mboost-dp1

SXC - nighthawk7

Firebee gået i sort – advokat ville holde på data

- Via Comon - , redigeret af Pernicious

I løbet af weekenden forsvandt endnu et dansk webhotel. Ligesom Needhost, der kort før jul sidste år gik konkurs, er det danske webhotel Firebee nu også som sunket i jorden. Ingen advarsel blev givet på forhånd, og firmaets kunder stod, ligesom det var tilfældet med Needhost, uden adgang til deres data.

Det er angiveligt manglende betaling til Hostnordic, der stod for driften af Firebees servere, der er skyld i, at disse er blevet lukket ned.

Hostnordic har dog lovet at åbne midlertidigt for adgangen til serverne i dag mellem 12:30 og 15:30, så Firebees forhenværende kunder kan lave backup af deres sider.

Denne manøvre valgte Firebees advokat imidlertid at stikke en kæp i hjulet for, og Hostnordic kunne på deres hjemmeside meddele:

Jakob Norup – Adm. direktør i Hostnordic skrev:

Hostnordic A/S har dags dato modtaget påkravsskrivelse fra Firebee ApS advokat med påkrav om ikke at åbne for tilgang til Firebee ApS servere, som har været colocation hosted hos Hostnordic A/S. Denne påkravsskrivelse skal Hostnordic A/S respektere og der vil derfor ikke blive åbnet for tilgang til serverne med mindre Firebee ApS advokat giver lov hertil.

Hostnordic A/S beklager at det ikke er muligt at hjælpe de nødstedte Firebee ApS kunder.

Advokaten har dog nu skiftet mening og tillader, at kunder hos Firebee kan hente deres data i dag indtil kl. 15:30.





Gå til bund
Gravatar #51 - afogh
8. apr. 2009 08:59
fidomuh (50) skrev:
[quote]
Hey, vidste du at TDC som udgangspunkt lukker for port 25?

Det goer de, fordi de synes du ikke skal saette SMTP op! ... :)


Nej, det gør de for at forhindre at alm. brugere risikerer at sende spam ud p.g.a. spyware/virus og andet snask =)
Gravatar #52 - fidomuh
8. apr. 2009 09:02
#51

Nej, det gør de for at forhindre at alm. brugere risikerer at sende spam ud p.g.a. spyware/virus og andet snask =)


Ja, same shit, different bullshit :P

Det tog fandme en krig at overtale deres tekniker til at aabne for port 25 sidst jeg rodede med en TDC forbindelse :P
Gravatar #53 - Windcape
8. apr. 2009 09:57
fidomuh (50) skrev:
Hey, vidste du at TDC som udgangspunkt lukker for port 25?
Ja, det vidste jeg faktisk godt, for privat forbindelser.

Jeg blev meget overrasket den dag jeg lærte det også galdt for erhvervs forbindelser.

fidomuh (50) skrev:
Kunde A har nu opdaget at det er en utroligt god ide at undersoege hvad det er man koeber.
Dvs. hver eneste gang du køber noget ringer du og laver et 3. gradsforhør om settings hos en eller anden supporter som kun ved hvad der står i hans bog?

Nej, tekniske specifikationer er næsten aldrig tilgængelige (surftown er ingen undtagelse).

fidomuh (50) skrev:
saa faar man hvad man betaler for: LORT.
Så er det vel rimeligt at andre som også har tabt hotel hos firebee kan læse at surftown nok faktisk ikke er en god løsning ud fra hvad jeg skriver her.

Velkommen til internettet. Her deler vi meninger. Du whiner ligeså meget som mig :-)
Gravatar #54 - el_barto
8. apr. 2009 10:16
Det har i de sidste 4 år været anbefalet at gå fra den "gamle" MySQL implementation til den "nye" (4 ½ år gammel).

Læs evt. http://forge.mysql.com/wiki/Converting_to_MySQLi og bliv et gladere menneske - eller download noget BB software der ikke faldt i søvn for mange år siden.
Gravatar #55 - fidomuh
8. apr. 2009 10:20
#53

Jeg blev meget overrasket den dag jeg lærte det også galdt for erhvervs forbindelser.


Det gjorde jeg skam ogsaa, det fik mig dog til at indse at man maaske boer spoerge om "ting" naar man skifter udbyder :)

Dvs. hver eneste gang du køber noget ringer du og laver et 3. gradsforhør om settings hos en eller anden supporter som kun ved hvad der står i hans bog?


