mboost-dp1
YouSee A/S
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Burde de ikke lige få styr på kunder som har kæmpe problemer med kapaciteten på Yousee's linje, inden de tilføjer endnu flere?
Hjemme hos mig i Sjælør på min 100/20 forbindelse kan jeg imellem kl 17 og 23 komme helt ned på 10/1 ifølge hastighedstesten og selv da er der problemer med mine streams selv om de kører på den mindst mulige kvalitet fordi der simpelthen ikke er nok kapacitet på Yousee's linje ud til centralen. Desuden har jeg på alle tidspunkter på døgnet cirka 5% packet loss som jeg antager også er et problem med linjen.
Yousee selv siger at de har konstateret kapacitets problemer i området, men ikke kan sige noget om hvornår de vil opgradere det. Og de tvinger mig endda stadig til at betale fuld pris for linjen, men når problemet er 'løst' vil de udregne hvor meget jeg skal have tilbage ud fra hvor meget hastighed jeg har mistet..
Er der nogen der har været i samme problemstilling og fik noget bedre ud af Yousee, f.eks. reduceret pris for abonnementet?
/rant
Hjemme hos mig i Sjælør på min 100/20 forbindelse kan jeg imellem kl 17 og 23 komme helt ned på 10/1 ifølge hastighedstesten og selv da er der problemer med mine streams selv om de kører på den mindst mulige kvalitet fordi der simpelthen ikke er nok kapacitet på Yousee's linje ud til centralen. Desuden har jeg på alle tidspunkter på døgnet cirka 5% packet loss som jeg antager også er et problem med linjen.
Yousee selv siger at de har konstateret kapacitets problemer i området, men ikke kan sige noget om hvornår de vil opgradere det. Og de tvinger mig endda stadig til at betale fuld pris for linjen, men når problemet er 'løst' vil de udregne hvor meget jeg skal have tilbage ud fra hvor meget hastighed jeg har mistet..
Er der nogen der har været i samme problemstilling og fik noget bedre ud af Yousee, f.eks. reduceret pris for abonnementet?
/rant
Capsup (101) skrev:Og de tvinger mig endda stadig til at betale fuld pris for linjen, men når problemet er 'løst' vil de udregne hvor meget jeg skal have tilbage ud fra hvor meget hastighed jeg har mistet..
Det er svjv ganske ulovligt at gøre. Hvis det er noget du har på skrift så har du dem om løgene.
mee (99) skrev:Hvilket modem har du købt?
Et Netgear CG3000. ;-) Og ja, købt og betalt. Af YouSee, ja - men jeg ville selv eje mit kabelmodem.
DrHouseDK (93) skrev:At antennen sidder i boksen er ikke et problem, kræver bare en skruetrækker.
Interne antenner er ofte sat på med et lille stik, eller er et PCB trace, som kan skrabes fri og kortsluttes.
Hvor mange flækker lige deres LEJEDE modem op, og skraber et PCB trace fri? Nej, vel...
Fra Yousee's facebook væg skriver en bruger:
Med Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3400182033.png
Uden Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3401300712.png
Med Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3400182033.png
Uden Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3401300712.png
henrik_ (104) skrev:Fra Yousee's facebook væg skriver en bruger:
Med Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3400182033.png
Uden Wifi-spot
http://www.speedtest.net/result/3401300712.png
På 2 forskellige servere med 24 timers mellemrum. Godt så.
Det kan godt være DrHouse.. nu har jeg heller ikke selv prøvet.. men mit hot spot målte 30+ mbit i går.. og ikke de 10 det skulle?
De gange jeg har kørt en speed test af mit eget yousee ligger det inden for plus minus 10%.. i dette tilfælde er det noget mere voldsomt. - men ja det er ikke helt sammenligneligt.
De gange jeg har kørt en speed test af mit eget yousee ligger det inden for plus minus 10%.. i dette tilfælde er det noget mere voldsomt. - men ja det er ikke helt sammenligneligt.
henrik_ (106) skrev:Det kan godt være DrHouse.. nu har jeg heller ikke selv prøvet.. men mit hot spot målte 30+ mbit i går.. og ikke de 10 det skulle?
