mboost-dp1

Nå, folks.. Nu sættes I foran en udfordring :)


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
8. jun. 2008 12:04
Jeg har fået til opgave at skære nogle tal i akryl. Det er såmænd ikke det store problem. Der er blot lige en lille tilføjelse til opgaven:

Der skal bores et hul i toppen af alle tal, således at tallet hænger lige, når der sættes en stift igennem tallet. Siden der nu er tale om tallene 0-9, så er det jo en væsentlig mængde gætværk, indtil jeg rammer rigtigt.

1. Findes der et stykke software, der kan simulere tyngdekraft og objekter, hvor jeg kan "prøve mig frem" med at placere et hul?

2. Findes der evt. andre og bedre metoder end at prøve sig frem med en nål i papfigurer?

Vis nu, at I er newz-folk! Jeg regner med, at mit problem er løst om under 10 minutter :P

(Hvis ikke, så opretter jeg en kvinde-profil og stiller samme spørgsmål...!)
Gravatar #2 - ECFE11
8. jun. 2008 12:08
Hmm..

Bare en tanke, men:
Download Blender, tegn dine tal i den, og orden resten med fysiksimulering?

Alternativt må du gribe til fysikken og udregne cg og mm.
Gravatar #3 - rackbox
8. jun. 2008 12:08
#2 er der fysiksimulering i Blender?
Gravatar #4 - DanaKaZ
8. jun. 2008 12:12
#2 Tror ikke lige at det er til at beregne i hånden.

#1 Jeg tror nu at det ville være hurtigere bare at gætte sig frem. Men hey, at være nørd betyder sjældent at man tager den nemmeste vej.
Gravatar #5 - 3214N
8. jun. 2008 12:15
Du har måske fået at vide at der kun må være et hul? Nu ved jeg ikke hvad de skal bruges til, eller på hvad de skal monteres på, men var det ikke en ide med 2 huller?

Til hus nummer skilte, bruger man ikke normalt 2 huller?

I andre sammenhænge, er det også set med 2 huller, så hvorfor ikke også her? ;-)
Gravatar #6 - rackbox
8. jun. 2008 12:16
#5 Kun 1 hul.. Det er til en kirketavle...

Har fundet det her: http://phun.en.softonic.com/

Ser lige, om det kan noget...
Gravatar #7 - rackbox
8. jun. 2008 12:24
Hmm.. Programmet melder fejl i windows og afsluttes..
Gravatar #8 - myplacedk
8. jun. 2008 12:44
Her er den simple metode:

Bor to huller i en skabelon. De skal IKKE have tyngepunktet imellem sig.

Hæng skabelonen i det ene hul. Tegn en lodret streg fra hullet og nedad.

Hæng skabelonen i det andet hul. Tegn en lodret streg fra hullet og nedad.

Der hvor de to streger mødes, der har du tyngdepunktet.

Så er det blot at vende skabelonen som du vil have den, tegne en lodret streg fra tyngdepunktet og opefter. Så kan du lave dit hul hvor som helst på den streg.

Tadaaah! (?)
Gravatar #9 - rackbox
8. jun. 2008 12:54
#8 lyder simpelt... Mangler lidt info, for at fange metoden:

Jeg gætter på, at det ikke er ligemeget, hvor jeg har skabelonen, mens jeg tegner en lodret streg nedad. For i min fysik, så vil to parallelle streger aldrig mødes. Kan du lige skære det ud i pap for mig?
Gravatar #10 - Jonasee
8. jun. 2008 12:56
#9

du skal tegne når skabelonen hænger i et af hullerne
Gravatar #11 - myplacedk
8. jun. 2008 12:58
9 skrev:
Jeg gætter på, at det ikke er ligemeget, hvor jeg har skabelonen, mens jeg tegner en lodret streg nedad.

Skabelonen skal hænge i det hul, du tegner fra. Læs omhyggeligt. ;-)
Gravatar #12 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 13:29
Jeg har lige lavet et hurtigt program der kan hjælpe dig lidt med det:

http://www.fyrrevang.dk/Massemidtpunkt.rar

Hvis du indlæser et billede (bmp) hvor tallet er sort og baggrunden er hvid (der må godt være gråtoner) vil det udregne "massemidtpunktet" for tallet og tegne en rød streg hvor det er det er.

