mboost-dp1

Tidlig Julegave: 1500,- til PSU - Jeres anbefaling?


Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
4. okt. 2008 17:12
Først vil jeg sige TUSIND TAK TIL ALLE der hjalp med support i følgende topic:
http://newz.dk/forum/hardware/psu-84340#new

Hvis det var blevet til noget ville jeg have købt Corsair. Please tollerer ikke dette som spam, for jeg har først for lidt siden fået at vide som en tidlig julegave har jeg fået 1500,- til køb af ny PSU, som jo ændrer det hele drastigt. Jeg kan IKKE købe en "billig" og beholde resten selv, ergo skal jeg jo bruge every dime på en lækker stor PSU. Jeg håber i har overskuet til endnu en gang at hjælpe mig, for sidste gang :).


Jeg har fundet følgende som ligger ved mit budget, som er 1kW.

Corsair HX1000
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=434...

Chill Innovation CP-1000M
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=452...

De er altså de 2 jeg kan finde der holder sig til mit budget, og er en 1kW PSU.

Corsair kender jeg, og har læst reviews af deres HX1000 som skulle være meget forbløffende og levere varen at top. Så er der Chill Innovation som jeg kom til at kende kun ca. 2 måneder siden. Der er DESVÆRRE ingen reviews af deres 1kW PSU. Da jeg først så deres hjemmeside så den lidt amatør ud, og som om det er noget der var hurtigt lavet. Troede faktisk det var noget snyd firma.

Her er det så i kommer ind, hvor jeg håber nogen kan være til hjælp med dette, om hvilke af de 2 jeg skulle vælge. Jeg har tydeligvis taget fejl af Chill Innovation for det skulle være knald godt.

Jeg har sammenlignet dem på deres sider, og det ser ud til de næsten identiske, hvor Corsair kører med én 12V rail, og Chill Inno. på 2. Jeg ved ikke performance-mæssigt anderledes det er, men har læst at én 12V rail er bedst.

Men som sagt håber jeg nogen har overskuet til at hjælpe mig en sidste gang og finde ud af hvad jeg skulle vælge :). Som sagt også er de 2 jeg linker til de 2 eneste jeg kunne finde der leverer 1kW til mit budget, men hvis i kender til bedre 1kW PSUer til mit budget, så skriv det endelig. Jeg tvivler dog. :)

- På forhånd tak.

Corsair HX1000 Hjemmeside:
http://corsair.com/products/hx1000.aspx
Chill Inno. CP-1000M Hjemmeside:
http://www.chill-innovation.com/
(Hvis nogen skal sammenligne)
Gravatar #2 - sKIDROw
4. okt. 2008 18:04
Tillader mig at spørge om noget, med fare for at det bliver regnet som spam.

Hvad helvede vil du med så meget effekt?.
Det lyder rimelig overkill.

http://www.chill-innovation.com/howmuch.asp

Anyway fordelen ved to rails frem for en, er så vidt jeg husker at for meget belastning på den ene, ikke resulterer i for lidt strøm på den anden. CPU'en sætter f.eks ikke pris på, ikke at kunne få hvad den vil have.
Gravatar #3 - vandfarve
4. okt. 2008 18:09
Med dit nuværende setup (og med dine fremtidige planer), så har du maksimalt brug for en 500W PSU. Det er fuldstændigt overkill og spild af penge at smide 1.500 kroner efter en strømforsyning, når du kan få en til under halvdelen af beløbet, der vil opfylde ALLE dine krav.
Gravatar #4 - lolage
4. okt. 2008 18:24
Angående jeres overkill kommentar.. Pengene får jeg fra mine forældre som en tidlig julegave. Hvis jeg vælger at købe måske en 500W PSU, får jeg ikke de resterende penge til andet brug, de kommer tilbage til mine forældre. Ergo synes jeg selv at jeg ligeså godt kunne bruge dem alle i stedet for at de bare får dem igen, og så købe en PSU der holder forever.

Hvis i fik pengene til et nyt grafikkort, ville i så måske bare købe det "der havde jeres krav", eller det bedste i kunne få for pengene? :)..