Er du ikke også frameldt tjenesten? Der er jo en bug, så routeren ikke slår selve gæstewifi-delen fra, når man frameldes. Og så tror jeg bare, at man tilgår sin egen forbindelse i stedet for...
henrik_ (106) skrev:Det kan godt være DrHouse.. nu har jeg heller ikke selv prøvet.. men mit hot spot målte 30+ mbit i går.. og ikke de 10 det skulle?
Ah, så er det formuleringen der snyder mig. "På Wifi-hotspot" og "På alm. WLAN" havde været lettere - selvom jeg dog faktisk tror det er med Hotspot enabled vs. disabled. :)
Hekatombe (111) skrev:På CG3000 modemerne er der en knap som deaktivere WIFI, inklusiv Yousee's hotspot. Så der er ingen grund til at tage fat i en skruetrækker.
... Hvilket der så på Facebook er nogen der har konstateret IKKE er tilfældet.
Jeg skrev det, som du kan se, også blot som kommentar til "mee"'s forslag. :-)
DrHouseDK (112) skrev:... Hvilket der så på Facebook er nogen der har konstateret IKKE er tilfældet.
Det er ikke hvad jeg kan observere med mit Yousee modem. Hvis jeg tænder Wifiet så dukker der et Yousee Wifi-hotspot op med "excellent" signal styrke. Slukker jeg det, så forsvinder det.
WIFI på mit modem er stort set altid slukket, da jeg sjælent har brug for det
henrik_ (108) skrev:Jo er frameldt.. får dog en offenlig IP tildelt og ikke den samme som mit interne net bruger...
Stadig noget af et bug... jeg skifter helt sikkert router oven på det her... yousee skal ikke have adgang mere :-)
I følge Yousee skal der et "Hard reset" til før en afmelding træder i kræft
Mht observationer om at der "bliver dobbelt så mange wifi punkter" i området og det forstyrrer jeres WIFI - nej, det gør der ikke. Yousee's boks har ikke antenner nok til at lave flere AP's, så dét den gør er blot at udbyde flere SSID's på samme kanaler.
Forskellen er, der bliver ikke MERE radiostøj (måske nogle få % i idle), så dér er I uberørte.
Til gengæld så skal I dele jeres tilgængelige wifi båndbredde hvis nogen logger på jeres Wifispot SSID. Og det kan de med QoS sikkert prioritere nogenlunde - MEN siden de 2 SSID's benytter samme radio og samme antenner, så vil en gæst med 802.11g/b gammel telefon/tablet/laptop trække jeres radio ned i dén mode. Farvel til .11n.
Dernæst, selvom de kører .11n netværk, hvis I sidder og hygge streamer i stuen fra jeres NAS eller Netflix, og en gæst sidder 2-3 lejligheder væk og forsøger det samme, så vil antallet af kollisioner og retransmissioner fuldstændig kvæle linien.
Jeg har selv YouSee, og da jeg fik mailen for nogle uger siden, ringede jeg med det samme for at finde ud af om de så havde enabled wifi på min router, som jeg specifikt havde bedt dem om at slukke for dengang jeg fik forbindelsen. Jeg fik et "nej, selvfølgelig ikke" og takkede for samtalen. Dagen efter fik jeg en emailbekræftelse på at jeg var afmeldt... jeg gad ikke drage nogen konklusioner men trak bare på skuldrene.
Ved at læse nyheden her, samt på V2, er jeg blot glad for at min yousee router står i bridgemode og jeg sidder bag egen firewall. Den ekstra strøm betaler jeg gerne, set i bagklogskabens lys er jeg endog MEGET tilfreds med den beslutning nu.
Forskellen er, der bliver ikke MERE radiostøj (måske nogle få % i idle), så dér er I uberørte.
Til gengæld så skal I dele jeres tilgængelige wifi båndbredde hvis nogen logger på jeres Wifispot SSID. Og det kan de med QoS sikkert prioritere nogenlunde - MEN siden de 2 SSID's benytter samme radio og samme antenner, så vil en gæst med 802.11g/b gammel telefon/tablet/laptop trække jeres radio ned i dén mode. Farvel til .11n.
Dernæst, selvom de kører .11n netværk, hvis I sidder og hygge streamer i stuen fra jeres NAS eller Netflix, og en gæst sidder 2-3 lejligheder væk og forsøger det samme, så vil antallet af kollisioner og retransmissioner fuldstændig kvæle linien.
