mboost-dp1

newz.dk

Flertal i Folketinget bakker op om forbud mod terror-hjemmesider

- Via Politiken - , redigeret af Avenger-

Vi skrev i går om SF’s forslag til at installere et terror-filter for danske internetbrugere, ligesom danskerne skulle forbydes i at surfe på nettet efter terror.

Det forslag har nu fået et flertal i Folketinget bag sig, eftersom Socialdemokraterne, Konservative og Dansk Folkeparti bakker op om forslaget.

Tom Behnke, retsordfører, Konservative skrev:
Det er vi bestemt positive over for. Det kan være meget vigtigt at få grebet tidligt ind over for de, der er på vej ud i en radikalisering, og her kan et forbud mod at besøge sådanne sider være et skridt på vejen

Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti påpeger dog, at der er nogle tekniske ting, der skal afklares først, ligesom definitionen af, hvad en terrorhjemmeside er, kan blive problematisk.

Også strafferammen er der uenighed om, hvor Konservative overvejer forskellige muligheder, såsom sanktioner, øget observation og eventuelle samtaler med den mistænkte, så vil DF gå en anelse længere.

Martin Henriksen, Dansk Folkeparti skrev:
Det skal jo være en samlet vurdering. Men hvis man forestiller sig en person, der frekventerer en bestemt moske, hvor vi ved, at imamen er kendt for at tale lidt for venligt om Al Qaeda. Og hvis vi så samtidig kan se, at vedkommende er hyppig gæst på hjemmesider, der opfordrer til terror, så kunne man forestille sig, at han kunne få frataget sin opholdstilladelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - BeLLe
5. jan. 2010 11:29
I guder!! Hvorfor er det kun dumme mennesker der bliver politikere og derfor altid skal beslutte ting de ikke har en fis forstand på....

Jeg giver sku snart op
Gravatar #2 - Magten
5. jan. 2010 11:31
Nogen der vil med over broen til Sverige?
Gravatar #3 - Woller
5. jan. 2010 11:32
#2
er allerede på vej
Gravatar #4 - Kokken
5. jan. 2010 11:35
"Samtaler med mistænkte..." LOL Som om det ville hjælpe. Jeg kan lige se det for mig :)

Seriøst... nu overvejer jeg faktisk piratpartiet som alternativ!!! For nu syntes jeg at de andre politikere bliver lidt for dumme at høre på.

Hvad bliver det næste, du må ikke surfe fastfood, for du bliver fed af det...
Gravatar #5 - vision-dk
5. jan. 2010 11:36
Christ..... Vi forstår det ikke, så vi fobyder det for en sikkerheds skyld :-(
Gravatar #6 - Tobebech
5. jan. 2010 11:41
Jeg kunne sige ja til det, hvis det kun handlede om videoer af folk der blive henrettet og udsat for vold eller ligende.
Men at afskærer befolkningen for videnskabelig viden det er da helt uhørt.
Gravatar #7 - moulder666
5. jan. 2010 11:41
Helt ærligt - kunne de ikke bare sørge for at få implementeret de love vi har i forvejen ordentligt?

Så vidt jeg mindes, er det i Danmark ulovligt at opfordre til voldsudøvelse, og Hizb-Ut-Tahrirs danske hjemmeside har da i flere år opfordret til drab på israelere - var det måske en ide at kigge på den slags i stedet for at gennemføre nytteløse love, der kun bringer DK et skridt nærmere en overvågningsstat?

