mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#48
Iøvrigt er det ikke smart at hente energien til produktion af brint fra atomkraft, da affaldet, der til alle tider vil være mange 100.000 gange mere radioatkivt, end de råmatrialer det hentes fra, altså er meget mere skadeligt..
Du har da vist snakket med for mange miljøhippier :)
HLW, som er benævnelsen på affaldet fra reaktorerne, afgiver, med dagens reaktorer, 95% af sin energy, efter det forlader reaktoren. Altså 19 gange så meget energi.
Derudover har amerikanerne forsøg der har vist at udnyttelsen af HLW kan lade sig gøre og er både sikkerhedsmæssigt og energimæssigt langt nemmere at have med at gøre.
Se f.eks. her: The integral Fast Reactor og Breeder Reactor
Og kan vi så måske blive enige om at netop newz.dk måske ikke er stedet at propagandere imod A-kraft med usaglige og overdrevne indlæg. Prøv her istedet: [url=www.greenpeace.org]Greenpeace[/url]
Vi kan godt diskutere fissions ulemper, men påstande grebet ud af luften, i enhver diskussion, tænder mig lidt :)
#6
der skal ikke bruges særlig meget energi det drejer sig om at lave en elektrolyt som udleder brint at vand og det kræver ikke mere end et 9 volt batteri for at få en del brint ud af det, hvis man så isteder bruger et par af de Vinmøller vi har som andre også var inde på så ser det rigtig rigtig sundt ud.
Spørgsmålet er bare den laring af det brint du laver på denne måde det er ikke helt let og jeg vil regne med at det taget et stykke tid at stoppe brinten på den der pille så, ja det område bliver sikkert nul ild og nul mobil telefoner eller ligende for hvis du antænder den mængde brint ryder fo 4 bolig bloke afvejen. (Godt for plads problmere surt for dem der bor der.)
der skal ikke bruges særlig meget energi det drejer sig om at lave en elektrolyt som udleder brint at vand og det kræver ikke mere end et 9 volt batteri for at få en del brint ud af det, hvis man så isteder bruger et par af de Vinmøller vi har som andre også var inde på så ser det rigtig rigtig sundt ud.
Spørgsmålet er bare den laring af det brint du laver på denne måde det er ikke helt let og jeg vil regne med at det taget et stykke tid at stoppe brinten på den der pille så, ja det område bliver sikkert nul ild og nul mobil telefoner eller ligende for hvis du antænder den mængde brint ryder fo 4 bolig bloke afvejen. (Godt for plads problmere surt for dem der bor der.)
Sikke en hvepserede... det er tydeligt at se at der lige nu er ansøgningsfrist for tilskuds ansøgninger til forskning.
For det første har jeg kendt denne teknologi i 1½ år, patentet er heller ikke nyt. Og for det andet er lagringen irreversibel dvs. at der ikke er en men energi effektiv måde at "tanke op" med ammoniak når først ammoniakken er frigivet. Derudover findes der flere former for brændsels celler som ikke kan tåle enddog meget små spor af ammoniak i hydrogen forsyningen. Der er dog en brændselscelle type som kan tåle ammoniak, men denne type brændselscelle kan ikke køre på atmosfærisk luft da selv minimale mængder CO2 ødelægger den permanent. Skal man bruge Ammonium til at drive en brændselscelle skal man altså også have rent ilt ombord som er meget brændfarligt og kan få visse matrialer incl plastik til at selvantænde...
Så biler med denne teknologi på gaden om 10 år??? I don't think so!
For det første har jeg kendt denne teknologi i 1½ år, patentet er heller ikke nyt. Og for det andet er lagringen irreversibel dvs. at der ikke er en men energi effektiv måde at "tanke op" med ammoniak når først ammoniakken er frigivet. Derudover findes der flere former for brændsels celler som ikke kan tåle enddog meget små spor af ammoniak i hydrogen forsyningen. Der er dog en brændselscelle type som kan tåle ammoniak, men denne type brændselscelle kan ikke køre på atmosfærisk luft da selv minimale mængder CO2 ødelægger den permanent. Skal man bruge Ammonium til at drive en brændselscelle skal man altså også have rent ilt ombord som er meget brændfarligt og kan få visse matrialer incl plastik til at selvantænde...
