mboost-dp1

unknown

Debitel spammer Telmore-kunder

- Via Computerworld DK -

I går var der en lang række Telmore kunder som fik følgende besked fra konkurrenten SmartTalk (Debitel):
“Er du glad for at Telmore er blevet til TDCmore? Klik ind på smarttalk.dk. Du får 100 kr. FRI taletid oveni hvis du skifter til smarttalk inden d. 1/5 2003!”

Beskeden som er ulovlig ifølge markedsføringslovens §6 stk. a, fik Telmore til at true Smarttalk med sagsanlæg, såfremt de ikke omgående stoppede med at sende beskeden, hvilket de straks gjorde.





Gå til bund
Gravatar #51 - blackthorne_dk
11. apr. 2003 11:01

Damn! nu skal jeg jo ud og investere i en ny mobil med spam filter? eller?

Den her sag er mindst lige så forrykt som den SMS jeg fik fra dating.dk ved sidste folketingsvalg. Der stod at jeg skulle stemme på manden bag dating.dk, Morten Wagner. Godt nok havde jeg selv godkendt at de måtte sende SMS til mig, men politik havde jeg ikke ventet... Det fik de en konto mindre ud af.
Gravatar #52 - angelenglen
11. apr. 2003 11:21
faktisk minder det her mig om en oplevelse jeg havde med Debitel for ca 5-6 år siden.
Dengang vidste jeg intet om debitel, udover at jeg kunne få min første Nokia 3210 til ca halv pris ved at oprette et abb. ved dem.

Den sommer modtog jeg en SMS fra dem, hvor de gjorde opmærksom på at man kunne tilmelde sig en masse 'fordelagtige' extra-tilbud ved dem, og der ved 'spare penge'.

-Det var godt nok til deres egne kunder, men da jeg fik dem blev jeg mega pissed over det, ringede til dem (og stod i kø i minimum 10 mins som altid der), og da jeg endelig fik fat i en medarbejder sagde de at der var MANGE der havde ringet ind og klaget over SMS'erne, og at de lovede aldrig at gøre det igen - det kan man så tænke lidt over....
Gravatar #53 - The-Lone-Gunman
11. apr. 2003 11:29
Debitel koncept:

Billige foner, men herre dyrt så du betaler den hjem 10 gange...

Og vi for kunder ved hjælp af spam...
Gravatar #54 - Herskegut
11. apr. 2003 11:35
*tom*
Gravatar #55 - west
11. apr. 2003 11:36
@ goof78:

Usaglig ? I think not !
Spam = spam = spam, uanset om det kommer fra Nigeria, msn.com eller Debitel.

Mit 2. spørgsmål i #44 gælder forøvrigt stadig.
Gravatar #56 - sKIDROw
11. apr. 2003 11:53
@ Goof78

Der er ingen af os der snakker om at forbyde reklamer generelt.
Kun uopfordret reklame.
Det hindre jo ikke jer der kan lide den slags, specifikt at bede dem sende til jer.. ;)
Gravatar #57 - FISKER_Q
11. apr. 2003 12:21
Hvad er det for noget pis? De skal da sagsøges langt ind i helvedet. Der kan fandme ikke være noget med at man lige kan slå først og så sige undskyld og lade som ingen ting.
Gravatar #58 - Erroneus
11. apr. 2003 12:40
"Vi har stoppet vores kampagne mod Telmores kunder, forklarer direktør Anne Raaen Rasmussen, Smarttalk til Magasinet Mobil. Men det var jo også bare ment som en joke fortsætter hun."

wtf EN JOKE??? Hvad fanden er det for en ringe undskyldning, hov jeg kom liiiiiiige til at bryde loven og snuppe kunder, men det var bare en JOKE!! HAHHHAHAHAHAHHA........

Hvad sker der lige der smatso???

Så får hun bare en retsag i hovedet: http://dk.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=4479&si...

