mboost-dp1

CSC

CSC-sympati-strejke måske på vej

- Via Version2 - , redigeret af kasperfmn , indsendt af Hubert

Den vedvarende konflikt mellem Prosa og CSC, der har varet omkring en måned, får nu politisk opbakning fra Enhedslisten, der opfordrer den samlede fagbevægelse til at støtte op omkring it-fagforeningen.

Opfordringen kommer fra Enhedslistens Faglige Landsudvalg (FLU), som i en pressemeddelelse skriver, at de mener, det er vigtigt, Prosa støttes i sagen.

FLU skrev:
Det er afgørende at LO, FTF og AC støtter Prosa i kampen mod konfliktramt arbejde, som CSC har indgået aftale om med andre it-virksomheder, bl.a. Miracle. Fagbevægelsen må forberede sig på sympatikonflikter.

Hos FLU mener man, baggrunden for CSC’s holdning ligger i det faktum, at de som internationalt selskab vil have sænket fagforeningernes indflydelse, hvilket partiet frygter, skulle det blive en realitet, kan udvikle sig som en lavine.

FLU skrev:
En sejr for CSC vil åbne vejen for tilsvarende angreb på de faglige organisationer i andre multinationale koncerner i Danmark.

Det er endnu uvist, om andre fagforeninger vil følge Enhedslistens opfordring.





Gå til bund
Gravatar #51 - arne_v
9. mar. 2011 00:09
Mort (43) skrev:
Nogen af virksomhederne går tilbage til at hyre danske udviklere igen,


Det sker.

Men det stor flow er stadigvæk fra vesten til lande med billigere arbejdskraft.

Mort (43) skrev:
hvor andre i stedet hyrer managers til specifikt at micro manage de indiske udviklere der er hyret.


Det var en typisk løsning for 10 år siden.

Idag outsourcer man tit det hele: krav indsamling, arkitektur, project ledelse etc..
Gravatar #52 - arne_v
9. mar. 2011 00:14
Xineiter (46) skrev:
Jeg kan ikke være mere uenig. Assien er et masse producerene område, hvor kvantitet er deres stærke side.


Den opfattelse var ret udbredt tilbage i 60'erne, hvor man i vesten forklarede at der ikke var nogen grund til at være bekymret for den japanske bilindustri.

Man blev klogere.

Xineiter (46) skrev:
Den vestlige verden er ikke en trusel, der løn er mere eller mindre lige.


Det er langt billigere at få lavet software i Indien end i Danmark.

Det burde være ret åbenlyst udfra væksten i den indiske IT branche.

Xineiter (46) skrev:
Jeg kan side med 5 inder i et "Red Team" ( problem knudser) uden at vide hvad de laver eller har lavet på problem stillingen.


Tror du ike også at der nogle indere som kan nogle historier om nogle håbløse danske IT folk?
Gravatar #53 - arne_v
9. mar. 2011 00:16
fidomuh (47) skrev:

#45

Nej, han mener det er en opsparing.
Det staar direkte i hans indlaeg.


Og?

Det ændrer jo ikke ved princippet om at får man ikke ydelsen længere så skal man heller ikke betale længere.
Gravatar #54 - offerlam
9. mar. 2011 05:36
Nogen af virksomhederne går tilbage til at hyre danske udviklere igen, hvor andre i stedet hyrer managers til specifikt at micro manage de indiske udviklere der er hyret. skrev:


Jeg bliver nød ti lat give Xineiter min støtte her. Enhver der har arbejdet i drift branchen ved at kvaliteten du får fra Lande som Indien er noget lavere end i Vesten. Jeg kan nikke genkendende til mange af de ting Xineiter skriver i indlæg #46

De tænker ikke selv!

Det er jo også rimelig logisk at blander man kulturer sammen vil du også opdage at ikke alle arbejder ens. Fx er Dansker meget bedre til at sige deres chef imod og stille spørgsmål til de opgaver chefen kommer med, hvor Amerikanere har mere kæft trit og retning kultur.

Vi tænker mere selv i Danmark hvilket også er gennemsyret i hele vores efterhånden smadret uddannelses system. Projekt og gruppearbejde er fx godt udbredt i folkeskolen, gymnasierne og efterfølgende på diverse andre studier.

Jeg har flere venner og fætre som har studeret PhD på uni og specielt min fætter skulle til Kina i et samarbejdprojekt dernede. Da han kom tilbage kunne han også fastslå at de er bare ikke lige så gode som os, netop fordi de ikke tænker selv. Tingene går bare i stå hvis det ikke kører på skinner hvilket kan være meget frustrende.

