mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hej "Hashkagen"
Jeg synes du skulle tage dig en anelse sammen. Både overskriften såvel som dit resumé stinker af folkeskole, og hører ærligt talt ikke hjemme her.
,,Uddannelser som datamatiker og multimediedesignere er enormt eftertragtede, desværre er det ikke dem IT-branchen søger.." tag og skriv ordenligt.
Og for det ikke skal være løgn, så virker linket til artiklen du refererer til ikke. Havde linket virket, havde jeg påvist endnu flere fejl.
Jeg synes du skulle tage dig en anelse sammen. Både overskriften såvel som dit resumé stinker af folkeskole, og hører ærligt talt ikke hjemme her.
,,Uddannelser som datamatiker og multimediedesignere er enormt eftertragtede, desværre er det ikke dem IT-branchen søger.." tag og skriv ordenligt.
Og for det ikke skal være løgn, så virker linket til artiklen du refererer til ikke. Havde linket virket, havde jeg påvist endnu flere fejl.
lol "Multimediedesigner" det var det jeg tog, allerede den første time viste sig at være underholdende, idet lærerne troede der ville dukke max 40 op, men der stod over 100 og der var stole til 30-40 stk.. Det ren business at få så mange igennem som muligt.
En af deres første sætninger "Ja i kan ikke bruge denne 2 årige uddannelse til så meget bagefter"... "I får ikke nogle jobs ud af det"..
Jeg lærte dog at gå fra at bruge Paint, til at bruge Photoshop, Illustrator, Flash, lave hjemmesider osv.. meget lærerigt, men også bare en sideløber imens jeg startede mit firma op.
Den dag jeg fik nok og skred midt i en time, det var da en underviser står helt seriøst og begynder: "Ja nu skal i lære hvordan man skriver en rapport... blablabla.. i rapporter kan i nogle gange godt sætte en indholdsfortegnelse.." og så gik hun igang med at fortælle på 5 klasse niveau.. Adgangskravet var en studentereksamen, hvilket burde sige at vi var ude af folkeskolen dengang.
De har ingen koordination undervejs, og man har fornemmelsen af at det får lov at gå sin egen gang, uden nogle krav eller andet.
Kan godt forstå erhvervslivet søger folk som er kreative, og ikke blot har det på papiret, den er nul og niks den uddannelse.
En af deres første sætninger "Ja i kan ikke bruge denne 2 årige uddannelse til så meget bagefter"... "I får ikke nogle jobs ud af det"..
Jeg lærte dog at gå fra at bruge Paint, til at bruge Photoshop, Illustrator, Flash, lave hjemmesider osv.. meget lærerigt, men også bare en sideløber imens jeg startede mit firma op.
Den dag jeg fik nok og skred midt i en time, det var da en underviser står helt seriøst og begynder: "Ja nu skal i lære hvordan man skriver en rapport... blablabla.. i rapporter kan i nogle gange godt sætte en indholdsfortegnelse.." og så gik hun igang med at fortælle på 5 klasse niveau.. Adgangskravet var en studentereksamen, hvilket burde sige at vi var ude af folkeskolen dengang.
De har ingen koordination undervejs, og man har fornemmelsen af at det får lov at gå sin egen gang, uden nogle krav eller andet.
Kan godt forstå erhvervslivet søger folk som er kreative, og ikke blot har det på papiret, den er nul og niks den uddannelse.
tjahh, imo har det meget at gøre med kvaliteten af datamatiker uddannelserne, langt største delen kan jo ingenting.
I min klasse er der 3-4 der kan programmere, og med at programmere mener jeg f.eks. at implementere et interface.
Hvis man beder resten om det stirrer de bare dødt ud i luften.
De hårde kodere får ringe karakterer, måske fordi de ikke følger systemudviklings principperne slavisk, da de ikke har brug for det, eller fordi de ikke er gode til at præsentere deres værk.
Det er ihvertfald ikke påkrævet at kunne programmere, og så synes jeg at den uddannelse har spillet fallit.
Vi bliver belemret med fag som Organisation, SAP, og andre handels orienterede fag, som der nemt kan virke dræbende kedeligt for nørder.
Jeg fortryder meget jeg har valgt den uddannelse, men vil færdigtgøre den, men kan ikke anbefale andre at tage den.
Nåh ja, så har vi også fået et nyt fag jeg synes der lød spændende Game Development...problemet er bare at læreren aldrigt har lavet et spil, og intet ved om det.
Så vi har gennemgået nogle kapitler i en bog, hvor der bruges c++ til at lave nogle simple spil, problemet er bare at der kun er to i klassen der kan c++, og ingen andre har formået at lære det på de to dage der var afsat til det, og det eneste han fortalte om var preprosessing directives.
Men pyt, det er jo ligemeget om vi har lært noget som helst, pga. den nye reform og dens synopsis eksamner, der gør at vi intet skal aflevere, men vi må selv vælge et emne vi kan snakke os ud af.....*suk*
I øvrigt så tror jeg ikke at de mere talentfulde programmøre har noget at frygte, bare se mange af de posts angående outsourcing på thedailywtf, senest http://thedailywtf.com/forums/thread/74660.aspx man får hvad man BETALER FOR!!
I min klasse er der 3-4 der kan programmere, og med at programmere mener jeg f.eks. at implementere et interface.
Hvis man beder resten om det stirrer de bare dødt ud i luften.
De hårde kodere får ringe karakterer, måske fordi de ikke følger systemudviklings principperne slavisk, da de ikke har brug for det, eller fordi de ikke er gode til at præsentere deres værk.
Det er ihvertfald ikke påkrævet at kunne programmere, og så synes jeg at den uddannelse har spillet fallit.
Vi bliver belemret med fag som Organisation, SAP, og andre handels orienterede fag, som der nemt kan virke dræbende kedeligt for nørder.
Jeg fortryder meget jeg har valgt den uddannelse, men vil færdigtgøre den, men kan ikke anbefale andre at tage den.
Nåh ja, så har vi også fået et nyt fag jeg synes der lød spændende Game Development...problemet er bare at læreren aldrigt har lavet et spil, og intet ved om det.
Så vi har gennemgået nogle kapitler i en bog, hvor der bruges c++ til at lave nogle simple spil, problemet er bare at der kun er to i klassen der kan c++, og ingen andre har formået at lære det på de to dage der var afsat til det, og det eneste han fortalte om var preprosessing directives.
Men pyt, det er jo ligemeget om vi har lært noget som helst, pga. den nye reform og dens synopsis eksamner, der gør at vi intet skal aflevere, men vi må selv vælge et emne vi kan snakke os ud af.....*suk*
I øvrigt så tror jeg ikke at de mere talentfulde programmøre har noget at frygte, bare se mange af de posts angående outsourcing på thedailywtf, senest http://thedailywtf.com/forums/thread/74660.aspx man får hvad man BETALER FOR!!
Jamen hvis firmaerne gerne vil ha at vi tar en anden uddanelse. hvorfor siger de så ik klart og tydeligt hvilken uddandelse vi skal tage ?
#1 Hvis du vil komme med kretik så gør det lige i en ordentlig tone. Man skulle tro at du også gik i folkeskolen.
3# Tja jeg har været usat for noget af det samme. Dog som IT-Supporter. Vi skulle fejlfinde strømforsyninger. Først skulle vi da lige pakke dem ud af pakker og plastik. ><
#1 Hvis du vil komme med kretik så gør det lige i en ordentlig tone. Man skulle tro at du også gik i folkeskolen.
3# Tja jeg har været usat for noget af det samme. Dog som IT-Supporter. Vi skulle fejlfinde strømforsyninger. Først skulle vi da lige pakke dem ud af pakker og plastik. ><
#1
Overskriften er en jeg rettede, da den var kopieret direkte fra Comon, den skulle gerne reflektere det artiklen mener bliver resultatet af uddannelserne.
Da Comons nyhed var baseret på Erhvervsbladets, ændrede jeg linket til deres artikel, fik dog ikke overskrevet den oprindelige kunne jeg se, hvilket nu er rettet.
