mboost-dp1

SXC - CMSeter

Ford vil have forældrestyring i biler

- Via BBC News - , redigeret af Emil

Det engelske udtryk parental controls dækker over noget, man ofte ser i elektronik, forældrestyring af f.eks. hvilke kanaler børn kan se på tv. Denne tankegang vil bilproducenten Ford nu putte i bilerne.

Forældre vil dermed bl.a. kunne låse bilen til en topfart på 80 mph (129 km/t) og bestemme, hvor højt stereoanlægget i bilen må spille, når de har lånt bilen ud til unge. En anden funktion er alarmlyde, hvis den unge bruger eller en passager har glemt sikkerhedsselen samt ved særlige fartgrænser.

Den første bil, der vil få mulighed for systemet, er i amerikanske udgaver af Ford Focus i 2010.





Gå til bund
Gravatar #1 - sinc
8. okt. 2008 14:15
hvad med bare at opdrage dem til det ? .. utroligt man skal begrænse alt.
Gravatar #2 - TuxDK
8. okt. 2008 14:21
Enig med #1.
Hvis det er så stort et problem at din unge ikke overholder de regler du sætter for at låne DIN bil, så må ungen sgu skaffe sin egen.

Samme gælder for andre folk der låner min bil for den sags skyld :)
Gravatar #3 - Nemesis
8. okt. 2008 14:32
"En anden funktion er alarmlyde, hvis den unge bruger, eller en passager, har glemt sikkerhedsselen, samt ved særlige fartgrænser."

En sådan form for alarmlyd findes allerede i mange biler i dag..
Så ved nu ikke hvor meget nyt der er i Fords idé ...
Gravatar #4 - arne_v
8. okt. 2008 14:43
#3

Stort set alle biler har den facilitet.

Det nye (fremgår ikke af summary) er at den bliver ved med at hyle forevigt hvis man ikke bruger selen, mens de nuværende holder op efter X sekunder.
Gravatar #5 - arne_v
8. okt. 2008 14:45
#2

De færreste 16 årige har råd til at købe bil - der er nødt til at låne fars eller mors.
Gravatar #6 - BurningShadow
8. okt. 2008 14:49
Ford vil have forældrestyring i biler
Det vil jeg også... Hvad er det dog for nogle forældre der lader deres børn køre alene...
Gravatar #7 - madpihl
8. okt. 2008 14:51
Nu er jeg selv kun 18 år, og låner af og til de gamles bil..

Og jeg skal da gerne indrømme at bare fordi bilen har kunne fyres af, har jeg også gjort det af og til, så en begrænsning på fx. 130 synes jeg ikke ville være en dum ide. (Så længe det kun er på topfarten, og ikke accelerationen det går ud over)

Så alt i alt en fornuftig ide, selvom jeg ville hade at den var der.. ;)

//madpihl
Gravatar #8 - Holger_dk
8. okt. 2008 14:54
men det er vel også kun et produkt der er noget værd i USA hvor man kan køre fra (typisk) 16 år og unægteligt noget mere umoden end når man er 18 år...

men som andre siger, så burde man da vel hellere satse på at lære folk disse ting (igennem køre prøver etc, som self ikke er så effektivit) og så bare lade være med at låne sin bil ud til folk som kunne tænkes at misbruge den... :P
Gravatar #9 - Vasquez
8. okt. 2008 15:11
Haha, ja, for her i Danmark kører alle 18-årige som en drøm! Faktisk er de blandt verdens bedste billister - bare prøv at spørge dem! ;)
Det må være nogen andres skyld, at de er så voldsomt overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne...
Gravatar #10 - Mikle
8. okt. 2008 15:15
Det var da godt nok trist at man ikke stoler på sine børn når de nu er blevet 18 år. Gør man ikke det, må de simpelt ikke låne bilen og må købe deres egen og køre dem selv i smader :)
Gravatar #11 - arne_v
8. okt. 2008 15:18
#10

Som allerede nævnt så snakker vi om 16 årige !
Gravatar #12 - Mikle
8. okt. 2008 15:19
#11, jamen alligevel :) I de lande må man jo mene man er moden nok til at tage sit eget og andres liv i sine hænder ;)

Men hvornår tror i ikke der kommer et crack :P?
Gravatar #13 - RMJdk
8. okt. 2008 15:21
#1 hehe kan du godt glemme det har forældre ikke tid til idag, det handler om Arbejde og karrier, opdragelse det er jo noget der må komme i børnehaven osv hehe.

