mboost-dp1

Saarland University

Forskere udvikler prototype-cykel med trådløse bremser

- Via ZDNet - , redigeret af Pernicious

Forskere ved Saarland Universitet, Tyskland, har udviklet en prototype af en cykel, der anvender trådløse håndbremser. Cyklen blev for nylig fremvist til offentlig skue, hvor medierne også fik chancen til at interviewe forskerne bag projektet.

Cyklens bremser fungerer via WiFi, hvor en receptor og en sender er placeret i et trykfølsomt gummihåndtag, mens en modtager forbundet til bremsemekanismerne er placeret ved hjulene.

Den trådløse forbindelse mellem sender og modtager er en 2.4 GHz ISM forbindelse, der er omkring 250 millisekunder om at sende signalet fra sender til modtager.

Prototype-cyklen har været gennem flere tests, hvor den ved korrekt konfiguration har vist sig at være 99.999999999997 % sikker, hvilket altså vil sige, at forskerne registrerede tre fejl i en bilion (10^12) forsøg.

Forskerne bag prototypen understregede dog ved præsentationen, at en ukorrekt konfigureret cykelbremse kunne fejle i op mod 3 ud af 5 forsøg, hvilket virker som en meget stor fejlrate, når nu bremserne også er til for at standse cykler i høj fart ned ad bakker.

Om vi i fremtiden vil se trådløse håndbremser må tiden vise, men forskerene bag denne cykel vil i hvert fald udvikle på deres prototype i fremtiden.





Gå til bund
Gravatar #51 - grok
18. okt. 2011 05:30
Alrekr (46) skrev:
Men så er spørgsmålet om du ville være fornuftigt - et gummikabel som løber fra håndtaget til bremsen, fyldt med olie (eller en anden væske). Jeg kan ikke se hvordan hydraulik kan være en fordel..

Det ruster ikke fast, strækker sig ikke ved slid eller varme har mindre kraft spild, kan føres længere i tilfælde af special cykler som ligge cykler, og du kan langt mere precist styre bremse kraften. Alle prefesionelle MTB har hydragliske bremser.
Gravatar #52 - pete
18. okt. 2011 07:25
#1

Har du nogen som helst ide om hvordan teknologi udvikler sig? De første raketter var altså fyrværkeri, og ikke Saturn V. Jeg har da sjældent hørt om universetsprojekter som går direkte på forbrugermarkedet..
Gravatar #53 - ipoga
18. okt. 2011 07:44
En anelse off-topic, men jeg ville ønske man begrænsede brugen af floskler som, "If it works, don't fix it", eller omskrivninger heraf, og den tilsyneladende accept af at sådan er det. Jeg vil hellere sige "If it works, break it!" - hvordan skulle fremskridt ellers ske? Hvis vi bare havde accepteret skrivemaskinen og kuglerammen som de ellers udmærkede værktøjer de var, hvor var vi så i dag?

Jeg indrømmer gerne at jeg har svært ved at se applikationen af netop trådløse cykelbremser - men hvem ved? Måske det bare er et skridt henimod en ny type "smartbikes"? Der er da flere forslag her på siden til fordele ved diverse elektroniske systemer, og der påpeges også ganske korrekt at kabelbremser heller ikke er fejlfri. Så gi' dem nu en chance...
Gravatar #54 - kasperd
18. okt. 2011 07:52
ipoga (53) skrev:
jeg ville ønske man begrænsede brugen af floskler som, "If it works, don't fix it"
Enig. Det giver mening når man snakker om noget der er i drift. Men det betyder ikke at man ikke kan eksperimentere med nye metoder ved siden af.
Gravatar #55 - Jakob Jakobsen
18. okt. 2011 07:56
grok (50) skrev:
Men en trådløs bremse er den risiko ellimineret.


Ja, til gengæld er der tilføjet 50 nye problemer, hvoraf flere af dem langt oftere vil give sig til kende, end på kabel/hydrauliske bremser.
Gravatar #56 - Alrekr
18. okt. 2011 08:09
tazimn (48) skrev:
Du er godt klar over at hydrauliske cykelbremser allerede findes, right?


grok (51) skrev:
Det ruster ikke fast, strækker sig ikke ved slid eller varme har mindre kraft spild, kan føres længere i tilfælde af special cykler som ligge cykler, og du kan langt mere precist styre bremse kraften. Alle prefesionelle MTB har hydragliske bremser.


I stand corrected. Mange tak for at opdatere min viden.

ipoga (53) skrev:
Måske det bare er et skridt henimod en ny type "smartbikes"?