Det er nemt at hive enkelte eksempler ud og siger jamen her og her så det du siger passer ikke, men det er klart den tone jeg forlægger her jeg både ser i min hverdag, dog med få overraskelser ind imellem, og det jeg hører fra familie og venner og nu Xineiter.

Det skal jo så også siges at Indien og Kina er forholdsvis nye players på markedet og er noget så langt som de er på så få år pga kæmpe vækst i landet så jeg tror at på lang sigt skal de nok komme op på vores niveu.

Så skal vi også huske at Indien som kultur har været klasse inddelt i MANGE århundrede og er det faktisk stadig idag selvom det ikke er officielt. Fx er det en ret stor ting at deres regeringsleder idag vist nok er kvindelig og faktisk kommer fra en af de lavt rangerende kaster

Og så er man ikke racist fordi man synes en kultur ikke kan lever op til ens egne evner! så vidt jeg ved kan man være racist hvis man referer til racer hvilket en kultur IKKE er.
Gravatar #55 - offerlam
9. mar. 2011 07:54
hov mit citat skulle vist ikke havde været med..
Gravatar #56 - fidomuh
9. mar. 2011 08:19
#53

Det ændrer jo ikke ved princippet om at får man ikke ydelsen længere så skal man heller ikke betale længere.


Goddamnit. Det er jo praecis det jeg har skrevet?
Jeg kommenterede jo netop paa at han mente det var en opsparing, hvilket det klart nok ikke er :D
Gravatar #57 - fidomuh
9. mar. 2011 08:26
#54

Problemet med dit indlaeg er, at det bunder i fordomme og uvidenhed.
Du udtaler dig om et markede hvor vi i 2003 havde problemer med at faa samlet en scanner stand paa en fabrik, men i 2007 byggede de dem fra bunden af, samlede selv printpladerne, etc, og med en fejlrate der gik fra ~4% til ~2%.

Og det koster under halvdelen af hvad det danske hold kostede.

Og det er outsourcet til Kina.

Hvis du kigger dig lidt omkring, vil du se at fx HP har outsourcet ekstremt meget til Asien. Og de tjener kassen paa det.

Det stoerste problem er forventningen til arbejdskulturen. Den er naturligvis anderledes. Vi gaar heller ikke med paraplyer oppe naar solen skinner fx. Det er nogle andre mennesker med nogle andre normer.

Det betyder dog ikke at de ikke taenker selv eller at de generelt ikke kan finde ud af ting paa samme niveau som os. Specielt fordi det danske markedet har traadt i vande paa en "OMG vi er bedre end alle andre HAHAAHAH!"-illusion i mange aar nu.

Indien og Kina kan fint levere kvalitet der matcher vores. Det er samtidigt billigere og ofte meget mere fleksibelt.
Ja, der har vaeret, og er, nogle helt horrible eksempler, men for langt de fleste koerer det altsaa ganske fint - og med en besparelse der opvejer de gener der nu er.
Gravatar #58 - offerlam
9. mar. 2011 10:21
#57

du taler om produktion hvor jeg taler om know how. Jeg vil give dig ret i at når det kommer til produktion så er Kina og Indien på fint plan med os andre.

Et godt eksempel er Danfoss der flyttede store dele af deres produktion til Øst europa for at spare penge. Det øge dog fejlraten så meget at de måtte tage den hjem igen, fordi at producere lige de produkter krævede en del know how. Man skulle vide lidt mere om det man arbejde med end bare mind less production work. Men generelt vil jeg mene at produktion sagten kan ske i asien og øst europa, og som du selv siger så er det jo allerede sket i mange tilfælde hvilket er med til at gøre blandt andet Kina så stærk.

Som IT konsulent støder vi fx tit på indisk support og den stinker! Man kan klart mærke forskel på HP support (nu du selv bragte dem op) som har danskere siddende i Irland frem for når du ringer til en support hvor der er Indiske folk på. Der er KLART kvalitets forskel.

CA er et godt eksempel på et firma der bruger indisk support hvor man starter hele forløbet med at gøre sig den overvejelse om man overhoved gider starte sagen og om det kan betale sig.

På det område synes jeg bestemt ikke Asien eller Indien er foran.
Gravatar #59 - arne_v
9. mar. 2011 19:43
fidomuh (56) skrev:
Goddamnit. Det er jo praecis det jeg har skrevet?


