mboost-dp1

[b]Almen viden, folk burde kende til, som du er forarget over, at nogen ikke kan-tråden[/b]

Gå til bund
Gravatar #1 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 12:59
Det går kort og godt ud på, at du skal komme med en form for viden, som alle burde kende. Nu ikke nogen jokes om, at alle skulle kunne over 9000 cifre for pi eller noget meget specifikt. Lad mig da starte med et eksempel, som I så skal forsøge at svare på, diskutere om, etc. Kom gerne med flere! P.S. Det bliver nok lidt ala "Americans are not stupid".

Hvor mange herinde kender faktisk navnene på de to danske køn og hvilke køn, de stammer fra?
Gravatar #2 - trylleklovn
3. dec. 2009 13:00
Daniel-Dane (1) skrev:
Hvor mange herinde kender faktisk navnene på de to danske køn og hvilke køn, de stammer fra?

Mand og kvinde, stammer fra Adam og Eva!
Gravatar #3 - myplacedk
3. dec. 2009 13:02
Er "pi" præcist lig med 22/7?
Er "pi" præcist lig med 3,14?

Jeg er chokeret over hvor mange der tager fejl her. CHOKERET!
Gravatar #4 - zin
3. dec. 2009 13:04
#3: Hverken eller. 22/7 er heller ikke præcist da 22 ikke er en korrekt repræsentation af udregningen.
3,14 er heller ikke korrekt da pi har flere cifre - uendeligt mange, faktisk.

Forskellen på MiB og MB.
Gravatar #5 - myplacedk
3. dec. 2009 13:04
Og for alle der er nørd nok til at være med her, burde denne være nem:

"-2^2 = 4" eller "2^2 = -4" ?
Gravatar #6 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:05
Korrekt. I hvert fald til eksamen.

Man bruger generelt 22/7 som et cirkatal, da den passer meget fint på de første par cifra. Til almindelig brug har man heller ikke brug for større præcision.

http://newz.dk/forum/afstemninger/kan-du-maerke-ha...

Heh, det var -2^2 jeg ville have skrevet, men jeg havde glemt den. :P
Gravatar #7 - myplacedk
3. dec. 2009 13:05
ZiN (4) skrev:
Forskellen på MiB og MB.

MiB er en SI-enhed, som betyder "1.048.576 bytes".

MB kan være en SI-enhed, som betyder "1.000.000 bytes", eller det kan være den traditionelle definition, som er lig med MiB.
Gravatar #8 - myplacedk
3. dec. 2009 13:06
myplacedk (5) skrev:
"-2^2 = 4" eller "2^2 = -4" ?

Fuck, det skulle have været "-2^2" i dem begge to. :-/
Gravatar #9 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:07
Ret indlæg?
Gravatar #10 - myplacedk
3. dec. 2009 13:07
Daniel-Dane (6) skrev:
Heh, det var -2^2 jeg ville have skrevet, men jeg havde glemt den. :P

Jeg har den på en post-it på væggen ved siden af mig, nær en hvor der står "0,9... = 1". De hænger sammen med nogle andre små-provokerende småting.
Gravatar #11 - myplacedk
3. dec. 2009 13:08
Daniel-Dane (9) skrev:
Ret indlæg?

I'd wish. :-/ Det var for sent.
Gravatar #12 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:09
WTF? What happened to the ret indlæg?

0,9... er faktisk lig med 1. Sæt en streg hen over 9-tallet, så er 0,9 i hvert fald lig med 1.
Gravatar #13 - myplacedk
3. dec. 2009 13:10
Svært at formulere som et ikke-ledende spørgsmål, så her kommer svaret:

Ja, hvis der er en fejlmeddelelse skal du sgu læse den! Og hvis du ikke gør det, og vil have mig til at kigge på det, skal du i det mindste kunne lade mig læse den!
Ikke det der med at lukke dialogboksen, og så ringe om "en eller anden fejl"!
Gravatar #14 - myplacedk
3. dec. 2009 13:11
Daniel-Dane (12) skrev:
WTF? What happened to the ret indlæg?

Den går ikke, når der er kommet flere indlæg i tråden.

Daniel-Dane (12) skrev:
0,9... er faktisk lig med 1.

