mboost-dp1

Microsoft Corporation

Windows 8.1 opdatering bliver gratis

- Via Windows Blog - , redigeret af Pernicious

Finanschefen Tami Reller for Microsoft har nu bekræftet, at opdateringen til Windows 8, også kendt som Windows Blue, bliver gratis.

Det er også bekræftet, at opdateringen vil hedde Windows 8.1 og derfor ikke umiddelbart navngives som en servicepack, hvilket ellers har været normen for større opdateringer til tidligere Windows styresystemer.

Reller fortæller endvidere, at der vil komme en offentlig tilgængelig preview den 26. juni.

Den kommende opdatering vil ud over fejlrettelser komme med en række ændringer til styresystemet, heriblandt flere til det meget omdiskuterede Modern UI, som Microsoft har indrømmet, har haft en for stejl indlæringskurve.

Læs også: Microsoft: Windows 8-indlæringskurve er for stejl





Gå til bund
Gravatar #1 - Hack4Crack
15. maj 2013 14:13
Freebie, zero, nada!
Gravatar #2 - HerrMansen
15. maj 2013 14:26
Hack4Crack (1) skrev:
Freebie, zero, nada!


Zip, Silch, Zippo et cetera.
Gravatar #3 - pvt.hudson
15. maj 2013 14:33
Nogen som har mere info? Kommer der valgfri startknap fx? :)
Gravatar #4 - ko
15. maj 2013 14:38
for stejl indlæringskurve


Er det et andet ord for irritationsmoment?
Gravatar #5 - Nåkja
15. maj 2013 14:45
ko (4) skrev:
Er det et andet ord for irritationsmoment?


Næh, det er bare et udtryk for at de ligesom alle andre ikke ramte helt plet første gang.
Gravatar #6 - jbl.mail
15. maj 2013 14:54
Windows 8.1 (Windows blue) bliver gratis skrev:


Well, det gør det jo så ikke hvis man har Windows 7, eller andet ikke Windows 8 OS.
Gravatar #7 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 14:55
Der er nok mange der har købt windows 8, som er ret sure nu.
Gravatar #8 - Magten
15. maj 2013 15:01
pvt.hudson (3) skrev:
Nogen som har mere info? Kommer der valgfri startknap fx? :)
Der er ikke noget officielt ude endnu, og det kommer nok heller ikke før Build d. 26/6.

jbl.mail (6) skrev:
Well, det gør det jo så ikke hvis man har Windows 7, eller andet ikke Windows 8 OS.
Siger det ikke lidt sig selv når det er en opdatering til Windows 8, og ikke Windows 7, Vista, XP, 2000 eller tidligere?

Jakob Jakobsen (7) skrev:
Der er nok mange der har købt windows 8, som er ret sure nu.
Fordi de får en gratis opdatering?
Gravatar #9 - johan
15. maj 2013 15:04
Jeg synes Windows 8 er fedt. Jeg savner kun en luk/dvale knap
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 15:09
Magten (8) skrev:
Fordi de får en gratis opdatering?


Nej, fordi de har betalt for Windows 8 og nu kan alle åbenbart snart hente 8,1 gratis.

Windows 8.1 (Windows blue) bliver gratis
Gravatar #11 - mcp_dk
15. maj 2013 15:20
Fra kilden

the update previously referred to as “Windows Blue” will be called Windows 8.1and will be a free update to Windows 8 for consumers through the Windows Store.

Så det er kun Windows 8 brugere der gratis kan opdatere. Hvilket burde være indlysende hvis man tænkte sig om.
Gravatar #12 - bbb2020
15. maj 2013 15:20
Jakob Jakobsen (10) skrev:
Magten (8) skrev:
Fordi de får en gratis opdatering?


Nej, fordi de har betalt for Windows 8 og nu kan alle åbenbart snart hente 8,1 gratis.

Tror du har misforstået noget.

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/2013/05/14/windows-keeps-getting-better.aspx skrev:
Today at the JP Morgan Technology, Media & Telecom Conference in Boston, Tami Reller shared with the audience that the update previously referred to as “Windows Blue” will be called Windows 8.1and will be a free update to Windows 8 for consumers through the Windows Store.


Edit: Dam. #11 slog mig med 47 sek.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 15:28
mcp_dk (11) skrev:
Så det er kun Windows 8 brugere der gratis kan opdatere. Hvilket burde være indlysende hvis man tænkte sig om.


Så er det jo direkte løgn, hvad der skrives i overskriften.

Ejere af Windows 8 kan uden merbetaling, opgradere til Windows 8,1.


...hader EB-overskrifter.
Gravatar #14 - XorpiZ
15. maj 2013 15:30
Jakob Jakobsen (13) skrev:
mcp_dk (11) skrev:
Så det er kun Windows 8 brugere der gratis kan opdatere. Hvilket burde være indlysende hvis man tænkte sig om.