Så biler med denne teknologi på gaden om 10 år??? I don't think so!
Det lyder godt med mere miljøvenlige biler.
Så mangler vi bare et forbud mod brændeovne, det er jo den anden store forureningskilde.
hvad sker der mon hvis et barn sluger en brintpille??
Så mangler vi bare et forbud mod brændeovne, det er jo den anden store forureningskilde.
hvad sker der mon hvis et barn sluger en brintpille??
Who gives a ¤#%& bout clean energy??
Seriøst, i bund og grund er det ligegyldigt om det er helt rent eller ej, det er mere et spørgsmål om det giver penge til Danmark. Det vil det gøre hvis det er rentabelt og bare noget renere end fossile brændstoffer.
Men vil vi have helt rent energi, så er det vind, bølge, sol og atomkraft der er vejen frem. Om så vejrforhold osv ændrer sig, tjaa, det gør vel ikke så meget. De ændrer sig lige nu, og har altid gjort det pga. solens aktivitet.
#54, har du et par links? Det ville jeg da godt læse lidt om (har ikke kigget meget på div. motorer).
Seriøst, i bund og grund er det ligegyldigt om det er helt rent eller ej, det er mere et spørgsmål om det giver penge til Danmark. Det vil det gøre hvis det er rentabelt og bare noget renere end fossile brændstoffer.
Men vil vi have helt rent energi, så er det vind, bølge, sol og atomkraft der er vejen frem. Om så vejrforhold osv ændrer sig, tjaa, det gør vel ikke så meget. De ændrer sig lige nu, og har altid gjort det pga. solens aktivitet.
#54, har du et par links? Det ville jeg da godt læse lidt om (har ikke kigget meget på div. motorer).
Regus du er sgu da ude på et skråplan.
#11 "Nu kunne man jo spørge sig selv om såkaldt vedvarende energikilder er så frygteligt geniale..."
Og svaret er "Ja, det er de" de er nemlig vedvarende!
1 vindmølle pr 100 km2 er sgu da ingenting, se på havmølleparker hvor de står med få hundred meters afstand.
Så går du ud fra at vindmølleindustrien ikke vil forbedre deres produkt i fremtiden.
I # 14 siger du at olien bare skal bruges i kraftværker og man derved stadig støtter olie-landene. Men hvor er det at der bruges olie i kraftværkerne? Man bruger sgu da kul! Du vidste det sikkert godt men det hjalp jo ikke din pointe!
#11 "Nu kunne man jo spørge sig selv om såkaldt vedvarende energikilder er så frygteligt geniale..."
Og svaret er "Ja, det er de" de er nemlig vedvarende!
1 vindmølle pr 100 km2 er sgu da ingenting, se på havmølleparker hvor de står med få hundred meters afstand.
Så går du ud fra at vindmølleindustrien ikke vil forbedre deres produkt i fremtiden.
I # 14 siger du at olien bare skal bruges i kraftværker og man derved stadig støtter olie-landene. Men hvor er det at der bruges olie i kraftværkerne? Man bruger sgu da kul! Du vidste det sikkert godt men det hjalp jo ikke din pointe!
argh helt ærlig, hvad skal med en bil der kun kan køre 500 km på en optankning, når man kan placere fisionsreaktore i bilerne. Så ville vi alle kunne køre med lydenshastighed og kun skulle tanke engang hvert 10'ende år :-)
Jeg spekulerer blot på... der skal bruges energi til at fremstille brint-pillerne, ikke sandt. Kan den energi ikke komme fra pillerne selv? Jeg mener: et olieraffinaderi har vel også mulighed for at anvende eget brændstof til raffinering af nyt.
#57
Og hvis vi vil bruge alternativ energi som kilde er det PRÆCIST det her vi har brug for.
Brintpiller er energikilder på samme måde som alkaline batterier, at opfatte dem som energikilden selv er en fejl. Hvad er det største problem vi idag har med f.eks. solenergi? Jo, at det bliver lavet på det præcist det tidspunkt hvor vi ikke skal bruge det.