Overskriften er en jeg rettede, da den var kopieret direkte fra Comon, den skulle gerne reflektere det artiklen mener bliver resultatet af uddannelserne.
Da Comons nyhed var baseret på Erhvervsbladets, ændrede jeg linket til deres artikel, fik dog ikke overskrevet den oprindelige kunne jeg se, hvilket nu er rettet.
#3
Jeg startede selv på grafisk mediegrafiker, men mig bekendt er multimediedesigner altså ikke en 2 årig uddannelse, men derimod en udvidelse til mediegrafiker, som i forvejen tager 4 år.
Edit: Forkerte facts i første version af min kommentar :)
En af deres første sætninger "Ja i kan ikke bruge denne 2 årige uddannelse til så meget bagefter"... "I får ikke nogle jobs ud af det"..
Jeg startede selv på grafisk mediegrafiker, men mig bekendt er multimediedesigner altså ikke en 2 årig uddannelse, men derimod en udvidelse til mediegrafiker, som i forvejen tager 4 år.
Edit: Forkerte facts i første version af min kommentar :)
#5 Øh, har det ikke været rimelig klart i flere år at datamatiker nok ikke var løsning, ligeledes alt der stammer fra universiteternes humaniore fakulteter. Dataloger har ret nemt ved at finde arbejde, det samme gælder de fleste ingeniører der er uddannet enten indenfor software, datateknik eller elteknik.
9>>Tjahh, vi har nu OGSÅ fået blæst ørene fulde af studievejlede fra datamatiker der siger at der er MASSER af jobs til datamatikere, og de har også nogle avis artikler til at underbygge deres påstande med, så for en der skal vælge studie kan jeg godt forstå man er i tvivl. Selv læser jeg datamatiker for at få merit på datalogi.
Nu har jeg set både universitet, teknikum og datamtiker uddannelsen indefra og man kan sige meget skidt om datamatiker uddanelsen, men den har et klart mere praktisk anvendeligt indhold end der præsenteres på universitet.
Det største problem med datamatikeruddanelsen er for mig at se eleverne, der er min helt klare oplevelse at de dygtigste elever der vil noget inden for IT vælger datalogi eller datateknologi/datateknik.
Datamatiker uddanelsen virker i høj grad som et opsamlingsted for folk der ikke rigtigt er kommet nogen vejne eller ikke helt ved hvad de vil og har hørt noget om at computere er der penge i.
Resultatet af det er at der er et par stykker i en klasse som er værd at ansætte og et par stykker som kan blive det resten kan lige så godt pakke sammen først som sidst.
Det sagt så synes jeg rent faktisk at det faglige indhold på datamatiker (i hvert fald den på Århus Købmandskole) er godt, men uddanelsen er for kort til at bringe folk der knap nok kan finde ud af at åbne word op på et seriøst niveau.
Og det faktum at de fleste at underviserne har været ude i den virkelige verden giver indholdet et helt andet down to earth realistisk præg end gør sig gældende på de naturfaglige fag på universitetet.
#4
Nu er jeg selv en af de her hårde kodere der fik dårlige karakterer - og jeg vil sige at opfatelsen "har ikke brug for systemudviklingsprincipperne" holdningen er noget bavl.
Principperne er langt hen ad vejen meget anvendelige også for folk med en IQ over 140 og 10 års hardcore kodeerfaring.
Det største problem med datamatikeruddanelsen er for mig at se eleverne, der er min helt klare oplevelse at de dygtigste elever der vil noget inden for IT vælger datalogi eller datateknologi/datateknik.
Datamatiker uddanelsen virker i høj grad som et opsamlingsted for folk der ikke rigtigt er kommet nogen vejne eller ikke helt ved hvad de vil og har hørt noget om at computere er der penge i.
Resultatet af det er at der er et par stykker i en klasse som er værd at ansætte og et par stykker som kan blive det resten kan lige så godt pakke sammen først som sidst.
Det sagt så synes jeg rent faktisk at det faglige indhold på datamatiker (i hvert fald den på Århus Købmandskole) er godt, men uddanelsen er for kort til at bringe folk der knap nok kan finde ud af at åbne word op på et seriøst niveau.
Og det faktum at de fleste at underviserne har været ude i den virkelige verden giver indholdet et helt andet down to earth realistisk præg end gør sig gældende på de naturfaglige fag på universitetet.
#4
De hårde kodere får ringe karakterer, måske fordi de ikke følger systemudviklings principperne slavisk, da de ikke har brug for det, eller fordi de ikke er gode til at præsentere deres værk.
Nu er jeg selv en af de her hårde kodere der fik dårlige karakterer - og jeg vil sige at opfatelsen "har ikke brug for systemudviklingsprincipperne" holdningen er noget bavl.
Principperne er langt hen ad vejen meget anvendelige også for folk med en IQ over 140 og 10 års hardcore kodeerfaring.
11>>>Læg mærke til ordet SLAVISK, selvfølgelig er der da brug for systemudviklingsprincipper!
Jeg kan godt uddybe, f.eks. når man laver et lille projekt 3 mand, og man har 3 uger til det, og hvis at man er stucked med to der ikke kan programmere, så IMO er det vigtigere at få noget brugbar kode skrevet, end at simulere at man har benyttet Xtreme Programming 100%, og man har benyttet pair programming osv.
Men sagen er at en gruppe der har lavet alt systemudviklingen og intet projekt har at vise får højere karakterer da "det ikke er selve koden det handler om"
Jeg går naturligtvis ind for use cases, og uml diagrammer osv, NÅR DET HAR SIN BERETTIGELSE!
Jeg kan godt uddybe, f.eks. når man laver et lille projekt 3 mand, og man har 3 uger til det, og hvis at man er stucked med to der ikke kan programmere, så IMO er det vigtigere at få noget brugbar kode skrevet, end at simulere at man har benyttet Xtreme Programming 100%, og man har benyttet pair programming osv.
Men sagen er at en gruppe der har lavet alt systemudviklingen og intet projekt har at vise får højere karakterer da "det ikke er selve koden det handler om"
Jeg går naturligtvis ind for use cases, og uml diagrammer osv, NÅR DET HAR SIN BERETTIGELSE!
Nu kan man jo ikke bare skubbe alle over på uni - der er nogle som ikke er klar til en 3/5 årig udd. på Universitets niveau.
Det ville måske også være en ide at de forskellige virksomheder deltager aktivt i f.eks omskoling eller andre trainee lign. udd. således at de får det de gerne vil have?
Det ville måske også være en ide at de forskellige virksomheder deltager aktivt i f.eks omskoling eller andre trainee lign. udd. således at de får det de gerne vil have?
#12
Ok så :-) Men jeg tror ikke det er i slavisk det reelle problem ligger, det var det i hvert fald ikke for mig og mine ligesindede, det var mest af alt et spørgsmål om at tage afstand til dem generelt og i det hele taget være af den (i øvrigt ofte korrekte, men uinteressante) opfattelse at man viste mere end læreren og derfor ikke behøvede at høre efter noget som helst.
Man er nødt til at prøve en metode af før man kan begynde at rette på den - og jeg tror i høj grad det manglende vilje hertil og derfor manglende evne til at argumentere for hvorfor man har gjort anderledes i rapporter der gør problemet.
Man skal huske på at en hver idiot med en smule erfaring kan løse projekterne på studiet med begge arme på ryggen og bind for øjnene det interessante er at forstå de metoder som muligvis er uvæsentlige for de små opgaver men er altafgørende for de store opgaver man bliver mødt med i den virkelige verden.
Ok så :-) Men jeg tror ikke det er i slavisk det reelle problem ligger, det var det i hvert fald ikke for mig og mine ligesindede, det var mest af alt et spørgsmål om at tage afstand til dem generelt og i det hele taget være af den (i øvrigt ofte korrekte, men uinteressante) opfattelse at man viste mere end læreren og derfor ikke behøvede at høre efter noget som helst.