**
Edit: goof78 du fatter jo ikke problemmet bag det her og spam generalt. Hvis vi acceptere at debitel sender reklamer UOPFORDRET til vores mobiltelefoner, følger flere jo med, og så har vi et problem der vil noget, for hvordan fanden filtrere du lige spam-sms med det nuværende software i mobi's???

Uopfordret reklame er spam, og det gælder også alm post, men der har man jo "nej tak til reklamer" skiltet, som de fleste overholder og hvis ikke, ja så er det spam og pisse irreterende, lige meget om det er post, mail, sms og vidre!
Gravatar #59 - TWFH
11. apr. 2003 12:56
Jeg bliver ikke engang overrasket over Debitel og de andre "piratselskaber" længere. Uretmæssige opkrævninger er noget, mange der har været i deres kløer har oplevet. Og så er der det ned at de ikke vil lade folk få abonnement hos dem hvis de bor i mindre ønskværdige områder (ghettoer) eller står i RKI - den med RKI kan jeg sagtens se en del af fidusen i, men fordi folk bor et bestemt sted kan man da ikke nægte at handle med dem. Det giver da ingen mening, og læner sig vel nærmest op af betegnelsen "nærgeografisk racisme". Debitel kører på et lusket og ufint forretningsgrundlag, så jeg skal sgu' nok holde fingrene væk. Og til jer der har fået spam fra dem: En smule had er vel ikke af vejen :)
Gravatar #60 - angelenglen
11. apr. 2003 13:16
Citat fra http://dk.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=4325&si...
"Anne Rasmussen ser de storforbrugende SMS-unge som kernekunderne. - Det er dem vi går efter, derfor kommer vi til at se store markedsføringskampagner allerede fra mandag rettet mod netop den målgruppe. Og markedsføringen bliver rettet de steder, hvor de unge bevæger sig, fortsætter hun. Er det ikke de samme kunder, som Telmore kaprer?- Jo, vi går helt målrettet efter de samme kunder, og også efter Telmores kunder, slutter Anne Rasmussen"

-så kan hun da ikke komme og sige det var en joke, når hun for mindre end 2 uger siden har udtalt at de går direkte efter Telmore's kunder - så er det da laaaangt fra en joke!
Gravatar #61 - Jura2k
11. apr. 2003 13:22
§6 stk. 1: Erhversdrivende må IKKE ved salg af varer eller faste ejendom til forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser yde TILGIFT, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift er ligeledes forbudt.

På trods af dette forbud, er §6 stk nok alligevel den bestemmelse i Markedsføringsloven, der oftest overtrædes.
Fordi begge parter dvs. sælger og køber, har glæde af overtrædelsen.

Det er op til TELMORE om de vil anmelde dette til Forbrugerombudsmanden. Personligt tror jeg ikke de gør det!
Gravatar #62 - vidofon
11. apr. 2003 13:24
Har ringet til Smarttalk og klaget, den lille telefonpige var jo på grådens rand.

Og på en måde er det jo ikke den lille telefonpiges skyld, men Anne Raaen Rasmussen, så jeg vil foreslå at folk klager direkte til hende, det kan tage lidt tid at få fat i hende hun har 4 telefonnumre ifølge Teledanmark.
Gravatar #63 - TWFH
11. apr. 2003 13:25
#61: Kan firmaer klage til forbrugerombudsmanden? Jeg troede forbrugerklagenævnet kun tog sig af sager fra private mennesker. Mon ikke Telmore skal slæbe Debitel i en rigtig retssal, hvor det man finder frem til rent faktisk er juridisk bindende, ulig forbrugerklagehalløjsa?
Gravatar #64 - Ruby
11. apr. 2003 13:27
# 58
LOL

Det er sq da dejligt at der ikke er kommet nogen med deres f***ing "weee!! Nr. x"
Gravatar #65 - Jura2k
11. apr. 2003 13:28
#63

I praksisk er det konkurrenter eller private forbrugere, der anmelder overtrædelserne.