OK - jeg havde ikke lige forstået at du klart mente at CSC var nødt til at give 2% lønforhøjelse i forbindelse med opsigelsen af den aftale.
Gravatar #60 - arne_v
9. mar. 2011 19:57
offerlam (54) skrev:
Enhver der har arbejdet i drift branchen ved at kvaliteten du får fra Lande som Indien er noget lavere end i Vesten.


Enhver der arbejder med drift ved at der flyttes masser af drifts opgaver til Indien.

offerlam (54) skrev:
De tænker ikke selv!


offerlam (54) skrev:
Da han kom tilbage kunne han også fastslå at de er bare ikke lige så gode som os, netop fordi de ikke tænker selv.


Det kan konstateres at Indien og Kina lammetæver de vestlige økonomier.

Det kan konstateres at de stormer frem indenfor de fleste videnskaber.

En masse af de nye opdagelser indenfor kryptografi kommer f.eks. fra kinesiske matematikere.

Virkeligheden passer ikke rigtigt med påstanden om at de ikke tænker.

offerlam (54) skrev:
Og så er man ikke racist fordi man synes en kultur ikke kan lever op til ens egne evner! så vidt jeg ved kan man være racist hvis man referer til racer hvilket en kultur IKKE er.


Det er vel den oprindelige betydning.

Men idag har man en lidt brede definition. Racisme dækker også hvor folk kommer fra.

Eksempel fra konventionen mod race diskrimination:

http://www.hri.org/docs/ICERD66.html


PART I
Article 1

1. In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.
Gravatar #61 - Slettet Bruger [4056091436]
9. mar. 2011 20:14
Jeg forstår ikke det tryghedsaftaleværk. Der er i min bog 2 grunde til at fyre en person.

1. han stinker til hans arbejde
2. firmaet har økonomiske problemer og må afsætte folk

Hvorfor skal firmaet udsættes ydeligere?
Gravatar #62 - arne_v
9. mar. 2011 20:20
#61

En tryghedsaftale har jo fordele for de ansatte.

Og som andre fordele for de ansatte indgår de i forhandlinger om den samlede kompensations pakke.

CSC og PROSA er for mange år siden blevet enige om at det var en del af deres overenskomst.
Gravatar #63 - offerlam
9. mar. 2011 22:36
Enhver der har arbejdet i drift branchen ved at kvaliteten du får fra Lande som Indien er noget lavere end i Vesten. offerlam (#54) Enhver der arbejder med drift ved at der flyttes masser af drifts opgaver til Indien. skrev:


Det betyder ikke det er den rigtige beslutning. Jeg anfægter ikke om drift bliver eller ikke bliver flyttet til Asien/Indien. Som jeg også selv skriver så har CA valgt at flytte deres support til Indien. Jeg kan bare sige at jeg har aldrig haft en god oplevelse med de løsninger der kommer derfra. Med mindre jeg er blevet skubbet op i hirakiet hvor jeg så ofte havner i USA alligevel. Hvilket så fortæller mig at når du kommer forbi first level så havner du alligevel i USA eller måske vesten et sted.

At sige de ikke tænker selv er måske også en hård måde at lægge det ud på. Men det er bare ikke en del af deres kultur at stille spørgsmål.


En masse af de nye opdagelser indenfor kryptografi kommer f.eks. fra kinesiske matematikere. Virkeligheden passer ikke rigtigt med påstanden om at de ikke tænker. skrev:


Nu snakker jeg om mit felt, drift af IT. Jeg kom ind på min fætter som har PhD i datalogi som har været i Kina i et samarbejdsprojekter og det var klart hans indtryk at de slet ikke er lige så langt fremme som vi er. Han nævnte at som leder af projektet var det meget svært at få noget dialog igang fordi de har den "kæft trit og retning" kultur derover.

Lad mig omformulere det en smule. Det kan sagtens sidde med nogle kompetente folk, men viden er ikke alt. Hvis man i et projekt ikke er villig til at være kritisk og stille spørgsmål men bare gør hvad lederen af projektet forlanger så ender resultatet som regel ikke lige så godt som i de projekter hvor der opstår dialog om problemerne og flere er med til at komme input til hvordan det løses. I Kina og Indien ser de ansatte til lederen og han bestemmer hvad man skal gøre, og det har ikke altid en fordel.