Nej, jeg spoerger om de ting jeg ved jeg skal bruge.
"Har i MySQL?" "Ja."
vs:
"Har i MySQL 5.3 og har i nogle specielle opsaetninger?" "Ja, vi har ikke adgang til normale PHP mysql_-kommandoer, men bruger istedet et array af kommandoer."

Hvis han ikke svarer det, fx, saa opsiger jeg aftalen hos "udbyder A" og kraever mine penge retur, naturligvis.

Derfor spoerger jeg altid om det jeg skal bruge, det goer alle der laver stoerre indkoeb i firmaer, fx. :)

Nej, tekniske specifikationer er næsten aldrig tilgængelige


"Naesten aldrig" = "altid".
Yes, det var naesten ikke ved siden af.

Jeg har endnu ikke snakket med en person som ikke har kunnet:
1. Svare paa mit tekniske spoergsmaal om produktet jeg vil koebe,
2. Henvise mig til en person der ved det,
eller
3. Fortaelle mig at jeg kan proeve produktet, eller returnere det, hvis det ikke virker som forventet / lovet.

(surftown er ingen undtagelse).


Nej, som du selv skriver, Surftown er ganske bredt kendt som et lorte firma.

Så er det vel rimeligt at andre som også har tabt hotel hos firebee kan læse at surftown nok faktisk ikke er en god løsning ud fra hvad jeg skriver her.


Joda, dit tuderi er bare noget du selv burde have spurgt om hos Surftown.
De har leveret det du bad om: PHP og MySQL.

Du har ikke spurgt om mere end det, saa resten har du implicit accepteret er random.

Velkommen til internettet. Her deler vi meninger.


Yes, velkommen til.

Du whiner ligeså meget som mig :-)


Jeg er bare irriteret over folk der ikke kan finde ud af at undersoege hvad det er de betaler for.
Det er meningsloest tuderi over noget du selv burde have undersoegt.
Gravatar #56 - Windcape
8. apr. 2009 10:24
fidomuh (55) skrev:
De har leveret det du bad om: PHP og MySQL.
Det er altså ASP.NET hosting jeg har købt.

Som koster en del mere end deres billigste PHP løsninger.

fidomuh (55) skrev:
Jeg er bare irriteret over folk der ikke kan finde ud af at undersoege hvad det er de betaler for.
Hvordan skulle jeg havde undersøgt at de benytter OleDB og ikke SqlClient?

Jeg vil tro at det er det eneste webhotel i hele Europa med den opsætning. Det er så abnormalt at du slet ikke kan forestille dig det.

Og de noterer det self. ikke på deres wiki/informationerssider.

Lidt læsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/ADO.NET
http://en.wikipedia.org/wiki/OLEDB
Gravatar #57 - Windcape
8. apr. 2009 10:59
Men jeg bør vel tilføje at problemet er løst nu. Efter cirka 7 timer -.-
Gravatar #58 - fidomuh
8. apr. 2009 11:06
#56

Det er altså ASP.NET hosting jeg har købt.
Som koster en del mere end deres billigste PHP løsninger.


Ah sorry, anyway, same problem.
Har du spurgt ind til loesningen, eller er du blot gaaet ud fra at Surftown har samme setup som lige netop dig?

Hvordan skulle jeg havde undersøgt at de benytter OleDB og ikke SqlClient?


Jeg har en ide.
Det kan vaere lidt besvaerligt at formulere, men du kunne maaske have ... ..... ..... spurgt? :)

Jeg vil tro at det er det eneste webhotel i hele Europa med den opsætning. Det er så abnormalt at du slet ikke kan forestille dig det.


Faktisk er det ikke synderligt abnormalt at tilbyde OleDB ogsaa, omend det er ret weird kun at tilbyde det ja.
Men det er derfor man spoerger, og worst case, saa har du nu laert at der er en ting mere du skal spoerge om.

Men jeg bør vel tilføje at problemet er løst nu. Efter cirka 7 timer -.-


Okay?
Saa det tidligere whine var bare pre-whine inden du havde snakket med Surftown?
Eller har du selv fixet en loesning?

Er maanen faldet ned?

Please elaborate ;)
Gravatar #59 - Windcape
8. apr. 2009 11:18
fidomuh (58) skrev:
Men det er derfor man spoerger, og worst case, saa har du nu laert at der er en ting mere du skal spoerge om.
Ja, men 500 kr. for at lære hvad man skal spørge om er lidt ufint når det nu engang er salg til privatpersoner.

fidomuh (58) skrev:
Eller har du selv fixet en loesning?

Nogle ændrede settings + noget omkodning. Det tog bare tid jeg ikke havde forventet.

