direkte misbrug, og endeligt ikke ødelægge noget.

Man burde nok først kunne rating et indlæg efter den er blevet låst for edit eller at brugen ikke kan edit pga negative karma eller lignende.

Selv har jeg da bådet rettet for undgå misforstårrelse f.eks. manglede ord, og at tilføje indlæg (jeg gøre det typisk med at skrive EDIT: som andre gøre det).

Hvis der er større problem fra samme bruger igen og igen, kan man vil bare fjerne brugren mulighed for at bruge den (f.eks. med et dårligt karma eller lignende)....
Gravatar #24 - arne_v
5. jun. 2008 16:29
#21

Jeg kan ikke se at edit bliver misbrugt. Så jeg vil da konkludere at dem der forudså store problemer med misbrug ved edit tog fejl.
Gravatar #25 - fidomuh
5. jun. 2008 16:37
#23

PRaecis :)

#24

Enig.
Gravatar #26 - Mandalae
5. jun. 2008 17:31
Tadaa.. Prøv at kigge på rettelser nu :)
Gravatar #27 - vandfarve
5. jun. 2008 17:34
#26

Yeah, tak for det!

Men holder du aldrig fri, knægt?
Gravatar #28 - Mandalae
5. jun. 2008 17:34
#27,

Jeg havde fri for en uges tid siden :)
Gravatar #29 - MiniatureZeus
5. jun. 2008 19:53
#27 Så nu kan han (mandalae) køre newz fuldtid de næste 10 år igen ;D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login