Herefter kan du gemme billedet igen med den røde streg.

Jeg håber det kan hjælpe lidt.
Gravatar #13 - rackbox
8. jun. 2008 13:51
#12 Du er da for sej! Anywho - den tegner en grå lodret streg. Kan jeg så blot sætte et punkt hvorsomhelst på den linje, hvor figuren vil balancere?
Gravatar #14 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 13:59
Teknisk set ja, men jo højere du sætter det, jo bedre balance vil der være. Og hvis du sætter det for langt nede risikerer du jo altså at tallet vender sig om :)

Det undrer mig lidt at du får en grå streg, for den skulle meget gerne være rød.
Gravatar #15 - myplacedk
8. jun. 2008 14:28
Lidt brainstorming:

Man må kunne få/købe/lave en slags tang, som kan holde tallet med to spidse punkter, i stedet for de sædvanlige to flader.
Principielt som at svejse/lime to tegnestifter på sådan en her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=173...

Når du holder tallet oppe i sådan en, kan den dreje rundt som den skal. Prøv dig frem, før eller siden har du fundet stedet.

Det kan også bruges til at bekræfte tyngdepunktet inden du borer i noget dyrt, hvis du har beregnet stedet.

(Point til Email for at lave den mest nørdede løsning indtil videre!)
Gravatar #16 - rackbox
8. jun. 2008 16:37
#15 havde faktisk selv tænkt den løsning. Men en automatisk løsning er jo altid bedre :)

Jeg tror endda, at jeg har gennemskuet, hvilken metode Emil har brugt til programmet... Sneaky! (hvis jeg har ret...)
Gravatar #17 - SmackedFly
8. jun. 2008 16:51
#14

Kunne det være at den specifikke bmp han har brugt som input kun har 4 farver og det library du givetvist bruger så som resultat begrænser sig til den farvepalæt? Jeg gætter bare.

Men sjov løsning...
Altid godt at se at folk stadig magter det ækvivalente af at bruge en damptrummel til at fjerne muldvarpeskud.
Gravatar #18 - engfeh
8. jun. 2008 17:49
#16

Integralet fra venstre endepunkt til tp = integralet fra tp til højre endepunkt!?

Edit:

Doh - jeg kan ikke tænke lige nu :-P
Gravatar #19 - myplacedk
8. jun. 2008 17:53
17 skrev:
Altid godt at se at folk stadig magter det ækvivalente af at bruge en damptrummel til at fjerne muldvarpeskud.

Interessant. Jeg synes nemlig ikke mine muldvarpeskud bliver helt flade af en tur med plænetraktoren på laveste trin. ;-)
Gravatar #20 - Norrah
8. jun. 2008 17:55
Altså nu har jeg haft Calculus, og kunne nok godt komme på nogle meget komplicerede løsninger, som mildest talt ikke ville være det værd :P

Men sålænge vi er enige om at det handler om at havde lige meget vægt på hver sin side. Kan vi så ikke argumentere for det "bare" er at tælle pixels og så lave en dele streg?

Så jo højere opløsning jo bedere..
Gravatar #21 - engfeh
8. jun. 2008 17:57
#20

Præcis det jeg også tænkte til at begynde med.... Men den holder ikke! Vægtstangsprincippet...
Gravatar #22 - myplacedk
8. jun. 2008 17:58
20 skrev:
Men sålænge vi er enige om at det handler om at havde lige meget vægt på hver sin side. Kan vi så ikke argumentere for det "bare" er at tælle pixels og så lave en dele streg?

Nej, ikke helt: http://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6gtstang
Jo længere væk fra tyngdepunktet, jo mere vejer en "pixel". Men hvis man tager det med i beregningen, så måske.
Gravatar #23 - myplacedk
8. jun. 2008 17:59
#21-#22: 4 sekunder for sent - det er ca. den tid jeg brugte på at hikke mens jeg skrev. ;-)
Gravatar #24 - Norrah
8. jun. 2008 18:03
#22 det er da rigtigt, det hele grundlaget for NM..
At jeg kunne glemme det, my bad.
Gravatar #25 - rackbox
8. jun. 2008 18:23
Efter at have efterprøvet min teori om, hvordan Emil lavede programmet, så bliver jeg opmærksom på, at det ikke umiddelbart ser ud til at vægtstangsprincippet overholdes. Jeg prøvede med et 4-tal, men det ville ikke balancere i en tilsvarende papfigur på noget sted på den dannede linje.