Og så til #2..
Tak for infoen om railen, selvom jeg ikke helt forstår. Hvis den ene rail bliver "overloaded", så forbliver den anden stabil altså?
Pluset ved det er jo så, af hvad jeg kan tænke mig til, at i en PSU med én rail går det jo ud over "alle" hvis Railen bliver overloadet, hvor i en med 2 går det kun "ud over dem" railen er sat til...Har jeg forstået korrekt?
Gravatar #5 - holmen
4. okt. 2008 18:26
Køb den dyreste.
Gravatar #6 - vandfarve
4. okt. 2008 18:32
Du bliver nødt til at se det ironiske i, at du har tænkt dig at købe en (undskyld udtrykket) kedelig mid-end maskine, som du så vil fodre med en af de største high-end PSU'er på markedet?

Du vil aldrig komme i nærheden af at bruge mere end 400W, og alligevel mener du, at du skal købe en 1kW PSU? Strømforsyningen i sig selv vil koste mere end processoren og grafikkortet til sammen, så det giver ingen mening.

Selv hvis du en gang beslutter dig at gå efter et SLI-setup en gang i fremtiden, så vil både grafikkortet og processoren være håbløst forældet, så det vil være fuldstændig meningsløst. Processoren vil SLET ikke kunne fodre et SLI-system, hvilket gøres klart i hundredevis af artikler. Hvis du vil have mest ud af dine penge, så overtaler du dine forældre at give dig pengene til hele computeren og ikke bare PSU'en.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så vær god mod dine forældre og lad være med at bruge flere penge end nødvendigt. Selvom de har indvilliget i at betale den mest onde strømforsyning, der findes på markedet, så er det fuldstændig overkill og misbrug af dine forældre gavmildhed.
Gravatar #7 - vandfarve
4. okt. 2008 18:35
lolage (4) skrev:
Hvis i fik pengene til et nyt grafikkort, ville i så måske bare købe det "der havde jeres krav", eller det bedste i kunne få for pengene? :)..


Hvad du tydeligvis ikke forstår er, at du ikke vil mærke nogen forskel på at bruge 650 kroner på en HX520, der kan levere 520W, eller en HX1000, der kan levere 1kW.

Hvis jeg skulle vælge et grafikkort, så ville jeg selvfølgelig købe det bedste til prisen OG til mit behov, og her skyder du fuldstændig over målet. En HX1000 er ikke de 800 kroner mere værd end en HX520 i dit tilfælde, og derfor er det spild af penge.

EDIT:
Det er slet ikke for ødelægge dit gode humør, da jeg vil ønske dig tillykke med at få en tidlig julegave. Det er super fedt, og den anerkendelse skal du da have.

Jeg vil bare påpege det absurde i, at du har tænkt dig at bruge pengene sådan. Dine forældre får ingen nytte ud af, om du bruger pengene på en PSU eller på resten af computeren, men du vil kunne mærke en verden til forskel, hvis du købte en bedre processor, et bedre grafikkort, et bedre bundkort eller flere og bedre ram.

Du har ingen rationel interesse i at købe den bedste og dyreste PSU på markedet, når du slet ikke får brug for den, og når resten af dit system slet ikke kan matche den. Du vil få SÅ langt mere for pengene, meget større ydelse og meget større nytte ud af dit system, hvis du blot gad at bruge pengene anderledes.
Gravatar #8 - lolage
4. okt. 2008 18:42
#6
Jeg får skam ikke en helt ny computer, den har jeg allerede. Jeg vil simpelthen bare have en PSU så god at jeg ikke skal tænke på den i mange år. I længden vil jeg bytte mit hardware som alle andre, og følge "med tiden" for at kunne opretholde krævende spil. Så hvorfor ikke købe en PSU der kan holde til jeg skifter ud i meget meget meget store stykker i meget meget meget lang tid, i stedet for en der ikke er ligeså effektiv, og skal skiftes ud før en den anden? Hvorfor skulle jeg dog gå efter det dårligere når jeg får tilbudt noget der er meget bedre?

Du kan nok sige at jeg ikke behøver 1000kW..endnu. Jeg regner selv med at every dime jeg tjener fra job skal gå til hardware og store opgraderinger.

Jeg sagde godt nok til dem jeg ønskede mig en PSU til jul, at de så lægger 1500,- i min hånd til det er uventet fra min side.

#7
Som sagt er det ikke MINE PENGE, men noget jeg FÅR af mine FORÆLDRE! :). Ergo er det altså ikke "spild af penge" i min situation.
Gravatar #9 - hgul
4. okt. 2008 19:09
lolage (8) skrev:
Som sagt er det ikke MINE PENGE, men noget jeg FÅR af mine FORÆLDRE! :). Ergo er det altså ikke "spild af penge" i min situation.


