mboost-dp1

NASA - Visible Earth
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Nomenklatur? Wtf? Skriv dog på almindeligt dansk. Navnefortegnelse er altså sigende nok - i hvert fald for det fleste af os.
Edit: Hov, men ellers er jeg selvfølgelig helt oppe at køre, over udviklingen. Jeg husker stadig de gode gamle dage, hvor man havde 4-5 siders udskrift fra Krak, som man kulle følge til punkt og prikke, for at kunne bruge... da man ellers let ville komme af sporet.
Edit: Hov, men ellers er jeg selvfølgelig helt oppe at køre, over udviklingen. Jeg husker stadig de gode gamle dage, hvor man havde 4-5 siders udskrift fra Krak, som man kulle følge til punkt og prikke, for at kunne bruge... da man ellers let ville komme af sporet.
Det er da et super godt arbejde. Dog kan det vise sig at være spildt når forprojektet til Digital Vejnet (http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=documen...) bliver færdigt.
Projektet skal blandt andet samle kommuner, regioners og statens vejkort i én database.
Kommunernes kort over sig selv er så tæt på 100% præcise det kan blive og en samling af de kort i en database gør at de danske veje vil være komplet digitaliseret inklusiv metadata info om vejens bredde, tilstand, cykelstier, fortov osv.
Det afhænger selvfølgelig af hvilken forretningsmodel man vælger til projektet men vi har allerede set andre offentlige digitaliseringer som eksmepelvis DAV (adresse database) blive gratis for private borgere at bruge mens virksomheder skal betale for adgangen. Så mon ikke det bliver noget i samme stil her.
Projektet skal blandt andet samle kommuner, regioners og statens vejkort i én database.
Kommunernes kort over sig selv er så tæt på 100% præcise det kan blive og en samling af de kort i en database gør at de danske veje vil være komplet digitaliseret inklusiv metadata info om vejens bredde, tilstand, cykelstier, fortov osv.
Det afhænger selvfølgelig af hvilken forretningsmodel man vælger til projektet men vi har allerede set andre offentlige digitaliseringer som eksmepelvis DAV (adresse database) blive gratis for private borgere at bruge mens virksomheder skal betale for adgangen. Så mon ikke det bliver noget i samme stil her.
Af de ting internettet har revolutioneret, er blandt andet måden vi tænker og bruger kort på. Tænker man bare 10 år tilbage, vil man huske hvor besværligt det var at finde præcist fra A til B med meters præcision.
Svært???? Hvad fanden menes der? Eller er det fordi forfatteren ikke ved noget om geografi?
Jeg kender til et "hjul", som man kører over et landkort, og alt efter målestoksforholdet, kan man aflæse i de forskellige ringe.
At læse et rigtigt kort, har aldrig været en videnskab, ej heller svært på nogen som helst måde....
På den anden side, så er det som nu gør det "nemt", (google maps, street view gps navigatorer) noget som fordummer, da det er alt for nemt. Men på den anden side, så er de stærke alternativer.... :-)
Svært???? Hvad fanden menes der? Eller er det fordi forfatteren ikke ved noget om geografi?
Jeg kender til et "hjul", som man kører over et landkort, og alt efter målestoksforholdet, kan man aflæse i de forskellige ringe.
At læse et rigtigt kort, har aldrig været en videnskab, ej heller svært på nogen som helst måde....
På den anden side, så er det som nu gør det "nemt", (google maps, street view gps navigatorer) noget som fordummer, da det er alt for nemt. Men på den anden side, så er de stærke alternativer.... :-)
mFriis (2) skrev:Dog kan det vise sig at være spildt når forprojektet til Digital Vejnet (http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=documen...) bliver færdigt.
Spændende, men mon det også dækker alle skove, små stier, butikker, postkasser, vandhaner, og alt andet end lige veje som også kan mappes i OSM?
Så "vores" arbejde er nok næppe spildt :-)
Men hvis det er kort som det fra Billund Kommune der bliver frit tilgængeligt så vil det da hjælpe en del mere end Fugro billederne.