Nogen, der er sej nok til at lave en app. der tager højde for tyngden i forhold til afstand til et punkt?
Gravatar #26 - MiniatureZeus
8. jun. 2008 18:36
Hvorfor ikke gå ned i en kirke, og så tage nogle close-up billeder af deres tal?
Så kan du vel kopiere dem, med mindre det skal være nogle hypermoderne nogle i en speciel skrifttye.
Gravatar #27 - DanaKaZ
8. jun. 2008 18:41
#25 Du kunne have været færdig nu.. :-)
Gravatar #28 - rackbox
8. jun. 2008 18:46
#26 Det er desværre en anden skrifttype...

#27 Ja, men så havde jeg ikke nået så meget andet, mens jeg ventede på at mine slaver gjorde arbejdet for mig :)
Gravatar #29 - Dreadnought
8. jun. 2008 19:38
#28
Skrifttypen skal jo have et punkt i toppen som de alle deler. Samt at tyngdepunktet også sidder samme sted, for ellers vil tallene hænge med ujævn afstand.
Gravatar #30 - rackbox
8. jun. 2008 19:51
#29 jeg kan sagtens se, at det ikke vil kunne lade sig gøre i alle tilfælde. Men jeg kunne så godt bruge at vide, om ophængspunktet er udenfor figuren, således at jeg kan se, hvor jeg skal rette figuren for at få den til at hænge lige og passe til de andre tal.
Gravatar #31 - Norrah
8. jun. 2008 20:08
Hørt om Det romerske talsystem? Det er ret nemt at finde punkter på da det alle i starten er symetriske.
Gravatar #32 - RHO
8. jun. 2008 20:15
#31
Tænker måske det er lidt vanskeligt at hænge et V korrekt med kun 1 søm..

Ærger mig over jeg ikke har min statik bog mere, så ville jeg have kunne hjælpe dig, men kan susme ikke huske formler eller noget mere, desværre
Gravatar #33 - myplacedk
8. jun. 2008 20:18
30 skrev:
Men jeg kunne så godt bruge at vide, om ophængspunktet er udenfor figuren,

Da "tyngdepunktet" i denne sammenhæng ikke er et punkt (men en streg fra det rigtige tyngdepunkt og opad), kan du nok flytte hullet op og ned, men det kan så betyde at tallene ikke sidder lige højt.

Dreadnought havde egentlig en god pointe, tyngdepunktet skal være midt mellem højre og venstre side, hvis tallene skal have samme afstand.

Måske skal du bare lave hullet hvor det er pænest, og så flytte tyngdepunktet med fx. bly-lodder? Så bryder du de regler alle de traditionelle "kirketal" (eller hvad de nu hedder) nok overholder - de er sikkert udformet netop for at vægtfordelingen er symmetrisk.
Gravatar #34 - rackbox
8. jun. 2008 20:29
#33 herunder er de krav, jeg har fået fra kunden... Opgaven er at ramme flest mulige af dem, dog er krav markeret med * ufravigelige:

- * Tal fra 0 til 9 i fonten Arial Narrow
- * Hul, der gør at tallet hænger lodret
- Gerne så tallene deler bundlinje og har ensartet afstand
- * Transparant tonet akryl (umuliggør "snyd" med lodder og den slags)

Jaja.. jeg kan godt sidde med en papfigur og en nål. Men jeg er blevet helt hooked p åat se, om der findes en løsning på problemet ad matematisk vej. Jeg har lige læst alt, der er værd at vide om center of gravity. Men det er kun halvdelen af vejen:

Center of Gravity afslører det punkt, hvor massen er ensartet fordelt omkring punktet - under almindelige gravitationelle former. Jeg er altså ude efter en anden slags "center of gravity" - den, hvor alt vægt (ligesom ved en tumling) omkring punktet vil forsøge at holde figuren ret nedad. Jeg véd blot ikke, hvad dette punkt kaldes. Eller hvordan man finder det matematisk / programmeringsmæssigt (endsige ved at måle det).
Gravatar #35 - engfeh
8. jun. 2008 20:39
#34

Find CG (på en eller anden måde) og lav hullet lodret over det... Større er forskellen ikke.