"Jamen du burde da heller ikke være inde på Hizb-Ut-Tahrirs hjemmeside..." Jeg er nysgerrig - ikke terrorist - der er en forskel!
Gravatar #8 - starn
5. jan. 2010 11:43
Gad vide hvilken teknologi de vil bruge? Deres DNS-spæring virker ikke. Men dem som gerne vil læse om det, kommer jo igennem den spæring lige meget hvad. SSL, kryptering...
Gravatar #9 - Loke76
5. jan. 2010 11:45
Slippery slope.... Det startede med børne porno filteret, nu terror.. Dette er kun begyndelsen
Gravatar #10 - f-style
5. jan. 2010 11:47
Hurra for populistiske meninger når ens partiprogram ikke er spændende nok for befolkningen. Kæft en flok tosser vi der sidder og beslutter disse ting uden at sætte sig ind i tingene eller diskutere det med folk "ude i virkeligheden". Fatter ikke at politikkerne selv tror på det vil hjælpe på problemet.

Censur og straf på denne måde vil ikke forhindre terror på nogen måde. Overvåg hellere de folk som rejser til lande hvor man ved de også træner terrorister og hjernevasker folk. Spørg om hjælp fra befolkningen hvis de bemærker at folk forandrer sig i en negativ retning eller er på skråplan. Få folk der sidder isoleret ud i samfundet så de gør en nytte og ikke kommer på forkerte og destruktive tanker.

Alle disse love om terrorbekæmpelse og øget "sikkerhed", i form af overvågning fordi vi lader skræk og frygt påvirke os på en irrationel måde. Så længe vi laver specielle love af frygt, så længe har terroristerne allerede vundet over os.
Det er jo det de vil opnå, frygt og handling fra vores side, vi viser vores svaghed og ydmyghed når hurtige og tåbelige love træffes igennem som hovedsageligt kommer til at ramme den forkete gruppe mennesker eller område.
Det samme skete jo med børneporno filtret og det samme kommer til at ske hvis denne lov vedtages.
Gravatar #11 - Tukanfan
5. jan. 2010 11:51
Ha ha! Jeg ler og ler (over politikernes dumhed)! TÅBER! Hvordan skal de kunne håndhæve det? Have en masse små politimænd til at se alle logfilerne igennem for alle dem som er smarte nok til at bruge en udenlandsk dns-server eller en proxy?
Gravatar #12 - dotdkay
5. jan. 2010 11:53
For det første er jeg helt generelt imod at der bliver lukket ned for adgang til informationer. Skal vi også til at forbyde diverse kemibøger da der potentielt kan stå noget farligt i dem?

Udover det så tror jeg et forbud virker direkte modsat i forhold til efterretningsarbejdet, for hvor informationerne indtil nu er frit tilgængelig så kan man håbe at en potentiel terrorist ikke tænker sig om og sikre sin forbindelse så politiet ikke kan sniffe med. Men hvis terroristen skal ud omkring alle mulige omveje så er der da også større chance for at han får sikret sin forbindelse så meget at efterretningstjenesterne ikke kan finde ud af at personen søger efter sådan noget materiale.

Just my 2 cents.
Gravatar #13 - Hald
5. jan. 2010 11:53
Mon der er noget galt med at lave google startsiden så den som standart starter hver gang med at søge på ordet "Terror" ?

Men på den anden side bliver det nemmere at flytte til Kina fremover når vi får tid til at vænne os til at andre styrer internettet for os.

Fint nok at de kan blokere hjemmesider for os, det har jeg ikke noget problem med hvis det indbefatter børneporno, mishandling eller terror. Men de skal ikke lave regler for hvad vi må ud over det. Jeg kunne da forestille mig at der er hundrede af video'er på youtube om hvordan man laver en bombe af husholdnings artikler.
Gravatar #14 - knasknaz
5. jan. 2010 11:54
Vi har kun 5. Januar, og jeg har allerede fortudt hvad jeg stemte på.

Dolph er til gengæld glad for at "menneskets smukkeste drøm" omsider går i opfyldelse: Nemlig det totale overvågningssamfund efter kinesisk forbillede.
Gravatar #15 - atrox
5. jan. 2010 11:56
#7

DK ER en overvågnings stat. Vi har allerede logningsbekendtgørelsen og vores politikere er fast besluttede på at forbud er løsningen på problemer.