Jeg har selv YouSee, og da jeg fik mailen for nogle uger siden, ringede jeg med det samme for at finde ud af om de så havde enabled wifi på min router, som jeg specifikt havde bedt dem om at slukke for dengang jeg fik forbindelsen. Jeg fik et "nej, selvfølgelig ikke" og takkede for samtalen. Dagen efter fik jeg en emailbekræftelse på at jeg var afmeldt... jeg gad ikke drage nogen konklusioner men trak bare på skuldrene.
Ved at læse nyheden her, samt på V2, er jeg blot glad for at min yousee router står i bridgemode og jeg sidder bag egen firewall. Den ekstra strøm betaler jeg gerne, set i bagklogskabens lys er jeg endog MEGET tilfreds med den beslutning nu.
Det er nok nærmere et AP med to SSID, to AP på samme frekvens i samme boks ville da bare have været for dumt. Hvis man allerede har WiFi aktiveret og de så blot sætter et SSID mere på AP, så er det ikke noget problem for den trådløse kommunikation. Men hvad så med kunder, der ikke har haft WiFi aktiveret?HenrikH (54) skrev:1. Det nye WIFI net lægger sig på samme kanal som dit eksisterende WIFI, og støjer derved på dit eget WIFI.
Man kunne f.eks. sætte en computer på sit eget LAN med et kabel og forbinde til gæste AP med WiFi, så kan den computer bruge begge netværk på samme tid og udnytte den ekstra båndbredde. (Kræver MPTCP support for at få fuld glæde af begge forbindelser på samme tid.)kurt7 (62) skrev:Man får ikke selv gavn af de ekstra 10 Mbit. De kan kun bruges af gæsterne.
Det kan blive et stort problem for YouSee. Men det problem burde i sig selv ikke komme kunderne til skade.Hængerøven (72) skrev:Som jeg skrev lidt højere oppe er det lykkedes mig at få adgang til hotspottet uden at logge ind, og der igennem upload via en torrent klient.
Selvfølgelig er det enten opsætningen eller firmwaren, der er ansvarlig for et sådan problem, hvis det eksisterer.Hængerøven (75) skrev:Kunne det tænkes det ikke var Ipv6 der skabte problemet, men opsætningen/firmwaren fra yousee?
Der er intet i IPv6 som betyder, at der nødvendigvis er adgang til kommunikation mellem de to netværk.
Til gengæld vil IPv6 (hvis det sættes korrekt op) fjerne behovet for bridge mode. Og eftersom bridge mode og WiFi aktiveret på samme modem giver lidt udfordringer, så betyder det, at IPv6 ville give mulighed for, at de kunne aktivere denne feature på lidt flere modems.
Ret alvorligt problem, hvis det er sandt. Baseret på andre indlæg lyder det som om, at det er en fejl der opstår for kunder, der vælger at hotspot funktionen skal afbrydes. Så man skal åbenbart tænke sig om en ekstra gang, før man beder om at få det slået fra :-/alyz (76) skrev:Jeg har den samme globale ip adresse, som på mit "alm. wifi net".
Jeg tror ikke det vil hjælpe. YouSee har mig bekendt ingen support for at route IPv6 trafik. Det vil sige at det omtalte hul må dreje sig om IPv6 trafik, der ikke er routet.Nextnx (119) skrev:Igen hvis muligt kunne deaktivering af ipv6 support formentlig forhindre det uønsket, indtil yousee har styr på trafik reglerne.
Med andre ord, så kan vi nok gå ud fra, at der er tale om link-local IPv6 trafik. Det betyder så at pakkerne bliver bridget gennem modemet på Ethernet niveau. På det niveau kigges der slet ikke på ethertype, så modemet ved sikkert ikke engang, at det er IPv6 pakker.
Dermed kan der faktisk være tale om en af de situationer, hvor man er nødt til at slå IPv6 til for at lukke for den uønskede trafik.
Hvis man tror man kan løse sikkerhedsproblemer ved at slå IPv6 fra, så skal man huske på, at det hjælper kun, hvis man gør det på samtlige enheder. Og moderne operativsystemer har ikke længere officiel support for at køre med IPv6 slået helt fra, så der er ingen garanti for at det vil virke, med mindre man vælger så gamle systemer, at der ikke længere fås sikkerhedsopdateringer.