Og med hensyn til racisme som efter min mening er en smule off topic, jeg synes bare det er forkert at kalde folk racist bare fordi de ytre sig kritisk om en kultur. Man kan stadig ikke kalder ham for racist. Med andre ord "Du er ikke racist bare fordi du synes en bestemt kultur ikke er så god til drift som andre synes" og jeg begrunder det med at han ikke har angrebet følgende i din definition
human rights and fundamental freedoms skrev:
Gravatar #64 - fidomuh
10. mar. 2011 10:07
#58

du taler om produktion hvor jeg taler om know how. Jeg vil give dig ret i at når det kommer til produktion så er Kina og Indien på fint plan med os andre.


Jeg taler om alt muligt.
"Know how" ? Skal jeg tolke det som udvikling?

Et godt eksempel er Danfoss der flyttede store dele af deres produktion til Øst europa for at spare penge. Det øge dog fejlraten så meget at de måtte tage den hjem igen, fordi at producere lige de produkter krævede en del know how.


Du bliver noed til at definere hvad "know how" er.

Man skulle vide lidt mere om det man arbejde med end bare mind less production work.


Det skal man ogsaa naar man bygger en scanner fra bunden. Eller printere. Eller computere. Eller alt muligt andet.

Men generelt vil jeg mene at produktion sagten kan ske i asien og øst europa, og som du selv siger så er det jo allerede sket i mange tilfælde hvilket er med til at gøre blandt andet Kina så stærk.


Men det kraever saa ogsaa at de taenker selv.

Som IT konsulent støder vi fx tit på indisk support og den stinker!


Har du nogen anelse om hvor mange mennesker der er i Indien?
Jeg stoeder tit paa Dansk support ... og den stinker.

I Indien synes jeg faktisk de er langt bedre til at saette sig ind i de produkter de skal servicere.. Hos Fullrate/TDC/Telia/3/Fona/ProShop, etc. loeber jeg tit ind i teknikere der reelt set ikke aner en floejtende fis om hardware eller software.

Man kan klart mærke forskel på HP support (nu du selv bragte dem op) som har danskere siddende i Irland frem for når du ringer til en support hvor der er Indiske folk på. Der er KLART kvalitets forskel.


Jada. Deres spanske teknikere havde langt mere "know how" og indblik i hvordan deres maskiner fungerede.
Jeg var i Holland og assistere som scanner tekniker og de eneste jeg ikke skulle hjaelpe med de mest basale ting, var spanierne.

Hollaenderne var OK, men overall saa var der ikke nogen af dem hvor man taenkte "WOW! De her gutter kan bare det her shit!" ...

Det var saa Holland, Tyskland, Spanien, Danmark, "En svensker fra Italien" og et par andre.. Vi var ~40.

CA er et godt eksempel på et firma der bruger indisk support hvor man starter hele forløbet med at gøre sig den overvejelse om man overhoved gider starte sagen og om det kan betale sig.

På det område synes jeg bestemt ikke Asien eller Indien er foran.


Tjah, i mange tilfaelde er de. I mange andre tilfaelde er de ikke.
Det gaelder ogsaa i Danmark.

Jeg synes det er utroligt random om jeg faar fat i en supporter der ved noget om emnet eller bare virker som om der er mere end 2 kasser lort at flytte rundt med mellem oererne.

I Indien virker det lidt mere konsekvent, selvom de saa er meget firkantede at arbejde med.
Gravatar #65 - offerlam
11. mar. 2011 11:05
Med know how mener jeg at de ved hvad de snakker om. måske en dårlig måde at sige det på.

Et eksempel er hvis man skal ringe til arcserv support så ved de ikke meget andet end arcserv. De er blevet trænet i arcserv men når de ikke ved hvordan systemerne, som arvserv lægger på, virker så er det meget sjællent nogen gavn at ringe til dem. Hvad jeg ikke er blevet bedt at om at gøre af test, det er horribelt nogen gange!

Det er jo præcis det der er svært i drift. Det hele ender som regel med at hænge sammen og har du ikke et generelt overblik kan du meget hurtigt få svært ved at vide hvor det går galt. Så en rigtig drift man skal bare kende hans Windows (hvis det er det der bliver ført) han skal vide hvordan drivere påvirker OS og hvordan banal netværks kommunikation virker, eller får han det meget svært, og sådan kunne jeg blive ved. Det er enormt svært at yde support på et program hvis du ikke ved en dyt om det OS det lægger på og hvordan de to interagere med hinanden.

Det er ret svært at vise min pointe igennem tekst for det er altså noget man skal opleve for at virkelig forstå det. Men det er klart mit indtryk at de indere jeg har stødt på indtil videre har vist noget om det de levere support på og ellers sidder de bare med skyklapper på for resten af verden.