#4 Postkasser vil næppe kunne findes i databasen. Men Natur og Jordbrug (mener afdelingen hedder det i kommunerne) har uden tvivl et digitalt kort over de stier og veje der findes i de offentlige skove og naturområder. Man mapper sjældent private områder (da de er private) dog vil private skove med tvungen offentlig adgang være optegnet.
Vandhaner ved jeg ikke lige hvad er (jeg har en i mit køkken men det er vel ikke specielt relevant på et kort?) men kommunen har også en optegnelse over Vandrør og fjernvarme. Tvivler dog på de er med i digital vejnet :) Men der er da mulighed for det.
Min pointe er egentligt bare at det er fjollet at optegne ting to gange, specielt når du har betalt din kommune for at gøre det. Det giver langt mere mening at presse på for at få dataen stillet til rådighed (det er jo også din data, du har betalt for den).
Vandhaner ved jeg ikke lige hvad er (jeg har en i mit køkken men det er vel ikke specielt relevant på et kort?) men kommunen har også en optegnelse over Vandrør og fjernvarme. Tvivler dog på de er med i digital vejnet :) Men der er da mulighed for det.
Min pointe er egentligt bare at det er fjollet at optegne ting to gange, specielt når du har betalt din kommune for at gøre det. Det giver langt mere mening at presse på for at få dataen stillet til rådighed (det er jo også din data, du har betalt for den).
Med vandhaner mente jeg: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dd...
Postkasser kunne PostDK så måske udlevere.
Ja, umiddelbart burde det jo slet ikke være nødvendigt at presse for at få data.
Postkasser kunne PostDK så måske udlevere.
Ja, umiddelbart burde det jo slet ikke være nødvendigt at presse for at få data.
bjerh (1) skrev:Nomenklatur? Wtf? Skriv dog på almindeligt dansk. Navnefortegnelse er altså sigende nok - i hvert fald for det fleste af os.
tror vidst der er nogen der skal blære sig med fremedord - eller at de spiller for meget Scrabble...
Nu skrev han heller ikke "svært" han skrev "besværligt" og det er godt nok to vidt forskellige ting. Om det er fordummende eller ej er da ligegyldigt, jeg har langt vigtigere ting at tage mig til, og vil hellere end gerne have elektronikken til at tage sig af den slags, for mig, dumme detaljer.
Jeg forsøgte engang at finde ud af hvordan jeg kunne hjælpe, planen var sådan set bare at køre rundt i byen, da der mangler mange veje. Men det lod til at være stort set umuligt med en androidtelefon, jeg kunne i hvert fald ikke finde en ordentlig guide dengang.
Det må da være muligt at indsamle GPS-data og bagefter navngive de forskellige veje?
Det må da være muligt at indsamle GPS-data og bagefter navngive de forskellige veje?
#11
Du behøver ikke køre rundt:
Hent http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM
Gør dette: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#JOSM
Der er en guide på wiki siden for JOSM
Dansk begynder guide: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Beginners_Gu...
Du behøver ikke køre rundt:
Hent http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM
Gør dette: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#JOSM
Der er en guide på wiki siden for JOSM
Dansk begynder guide: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Beginners_Gu...
Ronson (11) skrev:Det må da være muligt at indsamle GPS-data og bagefter navngive de forskellige veje?
Hos mig selv og hos familie forskellige steder i landet har jeg brugt følgenden metode:
1. Gå/kør en tur med din Android mobil og optag det med OSMTracker for Android.
2. Overfør track(s) til din computer.
3. Load tracks i editoren på http://www.openstreetmap.org/.
4. Tegn og navngiv veje hen over dine tracks.
Ja, det er lidt besværligt og manuelt, men jeg fandt det nu stadig underholdende :)
Jeg har fx kortlagt Bråby Stationsby: http://osm.org/go/0NRul06yK-
og mit hjørne af DTU: http://osm.org/go/0NW5O6O37--
Hej
OSM hander om at al data er tilgængelige for alle. Dette er ikke kun 'kortet', som vi ser hos Google. Men også al bagvedliggende vektor data.
Alle (alle kan gratis oprettes som bruger) kan tilføje det data de synes er relevant. Dette kan så bruges til det som man vil.
