mboost-dp1

Saarland University
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Heh, sad lige og tænkte det samme .. Hvad faen er der smart i det ?!
Den omtalte pålidelighed er der med garanti noget galt med. Lav en ordentlig FMEA-analyse og kom så tilbage... Der er ikke nødvendigvis noget galt i at lave trådløse bremser, men hvis man ikke kan se problemerne i at bruge wifi skulle man nok finde sig et andet arbejde.
Nu er 2.4GHz båndet jo heller voldspammet med støj.
Prøv at se med en spektrum analysator på der. Det er utroligt at nogen kan få noget igennem, også selvom man ikke bor i byen og kun kan se et SSID eller 2, så er der meget der kører der.
Prøv at se med en spektrum analysator på der. Det er utroligt at nogen kan få noget igennem, også selvom man ikke bor i byen og kun kan se et SSID eller 2, så er der meget der kører der.
Idéen med trådløse bremser er vel for så vidt fin nok, da man vil kunne indbygge en række sikkerhedsfunktioner i bremserne. Jeg tænker ABS og endda en 'startspærre' som kunne fungere som lås. Ydermere ville man kunne opsamle en mængde energi, som kunne anvendes til f.eks. cykellygter (hvis man anvender en generator som bremse, i stedet for konventionelle bremseklodser).
Men hvorfor det lige skal være trådløst, kan der være flere forklaringer på:
Man vil kunne sende/fordele bremsekræften jævnt imellem forhjul/baghjul, og man undgår risikoen ved et kabel der knækker under kørsel (minimal risiko).
Man introducerer så blot nogle nye fejlkilder. Men det kan helt sikkert give mening.
Men hvorfor det lige skal være trådløst, kan der være flere forklaringer på:
Man vil kunne sende/fordele bremsekræften jævnt imellem forhjul/baghjul, og man undgår risikoen ved et kabel der knækker under kørsel (minimal risiko).
Man introducerer så blot nogle nye fejlkilder. Men det kan helt sikkert give mening.
#18
ABS er ligegyldigt, det har du i rullebremser i dag, pretty much.
Startspaerre som laas? Du tror ikke folk stjaeler din cykel anyway? :)
Derudover saa er der allerede magnetiske lygter og generatorer i cykelnav, etc.
Dertil kommer saa, at alt du snakker om er elektroniske systemer og i sidste ende har det INTET med traadloese bremser at goere :P
ABS er ligegyldigt, det har du i rullebremser i dag, pretty much.
Startspaerre som laas? Du tror ikke folk stjaeler din cykel anyway? :)
Derudover saa er der allerede magnetiske lygter og generatorer i cykelnav, etc.
Dertil kommer saa, at alt du snakker om er elektroniske systemer og i sidste ende har det INTET med traadloese bremser at goere :P
fidomuh (20) skrev:#18
ABS er ligegyldigt, det har du i rullebremser i dag, pretty much.
Startspaerre som laas? Du tror ikke folk stjaeler din cykel anyway? :)
Derudover saa er der allerede magnetiske lygter og generatorer i cykelnav, etc.
Dertil kommer saa, at alt du snakker om er elektroniske systemer og i sidste ende har det INTET med traadloese bremser at goere :P
Hvilket også var derfor, jeg ligesom forsøgte at dele min post op i en del der omhandlede elektroniske bremser, og en del der omhandlede trådløse.
En elektronisk startespærre som i princippet ville fungere som en helt normal cykellås, hvor man 'låser' hjulene således at de ikke kan dreje rundt. Man vil selvfølgelig ikke kunne lænke cyklen fast til en stolpe eller andet, men det ville kunne fungere på samme måde som en almindelig cykellås.
Cyklen vil således stadig kunne blive stjålet, men det kan man også med cykler med almindelig cykellåse.
#16/17
noget med 300ms, per standard, men hvis man træner, kan man få muskler til at reagere hurtigere. Det er sådan det er med mange fitness, og fysisk trænede ting. Det er sådan at en fra specialstyrkerne kan afvæbne en mand for hans våben, og neutralisere ham, på under 500ms.
På nørd: Den rigtige træning, er ligesom en macro til musklerne. Muscle memory :)
#Ontopic: De skrev vist noget med at det var for at øge performance, og så spytter de det tal, med 3 fejl i en billion forsøg, ud.
Tvivler dog på det har været den fysiske aspekt som har været testet, snare kommunikationen mellem de 2 enheder. De skulle have 100 bremser til at bremse 10.000.000 gange, eller noget i den stil, og det virker ikke sandsyneligt.