Uh! Applikation: Man kan installere en app på sin smartphone, og så ellers lave bremserne som en slags omvendt bremse: Når der er strøm til åbnes bremsen, og når strømmen går af så lukkes bremsen. Appen på telefonen sender signal til bremserne at det er den rigtige ejer som er kommer nu - og først da låser bremserne op. Automatisk cykellås. Dét ville være smart, og forholdsvis nemt at inkorporere.
Gravatar #57 - inglorious bosterd
18. okt. 2011 11:45
#53 Jeg går selv på en innovationslinie på universitet og vil mene at jeg ikke lader mine ideer begrænse af i forvejen værende teknologi. Men lad os sige det sådan: det virker lidt som om at ALT skal kører over data streams og at fremtiden BARE er at remediere alt til at kunne forståes af en computer. Vi får i et hverte tilfælde at vide at vi skal holde øje med om vi rent faktisk løser problemer eller skaber dem. Når det er sagt: selvfølgelig vil der komme en eller anden sammenhøng hvor det her kan bruges, og at smide det på en cykel som prototype er jo en nem og billig måde at lave det på, men jeg TVIVLER på at vi ser vores cykler rende rundt med sådan nogle bremser indenfor de næste 20 år. Det er bare ikke costefficient nok i mine øjne. :) Men alt genialt skal nok finde sin vej frem før eller siden :)
Gravatar #58 - Chewy
18. okt. 2011 14:52
@56
Uh! Applikation: Man kan installere en app på sin smartphone, og så ellers lave bremserne som en slags omvendt bremse: Når der er strøm til åbnes bremsen, og når strømmen går af så lukkes bremsen. Appen på telefonen sender signal til bremserne at det er den rigtige ejer som er kommer nu - og først da låser bremserne op. Automatisk cykellås. Dét ville være smart, og forholdsvis nemt at inkorporere.


Man kan godt hører at du ikke er fra København ;-)

I ovennævnte tilfælde er der intet der forhindre en i at komme kørende i en kassevogn og smide din cykel om bag i.
For ikke at nævne bare at tage cyklen på skulderen og gå hjem med den, og så fikse låsen der.

Hvis din cykel ikke er låst fast til noget er alle andre former for låse irrelevante...
Gravatar #59 - Alrekr
18. okt. 2011 16:04
#58: Min applikation var som erstatning ift. de forsikringsgodkendte låse der findes - kædelåse til at låse cyklen fast til en bænk eller deslige er ikke forsikringsgodkendt. Husk på at en forsikringsgodkendt lås kun låser baghjulet fast, den forhindrer ikke nogen i at smide cyklen ind i en kassevogn eller noget i den stil.
Gravatar #60 - Jakob Jakobsen
18. okt. 2011 16:18
Alrekr (59) skrev:
kædelåse til at låse cyklen fast til en bænk eller deslige er ikke forsikringsgodkendt.


Nej, der er ingen godkendte kæde eller wirelåse, men du kan få godkendte bøjlelåse, der sagtens kan låse din cykel fast til et stativ eller lignende.

Der er heller ikke noget krav om at låsen skal være fastmonteret på cyklen.
Gravatar #61 - MightyHobbit
18. okt. 2011 16:52
Al den snak om problemer med kabler.....

Min cykel er 10 år gammel. Jajah, det er en MBK, men har aldrig nogensinde haft problemer med bremserne eller kablerne dertil.

Gearet har sat sig fast pga kablet. Den er blevet piftet op til flere gange. Men aldrig i de 10 år har der været problemer med ganske almindelige kabel-bremser med trykklodser til hjulene.

Så det er virkelig at skabe et voldsomt problem der ikke eksisterer.

Næh, giv os dæk der ikke taber luft, så kan vi snakke....


Men kunne da snildt se det sjove i en bærbar WiFi-jammer og så sidde på en bænk og jamme folks bremser tre meter før en høj bakke ender i et sving.
Men nu er jeg også en ond person :P
Gravatar #62 - Chewy
18. okt. 2011 17:17
@59
#58: Min applikation var som erstatning ift. de forsikringsgodkendte låse der findes - kædelåse til at låse cyklen fast til en bænk eller deslige er ikke forsikringsgodkendt. Husk på at en forsikringsgodkendt lås kun låser baghjulet fast, den forhindrer ikke nogen i at smide cyklen ind i en kassevogn eller noget i den stil.


Forsikringsgodkendt eller ej, så ændre det ikke på at din cykel er væk. Og selvom den er forsikret vil der stadig være en periode hvor du er uden cykel.
Så man kan ikke bare ignorere "udfordringen" med at forsikringen dækker.

Det bør så også nævnes at en kædelås eller lign. ikke nødvendigvis dækker dig 100%.
En af mine venner havde en hæftig kædelås som han havde låst sin cykel fast med, lige udenfor Imperial (ligger i KBH lige ved siden af Vesterport station, et meget trafikkeret område, selv om aftenen). Da vi kom udfra filmen var hans cykel væk...
Gravatar #63 - Alrekr
18. okt. 2011 18:40
Chewy (62) skrev:

Så man kan ikke bare ignorere "udfordringen" med at forsikringen dækker.


Lad mig gøre det helt klart så: Min applikation skulle ikke forhindre tyveri af cykel, men introducere noget lignende fjernbetjent centrallås til cykler. En cykel kan i dag stjæles hvis den kun er sikret med en alm. ringlås - det ville jeg ikke løse med min lås.
Gravatar #64 - Chewy
18. okt. 2011 19:16
@63
My bad :-)
Gravatar #65 - grok
19. okt. 2011 08:50
MightyHobbit (61) skrev:
Min cykel er 10 år gammel. Jajah, det er en MBK, men har aldrig nogensinde haft problemer med bremserne eller kablerne dertil.

Så det er virkelig at skabe et voldsomt problem der ikke eksisterer.

Din viden om statistik er lige så mangelfuld som din viden om cykler. Man kan ikke lave statistik på 1 observation.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login