Nu snakker jeg om Drift verden inde for IT. Jeg ved ikke noget om scanner verdenen. Og det kan da godt være anderledes der. Men hele den her artikel handler CSC og deres drift folk, ikke scanner reparationer så du er jo over i en helt anden branche..

Også kan jeg komme med lige så mange eksempler på supportere hos telia/fullrate/tdc som viste noget om det de snakkede om. Jeg regner ikke med de er på mit niveau men man kan da snakke med dem.

Det jeg prøvede at sige før var at jeg bestemt kunne nikke genkendende til det Xineiter siger. De indere jeg har støt på i IT verden (og her snakker jeg i forbindelse med IT drift) har sku ikke været for gode. Og de problem stillinger han beskriver har jeg også været inde i. Så jeg kan bare se en rød tråd tegne sig. Men det er jo svært at bevise for begge parter.

Og jow produktion kræver jo også at man tænker selv. Men med at tænke selv mente jeg mere at man ikke bare skal gå i stå når man støder på et problem man ikke lige kan løse. Hvilket jeg synes specielt Indere er gode til.

Men egentlig er dette jo lidt nyttesløs at diskutere for hverken du eller jeg kan bevise vi har ret. Også derfor jeg så mange gange har skrevet at jeg kan godt følge Xineiter i det han brokker sig over med Indere. Jeg har stået i nøjagtigt de samme situationer. Så jeg er enig med ham bygget på de erfaringer jeg har gjort mig. Egentlig er jeg ikke så bange for at det hele bliver flyttet derned for jeg er sikker på efter ikke så lang tid så kommer det igen, enten det hele eller noget af det. Af samme årsager som danfoss var nød til at flytte deres tilbage igen.
Gravatar #66 - fidomuh
11. mar. 2011 11:23
Med know how mener jeg at de ved hvad de snakker om. måske en dårlig måde at sige det på.


Det er en rigtigt daarlig maade at formulere det paa.

Et eksempel er hvis man skal ringe til arcserv support så ved de ikke meget andet end arcserv. De er blevet trænet i arcserv men når de ikke ved hvordan systemerne, som arvserv lægger på, virker så er det meget sjællent nogen gavn at ringe til dem. Hvad jeg ikke er blevet bedt at om at gøre af test, det er horribelt nogen gange!


Tjah, jeg kan ikke se hvorfor de skal soerge for at non-arcserv dele af dit setup virker.
Omvendt saa er det utroligt sjaeldent jeg oplever at supporten ikke ved hvordan det gaengse Windows setup skal vaere.

Det er jo præcis det der er svært i drift. Det hele ender som regel med at hænge sammen og har du ikke et generelt overblik kan du meget hurtigt få svært ved at vide hvor det går galt. Så en rigtig drift man skal bare kende hans Windows (hvis det er det der bliver ført) han skal vide hvordan drivere påvirker OS og hvordan banal netværks kommunikation virker, eller får han det meget svært, og sådan kunne jeg blive ved. Det er enormt svært at yde support på et program hvis du ikke ved en dyt om det OS det lægger på og hvordan de to interagere med hinanden.


Jeg er ikke enig.
Hvis du laver dit software ordentligt, er det ret nemt at tjekke om det er dit software der er broken, eller det underliggende element.

Der kan vaere saertilfaelde hvor det er lidt mudret, men det er sjaeldent og fx med Backup Exec, har de hurtigt kunne paapege om fejlen var deres eller i mit Windows setup.

Det samme med VMWare.

I begge tilfaelde snakkede jeg faktisk med en Inder.

Det er ret svært at vise min pointe igennem tekst for det er altså noget man skal opleve for at virkelig forstå det. Men det er klart mit indtryk at de indere jeg har stødt på indtil videre har vist noget om det de levere support på og ellers sidder de bare med skyklapper på for resten af verden.


Indere er typisk meget firkantede, ja. Hvis ikke der staar "ArcServ" paa dit problem, saa er de ikke villige til at hjaelpe, faktisk heller ikke selvom de godt ved hvad fejlen er.

Det er ikke det du betaler dem for.

Nu snakker jeg om Drift verden inde for IT. Jeg ved ikke noget om scanner verdenen. Og det kan da godt være anderledes der. Men hele den her artikel handler CSC og deres drift folk, ikke scanner reparationer så du er jo over i en helt anden branche..


Jada, min pointe er bare at din generalisering ikke laengere holder stik.
Det har den ikke gjort i en del aar nu.