Udover det, hvis det er det mekaniske de vil forbedre, skal de jo ændre på det, ikke i delivery metoden. I sidste ende skal en klods trykke på hjulet, og om den får besked via kabel, eller trådløs gør for den ikke den store forskel: Den har samme fejl rate.
noget med 300ms, per standard, men hvis man træner, kan man få muskler til at reagere hurtigere. Det er sådan det er med mange fitness, og fysisk trænede ting. Det er sådan at en fra specialstyrkerne kan afvæbne en mand for hans våben, og neutralisere ham, på under 500ms.
På nørd: Den rigtige træning, er ligesom en macro til musklerne. Muscle memory :)
#Ontopic: De skrev vist noget med at det var for at øge performance, og så spytter de det tal, med 3 fejl i en billion forsøg, ud.
Tvivler dog på det har været den fysiske aspekt som har været testet, snare kommunikationen mellem de 2 enheder. De skulle have 100 bremser til at bremse 10.000.000 gange, eller noget i den stil, og det virker ikke sandsyneligt.
Udover det, hvis det er det mekaniske de vil forbedre, skal de jo ændre på det, ikke i delivery metoden. I sidste ende skal en klods trykke på hjulet, og om den får besked via kabel, eller trådløs gør for den ikke den store forskel: Den har samme fejl rate.
fidomuh (20) skrev:#18
ABS er ligegyldigt, det har du i rullebremser i dag, pretty much.
Minder mig om en fra Harley Davidson der mente at de ikke havde brug for ABS på deres motorcykler da bremserne alligevel ikke var kraftige nok til at kunne blokere hjulene.. Han forstår da at sælge sine cykler. :-)
Silver Mane (22) skrev:Tvivler dog på det har været den fysiske aspekt som har været testet, snare kommunikationen mellem de 2 enheder. De skulle have 100 bremser til at bremse 10.000.000 gange, eller noget i den stil, og det virker ikke sandsyneligt.
Gætter på at de har forbundet de to enheder og sat den ene til at pinge den anden, pakketab: 1/999999999999
Det her giver ingen mening, hvorimod den elektroniske mekaniske bremse som tidligere nævnt sagtens kunne være smart.
Hvad f.eks. med gps og sensorstyret bremse som man ser det i luksusbilerne.
Eller hvorfor ikke gå hele vejen og lave kædeløse pedaler.. En dynamo på pedalerne og en motor på hjulene... Eller hvorfor ikke erstatte pedalerne med en energikilde, lad os sige el. Så har vi en scooter.. Nu vi er igang kan vi lige så godt tilføje 2 hjul for stabiliteten, og et overdækket karosseri for komforten...
Jeg tror man skal lade cyklen være cykel og bremser være bremser... det har virket indtil videre... Sælg den wifi-opfindelse til linksys så jeg også kan få så lavt et pakketab!!
De kommer an på hvor forberedt man er på den reaktion der er brug for. Når man kører på cykel er man vel hele tiden mentalt forberedt på at bremse hvis der sker noget uventet.fidomuh (16) skrev:De fleste har 2-3 sekunders lag i hjernen anyway.
Jeg gætter på at den bremseskive man kan se på billedt bruges til at bremse med.rd-Target (18) skrev:hvis man anvender en generator som bremse, i stedet for konventionelle bremseklodser
Med den forsinkelse de har kommer det næppe til at fungere særlig godt. Og i sidste ende er det vel også mere sikkert at bremse lidt hårdere på baghjulet end på forhjulet.rd-Target (18) skrev:Man vil kunne sende/fordele bremsekræften jævnt imellem forhjul/baghjul
#26
Blodet paa lastbilen siger nej. Eller, i hvert fald for nogen af den cyklende masse :D
Jeg ser *SAA* tit folk der bare "pludselig" opdager den der lastbil eller varevogn der koerte ud foran dem for 2-3-4-5-6 sekunder siden og saa enten bare smadrer ind i den, eller slingrer helt vildt saa hele flokken af cyklister er taet paa at smadre sammen :D
De kommer an på hvor forberedt man er på den reaktion der er brug for. Når man kører på cykel er man vel hele tiden mentalt forberedt på at bremse hvis der sker noget uventet.
Blodet paa lastbilen siger nej. Eller, i hvert fald for nogen af den cyklende masse :D
Jeg ser *SAA* tit folk der bare "pludselig" opdager den der lastbil eller varevogn der koerte ud foran dem for 2-3-4-5-6 sekunder siden og saa enten bare smadrer ind i den, eller slingrer helt vildt saa hele flokken af cyklister er taet paa at smadre sammen :D
Jeg kan da godt forstå dem ..