Det er da i den grad spild af dine forældres penge, og det gør nærmest ondt at se dig være så ligeglad med, at det slet ikke er nødvendigt med så voldsom en strømforsyning.

Bare fordi man får tilbudt en gave, så behøver man jo ikke blive grådig, men hvad - du bliver forhåbentlig klogere en dag ;-)
Gravatar #10 - lolage
4. okt. 2008 19:35
Nu må i sq holde op.. Gider ikk engang kommentere.. De mangler sq ikk penge, jeg har sq ikk nogen.. Jeg siger med glæde JA til at bruge dem, det går ikke ud over nogen økonomisk hvis det er det i tror...

kan i ikk bare please anbefale og lade mig tage mit valg ? X(
Gravatar #11 - vandfarve
4. okt. 2008 19:45
lolage (10) skrev:
kan i ikk bare please anbefale og lade mig tage mit valg ? X(


Det er lige præcis, hvad vi gør. Vi anbefaler dig at lade være med at købe nogle af dem.
Gravatar #12 - lolage
4. okt. 2008 19:50
uhu, men hvis du læser #1 vil jeg have anbefaling på en af de 2 PSUer, ikke hvad jeg ikke skal gøre. :]
Gravatar #13 - Bornslippy
4. okt. 2008 20:00
Køb dig en til 150.000 som køre på eget Atom Reaktor anlæg, som levere uendeligt med strøm og så ikke mere snak om den sag!
Gravatar #14 - Nextnx
4. okt. 2008 20:34
LoL sikke en omgang politisk og pædagogisk korrekte holdninger man kaster om sig nu i disse stunder.

Anyway jeg vil ikke stille det op for dig denne gang, men Corsair ser ud til at være den jeg ville vælge i dette tilfælde.
Corsair har flere watt på 12v og 5v rails, men igen skriver de ikke noget om RoHS. Efficiency er dog bedre på Chill'en og har RoHS.

Som lolcase selv er inde på er en PSU noget der kan holde lang lang tid og flere systemer igennem, så det da ikke det dummeste sked at smilde penge. Though personligt ville jeg selv vælge bang for the buck hw.
Gravatar #15 - lolage
4. okt. 2008 21:30
Endelig en der bare giver sin mening. Tak #14.
Er RoHS meget vigtigt? Kan se det betyder at det er miljøvenligt, men gælder det ikke kun hvis man vælger at smide den ud? Eller hva... :)

Chill inno. skriver 85% eff., corsair skriver højere:
http://corsair.com/_images/charts/hx1000w_efficien...

Men så lidt forskel så det er jo ingenting.. Så det går altså på om jeg vil have RoHS eller mer watt på 12/5V rail.. Regner med Corsair så, medmindre det der RoHS er meget vigtigt.
Gravatar #16 - Corholio
4. okt. 2008 21:35
Jeg synes du bør vælge Chill Innovation CP-1000M da de har 88%+ efficiency (ifølge spec-teksten på edbpriser.dk)

...og så fordi du er så forbandet dum... jeg forudsiger at du om 30 minutter opretter et indlæg omhandlende at du vil købe en langhåret chinchilla med Dual-core 800W buttplug istedet for en PSU.

At du "pisser" sådan på dine forældre, kan jeg sq' ikke helt acceptere.
Gravatar #17 - lolage
4. okt. 2008 21:42
Pisser ikk på dem. Hvis det var de ikke kunne betale det ville de sq heller ikk, kender dem. På deres officielle hjemmeside skriver de 85% (chill inno.), som er det samme som Corsair. Den har os mer watt på rails som #14 skrev.

..Og nej, det sq være en Chihuahua!
Gravatar #18 - Norrah
4. okt. 2008 23:10
Undskyld på forhånd for det næste:

Forkælede lige fucking møgunge.
Kan da godt være at dine forældre har penge nok. Derfor så mangler du stadig respekt for penge.

Hvorfor købe noget du ikke har behov for?
Hvorfor betale over 100% ekstra for noget der ikke kan mere end det du nogensinde får brug for?

Du suger alt det du kan få til dig, og en "TIDLIG" julegave på 1500,-? ... i oktober. Du må da havde det mest forskruede ego, og hvis du ikke kommer til at få et rigtigt godt job, som du måske ikke bliver ret motiveret for, da du tydeligvis får alt forræret. Så bliver du en missarable voksen. Hvor intet nogensinde er godt nok.