Man er nødt til at prøve en metode af før man kan begynde at rette på den - og jeg tror i høj grad det manglende vilje hertil og derfor manglende evne til at argumentere for hvorfor man har gjort anderledes i rapporter der gør problemet.
Man skal huske på at en hver idiot med en smule erfaring kan løse projekterne på studiet med begge arme på ryggen og bind for øjnene det interessante er at forstå de metoder som muligvis er uvæsentlige for de små opgaver men er altafgørende for de store opgaver man bliver mødt med i den virkelige verden.
Som datamatiker kan jeg dog kun give ret i at antallet af kompetente færdiguddannede på det studie er forholdsvist lavt - hvilket nok også har en del at gøre med den måde at uddannelsen markedsføres på ('du skal bare kunne tænde en computer'). Stopprøver vil nok være en smart måde at få færre til at spilde deres tid.
14>>>På min uddannelse har de kørt meget efter, "If larman didnt say it, its wrong", og de hænger sig i ting som at enhver procedure ikke er kommenteret efter principperne, selvom at det er yderst gennemskueligt hvad den gør, ud fra navnet.
Det er den slags jeg har meget imod, og nej, enhver kan sq ikke løse projekterne, det var ihvertfald ikke tilfældet der hvor jeg læser, men ok, vi "lider" også meget af at de får penge efter hvor mange der består, og derfor har de taget en masse østerlændinge ind, der deler et 20 kvm værelse og ikke kan tale engelsk, men lader dem består med 6 taller for at få penge for dem....*suk*
Det er den slags jeg har meget imod, og nej, enhver kan sq ikke løse projekterne, det var ihvertfald ikke tilfældet der hvor jeg læser, men ok, vi "lider" også meget af at de får penge efter hvor mange der består, og derfor har de taget en masse østerlændinge ind, der deler et 20 kvm værelse og ikke kan tale engelsk, men lader dem består med 6 taller for at få penge for dem....*suk*
15>>>I den nye reform er der en stop prøve efter det første halve år, den er dog så nem at hønen der erstattede homer simpson på kraftværket kunne klare den, men alligevel cutter den halvdelen af.
#14
En hver idiot _med en smule erfaring_ det er de færreste på uddanelse der har erfaring med det de uddanner sig i...
Stik mig en vilkårlig opgave fra en datamatiker eller datlogiuddannelse idag og jeg skal løse den midt i en orkan på $100 bærbar uden at have sovet i 3 dage...
Ok lidt overdrevet, men pointen værende at opgaverne er designet til at kunne løses med de værktøjer og den erfaring eleverne har til rådighed, og der er sjældent regulært behov for at lave analyse og design af de opgaver man bliver stillet på en uddanelse og de skal typisk være færdige på så kort tid at man kan huske samtlige metoder i hovedet og med så få deltagere at det ikke er et problem i praksis at intet er dokumenteret.
Og selvfølgelig er det overdrevet at at gennemdokumentere metoder med indlysnende funktionalitet, men det er langt fra altid at person As opfattelse er identisk med person Bs opfattelse af indlysende når person B skal arbejde vidre på person As kode 3 år senere.
Og uddannelsen går ikke ud på at lave verdens simpleste lagerplanlægning til Ceres eller ligendende men at kunne deltage i store omfattende projekter med måske 100+ deltagere over 15 år.
Ja de går overdrevet slavisk til værks og væsentlige mere så end man gør i erhvervslivet, men det er tilgængæld også tit et problem i erhvervslivet...
En hver idiot _med en smule erfaring_ det er de færreste på uddanelse der har erfaring med det de uddanner sig i...
Stik mig en vilkårlig opgave fra en datamatiker eller datlogiuddannelse idag og jeg skal løse den midt i en orkan på $100 bærbar uden at have sovet i 3 dage...
Ok lidt overdrevet, men pointen værende at opgaverne er designet til at kunne løses med de værktøjer og den erfaring eleverne har til rådighed, og der er sjældent regulært behov for at lave analyse og design af de opgaver man bliver stillet på en uddanelse og de skal typisk være færdige på så kort tid at man kan huske samtlige metoder i hovedet og med så få deltagere at det ikke er et problem i praksis at intet er dokumenteret.
Og selvfølgelig er det overdrevet at at gennemdokumentere metoder med indlysnende funktionalitet, men det er langt fra altid at person As opfattelse er identisk med person Bs opfattelse af indlysende når person B skal arbejde vidre på person As kode 3 år senere.
Og uddannelsen går ikke ud på at lave verdens simpleste lagerplanlægning til Ceres eller ligendende men at kunne deltage i store omfattende projekter med måske 100+ deltagere over 15 år.
Ja de går overdrevet slavisk til værks og væsentlige mere så end man gør i erhvervslivet, men det er tilgængæld også tit et problem i erhvervslivet...
Kan kun nikke genkendende til alle de andres posts. Jeg er dog ikke datamatiker men multimediedesigner (MMD). Jeg gik på Hillerød Handelsskole, hvor der virkelig var nogle talentfulde lærer, om ikke andet brændte de i hvert fald for at undervise og udforske nye ting. Vi havde så en rektor der absolut ikke kunne finde ud af administration, så nu er skolen lagt sammen med Lyngby og har været på stærkt nedadgående siden jeg gik ud 2005.
Jeg synes det er synd at MMD har fået så dårligt ry som det har, men når man ser på hvem der bliver slæbt, virkelig _slæbt_, igennem denne uddannelse for at skaffe penge til skolen, er det ikke så underligt.
Jeg lå selv i toppen af klassen og styrede mere eller mindre lærerne til at give os de projekter jeg gerne selv ville lave. Og var projektet alligevel dårligt, kunne vi altid mingelere lærerne til at godtage vores projekt alligevel. Det er måske ikke helt efter bogen, men det har gjort at jeg har udviklet ekstremt meget set i forhold til en normal MMD-studerende.
Lige for at blære mig her til sidst, jeg endte på 11.75 i karakter gennemsnit! ;)
- Sorry, blev bare nødt til det...
Tilføjelse: Jeg kom på MMD fordi mit karaktersnit fra gymnasiet var alt for lavt til IT-Ingeniør som jeg langt hellere ville have været. Men nu er jeg på Medialogi på Aalborg og har fået interesse for computerspil, så helt dårligt er det ikke....
Jeg synes det er synd at MMD har fået så dårligt ry som det har, men når man ser på hvem der bliver slæbt, virkelig _slæbt_, igennem denne uddannelse for at skaffe penge til skolen, er det ikke så underligt.
Jeg lå selv i toppen af klassen og styrede mere eller mindre lærerne til at give os de projekter jeg gerne selv ville lave. Og var projektet alligevel dårligt, kunne vi altid mingelere lærerne til at godtage vores projekt alligevel. Det er måske ikke helt efter bogen, men det har gjort at jeg har udviklet ekstremt meget set i forhold til en normal MMD-studerende.
Lige for at blære mig her til sidst, jeg endte på 11.75 i karakter gennemsnit! ;)
- Sorry, blev bare nødt til det...
Tilføjelse: Jeg kom på MMD fordi mit karaktersnit fra gymnasiet var alt for lavt til IT-Ingeniør som jeg langt hellere ville have været. Men nu er jeg på Medialogi på Aalborg og har fået interesse for computerspil, så helt dårligt er det ikke....
#8
Multimediedesigneruddannelsen er er kort videregående uddannelse, du kan læse mere om den her:
http://www.aabc.dk/sw247.asp
Citat:
Dvs. man kan tage den efter mediegrafikeruddannelsen, men det er ikke en overbygning. Du skal i bund og grund blot være i besiddelse af en (ungdoms)uddannelse svarende til en studentereksamen.