Det vi idag har opfundet er et effektivt batteri...Som gør det muligt at bruge mange alternative energikilder langt mere effektivt...!
Og hvis vi vil bruge alternativ energi som kilde er det PRÆCIST det her vi har brug for.
Brintpiller er energikilder på samme måde som alkaline batterier, at opfatte dem som energikilden selv er en fejl. Hvad er det største problem vi idag har med f.eks. solenergi? Jo, at det bliver lavet på det præcist det tidspunkt hvor vi ikke skal bruge det.
Det vi idag har opfundet er et effektivt batteri...Som gør det muligt at bruge mange alternative energikilder langt mere effektivt...!
Er der nogen der har regnet ud, om energi forbruget af en elbil vil værre højere end energiforbruget af brint, når man også tager produktionen af brint ind i regnestykket..?
(Der er problemet med plads-mangel etc med el-biler, men hvis man fx sparede halvdelen af forbruget i forhold til brint ville det være at foretrække.)
(Der er problemet med plads-mangel etc med el-biler, men hvis man fx sparede halvdelen af forbruget i forhold til brint ville det være at foretrække.)
En ting mere
#62 helt enig (lad os kalde det et brint batteri)
Som flere er jer har vælret inde på, så er det geniale (som jeg ser det) at vi kan flytte "forreningen" fra selve bilerne til en mere kontrolleret energi kilde.
Jeg er ikke helt sikker på det her men her goes.
Dagens vindmøller levere vekselstrøm til vores elnet. Den strøm den levere (er ikke sikker) er 50hz 220v 1amp. Men det vigtige her, er at hvis der ikke er vind nok til at drive generatoren sådan at den kan levere en god nok strøm til elnettet så kobler den af. brint kan udvindes af vand ved hjælp af jævnstrøm ligegyldig "næsten" hvor svag strømmen er. På den måde kan vi udnydte vindmøllerne mere effektivt.
P.S. Jep det kunne være sjovt hvis Danmark blev til et olie land eller retter et brint land :-). Så må vi håbe at vi ikke dummer os igen og giver patentet til Norge :-)))
#62 helt enig (lad os kalde det et brint batteri)
Som flere er jer har vælret inde på, så er det geniale (som jeg ser det) at vi kan flytte "forreningen" fra selve bilerne til en mere kontrolleret energi kilde.
Jeg er ikke helt sikker på det her men her goes.
Dagens vindmøller levere vekselstrøm til vores elnet. Den strøm den levere (er ikke sikker) er 50hz 220v 1amp. Men det vigtige her, er at hvis der ikke er vind nok til at drive generatoren sådan at den kan levere en god nok strøm til elnettet så kobler den af. brint kan udvindes af vand ved hjælp af jævnstrøm ligegyldig "næsten" hvor svag strømmen er. På den måde kan vi udnydte vindmøllerne mere effektivt.
P.S. Jep det kunne være sjovt hvis Danmark blev til et olie land eller retter et brint land :-). Så må vi håbe at vi ikke dummer os igen og giver patentet til Norge :-)))
Nu har jeg ikke laest alle indslag, hva jeg vil sige har sikkert vaere oppe og vende.
Men at sammenligne en bilmotor, og et kraftvaerk (forureningsmaessigt) er helt hen i hegnet... Er i klar over hvor lidt et kulkraftvaerk egentlig forurener idag? Det er naesten ingenting... Og da slet ikke sammenlignet med en bil! Saa dette er da et enormt skridt i den rigtige retning.
Og ja, vindmoeller kan ogsaa daekke noget af behovet, men nok langt fra det hele, da der sikkert skal bruges temmelig maeget stroem. Paa den anden side tror i saa ikke at alle vores raffenaderier, platforme, osv osv bruger en del stroem nu?!
Men at sammenligne en bilmotor, og et kraftvaerk (forureningsmaessigt) er helt hen i hegnet... Er i klar over hvor lidt et kulkraftvaerk egentlig forurener idag? Det er naesten ingenting... Og da slet ikke sammenlignet med en bil! Saa dette er da et enormt skridt i den rigtige retning.