Også kan jeg komme med lige så mange eksempler på supportere hos telia/fullrate/tdc som viste noget om det de snakkede om. Jeg regner ikke med de er på mit niveau men man kan da snakke med dem.


Jojo, det kan jeg da ogsaa. Terracide sidder da hos Fullrate og han ved da i det mindste en smule om netvaerk :)

Det jeg prøvede at sige før var at jeg bestemt kunne nikke genkendende til det Xineiter siger. De indere jeg har støt på i IT verden (og her snakker jeg i forbindelse med IT drift) har sku ikke været for gode. Og de problem stillinger han beskriver har jeg også været inde i. Så jeg kan bare se en rød tråd tegne sig. Men det er jo svært at bevise for begge parter.


Jeg har skam ogsaa set de problemer han snakker om, jeg har bare ogsaa set direkte det modsatte.
I begge tilfaelde synes jeg faktisk ikke det direkte var Indiens skyld, men naermere forventningen og arbejdsformen fra Danmark.

Og jow produktion kræver jo også at man tænker selv. Men med at tænke selv mente jeg mere at man ikke bare skal gå i stå når man støder på et problem man ikke lige kan løse. Hvilket jeg synes specielt Indere er gode til.


Indere (og Asien generelt) er gode til at foelge regler til punkt og prikke.
Dvs. laver du et skema med procedurer, saa foelger de det. Punktum. No more. No less.

Gaar de i staa, skal du have defineret hvem 2. level support er.

Men egentlig er dette jo lidt nyttesløs at diskutere for hverken du eller jeg kan bevise vi har ret.


Vi kan dog bevise at Xineiter tager fejl og at hans fordomme og generalisering udmunder i racisme.

Egentlig er jeg ikke så bange for at det hele bliver flyttet derned for jeg er sikker på efter ikke så lang tid så kommer det igen, enten det hele eller noget af det. Af samme årsager som danfoss var nød til at flytte deres tilbage igen.


Tjah, problemet er nok mere, at mange vil foretraekke at der er 10% flere fejl, hvis de skal betale 50% mindre i loen.
30% mere profit? Jatak.

Samtidig er det pisse naivt at tro, at vi bare kan tude til PROSA/3F/HK/etc og saa vil alle magisk betale vores kunstigt forhoejede priser. Saalaenge der kan leveres til 10% af prisen "overseas", saa vil vi miste jobs i DK.

Saa kan man tale om at globaliseringen skader velfaerdssamfundet alt det man lyster, men i sidste ende kan vi ikke undgaa at der bliver normaliseret paa tvaers af graenser :)
Gravatar #67 - Slettet Bruger [4056091436]
11. mar. 2011 15:32
Gravatar #68 - offerlam
11. mar. 2011 18:20
Tjah, problemet er nok mere, at mange vil foretraekke at der er 10% flere fejl, hvis de skal betale 50% mindre i loen. 30% mere profit? Jatak. skrev:


hvis du har ret i de tal du siger så ja, så er det fedt. Men du kan jo ikke sige med sikkerhed at fejl vil stige med 10% mere og de skal betale 50% mindre... det er jo bare et påstulat fra din side.

Jeg har mine erfaringer du har dine, ingen af dem giver hverken dig eller mig mere ret.

Samtidig er det pisse naivt at tro, at vi bare kan tude til PROSA/3F/HK/etc og saa vil alle magisk betale vores kunstigt forhoejede priser. Saalaenge der kan leveres til 10% af prisen "overseas", saa vil vi miste jobs i DK. skrev:


Som jeg har sagt før og siger igen, så synes jeg mere det virker som om Prosa prøver at beskytte deres medlemmer mod fyring som nok snart er fremtiden for dem. Kig længere op hvis du vil se mere.

Vi kan dog bevise at Xineiter tager fejl og at hans fordomme og generalisering udmunder i racisme. skrev:


Prøv nu at stop de der tåbelige beskyldninger! hvad har han sagt der gør ham til racist?

Gravatar #69 - arne_v
16. mar. 2011 16:58
Gravatar #70 - offerlam
16. mar. 2011 17:40
Super god artikel Arne_v

Jeg tillader mig at citere


På en række egenskaber klarer de danske ingeniører sig imidlertid bedre end deres udenlandske kolleger.

Det gælder eksempelvis på områder som sociale og kommunikative kompetencer, oplæringstid og opgaveforståelse. Her ligger de danske ingeniører i top, og på disse områder siger cirka otte ud af ti virksomheder, at de udenlandske ingeniører ‘slet ikke’ eller ‘i mindre grad’ er bedre end de danske.


