mboost-dp1

polecat aerospace
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Første spørgsmål, hvordan vides det at det er i forhold 1:1 ? Huh?
Dernæst syntes jeg det er fedt de prøver, men synd for dem der har bygget den.. Tænk alt det arbejde og så flyver den ikke engang særlig godt.. Men det lader til at de havde gennemtænkt situationen siden de godt vidste den ville gå i stykker...
Men nice bygget anyway :-)
Dernæst syntes jeg det er fedt de prøver, men synd for dem der har bygget den.. Tænk alt det arbejde og så flyver den ikke engang særlig godt.. Men det lader til at de havde gennemtænkt situationen siden de godt vidste den ville gå i stykker...
Men nice bygget anyway :-)
På en eller anden måde er der noget smukt over når folk bruger så mange kræfter på at lave noget der er så gennemført, og som så derefter bliver blæst i stykker på få sekunder.
fantastisk.
fantastisk.
Jeg er helt enig:
De har haft det sjovt mens de byggede den, men de har garanteret også moret sig da skidtet skulle fyres af - også selvom den crashede.
Totalt repekt.
De har haft det sjovt mens de byggede den, men de har garanteret også moret sig da skidtet skulle fyres af - også selvom den crashede.
Totalt repekt.
Et eller andet sted dybt inde må jeg indrømme jeg blev skuffet over at den ikke lettede og bare fløj væk og jeg kunne stå måbene tilbage og sige "Sådan en skal jeg satme have". Hvor tydeligt den end var at den ville styrte, så håber man vel at blive overasket.
#4
Til gengæld er det ikke særlig kompliceret at lave styresoftware dertil. Lidt afhængig af systemet kræver de ca. 25-50kr i hardware og en uge eller to arbejde af en kvalificeret person (eller 2 dage hvis man må drikke sig fuld samtidigt). Men de havde sikkert ikke en procescontrolingeniør i nærheden.
Til gengæld er det ikke særlig kompliceret at lave styresoftware dertil. Lidt afhængig af systemet kræver de ca. 25-50kr i hardware og en uge eller to arbejde af en kvalificeret person (eller 2 dage hvis man må drikke sig fuld samtidigt). Men de havde sikkert ikke en procescontrolingeniør i nærheden.
#11 Hvordan kommer du frem til det? For at styre sådan en karl, skal der aktuatorer til. Det er faststofraketter, så dem kan du ikke styre. Så skal der styreraketter på eller også skal vingerne udstyres med krængeror. I begge tilfælde vil det blive lidt mere end 25-50 kr.
Desuden skal der accelerometre på som heller ikke er billige, ellers ved computeren ikke hvor den er.
Og når nu motorerne skubber i stedet for at trække flyet, svarer det lidt til at skrive en software der skal balancere en pind på en finger, som selv nogle mennesker har problemer med.
Så jeg tror at det kommer til at koste en del mere end 25--50 kr. ;-)
Desuden skal der accelerometre på som heller ikke er billige, ellers ved computeren ikke hvor den er.
Og når nu motorerne skubber i stedet for at trække flyet, svarer det lidt til at skrive en software der skal balancere en pind på en finger, som selv nogle mennesker har problemer med.
Så jeg tror at det kommer til at koste en del mere end 25--50 kr. ;-)
#15 Det er nu nærmere et par gyroskoper du skal have fat i, men ingen af delene behøver at koste kassen.
Og ganske rigtigt, det er som at balancere en blyant på en finger, stående på højkant. Det er nok svært for mennesker, men det er et skole-eksempel i klassisk reguleringstekning. Prøv at google på "inverted pendulum" så skal du bare se :)
Anyway, det vil nok tage lidt mere end 2 dage idet man ikke "bare lige kan prøve" - men det er absolut ikke "rocket-science" (haha).
Tænk bare på autopiloter som nogle militære fly kan slet ikke kan flyve uden. Det er teknologi/viden der er 30år+ gammel og som #11 er inde på, noget mangen en ingeniør lærer på skolebænken.
Og ganske rigtigt, det er som at balancere en blyant på en finger, stående på højkant. Det er nok svært for mennesker, men det er et skole-eksempel i klassisk reguleringstekning. Prøv at google på "inverted pendulum" så skal du bare se :)
Anyway, det vil nok tage lidt mere end 2 dage idet man ikke "bare lige kan prøve" - men det er absolut ikke "rocket-science" (haha).
Tænk bare på autopiloter som nogle militære fly kan slet ikke kan flyve uden. Det er teknologi/viden der er 30år+ gammel og som #11 er inde på, noget mangen en ingeniør lærer på skolebænken.
Godt nok er Luke Skywalker en lille mand, meeen den der er ikke 1:1. Nok nærmere 1:2,5.
#11
Nu, kender jeg ikke til reglerne i USA, men her i DK må private ikke give luftbårne tingester automatisk styring, da den vil blive klasificeret som et intelligent missil. (Eller sådan der omkring.)
De kunne dog have ofret et par håndører på en gyro, så havde resultatet været langt bedre.
#11
Nu, kender jeg ikke til reglerne i USA, men her i DK må private ikke give luftbårne tingester automatisk styring, da den vil blive klasificeret som et intelligent missil. (Eller sådan der omkring.)
De kunne dog have ofret et par håndører på en gyro, så havde resultatet været langt bedre.
Nu har jeg snakket med en controlingeniør fra AAU han giver et ca. overslag på 5-6000 kr.
Hvor de dyre dele bliver aktuatorerne der skal styre finnerne.
Så hvis du kun taler om styrecomputeren Albatross, så giver jeg dig ret.
Hvor de dyre dele bliver aktuatorerne der skal styre finnerne.
Så hvis du kun taler om styrecomputeren Albatross, så giver jeg dig ret.
hvor får i ideen fra med en er 1:1?
Over videon fra linket står der følgende
A scale replica of a Star Wars X-Wing
altså en skaleret kopi...
Over videon fra linket står der følgende
A scale replica of a Star Wars X-Wing
altså en skaleret kopi...
#25 Hvem i den gule trøje? Mener du hende med de gule bukser ca. 1:30 inde i videoen?
Jeg tror næste afsnit i jul i verdensrummet starter med en melding:
"Ground control, Christian 4-tal melder, der er blevet observeret en X-wing i kredsløb om jorden, passere netop nu Pakistan." - langt langt ude :)
"Ground control, Christian 4-tal melder, der er blevet observeret en X-wing i kredsløb om jorden, passere netop nu Pakistan." - langt langt ude :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.