Og ja, vindmoeller kan ogsaa daekke noget af behovet, men nok langt fra det hele, da der sikkert skal bruges temmelig maeget stroem. Paa den anden side tror i saa ikke at alle vores raffenaderier, platforme, osv osv bruger en del stroem nu?!
Brintpillen er en glædelig nyhed og gør den et par mdr gamle nyhed "Aalborg Universitet uddanner Europas første brintingeniører" mere interessant.
Jeg vil tro at det ikke bliver nemt at lave, fordi det vil mangle opbagning og penge. Der er jo ikke nogle af de store olie fyre i Iran eller anndre steder der er interesseret i at olien skal blive udksifter med brint. Jeg vil heller ikke tro at Danmarks største Firman(Maersk) vil støtte det med en eneste øre, da han jo lige har invasterret i olie.
Så jeg vil tro at vores rigtige brint biler vil komme når der næsten ikke er mere olie.
Så jeg vil tro at vores rigtige brint biler vil komme når der næsten ikke er mere olie.
#17. Allerede nu kan vindmøllerne i vestdanmark i peak-produktion levere hele energien til den del af landet. Vindenergien udgør i snit ca. 20%, så hvis man udvider yderligere, vil man blive nød til at gemme energien.
#11 Varmeoverførslen er den samme som når vi brænder fossile brændstoffer af i norden.
#16 Jeg tror at han sigter på at hippierne foretrækker at folk dør jævnt spredt ud over året af lungesygdomme, frem for på en gang når tjernobyl'erne nedsmelter.
Mht det økonomiske, er den høje oliepris guf for brintforskningen. Jeg har netop været til konference, og der blev vist en slide der var tre år gammel. Der stod, at brintteknologi (når den når et modenhedsniveau der formentlig er inden for rækkevidde i dette årti) var økonomisk rentabelt omkring en oliepris på 30-35 US$/tønde. Den er nu 60$/tønde.
Til selve nyheden er det "revolutionerende" (det er gjort før, bare ikke helt så effektivt) at man kan have brændstoffet på en ufarlig og kompakt måde. Den BMW der blev omtalt tidligere der kunne køre 190 miles på en tankfuld FLYDENDE BRINT, er ikke en man har lyst til at køre galt med så tanken punkterer. Alene den energi der afgives ved dekompressionen af gassen er nok til at vælte huse, og et harmonikasammenstød vil formodentlig kunne lægge en hel bydel ned....
#11 Varmeoverførslen er den samme som når vi brænder fossile brændstoffer af i norden.
#16 Jeg tror at han sigter på at hippierne foretrækker at folk dør jævnt spredt ud over året af lungesygdomme, frem for på en gang når tjernobyl'erne nedsmelter.
Mht det økonomiske, er den høje oliepris guf for brintforskningen. Jeg har netop været til konference, og der blev vist en slide der var tre år gammel. Der stod, at brintteknologi (når den når et modenhedsniveau der formentlig er inden for rækkevidde i dette årti) var økonomisk rentabelt omkring en oliepris på 30-35 US$/tønde. Den er nu 60$/tønde.
Til selve nyheden er det "revolutionerende" (det er gjort før, bare ikke helt så effektivt) at man kan have brændstoffet på en ufarlig og kompakt måde. Den BMW der blev omtalt tidligere der kunne køre 190 miles på en tankfuld FLYDENDE BRINT, er ikke en man har lyst til at køre galt med så tanken punkterer. Alene den energi der afgives ved dekompressionen af gassen er nok til at vælte huse, og et harmonikasammenstød vil formodentlig kunne lægge en hel bydel ned....
Til dem der påpeger problemerne med udvinding af brint er man også kommet længere med den forskning. Jeg kunne lige umiddelbart finde 2 artikler på slashdot.
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/07/...
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=05/07/1...
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/07/...
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=05/07/1...
Dem der er interesserede i fusions-eksperimenter bør lige kigge forbi LLNL: http://www.llnl.gov/nif/project/index.html
"Black Mesa" fra Halflife er et Ignalina ift. til denne kolos.
Og nej, det er nok ikke tanken at stoppe en fusionsreaktor ned i en personbil.