Multimediedesigneruddannelsen er er kort videregående uddannelse, du kan læse mere om den her:
http://www.aabc.dk/sw247.asp
Citat:
For at komme ind på Multimediedesigneruddannelsen skal du ha’ en
gymnasial uddannelse med matematik niveau C eller erhvervsøkonomi niveau C
eller en
erhvervsuddannelse som film-, video- og TV-medarbejder, fotograf, mediegrafiker, teknisk assistent, digital media med engelsk niveau C
Anden relevant erhvervsuddannelse med engelsk niveau C og matematik niveau C eller erhvervsøkonomi niveau C
Dvs. man kan tage den efter mediegrafikeruddannelsen, men det er ikke en overbygning. Du skal i bund og grund blot være i besiddelse af en (ungdoms)uddannelse svarende til en studentereksamen.
Er det her ikke bare en gentagelse af flere år gamle fakta? Allerede da jeg gik ud af gymnasiet tilbage i halvfemserne var det velkendt at datamatikeruddannelsen ikke var noget, man skulle vælge, hvis man ville have job som andet en it-supporter i en mellemstor virksomhed.
Jobbet, pengene og fremtiden lå allerede den gang i dataloguddannelsen (jeg er selv arkitekt og journalist, så det er ikke for at reklamere for min egen uddannelse). Når folk vælger datamatikeruddannelsen, er det vel stadig fordi de ikke gider tage en længere videregående uddannelse - eller måske i nogle tilfælde, fordi de ikke kan.
#13 Nu er det vel lidt svært at omskole en datamatiker med tre års undervisning i systemdiagrammer og Novell Netware til en abstrakt tænkende, matematisk velfunderet programmør på datalogniveau.
I virkeligheden skal det jo stå folk frit for at vælge den uddannelse, de ønsker at tage (det er jo heller ikke fordi arkitektuddannelsen giver adgang til et bugnende jobmarked). Det irriterer mig bare, at enkelte kan virke forundrede over, at de ikke har et velbetalt job efter at have taget en kort uddannelse, som ingen har brug for, eller at det kan blive ved med at være en nyhed (nu mange år efter).
Jobbet, pengene og fremtiden lå allerede den gang i dataloguddannelsen (jeg er selv arkitekt og journalist, så det er ikke for at reklamere for min egen uddannelse). Når folk vælger datamatikeruddannelsen, er det vel stadig fordi de ikke gider tage en længere videregående uddannelse - eller måske i nogle tilfælde, fordi de ikke kan.
#13 Nu er det vel lidt svært at omskole en datamatiker med tre års undervisning i systemdiagrammer og Novell Netware til en abstrakt tænkende, matematisk velfunderet programmør på datalogniveau.
I virkeligheden skal det jo stå folk frit for at vælge den uddannelse, de ønsker at tage (det er jo heller ikke fordi arkitektuddannelsen giver adgang til et bugnende jobmarked). Det irriterer mig bare, at enkelte kan virke forundrede over, at de ikke har et velbetalt job efter at have taget en kort uddannelse, som ingen har brug for, eller at det kan blive ved med at være en nyhed (nu mange år efter).
Det virkelig sørgelige ved datamatikeruddannelsen er efter min mening, at det kunne have været så godt (jeg er selv datamatiker fra 2001, så min mening er baseret på hvad jeg oplevede dengang). På det hold som jeg blev uddannnet med, var der med lidt god vilje 15% som rent faktisk havde nogen IT-kompetencer at tilbyde arbejdsgiverne. De 15% havde ikke problemer med at få job. Resten havde enten absolut ingen flair for IT eller havde overhovedet ikke lavet en flyvende fis i samfulde 2 år og 3 måneder.
Som det også har været nævnt tidligere, så kunne man genindføre stopprøverne efter 1./2. semester. En datamatiker som ikke kan bestå en programmeringseksamen har overhovedet ingen berettigelse efter min mening. Uddannelsen er netop "håndværker-udgaven" af datalogen, og hvis ikke man kan slå et søm i - ja så skal man altså lave noget andet.
Hvis datamatiker-stemplet ikke blev sat på alt, der kan sidde stille i godt 2 år, så ville uddannelsen også få mere anerkendelse.
Det kunne jo også være at man skulle lave afregningen med skolerne helt om. Hvis de i stedet fik betling efter hvor mange procent af de uddannede der fik job (eller en anden lignende løsning), så kan det også være, at de ryddede lidt op i de studerende...
Som det også har været nævnt tidligere, så kunne man genindføre stopprøverne efter 1./2. semester. En datamatiker som ikke kan bestå en programmeringseksamen har overhovedet ingen berettigelse efter min mening. Uddannelsen er netop "håndværker-udgaven" af datalogen, og hvis ikke man kan slå et søm i - ja så skal man altså lave noget andet.
Hvis datamatiker-stemplet ikke blev sat på alt, der kan sidde stille i godt 2 år, så ville uddannelsen også få mere anerkendelse.
Det kunne jo også være at man skulle lave afregningen med skolerne helt om. Hvis de i stedet fik betling efter hvor mange procent af de uddannede der fik job (eller en anden lignende løsning), så kan det også være, at de ryddede lidt op i de studerende...
Jeg er selv igang med Datamatikerudd og skal skrive hovedopg efter sommerferien. Jeg er ikke begejstret for uddannelsen som helhed men det er nok også fordi Erhversakademi Midtjylland MEGA ukompetente, de har ikke den fjerneste anelse om at udbyde uddannelser...heh...
Men det billede jeg har af muglighederne for ordentlige job for datamatikere her i midtjylland er altså lidt et andet end det der bliver præsenteret her i tråden...synes ikke det ser så skidt ud endda...men jo det er ikke alle der bliver færdige på Datamatiker udd. der kan tage et udviklerjob langt fra. Uddannelsen skulle nok ikke fokusere så meget på Hr. Larman som den gør, FUCK jeg er ved at være træt af den gut!! Istedet skulle den nok fukusere mere på programmeringen sat overfor det design man nu har udført, det er ALT for adskilt som det ser ud idag..
Men det billede jeg har af muglighederne for ordentlige job for datamatikere her i midtjylland er altså lidt et andet end det der bliver præsenteret her i tråden...synes ikke det ser så skidt ud endda...men jo det er ikke alle der bliver færdige på Datamatiker udd. der kan tage et udviklerjob langt fra. Uddannelsen skulle nok ikke fokusere så meget på Hr. Larman som den gør, FUCK jeg er ved at være træt af den gut!! Istedet skulle den nok fukusere mere på programmeringen sat overfor det design man nu har udført, det er ALT for adskilt som det ser ud idag..
Til de studerende som jeg ude i DK :-) her er lidt information hvis man vil være noget inden for den kreative (Spil, Grafik, Programering) side af IT branchen (minus ren el) http://www.dadiu.dk/
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Kære michael.yde
Det er mirakuløst lykkedes for dig at vanære og bringe skam over mine evner inden for formidling af viden, samt at knuse det sidste håb jeg havde om en karriere indenfor professionel journalistik.
Udover alt den ydmygelse jeg nu må møde hver gang jeg ser mig selv i spejlet, for ikke at nævne den konstante følelse af at mine med newz'ere, dem jeg troede jeg var værdig nok til at kalde mine medmennesker, dem jeg kunne relatere min hverdag til, ikke længere vil tale mere med mig, og jeg går per automatik ud fra dine vise ord er sande og at samtlige af dem jeg ellers havde så stor respekt for nu bagtaler mig og at alle på denne side fra og med i dag vil have mig på deres ignorer liste.. UDOVER DET viser du mig en bedre vej i livet, som det gode menneske du er og erfare mig med min egen uddannelse og dertilhørende alder, uden videre research af min baggrund og/eller personligt social kompetance.
Jeg kan se at jeg ikke er den eneste - kunne du ikke tage at belære dem den samme viden og redde dem fra et liv i som mit, prøve at "pådutte" dem de samme mindreværdskomplekser som jeg nu må affinde mig i og give dem præstations-angst resten af deres, ifølge dem værdigløse liv... Åh red dem fra deres uvidenhed!