Så er det jo direkte løgn, hvad der skrives i overskriften.

Ejere af Windows 8 kan uden merbetaling, opgradere til Windows 8,1.


...hader EB-overskrifter.


"Finanschefen Tami Reller for Microsoft har nu bekræftet, at opdateringen til Windows 8, også kendt som Windows Blue, bliver gratis."

Det er første afsnit. Opdateringen er gratis for mig, så overskriften passer perfekt.
Gravatar #15 - mcp_dk
15. maj 2013 15:33
Jakob Jakobsen (13) skrev:
mcp_dk (11) skrev:
Så det er kun Windows 8 brugere der gratis kan opdatere. Hvilket burde være indlysende hvis man tænkte sig om.


Så er det jo direkte løgn, hvad der skrives i overskriften.

Ejere af Windows 8 kan uden merbetaling, opgradere til Windows 8,1.


...hader EB-overskrifter.


Man kan jo læse overskriften med formål at forstå artiklen eller læse overskriften med formål at misforstå artiklen.

Hvilken indgangsvinkel har du? Eller læser du overskriften uden at bruge din viden og erfaring omkring opgraderinger fra Microsoft?
Gravatar #16 - Daniel-Dane
15. maj 2013 15:34
#15
Jakob var bare sjov og derefter belærende. Godt ord igen.
Gravatar #17 - TormDK
15. maj 2013 15:52
johan (9) skrev:
Jeg synes Windows 8 er fedt. Jeg savner kun en luk/dvale knap


Gå ind og strøm indstillinger og lav om på hvad din power knap gør?
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 16:22
XorpiZ (14) skrev:
Opdateringen er gratis for mig,


Jeg regner da med at du har betalt for din kopi af Windows?
Gravatar #19 - Chewy
15. maj 2013 16:23
@ #13
Så er det jo direkte løgn, hvad der skrives i overskriften.
Ejere af Windows 8 kan uden merbetaling, opgradere til Windows 8,1.
...hader EB-overskrifter.


Lige meget hvordan du vender og drejer det, så er opdateringen gratis.
Den kræver at du har Windows 8 før du kan bruge den til noget, det er sandt...
Men det ændre ikke på at opdateringen er gratis...
Gravatar #20 - vooze
15. maj 2013 16:25
Rolig nu med flame drenge. Husk nu på de fleste nyheder er skrevet af frivillige... Er man i tvivl er der altid kilden (hvis man da er så dum, man ikke kan forstå hvad der menes med dette)
Gravatar #21 - XorpiZ
15. maj 2013 16:29
Jakob Jakobsen (18) skrev:
Jeg regner da med at du har betalt for din kopi af Windows?


Jeg har ikke. Min arbejdsgiver har, men det kan jeg jo være ligeglad med.
Gravatar #22 - luuuuu
15. maj 2013 16:35
Eneste problem der er med Metro interfacet, er at det ikke er to potter pis vaerd paa desktop maskiner, selv dem med touchskaerm. Det er slet ikke til at arbejde med naar en applikation lige pludselig VIL have hele skaermen. Det er til gengaeld fantastisk baade paa tablets og paa WinPhone.
Gravatar #23 - Nåkja
15. maj 2013 16:38
luuuuu (22) skrev:
Det er til gengaeld fantastisk baade paa tablets og paa WinPhone.

Enig. De skulle IMO have lavet det i en mindre udgave, der kunne poppe op over desktoppen, så man kunne bruge det til det, som det er godt til, nemlig hurtige genveje og informationer.
Jeg synes at det føles alt for voldsomt at blive rykket væk fra alt det, man er i gang med, for at se oplysningerne, i stedet for bare lige at vise dem hurtigt.
Gravatar #24 - Mukke
15. maj 2013 17:02
mcp_dk (15) skrev:

Man kan jo læse overskriften med formål at forstå artiklen eller læse overskriften med formål at misforstå artiklen.


Man kan også læse overskriften med det formål at beslutte sig til om det er en nyhed der er værd at læse mere om. At en ny version af Windows skulle blive gratis, som antydet i overskriften, er bestemt en nyhed der er værd at læse. Men at en servicepack opdatering (som det ved nærmere gennemlæsning af nyheden viser sig at være) er gratis, er næppe noget særligt.

DERFOR, er overskriften elendig, og derfor er det relevant at pointere at upræcise og bevist sensationelliserende (sp) EB overskrifter er uhensigtsmæssige.
Gravatar #25 - Kian
15. maj 2013 17:10
nyhed (0) skrev:
Modern UI, som Microsoft har indrømmet, har haft en for stejl indlæringskurve.