Det er ihvertfald sådan det ser ud for mange.

Men ja srkæmmene at alt skal låses fordi mennesker idag ikke er deres ansvar voksen, hvis vi skal begrænse noget er det nok at man skal have lov til at få børn, fordi man aner ikke hvad det indbære, næ man skal da bare have børn fordi det har andre folk også.
Gravatar #14 - mireigi
8. okt. 2008 15:28
Vasquez (9) skrev:
Haha, ja, for her i Danmark kører alle 18-årige som en drøm! Faktisk er de blandt verdens bedste billister - bare prøv at spørge dem! ;)
Det må være nogen andres skyld, at de er så voldsomt overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne...


Som min gamle far plejer at sige: "Pas på alle de andre idioter på vejene."
Gravatar #15 - arne_v
8. okt. 2008 15:33
#12

I USA har man et lidt andet forhold til at være voksen:
- du kan køre bil som 16 årig
- du skal være 21 for at du kan købe en øl i en butik

(reglerne er forskellige fra stat til stat, men ovenstående er typisk)
Gravatar #16 - Mikle
8. okt. 2008 15:36
#15, ja det er trist, men det er en helt anden diskusion ;)
Gravatar #17 - CCOS
8. okt. 2008 16:22
8# modenhed følger IKKE alder 16, 18 eller 22 lige meget der tænkes ikke over konsekvenser.
Men er jo endnu et tegn på at børn er genstande som kan/skal styres af forbud og ikke ansvar og tillid sørgeligt....

CCOS
Gravatar #18 - Martinta
8. okt. 2008 16:30
Vasquez (9) skrev:
Haha, ja, for her i Danmark kører alle 18-årige som en drøm! Faktisk er de blandt verdens bedste billister - bare prøv at spørge dem! ;)
Det må være nogen andres skyld, at de er så voldsomt overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne...


yderst inteligent indlæg.. synes da det er så dejligt med mennesker som generalisere.. typisk at det normalt er ÆLDRE mennesker som ligger og overhaler mig når jeg kører, og ligger helt oppe i kofangeren på min bil hvis jeg eks. kører en længere strækning på landevejen..

så venligst.. inden du sviner alle unge danskere til med din nedladende tale, så få lige styr på de ældre billister først, da det ofte er dem som presser yngre ikke så erfarerne bilister til at køre hurtigere end de selv vil!!

___________//On Topic\\___________

kan godt følge ideen i de begrænsninger ford overvejer, men spørgsmålet er så bare om ikke de unge kan finde ud af at slå dem fra igen, og tror ikke der er mange forældre som bruger tiden på at sætte sig ind i systemet, så mit gæt vil være at meget få forældre faktisk bruger den nye "egenskab"
Gravatar #19 - Bllets
8. okt. 2008 16:49
Det her ville også være en fantastisk funktion i Danmark, i dag ser jeg ungdommen for at være lidt "ligeglad" på en måde, og er også den tendens jeg ser når jeg bliver kørt af andre unge.

F.eks. er det åbenbart hylende morsomt at svinge mellem banerne på små veje eller kører 80 på de små veje, 30 km/t mere end man må. Det er jo ingen hemmelighed at de fleste unge er vilde med at køre hurtigt, jeg er absolut også selv sådan, hvis jeg havde en bil.
Gravatar #20 - Spiderboy
8. okt. 2008 16:59
Heh. Som om forældrene selv er bedre til at overholde færdselsloven end deres børn.
Gravatar #21 - HydrA
8. okt. 2008 17:12
<Offtopic>
#17
Det er faktisk værre endda.
Du må slet ikke indtage alkohol før du er 21 (de fleste stater så vidt jeg husker).
I danmark var de fleste af os "vant" til at få nogen der var ældre til at købe for os. Det kan loven ikke sige noget imod.
Tværtimod USA, bliver du fanget for at drikke når du er >21, kan du risikere at blive straffet. Stor forskel :)
</offtopic>
Men ellers en fornuftig efter min mening. Det er vel heller ikke ret anderledes end mængden af alkohol du må indtage før det begynder at blive farligt. Noget bør man jo gøre når man tager et kig på statistikkerne af alderen af chauffør i bilulykke.
Gravatar #22 - flywheel
8. okt. 2008 18:21
Endnu et indslag fra verdens herrer i de tidligere britiske kolonier, hvor man enten teknisk eller lovmæssigt eller ved at forsøge at tie emner ihjel forsøger at kontrollere befolkningen. Desværre en tendens der smitter af på "USAs nærmeste allierede" - hvor første trin, nemlig mistillid overfor alt og alle, allerede kan beskues.
Gravatar #23 - azan
8. okt. 2008 18:35
god ide men hvorfor skal forældre have lov til at køre for stærkt og ikke deres børn? Det vil jo i begge tilfælde være ulovligt og farligt for både dem selv og andre.

