mboost-dp1

Eurofighter Typhoon

Eurofighter nu officielt udelukket

- Via Berlingske - , redigeret af Emil

Beslutningen om at finde en afløser for det nu aldrende F-16-kampfly til det danske luftvåben er netop blevet en grad nemmere.

Forsvarsminister Søren Gade (V) har i et brev til Folketingets forsvarsudvalg valgt at dømme Eurofighter-konsortiets kandidat, Eurofighter Typhoon, ude af konkurrencen for at blive Danmarks næste kampfly.

Beslutningen bunder i konsortiets overskridelse af en deadline d. 18. juli, hvor det var sidste mulighed for at nye kandidater kunne melde deres deltagelse i konkurrencen.
Dette sker på baggrund af en anden beslutning foretaget af konsortiet sidste år, da Eurofighter valgte at suspendere forhandlingerne med den danske regering med beskyldninger om, at både Danmark og Norge favoriserede den amerikanske kandidat, Joint Strike Fighter, og at der reelt ikke er nogen konkurrence mellem kandidaterne.

Nu er der kun tre officielle kandidater tilbage, hvoraf den yngste amerikanske kandidat, F-35 Lightning II “Joint Strike Fighter”, spås de bedste odds. De andre to er svenske JAS 39 “Gripen” og den amerikanske F/A-18E/F “Super Hornet”.





Gå til bund
Gravatar #51 - spiner
11. aug. 2008 22:25
Hvis vores F-16 skal skiftes (fordi de er gamle, slidte, eller whatever), så skal man jo holde sig for øje, at de nye fly skal kunne modsvare hvad eventuelle fjender måtte have i de næste 30+ år.

F-18:
Alene af den grund at de nye fly skal være "moderne" i de næste mange, mange år, så er F-18 muligheden ude af billedet. F-18 er grundlæggende en over 30 år gammel konstruktion. Den kan simpelthen ikke holdes moderne i 30 år endnu.

F-35/JSF:
F-35 er den næste generation af kampfly. Problemet er bare at der kommer til at gå op mod 10 år eller mere før vi kan have det i aktiv tjeneste i Danmark. Kan vi holde F-16 i luften så længe?

Gripen:
Gripen er kun en "halv" generation nyere end F-16. Ok, den har et par fordele i at den er klar til levering og at den kan starte fra enhver asfalteret villavej (næsten). Der arbejdes vist også på en VTOL-udgave af F-35, men jeg tvivler på at "vi" vil købe dén version.
Spørgsmålet er om Gripen kan modsvare hvad russerne, kineserne, eller hvem vi ellers forestiller os at komme op mod, kan diske op med i løbet af de næste 30 år. Jeg tror at Gripen ret hurtigt vil blive gammeldags. Hvis vi bliver nødt til skifte fly allerede om 15-20 år igen, så kan det "billige" Gripen hurtigt vise sig at blive dyrt.

F-22:
USA sælger ikke F-22 til andre end sig selv. Det er det mest avancerede fly, men det er også svine-hunde-dyrt, så vi har alligevel ikke råd til at købe det (hvis vi altså kunne få lov til det).

Det er et ultra-svært valg. Jeg misunder ikke vores politikere (heller ikke i denne situation). Hvis det ikke lige var fordi der er så lang leveringstid på F-35, så ville F-35 være det eneste rigtige valg for os.
Gravatar #52 - Lethain
11. aug. 2008 23:30
Man skal heller ikke glemme at F-35 er den eneste af de kandidater der udnytter Stealth teknologi.

Hvilket i sidste ende, hvad jeg tror vil udgøre hvilket valg politikkerne vælger.
Gravatar #53 - mireigi
12. aug. 2008 06:42
Gå til sidste side for at skrive et indlæg

20 skrev:
jeg forstår ikke hvordan de kan tænke på f18 modellerne. den er godt nok blevet moderniseret, men det er f16 også, og de er næsten lige gamle.


Så vidt jeg ved er F18 blevet udstyret med VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Det gør flyet betydeligt mere interessant end F16. Er trods alt lidt fedt at gemme sig i en 40m² lysning midt i et skovområde, og så lige "poppe op" når 'et eller flere fjendtlige fly passerer over dig.
Gravatar #54 - esbenr
12. aug. 2008 06:43
Jeg synes regeringen skulle bruge pengene på at give en is med tre kugler til os alle sammen. Det er længe siden de har været sådan rigtigt søde (uden bagtanker eller uden at det viser sig at de alligevel får drevet pengene ind igen ad andre veje).

PS.: Kan man få en ny cykel i stedet?
Gravatar #55 - esbenr
12. aug. 2008 06:47
#53:

Ja det lyder sgu meget fedt, men for det første så holder et fly ikke ret længe hvis det skal være parkeret inde i skoven og for det andet så skal der huleme mange fly til hvis der skal holde et i hvert skovbryn 24/7 og "vente" på en fjende.
- Som i øvrigt nok dukker op ved Nordpolen 8hvor der jo ikke er nogen skove).

Der er vist nogen der har spillet lidt for meget Battlefield 2...
Gravatar #56 - Kjeldsen
12. aug. 2008 07:09
VTOL er nok det eneste fornuftige valg i et så lille land.