Jeg synes simpelthen det er forkert at bruge den term. Det svarer til at skrive at "lort har en stejl indkørselskurve i madlavning".... lort har intet med indkørselskurve i madlavning at gøre. Ligeså har indlæringskurve intet med Metro at gøre. Jeg kan godt finde ud af at bruge Metro. Jeg kan godt hente apps. Jeg kan godt se pointen med Metro. Men min vurdering er at jeg ikke kan li det og for mig er Metro ubrugeligt. Det har intet at gøre med en indlæringskurve. Min kritik er en reel kritik som er dannet udfra at jeg 1) glædede mig til W8 og hoppede ombord efter at ha købt den billige kr 299 licens, 2) så problemer med Metro efter en uges tid brug, 3) vurderede at problemerne overskyggede min brug af Metro og 4) nu undgår jeg Metro.
Der er ingen 'stejl indlæringskurve' - jeg kan godt finde ud af Metro. Jeg gider bare ikke bruge det fordi det er ubrugeligt for mig!
Gravatar #26 - XorpiZ
15. maj 2013 17:12
Kian (25) skrev:
Der er ingen 'stejl indlæringskurve' - jeg kan godt finde ud af Metro. Jeg gider bare ikke bruge det fordi det er ubrugeligt for mig!


Men sådan er det vel ikke alle, der har det. Nogen kan bare ikke finde ud af det.
Gravatar #27 - Magten
15. maj 2013 17:12
Mukke (24) skrev:
At en ny version af Windows skulle blive gratis, som antydet i overskriften, er bestemt en nyhed der er værd at læse.
Windows 8.1/Blue har længe været kendt som en opdatering til Windows 8. Det burde sgu ikke være nødvendigt at skære så noget ud i pap på et tech site.
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 17:18
#27

Man vil altså ikke kunne komme til at kunne købe windows 8,1 medier og licens på noget tidspunkt?
Gravatar #29 - Magten
15. maj 2013 17:20
Jakob Jakobsen (28) skrev:
#27

Man vil altså ikke kunne komme til at kunne købe windows 8,1 medier og licens på noget tidspunkt?
Det ved jeg ikke, men i så fald vil det være en licens til Windows 8.
Gravatar #30 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 17:22
Jeg kan bare ikke se hvordan noget er gratis, når det kræver at man har købt noget, for at kunne bruge det.
Gravatar #31 - Chewy
15. maj 2013 17:30
@ #30
Så hvis vi for eksempel tager fat i Eve.
Så mener du at samtlige opdateringer der har været har kostet mig penge, fordi at jeg har betalt for spillet for 8 år siden?

Sikkerhedsopdateringer til Office koster mig penge, fordi jeg engang har betalt for office.
Opdateringer til min Android telefon er ikke gratis fordi at jeg engang har givet penge for telefonen?
Hvis du har en naturlig vandkilde i din have, koster vandet så penge fordi at du skal købe en kop for at drikke det?
Gravatar #32 - Magten
15. maj 2013 17:32
Jakob Jakobsen (30) skrev:
Jeg kan bare ikke se hvordan noget er gratis, når det kræver at man har købt noget, for at kunne bruge det.
Det er vel også omtrent lige så svært at forstå som lørdagsomdeling hos PostDK.
Gravatar #33 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 17:36
#31

Prøv at læse overskriften igen.

Hvis jeg nu ikke ejede Windows 8 i forvejen, hvilket jeg desværre gør. Hvordan ville jeg så gratis få en virkende Windows 8,1 som overskriften påstår?

Gravatar #34 - Robbss
15. maj 2013 17:36
Called it! :)
Gravatar #35 - Mukke
15. maj 2013 17:38
Magten (27) skrev:
Windows 8.1/Blue har længe været kendt som en opdatering til Windows 8. Det burde sgu ikke være nødvendigt at skære så noget ud i pap på et tech site.


Med fare for at udstille min egen uvidenhed, så har jeg faktisk længe været af den opfattelse at Windows Blue var næste version af Windows, så det var ikke åbenlyst for mig.

Derudover så understøtter din kommentar jo faktisk hele problemet: Hvis det er så åbenlyst at 8.1 er en opdatering, hvorfor er det så en nyhed den er gratis? Hvornår har MS senest taget sig betalt for en opdatering?

Så enten er der tale om en nyhed ala "vand er vådt", eller også er der netop, som overskriften antyder, tale om at den næste version af Windows rent faktisk bliver gratis, hvilket bestemt er en nyhed der er værd at skrive om.
Gravatar #36 - Magten
15. maj 2013 17:41
Mukke (35) skrev:
Med fare for at udstille min egen uvidenhed, så har jeg faktisk længe været af den opfattelse at Windows Blue var næste version af Windows, så det var ikke åbenlyst for mig.
Det er også fair nok. Jeg mener bare ikke et site som newz bør gå efter "laveste fællesnævnet" (no offence).. Man skal alligevel ikke læse mere end 2 linjer for at finde ud af det er en opdatering og ikke et nyt OS.