CG må ved nærmere eftertanke ligge der hvor arealet på venstre side * middelafstanden til CG = arealet på højre side * middelafstanden til CG... Hvordan man så løser det ved jeg ikke lige.
Gravatar #36 - myplacedk
8. jun. 2008 20:40
34 skrev:
- * Tal fra 0 til 9 i fonten Arial Narrow
- * Hul, der gør at tallet hænger lodret
- Gerne så tallene deler bundlinje og har ensartet afstand
- * Transparant tonet akryl (umuliggør "snyd" med lodder og den slags)

Oversat:
- Ingen tricks med at ændre faconen så tyngdepunktet kommer til at passe
- Ingen tricks med "ordentligt ophæng" som gør tyngdepunktet irrelevant
- Smuthul!
- Ingen tricks med at ændre tyngdepunkt uden at ændre facon

34 skrev:
Jaja.. jeg kan godt sidde med en papfigur og en nål. Men jeg er blevet helt hooked p åat se, om der findes en løsning på problemet ad matematisk vej.

En matematisk måde frem for en praktisk? Velkommen til newz, her vil du føle dig hjemme. ;-) (Som om du er ny her...)

34 skrev:
Center of Gravity afslører det punkt, hvor massen er ensartet fordelt omkring punktet - under almindelige gravitationelle former. Jeg er altså ude efter en anden slags "center of gravity" - den, hvor alt vægt (ligesom ved en tumling) omkring punktet vil forsøge at holde figuren ret nedad.

Det er ikke et punkt, det er en linje. Hvad den kaldes ved jeg ikke, men har du tyngdepunktet er linjen nem at finde: Den går fra tyngdepunktet og opad. (Op i forhold til figuren.) I praksis skal der være lidt afstand fra tyngdepunktet for at give stabilitet.

34 skrev:
Eller hvordan man finder det matematisk / programmeringsmæssigt (endsige ved at måle det).

Der er en nem måde (algritme-mæssigt), som jeg tror vil virke, baseret på et bitmap-billede af figuren.

Sådan tester man om man har fundet det rigtige sted:
1) Alle pixels til venstre for den valgte skillelinje "vejes", med hensyn til vægtstang-princippet
2) Gentag for alle pixels til højre for den valgte skillelinje.
3) Jo mere ens de er, jo bedre er balancen.

Så kan man prøve sig frem, med en "binær søgning". Dvs. prøv i midten. Du vil så få et til som siger om du skal til venstre eller højre. Hvis den siger til højre, så prøv midt mellem det du sidst prøvede, og den højre kant. Efter nogle forsøg når du til et optimalt punkt.

Det kan sikkert gøres mere effektivt ved at beregne punktet. Og det kan sikkert gøres endnu mere effektivt med fancy matematik.

Men praktisk som jeg (åbenbart) er, er jeg ked af disse algoritmer, da det er svært at bevise at de er korrekte. Den simple er nemmest at lave korrekt, uden at ødelægge en masse akryl.
Desuden er CPU-kraft billigt, så det behøver ikke at performe godt.
Gravatar #37 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 20:54
Det er korrekt at mit program bare lavede en binær søgning efter massemidtpunktet ved at vægte højre og venstre side uden at tage højde for vægtstangsprincippet.

Efter et hurtigt kig i min fysikbog, viser det sig at massemidtpunktet kan findes relativt let såedes:

y[cm] = (m[1]*y[1] + m[2]*y[2] + m[3]*y[3] + ...) / (m[1] + m[2] + m[3] + ...)

Så det vil jeg lige lave programmet om til at benytte.
Gravatar #38 - rackbox
8. jun. 2008 21:02
36 skrev:
Det er ikke et punkt, det er en linje. Hvad den kaldes ved jeg ikke, men har du tyngdepunktet er linjen nem at finde: Den går fra tyngdepunktet og opad. (Op i forhold til figuren.) I praksis skal der være lidt afstand fra tyngdepunktet for at give stabilitet.