Formålet med terror er NETOP at indgyde "terror" i folk (deraf navnet sjovt nok) oh herved gøre befolkningsgrupper bange og derved tyrannisere dem til at underkaste sig.

Sker det i Danmark, at en selvmordsterrorist dræber en mængde mennesker, så vil vores nuværende regering reagere endnu voldsommere, fjerne flere af vores rettigheder og derved gøre lige præcis hvad terroristerne håber på.

Terrorisme udføres ikke for at dræbe mennesker, terrorisme bruges for at skræmme og indgyde frygt i befolkninger og derved tvinge dem i knæ.

Forbud mod knive, forbud mod at surfe bestemte hjemmesider (kina?), forbud mod rygning. Forbuddene bliver leveret med stor hast efterhånden.

Vi er i en situation Danmark, hvor hvis man har en mening/holdning som strider imod regeringens, så bliver det forbudt at have denne holdning. Hjemmesider der omhandler denne holdning bliver spærret og censureret. For det er hvad det er, rendyrket og total, censur.


Alt dette retfærdiggøres med at det er "for befolkningen og nationens sikkerhed". Nu er det terror-spøgelset regeringen prøver at stoppe, hvad er det næste? Fedme? Mobning? At løbe på fortove? Hvor går grænsen for hvad der kan forbydes, reguleres og censureres hjemmesider omkring?

Det her er ikke en glidebane. Vi er gledet ned af glidebanen og er havnet i et søle af fanatisme og totalitære lovgivere der har et forkvaklet verdenssyn og hvis højeste prioritet er at vogte om den magt de har så de ikke mister den.

Inden 10 år, vil der i Danmark være indført tiltag der skal undgå fjendtlig omtale af regeringen for at bibeholde "nationens sikkerhed".

Ja det lyder sindsygt og det virker fuldstændigt urealistisk og forkert. Kig på Tyskland i tiden op til Hitler tog magten. De samme midler og den samme fremgangsmåde.

Det er svært at se hvad der foregår når man er midt i det hele og når det sker omkring dig, men tag og sæt dig ned og kig på hvordan Danmark ser ud lige nu. Brug 1 time af dit liv på at overveje alle aspekter af vores land i dets nuværende tilstand. Økonomi, kriminalitet, censur, regeringen osv.

Vi er i en sørgelig forfatning og jeg ser intet lys for enden af tunnellen.
Gravatar #16 - shexn
5. jan. 2010 11:56
Det her er jo helt til grin.. vi bliver sku da det nye Kina snart...

hvad skete der med alt vores ytringsfrihed?
Først Børneporno (ramte også en masse uskyldige sider).
Så mp3spark/piratebay.
og nu terror?...

snart må vi vel heller ikke have vold i computer spil, kunne jo bruges til at træne terrorister!

det går helt ned af bakke for Danmark, og hvis jeg får muligheden tror jeg at jeg tager turen over broen..
Gravatar #17 - Decipher
5. jan. 2010 12:03
#2 Ja for Sverige er så meget bedre? *host* IPRED *host*

#16 Børnepornofiltret er baseret på en frivillig aftale mellem udbyderne - det kan ikke helt sammenlignes med den tvang som folketinget lægget op til.
Gravatar #18 - Tiwaz
5. jan. 2010 12:04
Så er det slut med skoleopgaver/undersøgelser af terrorisme eller ekstreme bevægelser hvor kildekritik indgår. Tak fordi I varetager -undskyld, FRAtager vores rettigheder fra Chrstiansborg. Jøsses!

Martin Henriksens menneskefjendske udtalelse vil jeg slet ikke begynde på...
Gravatar #19 - binderup
5. jan. 2010 12:05
Inden i kommer for godt i gang med at snakke om at tage over broen - var det så ikke netop Sverige der nu har sat sin udgave af FET til at overvåge al nettrafik?