Er begge dele :)
Gravatar #66 - shduckman
11. apr. 2003 13:30
-->#41: Er godt klar over at de ikke er blevet solg til TDC, men de ER blevet låst til kun at kunne bruge TDC´s net, og det bryder jeg mig ikke om. Førhen var Telmore kunder hos TDC. Det havde den meget klare fordel at hvis de var utilfredse med TDC, eller hvis de fik et bedre tilbud fra en konkurrent, så kunne de bare smutte over til eksempelvis Sonofon. Det kan de ikke længere, og dermed er et meget vigitgt konkurrenceelement blevet elimineret, og TDC´s stadigt bestående monopol er blevet yderligere styrket. Derfor er jeg meget lidt glad for denne "aftale". Jeg ønsker at være kunde hos et selvstændigt selskab, ikke en nummer i en stor koncerns bureaukrati.
Gravatar #67 - vidofon
11. apr. 2003 13:42
#66

Nu er dette et forum for nørder og jeg tror ikke du passer ind.

man skifter ikke bare operatør, måske havde de i teorien muligheden, men enhver som arbejder med software ved at det kan man ikke i praksis.

Deres systemer skal laves om, infrastrukturen skal laves om, deres aftaler alt skal simpelhen laves om.

Det tror du jo ikke selv på.
Gravatar #68 - mikbund
11. apr. 2003 14:26
<STRONG>VIDOFON:</STRONG>
"Nu er dette et forum for nørder og jeg tror ikke du passer ind."
Burde du så ikke selv smutte!? En dum bruger mindre.

Admins: giv os muligheden for at kunne banne folk, eller ignore dem!

Hvis jeg var kunde hos Telmore ville jeg heller ikke bryde mig om at TDC køber aktier hos Telmore.

Det forringer stadig konkurrence mulighederne. Nu er Telmore kunder helt sikker på at UMTS og MMS etc priser bliver dikteret af TDC.
Gravatar #69 - Odin
11. apr. 2003 14:31
skulle, burde .....
Jeg er ret sikker på at selvom Telmore ikke melder dette til ombudsmanden og/eller laver sagsanlæg mod Debitel er der sikkert kunder fra Telmore der melder det til ombudsmanden.
Gravatar #70 - Odin
11. apr. 2003 14:31
skulle, burde .....
Jeg er ret sikker på at selvom Telmore ikke melder dette til ombudsmanden og/eller laver sagsanlæg mod Debitel er der sikkert kunder fra Telmore der melder det til ombudsmanden.
Gravatar #71 - Timmy.dk
11. apr. 2003 14:37
Hehe, jeg har lige snakket med Smarttalk, efter jeg har fået 2 SMS'er idag, han garanterede mig at det ikke skete mere, og han kunne godt forstå at jeg regnede det for spam, og han undskyldte mage gange, SÅ KAN DE LÆRE DET!
Gravatar #72 - shduckman
11. apr. 2003 14:50
-->#67: Selvfølgelig har de da mulighed for at skifte selskab, rent teknisk. Det gjorde CBB da, de skiftede da fra TDC til Sonofon. Tror du at sådan et selskab skal til at lave nye hulkort, eller flytte rundt på alle kablerne i deres relæbaserede computere?! Og iøvrigt en ret irreterende attitude du udviser herinde i forummet.......
Gravatar #73 - Kadann
11. apr. 2003 14:55
#66 -

Hvordan kan TDC have monopol på mobilområdet, når der findes 4 forskellige udbydere med hver sit net, TDC, Orange, Telia og Sonofon..

Desuden bliver Telmore da ikke låst fast til noget, eftersom TDC ikke har aktiemajoriteten i Telmore og derfor ikke bestemmer "enevældigt", i mangel af et bedre ord.
Gravatar #74 - TuXP
11. apr. 2003 15:10
#24
Jamen så er det vel i orden... Men kun én hver!!!