Korrekt, forudsat at der ikke tages højde for, hvilken vej figuren bør vende. Lad os tage bogstavet "Q" som eksempel. Tyngdepunktet er næsten som i et "O" i midten, men på grund af stregen nederst til højre i Q'et vil punktet flyttes skråt nedad mod højre.

Hvis du så blot flytter punktet lodret op i forhold til Q'et, så vil vægtet skubbes, så bogstavet langsomt vil blive tungere i venstre side.

Altså er der ikke tale om en ret linje, der gælder for enhver form, men en række af punkter, der er unik i sammenhæng med hvor højt oppe over tyngdepunktet det nye punkt er placeret.

I'm rambling. Someone put me to sleep - literally!
Gravatar #39 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 21:07
Så er der en ny version lagt op:

http://www.fyrrevang.dk/Massemidtpunkt.rar

Jeg burde nok have kigget i min fysikbog til at begynde med, for ud over at det nu måler korrekt (håber jeg da) så var det noget nemmere at skrive, og programmet er meget hurtigere.
Gravatar #40 - rackbox
8. jun. 2008 21:21
#39 udfra seneste program er jeg kommet frem til følgende: www.pbtryk.dk/tyngdetal.jpg

Det ser rigtigt nok ud... Nu skal jeg blot finde ud af, om det så passer, at jeg kan sætte en nål i langs hele linjen over tyngdepunktet.

EDIT: Kunne jeg få dig til at markere tyngdepunktet med en prik i en anden farve?
Gravatar #41 - rumagenten
8. jun. 2008 21:24
uden at fornærme nogen kan jeg vidst godt sige i er en flok mat nørder!!1!1
Gravatar #42 - rackbox
8. jun. 2008 21:25
#41 bare vent! Du vil kysse vores fødder den dag du står i en situation, hvor du mangler et tyngdepunkt (...?) :P
Gravatar #43 - rumagenten
8. jun. 2008 21:30
uden tvivl. sad og tænkte rigtig længe over hvordan fanden du ville lave det 4 tal. indtil jeg så det. DOOHH.

jeg ville heller aldrig blive sat på sådan en opgave. det ved folk godt at jeg ikke burde.
Gravatar #44 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 21:35
Nu kommer der en blå streg i det vertikale massemidtpunkt:

http://www.fyrrevang.dk/Massemidtpunkt.rar

Husk at tallene skal være helt udfyldt med sort hvis den skal kunne udregne massemidtpunktet rigtigt.
Gravatar #45 - rackbox
8. jun. 2008 21:38
#43 jeg tænkte på "det menneskelige tyngdepunkt" - altså hvis du på samme tid får spist dig "uligevægtig fortil" og får drukket tilpas med alkohol til at din krop ikke selv kan udligne tyngdepunktet. Så falder du nemlig - og så ville Emils program kunne have hjulpet dig :P

#44 Takker og bukker :) De tal jeg fyrer ind i dit program er udfyldte. Jeg har bare for overblikkets skyld fjernet udfyldningen før jeg viste min jpg.

EDIT: Det ser ikke ud til at fungere: www.pbtryk.dk/1.bmp
Gravatar #46 - Emil Melgaard
8. jun. 2008 22:22
Jeg fik åbenbart ikke lagt den ordentligt op. Den er opdateret nu og med nyt navn så du ikke har den i cachen (det opdatede jeg lige var et problem):

http://www.fyrrevang.dk/cm.rar
Gravatar #47 - jtp42
8. jun. 2008 23:03
Der er intet som en en udfordring
her er et simpelt bud på en løsning :
http://www.daimi.au.dk/~u983275/mm/massmidt.zip
Gravatar #48 - myplacedk
9. jun. 2008 05:10
41 skrev:
uden at fornærme nogen kan jeg vidst godt sige i er en flok mat nørder!!1!1

Well, duh! Har du set hvilken hjemmeside du er på?
Gravatar #49 - jtp42
9. jun. 2008 10:10
hmm ja så der var fremkommet en løsning, og ganske givet bedre end mit bruteforce hack, inden jeg nåede at poste noget.
Gravatar #50 - rumagenten
9. jun. 2008 15:34
#48

nå, fuck jeg troede jeg var på arto.

jeg er bare forbløffet over hvad "alm" folk kan regne ud, fordi jeg selv er sådan en hat til matematik..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login