Dog synes jeg at det er synd for Net_Srak at han skal indirekte terroriseres på samme måde, i det jeg er så stupid at støtte op om en side jeg holder meget af. Net_Srak's viden skal ikke afspejle mine fejltagelser på samme måde som det ville være forkert hvis jeg valgte direkte at reflektere min "vrede" over dit indlæg.
Det er yderst plebejisk at disse andre mennesker på denne facon, da de alle har følelser... de bedes derfor amplificere deres indsigt i den danske terminologi yderligere til næste gang så de fremover kan vælge at afreagere på en mere obskur stil og på en mindre direkte art påpege mit brug af det euforiserende stof Cannabis Sativa. Hash ryges typisk opblandet med tobak i håndrullede cigaretter (joints) eller i piber, men det kan også drikkes eller spises. Du ved dog hverken om jeg overhovedet bruger det, eller om det bliver brugt som et psykofarmaka, i omfang af Neuroleptika eller det muligvis foretrukne Antidepressiva.
Jeg er dog meget beæret over at du vælger at bruge din første post på undertegnede...
Det er mirakuløst lykkedes for dig at vanære og bringe skam over mine evner inden for formidling af viden, samt at knuse det sidste håb jeg havde om en karriere indenfor professionel journalistik.
Udover alt den ydmygelse jeg nu må møde hver gang jeg ser mig selv i spejlet, for ikke at nævne den konstante følelse af at mine med newz'ere, dem jeg troede jeg var værdig nok til at kalde mine medmennesker, dem jeg kunne relatere min hverdag til, ikke længere vil tale mere med mig, og jeg går per automatik ud fra dine vise ord er sande og at samtlige af dem jeg ellers havde så stor respekt for nu bagtaler mig og at alle på denne side fra og med i dag vil have mig på deres ignorer liste.. UDOVER DET viser du mig en bedre vej i livet, som det gode menneske du er og erfare mig med min egen uddannelse og dertilhørende alder, uden videre research af min baggrund og/eller personligt social kompetance.
Jeg kan se at jeg ikke er den eneste - kunne du ikke tage at belære dem den samme viden og redde dem fra et liv i som mit, prøve at "pådutte" dem de samme mindreværdskomplekser som jeg nu må affinde mig i og give dem præstations-angst resten af deres, ifølge dem værdigløse liv... Åh red dem fra deres uvidenhed!
Dog synes jeg at det er synd for Net_Srak at han skal indirekte terroriseres på samme måde, i det jeg er så stupid at støtte op om en side jeg holder meget af. Net_Srak's viden skal ikke afspejle mine fejltagelser på samme måde som det ville være forkert hvis jeg valgte direkte at reflektere min "vrede" over dit indlæg.
Det er yderst plebejisk at disse andre mennesker på denne facon, da de alle har følelser... de bedes derfor amplificere deres indsigt i den danske terminologi yderligere til næste gang så de fremover kan vælge at afreagere på en mere obskur stil og på en mindre direkte art påpege mit brug af det euforiserende stof Cannabis Sativa. Hash ryges typisk opblandet med tobak i håndrullede cigaretter (joints) eller i piber, men det kan også drikkes eller spises. Du ved dog hverken om jeg overhovedet bruger det, eller om det bliver brugt som et psykofarmaka, i omfang af Neuroleptika eller det muligvis foretrukne Antidepressiva.
Jeg er dog meget beæret over at du vælger at bruge din første post på undertegnede...
Er selv datamatiker fra '97 (så vidt jeg husker :). Ud af 40 frammødte den første dag, var vi 6 der endte med at bestå. Jeg er enig I at rigtig mange vælger uddannelsen uden at vide hvad de går ind til.
Der er dog også ganske dygtige folk der vælger denne uddannelse. Dem af jer der er dataloger og ingenører skal passe på med at sætte jer selv for højt på skamlen.
Datamatikeruddannelsen er (eller var i hvert fald i '97) et kanon springbrædt videre. Rigtig mange virksomheder vælger jo selv at videreuddanne deres medarbejdere vha. kurser og projektdeltagelse/erfaring efter ansættelse.
Persoligt er jeg selv havnet inden for netværk/sikkerhed med et yderst tilfredsstillende og udfordrende arbejde, hvor jeg kan erklære mig som ekspert i dag uden at føle at jeg overdriver (CCIE). En løn på den gode side af 800K/år er også rart :)
Med andre ord: Måske er datamatiker mest for den jævne IT-medarbejder, men man har jo lov at udvikle sig videre bagefter.
Der er dog også ganske dygtige folk der vælger denne uddannelse. Dem af jer der er dataloger og ingenører skal passe på med at sætte jer selv for højt på skamlen.
Datamatikeruddannelsen er (eller var i hvert fald i '97) et kanon springbrædt videre. Rigtig mange virksomheder vælger jo selv at videreuddanne deres medarbejdere vha. kurser og projektdeltagelse/erfaring efter ansættelse.
Persoligt er jeg selv havnet inden for netværk/sikkerhed med et yderst tilfredsstillende og udfordrende arbejde, hvor jeg kan erklære mig som ekspert i dag uden at føle at jeg overdriver (CCIE). En løn på den gode side af 800K/år er også rart :)
Med andre ord: Måske er datamatiker mest for den jævne IT-medarbejder, men man har jo lov at udvikle sig videre bagefter.
er selv datamatiker fra Hillerød af, og giver mange af jer ret i jeres betragtninger. Det er muligt at komme igennem Datamatiker studiet uden at kunne det store, men man kan jo så diskuteres om det er studies problem eller de studerende som hjælper hinanden igennem.
Min datamatiker tog tæt på 2 3/4 år at komme igennem og det var på normeret tid. umiddelbart havde mange af os den holdning at det da ville have været rart hvis den havde varet 3-4 måneder ekstra og vi så ville have haft en bachelor at uddanne os videre fra. Dem af os som havde gjort en indsat i de forskellige fag og som kom ud med noget vi følte faktisk var brugbart mødte meget blandede modtagelser fra selskaber, da vi blev sammenlignet med resten af datamatikerne. Så mange endte med at tage overbygninger for at blive bachelorer. det var som reglen ikke altid at de lærte noget nyt IT-mæssigt men de fik en ny titel som næsten var mere vigtig for en fremtidig arbejdsgiver.
mit umiddelbare indtryk ud fra de venner jeg har som studerer IT på KU og lign. steder at der er gode og dårlige programmører på alle studier. det er åbenbart bare lettere at komme igennem datamatikeren grundet uddannelsens struktur.
Jeg mener at en stor hjælp ville være at indfører flere individuelle stopprøver især i programmering og systemudvikling.
Min datamatiker tog tæt på 2 3/4 år at komme igennem og det var på normeret tid. umiddelbart havde mange af os den holdning at det da ville have været rart hvis den havde varet 3-4 måneder ekstra og vi så ville have haft en bachelor at uddanne os videre fra. Dem af os som havde gjort en indsat i de forskellige fag og som kom ud med noget vi følte faktisk var brugbart mødte meget blandede modtagelser fra selskaber, da vi blev sammenlignet med resten af datamatikerne. Så mange endte med at tage overbygninger for at blive bachelorer. det var som reglen ikke altid at de lærte noget nyt IT-mæssigt men de fik en ny titel som næsten var mere vigtig for en fremtidig arbejdsgiver.
mit umiddelbare indtryk ud fra de venner jeg har som studerer IT på KU og lign. steder at der er gode og dårlige programmører på alle studier. det er åbenbart bare lettere at komme igennem datamatikeren grundet uddannelsens struktur.
Jeg mener at en stor hjælp ville være at indfører flere individuelle stopprøver især i programmering og systemudvikling.
Så er det jo godt at man har valgt en "rigtig" uddannelse...
Civil Ingeniør i Datateknik med speciale i distribuerede systemer
Vi har ikke problemer med af finde job :-)
Civil Ingeniør i Datateknik med speciale i distribuerede systemer
Vi har ikke problemer med af finde job :-)
Jeg har planlagt at tage en HA(dat.) (cand.merc.(dat.)) - Kan den bruges af virksomhederne om 6-7 år når jeg er færdig?
http://www.ug.dk/uddannelse.aspx?article_id=udb-sa...
http://www.ug.dk/uddannelse.aspx?article_id=udb-sa...