Netop. :)
Uha det kan være svært at overbevise folk om det.
Gravatar #15 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:13
myplacedk (13) skrev:
Svært at formulere som et ikke-ledende spørgsmål, så her kommer svaret:

Ja, hvis der er en fejlmeddelelse skal du sgu læse den! Og hvis du ikke gør det, og vil have mig til at kigge på det, skal du i det mindste kunne lade mig læse den!
Ikke det der med at lukke dialogboksen, og så ringe om "en eller anden fejl"!
Fejl 40. Wait a minute. Du snød mig! Det er jo ikke rigtigt!
Gravatar #16 - Fjolle
3. dec. 2009 13:13
At det koster 40 kroner at komme ind.
Gravatar #17 - zin
3. dec. 2009 13:16
#6: Manden skrev "præcist" - ergo 100% korrekt. Den eneste repræsentation for præcise og korrekte værdi for pi er "pi" eller pi-tegnet.
#7: Rent flue-kneppermæssigt betyder "M" jo "Mega", som er græsk for en million. Ergo bør MB altid være 1.000.000, og aldrig 2^10.
#14: Igen, flueknepning; Man kan ikke bevise at 0,9999...999... = 1 medmindre man benytter uendelig-tegnet eller teorien bag den (herunder at uendelig - 1 = uendelig), som jeg stærkt vil modsætte mig benyttes i egentlig matematik (uendelig bør kun benyttes som gående i mod ved grafer o.l.). Når du ikke benytter dette kan du ikke bevise din udtalelse. :-)
Gravatar #18 - terracide
3. dec. 2009 13:19
Jeg er træt af folk der tror de kan bruge "easy-html" i overskrifter....
Hint: fed, kursiv, understreget virker ikke i headlines på newz.dk...det burde være almen viden...
Gravatar #19 - myplacedk
3. dec. 2009 13:23
ZiN (17) skrev:
Igen, flueknepning; Man kan ikke bevise at 0,9999...999... = 1

Jo man kan så. Beviserne står i kø.

(Lige for at sætte det på plads: Vi snaker om et nul, et komma, og så uendeligt mange 9-taller.)

ZiN (17) skrev:
medmindre man benytter uendelig-tegnet eller teorien bag den (herunder at uendelig - 1 = uendelig)

Selvfølgelig kan man ikke snakke om uendelighed, uden at indrage uendelighed.

ZiN (17) skrev:
som jeg stærkt vil modsætte mig benyttes i egentlig matematik

Øhm, okay. Så håber jeg du valgte sproglig linje, sammen med dem som ikke kan lide 7-taller. ;-)

ZiN (17) skrev:
Når du ikke benytter dette kan du ikke bevise din udtalelse. :-)

Så HAR jeg slet ikke nogen påstand. ;-)
Gravatar #20 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:28
terracide (18) skrev:
Hint: fed, kursiv, understreget virker ikke i headlines på newz.dk...det burde være almen viden...
Tja, det skulle jo lige prøves af. Jeg kendte nok resultatet, så se det som en lille, sjov samt ironisk joke.
Gravatar #21 - zin
3. dec. 2009 13:40
#19: Stop den dér fidomuh-agtig argumentstil. Det ser barnligt ud. :-P
I min lille verden er uendelig - 1 != uendelig men hellere uendelig' fordi du i samme instans er nød til at tage højde for den forskel du lige har foretaget (da du skal bruge det i udregningen). Dvs. du må gerne bruge uendelig - bare så længe at du, når du trækker noget fra, anmærker det på din uendelighedsberegning - så holder regnestykket heller ikke.
Gravatar #22 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 13:44
Uendelig er ikke et tal, det er et abstrakt matematisk begreb. Og der har man vedtaget, at uendelig stadig er uendelig, om der er en mere eller mindre.

Der var et godt eksempel med uendelig turister, som skulle indkvarteres på et hotel. Den forklarer det meget godt.
Gravatar #23 - zin
3. dec. 2009 13:56
#22: I det tilfælde at du benytter uendelig til division/multiplikation eller andet i matematiske begreber skal det være et tal - og dermed skal der også være forskel på uendelig og uendelig - 1.
Eller kan jeg jo, nødvenigvis lave rigtig rod i ting og sager - f.eks.:
Uendelig = u
u = u - 1
u / u = (u - 1)/u * Divider med uendelig på begge sider...
1 = - 1/u * Eftersom u / u = 1 kan følgende siges.
1 = 0 * Da alt divideret med u giver nul - bortset fra u, der giver én. Ret mig endelig.
Gravatar #24 - trylleklovn
3. dec. 2009 13:57
Almen viden: At det hedder en trojan/en trojansk hest og ikke "en trojaner".
Gravatar #25 - NioBe
3. dec. 2009 13:58
Et nys kommer ud med ca 160 km/timen. <-- Ved ikke liiiige helt om det var et alment viden jeg kom med..men nu er den her.
Gravatar #26 - myplacedk
3. dec. 2009 13:58
ZiN (21) skrev:
I min lille verden er uendelig - 1 != uendelig

Så bruger du ikke samme matematik som os andre, og kan ikke deltage i vores matematiske diskutioner. Smut du over på sproglig linje, sammen med dem som mener at -2 * -2 = -4. ;-)
Gravatar #27 - zin
3. dec. 2009 14:01
#26:
Prøv at læse resten af indlægget, medmindre du så vil sige at i "jeres" matematik er 1 = 0.
Gravatar #28 - terracide
3. dec. 2009 14:11
Daniel-Dane (20) skrev:
terracide (18) skrev:
Tja, det skulle jo lige prøves af. Jeg kendte nok resultatet, så se det som en lille, sjov samt ironisk joke.