Og nu må du endelig ikke tro at dette er "misundelse", eller hvad du kan finde på at kalde det. Jeg har haft gode forhold selv. Min mormor boede på strandvejen(kbh) i et hus vurderet til 18 mill. og kunne kvalificeres som temlig velhavende.
Jeg er blevet tilbudt 5000,- for at købe ind, hun var glad for at gi, men har jeg sagt ja? Nej. Har da modtaget enkelte ting gennem tiden, men aldrig noget jeg ikke har haft brug for*, og ikke uden at havde fortjent det, og da slet ikke fået at vide du kan bruge så og så mange penge, og så valgt den dyreste for at bruge dem alle. Syntes simpelthen du burde tage dig sammen.
For jeg har virkelig fået foragt for dig og din "holdning". Spørger mig selv om jeg vil give dig råd igen.

Gider ihvertfald ikke hjælpe dig med at spilde penge.

*f.eks. fik engang stjålet en telefon da jeg kom over for at hjælpe hende med at lave mad og sådan i en sommerferie, efter hun havde fået et anfald og var blevet mindre mobil.
Der fik jeg en ny. Det er det største jeg nogensinde har accepteret. Men absolut ikke det dyreste jeg har fået tilbudt.
Gravatar #19 - Nextnx
4. okt. 2008 23:19
Well Corsair skriver "80%+ energy efficient under real world load conditions" og Chill skriver "Capable of reaching an amazingly +88% Efficiency"
Om det er Corsair der underdriver og Chill der overdriver vil nok bare være et gæt. Men det lader jeg dig om :)
Når siden virker igen kan du prøve og se hvad http://www.80plus.org/ siger
lolage (15) skrev:
Så det går altså på om jeg vil have RoHS eller mer watt på 12/5V rail.. Regner med Corsair så, medmindre det der RoHS er meget vigtigt.
Tja Efficiency er også en vigtig ting men nu er begge dog minimum over 80%.

Ja RoHS handler kun hvad "stoffer" man har benyttet og hvor meget. Men det er ikke kun når du smider ud det har betydning, selve mængden og fremskaffelsen koster også noget på forureningen.

Hvad du vælger og hvorfor lader være op til dig selv at bedømme. ;)

@18 Norrah: Du kunne måske havde sparet lidt på dine udtryk.
og.. . tror sku jeg holder min mund.
Gravatar #20 - Norrah
4. okt. 2008 23:25
#19 ja jeg kunne måske havde sparet. Men det der gjorde mig sgu sur.. over noget en eller anden snothvalp havde skrevet på nettet. Det er fucking langt ude.
Gravatar #21 - Nextnx
4. okt. 2008 23:46
@20 Norrah: Jo, der er så meget der er langt ude. feks at du nu sidder på newz og besvarer hans indlæg med noget som
1. er flame, hvor i du dømmer en person og sviner vedkomne til
2. er irrelevant
3. tror det er din pligt at opdrage folk.
Med de 3 punkter tror du at vedkomne har fået noget ud af det? Nej vel.
Du ville måske have større held med at sige din mening hvorfor du mener som du gør. men uden at dømme/svine osv. samt husker på der er andre der ikke er som dig og det har de ret/lov til også selvom man ikke er enig. Det kunne Scientology lær noget af. Men man lærer forhåbenligt hele livet igennem.

Nå, så hold jeg ikke helt mund. :/
Gravatar #22 - lolage
4. okt. 2008 23:55
Så siger jeg millioner tak, Nextnx :).
Gravatar #23 - Nextnx
4. okt. 2008 23:57
Np
Gravatar #24 - Killa
5. okt. 2008 02:13
Nu kender jeg ikke noget til den Chill, men stod jeg i din situation og skulle mellem en Corsair HX1000W og en HX620W(fra den gamle tråd), havde jeg taget en HX620W. Effektiviteten falder voldsomt ved lav belastning, hvilket betyder at HX620W vil kører koldere og derfor ikke kræve så meget køling. Grafer fra Corsair:

HX1000W
HX620W

Jeg tvivler meget på at du nogenside vil komme op over 500w. Kan du ikke få dine forældre med på at resten kunne bruges på et kabinet eller noget andet?