Politikerne vil helt sikkert gøre brug af den samme DNS blokering som tidligere er anvendt og tænker så: Nå... når jeg nu ikke kan komme ind på de blokerede sider så kan andre vel heller ikke.

Det der kommer til at ske er at folk bare flytter al deres trafik over på VPN. VPN koster ikke alverden - lidt under 100,- pr md så kan du lade som om du surfer fra en maskine i USA, England eller andre steder (Har så også den fordel at man kan se streamet tv fra USA uden problemer).

Jeg tror at PET/FET helst så at der ikke blev blokeret alt for meget rundt omkring - det er nok noget nemmere at overvåge folk der ikke forventer at blive overvåget end at overvåge folk der ved at nu er de ved at betræde den del af internettet hvor man skal passe på med at larme for meget.
Gravatar #20 - atrox
5. jan. 2010 12:08
Adolf Hitler -

"Terrorism is the best political weapon for nothing drives people harder than a fear of sudden death."

Gravatar #21 - cwap
5. jan. 2010 12:16
.......

Jaaamen, for satan da.

Først opfører vi os som idioter i ytringsfrihedens hellige navn (Ja, lad os da provokere folk, fordi vi må! - og vise billeder og navn på en sigtet, fordi forsvareren ikke krævede navneforbud), og omvendt forbyder vi diverse ting.

Okay, lad os nu sige det er fint med det her lovforslag, men hvordan skal det opretholdes!?

Det værste er, at man ikke engang kan finde et nyt parti at stemme på, for de er sgu allesammen lige dumme og ignorante når det kommer til den her type forslag. Danmark regeres af populisme, og populisme styres af pressen og terror - to ting som jeg absolut ikke har stemt på!
Gravatar #22 - Slettet Bruger [211713078]
5. jan. 2010 12:18
Definér "terror-hjemmeside" tak
Gravatar #23 - ghostface
5. jan. 2010 12:20
#21 lige præcis, det lader lidt til vi har omdefineret ytringsfrihed til at være mere i stil med ytrings-pligt.
Gravatar #24 - jhm
5. jan. 2010 12:21
Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på Kina.
Gravatar #25 - Ramius
5. jan. 2010 12:22
Lad nu os stakkels danskere tænke selv. Hvis regeringen ville holde op med at beskytte os mod alle de væmmelige hjemmesider med grim terror information så kunne det være at vi rent faktisk kunne klare selv at sortere og informere vores børn og bekendte om det de finder. Internettet er kun information og der er ikke noget information der er så farligt at det ikke må komme frem, det må og skal være op til de enkelte at sortere i den information man får!
Gravatar #26 - Billy Blaze
5. jan. 2010 12:23
En forvirret tosse har angrebet Kurt Westergaard og straks går det hele op i hat og briller. Politikerne må til at tage sig sammen, det er snart kun Enhedslisten eller Liberal Alliance der er værd at stemme på...
Gravatar #27 - f-style
5. jan. 2010 12:25
Franklin Delano Roosevelt skrev:
If the fires of freedom and civil liberties burn low in other lands, they must be made brighter in our own. If in other lands the press and books and literature of all kinds are censored, we must redouble our efforts here to keep them free.


George Washington skrev:
If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter.


og vores alle sammens søren kirkegaard
Søren Kirkegaard skrev:
How absurd men are! They never use the liberties they have, they demand those they do not have. They have freedom of thought, they demand freedom of speech.
Gravatar #28 - ghostface
5. jan. 2010 12:30
#27 du kan jo tilføje dette
Benjamin Franklin skrev:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Gravatar #29 - Orange
5. jan. 2010 12:41
#27 & #28

Jeg vil også være med på berømt-person-citat bølgen!

Bertrand Russell skrev:
Too little liberty brings stagnation and too much brings chaos.
Gravatar #30 - ipwn
5. jan. 2010 12:44
Oh my God.