Fatter ikke at det i det hele taget er lovligt at sælge biler der kan køre for hurtigt. Lad os få en fælles max hastighedsgrænse i EU og ligge 5 % til og siger ingen biler må sælges til gadebrug (med alm plader) i EU der kan køre stærkere. Den hastighedsgrænse ville nok lande på 140 eller deromkring.

Altså hvis en bil var et torrent / p2p program - jamen så var det jo lukket for længst. Man kan køre lovligt - men de fleste kører for hurtigt. Og her snakker vi ikke bare om varer som måske sælger lidt mindre - her snakker vi om liv.
Gravatar #24 - HURRDURR
8. okt. 2008 18:37
#23

Det ændrer da ingenting, folk vil stadig køre 70 i byerne og 110 på landevejene.
Gravatar #25 - azan
8. okt. 2008 18:44
HURRDURR (24) skrev:
#23

Det ændrer da ingenting, folk vil stadig køre 70 i byerne og 110 på landevejene.


Vi kan jo ikke lave biler der kun kan køre 30 km / timen. Som man må på stilleveje.

Så hvis vi tager den højeste mulige fart der er lovligt + 5% så slipper vi da i al fald for de pader der racer med 220 gennem byen. De vil stadig kunne race med 140 gennem byen - men det er stadig en kæmpe forskel på den fare de udgør.

På sigt er jeg slet ikke i tvivl om at der vil komme gps styret maximal hastighed i biler. Eller værre ingen maximal hastighedsstyring - og bøden kommer bare automatisk fordi farten overvåges af politiet.

Personligt ville jeg utrolig gerne have en bil med en maximum fart på motorvejshastigheden. Dette skal dog være uden at miste accelerationshastigheden - så nej derfor kan jeg ikke bare købe en fiat med 0,8 motor ;)

For det er altid på motorvejen jeg kommer til at køre for stærkt. Fordi det er så monotont og man får fartblindhed.

Svenskerne har jo allerede forslag fremme om at i 201X skal alle nye biler der sælges i sverige kunne køre en vis afstand per km.
Gravatar #26 - Eniac
8. okt. 2008 18:46
Straframmen skal bare sættes op. Handlinger der sker forsætteligt, såsom alt for stor hastighed mv (meget kan logges elektronisk i en bil), skal kunne fratage folk retten til at køre bil i fx. 1år. Det kan godt være det er lang tid, men idioten kunne bare kører ordentligt.

Og så er jeg træt af folk der kalder fotofælder for pengemaskiner. Kør ordentligt, så er problemet løst. Dem der mener de har ret til at bryde færdselsloven skal bare have smadret knæskallerne. Så kan de køre ræse i deres rullestol.
(Det var så dagens sure opstød)
Gravatar #27 - Spiderboy
8. okt. 2008 18:54
Eniac (26) skrev:
Og så er jeg træt af folk der kalder fotofælder for pengemaskiner. Kør ordentligt, så er problemet løst.

Helt enig, det er jeg også. Folk ligger, som de har redt, og det er for vores alle sammens sikkerheds skyld, at de er der.
Gravatar #28 - mazing
8. okt. 2008 19:03
26 skrev:

Dem der mener de har ret til at bryde færdselsloven skal bare have smadret knæskallerne. Så kan de køre ræse i deres rullestol.

Så kører de da bare videre i en handikap-øse :)

Hold hovedet koldt. Den der "de skulle have nogle bank" tankegang, som der også er når man taler om bandekrigene er ikke særlig gennemtænkt. Man bør tale om "hvordan undgår vi det her sker", ikke "nu skal vi have hævn - nultollerance".