Eksempelvis. Belysning på alle veje/stier/områder i Kolding er registreret i OSM. Så er der lavet kort til cyklister og løbere, der gerne vil dyrke deres sport i aftenstimerne. Så kan det godt være at kommunen og staten har belysnings data liggende, men det er jo ikke tilgængeligt.
Med hensyn til at det offentlige har data over alle stier etc. Så er det ikke sandt. De har klart det mest præcise (f.eks. matrikkelkort etc.), men det dækker kun nogle af dataene.
Her er et eksempel på at lokale naturvejledere i Kolding har valgt OSM data som baggrund til deres kort i foldere og kortborde i lokale skove. De havde adgang til al kommunens data, men der manglede simpelthen for mange stier etc i kommunens data. Så derfor var valget simpelt og ligetil. (se http://www.kolding.dk/pdf/20100111083920.pdf).
Derudover er der mange eksempler på at virksomheder og offentlige institutioner vælger OSM data, frem for kommerciel eller anden data. Herunder i USA, hvor offentlig geodata er frit tilgængelig (TIGER).
En undersøgelse i tyskland viser at der i der 5 største byer var 20 % mere sti data i OSM end ved f.eks. Teleatlas
OSM har også en anden tydelig force, kortet bliver rettet løbende, hvor KMS kort typisk bliver opdateret med års mellemrum.
Så kan man i OSM f.eks. se at en veje er lukket i næsten samme øjeblik som det sker ude i virkligheden. Derudover er der tilføjet data om hvilken periode arbejdet står på og hvilke regler der for den lukkede vej, f.eks. at man gerne må cykle gennem etc.
Dette har meget at sige for router for bilister og cyklister i f.eks. GSP'er etc.
Hvis vejsektoren følger alt andet som det offentlige stiller til rådighed, så vil der være en del restriktioner eller tale om betaling. Her er OSM data jo under CC-BY-SA og ODbL licens.
/Jens Winbladh
OSM hander om at al data er tilgængelige for alle. Dette er ikke kun 'kortet', som vi ser hos Google. Men også al bagvedliggende vektor data.
Alle (alle kan gratis oprettes som bruger) kan tilføje det data de synes er relevant. Dette kan så bruges til det som man vil.
Eksempelvis. Belysning på alle veje/stier/områder i Kolding er registreret i OSM. Så er der lavet kort til cyklister og løbere, der gerne vil dyrke deres sport i aftenstimerne. Så kan det godt være at kommunen og staten har belysnings data liggende, men det er jo ikke tilgængeligt.
Med hensyn til at det offentlige har data over alle stier etc. Så er det ikke sandt. De har klart det mest præcise (f.eks. matrikkelkort etc.), men det dækker kun nogle af dataene.
Her er et eksempel på at lokale naturvejledere i Kolding har valgt OSM data som baggrund til deres kort i foldere og kortborde i lokale skove. De havde adgang til al kommunens data, men der manglede simpelthen for mange stier etc i kommunens data. Så derfor var valget simpelt og ligetil. (se http://www.kolding.dk/pdf/20100111083920.pdf).
Derudover er der mange eksempler på at virksomheder og offentlige institutioner vælger OSM data, frem for kommerciel eller anden data. Herunder i USA, hvor offentlig geodata er frit tilgængelig (TIGER).
En undersøgelse i tyskland viser at der i der 5 største byer var 20 % mere sti data i OSM end ved f.eks. Teleatlas
OSM har også en anden tydelig force, kortet bliver rettet løbende, hvor KMS kort typisk bliver opdateret med års mellemrum.
Så kan man i OSM f.eks. se at en veje er lukket i næsten samme øjeblik som det sker ude i virkligheden. Derudover er der tilføjet data om hvilken periode arbejdet står på og hvilke regler der for den lukkede vej, f.eks. at man gerne må cykle gennem etc.
Dette har meget at sige for router for bilister og cyklister i f.eks. GSP'er etc.
Hvis vejsektoren følger alt andet som det offentlige stiller til rådighed, så vil der være en del restriktioner eller tale om betaling. Her er OSM data jo under CC-BY-SA og ODbL licens.
/Jens Winbladh
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.