Ja det siger da sig selv at det kan blive svært at definerer hvad en terror hjemmeside er.

#15 Jeg er som sådan enig, men jeg tror ikke vi er der endnu. Det er dog helt klart en stor fare.

Censur er sindsygt. Jeg kan huske jeg i sin tid da pædofili censuren var kommet, blev ved med at diskuterer at det var forkert, og ville sprede sig. (Censuren altså) Et af de helt store problemer med dette her forbandede kontrol, er at politikerne hvert år kan finde sig et nyt populært emne som de vil styrke deres karriere ved at beskytte folket imod. Men ingen vil nogensinde ofre deres karriere på at fjerne det som ikke virker, eller ikke længere er gældende.
Vi kan nærmest kun ende i en situation som Kina, fordi med hver lov kommer vi nærmere.

Bekæmp terror ved at beholde vores frihed, og nægte at frygte disse ekstremistiske fuckhoveder, istedet for at acceptere nederlag efter nederlag.
Gravatar #31 - kg
5. jan. 2010 12:47
#29

glem ikke

kg skrev:
politikere fatter ikke hvad de snakker om...
Gravatar #32 - zcuba
5. jan. 2010 12:53
sig mig er der slet ikke nogen der kan sige noget godt om forslaget ?

jeg mener det giver fantastiske muligheder for at smide tilfældige nysgerrige mennesker ud af landet :)
og også for at lukke tilfældige hjemmesider ned :)

og hvad med muligheden for at ens hjemmeside har en debat mulighed, hvor folk snakker om terror på ?

tror da vi skal prøve at snakke om terror og muligheden for det her på newz, og se om de så senere vil lukke siden :D
Gravatar #33 - binderup
5. jan. 2010 12:54
Desværre tror jeg ikke ret mange politikere finder vej til IT nyhederne - selv IT ordførerne virker meget IT skræmte så vi taler kun til os selv her.

Men politikerne bør se godt og grundigt på de lande hvor vi gode noble vesterlændinge kritiserer deres måde at håndtere ytringsfrihed.

I Iran under alle de uroligheder der har været ved forskellige demonstrationer har vi alle syntes at det har været rigtig godt at demonstranterne har kunne "snyde" systemet ved at bruger Facebook, Twitter osv. Jeg vil skyde på at de selv samme politikere sikkert har stået på DR update eller TV2 News og sagt et eller andet klogt om hvor godt det er at demonstranterne kæmper for frihed.

Jeg er dog også ret sikker på at de Iranske magthavere ikke syntes at det er ret fedt, og jeg vil også skyde på at de ser på det med samme alvor som vi ser på terror og de dømmer demonstranterne som var de terrorister (hvis de da er så heldige at få en rettergang).

Vi straffer ikke så hårdt i Danmark men vi er ved at bevæge os i en meget kedelig retning hvor det er idiokratiet der leder samfundet.
Gravatar #34 - kg
5. jan. 2010 12:55
#32

jo, jeg kan se positive sider ved det, for det kan garanteret misbruges til at sende fx pia kærsgård, karina lorentzen, Tom Behnke eller Martin Henriksen ud af landet.
Gravatar #35 - binderup
5. jan. 2010 13:01
Vi burde faktisk også nu hvor vi er i gang - forbyde aviser og TV at gengive nyheder der involverer noget med forbrydelser, terror eller andet ondskab. Det kunne jo være at det var meningsdannende og dermed en trussel mod vores lykkelige Utopia.

Tænk sig vi kunne leve i et samfund hvor der kun var mulighed for at høre/se/føle positive ting.