Hvis du vælger en 1000w PSU, så vær lige opmærksom på om den overholdet passer i dit kabinet. Corsair'en er ca. 5cm længere end en standard PSU.
Gravatar #25 - gentox
5. okt. 2008 06:00
Jeg prøver at lade være med at dømme, men synes også at det er vanvid at vælge efter hvor meget man kan få, og ikke efter hvad man har brug for.
Når alt det er sagt, så er dette nok en af de mest effektive PSU på markedet, selvom du nok skal vente lidt før den rammer Danmark.

http://www.coolermaster.com/products/product.php?l...

http://www.80plus.org/manu/psu/psu_reports/SP337_C...
Gravatar #26 - Magten
5. okt. 2008 10:06
Hvad med at købe en PSU der passer til dit behov, og så bede dine forældre donere resten af pengene til et godt formål? Det virker umiddelbart ikke som om de mangler noget jo..

Jaja det er sagt flere gange, men hold kæft en fucked holdning at have til penge og *mig mig mig mig mig*
Det er da helt sindsygt at bare fordi du kan, så vil du bruge flest mulige af dine forældres penge, selvom du på ingen måde har eller får brug for det!

Du siger selv du ikke har en klink - har du overvejet et arbejde? Så kunne det være du fik et nogenlunde nomalt forhold til penge..

Rate mig bare flamebait, det er sgu det hele værd..
Gravatar #27 - lolage
5. okt. 2008 12:52
#24
Har lige købt nyt kabinet. Thermaltake Xaser VI, den kan sagtens holde HX1000. Det er med den jeg flytter mit system og skal have ny PSU i.

#25
Nogen date på den? Hvis det er flere måneder venter jeg sq ikk, men tak for linket.

#26
Nej kan desværre ikke få pengene til mig selv hvis jeg ikke bruger dem alle ._. .. ved ikke hvorfor men det siger de altså..! De påstår jeg så bare igen "spilder dem på noget andet til din computer".. Ergo hader de altså mit forbrug i computer.
Jeg rater ikke folk.
Gravatar #28 - Corholio
5. okt. 2008 14:41
lolage (27) skrev:
De påstår jeg så bare igen "spilder dem på noget andet til din computer".. Ergo hader de altså mit forbrug i computer.


Måske burde du så overveje at ikke overforbruge, så dine forældre ændrer holdning. Dog må jeg give dem ret, du har et underligt forhold til penge. Du er klar over at dine forældre skal tjene ca. 3000 kr, betale skat af dem, før du kan bruge 1500 kr, ikke?

At de så har en månedsløn som er højere end din, hænger måske også sammen med at de skal betale afdrag på hus, bil, forsikringer, mad til dem selv, mad til dig... osv. osv.

Fordi folk tjener 35000 kr+ om måneden betyder ikke at de kan bruge 35000 kr til hardware anskaffelse.
Gravatar #29 - vandfarve
5. okt. 2008 17:03
Gravatar #30 - Norrah
5. okt. 2008 17:08
Knægten har allerede fået selv samme link, i den her tråd.

lolage (6) skrev:
Tak for den post. Men hvorfor skriver nvidia så at et 8800 GTS kræver en minimum 400W PSU hvis den kun bruger 115 i load tilstand? :l

edit:
ikk fordi jeg tror du tar fejl, tværtimod, men virker bare underligt de skriver det. Der må da være noget ved det?:o
Gravatar #31 - Plimmer
5. okt. 2008 20:57
Køb hvad som helst, du kommer ikke til at bruge så meget, nogensinde.

EDIT: For at bruge så meget W skal du op i en SLI 280'ere (sikkert 3) kraftigt OC af CPU og GFX og undskyld mig men du lyder ikke som en der har vandkølet CPU og 3 grafikkort.

Nej du, tænd hellere et bål i dine forældres håndvask med de extra 800.- og smid det på youtube, så er der da i det mindste nogen der kan grine af det.
Gravatar #32 - rumagenten
7. okt. 2008 09:20
Lige pt. skal han ikke bruge så meget. Men da jeg købte PSU for et lille år siden købte jeg en 400W fordi, jeg skulle jo aldrig bruge noget større.
Men hvis jeg vil have et nyt grafikkort idag, kræver de som minimum 650W.

Så jeg siger, GI DEN GAS. køb den største og bedst du har få for penge. du kan altid for brug for det senere hen.
Gravatar #33 - lolage
7. okt. 2008 12:49
#32
Hvad jeg prøvede at forklare, enten gjorde jeg et dårligt forsøg på det eller de ikke lytter :l
Gravatar #34 - Norrah
7. okt. 2008 13:06
#33 nej, det du har forklaret er at du ligeså godt kunne bruge alle pengene, ikke at du kunne havde brug for 1000watt.