Så det kan vi være helt sikre på ikke bliver valgt.
Gravatar #57 - illishar
12. aug. 2008 07:54
Er jeg den eneste der synes, at det måske nok er fair at købe nogle nye fly, men at det fuldstændigt crazy mht antallet? 62 fly??? Hvad sker der for dem?
Sidste jeg hørte om nogle af vores aktiviteter, der havde vi sendt et lille skib ned til ørkenkrigen, et Herkules-fly til en anden, et par mandskabsvogne og så ellers soldater for resten.
Ville det ikke være et lidt bedre resonement med "Ok, i de sidste 10 år, har vi sendt ... ingen af vores F16fly ud. Sådan ca. ihvertfald. Et godt bud på nyindkøb af fly vil i så fald være ... 2-4!". Eller hvad? Så kunne man bruge resten af pengene på, at sætte de 2-4 fly i brug, så de rent faktisk kunne hjælpe vores soldater.
Gravatar #58 - vandfarve
12. aug. 2008 08:12
#57

Vi har haft vores F16-kampfly i aktiv tjeneste de sidste 10 år. Vi har hjulpet amerikanerne med nogle bombetogter i det tidligere Jugoslavien, så vidt jeg husker, ligesom vi har hjulpet de baltiske lande med at forsvare deres luftram. Sirius7dk (indlæg #40) linker til en artikel, hvor der står, at Danmark i 4 måneder i 2009 skal overtage opgaven for at patruljere deres højere luftlag.
Gravatar #59 - vandfarve
12. aug. 2008 08:17
#57

Desuden, så er det næsten sikkert, at vi ikke køber 64 nye fly. De fleste bud ligger på omkring 36-64, men intet er sikkert endnu.

Jeg kan bl.a. anbefale dig (og andre) at læse Dansk Institut for Militære Studiers rapport af oktober 2007, der redegør for og analyserer vores behov for nye kampfly. Her kommer tre forskellige modeller på tale, der alle har betydningen for størrelsen, typen og antallet af fly, som vi bør købe. Modellen er "Natvægtermodellen", "Luftstøttemodellen" og "Luftkrigermodellen", rangeret fra meget passive og kun interne affærer til meget aktive og til brug for aktioner langt fra Danmarks grænser.

Addendum til indlæg #58
F-16 kampflyet har vist sig meget omstillingsparat. Flyets oprindelige rolle var defensiv, nemlig at bevare NATOs luftoverlegenhed over for en angribende fjende. Da Danmark indsatte F-16 fly under Operation Allied Force over Kosovo i 1999, udførte danskerne primært Combat Air Patrol, det vil sige defensive operationer, hvor de skulle gribe ind, hvis jugoslavernes piloter gik på vingerne. Da F-16 var udsendt til Afghanistan i september 2002 til oktober 2003 løste det mere offensive opgaver og overvågning:
"Anvendelse af danske F-16 fly og andre kampfly i Afghanistan bestod i, at der var et begrænset antal fly i luften hele tiden, som var på tilkald til enten at fungere som "show off force" eller som direkte ildstøtte til styrkerne på jorden.

Kilde: http://www.sunewad.dk/prvcgi/fokus.asp?fokusid=301
Gravatar #60 - terracide
12. aug. 2008 09:37
Hold nu op med at påstå af F-16 ikke kan lette/lande fra en asfalt-vej, flere lande gør det rundt om i verdene...kig bare på youtube.

Desuden er de F-16A/B fly vi købte(og har modificeret) ved at nræme sig slitagens alderdom...ganske som en gammel bil pludselig bliver dyr at holde, så er det samme ved at ske fo air-framen på F-16.

Læg dertil nye våbensystemer og forbedret AAA/SAM og det er tydeligt at vi har brug for at opgradere for at holde trit med de banan-lande vi ofte vælger at drage u til for at forsøge at skabe ro.


Hvis man vil læse mere om hvorfor og hvordan ved JSF, kan denne anbefales, selv om dem der skriger på at militæret sluger flere og flere penge(i USA) nok vil græde snot over at deres illusionerne er blevet knust:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/96-207....

JSF er ikke en first-strike deep-penetrator, tværtimod!
Gravatar #61 - flywheel
12. aug. 2008 10:00
Hvad er det for noget pjat med at det er for dyrt at anskaffe sig nye fly.

Bare fordi at der bliver skåret ned på miljø, uddannelse, ældrepleje og hvad man ellers kan komme i nærheden af - kan man jo godt indkøbe militærmateriel (fly, overfladeenheder) for et spøjst milliardbeløb.
Gravatar #62 - terracide
12. aug. 2008 10:02
#61:
Jeg ville skære ned på antallet af folk der nasser på staten...og antallet of offentlige ansatte...var staten en virksomhed var den blevet erklæret i betalingsstandsning for længe siden...og rydde op i gamle, fornørklede arbejdsmåder/metoder inden for det offentlige.
Gravatar #63 - NobleK
12. aug. 2008 12:17
Jeg fatter ikke at Eurofighter ikke har trukket sig for længst. Alle der tror at nogen anden end et amerikansk firma har en jordisk chance for at blive valgt er meget meget naive. I hvert fald sålænge vi har denne nuværende regering ved magten, som til tider opfører sig som om de ønskede at Danmark var en amerikansk stat frem for medlem af EU.
Så nej, det er ikke et svært valg politikerne har. Når alle de andre producener har trukket sig er der jo kun amerikanerne tilbage (nogle producenter valgte af samme grund slet ikke at komme med et bud). Og til jer der mener at F16 flyene sagtens kunne tjene i mange år endnu - I skal nok få jeres vilje da JSF ikke engang er lavet endnu. Så der går nok mange år før vi har set den sidste F16 pynte den danske himmel.
Gravatar #64 - flywheel
12. aug. 2008 16:33
#62 Ja hvad ligner det folk at blive syge.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login