mboost-dp1

Fastlåselige knive forbudt... Hvorfor???


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
13. jun. 2008 19:00
http://politiken.dk/indland/article523548.ece

Blev lige inspireret af ovenstående artikel. Jeg kan godt forstå, at man ikke skal stikke folk ned med en kniv. Men at kniven kan fastlåses kan jeg simpelthen ikke forstå skulle kunne gøre forskellen på en farlige mordvåben og et uskyldigt værktøj.

Jeg selv, for min del, bærer min Victorinox værktøjstang, hvor alt værktøj kan låses fast, næsten ustandseligt. Jeg bruger den både privat og på arbejde, og har før haft foldeværktøj, hvor værktøjet ikke kunne låses fast.

Dengang fik jeg mange småskrammer, fordi værktøjet (også kniven) ofte foldede tilbage over min hånd ved brug. Enkelte gange skal man nemlig trykke ret hårdt, når en skrue ikke lige vil ud - eller når man skal skære hul i en hård emballage.

Nå... Det er så atter en tilføjelse til love, jeg ikke anerkender og respekterer.
Gravatar #2 - 3214N
13. jun. 2008 19:23
Det fatter jeg heller ikke... - Why?!?

Så er vi alle med et kriminelle... Ej, vent - de skriver at spejdere og fiskere godt må... ?!?

OK, bliver man stoppet, siger man bare at man skal ud og fiske?
Gravatar #3 - arne_v
13. jun. 2008 19:38
#2

Hvis de hapser dig i havnen eller midt i Rold skov, så går den nok. Men er det kl. 0200 på et Københavnsk diskotek så ...
Gravatar #4 - rasmusv
13. jun. 2008 20:32
Man kan snitte og stikke med en kniv. Det er min påstand at i en ved brug af kniv for at skade en anden, så stikker man, og så må det næsten gælde generelt at bladet skal være låst for at det kan gå godt. Så i stedet for at symtombehandle 100% generelt gør man det så 40% generelt, hvilket nok for mange synes noget mere spiseligt.
Gravatar #5 - 3214N
13. jun. 2008 20:44
#4 Er det bare mig der er træt, eller er den lidt svær at læse???

Dette handler jo ikke kun om knive, men om multi-tools... Hvad skal jeg gøre uden mine skruetrækkere, tang, flaskeåbner og ja papkasse åbner (kniv)?

#3
Kl. 2 sidder jeg hellere foran computeren, end på disco-dasko.. ;-)
Gravatar #6 - noramskull
13. jun. 2008 20:50
#1

Jeg tror desværre ikke at det er muligt at give dig en rationel forklaring på hvorfor loven er blevet vedtaget.

Politikerne i dag tænker simpelthen ikke og en normal beslutningsproces foregår efter således:

Hændelse -> Panik -> Ny, ikke særlig gennemtænkt lov.
Gravatar #7 - Azuria
13. jun. 2008 20:54
Jeg da erkende at jeg ligesom #1 ikke kan gå gennem dagen på arbejde uden at bruge mit elskede multitool!
Jeg er spændt om vi får noget at vide fra ledelsen af...
Vi render omkring 150stk rundt der har en leatherman udleveret.
Gravatar #8 - rasmusv
13. jun. 2008 21:07
#5 Et multitool indeholdende en kniv kan også bruges som en kniv er det så svært at forstå? Jeg har set min nabos multitool og den indeholder det jeg vil kalde en stor springkniv. Han er ufarlig med multitoolet, men jeg garanterer for at multitoolet er så anvendeligt til at molestrere dig med som en kniv og hvor er forskellen så?

#6 "Jeg tror desværre ikke at det er muligt at give dig en rationel forklaring på hvorfor loven er blevet vedtaget." Doh... Loven kommer jo af man der faktisk er et stigende problem med at folk bruger knive som våben - og især i nattelivet. Jeg er dog ligesom de fleste andre ikke for loven. Jeg så hellere man sendte de danskere der ikke kan styre deres kniv på konstant snerydningslejr på Grønland, og sendte de indvandrere der ikke kan styre den hjem for good.
Gravatar #9 - rackbox
13. jun. 2008 21:14
#3 ja, det véd jeg godt. Jeg ville heller ikke tage den med på diskotek. Men da den er så fasttømret en del af min beklædning, så kunne jeg sagtens glemme at tage den af, når jeg skal på restaurant.

Jeg bryder min bare ikke om at blive kriminaliseret på grund af at nogle få idioter ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. NOTE: Det er IKKE idioternes skyld - det er inkompetente politikere, der ikke kan se, når de skyder gråspurve med kanoner.

Engang opdagede jeg, at jeg havde en hobbykniv i lommen, da jeg sad på en restaurant. Jeg var kommet direkte fra en montageopgave, og havde så at sige arbejdstøjet på stadigvæk.