Men hele pointen med denne her gigantisk omgang whine (jeg er morgensur, okay!?), er at dyre webhoteller ikke nødvendigvis er bedre end de billige.

Og så er der forresten kommet en opdatering på historien:

http://www.computerworld.dk/art/51042?page=1
Gravatar #60 - fidomuh
8. apr. 2009 11:21
#59

Ja, men 500 kr. for at lære hvad man skal spørge om er lidt ufint når det nu engang er salg til privatpersoner.


Det koster 500kr at ringe til Surftown ?! W00t :D
Men altsaa, personligt havde jeg nok whinet deres supporter doev, indtil han havde fikset mig adgang til hvad end jeg skulle bruge :P

Nogle ændrede settings + noget omkodning. Det tog bare tid jeg ikke havde forventet.


Meh, det goer det naesten altid synes jeg. :)

Men hele pointen med denne her gigantisk omgang whine (jeg er morgensur, okay!?), er at dyre webhoteller ikke nødvendigvis er bedre end de billige.


Ofc not.
En BMW er ikke noedvendigvis bedre end en Skoda, det kommer helt an paa hvad man skal bruge og hvad hver enkelt tilbyder.

Pris er underordnet, tbh :)
Gravatar #61 - Windcape
8. apr. 2009 11:23
fidomuh (60) skrev:
Det koster 500kr at ringe til Surftown ?! W00t :D
Nah, initial oprettelse + nyt domæne (det gamle er låst hos firebee atm.)

fidomuh (60) skrev:
Pris er underordnet, tbh :)
Agree.
Gravatar #62 - Nextnx
8. apr. 2009 13:05
Jeg ved ikke men min verden er måske lidt omvendt. Jeg ville nu mene at et firma der professionelt leverer et produkt med "særlige" omstændigheder, skulle minimum selv forsøge at oplyse om dette.

Foruden kan man forvente at almene mennesker* skal være 100 meter mestre i komplekse opsætninger der ikke er normale for langt de fleste std. web "apps"? Det synes jeg ikke, men nu well kan der stadig opstå gråzoner og skal ikke kunne sige om dette er et af tilfældende.

*Her mener jeg en som Windcape som da ikke direkte virker tabt "bag nogen vogn".
Gravatar #63 - Megahost
8. apr. 2009 14:13
Jeg hedder Henrik Nielsen og er ansvarlig for Megahost.dk

Jeg ærger mig over at det IGEN er lykkedes for surftown at slå plat på en mindre udbyders konkurs og problemmer. At det skulle være mere sikkert at placere sine webhoteller hos en megaudbyder frem en mindre, det vil jeg klart afvise, jeg er til daglig i kontakt med flere andre mindre udbydere, og jeg ved at der bliver arbejdet hårdt for at levere god service og optimale løsninger til kunderne, faktum er at de mindre udbydere sagtens kan levere det samme som en megaudbyder

historien viser at selv kæmpe firmaer kan gå konkurs.
Gravatar #64 - Nextnx
8. apr. 2009 14:29
@Megahost
Nu håber jeg ikke du bliver slagtet for evt. reklame optræden.

Men jeg synes sku det er iorden at have en(din) holdning fra den side af erhvervs livet. Tak for det.

På sidelinjen er jeg også ret så enig og har/kender da selv en håndfuld der leverer deres service fortræffelig.
Gravatar #65 - Windcape
8. apr. 2009 14:57
Megahost (63) skrev:
historien viser at selv kæmpe firmaer kan gå konkurs.
*host* gigahost *host*
Gravatar #66 - bjerh
8. apr. 2009 15:46
Windscape, jeg vil gerne lige give min støtte til dig.

Hvis man skulle gå ind og spørge om ens host have lavet sådan noget makværk, mht sql connection, så ville der jo være 1000 (minimum) andre situationer man burde tage højde for.

Jeg er færdig med danske hosts, indtil jeg har penge nok til at leje min ind hos de dyre af slagsen.. :) Indtil da kan jeg anbefale www.reliablesite.net til de andre Asp.net udviklere der ikke har alt for mange peng at gøre godt med, men stadig vil have en ordentlig opsætning. Det er naturligvis på en shared server... det er klart.. Men billigt er det sq. Eneste problem er bare at du lige skal styre din DNS selv, på en godkendt DNS-server.
Gravatar #67 - Windcape
8. apr. 2009 16:13
bjerh (66) skrev:
Men billigt er det sq. Eneste problem er bare at du lige skal styre din DNS selv, på en godkendt DNS-server.
Jeg tror de fleste på newz.dk vil se det som en fordel, og ikke en ulempe.