Hellere tage problemet ved roden (opvækst/opdragelse osv)...
Gravatar #29 - zyberjoker
8. okt. 2008 19:42
Hmm det lyder meget smart alt sammen, men har de tænkt på at man i kritiske situationer på fx motorvejen kan have behov for at køre hurtigere end 130 km i timen? når en eller anden lastbilschauffør er faldet i søvn bag rettet og man med en narrøv i nakken, midt i en overhaling ikke kan komme væk fordi bilen er låst til max 130 km i timen. Synes ikke det er en god ide at køre for hurtigt, men det kan altså være nødvendigt i visse situationer!

Resten lyder meget smart, men er det ikke næsten standard i de fleste biler idag?
Gravatar #30 - Zombie Steve Jobs
8. okt. 2008 19:47
Kan vi ikke implementere noget lignende i DK, hvor det bare er omvendt. En bil på motorvejen kan iKKE køre under 130. Ellers eksplodere den.

Synes nu også oftest, at det er ældre mennesker eller helt unge indvandrerpiger, der er ved at køre ind i mig.
Gravatar #31 - Spiderboy
8. okt. 2008 19:55
Tanghaar (30) skrev:
Kan vi ikke implementere noget lignende i DK, hvor det bare er omvendt. En bil på motorvejen kan iKKE køre under 130. Ellers eksplodere den.

Lad mig gætte... Du har set Speed for nylig? ;-)
Gravatar #32 - Norrah
8. okt. 2008 19:55
Jeg vil havde en Loaner Key.
Så kan bilen max kører så og så stærkt med den nøgle.
Og dermed mener jeg også rev limiter, og så videre.
Gravatar #33 - thomaxz
8. okt. 2008 20:17
#9 Faktisk er der ingen statestik, jeg har kunne finde, der bekræfter de voldsome overepræsentation som der skulle være.

Min egene undersøgelser med data fra dansk statestik bank, viser at overrepræsentation i aldersgruppen 18-24 kun udgør 0.2% i fohold til de øvrige aldersgrupper.

Og så har alder intet, intet med modnehed at gøre, da modenhed er pysisktilstand, du kan både havde 24,25, 50, 85, 13 årig der udmoden, og du kan også have både 10, 11, 14 ,15 og 16 årige der er modne.
Gravatar #34 - XxX
8. okt. 2008 20:38
Gad vide om man også kan få den til at give alarm hvis man låner den ud til sin datter og kæresten som sidder ved siden af bliver for nærgående...

Ja og hvad med at koble det med GPS så den kun vil køre hjemad efter det tidspunkt man sagde lømlen skulle være hjemme..

Fagre nye verden..

XxX
Gravatar #35 - Killa
8. okt. 2008 20:43
Synes egentligt at det er en dårlig ide. Hvis man som forældre mener at det er nødvendigt at slå sådan en funktion til, bør man slet ikke låne bilen ud til sit barn.

arne_v (15) skrev:
#12

I USA har man et lidt andet forhold til at være voksen:
- du kan køre bil som 16 årig
- du skal være 21 for at du kan købe en øl i en butik

(reglerne er forskellige fra stat til stat, men ovenstående er typisk)

Selvom du må køre når du er 16, betyder det ikke at du får fuldt kørekort. Typisk går der 1½-2 år før du får kortet.
Du må begynde at lære at køre bil når du er 16. Det første års tid må du fx ikke køre uden en voksen, der har haft kørekort i nogle år, ved siden af dig.

For de fleste danskere virker det måske vildt, men de synes sikkert også det er sindsygt at man i Danmark må købe alkohol når man er 15 år(eller er det 16?).

azan (23) skrev:

Fatter ikke at det i det hele taget er lovligt at sælge biler der kan køre for hurtigt. Lad os få en fælles max hastighedsgrænse i EU og ligge 5 % til og siger ingen biler må sælges til gadebrug (med alm plader) i EU der kan køre stærkere. Den hastighedsgrænse ville nok lande på 140 eller deromkring.