Du beder selv om det med din signatur...nice try though.
Gravatar #29 - kasperd
3. dec. 2009 14:13
Hvad jeg mener folk burde vide:
- Det er ikke alt hvad du læser på internettet, der er sandt.
- Det bliver ikke mere sandt fordi det står i et popupvindue.
- Det bliver ikke mere sandt fordi det står i et fake popupvindue som i virkeligheden bare er en gif fil med en fake windows vinduesramme.
- Det bliver ikke mere sandt fordi gif filen er animeret og står og ryster fra side til side.
- Det er ikke en god idé at installere et program man har downloadet fra et tilfældigt website.
- Det er stadigvæk ikke nogen god idé selvom de påstår at du skal bruge det for at kunne se et videoklip på siden.
- Det er stadigvæk ikke nogen god idé femte gang siden spørger dig.
- At du har et program installeret på din computer er ingen garanti for at alle i hele verden har det.
- At du og din nabo har det installeret er heller ingen garanti for at alle i hele verden har det.

myplacedk (3) skrev:
Er "pi" præcist lig med 22/7?
Er "pi" præcist lig med 3,14?

Jeg er chokeret over hvor mange der tager fejl her. CHOKERET!
e^pi - pi = 20 :-)

ZiN (17) skrev:
herunder at uendelig - 1 = uendelig
Det er ikke helt rigtigt, men heller ikke helt forkert. Der findes forskellige uendeligheder (der findes faktisk uendeligt mange af dem). Man kan regne på dem, og det hedder surreelle tal. Den mest kendte uendelighed betegnes med omega symbolet. Og når man trækker en fra får man en lidt mindre værdi (som dog også er uendelig).
Gravatar #30 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 14:19
ZiN (23) skrev:
#22: I det tilfælde at du benytter uendelig til division/multiplikation eller andet i matematiske begreber skal det være et tal - og dermed skal der også være forskel på uendelig og uendelig - 1.
Eller kan jeg jo, nødvenigvis lave rigtig rod i ting og sager - f.eks.:
Uendelig = u
u = u - 1
u / u = (u - 1)/u * Divider med uendelig på begge sider...
1 = - 1/u * Eftersom u / u = 1 kan følgende siges.
1 = 0 * Da alt divideret med u giver nul - bortset fra u, der giver én. Ret mig endelig.
Nej, du må lige præcis IKKE se uendelig som et tal, for så får man 1=0.
terracide (28) skrev:
Daniel-Dane (20) skrev:
terracide (18) skrev:

Du beder selv om det med din signatur...nice try though.
Be'r om hva'? Grammar nazi har intet at gøre med jokes.
Gravatar #31 - myplacedk
3. dec. 2009 14:21
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal argumentere for at alverdens matematikeres defintion af "uendelig" er mindre korrekt end din.

Men at (u-1)/u skulle være ækvivalent med -1/u kan jeg ikke se. Og uden det falder dit bevis fra hinanden.
Gravatar #32 - Slettet Bruger [393249070]
3. dec. 2009 14:24
terracide (18) skrev:

bwaaahahah

jeg er forarget over at nogen ikke ved at vi har været på månen

3/3 = 1
1/3 = 0,333..
3 x 0,333.. = 0,999..
3 x 0,333.. = 3/3
3/3 = 0,999..
3/3 = 1

0,999.. = 1
Gravatar #33 - myplacedk
3. dec. 2009 14:25
kasperd (29) skrev:
Der findes forskellige uendeligheder (der findes faktisk uendeligt mange af dem). Man kan regne på dem, og det hedder surreelle tal. Den mest kendte uendelighed betegnes med omega symbolet. Og når man trækker en fra får man en lidt mindre værdi (som dog også er uendelig).

Der findes flere måder at regne med "uendeligt" på. Men den som man snakker om, hvis man ikke har defineret andet, er mig bekendt den hvor:

inf * -1 = -inf
inf + 1 = inf

(Og det er skrevet som et otte-tal der ligger ned.)
Gravatar #34 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 14:26
Og det er korrekt.

Omega bruges som en "lille uendelig".
Gravatar #35 - paradise_lost
3. dec. 2009 14:30
Jeg er forarget over at folk tror at de kan lave tråd titler med fed!