Det er sq da ikke de studerendes skyld at firmaerne ikke gider have nogen med den uddannelse der bedst passer til deres interesser. Det er branchen selv, og dermed sagt også repræsentanter fra de selvsamme firmaer, som har siddet med ved bordet da uddannelsen blev skabt og specificeret. Jeg er selv uddannet grafiker og multimediedesigner, og er ovenud lykkelig for at have nået med på det sidste hold af grafikere. For der var ikke rigtigt nogen der ville tilbyde en praktikplads til en halv grafiker eller en halv webdesigner. Tough luck til de andre der ikke nåede grafikeren. Jeg sidder nu som ansat grafiker i en mindre grafisk virksomhed og har nul at bruge min mmdesignerdel til. Dog er det sjovt at bruge det i fritiden på sin egen side. Men det er ikke 2 år værd for det.
Dog lærte jeg på mmdesignerudd. en del folk at kende da jeg gik i en international klasse og undervisningen foregik på engelsk.
Det fede er så muligheden for at bygge videre på den, (medialogy på uni i Ålborg, eller evt. i London)
Dog lærte jeg på mmdesignerudd. en del folk at kende da jeg gik i en international klasse og undervisningen foregik på engelsk.
Det fede er så muligheden for at bygge videre på den, (medialogy på uni i Ålborg, eller evt. i London)
Det største problem er at virksomhederne ikke er i stand til at bruge den viden som de studerne kommer ud med...
Det kan simpelthen ikke betale sig at bruge 1-2 år for at lære at programmere. Du kan købe en programmør til 40kr i timen, som koder 2x så hurtigt som dig.
Det som der er behov for, er netop system udvikling og projekt styring...
Med let referrence til #12 stodderen, så er det jo netop fuldstændigt lige gyldigt at du kan kode fire tusind liniers kode, som giver et resultat, hvis du ikke kan begrunde og dokumentere hvorfor du har gjort det..
Det som man skal lære fra et datamatiker studie, er at dokumentere sit arbejde, hvilket er den største mangel indenfor IT branchen.
Så lær at læse og forstå kode, lær principper og sørg for at udvikle din evne til at dokumentere det du laver, således at andre kan forsætte dit arbejde.
Der findes ikke noget mere latterligt end IT nørder som udvikler så kun de kan vedligeholde det...
Det kan simpelthen ikke betale sig at bruge 1-2 år for at lære at programmere. Du kan købe en programmør til 40kr i timen, som koder 2x så hurtigt som dig.
Det som der er behov for, er netop system udvikling og projekt styring...
Med let referrence til #12 stodderen, så er det jo netop fuldstændigt lige gyldigt at du kan kode fire tusind liniers kode, som giver et resultat, hvis du ikke kan begrunde og dokumentere hvorfor du har gjort det..
Det som man skal lære fra et datamatiker studie, er at dokumentere sit arbejde, hvilket er den største mangel indenfor IT branchen.
Så lær at læse og forstå kode, lær principper og sørg for at udvikle din evne til at dokumentere det du laver, således at andre kan forsætte dit arbejde.
Der findes ikke noget mere latterligt end IT nørder som udvikler så kun de kan vedligeholde det...
Jeg er selv IT-ingeniør fra Odense Teknikum (blev færdig i Januar 2006) og til jer som er trætte af Mr. Larman... I hear you (vi blev også trukket rundt i UML osv.).
Men det viste sig faktisk senere hen i uddannelsens forløb at det var nyttigt at kunne, og hvis man selv kan sortere i hvad der er nyttigt, så har han faktisk noget fornuftigt at bidrage med.
Mht. at datamatiker-uddannelsesstederne slæber folk igennem bare for at få penge sker rent faktisk også på IT-Ingeniøruddannelsen. Der er ikke mange som søger ind i Odense, så de er selvfølgelig interesseret i at få så mange igennem som muligt og jeg har selv prøvet at være i "klasse" med nogen som ikke fortjente at komme videre til næste semester... heldigvis blev se sorteret fra sidst på uddannelsen, men at de kommer til sidste semester er spild af resurser IMHO.
Jeg tror ikke det er et problem kun for datamatikeruddannelsen at folk kan tuske sig igennem uden at have de evner der egentlig burde forventes. Alle steder hvor der er gruppearbejde eller nogen der har slået sig sammen i studiegrupper, er der mulighed for at hjælpe nogen igennem som egentlig ikke burde klare sig.
Men det viste sig faktisk senere hen i uddannelsens forløb at det var nyttigt at kunne, og hvis man selv kan sortere i hvad der er nyttigt, så har han faktisk noget fornuftigt at bidrage med.
Mht. at datamatiker-uddannelsesstederne slæber folk igennem bare for at få penge sker rent faktisk også på IT-Ingeniøruddannelsen. Der er ikke mange som søger ind i Odense, så de er selvfølgelig interesseret i at få så mange igennem som muligt og jeg har selv prøvet at være i "klasse" med nogen som ikke fortjente at komme videre til næste semester... heldigvis blev se sorteret fra sidst på uddannelsen, men at de kommer til sidste semester er spild af resurser IMHO.
Jeg tror ikke det er et problem kun for datamatikeruddannelsen at folk kan tuske sig igennem uden at have de evner der egentlig burde forventes. Alle steder hvor der er gruppearbejde eller nogen der har slået sig sammen i studiegrupper, er der mulighed for at hjælpe nogen igennem som egentlig ikke burde klare sig.
#34
Specielt det sidste du nævner, er præcis årsagen til at det er rigtigt godt gruppeeksamen bliver afskaffet.
Så kan folk nemlig ikke skjule sig bag de dygtigere i gruppen.
Gruppearbejde er rigtigt godt og forbereder også en til hvordan man tit arbejder i erhverslivet, men man skal ligeledes også selv kunne stå til ansvar både for ens eget arbejde og til tider også for andres.
Specielt det sidste du nævner, er præcis årsagen til at det er rigtigt godt gruppeeksamen bliver afskaffet.
Så kan folk nemlig ikke skjule sig bag de dygtigere i gruppen.
Gruppearbejde er rigtigt godt og forbereder også en til hvordan man tit arbejder i erhverslivet, men man skal ligeledes også selv kunne stå til ansvar både for ens eget arbejde og til tider også for andres.
#35 Jeg mener så ikke at gruppeeksamen bør afskaffes, men der bør derimod være nogle muligheder for undervisere og studerende til at udpege og håndtere dem der ikke kan/vil arbejde.
Det største problem jeg oplevede var at vi ikke havde nogen sanktionsmuligheder hvis man hang på et gruppemedlem der ikke producerede noget. Så måtte andre bare arbejde det mere og dermed ufrivilligt dække over vedkommende, for karakteren til sidst afhang kun af det produkt der blev produceret.
Havde det været i erhvervslivet er jeg overbevist om at sådanne elementer enten slet ikke var blevet ansat eller også hurtigt sorteret fra igen.
Det største problem jeg oplevede var at vi ikke havde nogen sanktionsmuligheder hvis man hang på et gruppemedlem der ikke producerede noget. Så måtte andre bare arbejde det mere og dermed ufrivilligt dække over vedkommende, for karakteren til sidst afhang kun af det produkt der blev produceret.
Havde det været i erhvervslivet er jeg overbevist om at sådanne elementer enten slet ikke var blevet ansat eller også hurtigt sorteret fra igen.
#33 Nu hænger det jo engang sådan sammen at for at man kan systemudvikle ordenligt SKAL man kunne programmere, og have gjort det!
Uden den erfaring kan man aldrigt blive en god systemudvikler, og jeg synes at det er vanvittigt at folk der ikke kan hacke en lommeregner sammen i visual basic kan komme igennem den uddannelse, uanset hvor gode de er til at slavisk følge Larman. Uden programmerings forståelsen vil de simpelthen aldrigt kunne designe noget en programmør faktisk kan bruge til noget.