Det vil aldrig nogenside komme til at ske. De tyske bilproducenter tjener godt på store biler pga. af den ubegrænsede fart på de tyske motorvejene.
Man kunne jo så indføre det kun i Danmark, men danskere som kører syd på skulle jo også gerne kunne følge med trafikken.

azan (25) skrev:

Personligt ville jeg utrolig gerne have en bil med en maximum fart på motorvejshastigheden. Dette skal dog være uden at miste accelerationshastigheden - så nej derfor kan jeg ikke bare købe en fiat med 0,8 motor ;)

For det er altid på motorvejen jeg kommer til at køre for stærkt. Fordi det er så monotont og man får fartblindhed.

Der findes allerede en løsning på det problem: Fartpilot(Cruise control).

Eniac (26) skrev:

Og så er jeg træt af folk der kalder fotofælder for pengemaskiner. Kør ordentligt, så er problemet løst. Dem der mener de har ret til at bryde færdselsloven skal bare have smadret knæskallerne. Så kan de køre ræse i deres rullestol.
(Det var så dagens sure opstød)

Grunden til at folk kører for hurtigt er at fartgrænsen ofte ikke giver nogen mening. Mange steder hvor man kun må køre 60 kan man sagtens køre 80, uden at nogen sætter livet på spil at den grund. På en øde landevej med godt udsyn kan man også sagtens køre 100. Omvendt er det også nogengange uforsvarligt at køre det man må.
Selvfølgelig vil det aldrig være forsvarligt at køre 100 inde i byen.
Følger du ikke trafikken kan du også indirekte være skyld i ulykker. Vil alle andre køre 60 hvor du kører 50, bliver de ophidset og tager nogle chancer de normalt ikke ville tage. Selvom det måske juridisk er deres skyld, kan du jo ikke bruge det til meget hvis du bliver lammet pga. det.
Gravatar #36 - Taxmuncher
8. okt. 2008 20:43
Ja det er sq da utroligt at man skal oprette en bruger for at skrive kommentarer men for satan det er nødvendigt i dette tilfælde.

En del af jer som piver over folk kører for hurtigt tilhører tydeligvis netop den gruppe som fartgrænserne er opbygget omkring - nemlig laveste fællesnnævner! Sådan en flok socialistiske venstreorienterede aber som ikke fatter at privattrafikken skal være så effektiv som muligt og rigtig mange steder er fartgrænserne helt ude i skoven.

Når man kører bil har det oftest et formål - og man vil gerne nå derhen hurtigst muligt for at spare tid/tjene penge.

Jeg ved godt at langt de fleste socialister kører med det offentlige og bliv endelig ved med det, så er der mere plads til os andre på vejen - os som arbejder og gerne vil frem i verden og har råd til biler som kører ganske udemærket ved 160 km/t modsat de fattiges 15 år gamle bilpark hvor 90 km/t føles som et afsporet regionaltog.

Selvfølgelig er der ingen grund til at ræse igennem tæt bytrafik og selvfølgelig skal der tages hensyn til cyklister og andre bilister - MEN for satan de steder hvor forholdene er til det skal man have lov at køre væsentlig hurtigere end idag.

Det burde ændres så hastighedsbegrænsningerne differentieres i forhold til trafikken - f.eks. kunne man omkring KBH sætte grænsen på motorvejen til 100 km/t eller 110 km/t mellem 6.30 og 9,30 og igen i eftermiddagstrafikken fra 15.00 til 18.00 og så udover de tidspunkter lade folk køre 140 km/t (som mange gør allligevel).

I Jylland burde man opgive de 130 km/t som findes mange steder og erstatte det med mindst 160 km/t eller fri hastighed som der stadig er mange stedet i Tyskland - så ville vi kunne køre lovligt med den hastighed vi alligevel kører idag.

Som det sidste så burde politiet fokusere på folk som ikke holder til højre, ikke trækker ind til siden og generelt udviser generende adfærd på motorvejen - og ikke fart som de gør nu for fart har aldrig dræbt nogen, det har idioter som kører uden at orientere sig.

Og til sidst for lige at komme tilbage til emnet så er det da en klam ide at indføre begrænsninger på den måde, men desværre kan det ikke komme som en overraskelse taget i betragtning hvordan resten af verden udarter sig - specielt de lande som er en del af Common Wealth.

Man skal huske at "Fear Mongering is NOT Education" - det er direkte ulækkert at vores folkevalgte? (og andre landes) politikere får lov til at trække den ene lov efter den anden ned over hovedet på os og fjerner behovet for at befolkningen selv skal tage ansvar og tænke over deres handlinger.

