mboost-dp1

Karma rating


Gå til bund
Gravatar #1 - caffery
14. jun. 2008 13:52
Jeg ser pludselig på min profil at min karma rating er "Uheldig", tilsyneladende fordi jeg har "Vurderet mere end 50 % af andres indlæg negative". Det kan jeg bare ikke helt se da det under ratings ser således ud:

I alt
(69)Relevant
(35)Irrelevant
(25)Flamebait
(18)Sjov
(12)Interessant
(5)Informativ
(2)Gentagelse
(0)Neutral

Dvs. Relvant, Sjov, Interessant og Informativt udgør 104 mens Irrelevant og Flamebait udgør 73. Det er efter min opfattelse langt under 50% ??
Gravatar #2 - GormDK
14. jun. 2008 14:02
Jeg tror, det er de seneste 2 måneder, der gælder. Her har du, så vidt jeg kan se, en lille overvægt af (gentagelse+irrelevant+flamebait) i forhold til (relevant+interessant+informativ), og så kan det jo være, sjov ikke tæller hos nogle af siderne (det ville da være fair nok imo).
Gravatar #3 - caffery
14. jun. 2008 14:09
Så vidt jeg kan se står der 26-26 i positive-negative ratings de sidste 2 måneder...men jeg kan se at når ens Karma nu er "Uheldig" så kan jeg ikke rate indlæg mere? Hvordan pokker skal man så komme ud af "Uheldig" overhovedet?
Gravatar #4 - Mandalae
14. jun. 2008 14:13
#3,

Skriv en nyhed
Skriv en artikel
Bliv rated relevant eller mere.

Eller vent 2 måneder på at din karma bliver resat til neutral, fordi du ikke har rated noget :)
Gravatar #5 - caffery
14. jun. 2008 14:19
Flot, så skal man gå rundt og have "Uheldig" karma pga. ét eller to negativt-ratede indlæg med mindre man aktivt skriver sig ud af det?

Jeg tillader mig at komme med en konstruktiv kritik af karma systemet nu - hæv 50% grænsen lidt for jeg kan ikke helt se det fornuftige i at ens indlæg bliver "skjulte" og ens person bliver opfattet som en værre baryl, bare fordi man har rated halvdelen af indlæg for "irrelevante". Havde det været flamebait-procent på 50% kunne jeg sagtens se det fornuftige i det. :)
Gravatar #6 - hgul
14. jun. 2008 14:41
#5 Jeg vil vove og påstå, at overvægten af indlæg på Newz.dk trods alt kan rates positivt på en eller anden måde. Selvfølgelig er der også oplagte flamebait's, gentagelser og irrelevante indlæg, men man har alligevel en ret god mulighed for at give positive ratings uden det kan betragtes som en fejl.

Ligeledes kan du også påvirke din karma igennem dine egne indlæg, og dem er du jo helt selv herre over. Og der er jo altid muligheden med at skrive en nyhed eller to ;-)

Så selvom ratingsystemet langt fra er perfekt, så virker det trods alt nogenlunde optimalt i langt de fleste tilfælde, og der er også ret god mening i, at personer med en uheldig karma bliver skjult, fordi hovedvægten af dem faktisk lukker mest lort ud - hermed ikke sagt, at du er en del af denne gruppe.
Gravatar #7 - myplacedk
14. jun. 2008 14:48
6 skrev:
Jeg vil vove og påstå, at overvægten af indlæg på Newz.dk trods alt kan rates positivt på en eller anden måde.

Ja, men de inviterer bare ikke så meget til at blive ratet.

Et negativt indlæg har jeg lyst til at rate negativt, for at få dem væk af hensyn til den næste læser. (Og dels for at fortælle afsenderen at jeg synes de har spildt deres tid med at skrive noget der ikke kan bruges til noget.)

Men et positivt indlæg (typisk dem som bare er helt almindelig diskution) inviterer ikke til at blive ratet. De er jo synlige, så det ændrer ikke så meget. Selv de voldsomt informative glemmer jeg ofte at rate, da de jo ikke bliver mere synlige af den grund alligevel.

Derfor kan jeg godt se at det er nemt at rate mere negativt end positivt. Og især da det sker så nemt, kan jeg sagtens se det irriterende i at straffen er at miste muligheden for at rette op på det.