---
#45 "Reaktionen er: 2NH4 + 2O2 <=> 4H2O + N2"
- Måske, men dit "NH4" er en ammonium-ion som hedder NH4+, ligesom i NH4Cl (der er salmiak, ammoniumchlorid). Jeg tror du ville mene ammoniak, NH3. Altså:
4 NH3 + 3 O2 --> 6 H2O + 2 N2 (og reaktionen er ikke reversibel)
Faktisk foregår dette i to trin:
1. 2 NH3 --> N2 + 3 H2 (en katalyse-reaktion)
2. 2 H2 + O2 --> 2 H2O (en forbrænding, kemisk eller elektrokemisk)
Reaktion 1 kan laves hjemme, ved at holde en rødglødende kobbertråd (eller mønt?) ned i ammoniakdampe (der også går under det lunkne navn "salmiak-spritus").
"Black Mesa" fra Halflife er et Ignalina ift. til denne kolos.
Og nej, det er nok ikke tanken at stoppe en fusionsreaktor ned i en personbil.
---
#45 "Reaktionen er: 2NH4 + 2O2 <=> 4H2O + N2"
- Måske, men dit "NH4" er en ammonium-ion som hedder NH4+, ligesom i NH4Cl (der er salmiak, ammoniumchlorid). Jeg tror du ville mene ammoniak, NH3. Altså:
4 NH3 + 3 O2 --> 6 H2O + 2 N2 (og reaktionen er ikke reversibel)
Faktisk foregår dette i to trin:
1. 2 NH3 --> N2 + 3 H2 (en katalyse-reaktion)
2. 2 H2 + O2 --> 2 H2O (en forbrænding, kemisk eller elektrokemisk)
Reaktion 1 kan laves hjemme, ved at holde en rødglødende kobbertråd (eller mønt?) ned i ammoniakdampe (der også går under det lunkne navn "salmiak-spritus").
Jeg tror ikke at brintteknologien kommer til at mangle opbaknign i fremtiden, da alle der tjener penge på at udvinde/bearbejde osv. olie. Nu nok er klar over hvilken vej det går, så jeg tvivler på at de har tænkt sig at dreje nøgle om eller gå bankerot når den sidste dråbe olie er brugt.
Tror mere på en glidende overgang, dog ligger det nok noget ude i fremtiden (20 - 30 år?). Men det er jo heller ikke nok at udvikle den perfekte brint motor/pille. Der er jo også en masse infrastruktur der skal laves om (en helveds masse tankstationer), for hvad er der ved at have en super miljøvenlig brint bil hvis der kun er en brint-tankstaion i landet.
men hvad ved jeg....
Tror mere på en glidende overgang, dog ligger det nok noget ude i fremtiden (20 - 30 år?). Men det er jo heller ikke nok at udvikle den perfekte brint motor/pille. Der er jo også en masse infrastruktur der skal laves om (en helveds masse tankstationer), for hvad er der ved at have en super miljøvenlig brint bil hvis der kun er en brint-tankstaion i landet.
men hvad ved jeg....
Det lyder da lovende, omend jeg tvivler på et sådan produkts success i DK.
Nu vil nogen sikkert spørge, hvorfor jeg er så negativ. Enkelt, jeg har tidligere hørt om diverse smarte tiltag, så blev "dræbt" af den danske stat. Se f.eks. på slutningen af 80'erne. Dengang blev der introduceret et system til benzinbiler med karburatorer, som gjorde muligt at køre på gas (kan ikke huske den præcise type, men det var vist det samme som nogle gaffeltrucks bruger) hvilket var billigere og mere miljøvenligt end at køre på benzin. Men så fik vores "kære" statsapperat øje på det projekt, og lagde fuldstændigt urimelige afgifter på udstyret og gassen, så det forsvandt ligeså hurtigt som det var kommet.
Også har jeg slet ikke nævnt den nyeste smarte ide som regeringen har fået øje på. Som nogen sikkert ved, kan en dieselbil ombygges til at køre på rapsolie. Nu kan man så købe udstyr som kan levere varme til huset og brændstof til bilen, vha. af raps; og nu forlanger regeringen at der skal betales afgifter og folk skal registreres som olieproducent, selvom det er til eget brug.