Jeg vil sige at de sociale områder måske ikke er helt fair da de udenlandske jo kommer fra en anden kultur..

Men kommunikative kompetencer, oplæringstid og opgaveforståelse er jo præcis det jeg snakker om.

Så er det rigtig at artiklen lægger op til man hellere vil have arbejde ude fra men som jeg fortolker det handler det om at de er villige til at arbejde mere og hurtigere. Men jeg er nu heller ikke imord at vi skal arbejde mere end vi plejer, som en hvis parti fløj jo også synes :) og økonomerne.

Men nu må jeg så understrege at artiklen jo handler om Inginører og jeg taler om IT drift. Det er rigtigt at der findes Inginører inde for IT drift men det er bestemt ikke dem alle. Jeg tror faktisk ikke engang at de dominere den halve arbejdsstyrke inde for IT drift, men jeg har ikke kunne finde noget dokumentation for dette.

PS: er jeg den eneste der har set at IE9 fortolker citat knappen forkert? den kan slet ikke finde ud af det når man sætter sit citat ind i tekst boksen og når man bare ber den om at lave quots så skriver den dem forkert med =undefined...
Gravatar #71 - arne_v
17. mar. 2011 02:19
offerlam (63) skrev:
Nu snakker jeg om mit felt, drift af IT.


Men er der grund til at tro at det forholder sig anderledes med matematikere end med IT drift?

offerlam (63) skrev:
Jeg kom ind på min fætter som har PhD i datalogi som har været i Kina i et samarbejdsprojekter og det var klart hans indtryk at de slet ikke er lige så langt fremme som vi er.


Det kan godt være hans indtryk.

Men enhver med evner til at bruge Google eller Wikipedia kan hurtigt konstatere at det ikke holder vand.

De kinesiske universiteter scorer ret godt i sammenligning med f.eks. Danmark.

offerlam (63) skrev:
Han nævnte at som leder af projektet var det meget svært at få noget dialog igang fordi de har den "kæft trit og retning" kultur derover.


Se det forklarer jo nok problemet.

Hans manglende evner som leder til at forstå andre kulturer gav problemer i projektet.

Det gør jo ligesom ikke at kinesere ikke tænker.

Det viser vel nærmest at danskere ikke tænker.
Gravatar #72 - arne_v
17. mar. 2011 02:23
offerlam (63) skrev:
Med andre ord "Du er ikke racist bare fordi du synes en bestemt kultur ikke er så god til drift som andre synes" og jeg begrunder det med at han ikke har angrebet følgende i din definition


Så har du totalt misforstået pointen.

Det jeg citerede viser at diskrimination p.g.a. kultur er racisme og at din påstand i #54 er forkert.

At han ikke har forsøgt at krænke kinesernes menneskerettigheder udelukker ikke racisme.
Gravatar #73 - arne_v
17. mar. 2011 02:26
offerlam (70) skrev:
Så er det rigtig at artiklen lægger op til man hellere vil have arbejde ude fra men som jeg fortolker det handler det om at de er villige til at arbejde mere og hurtigere.


Sikkert. Men det var næppe nok, hvis ikke de kunne tænke.

offerlam (70) skrev:
Men nu må jeg så understrege at artiklen jo handler om Inginører og jeg taler om IT drift.


Igen er det ikke særligt logisk at tro at der er stpr forskel på ingeniører og drifts folk.

Slet ikke da andelen af driftsfolk der er (IT/SW) ingeniører i udlandet er meget større end i Danmark.
Gravatar #74 - offerlam
19. mar. 2011 01:07


Nu snakker jeg om mit felt, drift af IT.offerlam (#63)

Men er der grund til at tro at det forholder sig anderledes med matematikere end med IT drift?


Jeg har boet på POP kollegiet i Lyngby som er tilknyttet DTU. Jeg selv læste ikke på DTU eller Inginør for den sags skyld og jeg kunne bestemt mærke at de personer jeg boet sammen med var meget anderledes i holdning og måden at angribe problemer på end dem jeg mødte på skoleophold osv. Så ja jeg mener bestemt der er forskel.


Jeg kom ind på min fætter som har PhD i datalogi som har været i Kina i et samarbejdsprojekter og det var klart hans indtryk at de slet ikke er lige så langt fremme som vi er.offerlam (#63)

Det kan godt være hans indtryk.

Men enhver med evner til at bruge Google eller Wikipedia kan hurtigt konstatere at det ikke holder vand.