Edit: Ja rate mig gentagelse!
Gravatar #36 - zin
3. dec. 2009 14:34
#34: Hvordan kan det være korrekt hvis du har en karakter der symboliserer "lille" uendelig? Så skal den da bruges til udtrykkelse af uendelig - 1?
Altså: u = 8 der ligger ned (uendelig)
o = omega - lille uendelig
u != o

Derfor
0,3333...(uendelig) * 3 = 0,9999...(lille uendelig), da du nødvendigvis retter/ændrer på tallene - lidt ligesom hvis du ganger med ti - så "flytter" kommaet en plads.
Gravatar #37 - LinguaIgnota
3. dec. 2009 14:35
Det irriterer mig, når folk tror, at skizofreni indebærer personlighedsspaltning. Men det er ikke nok til at ødelægge min dag.
Gravatar #38 - zin
3. dec. 2009 14:38
Det irreterer mig, når folk ikke har råd til deres eget domæne og køber/får et under en anden.
Som f.eks. linguaignota.webbyen.dk. Fy for pokker!
Gravatar #39 - myplacedk
3. dec. 2009 14:40
Daniel-Dane (34) skrev:
Omega bruges som en "lille uendelig".

Jojo, jeg synes bare ikke at det var helt så relevant, som man lige kunne tolke det. :)

"Uendelig" skrives normalt som et 8-tal der ligger ned: ∞

Men det du snakker om er det relateret til uendelighed, og også et interessant emne at studere. :)
Gravatar #40 - zin
3. dec. 2009 14:42
#39: Man kan vel så sige at 0,9999... = 1 så længe man ikke tager højde for surreelle tal. Så får du også ret i dag. :-P
Gravatar #41 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 14:45
0,9... = 1 lige meget hvad. Det er blot grænsebetrækning.
Gravatar #42 - Slettet Bruger [393249070]
3. dec. 2009 14:57
LinguaIgnota (37) skrev:
Det irriterer mig, når folk tror, at skizofreni indebærer personlighedsspaltning. Men det er ikke nok til at ødelægge min dag.

uddyb venligst :)
Gravatar #43 - Jakob Jakobsen
3. dec. 2009 15:02
At normale computerbrugere, når de ikke kender de rigtige termer, skal opfinde deres egne computer-relaterede ord og/eller forklaringer.
Gravatar #44 - 3214N
3. dec. 2009 15:18
Nej, det er ikke en harddisk - det er computeren du taler om.

Nej, "forsiden" hedder altså skrivebordet.

Nej, du kan ikke lave en kopi af en DVD over på en CD, selvom de ser ens ud.

Nej, din nye Macbook Pro har ikke godt af at få et glas ribena indenbors.

Gravatar #45 - Daniel-Dane
3. dec. 2009 15:20
"Den tænker" (om computere) hører jeg ofte. "Den er løbet tør for batteri", "der er ikke noget batteri på", etc. hører jeg stort set hele tiden. Det er til at få flip af.
Gravatar #46 - themuss
3. dec. 2009 15:27
At folk ikke kender historien bag den trojanske hest... Eller anden klassisk litteratur for den sags skyld.

At bjørnetjeneste er et pendulord.

At folk ikke kan finde ud af sammensatte ord.

At man ikke viser sin storsindede ytringsfrihed ved at trykke billeder af muslimernes profet.

I could go on and on.
Gravatar #47 - Jakob Jakobsen
3. dec. 2009 15:29
themuss (46) skrev:
At bjørnetjeneste er et pendulord.

Nej, en bjørnetjeneste har kun en betydning, at der er en eller anden idiot der har misforstået det og spredt det imellem sine 12 årige ligesindende, giver det ikke en ny betydning.
Gravatar #48 - trylleklovn
3. dec. 2009 15:30
At folk ikke fatter nutids-r
Gravatar #49 - myplacedk
3. dec. 2009 15:32
Jakob Jakobsen (47) skrev:
at der er en eller anden idiot der har misforstået det og spredt det imellem sine 12 årige ligesindende, giver det ikke en ny betydning.

Jeg vil så gerne give dig ret, men desværre. :(

Den er allerede godt på vej:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bj%C3%B8rnetjeneste skrev:
2. handling som er til stor hjælp for nogen; stor tjeneste | kendt fra 1992 | denne brug regnes af mange for ukorrekt

Gravatar #50 - Jakob Jakobsen
3. dec. 2009 15:40

Ja den er desværre blevet anderkendt af DSN, hvilket jeg synes er et meget stort problem da ordet nu har 2 direkte modstridende betydninger.
Alle der har haft lidt historie, har vel læst La Fontaines fabel om bjørnen, hvilket er grundlaget for ordets betydning.
Bjørnen ser en flue på ansigtet af sin sovende herre og bruger en sten til at dræbe den, hvilket dog også knuser hovedet på dens herre.
Hans fabler er fra 1600-tallet og er altså lidt ældre end den nye definition fra 1992.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login