Nu vil nogen sikkert spørge, hvorfor jeg er så negativ. Enkelt, jeg har tidligere hørt om diverse smarte tiltag, så blev "dræbt" af den danske stat. Se f.eks. på slutningen af 80'erne. Dengang blev der introduceret et system til benzinbiler med karburatorer, som gjorde muligt at køre på gas (kan ikke huske den præcise type, men det var vist det samme som nogle gaffeltrucks bruger) hvilket var billigere og mere miljøvenligt end at køre på benzin. Men så fik vores "kære" statsapperat øje på det projekt, og lagde fuldstændigt urimelige afgifter på udstyret og gassen, så det forsvandt ligeså hurtigt som det var kommet.
Også har jeg slet ikke nævnt den nyeste smarte ide som regeringen har fået øje på. Som nogen sikkert ved, kan en dieselbil ombygges til at køre på rapsolie. Nu kan man så købe udstyr som kan levere varme til huset og brændstof til bilen, vha. af raps; og nu forlanger regeringen at der skal betales afgifter og folk skal registreres som olieproducent, selvom det er til eget brug.
#74 Elektromotorer er som regel meget kraftigere i forhold til størrelsen end dieselmotorer, specielt ved lave omgangstal. Et godt eksempel er diesel-elektriske skibe og fly hvor en dieselgenerator (ved et optimalt omdrejningstal) leverer strøm til elektromotorerne. At det kan betale sig at have den ekstra vægt og energiomformning til en elektromotor siger lidt om dens gode egenskaber. Man vil altså kunne påregne en forbedring i forhold til diesel og til en hvis grad i forhold til benzinmotorer.
#75 Igen - det er IKKE ok at køre rundt med komprimeret gas. Rapsolie har de problemer der tidligere er omtalt, med at man er meget tæt på at bruge lige så meget energi til fremstillingen som til driften. Det kræver desuden enorme landområder at holde et begrænset antal køretøjer i drift. Endelig er landbrug i det hele taget ikke særligt miljøvenligt. Lur mig om det ekstra pesticid og ammoniakforbrug ikke gør mere skade end energineutraliteten gør gavn! Det er en af grundene til at industrivarer baseret på landbruget er pålagt afgifter.
#75 Igen - det er IKKE ok at køre rundt med komprimeret gas. Rapsolie har de problemer der tidligere er omtalt, med at man er meget tæt på at bruge lige så meget energi til fremstillingen som til driften. Det kræver desuden enorme landområder at holde et begrænset antal køretøjer i drift. Endelig er landbrug i det hele taget ikke særligt miljøvenligt. Lur mig om det ekstra pesticid og ammoniakforbrug ikke gør mere skade end energineutraliteten gør gavn! Det er en af grundene til at industrivarer baseret på landbruget er pålagt afgifter.
#54 Wauw en pessimistisk holdning til fremtidens brænselsceller! Nej Ammoniakpillerne er måske ikke super gode til de PEM- (Proton exchange membrane) brændselsceller der er på markedet nu, men der er mange andre typer celler og PEM cellerne vil også blive udviklet yderligere! måde mht. hvilken "forurening" de kan holde til og den temperatur de virker ved. Dette hænger naturligvis en hel del sammen med den metode man nu vælger at opbevare brinten ved.
#56 ...luft i maven :-) og man skal IKKE prøve at antænde prutterne
#64
En brintbil er faktisk også en el-bil. Den kører også på strøm og brændselscelleanlægget fungerer på en måde lidt lige som et batteri. Den skal bare ikke lades op i stikkontakten, men ved at fylde brint ,i en eller anden form, på. Den brint er så fremstillet vha. strøm et andet sted. helst med strøm fra vind, sol eller bølgeenergi så det er så "grønt" som muligt. Det der gør at den er smartere end en batteridrevet bil er, at man får mere effekt ud af et brændelscelleanlæg end et batteri i forhold til vægten.