De kinesiske universiteter scorer ret godt i sammenligning med f.eks. Danmark.


Han nævnte at som leder af projektet var det meget svært at få noget dialog igang fordi de har den "kæft trit og retning" kultur derover.offerlam (#63)

Se det forklarer jo nok problemet.

Hans manglende evner som leder til at forstå andre kulturer gav problemer i projektet.

Det gør jo ligesom ikke at kinesere ikke tænker.

Det viser vel nærmest at danskere ikke tænker.


Nu var du der jo ikke så du ved jo ikke om det var hans skyld eller om han gjorde alt i sin magt til at få dem til at åbne op.

Nu er det jo ikke nødvendigvis lederens skyld. Det kan godt være det er ham der har ansvaret men det betyder ikke det er hans skyld som så. Hvis han har lægget på sine grædende knæ og tiggede dem om at komme med noget input og hvis de stadig purer nægtede så er der jo ikke meget han kan gøre.

P1 havde også et langt indslag omkring den Asiatiske kultur og hvordan forældre pisker deres børn til at blive så gode i skolen som muligt. Hele inteviewet byggede på en dame fra USA med Kinesisk baggrund som havde skrevet en bog om det og behandlede sin børn på samme måde. Kinas egne forksere stod jo selv frem og sagde at de fremavlede "robotter" som de kalde det fordi deres undervisning metoder bygger på udenadslærer og der ikke er åbenhed for debat. I selv samme interview mente de at de kunne lærer meget af vestens måde at undervise på og den mere bløde tilgang. Jeg har søgt og søgt men kan ikke finde det som pod cast men du husker nok det om den Amerikansk asiatiske kvindelige forsker som havde skrevet en bog om det. Det var meget fremme i medierne for noget tid siden.


Med andre ord "Du er ikke racist bare fordi du synes en bestemt kultur ikke er så god til drift som andre synes" og jeg begrunder det med at han ikke har angrebet følgende i din definition offerlam (#63)
Så har du totalt misforstået pointen.
Det jeg citerede viser at diskrimination p.g.a. kultur er racisme og at din påstand i #54 er forkert.
At han ikke har forsøgt at krænke kinesernes menneskerettigheder udelukker ikke racisme.

Skal vi ikke lige blive enig om en ting? Jeg kan sagtens udtale mig kritisk om en race eller kultur uden at være racist.. enig?


Så er det rigtig at artiklen lægger op til man hellere vil have arbejde ude fra men som jeg fortolker det handler det om at de er villige til at arbejde mere og hurtigere. offerlam (#70)
Sikkert. Men det var næppe nok, hvis ikke de kunne tænke.


Nej. Det der var "nok", var jo også at de var mere autoritære end danske ansatte. Men det er jo netop det der er min pointe. Jeg mener at man glemmer den kvalitet der kommer med at en ansat netop siger sin mening og kommer med inputs til problem stillinger. Jeg ser jo effekten af det i mit arbejde som jeg har beskrevet før og som Xniter og selv skriver om og de ulemper der kommer med det.

Når man hyrer folk længere væk fra, så tænker de mere hierarkisk og er mere lydige


Overstående er fra din artikel og det passer jo perfekt med hvad jeg siger de er? Jeg mener bare det er et problem i stedet for en fordel. Men det ser de danske chefer ikke. Som man ser rigtigt tit og som jeg ved enhver IT chef slås med tildaglig er jo netop at få sine med chefer eller overstående til at lade vær med at tænke på pengepungen og prøve at spare fordi han ved hvor forretningskritisk IT er. Det er så typisk for chefer og direktører der ikke ved eller har noget med IT at gøre at ”IT er bare noget der virker” men lortet skal vedligeholdes og fornyes lige som alt andet og det er ofte dyrt hvilket gør det svært for IT chefen at legitimisere investeringer i nyt udstyr fordi det han har virker jo. Men han tænker jo på når det engang ikke kommer til at virke og prøver at imødegå de problemer før det sker. Jeg mener faktisk at HP regner med en leve tid på deres servere på 3 år.


Men nu må jeg så understrege at artiklen jo handler om Inginører og jeg taler om IT drift. offerlam (#70)
Igen er det ikke særligt logisk at tro at der er stpr forskel på ingeniører og drifts folk.
Slet ikke da andelen af driftsfolk der er (IT/SW) ingeniører i udlandet er meget større end i Danmark.

Her vil jeg referer til det første jeg skrev i dette indlæg
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login