/TuXP
Gravatar #75 - sKIDROw
11. apr. 2003 15:45
Jeg kan ikke tage det seriøst, at nogen har forståelse for spammere.
De skal satme omskæres ved roden!!!!
Gravatar #76 - snailwalker
11. apr. 2003 16:43
Well gad vide hvornår vi ser spam opringninger. Jeg ville da nok blive pænt provo hvis jeg blev ringet op af en reklame...
Gravatar #77 - Kadann
11. apr. 2003 17:08
#76 -

Det findes jo i forvejen på fastnettelefon.. telemarketing :) Det er ulovligt, men det bliver brugt alligevel, f.eks. af en del af aviser og andre firmaer.
Gravatar #78 - snailwalker
11. apr. 2003 17:43
Aviser må godt ringe rundt til folk. Aner ikke hvorfor de har lov...
Gravatar #79 - Erroneus
11. apr. 2003 17:46
jeg tror det ligger lidt i, de spørger om de må forstyrre en, hvis man siger ja er der jo frit bord :p
Gravatar #80 - snailwalker
11. apr. 2003 18:16
nej nej det står i loven at aviser godt må ringe rundt ang. abonnementer...
Gravatar #81 - <3Thinkpads
11. apr. 2003 18:55
Ting man må sælge ved døren:


Salg eller bestillingaf almindelige madvarer som fx. fisk grøntsager is, kød mv.

Bestilling af bøger, aviser, ugeblade & tidsskrifter.

Tegning af forsikring og fx Falck-abonnement.
Disse kontakt-ting er gyldige selv om de er indgået gennem telefon eller ved privat opsøgelse...Dette står i lovgivningen...
Btw. så må Jehovas Vidner være kriminelle, hmmm glæder mig allerede...;)
Gravatar #82 - snailwalker
11. apr. 2003 19:01
hehe ellers skal du jo bare bruge jehova pælen hint. casper og mandrilaftalen :-D
Gravatar #83 - FISKER_Q
11. apr. 2003 20:10
#80 kan umuligt tro det er noget der er til aviser kun.

Tror også det har noget med at gøre med det der hvor de spørger om de må forstyrrer, men det må de ikke hvis telefon nummeret ikke er offentligt tilgængeligt hvilket vil sige det burde være ulovligt at ringe til folk med hemmeligt nummer udentagen hvis ejeren har givet dem det.
Sådan var det da sidste gang ritzau lige skulle irritere os med en eller anden meningsmåling
Gravatar #84 - angelenglen
11. apr. 2003 20:25
Det der med avis-abbonenter er vist noget med at folk enten tidligere har været abbonenter, eller hustanden har.
-det er nogle lister aviserne køber et eller andet sted ved jeg, sådan var det ihvertfald den gang jeg arbejdede sådan et sted.
Gravatar #85 - Odyssey
11. apr. 2003 20:56
En væsentlig forskel til SMS fra Email er at denne service er extrem dyr i forhold til, og derfor bør holdes spamfri.
Gravatar #86 - <3Thinkpads
11. apr. 2003 21:15
#84:
Nej det er ligemeget...! Det må man vist uanset hvad....
Gravatar #87 - Dizz
11. apr. 2003 21:39
#20

At Telmore nu har fået et bedre samarbejde med TDC er kun en fordel for kunderne, så længe at det er Frank Rasmussen ved roret så holder jeg mig til Telmore og vil fortsat anbefale det til venner og bekente.
Gravatar #88 - XxX
11. apr. 2003 22:22
Hi

Nogen skriver at det ikke vil betyde prisstigninger og deri er jeg da ganske enig....MEN

Fra nu af er Telmore nødt til at spørge TDC om lov før de sætter deres priser ned, eller sagt på en anden måde, hvis TDC har noget at skulle have sagt så bliver priserne da IKKE sat ned da det jo vil betyde øget konkurrence mod dem selv..