#70
Ja flydende brint er ikke en super smart løsning! Det kræver for meget energi at komprimere gassen -> højere pris. Og det er ikke helt så sikkert pga. trykket. Men kan man opbevare brinten i fast stof kan man holde det på et lavere tryk. Det kan enten være i pilleform, som det de har offentliggjort her eller i metalhydrider eller noget helt tredje. F.eks. vil man kunne tanke metalydrider ved 17-18 bar og når man bruger af brinten falder trykket til ca. 2 bars tryk og det tryk bliver det så ved hvilket er helt perfekt!
#74
hmm ja det bruges i nogle ubåde fordi det er lydløst og i rumfærger fordi det også danner vand. Det kan sagtens bruges i lastbiler. Jeg tror det er i stockholm de har forsøgt med bybusser og det fungerede fint. Fly...tjaa altså det skal udvikles noget mere rent størrelses og vægtmæssigt, men det er nok ikke umuligt. Jeg har en lille drøm om at bygge et brintfly engang, men i første omgang er det biler det handler om.
#56 ...luft i maven :-) og man skal IKKE prøve at antænde prutterne
#64
En brintbil er faktisk også en el-bil. Den kører også på strøm og brændselscelleanlægget fungerer på en måde lidt lige som et batteri. Den skal bare ikke lades op i stikkontakten, men ved at fylde brint ,i en eller anden form, på. Den brint er så fremstillet vha. strøm et andet sted. helst med strøm fra vind, sol eller bølgeenergi så det er så "grønt" som muligt. Det der gør at den er smartere end en batteridrevet bil er, at man får mere effekt ud af et brændelscelleanlæg end et batteri i forhold til vægten.
#70
Ja flydende brint er ikke en super smart løsning! Det kræver for meget energi at komprimere gassen -> højere pris. Og det er ikke helt så sikkert pga. trykket. Men kan man opbevare brinten i fast stof kan man holde det på et lavere tryk. Det kan enten være i pilleform, som det de har offentliggjort her eller i metalhydrider eller noget helt tredje. F.eks. vil man kunne tanke metalydrider ved 17-18 bar og når man bruger af brinten falder trykket til ca. 2 bars tryk og det tryk bliver det så ved hvilket er helt perfekt!
#74
hmm ja det bruges i nogle ubåde fordi det er lydløst og i rumfærger fordi det også danner vand. Det kan sagtens bruges i lastbiler. Jeg tror det er i stockholm de har forsøgt med bybusser og det fungerede fint. Fly...tjaa altså det skal udvikles noget mere rent størrelses og vægtmæssigt, men det er nok ikke umuligt. Jeg har en lille drøm om at bygge et brintfly engang, men i første omgang er det biler det handler om.
#54 Rent faktisk har de allerede dannet firma for længe siden. Den store interesse opstod i forbindelse med en eller anden opfindermesse i Herning i sidste uge. De havde et tisekunders TV-indslag og siden er de blevet kimet ned af det ene industrikonsortie efter det andet. Iøvrigt kan SOFC-brændselsceller (højtemperatur keramiske brændselsceller) stort set forbrænde alt mellem pis og saltsyre (eller rettere stort set alle organiske molekyler) uden at få hikke, så for dem er det en udemærket brændstofkilde. Timingen er også fin, da disse efter alt at dømme vil være markedsmodne inden for fem-ti år.
#81: Nej, det giver ingen mening. Vægten skal være så LAV som overhovedet muligt, og da brinten er gemt i et salt, og først skal omdannes fra ammoniak til hydrogen (brint) og nitrogen (kvælstof) vejer pillerne for meget og det går for langsomt - nok ca. 1.000.000 gange for langsomt :D
Raketmotorerne (i rumfærger etc.) bruger over 1 ton flydende brint/hydrazin og ilt i SEKUNDET!!
Hehe, dit "Brint Pillen" gav lige en rekfleks:
Q8 skulle nok have beholdt navnet "BP Gas", som de opkøbte i slut80'erne herhjemme. http://www.polakandfriends.com/rf_bp.asp
Raketmotorerne (i rumfærger etc.) bruger over 1 ton flydende brint/hydrazin og ilt i SEKUNDET!!
Hehe, dit "Brint Pillen" gav lige en rekfleks:
Q8 skulle nok have beholdt navnet "BP Gas", som de opkøbte i slut80'erne herhjemme. http://www.polakandfriends.com/rf_bp.asp
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.