Man har brug for begge færdigheder, og de komplementerer hinanden, men man kan godt være en god programmør uden at kunne systemudvikle, men ikke omvendt. Derfor synes jeg det er alfa og omega at man kan producere noget kode der virker.
Uden den erfaring kan man aldrigt blive en god systemudvikler, og jeg synes at det er vanvittigt at folk der ikke kan hacke en lommeregner sammen i visual basic kan komme igennem den uddannelse, uanset hvor gode de er til at slavisk følge Larman. Uden programmerings forståelsen vil de simpelthen aldrigt kunne designe noget en programmør faktisk kan bruge til noget.
Man har brug for begge færdigheder, og de komplementerer hinanden, men man kan godt være en god programmør uden at kunne systemudvikle, men ikke omvendt. Derfor synes jeg det er alfa og omega at man kan producere noget kode der virker.
Jeg går også på datamatiker-uddannelsen (omend den engelske udgave Computer Science). Jeg synes også det er møg irriterende at folk dømmer en for ikke at kunne noget som helst, fordi at der er en gruppe folk der ikke gider at lave noget i klassen.
(de fleste er ikke engang gode nok til engelsk, hvilket dog er en anden romantisk historie).
Mange feder den, gider ikke at lave noget, eller sidder direkte og spiller i timen. (den er god nok).
Lærerne gør ikke rigtigt noget, fordi hvad kan de gøre? Systemet er vist bygget sådan op at de får penge for hver enkelt elev, og det er åbenbart billigere at lade dem være der istedet for at smide dem ud. Jeg bruger selv meget tid på at læse derhjemme, og er træt af at se at over halvdelen af de dovne ikke har afleveret deres såkaldte 'budne forudsætninger', men alligevel får lov til at fortsætte.
Fejlen ved datamatiker uddannelsen er at den kun indirekte opfordrer folk til at læse derhjemme, men tror at hvis de møder op i skolen kan de helt præcist det som erhvervslivet kræver.
Specielt i OOP udvikling er det sindssygt vigtigt at kende til UML. (Larman er virkelig umulig at lære fra, og bruger selv andre UML bøger).
(de fleste er ikke engang gode nok til engelsk, hvilket dog er en anden romantisk historie).
Mange feder den, gider ikke at lave noget, eller sidder direkte og spiller i timen. (den er god nok).
Lærerne gør ikke rigtigt noget, fordi hvad kan de gøre? Systemet er vist bygget sådan op at de får penge for hver enkelt elev, og det er åbenbart billigere at lade dem være der istedet for at smide dem ud. Jeg bruger selv meget tid på at læse derhjemme, og er træt af at se at over halvdelen af de dovne ikke har afleveret deres såkaldte 'budne forudsætninger', men alligevel får lov til at fortsætte.
Fejlen ved datamatiker uddannelsen er at den kun indirekte opfordrer folk til at læse derhjemme, men tror at hvis de møder op i skolen kan de helt præcist det som erhvervslivet kræver.
Specielt i OOP udvikling er det sindssygt vigtigt at kende til UML. (Larman er virkelig umulig at lære fra, og bruger selv andre UML bøger).
#37 stodderen
Du skal ikke kunne programmere, men kunne forstå det, og der er den enorme forskel. For at kunne lave et ordentligt design, skal du kunne forklare din programmør de steder han er i tvivl, og det skal du kunne gøre på en teknisk måde.. Og ikke "fordi jeg siger det" .. Så, du skal kunne læse og forstå programmering sprog, men det er bestemt ikke end nødvendighed for et ordentligt design at du selv er i stand til at skrive det...
Så vil jeg lige understrege hvor vigtigt det er for ovenstående, og jeg medgiver dig 100% at det er for dårligt at man kan komme igennem studiet uden at kende noget til programmering. Men jeg mener derudover også at det at skrive selve koden ikke er mere end 1/3 af det at lave et godt program.
Og ja du kan være en god programmør, for dig selv. Hvis du ikke kan producere et stykke godt dokumenation(system udvikling)
Lidt ligesom håndværkeren og arkitekten...
Du skal ikke kunne programmere, men kunne forstå det, og der er den enorme forskel. For at kunne lave et ordentligt design, skal du kunne forklare din programmør de steder han er i tvivl, og det skal du kunne gøre på en teknisk måde.. Og ikke "fordi jeg siger det" .. Så, du skal kunne læse og forstå programmering sprog, men det er bestemt ikke end nødvendighed for et ordentligt design at du selv er i stand til at skrive det...
Så vil jeg lige understrege hvor vigtigt det er for ovenstående, og jeg medgiver dig 100% at det er for dårligt at man kan komme igennem studiet uden at kende noget til programmering. Men jeg mener derudover også at det at skrive selve koden ikke er mere end 1/3 af det at lave et godt program.
Og ja du kan være en god programmør, for dig selv. Hvis du ikke kan producere et stykke godt dokumenation(system udvikling)
Lidt ligesom håndværkeren og arkitekten...
#40 svappe
Dvs. du er godt tilfreds med et program der virker 1/3 efter hensigten, bare der er en god manual til?
Det hænger jo ikke sammen. Programmeringen er da klart en meget større del end 1/3.
Problemet ligger nok mere i at uddannelsen ikke er klart nok defineret for de studerende. Nu er jeg selv uddannet datamatiker, og jeg må da sige at det nok er den mest latterlige uddannelse. 95% i min daværende klasse, fattede ikke en meter. Det var virkelig så man krummede tæer når de gang på gang spurgte om de mest elementære ting mht. programmering.
Men måske det er fordi uddannelsen er misforstået? Jeg tror grunden til at mange vælger netop den uddannelse er, at de vil lære at programmere. Dog er der én ting der er sikkert - man lærer ikke at programmere på den uddannelse.
Dvs. du er godt tilfreds med et program der virker 1/3 efter hensigten, bare der er en god manual til?
Det hænger jo ikke sammen. Programmeringen er da klart en meget større del end 1/3.
Problemet ligger nok mere i at uddannelsen ikke er klart nok defineret for de studerende. Nu er jeg selv uddannet datamatiker, og jeg må da sige at det nok er den mest latterlige uddannelse. 95% i min daværende klasse, fattede ikke en meter. Det var virkelig så man krummede tæer når de gang på gang spurgte om de mest elementære ting mht. programmering.
Men måske det er fordi uddannelsen er misforstået? Jeg tror grunden til at mange vælger netop den uddannelse er, at de vil lære at programmere. Dog er der én ting der er sikkert - man lærer ikke at programmere på den uddannelse.
#42
Chancen for et program der ikke er blevet analyseret og gennemtænkt virker bare 1/3 efter hensigten er ikke særlig stor. Specielt ikke når man taler store programmer !.
En dygtig programmør/software udvikler er en der kan analysere/designe samt implementere det.
Faktisk hvis opgaven er ordentligt analyseret og designer, er selv kodningen den mindste del af det.
Chancen for et program der ikke er blevet analyseret og gennemtænkt virker bare 1/3 efter hensigten er ikke særlig stor. Specielt ikke når man taler store programmer !.
En dygtig programmør/software udvikler er en der kan analysere/designe samt implementere det.
Faktisk hvis opgaven er ordentligt analyseret og designer, er selv kodningen den mindste del af det.
@ 30 det tror jeg faktisk ikke du skal bekymre dig særlig meget om... så længe du kan dine sager, så skal du nok finde et arbejde. Dog vil jeg råde dig til at videreuddanne dig så meget som muligt.
#30
Du bliver ikke en hård udvikler med den uddannelse, men du får et godt indblik i dn mere økonomiske del af en virksomhed. Og denne hybrid type er der bestemt også brug for.
p.s. Certificeringer er altid gode at havde, specielt når man søger jobs. .Net 2.0 er i høj kurs.