Altså er Telmore nu låst totalt til TDC's net og TDC bestemmer om priserne skal ned....Og det skal de sjældent når det er TDC...

Forstår udemærket at TDC forsøger at vedligeholde forholdene der gør at de har mia overskud hvert år....Forstår bare ikke hvorfor Frank Rasmussen gang på gang gider lave noget godt for så at sælge sin sjæl til fanden....

Frank Rasmussen vil ihvertfald aldrig igen kunne bruge sit "gode" navn til at starte en ny type forretning op.

Jeg var i sin tid Image Scandinavia kunde, det kørte KANON godt og alle var mere eller mindre glade, så solgte han til Worldonline eller hvad de nu hedder i denne uge og straks gik service og kvalitet MEGET ned.. Hvorfor skulle det ikke også ske med Telmore...

Det der suger mest ved CBB (Udover deres navn) er at det er Sonoskodnet de bruger, ellers var jeg skiftet..

XxX
Gravatar #89 - Kadann
11. apr. 2003 22:34
#88 -

Og det ved du naturligvis med sikkerhed, fordi du kan spå? Hvad med at give firmaet en chance, for man dømmer det til at være en del af ondskabens akse?
Gravatar #90 - <3Thinkpads
11. apr. 2003 22:41
Tja dette vil nu ikke afholde mig fra at skifte til Telmore så snart Sonofon har lavet nummerportingen... Håber blot på mere pris kamp mellem bedre service og færre selskaber... Fatter ikke at Debitel stadig kan have en virksomhed...
Gravatar #91 - sKIDROw
12. apr. 2003 07:19
#88 XxX

Sonofons net er blevet en del bedre, og det vil det nok blive ved med.. ;)
Men ellers ville jeg have givet dig ret.. :)
Gravatar #92 - Sputler
12. apr. 2003 08:31
#88 XxX

Det er nu sjovt at TDC ikke bestemmer i Telmore... de købte minoritetsandel = under 50% af aktier... Resten af aktionærerne har et flertal ik!

Desuden må jeg sige, at jeg er imponeret over din viden om Telmore's praksis - hvilke problemstillinger og beslutninger der tages af bestyrelsen eller på generalforsamling, og hvilke der ikke gør... er vi lidt skabssmart eller hva'?
Gravatar #93 - Simm
12. apr. 2003 11:19
#88: "Frank Rasmussen vil ihvertfald aldrig igen kunne bruge sit "gode" navn til at starte en ny type forretning op."

Øh... det lykkedes da temmelig godt for ham denne gang! At det så er TDC der køber hans virksomhed, er da lidt af en bedrift, TDC opkøber jo ikke bare for sjov skyld ..

".... så solgte han til Worldonline eller hvad de nu hedder i denne uge og straks gik service og kvalitet MEGET ned.. Hvorfor skulle det ikke også ske med Telmore..."

Som flere har pointeret, så er TDC kun minoritetsaktionærer, tror ikke de har mulighed for at påvirke serviceniveauet direkte...
Gravatar #94 - MjonK
12. apr. 2003 12:20
Debitel er vel smarte nok på nogle punkter... de udnyttede chancen for at markedsføre, om det er på den rigtige måde kan så diskuteres, og fik da de sms'er ud uden retsag... at de så risikere dårlig omtale er vel noget de har taget i betragtning.

men hvis de nu får fat i en vis % del af de sms'er de nåede at sende ud, så thumps up for det!
Gravatar #95 - angelenglen
12. apr. 2003 13:11
#94 jeg giver dig totalt ret, jeg er extremt imod deres måde at markedsføre sig selv i denne sammenhæng, men om ikke andet har det tilsyneladende været uhyre effektivt.