Tænk sig at vi har sådan et stykke Old-Nordisk mekanisk teknologi der bare virker, uden strøm og computere ?
DET er der da ikke mange penge i for andre end cykel-industrien .
Mon ikke de allerede HAR patenteret deres 'opfindelse' ?? .
Med så bred en beskrivelse at de kan sagsøge enhver der laver bremser til cykler, elektroniske eller ej ?
Tænk sig at vi har sådan et stykke Old-Nordisk mekanisk teknologi der bare virker, uden strøm og computere ?
DET er der da ikke mange penge i for andre end cykel-industrien .
Mon ikke de allerede HAR patenteret deres 'opfindelse' ?? .
Med så bred en beskrivelse at de kan sagsøge enhver der laver bremser til cykler, elektroniske eller ej ?
"if it ain't broke, don't fix it!"
Det der er ikke andet end teknik for teknikkens skyld. Noget af det fede ved en cykel er, i mine øjne, netop det at den er så simpel at alle kan reparere den uden at kigge i en manual. At gøre den mere avanceret er blot at skabe flere ting der kan gå i stykker.
Det der er ikke andet end teknik for teknikkens skyld. Noget af det fede ved en cykel er, i mine øjne, netop det at den er så simpel at alle kan reparere den uden at kigge i en manual. At gøre den mere avanceret er blot at skabe flere ting der kan gå i stykker.
fidomuh (27) skrev:#26
Blodet paa lastbilen siger nej. Eller, i hvert fald for nogen af den cyklende masse :D
Jeg ser *SAA* tit folk der bare "pludselig" opdager den der lastbil eller varevogn der koerte ud foran dem for 2-3-4-5-6 sekunder siden og saa enten bare smadrer ind i den, eller slingrer helt vildt saa hele flokken af cyklister er taet paa at smadre sammen :D
Det er fordi det er pissesvært at SMS'e mens man skifter nummer på sin iPod og tænder en smøg. Øv...
Smiley (35) skrev:Det er ret smart.
Hvorfor? Fordi kabler er i vejen og gør at du ikke kan dreje dit hjul hele vejen rundt.
#33 der har du din fordel.
Okay, kan mærke folk ikke er helt overbevist endnu... trickbikes har ingen forhjuls bremser, til dem vil det være en fordel.
Selvfølgelig har de det, de kan bare dreje hele vejen rundt. Det kaldes også Gyro-turn eller Gyro-kabelføring.
cryo (17) skrev:Aaaah det er vist ikke rigtigt. Det ville være umuligt at spille fx bordtennis med et lag i den størrelsesorden. Det er nok snarere 0.2-1 sekund.
Du skal jo også lige registrere faren. Hvis du spiller bordtennis har du nok lidt mere styr på at du om 0.5 sekund skal ramme en bold indenfor dit synsfeldt, end hvis en bil svinger ud foran din cykel og du skal bremse.
Input fra en ingeniør-studerende: Det her ligner et projekt, som nogle har brugt deres bachelor- eller specialetid på. De går efter at gøre noget allerede kendt til noget lidt smartere. Jeg kan godt se hvorfor: En wire bliver trukket længere og længere, så man får mindre og mindre bremsekraft (indtil man strammer wiren igen). Samtidig bliver plastikmufferne (dem som holder wiren på plads) møre efter længere tids brug, så de trænger til udskiftning.
Samtidig lader det til at de går efter at få en præmie fra en brancheforening; SDUs Viking (Formula Student-racerbil) har fået præmie for at bruge Ethernet til al kommunikation mellem bremser, motor, pedaler, det hele. Husk på at man allerede kan få (ulovlige) cykellygter med blinklys som opererer i 2,4 GHz-båndet.
Når alt det er sagt, så vil jeg hellere stramme mine wires en gang imellem end at stole på for avanceret teknik.
Samtidig lader det til at de går efter at få en præmie fra en brancheforening; SDUs Viking (Formula Student-racerbil) har fået præmie for at bruge Ethernet til al kommunikation mellem bremser, motor, pedaler, det hele. Husk på at man allerede kan få (ulovlige) cykellygter med blinklys som opererer i 2,4 GHz-båndet.
Når alt det er sagt, så vil jeg hellere stramme mine wires en gang imellem end at stole på for avanceret teknik.
Alrekr (40) skrev:Input fra en ingeniør-studerende: Jeg kan godt se hvorfor: En wire bliver trukket længere og længere, så man får mindre og mindre bremsekraft (indtil man strammer wiren igen). Samtidig bliver plastikmufferne (dem som holder wiren på plads) møre efter længere tids brug, så de trænger til udskiftning.