Jeg har prøvet at søge efter konkrete oplysninger. Jeg har ikke fundet noget. Er her nogen som har fundet noget mere konkret information om det mulige hul?kasperd (120) skrev:Med andre ord, så kan vi nok gå ud fra, at der er tale om link-local IPv6 trafik.
Alternativt, er der nogen i Aarhus som har YouSee med hotspot funktionen aktiveret, som vil være med til at undersøge det nærmere?
Jeg bruger slet ikke mit Wifi i den der router fra Yousee, har endda helt slået routingsfunktionen fra da jeg har 2 IP-adresser så jeg er heldigvis fri for alt det rod her :).
Men ville også selv have meldt det fra hvis at det var....
Men ville også selv have meldt det fra hvis at det var....
#124 det har jeg så bare ikke på min mobil, og det overlever jeg nu nok når jeg har 20GB data på min mobil, 10 GB data på min tablet og en MiFi dimmer med 100GB data til :)
YouSee har sendt mail ud til deres kunder om at hotspot funktionen bliver lukket midlertidigt på grund af et sikkerhedshul.
Det er skidt at de lancerede funktionen uden at være mere opmærksomme på sikkerhed i første omgang. Men de skal trods alt have ros for at erkende, at det kan være den rigtige løsning at lukke en service helt mens et sikkerhedshul udbedres.
Det er skidt at de lancerede funktionen uden at være mere opmærksomme på sikkerhed i første omgang. Men de skal trods alt have ros for at erkende, at det kan være den rigtige løsning at lukke en service helt mens et sikkerhedshul udbedres.
108: hvilke alternativer til TDC's router kan du anbefale? Bruger pt. TDCs router men mit eget wifi adgangs punkt da jeg var utilfreds med TDCs wifi funktionalitet i deres router...
Har sørget for at afmelde det wifi hejs ved TDC i torsdags.
Bliver interessant/uhyggeligt at se de første sager hvor TDC's feature misbruges....
Så IT snotdum som staten er så skulle det ikke undre mig at enten så bliver kun "lejeren" af TDC forbindelsen dømt eller alternativt bliver både "lejer" og "gæst" dømt for et evt. misbrug fra en "gæst" side af...
I mange tilfælde så er det alligevel "all over" for folk bare de bliver mistænkt for ulovligheder på nettet...
Det bliver måske også nirvana for diverse botnets, hackers med mere hvis der reelt kan opnås uberettiget adgang til private menneskers hjemme netværk og maskiner
Har sørget for at afmelde det wifi hejs ved TDC i torsdags.
Bliver interessant/uhyggeligt at se de første sager hvor TDC's feature misbruges....
Så IT snotdum som staten er så skulle det ikke undre mig at enten så bliver kun "lejeren" af TDC forbindelsen dømt eller alternativt bliver både "lejer" og "gæst" dømt for et evt. misbrug fra en "gæst" side af...
I mange tilfælde så er det alligevel "all over" for folk bare de bliver mistænkt for ulovligheder på nettet...
Det bliver måske også nirvana for diverse botnets, hackers med mere hvis der reelt kan opnås uberettiget adgang til private menneskers hjemme netværk og maskiner
Yousee lukker nu YouSee WiFi "indtil videre".
Beep
Jamen... Tak for ingenting!
Jeg kan dog ikke fatte hvordan YouSee kan lancere noget i dét omfang, uden at have testet det ORDENTLIGT først. Det er jo sikkerhedsfejl som rigtig mange mennesker kan udnytte, meget simpelthen endda.
Beep
Nyhed på Beep skrev:Det var sikkerhedsfirmaet CSIS, der opdagede fejlen i tjenesten og gjorde TDC opmærksom på den.
Jamen... Tak for ingenting!
Jeg kan dog ikke fatte hvordan YouSee kan lancere noget i dét omfang, uden at have testet det ORDENTLIGT først. Det er jo sikkerhedsfejl som rigtig mange mennesker kan udnytte, meget simpelthen endda.
#130: TDC er til grin..... igen :)
Jeg syntes det er humor at TDC/youSee's slogan er "lidt skarpere"
Ja, lidt skarpere end hvad? En skovsnegl?
Jeg tror desværre TDC er lidt ligeglad med deres kunder.... De har en meget solid position som er svær at ændre på...