De totalitære samfund i Orwells og Zamyatins bøger er måske ikke helt dumme alligevel.
Gravatar #36 - Orange
5. jan. 2010 13:03
#33

Enig, jeg græmmer mig nogle gange over at Morten Messerschmidt oftest har været den eneste fremtrædende politker, der forstår hvad han taler om på IT området, da jeg er uenig med stort set alle andre holdninger han står for. Svend Auken er den eneste anden jeg kan komme i tanke om i nyere tid, men han bukkede under for kræft og Messerschmidt er rykket sydpå. IT-tomrum i folketinget.
Gravatar #37 - svinemikkel
5. jan. 2010 13:18
Gravatar #38 - cwap
5. jan. 2010 13:26
#37

Don't even get me started on hvor meget jeg hader facebook grupper og alle de ligegyldige "nu viser jeg det i dag, så glemmer jeg det i morgen" meninger de står for :)
Gravatar #39 - Spiderboy
5. jan. 2010 13:28
Det næste skridt bliver vel at forbyde kemiuddannelser. Jeg mener, intet forhindrer terrorister i at tage en uddannelse, vel?

Og så lige en musikvideo: [url= - Mass Destruction[/url]
Gravatar #40 - Billy Blaze
5. jan. 2010 13:28
Det eneste kriterie for at blive IT ordfører er at kunne åbne hjerterfri på ens pc...
Gravatar #41 - Nielson
5. jan. 2010 13:33
Jeg har egentlig aldrig været interesseret i politik, men alene denne nyhed gør at jeg seriøst får lyst til at selv at blive politiker. Hvis det er sådan de vil styre landet, så kan jeg sgu da gøre det MEGET bedre. Jeg vil ikke selv have nogle idéer til hvordan, men bare ved at læse kommentarerne igennem her, kan jeg da allerede se en del folk som har fat i den rigtige ende.

Lad os nu stoppe denne galskab inden det er for sent!

Suk :/
Gravatar #42 - gnаrfsan
5. jan. 2010 13:37
Tillykke terrorister. Det virker jo tydeligtvis.
Gravatar #43 - Trogdor
5. jan. 2010 13:45
Fuck hvor er det skræmmende.
Hvad bliver det næste. Skal de have en samtale med folk hvis de kigger for meget på gamer sider. Det kan jo være folk ikke får nok motion.
Folk der kigger på porno skal så lige have en samtale om hvad deres problem er siden de nu har brug for det.

Hvis man nu søger på opskrifter efter kager, så kan de være de kontakter en med opskrifter på fiber boller i stedet for.

Jesus Christ, de eneste man kan stemme på er vel efterhånden desværre Enhedslisten.
Gravatar #44 - Trogdor
5. jan. 2010 13:45
#37 Næh tak, så bliver du bare registreret som en der skal holdes ekstra øje med.
Gravatar #45 - Bladtman242
5. jan. 2010 13:48
BeLLeDK (1) skrev:
Hvorfor er det kun dumme mennesker der bliver politikere og derfor altid skal beslutte ting de ikke har en fis forstand på....


Welcome to democrazy...
Gravatar #46 - Kokken
5. jan. 2010 13:53
Faktisk mener jeg at sådan forslag til overvågning mere eller mindre et tegn på afmagt end magt. Politikerne er jo bange for terroristerne og derfor har terroristerne i teorien vundet endnu et slag mod den totale paniktilstand.

Politikere... tag jer sammen og stop sådanne tåbeligheder og besind jer!!!
Gravatar #47 - Trogdor
5. jan. 2010 13:56
Jeg vil også citere :D :

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
-Winston Churchhill
Gravatar #48 - AlienDK
5. jan. 2010 14:09
Gad godt vide hvordan et "terror-filter" fungerer.
Gravatar #49 - gnаrfsan
5. jan. 2010 14:10
AlienDK (48) skrev:
Gad godt vide hvordan et "terror-filter" fungerer.

Viderestiller opslag på Al Jazeera til dr.dk
Gravatar #50 - kg
5. jan. 2010 14:12
#48 de kræver at "terror" tilføjes til profanity filtrene rundt omkring

#49 smaaaart.... så kan man sidestille ikke at betale licens med terrorisme
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login