mboost-dp1

Flere nyhedsgodkendere


Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
21. nov. 2007 20:41
Heay,

Nu sidder jeg selv og venter på at en af mine nyheder bliver godkendt og jeg synes det er en anelse mærkeligt at den efter 5 timer endnu ikke er blevet godkendt (eller slettet for den sags skyld).

Jeg kunne forstå det hvis det var om natten men det er altså fra kl. 16 til kl. 21 vi snakker om. Hvis der ikke er nogle staff/admins der er online i dette tidsrum, var det så ikke en mulighed at udvide antallet af nyhedsgodkendere en smule? Det er jo en meget kritisk flaskehals i sitets mål - nemlig et solidt nyhedsflow hele dagen igennem.

Min idé til at løse problemet er at man opgraderer almindelige brugere til nyhedsgodkendere, hvis de har gjort sig fortjent til det. De skal altså ikke have nogle privilegier udover at kunne godkende nyheder.

Kriteriet til at gøre sig fortjent til det kunne f.eks. være at man har fået godkendt 10 nyheder indenfor de sidste 30 dage. Det er altså ikke hr.-hvem-som-helst man giver lov til at godkende nyheder, men netop personer som har vist at de ved hvordan man skriver en god nyhed.

Hvis man kigger på nedenstående link kan man f.eks. tage en person som Karthas. Han har fået godkendt 32 nyheder de sidste 30 dage, så kan man ikke formode at han ved hvilke emner der er interessante at bringe nyheder om. Han ved højst sandsynligt en del om at skrive gode nyheder som er ordentligt formuleret og som lever op til de krav som newz stiller for at en nyhed skal på forsiden. Kunne han så ikke hjælpe med at godkende nyheder?
http://newz.dk/om-os/statistik/1
Gravatar #2 - trylleklovn
22. nov. 2007 00:43
Man kunne evt. gøre det sådan, at nyheden ikke blev ultimativt godkendt på baggrund af en persons godkendelse, men at den måske skulle igennem 1-5 personer, før den blev vist på siden, hvis der altså var tale om disse automatisk godkendte nyhedsgodkendere.

Dog har newz.dk staffet før nævnt, at de skal kunne godkende de billeder, som bliver tilknyttet nyheden, før den bliver postet.
Gravatar #3 - trylleklovn
22. nov. 2007 00:44
Så det må vel være op til staff, at vurdere hvad der er vigtigst.
Friske nyheder, eller billeder dertil.


Måske kunne man lave det sådan at nyheden kunne godkendes, uden noget billede, af disse automatisk accepterede godkendere, og så kunne staff efterfølgende tilføje et billede til nyheden, efter den var udgivet på forsiden uden billede.
Gravatar #4 - Jace
22. nov. 2007 01:15
Acro nævnte også at newz har et kæmpe arkiv af allerede godkendte billeder hvor rettighederne er i orden.

Så kunne disse godkendere jo bare få lov at vælge et af dem. Det er vel det der i langt de fleste tilfælde alligevel bliver gjort?

Jeg synes godt at man kan have tillid nok til at personen vælger et fornuftigt billede, når personen tydeligt har vist at han/hun er interesseret i at bidrage positivt til sitet ved at indsende masser af gode nyheder.
Gravatar #5 - Acro
22. nov. 2007 15:40
Jeg vil opfordre jer til at sende en e-mail afsted til [email protected], hvis I er interesserede i at blive en del af crewet. Der er ingen tvivl om, at vi kan bruge ekstra arbejdskraft, hvis folk er villige til at yde en indsats. Hvis der ikke kommer noget svar på henvendelsen, så skriv til mig herinde eller via [email protected], så skal jeg nok forsøge at fremskynde processen.
Gravatar #6 - Jace
22. nov. 2007 15:44
#5 - Det var nu ikke ment som en skjult jobansøning :)

Mit forslag går bare ud på at drage endnu mere nytte at et brugerdrevet site, ved at involvere aktive brugere mere i sitets mere følsomme del.

Du siger I mangler arbejdskraft, men den eneste kraft jeg kan tilbyde er vist bare en helvedes masse idéer.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
22. nov. 2007 16:20
Jace(#1) skrev:
Hvis man kigger på nedenstående link kan man f.eks. tage en person som Karthas(...)