Det betyder at ens domæne ikke er låst til en udbyder.

GratisDNS er super :-)
Gravatar #68 - bjerh
8. apr. 2009 17:38
#67.. nå ja.. nej... det ville da også være frygteligt. Men hvad jeg mente var bare at den dns server de selv stillede til rådighed, kan man ikke bruge hos dk-hostmaster.. :)
Gravatar #69 - kasperd
8. apr. 2009 18:27
lorenzen (32) skrev:
Måske han tror at han beskytter værdien i boet? Kan jo være han slet ikke forstår sig på IT, men bare reagere instinktivt udfra hvad han plejer at gøre ved konkurser.
Det er meget muligt. Sagen er bare, at data på de maskiner ikke er en del af boet.

Windcape (34) skrev:
Firebee ejer vel i princippet stadigvæk den data der lå hos deres hosting selskab (HostNordic).
Hvorfra har du fået den idé, at Firebee skulle eje de data? De data er nogen som Firebees kunder har lagt der, og de burde stadigvæk tilhøre kunderne.

fidomuh (55) skrev:
Det gjorde jeg skam ogsaa, det fik mig dog til at indse at man maaske boer spoerge om "ting" naar man skifter udbyder :)
Men hvad skal man spørge om? Jeg mener det må være udbyderens ansvar at oplyse om hvilken trafik de filtrerer. Hvis en udbyder filtrerer trafik uden at have nævnt det i kontrakten, så mener jeg de har forsømt deres forpligtelser.

Der er ingen kunder der har fantasi nok til at spørge om alle de ting der potentielt kunne være filtreret. Filtrering af pakker til TCP port 25 er forholdsvist udbredt, men det er langt fra den eneste filtrering som ydbydere har foretaget. Eksempler på filtreringer jeg har set eller hørt om inkluderer:
- Filtrering af port 25
- Filtrering af pakker der ligner bestemte protokoller uafhængigt af portnummer
- Filtrering af DNS opslag på specifikke hostnavne
- Filtrering af TCP pakker der understøtter nyeste standarder for at udnytter nettet bedre
- Filtrering af websider der indeholder bestemte ord

Hvad ville du sige hvis du en dag oplevede, at der var en server der ikke kunne tilgås fra din udbyder. Og det så viste sig, at din ydbyder konsekvent filtrerede alt trafik til IP adresser der ender med ".0". Og du har jo aldrig nogensinde spurgt dem, om du kan tilgå IP adresser der ender med ".0". Det er bare noget man går ud fra, når man har købt en internetopkobling. (Det er et tænkt, men ikke urealistisk eksempel).
Gravatar #70 - xiroV
8. apr. 2009 18:29
Lawl! Jeg valgte firebee som mit nye webhotel for et par måneder siden. Kort tid efter ombestemte jeg mig dog, og jeg fik, efter lang tid, refunderet pengene :p Hvor heldig kan man blive?
Gravatar #71 - fidomuh
9. apr. 2009 12:25
#69

Men hvad skal man spørge om?


Det du skal bruge.
Eksempel:
Har i PHP? Ja.
Men havde de PHP5? Nej.

Skal du bruge PHP5 spoerger man derfor efter PHP5, ikke blot PHP.

Skal du saette mailserber op, saa spoerger man om SMTP er mishandlet :P

Jeg mener det må være udbyderens ansvar at oplyse om hvilken trafik de filtrerer. Hvis en udbyder filtrerer trafik uden at have nævnt det i kontrakten, så mener jeg de har forsømt deres forpligtelser.


Staar der da i kontrakten at det er ubegraenset og ikke filtreret?
Det er jeg ret sikker paa de forbeholder sig retten til.

Det goer TDC i hvert fald ;)

Der er ingen kunder der har fantasi nok til at spørge om alle de ting der potentielt kunne være filtreret.


Det skal de skam heller ikke.
De skal spoerge om de ting de skal bruge.

- Filtrering af pakker der ligner bestemte protokoller uafhængigt af portnummer


Du taenker paa P2P, som er naevnt i stort set ALLE ISPers kontrakter...? :)

- Filtrering af DNS opslag på specifikke hostnavne


Det er kun paa ISPens DNS?
Brug en anden, det er ikke en begraensning af din linie og har faktisk ikke noget med din kontrakt med ISPen at goere overhovedet.

- Filtrering af TCP pakker der understøtter nyeste standarder for at udnytter nettet bedre


IPv6?
Hvor er det da filtreret henne?