-og som en eller anden engang sagde: "Dårlig omtale er bedere end ingen omtale" - hvilket er noget jeg er sikker på de har taget i betragtning. -for hvem kan ærligt sige at de kan huske lige præcis hvad det var der skete med SmartTalk om et par måneder, udover at det var et eller andet stort?

-detaljer har det med at gå tabt, og det har SmartTalk 100% kalkuleret med. Dybt uhæderlig forretnings-metode, men igen... effektivt...
Gravatar #96 - Linto
12. apr. 2003 13:53
#12

Enig og gjort!

Iøvrigt ser det ud til hun kan kontaktes på disse emails:

<A href="mailto:[email protected]">[email protected]</A>
<A href="mailto:[email protected]">[email protected]</A>

Mvh Thomas
Gravatar #97 - zip^^
12. apr. 2003 14:23
typisk debitel... de kan sq ikke få nogle kunder... de hat nok TABT!!! !
Gravatar #98 - cwboy
12. apr. 2003 15:00
#94
Uden retssag bliver det vist ikke.. de kan se frem til en "reklameudgift" på 2,7 mio kr, hvis man skal tro Berlingske:

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=3135...
Gravatar #99 - amokk
12. apr. 2003 18:42
#96 fedt nok, lad os tilmelde hende til diverse pr0n/spam mailing lists, så kan hun jo se hvor nemt det er at slette en simpel mail

har i øvrigt lige fundet det her på krak...:

Rasmussen, Anne Raaen<A href="http://www.krak.dk/SCRIPTS/Iconcount.asp?rigtigurl=%2Fscripts%2Fkort%2Fkrakdk%5Fkortvisning%2Easp%3Fsort%3D3666317%26KK%3D1296278946%26KaldFra%3D&ikonklik=kort_ikon_person_res" target=_self></A><A href="http://www.krak.dk/scripts/ruteplan/krakdk_ruteplan_forside.asp?TVEJ=Aldersrogade&THNR=49&TPNR=2200&TBY=København N&TVNR=1740"></A><A href="http://www.krak.dk/INCLUDE/REJSEPLANEN/rejseplanen.asp?sort=3666317" target=top></A><A title="Vis adresse på kort" href="http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kortvisning.asp?sort=3666317&KK=1296278946&KaldFra=&FED=" target=_self>Aldersrogade 49, st. tv, 2200 København N</A>Tlf:Fax:Mob: 35829733
mon ik hun fortjener et par sure opkald? DOH man burde måske lige kigge lidt længere oppe først... sorry #68 Det er netop for at få bedre muligheder mht. MMS og UMTS osv. at telmore har indgået samarbejdet eller aktiesalget eller hvad du vil kalde det... lige nu har de ikke et ret bredt udvalg af services, men det de har, gør de sgu godt... så mon ik de bliver ved med det? eller du er måske fra et land hvor selskaberne sætter priserne op løbende? det sker ikke i DK i hvert fald
#88 Fra nu af er Telmore nødt til at spørge TDC om lov før de sætter deres priser ned,hvorfor? at TDC ejer nogle af aktierne, betyder jo ik at de skal bestemme over alt hvad Telmore laver... MINORITETSAKTIONÆR betyder at de har en vis del af aktierne, og langt fra hovedparteni øvrigt ved jeg at telmore og sikkert også de andre småselskaber, er storkunder hos TDC ligesom mange andre firmaer, og de vælger så blot at sælge deres ydelser videre til kunderne... dvs. at telmore får ydelserne af TDC til en pris som nok ligger en del lavere end hvad kunderne betaler, og ad den vej scorer en profit... og du skal nok også regne med at jo flere kunder de har (og dermed flere ydelser de får hos TDC), jo mere rabat får de hos TDC og dermed har de selv råd til at sætte minutprisen ned, uden at miste profit
Gravatar #100 - Hvidtpulver
12. apr. 2003 19:24
Til #64:

<STRONG>weee #100 </STRONG>
<STRONG></STRONG>
:D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login