;D

---

Det er jo også sådan, at jo bedre man skriver en nyhed og "gør arbejdet færdigt", jo hurtigere bliver den godkendt og kommer på.
Og det er meget simpelt at lave en god nyhed:
* Skriv en tekst som er kort, fyldestgørende og præcis, OG som ikke er afskrift af den originale nyhed :)
* Skriv nyheden fra den originale kilde, ikke comon, computerworld osv hvis det er en udenlansk nyhed. Der er tit noget mere stof på de originale nyheder, end på de danske.
* Lav ordentlige links
- "Direkte link til nyhed" er linket til selve nyheden, f.eks. http://epn.dk/teknologi/it/article1178782.ece
- "Kilde URL" er kilde siden, f.eks. http://www.epn.dk
- "Kilde" er navnet på kilden, f.eks. Erhverv På Nettet
* Lav nogle gode tags. F.eks. så nævn alle de personer som bliver citeret i nyheden, de største firmaer som bliver nævnt osv. Prøv at brug de forslåede tags, istedet for at lav nye, så bliver det mere præcist.
* Mht. så hvis i har fundet et godt billed til nyheden, så link til det. Dem vi leder efter, er dem som er under Creative Commons licensen, og derfor må bruges kommercielt. Der er f.eks. mange af dem på flickr.com

Altså kort og godt, lav så meget af benarbejdet som muligt.
Hvis der f.eks. ligger 3-4 nyheder klar, skrevet af brugere, som bare lige skal have et billede, læses igennem og derefter godkendes, så tager det ikke lang tid, men hvis man skal til at skrive det meste af nyheden om og rette tags til osv, så er det ikke sikkert at man lige har tid til det.

(ovenstående er ikke en fornærmelse mod hverken Jace eller Trylleklovn, som begge skriver ret så gode nyheder ;D )

Jeg vil dog heller ikke sige, at det ser sløjt ud. Overhovedet faktisk. Bare idag er der blevet godkendt 12 nyheder (hvilket er 7 over snit), som kommer på forsiden i løbet af eftermiddagen/aftenen.

Men jeg vil meget gerne opfordre alle som har lyst, tid og evne til at sende en mail afsted til acro eller [email protected], så vi kan få nogle flere ind i staff og få smidt nogle nyheder afsted :)
Gravatar #8 - Jace
22. nov. 2007 17:21
#7 - Rigtig god guide til at skrive nyheder. Var det ikke en idé at sætte den lidt flot op og ligge den et centralt sted på siden? F.eks. på siden hvor man indsender nyheder. Bare lige en lille reminder til hvad man skal huske når man skriver nyheder.

Den kunne blandt andet krydres med gode kilder til nyheder, som er gode at kigge på hvis man leder efter nyheder som man kan skrive.

Det er rigtig nok at det vil hjælpe meget at skrive gennemarbejdede nyheder som bare lige skal læses igennem og godkendes, men hvis man, ved at indrage brugerne endnu mere i sitet, kunne gøre processen en anelse mindre "bureaukratisk" ville det da ikke skade siden?

Bare idag er der blevet godkendt 12 nyheder (hvilket er 7 over snit), som kommer på forsiden i løbet af eftermiddagen/aftenen.

Er systemet lavet således at de godkendte nyheder ikke bliver lagt på forsiden alle sammen på samme tid, men bliver spredt lidt udover dagen?
Gravatar #9 - rackbox
22. nov. 2007 18:08
Er systemet lavet således at de godkendte nyheder ikke bliver lagt på forsiden alle sammen på samme tid, men bliver spredt lidt udover dagen?


Det er en forretningshemmelighed :P
Gravatar #10 - Jace
22. nov. 2007 18:48
#9 - Som vist lige er blevet afsløret :)
Gravatar #11 - vandfarve
23. nov. 2007 00:22
#11
Notér venligst, at der står publiceringstiderne på selve nyheden, så det kræver ikke den store Sherloch Holmes at finde ud af, hvornår og hvordan nyhederne frigives.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login