Godt man er flyttet ud af DK og ud af Europa, for der findes stadig lande hvor man selv er nødt til at tage ansvar og tænke selv.

Og til jer som stadig ikke fatter at vi skal køre hurtigere og fokusere på andet end fart som synderen for vores ulykkestatistikker: TAKE THE TRAIN!!! vi andre betaler sq alligevel.

/TaxMuncher
Gravatar #37 - Spookey
8. okt. 2008 20:57
Hvor naive er folk "hvis man ikke kan stole på sine børn skal man ikke låne dem bilen" bavl.

Børn er påvirklige over for gruppepres etc, med forældre kontrol kan de sige "nej jeg sætter ikke farten op for så sladre bilen til mine forældre"..

Go ide med forældre kontrol..
Gravatar #38 - Duuink
8. okt. 2008 20:59
Jamen det er da rigtig nok vildt af Ford kan lave det - For Jaguar har haft denne teknologi i et par år, hvor køreren bestemmes ud fra hvilken nøgle der sættes i! - derved kan der sættes en del begrænsninger osv. hvis det nu eksempelvis er en teenager der skal ud og køre.

Men hvis Ford vil være med - skal de da have lov til det - bare ikke så revolutionerende
Gravatar #39 - mathiask
8. okt. 2008 21:26
Det er vel fair nok, at ejeren af bilen kan få lov til, at bestemme hvordan låneren bruger den. Der er mange af os der også har en "gæstebruger" man kan logge ind på når man låner en bærbar computer væk. I en bil hvor man ikke kender motorlyden så godt, kan det for den urutinerede bilist være svært at vide hvor hurtigt man kører, med mindre man kigger på speedometeret konstant - hvilket man jo ikke gør.

Jeg tror at funktionen kan gøre det nemmere at få lov at låne mormors og mosters bil.
Jeg er nu ikke sikker på at netop de 2 biler kan komme op på 130...
Gravatar #40 - arne_v
8. okt. 2008 22:13
#22

forsøge at tie emner ihjel forsøger at kontrollere befolkningen


Har du kommenteret i en forkert tråd ?

Det her drejer sig om forældre der vil kontrollere deres børn - ike om samfundet det vil kontrollere borgerne.
Gravatar #41 - arne_v
8. okt. 2008 22:16
#29

Er du igang med en overhaling, så overholder du da også hastighdesgrænserne.

Og ham den utålmodige bagved må vente !
Gravatar #42 - arne_v
8. okt. 2008 22:17
#33

Det er vist ren ønsketænkning fra din side.

http://www.dst.dk/asp2xml/puk/udgivelser/get_file....

prøv og gå til figur 3 !
Gravatar #43 - arne_v
8. okt. 2008 22:28
#35

Typisk går der altså kun 6 måneder inden man må køre alene.

Sådan er det her (RI).

Og udfra http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s_license_in... virker det som normalen.
Gravatar #44 - Hůňděštějlě2
8. okt. 2008 22:37
Helt enig i, at det ikke kan være rigtigt at man skal installere den slags i bilerne for at få sine unger til at køre ordentligt. Evig og altid bliver der foretaget nye tiltag som afholder folk fra selv at tage ansvar.
Det kan ikke være sundt i det lange løb, når man konstant bliver reguleret og taget hånd om.

Spookey (37) skrev:

Børn er påvirklige over for gruppepres etc, med forældre kontrol kan de sige "nej jeg sætter ikke farten op for så sladre bilen til mine forældre"..

Måske ville det være bedre hvis ungen selv kunne finde ud af at sige fra, i stedet for at blive båret på hænder og fødder. Det er jeg da ikke i tvivl om, at mange unge sagtens kan finde ud af. Men det er klart, at hvis man aldrig har lært at stå på egne ben, så er det lettere at have forældrene, systemet og Ford til at gøre det.
Gravatar #45 - Spookey
9. okt. 2008 03:23
Ja at ungen selv skal have styrke til at sige fra er meget ønskværdigt men rent ønske tænkning.

Jeg ved selv hvordan jeg var som barn og ung.