Elaborate, please. :)

- Filtrering af websider der indeholder bestemte ord


Har jeg endnu heller ikke set.
Har endda vaeret riiimeligt godt rundt hos ISPerne:
Fullrate, Cybercity, TDC, Dansk Bredbaand, Tele2, Stofa, WebSpeed, YouSee, ComX, Telia.
- Og har ikke set "ord" filtrering.

Hvad ville du sige hvis du en dag oplevede, at der var en server der ikke kunne tilgås fra din udbyder.


Jeg ville kigge i min kontrakt og opdage at der:
A: Staar at de ikke har udbudt "fri" adgang til nettet.
- Loesning: Skifte udbyder.
B: Staar at de udbyder "fri" adgang til nettet.
- Loesning: Ringe til udbyderen og spoerge dem om de kan lide at bryde kontrakter.

Og det så viste sig, at din ydbyder konsekvent filtrerede alt trafik til IP adresser der ender med ".0". Og du har jo aldrig nogensinde spurgt dem, om du kan tilgå IP adresser der ender med ".0".


Eh, dybt urealistisk eksempel, specielt fordi normen i danmark er at udbyde adgang til internettet der ikke er begraenset paa den maade.

Men jeg gaar ud fra at dit formaal med eksemplet er at faa mig til at indroemme at jeg ville tage det som min egen fejl, hvilket jeg da klart ville?

Hvis jeg ikke har laest kontrakten og blindt skrevet under, saa er det MIN fejl, ikke udbyderens.
At udbyderen saa goer brug af de rettigheder kontrakten giver dem, er ikke noget man kan klage over.

Det er bare noget man går ud fra, når man har købt en internetopkobling. (Det er et tænkt, men ikke urealistisk eksempel).


Det er dybt urealistisk.
Kom gerne med bare 1 eksempel paa filtrering af den slags.

FAktisk, kom bare med 1 eksempel paa filtrering af "hosts" som ikke er baseret paa firmaets egen DNS.
Gravatar #72 - lbornich
9. apr. 2009 20:17
Windcape (56) skrev:
Det er altså ASP.NET hosting jeg har købt.

Som koster en del mere end deres billigste PHP løsninger.

Hvordan skulle jeg havde undersøgt at de benytter OleDB og ikke SqlClient?

Jeg vil tro at det er det eneste webhotel i hele Europa med den opsætning. Det er så abnormalt at du slet ikke kan forestille dig det.

Og de noterer det self. ikke på deres wiki/informationerssider.

Lidt læsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/ADO.NET
http://en.wikipedia.org/wiki/OLEDB


Er det nu jeg skal fortælle dig at de funktioner i .NET du påstår ikke bruges hos Surftown virker upåklageligt, og at du hos ingen host i verden vil kunne vælge ASP.NET 3.5 som dit aktive framework, da ASP.NET 3.5 ikke er et stand-alone framework. Et hurtigt spørgsmål til supporten inden du lavede din bestilling ville også afsløre at .NET 3.0 og .NET 3.5 extensions er installeret, men det vidste du som SUPER DUPER MEGA ALMINDELIG udvikler vel alt om?

Givet, Surftown's kontrolpanel er langt fra det færdigbyggede Plesk, Firebee benyttede sig af; jeg vælger dog at tro på den bod og bedring de har lovet.

Stop dog dit usmagelige rant, og kom videre. Hvis du ikke kan li' lugten hos Surftown, tilbyder de som en af de mere seriøse hosts i branchen en fortrydelsesret - du har 30 dage; go go go Scotty!
Gravatar #73 - Windcape
10. apr. 2009 03:48
lbornich (72) skrev:
t hurtigt spørgsmål til supporten inden du lavede din bestilling ville også afsløre at .NET 3.0 og .NET 3.5 extensions er installeret
Jeg kan kun vælge 2.0 i kontrolpalenet, derfor går jeg ud fra at det er 2.0 :-)

Men det er jo også lige meget, når man kan uploade de nødvendige assemblies selv. Det er hele fordelen ved ASP.NET frem for bla. PHP.

lbornich (72) skrev:
Hvis du ikke kan li' lugten hos Surftown, tilbyder de som en af de mere seriøse hosts i branchen en fortrydelsesret - du har 30 dage; go go go Scotty!
Men de er også smarte nok til at kun vil betale dig cirka 10% af pengene igen, da resten er gebyrer.

Nej, nu tester jeg Surftown i et års tid, og så må vi jo se om de rent faktisk har et højere niveau end firebee :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login