Jeg vil vædde med at de kun har lukket deres nye "tjeneste" igen fordi CSIS har offentliggjort det. Hvis ikke så havde de fået bøvl med vore kære "IT kyndige" politikere.
Min personlige manglende tiltro til TDC leder mig til at tro at de ikke ville lukke hullet hvis det kun var dem selv der havde opdaget det.
....HVIS de havde opdaget det i det hele taget.
Det lugter også langt væk netop at det var en ikke-offentliggjort "feature" der skulle vælges fra og ikke til....
Jeg har i hvert fald som (modvillig) TDC kunde INTET fået at vide om denne "feature" før jeg læste det på newz.... på den anden side så ignorerer jeg rutinemæssigt store mængder "propaganda" fra TDC's side...
Jeg syntes det er humor at TDC/youSee's slogan er "lidt skarpere"
Ja, lidt skarpere end hvad? En skovsnegl?
Jeg tror desværre TDC er lidt ligeglad med deres kunder.... De har en meget solid position som er svær at ændre på...
Jeg vil vædde med at de kun har lukket deres nye "tjeneste" igen fordi CSIS har offentliggjort det. Hvis ikke så havde de fået bøvl med vore kære "IT kyndige" politikere.
Min personlige manglende tiltro til TDC leder mig til at tro at de ikke ville lukke hullet hvis det kun var dem selv der havde opdaget det.
....HVIS de havde opdaget det i det hele taget.
Det lugter også langt væk netop at det var en ikke-offentliggjort "feature" der skulle vælges fra og ikke til....
Jeg har i hvert fald som (modvillig) TDC kunde INTET fået at vide om denne "feature" før jeg læste det på newz.... på den anden side så ignorerer jeg rutinemæssigt store mængder "propaganda" fra TDC's side...
jeg kan godt lide at de sender en mail ud hvor de tager ansvaret for at have fundet sårbarheden og ikke CSIS...
quote: mail fra yousee skrev:Hej
Du har tidligere fået information fra os omkring YouSee Wifi-spot, som vi i nat desværre har været nødt til at lukke.
Årsagen til lukningen er, at vi har fundet en sårbarhed i den software, der styrer hotspot-funktionen. Det er afgørende for os, at vores kunder er trygge ved at bruge YouSee Wifi-spot, så indtil fejlen er løst, har vi valgt at lukke servicen.
På yousee.dk/wifi kan du læse mere.
Din egen bredbåndsforbindelse med dit personlige Wifi er ikke berørt af lukningen, og du behøver ikke at gøre noget.
Vi beklager naturligvis fejlen.
Venlig hilsen
YouSee
kasperd (126) skrev:Men de skal trods alt have ros for at erkende, at det kan være den rigtige løsning at lukke en service helt mens et sikkerhedshul udbedres.
De skal derimod have på trynen over at være så langsomme til at reagerer.
Det er flere dage siden at de blev gjort opmærksom på sikkerhedensfejlen. De er både informeret via facebook, og telefonisk kontakt.
I min optik burde de ved første henvendelse, selv tjekke om problemet er reelt, og derefter reagerer.
At der skal et sikkerheds firma til før de reagerer er faktisk ikke godt nok, imo!
Det ville være som hvis jeg ventede med at skifte låsen i døren hos en lejer, indtil jeg havde haft en låsesmed forbi og se hvorfor låsen er i stykker først.
Det lugter lidt af at beslutningen om at lukke servicen ikke blev truffet af hensyn til sikkerheden, men derimod af hensyn til medieomtale.Hængerøven (133) skrev:I min optik burde de ved første henvendelse, selv tjekke om problemet er reelt, og derefter reagerer.
At der skal et sikkerheds firma til før de reagerer er faktisk ikke godt nok, imo!
TDC kan ikke have været uvidende om at diverse forums nævnte adskillige mulige sikkerhedshuller. Men den gennemsnitlige kunde har ikke ret meget til overs for "tilfældige" forum indlæg, men så snart det er et "sikkerhedsfirma" der fortæller om fejlen, så er det straks troværdigt.
Den omstændighed betyder at sikkerhedsmæssigt gør det ingen forskel at CSIS nu har skrevet om det, men for medieomtalen gør det en forskel.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.