Skal ikke nægte jeg både kørte for stærkt og sågar også med alkohol i blodet og det samme gælder stort set for alle mine venner, det var ikke en hverdags ting men vi har alle gjort det en eller to gange og gudske lov slap jeg godt fra det men det gør alle unge mennesker altså ikke. statistikkerne taler deres klare sprog.
Hvis man kunne installere forældre kontrol i bilerne og ungerne dermed kunne få sig nogen billigere forsikringer så har alle vel vundet til og med forsikrings selskaberne.
Gravatar #46 - Mystic
9. okt. 2008 06:43
#41: arne_v

Fjolser som dig, der ikke kan køre efter forholdene, men kun kan forholde sig til regler, skulle aldrig have haft kørekort.

Se at få overhalet i stedet for at trække en kø på 10 biler efter dig, fordi du skal holde hastigheden og overhaler med 1 km/t.

Hastighedsregler kan aldrig blive lavet til at passe til en hver situation, desværre. Det ville være dejligt med flexsible hastigheder, men dem ville folk ikke overholde.

Og som andre nævner, hvad er det for noget bavl, at man skal opdrags og stole på sine børn. Ja gu skal man da opdrage og til en grænse også stole på dem, men man er satme naiv, hvis man tror at sine børn ikke køre for stærkt, bare fordi man har opdraget dem godt. De stikker jo heller ikke ud af vinduet om natten eller drikker selvom man har forbudt det. Hold op med at være så naive.

Hvad er desuden problemet ved at begrænse bilen? Hvis din unge er til at stole på, har det ingen betydning for ungen alligevel eller?

Men back on topic. Jeg synes det er en god ide, men som andre nævner, hvis du begrænser hastigheden til 130, afholder det ikke nogen fra at køre 130 i byen, så det er lidt spildt.
Gravatar #47 - Jackiass
9. okt. 2008 07:05
Kan de ikke bare koble det med GPS'en så de ikke kan køre mere end 60 i byen, 90 på landevejen og 130 på motorvejen?

Jeg synes det lyder som ene rigtig god idé - en idé der kan redde liv.
Gravatar #48 - Icegizmo
9. okt. 2008 07:12
Synes sku at det er moralsk forkert at pege ned på en bestemt gruppe og sige at de ikke kan køre bil, for det kan godt være at de unge kører frisk, men de lærer ingenting af at der er en teknologi der stopper de, angående fart. Nu har jeg selv kørt galt og smadret min højre knæskal da en middelaldrende kvinde ikke mente at man skulle holde tilbage for fuld stop..
Det vil sige vi også skal have lavet noget til hendes alders gruppe?
Vi har for eksempel forbud på alle motorveje i trekantsområdet, der gør at lastbiler ikke må overhale hinanden, men det gør de jo alligevel og de kigger sig aldrig særlig godt for, også lavet personbilen bag ved en katastrofe opbremsning også sker der enten en ulykke eller flere timers kø, og når der først er blevet dannet en kø, er chancen for ulykker på fx en motorvej meget større...
Der findes ingen person der er den perfekte trafikant før de har kørt galt, for de kan ikke forholde sig til noget de ikke har prøvet..
Gravatar #49 - Mystic
9. okt. 2008 07:18
Nej, det bør ikke være til en bestemt aldersgruppe, men hvem skal styre det?

Hvem skal lave begrænsningen på dig? Din kæreste, kone, forældre?

Min kone ville sikkert gerne kunne sætte en grænse for mig, ikke fordi jeg køre vildt meget for hurtigt dog. På den anden side, ville jeg gerne kunne sætte minimum grænse for hende, så hun ikke genere andre på motorvejen (tror jeg tager den med noget opdragesle hehe)
Gravatar #50 - Thinq
9. okt. 2008 08:03
Jeg synes det kunne være en fin mulighed at have, ligesom det er rart at KUNNE bruge parental-control på andre ting. Det er omstændigheder eller børnenes modenhed der afgør om det er nødvendigt eller fornuftigt at bruge. Så længe det ikke er default kan det vel ikke genere nogen at have valget?

Til gengæld kunne det have den bi-effekt at man som forælder også lige overvejer hvorfor det egentlig skal slåes fra igen. Min søn må ikke køre for hurtigt, men jeg må godt? Eller uden sele?

Mht. at sætte fartgrænser op og køre for hurtigt generelt:
97% mener at deres evner i trafikken er bedre end gennemsnittet.
Hvert år har vi +5000 trafikuheld med +400 dræbte.
Før din rygmarvreaktion siger "jamen, det er ikke MIG" så klap lige hesten og læg de to ting sammen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login