Jeg blev forfærdet over hvor naturligt det faktisk er ved et uheld at bryde loven - og risikere 7 dages fængsel.
Gravatar #10 - 3214N
13. jun. 2008 21:17
#9
Det er det jeg mener! Jeg har det på nøjagtig samme måde.
Gravatar #11 - rasmusv
13. jun. 2008 21:23
#9 "nogle få idioter" Det er jo ikke nogle få idioter. Det er jo nærmest på daglig basis man hører om knivstikkeri igen.

#9, #10 Har i overvejet at hvis man gør noget selektivt ved det, så står der en hær af moralister i kø for at skrige racisme, xenofobi, hadsk generalisering etc? Det er vidst rimeligt velkendt at man kan sige knivstikkeren er typisk mand, 15-25 år og oftere er anden etnisk herkomst. Det kaldes profiling, og i er sikkert selv imod det og selektiv insats af politiet, viser det sig jo nok når det så kommer til stykket.
Gravatar #12 - noramskull
13. jun. 2008 21:24
#9

Rackbox, prøv at se på det sådan her.
Ifølge den artikel du linkede til, så må politiet gå med knippel, pistol og peberspray, men IKKE en kniv som kan fastlåses.

Det må altså betyde at en kniv som kan fastlåses er MEGET farligere end både deres knippel, deres peberspray OG deres pistol.

Så hvis du bliver taget, så kan du jo passende spørge dem om hvad de har tænkt sig at gøre ved det, og hvis de trækker efter deres pistoler, så må du jo lige minde dem om at den altså kan FASTLÅSES, så skal de nok hurtigt fortrække skal du se :)
Gravatar #13 - rackbox
13. jun. 2008 21:31
#11 i forhold til mængden af mennesker, så er det "nogle få idioter".

Jeg er imod knivstikkeri. Men at skyde efter fastlåste knivblade på foldbare knive er da komplet idioti. Det er jo ikke uden grund, at producenterne laver låsen på kniven: Det er på grund af arbejdssikkerhed!

Hvis folk spontant vil gøre et andet menneske fortræd, så skal de nok finde noget andet end en fastlåselig kniv at klare den sag med.

Men hvad... Det er jo også ulovligt at have for meget vand med i flyet. Tænk, hvis vandet i virkeligheden var brandbart eller sprængfarligt. Og jo - 0,5 liter nitroglycerin kan gøre alvorlig skade på luftfartsikkerheden.
Gravatar #14 - rasmusv
13. jun. 2008 22:04
#13 "i forhold til mængden af mennesker, så er det "nogle få idioter"." Det er så bare en elendigt måde at argumentere på når vi taler grove overtrædelser af straffeloven. Det vil altid være et fåtal af mængden af folk i Danmark som begår grove overtrædelser af straffeloven, og dermed åbner din argumentation for at alle så er negligerbare fordi de begås af et fåtal. Det er selvfølgelig kun relevant at henholde mængden af overtrædelser med det man vil tillade ift. den totale population.

"Hvis folk spontant vil gøre et andet menneske fortræd, så skal de nok finde noget andet end en fastlåselig kniv at klare den sag med." Hvilket de ikke gør, hvilket så gør loven relevant.

"Det er jo også ulovligt at have for meget vand med i flyet." Det kunne jo også undgåes hvis man profilerer og dropper politisk korrekthed.
Gravatar #15 - tazimn
14. jun. 2008 09:02
Loven er en lappeløsning af de dårlige, set i lyset af at man på MANGE provins diskoteker/barer kan få udleveret en hammer og så mange 12" søm som man vil købe, uden at der bliver set skørt på én.
For derefter at tage videre med 7-8 søm i baglommen, og uden problemer komme ind på et andet diskotek.

- Er sket for mig selv en gang, hoppede dog hurtigt ned til dørmanden og sagde at jeg havde fundet dem i en sofagruppe, efter jeg fandt ud af at de stak op af min baglomme.

Det fik jeg gratis øl for resten af aftenen..
(han kunne nok fornemme at jeg ikke kunne klemme særlig meget mere ned alligevel!)
Gravatar #16 - themuss
14. jun. 2008 09:36
Jeg bryder min bare ikke om at blive kriminaliseret på grund af at nogle få idioter ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. NOTE: Det er IKKE idioternes skyld - det er inkompetente politikere, der ikke kan se, når de skyder gråspurve med kanoner.
Det gør de jo hele tiden... lagt mærke til tørklæde-loven?

Vi er nogle klamme svin i DK, og tyv/politiker tror hver mand stjæler.
Gravatar #17 - noramskull
14. jun. 2008 09:46
#16

Tørklæde loven? Er det ikke kun i Frankrig at de har sådan en?
Gravatar #18 - 3214N
14. jun. 2008 09:47
#15
Bare nysgerrig - hvad bruger de hammer og søm til i provins barene?
Gravatar #19 - themuss
14. jun. 2008 09:50
#18 "Slå søm i".... Meget brugt "sportsgren" i det jyske.
Gravatar #20 - tazimn
14. jun. 2008 09:53
#18 og #19..