Når alt det er sagt, så vil jeg hellere stramme mine wires en gang imellem end at stole på for avanceret teknik.
Det er bekymrende en ingeniør-studerende ikke har hørt om hydraulik.
Men ellers er jeg da 100% enig. Når lowtech virker, så er der ingen grund til at opfinde avancerede løsninger for problemer som ikke findes.
Altså at bremsegrebene er væk og man i stedet skal klemme om styret for at bremse ved jeg ikke om er smart, men innovativt er det da.
Men så virker det som om forskerne derefter tænkte "hmm... et styr man kan klemme på... det giver os da ikke nye forskningsmidler... lad os lave bremserne trådløst aktiverede, selv om de kun sidder 60cm fra styret!"
Og så lavede de en unødvendigt kompleks løsning på et meget simpelt problem.
Men så virker det som om forskerne derefter tænkte "hmm... et styr man kan klemme på... det giver os da ikke nye forskningsmidler... lad os lave bremserne trådløst aktiverede, selv om de kun sidder 60cm fra styret!"
Og så lavede de en unødvendigt kompleks løsning på et meget simpelt problem.
MassMan (41) skrev:Det er bekymrende en ingeniør-studerende ikke har hørt om hydraulik.
Hydraulik kræver et større arbejde en bare en simpel aktuator. Du skal have en pumpe og kommer til at have en masse bevægelige dele, som kræver vedligehold - og så kommer det til at veje mere end den nye trådløse forbindelse. Jeg har skam tænkt på hydrauliske bremser, men de er langt fra ønskværdige på en almindelig cykel. Jeg valgte så ikke at komme med nye forslag, men blot analysere nyheden kontra den eksisterende model - kan godt se, at det er en forkert fremgangsmåde.
kasperd (45) skrev:Et stempel i håndtaget sætter tryk på væsken og en slange fører trykket ned til bremseskiven. Det er ikke voldsom kompliceret.Alrekr (44) skrev:Hydraulik kræver et større arbejde en bare en simpel aktuator.
Men så er spørgsmålet om du ville være fornuftigt - et gummikabel som løber fra håndtaget til bremsen, fyldt med olie (eller en anden væske). Jeg kan ikke se hvordan hydraulik kan være en fordel..
"Don't try to fix it if it is'nt broken..."
Men ja hvem har ikke drømt at ens bremseevne skal bestemmes af batterilevetid, radiosignaler og tyskere, istedet for at max'e vores klemme-muskelkapacitet med 2%... så får vi vel også en app med til vores smartphone så vi kan stoppe cyklen via den? så har vi også sparet håndbremseknappen væk fra selve cyklen!!.....
Men ja hvem har ikke drømt at ens bremseevne skal bestemmes af batterilevetid, radiosignaler og tyskere, istedet for at max'e vores klemme-muskelkapacitet med 2%... så får vi vel også en app med til vores smartphone så vi kan stoppe cyklen via den? så har vi også sparet håndbremseknappen væk fra selve cyklen!!.....
Alrekr (46) skrev:
Men så er spørgsmålet om du ville være fornuftigt - et gummikabel som løber fra håndtaget til bremsen, fyldt med olie (eller en anden væske). Jeg kan ikke se hvordan hydraulik kan være en fordel..
Du er godt klar over at hydrauliske cykelbremser allerede findes, right?
Jeg tror de fleste her inde over vurdere sikkerheden i kabel bremser. Kabler knækker, ruster fast og strækker sig så de generelt bremser dårligt. Gode bremser benytter derfor olie tryk, men disse slanger kan også blive revet over. Hvis man laver elektriske bremser med en signal ledning mellem håndtag og bremser har man stadig risiko for kabel brud.
Men en trådløs bremse er den risiko ellimineret.
Jeg syntes du skal argumentere for din påstand eller stikke piben ind. Det er respektløst at antage an andre er idioter uden at argumentere for at de tager fejl. Og at påstå at forskere ved Saarland Universitet, ikke ved hvad de laver uden at kunne sansynlig gøre det er direkte idiotisk.
Men en trådløs bremse er den risiko ellimineret.
dinmor (9) skrev:Den omtalte pålidelighed er der med garanti noget galt med.
Jeg syntes du skal argumentere for din påstand eller stikke piben ind. Det er respektløst at antage an andre er idioter uden at argumentere for at de tager fejl. Og at påstå at forskere ved Saarland Universitet, ikke ved hvad de laver uden at kunne sansynlig gøre det er direkte idiotisk.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.