Mukke (35) skrev:
Derudover så understøtter din kommentar jo faktisk hele problemet: Hvis det er så åbenlyst at 8.1 er en opdatering, hvorfor er det så en nyhed den er gratis? Hvornår har MS senest taget sig betalt for en opdatering?
Fordi en masse folk/medier har spekuleret i at Microsoft ville tage penge for den. Det er udelukkende derfor.
Gravatar #37 - Daniel-Dane
15. maj 2013 17:43
Jakob Jakobsen (33) skrev:
#31

Prøv at læse overskriften igen.

Hvis jeg nu ikke ejede Windows 8 i forvejen, hvilket jeg desværre gør. Hvordan ville jeg så gratis få en virkende Windows 8,1 som overskriften påstår?


TROLOLO! Overskriften siger gratis. Det betyder, at det er gratis for alle. LOL YOLO SWAG EB OVERSKRIFT.

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/371197...
Gravatar #38 - DEEF
15. maj 2013 17:50
Betyder det så, at det er den sidste gratis opdatering der kommer til Win8?
Gravatar #39 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 17:55
Hmm...
Det vil i hvert fald være ulovligt for Microsoft at reklamere med at man kan få Windows 8,1 gratis.

Gratis
17. Udtrykkene ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende må kun anvendes, hvis den erhvervsdrivende ikke afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på markedsføringen af produktet, samt afhentning eller betaling for levering af produktet, jf. bekendtgørelse nr. 1084 af 14. september 2007 om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, § 2, jf. nr. 20 i bilaget til bekendtgørelsen.


Men det er selvfølgelig helt fint at påstå at Windows 8,1 er gratis her?
Gravatar #40 - m910q
15. maj 2013 18:43
Jakob Jakobsen (39) skrev:
Det vil i hvert fald være ulovligt for Microsoft at reklamere med at man kan få Windows 8,1 gratis.
De siger jo også, at det er en gratis update?
Gravatar #41 - Nåkja
15. maj 2013 18:45
For at citere Microsoft:
http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/2013/05/14/windows-keeps-getting-better.aspx skrev:
Today at the JP Morgan Technology, Media & Telecom Conference in Boston, Tami Reller shared with the audience that the update previously referred to as “Windows Blue” will be called Windows 8.1 and will be a free update to Windows 8 for consumers through the Windows Store.


Og ja, jeg er enig i at overskriften her på Newz er misvidende.

Off topic:
Fedt, jeg glæder mig :-)
Gravatar #42 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 18:52
m910q (40) skrev:
De siger jo også, at det er en gratis update?


Hvor?

Windows 8.1 (Windows blue) bliver gratis
Gravatar #43 - m910q
15. maj 2013 18:54
Jakob Jakobsen (42) skrev:
Hvor?
Windows 8.1 (Windows blue) bliver gratis

Du citerer newz.dk, ikke Microsoft.
Gravatar #44 - Magten
15. maj 2013 18:55
#42
Er det Microsoft der har skrevet den overskrift da?
Gravatar #45 - Daniel-Dane
15. maj 2013 18:55
Really, stop feeding the troll.
Gravatar #46 - Jakob Jakobsen
15. maj 2013 18:56
m910q (43) skrev:
Du citerer newz.dk, ikke Microsoft.


Det er jo netop også Newz's overskrift jeg oprindelig brokkede mig over.

Gravatar #47 - Ylle
15. maj 2013 19:10
DEEF (38) skrev:
Betyder det så, at det er den sidste gratis opdatering der kommer til Win8?

Det er jo ikke til at sige, men nok ikke...
Der plejer jo gerne at være 2-4 major updates til hver OS der er blevet udgivet fra MS. Så mon ikke også det bliver i omegnen her.
Gravatar #48 - Slettet Bruger [2639259335]
15. maj 2013 19:20
478907111414718754684 (23) skrev:
De skulle IMO have lavet det i en mindre udgave, der kunne poppe op over desktoppen,


Utilfreds med Android? - Det kan modificeret.
Utilfreds med Windows? - DET KAN IKKE PASSE VI SELV SKAL MODIFICERE DET.

FYI er der lavet en applikation der giver én muligheden for at åbne WindowsUI apps som små vinduer på desktop. :-)
Gravatar #49 - Nåkja
15. maj 2013 19:33
SlettetBruger (48) skrev:
FYI er der lavet en applikation der giver én muligheden for at åbne WindowsUI apps som små vinduer på desktop. :-)

Det var live tiles'ne, jeg tænkte på.

I og med, jeg ikke har en Metro app installeret, har jeg ikke haft problemer med dem ;)
Gravatar #50 - Slettet Bruger [3211550088]
15. maj 2013 19:33
#49
Det kan du også til dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login