Og i Slagelse, på Bornholm og i Kosovo.. :D
Gravatar #21 - Kisbye
14. jun. 2008 11:45
#8: rasmusv

"Jeg tror desværre ikke at det er muligt at give dig en rationel forklaring på hvorfor loven er blevet vedtaget." Doh... Loven kommer jo af man der faktisk er et stigende problem med at folk bruger knive som våben - og især i nattelivet. Jeg er dog ligesom de fleste andre ikke for loven. Jeg så hellere man sendte de danskere der ikke kan styre deres kniv på konstant snerydningslejr på Grønland, og sendte de indvandrere der ikke kan styre den hjem for good.


#11 @ rasmusv

#9 "nogle få idioter" Det er jo ikke nogle få idioter. Det er jo nærmest på daglig basis man hører om knivstikkeri igen.
´

Jeg vil gerne have du bakker din påstand om stigning i kriminalitet med kniv op med et eller andet konkret.
Så vidt jeg ved forholder det sig sådan, at der ikke er nogen større stigning.
Hvilket også står i denne artikel (godt nok fra januar) -->
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/01/07/114339...

Jeg tror nærmer det hænger sammen med dagbladenes krise. Det er et kendt faktum at de negative historier sælger bedere end solstråle historierne.
Dette er meget uheldigt, da unge har en tildens til at gå med kniv, hvis de tror alle andre også går det.
Det Kriminalpræventive Råd har lige netop haft sat en kampagne igang, for at informere om at der færre der går med kniv end man tror.
Men den druknede desvære drukkende alt hysteriet.
Gravatar #22 - vandfarve
14. jun. 2008 12:02
#21 Jeg kan selvfølgelig heller ikke bakke min påstand op, men jeg har hørt om en lignende optegnelse fra USA.

Ifølge den dokumentar skulle der være sket en stigning på op imod 400% i dækningen af voldelige episoder, biljagter, skudepisoder og lignende i medierne siden starten af 1990'erne til i dag, hvilket også fik de amerikanske borgere til at tro, at kriminaliteten var steget voldsomt i samme periode. I virkeligheden havde der dog ikke sket nævneværdige ændringer, så det hele skyldtes, at medierne pludselig blev så fokuseret på de voldelige episoder. Så du har fuldstændig ret, vold og mord sælger langt bedre end små pandaer, der spiser bambus i en skov i Kina, som man dårligt nok tør udtale.
Gravatar #23 - rasmusv
14. jun. 2008 14:31
#21 Jeg vil godt give mig lidt. Fjern stigende i det første citat, for jeg får det personligt noget svært ved at levere en overbevisende dokumentation på baggrund af den måde data indsamles på og manglende fri tilgængelig på internettet. Lad mig kort uddybe. Det kriminalpræventive råd som DR henviser til indsamler oftest deres data om overtrædelser af straffeloven ved interviewundersøgelser. Det er imho en elendig metode at bedrive seriøs statistik på, og jeg vil gerne se deres rå tal før jeg giver noget for dem. Knivoverfald er afaik ikke altid blevet registreret som knivoverfald seperat, men kun som overtrædelse af straffeloven. Derfor får du problem med at et tidsinterval som er relevant at se på. Det eneste jeg kan huske at have læst er information fra engang i januar/februar om skadestuernes anmeldeser af kniv-forsagede sår ikke har ændret sig de sidste 10 år, men jeg kan umiddelbart ikke finde noget på nettet der understøtter det. Så jeg må trække "stigende" tilbage indtil videre da den er udokumenteret. Tilbage er der at diskutere om det nuværende antal er for højt eller ej. Jeg er ikke i tvivl. Det er vigtigere at alle lægger jeres legetøj derhjemme når ingen tør pege direkte på problemet og låse det inde for altid.
Gravatar #24 - 3214N
15. jun. 2008 05:47
#23
Det er ikke legetøj - Det er et arbejds redskab...
Gravatar #25 - rasmusv
18. jun. 2008 06:46
Gravatar #26 - madeinrussia
18. jun. 2008 09:47
#0 kan ikke se problemet, det er ulovligt at gå med kniv, den kan hvis en person er dum/frustreret nok - blive til at våben, et farligt våben, hvis man laver for mange "hvis nu" regler - som Hvis nu du er håndværker må du godt - ender det med folk bruger den som undskyldning, altså det er ulovligt at køre med alubat i bilen, hvadså med dem der skal til rundbold? nårh vi laver en "hvis nu" regel - hvis nu man har en bold med, så er det for sportens skyld, hvad sker der så? alle dem der har det som våben anskaffer sig en bold, og er dermed gjort til sportsfreaks istedet for bøller, hvis nu skal fjernes, jeg kan OVERHOVEDET ikke se en grund til at gå med kniv andet end på arbejdspladsen eller hjemme, de 2 steder kan du ikke blive taget for at gå med kniv, så det er vel retfærdigt??

Jeg har altid gået med en lille bitte lommekniv som jeg bruger til alt fra skruer til at ridse i ting når jeg keder mig, den er vistnok, lovlig, men den kan heller ikke "dræbe"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login