Men på den anden side, hvis man ikke mister muligheden for at rate, vil nogen vel bare strø om sig med "informativ" indtil karma'en har det bedre.
Gravatar #8 - engfeh
14. jun. 2008 14:55
Måske kunne man lave det så man kun kan rate positivt hvis man har dårlig karma / rater mere end 50% dårligt!?
Gravatar #9 - hgul
14. jun. 2008 15:07
7 skrev:
Derfor kan jeg godt se at det er nemt at rate mere negativt end positivt. Og især da det sker så nemt, kan jeg sagtens se det irriterende i at straffen er at miste muligheden for at rette op på det.


Man har jo flere muligheder for at rette op på en dårlig karma. Der er trods alt ret mange der rater positivt også, mig selv inkl. og de positive ratings bliver også givet til brugere med uheldig karma, såfremt indlægget er relevant, interessant eller informativt.

Igen er der også muligheden for at indsende nyheder, selvom det for nogle måske kan virke som lidt voldsomt at gøre så meget ud af det, så er det i hvert fald en skam at overse den mulighed hvis man er så interesseret i sin karma.

Men er det folks vurdering, at det vil hjælpe hvis der blev ændret på hvor mange procent negative ratings man kan give i forhold til de positive, eller vil det bare opfordre flere til at rate med hovedet under armen? Hvis det første er tilfældet, så vil det måske være oplagt for teamet at kigge på det.


#8 Jeg tror desværre, at den løsning vil medføre, at karmasystemet vil blive misbrugt til at hæve ens karma ved f.eks. at rate samtlige indlæg positivt. Men måske jeg bare ikke har tiltro nok til andre mennesker ;-)
Gravatar #10 - GormDK
14. jun. 2008 15:51
3 skrev:
Så vidt jeg kan se står der 26-26 i positive-negative ratings de sidste 2 måneder..

Hvis man tæller 'Gentagelse' med som negativ (det bør man da gøre, ikke?), har den negative side 27 stemmer. (17+9+1)

Og til #7, myplacedk:
Jeg har det ikke på samme måde som dig. Jeg får ca lige så tit (okay, jeg skriver trods alt ikke logbog over mine ratings, men altså ;)) lyst til at give credit for et godt indlæg som at rakke ned på et "dårligt" (ykwim) indlæg. Nogle gange kan ét interessant/informativt indlæg være vigtigere en 8 "bla bla"-indlæg :)
Der kan måske være et problem ved 'Relevant', for tit skifter emnet jo en lille smule, og skal man så rate relevant efter OP eller efter det diskuterede emne?
Gravatar #11 - Niklas H
14. jun. 2008 19:13
Jeg vil gerne give en smule ret i at et relevant indlæg måske ikke indbyder så meget til at blive rated, men for mig rater jeg meget gerne interessante og informative indlæg.

Men forslag til crew:
Kan man ikke lave en form for fremhævelse af indlæg der er rated positivt? Fx lave en lille gul kant på relevante indlæg og en lille rød kant på interessante og informative indlæg?
Gravatar #12 - themuss
14. jun. 2008 19:36
Hold din kæft og æd din rating, caffery. Du er jo verdens sureste nar.
Gravatar #13 - caffery
15. jun. 2008 10:42
Har lidt samme opfattelse som #7 - relevante indlæg rater man ikke så ofte igen, da indlæggene jo følger nyhedens topic på naturlig vis. En Gentagelse-rating opfatter jeg ikke som altid at være negativ men hva faan.

Men generelt synes jeg Karma-systemet er lidt overdrevet..med mindre man udelukkende rater irrelevant eller flamebait kan jeg da godt se fornuften i systemet.

#12, interessant at Flamebait ligger suverænt øverst på din samlede rating liste. Det bør efter min opfattelse give lige så meget Uheldig karma men nu styrer jeg ikke systemet :)
Gravatar #14 - arne_v
15. jun. 2008 22:03
#7, 11, 13

Det er rigtigt at et virkeligt flamebait indlæg animerer mere til at give en rating end et normalt godt indlæg.

Men det er vel netop derfor at systemet er som det er !!!!

Systemet animerer folk til at tage sig sammen og også uddele positive ratings.

Så man undgår at der kun er negative ratings, hvilket ville give et helt forkert indtryk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login