Med mindre du satser på at "du" det vil sige dine forældre, har tænkt sig at udvide din pc med 2 grafikkort, ekstra, så vil du ALDRIG. Få brug for 1000watt.

AT dine forældre så overhovedet stiller det op til at du kan bruge 1500,- og hvis du ikke bruger dem alle, then tough luck. Er enten en dårlig fortolkning fra din side, eller ekstremt dårlig pædagogik fra dine forældre.

Det er mest savnsynligt at du har fået lov til at få en PSU, og at de har accepteret at det kan komme til at koste 1500,- Hvilket du så straks omformer til, at du har "fået" 1500,- til fri afbenyttelse. Og da det så viser sig at være: Du får altså en PSU ikke pengene det er en gave, så går du i mode af, så skal jeg kraftdæleme bruge hver en cent.

Og det er ikke et forsøg på at tale ned eller ondt om dig. Jeg forsøger bare at fortælle at det er en utrolig usund holdning at havde. - Jeg går ud fra du er ene barn?
Og du trænger derfor til at der er nogen der sætter dig på plads.
Gravatar #35 - lolage
7. okt. 2008 14:06
Næ, har både en bror og en søster. Og jeg nævnte også jeg i længden ville opgradere hardware fra tid til tid ...
Gravatar #36 - Norrah
7. okt. 2008 15:01
#35 men fra tid til tid betyder "ikke" SLI.
Det er faktisk næppe tilfældet.
Hvis du havde et 8800GTS nu, ville du så købe et ekstra? eller et GTX260?
Gravatar #37 - lolage
7. okt. 2008 15:08
neither... CrossF. HD4870. Men til den tid må der være bedre at se til, men det skal nok komme.
Gravatar #38 - lolage
8. okt. 2008 00:35
Måske hvis i havde fortalt om Waste Heat ville jeg have gået væk fra en 1000W, er ikke 100% om dette endnu så håber nogen kan forklare?..

Mit system kører jo ikke mange watt, 150 eller noget, og HX1000... er 1000... Jeg får selvf de 150W fra PSUen men resten (som vidst nok kommer an på effiency, ikk?) bliver til såkaldt "Waste heat" ????? Skal jeg så regne med en mega varm PSU der blæser amok derud af (siden den er 1000W og jeg kører så lidt), eller er dette jeg fandt noget bullashitta o0 :O..

Kort version:
At putte en 1000W PSU i en 150W PSU; vil det skabe en masse varme på grund af den resterende watt i PSUen, og skabe en varm luft i mit kabinet, samt at den vil larme meget PSUen for at køle??? Er dét "Waste Heat" som jeg kan regne med big time?
Gravatar #39 - Killa
8. okt. 2008 02:21
#38
Det var det jeg forsøgte at sige i #24. "Waste heat" er den energi der bliver brændt af i strømforsyningen, og beskrives af effektiviteten. Har en strømforsyning en effektivitet på 50% bliver halvdelen af den energi hele computeren(inkl. strømforsyning) bruger, brugt og omdannet til varme i strømforsyningen. Dvs. en lavere effektivitet giver en større el-regning, mere larm og et varmere lokale. Hvis du kigger på graferne jeg linker til i #24, kan du se at effektiviteten falder meget under 20% belastning. At Corsair ikke fortsætter grafen under 20% fortæller at effektiviteten under 20% nok ikke er speciel god.
Men det det er ikke sådan at strømforsyningen brænder 1000w af selvom dit hardware kun har brug for 150w.
Derfor, hvis du mener at der er sandsynlighed for at du opgradere resten af din pc til ultra-highend, så bør du tage en 1000w.

Et par grafer om strømforbrug:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3405...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3372...

Det ville også være en god ide at læse den artikel #29 linker til. Den fortæller lidt om hvorfor det er en dårlig ide at købe en alt for stor strømforsyning.

Rumagenten (32) skrev:

Men hvis jeg vil have et nyt grafikkort idag, kræver de som minimum 650W.


Du behøver ikke så stor en strømforsyning til en normal gaming-pc. Hvis grafikkort producenterne oplyser det, er det kun fordi der er alt for mange der køre med den noname PSU der sad i det 300 kroners kabinet de købte.
Gravatar #40 - lolage
8. okt. 2008 10:57
Fandt ikke selve ordene "waste heat" i artikel fra #29, men kunne se at større PSU i små system gav altså lavere effiency.