Du bliver ikke en hård udvikler med den uddannelse, men du får et godt indblik i dn mere økonomiske del af en virksomhed. Og denne hybrid type er der bestemt også brug for.
p.s. Certificeringer er altid gode at havde, specielt når man søger jobs. .Net 2.0 er i høj kurs.
#43
Lige præcis. Især det sidste i det du skriver: "...samt implementering".
Situationen er jo så bare at utrolig mange datamatikere IKKE kan implementere det. De kan lave en lang rapport, men den vil i sidste ende ikke hænge sammen, fordi de ikke har nok viden om hvad der rent kodningsmæssigt kan lade sig gøre.
Måske man burde omdøbe uddannelse til "Systemudvikler (uden programmerings-evner)"
En dygtig programmør/software udvikler er en der kan analysere/designe samt implementere det.
Lige præcis. Især det sidste i det du skriver: "...samt implementering".
Situationen er jo så bare at utrolig mange datamatikere IKKE kan implementere det. De kan lave en lang rapport, men den vil i sidste ende ikke hænge sammen, fordi de ikke har nok viden om hvad der rent kodningsmæssigt kan lade sig gøre.
Måske man burde omdøbe uddannelse til "Systemudvikler (uden programmerings-evner)"
Nu er jeg selv uddannet IT-supporter, og jeg var da dengang jeg startede udemærket klar over at arbejdsløsheden var stor og at det ikke ligefrem var højt lønnede job man efterfølgende var kvalificeret til. Alligevel valgte jeg den, da indeholdet passede præcis på hvad jeg godt kunne tænke mig at arbejde med og det for mig tæller mere en at tjene kassen.
Idag er jeg så færdig og står i øjeblikket uden job, men der er massere job at søge. Problemet er som jeg ser det, at uddannelsen i alt for lang tid spyttede idiot på idiot med en bestået eksamen ud (og til dels stadigvæk gør det). Derfor er der idag ALT for mange ansøgere til de ledige jobs og mindst halv-delen af disse er hverken kvalificerede til dem eller oprigtigt interesserede i at arbejde inden for faget, men søger dem blot da de nu alligevel har en uddannelse.
Rigtigt mange har nemlig blot lært sig det der skal til for at bestå eksamen og dernæst aldrig videreudviklet sine evner. Og mange af dem der består er stadigvæk personer som valgte uddannelsen bare for at vælge noget, uden egentligt at have interessere for der læres. Desværre er det ikke de dygtigeste og mest interesserede der altid får jobbene, men derimod dem der repæsenterer sig bedst til job-samtaler og kan fyre mest muligt crap om dem selv af på kortest tid, og sådan er det jo altid og vil det nok altid være (desværre).
Idag er der heldigvis strammet en smule op på uddannelsen og Skole praktikken er blevet lukket (hvilket tildels er en god ting) så forhåbentligt vil der blive mindre konkurrence på det marked i fremtiden.
Idag er jeg så færdig og står i øjeblikket uden job, men der er massere job at søge. Problemet er som jeg ser det, at uddannelsen i alt for lang tid spyttede idiot på idiot med en bestået eksamen ud (og til dels stadigvæk gør det). Derfor er der idag ALT for mange ansøgere til de ledige jobs og mindst halv-delen af disse er hverken kvalificerede til dem eller oprigtigt interesserede i at arbejde inden for faget, men søger dem blot da de nu alligevel har en uddannelse.
Rigtigt mange har nemlig blot lært sig det der skal til for at bestå eksamen og dernæst aldrig videreudviklet sine evner. Og mange af dem der består er stadigvæk personer som valgte uddannelsen bare for at vælge noget, uden egentligt at have interessere for der læres. Desværre er det ikke de dygtigeste og mest interesserede der altid får jobbene, men derimod dem der repæsenterer sig bedst til job-samtaler og kan fyre mest muligt crap om dem selv af på kortest tid, og sådan er det jo altid og vil det nok altid være (desværre).
Idag er der heldigvis strammet en smule op på uddannelsen og Skole praktikken er blevet lukket (hvilket tildels er en god ting) så forhåbentligt vil der blive mindre konkurrence på det marked i fremtiden.
#40
Jeg er helt uenig, det kræver dyb indsigt og erfaring i programering at kunne lave et ordentligt design, det er umuligt at opbygge den erfaring der skal til for at kunne lave et godt design, hvis man ikke har stor erfaring med at kode efter designs.
Jeg kan lave grunddesign til en større distribueret flerbruger system i hovedet på en halv time - det er let nok, det svære er at få detaljerne på plads og hvis man ikke har indgående indsigt i de problemer som møder programøren har man ingen chance for at lave et godt design - og en sådan indsigt kan man i min opfattelse ikke læse sig til.
Det er meget svært at opbygge erfaring hvis man ikke får konsekvenserne af ens handlinger at mærke - det er meget muligt at man kan lave et design der kan implementeres, bliver det og kommer til at virke, men man finder aldrig ud af at opgaven kunne have været løst på en tiendedel af tiden hvis man havde gjort anderledes.
Jeg er helt uenig, det kræver dyb indsigt og erfaring i programering at kunne lave et ordentligt design, det er umuligt at opbygge den erfaring der skal til for at kunne lave et godt design, hvis man ikke har stor erfaring med at kode efter designs.
Jeg kan lave grunddesign til en større distribueret flerbruger system i hovedet på en halv time - det er let nok, det svære er at få detaljerne på plads og hvis man ikke har indgående indsigt i de problemer som møder programøren har man ingen chance for at lave et godt design - og en sådan indsigt kan man i min opfattelse ikke læse sig til.
Det er meget svært at opbygge erfaring hvis man ikke får konsekvenserne af ens handlinger at mærke - det er meget muligt at man kan lave et design der kan implementeres, bliver det og kommer til at virke, men man finder aldrig ud af at opgaven kunne have været løst på en tiendedel af tiden hvis man havde gjort anderledes.
Jeg tror det vigtigste for disse uddannelser var, at få en målings system på de tekniske skoler og handdelsskoler, så dette giver mulighed for, at vælge det bedste sted at gå i skole.
Jeg er selv udlært Datafagtekniker, i Sønderborg, hvilket jeg umildbart er glad for, da vi kun har hørt skidte ting om de fleste andre steder, eksemlpet var i Ballerup kunne fejlfinding være et stykke tape på en ram klods, hvor i Sønderborg sad vi og knoklede i digitale kredsløb i en Hameg tæller, selvom det hang os ud af halsen, er jeg sikker på at det vigtigst her er, vi får niveauet op på skolerne.
hmm er en Datamekaniker/Datafagtekniker/Datatekniker højt uddannet eller er det bare 5 år til en mellem ting.
Jeg er selv udlært Datafagtekniker, i Sønderborg, hvilket jeg umildbart er glad for, da vi kun har hørt skidte ting om de fleste andre steder, eksemlpet var i Ballerup kunne fejlfinding være et stykke tape på en ram klods, hvor i Sønderborg sad vi og knoklede i digitale kredsløb i en Hameg tæller, selvom det hang os ud af halsen, er jeg sikker på at det vigtigst her er, vi får niveauet op på skolerne.
hmm er en Datamekaniker/Datafagtekniker/Datatekniker højt uddannet eller er det bare 5 år til en mellem ting.
#48 Regus
Det lyder som en der har meget erfaring i programmering.. Design arkitektur er som alt andet, noget der bliver udviklet med tiden, og som man får mere erfaring, så bliver resultatet også bedre og opnået hurtigere...
Selvfølgeligt kan du designe et system uden at kende til programmering, hvis du lære af dine fejl.
Ligesom med de første programmer man skriver, så er der altid fejl i dem til at starte med...
Det lyder som en der har meget erfaring i programmering.. Design arkitektur er som alt andet, noget der bliver udviklet med tiden, og som man får mere erfaring, så bliver resultatet også bedre og opnået hurtigere...
Selvfølgeligt kan du designe et system uden at kende til programmering, hvis du lære af dine fejl.
Ligesom med de første programmer man skriver, så er der altid fejl i dem til at starte med...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.