Dog fandt dette:
Naturally, this is one of the benefits of choosing a power supply rated much higher than what you actually need: it will always stay virtually silent.


Skal jeg tage det quote som FORKERT da jeg skal regne med at en stor PSU jo vil danne en del varme?
Gravatar #41 - Jakob Jakobsen
8. okt. 2008 12:11
Der er ikke nogen regel for om der er støre varmeafgivelse fra en stor PSU i forhold til en lille.
Det du skal kigge på er strømforsyningens effektivitet ved den effekt din computer bruger.
Hvis din 1000w PSU har en effektivitet på 80% ved 300W, vil 60W(20% af 300W) blive til ren varme på et system der bruger 300W incl PSU.
Gravatar #42 - lolage
8. okt. 2008 12:15
Og ville du sige at 60W omdannet til varme er .. meget? Eller er det ikke noget at tænke på., bare som eksempel altså.
Gravatar #43 - holmen
8. okt. 2008 12:20
En KW/t koster vist ~2 kr.
Er din pc tændt 6 timer om dagen, med et spild på 60W/time er det 0.36 KW/t. Det ganger du med 365 hvilket giver 131.4 KW/h om året, som du så ganger med 2 kr = 262.8 kr om året, som er spildt.

Ret mig hvis jeg tager fejl.
Gravatar #44 - vandfarve
8. okt. 2008 13:42
#43 Og derudover skal fanen i PSU (og fanerne på CPU'en, GFX'et osv., hvis waste heat'en går ind i toweret i stedet for ud) kører mere, fordi der genereres mere varme.

Det er derfor aldrig klogt at købe en ALT for stor PSU, med mindre man virkelig regner med at få brug for den ude i fremtiden.
Gravatar #45 - lolage
8. okt. 2008 14:08
core 2 duo E6420 @ 2.13GHz
8800 GTS
2gb ram
x2 HD - x1 500gb 7200rpm- x1 80gb...
19" skærm
Både cpu og gpu overclockes snart

Toughpower 750w (da jeg fandt ud af det der med heat waste). Burde det gøre det eller sq jeg gå efter 850w? (ved godt det er nok p.t. men ved slet ikk hvor meget watt forbrug stiger når der overclockes og os til fremtidig brug om 750w er nok til high-end gaming eller om 850 sikrer mig bedre)
Gravatar #46 - Norrah
8. okt. 2008 14:37
#45 jeg har en pc,
Q6600
8800GTS 640MB - den der bruger watt som bare pokker.
4g ram
1x raptor X - 2x sata HDD 80\500gb
Auzentech x-fi prelude
og flere usbpowered devices.

Min pc bruger langt flere watt end din.
Men jeg har en 520 watts PSU.
Og jeg har aldrig haft problemer.
Gravatar #47 - lolage
8. okt. 2008 16:05
Jamen så tak for det :). Så lægger jeg en ordrer på den.
Gravatar #48 - rumagenten
8. okt. 2008 20:04
#39

tak, du reddede min dag, måske måned der.

så kan jeg nok godt sende bud efer 4870 alligevel. MUHAHAHA
Gravatar #49 - Jakob Jakobsen
8. okt. 2008 20:48
vandfarve (44) skrev:
#43 Og derudover skal fanen i PSU (og fanerne på CPU'en, GFX'et osv., hvis waste heat'en går ind i toweret i stedet for ud) kører mere, fordi der genereres mere varme.

Det er derfor aldrig klogt at købe en ALT for stor PSU, med mindre man virkelig regner med at få brug for den ude i fremtiden.

?!?
Hvorfor er det ikke klogt at købe en støre PSU?
Mængden af genereret varme er den samme ligemeget hvilken vej blæserene blæser.
Det er dog mest effektivt at lade strømforsyningen blæse udad, da den generelt sidder øverst i computeren (varme stiger opad), og fordi den varme PSU'en selv genererer ikke kommer ind i selve maskinen.
Gravatar #50 - lolage
8. okt. 2008 20:52
Nogen PSUer sidder jo i bunden på ens kabinet, som puster luften op :). Det gør mit godt nok ikk men jeg vil stadig hellere nøjes med TTs 750W, da jeg så ved siden af kunne købe Crysis Warhead og CoD4 ^^ ..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login