Tesla elbiler mercedes / Newz.dk

Tesla

Whistleblower: Tesla snyder med tal om Model 3

Via CNN - , indsendt af arne_v

Fyret Tesla-ansat påstår, at Tesla manipulerer med måltal om Model 3.

Martin Tripp blev fyret fra Tesla i juni efter anklager om sabotage – læs mere om den sag her.

Men nu afviser Tripp alle anklager – i stedet bryder han tavsheden som whistleblower.

Tripp hævder, at Tesla manipulerer opgørelserne over, hvor mange Model 3 der produceres med op til 44 procent.

Den nu fyrede Tesla-ansatte har endvidere angivet Tesla til Securities and Exchange Commission for at anvende defekte batterier samt se stort på sikkerheden.

Martin Tripp er blevet sagsøgt af Tesla i sabotage-sagen, hvilket Tripp mener, er et forsøg på at ødelægge hans omdømme.

Elon Musk kunne tidligere på måneden afsløre, at Tesla klarede kvartals-målet om at producere 5.000 Model 3 på én uge – læs mere om det her.





Gå til bund
Gravatar

#1 MOA 18. jul. 2018 05:31

Det er sgu svært at se om han gør det for at skade Tesla eller om der er hold i anklagerne, i så fald ser det sgu skidt ud.

Men det må da være let at dobbelttjekke tænker jeg. Det er trodsalt biler der fylder en del.
Gravatar

#2 ToFFo 18. jul. 2018 07:56

Håber ikke det er sandt, for så forbliver priserne vel høje :P
Der findes ikke pingviner på nordpolen. Who gives a shit??
Gravatar

#3 T_A 18. jul. 2018 09:10

Problemet med Tesla er at de har vokser for kun lånte penge.
Hele strukturen til model 3 og deres mega-fabrik er belånt med fuld skrue med sikkerhed i deres aktier.
De har som sådan aldrig tjent rigtig med penge så de kunne opspare en solid egenbeholdning, som de så kunne udvide for.

Så de er meget følsomme, hvis de ikke kan blive ved med at få aktien til at stige mister banken tilliden til deres kæmpe lån.

Pga. Dette skulle de ikke undre mig at Tesla har fusket lidt for at nå deres mål, så de kunne komme med deres udmelding at i uge X kom de op på deres lovet mål med 5000 biler per uge.
Så kommer de med en udmelding om at de nu har nået deres mål og aktionærerne falder så til ro.

Men hvis det ikke er et mål de har kunne klare alle uger derefter uden at tabe kvalitet, så vil det jo komme tilbage og bide dem i bagdelen, når det bliver kendt.
Gravatar

#4 MOA 18. jul. 2018 12:03

#e Nej de lever ikke for lånte penge, de laver faktisk penge fra Q3 i år, årsagen til de låner er at de har bygget verdens største batteriproducent og 10.000+ superchargers ... det er dyrt men investorerne har tiltro til projektet kan man se på aktien der er steget 1.500% på få år.
Gravatar

#5 T_A 18. jul. 2018 12:53

MOA (4) skrev:
#e Nej de lever ikke for lånte penge, de laver faktisk penge fra Q3 i år, årsagen til de låner er at de har bygget verdens største batteriproducent og 10.000+ superchargers ... det er dyrt men investorerne har tiltro til projektet kan man se på aktien der er steget 1.500% på få år.


Tesla har maksimalt haft overskud et kvartal ud af de sidste 7 og denne ikke i nærheden af hvad de har af tab på bare en af de andre.

De har præcis været rigtig gode til at få deres aktie til at stige i samme periode pga. alle de nye projekter de har startet op.

Så de lever på lånte penge og det håb i at deres projekter en dag kommer til at give overskud.
Gravatar

#6 arne_v 18. jul. 2018 13:02

MOA (4) skrev:

Nej de lever ikke for lånte penge, de laver faktisk penge fra Q3 i år, årsagen til de låner er at de har bygget verdens største batteriproducent og 10.000+ superchargers ... det er dyrt men investorerne har tiltro til projektet kan man se på aktien der er steget 1.500% på få år.


Har du kigget i kalenderen?

Vi er kun 18 dage inde i Q3.

De "laver" ikke penge fra Q3. De "tror/håber at de vil lave" penge i Q3.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#7 Ghostrider 18. jul. 2018 14:35

Tesla kommer i en meget nær fremtid til at sidde fantatisk flot i bilbranchen - de tjerner langt flere penge på deres biler end andre. 30% procent avance - Sådan!!

Tesla er bygget op på at producerer verdens bedste biler, at de så også er smukke og hjælper på miljøet skaber nogen gange en misundelse - specielt hos dem der endnu ikke har forstået hvor verden er på vej hen. Men heldigvis for Tesla for det gør det kun endnu nemmere at hente endnu flere markedsandele hjem.

Hvis Tesla stoppede med at udbygge med flere fabrikker så var der jo et kæmpe overskud, jeg ønsker de bliver ved med at bygge fabrikker og bedrage til en smukkere verden.

Historien med den rådne medarbejde er ved at være gammel og har kan se frem til at skulle betale for et kæmpesagsanlæg pga den sabotage klaphatten har udført.

Håber konkurrenterne vågner op, så Tesla har bare lidt konkurrence. Så vi kan få endnu bedre og billigere biler.
Gravatar

#8 arne_v 18. jul. 2018 14:47

Ghostrider (7) skrev:

Tesla kommer i en meget nær fremtid til at sidde fantatisk flot i bilbranchen - de tjerner langt flere penge på deres biler end andre. 30% procent avance - Sådan!!


Tesla tjener ikke penge. Tesla taber penge.

Ghostrider (7) skrev:

Hvis Tesla stoppede med at udbygge med flere fabrikker så var der jo et kæmpe overskud,


Sådan fungerer regnskaber ikke.

Investeringer i nye fabrikker er ikke en udgift der trækkes fra i resultatet.

Investeringer i nye fabrikker vil optræde som et aktiv i regnskabet og kun afskrivningen på dem bliver betragtet som en udgift.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#9 MOA 18. jul. 2018 19:26

arne_v (6) skrev:
MOA (4) skrev:

Nej de lever ikke for lånte penge, de laver faktisk penge fra Q3 i år, årsagen til de låner er at de har bygget verdens største batteriproducent og 10.000+ superchargers ... det er dyrt men investorerne har tiltro til projektet kan man se på aktien der er steget 1.500% på få år.


Har du kigget i kalenderen?

Vi er kun 18 dage inde i Q3.

De "laver" ikke penge fra Q3. De "tror/håber at de vil lave" penge i Q3.

Værsågo:

30% avance på Model 3 og bemærk deres kommentar til elektronikken... "A Symphony of Engineering".

Shit den ser god ud.
Gravatar

#10 T_A 19. jul. 2018 12:24

#9 MOA
MOA (9) skrev:
arne_v (6) skrev:
MOA (4) skrev:

Nej de lever ikke for lånte penge, de laver faktisk penge fra Q3 i år, årsagen til de låner er at de har bygget verdens største batteriproducent og 10.000+ superchargers ... det er dyrt men investorerne har tiltro til projektet kan man se på aktien der er steget 1.500% på få år.


Har du kigget i kalenderen?

Vi er kun 18 dage inde i Q3.

De "laver" ikke penge fra Q3. De "tror/håber at de vil lave" penge i Q3.

Værsågo:

30% avance på Model 3 og bemærk deres kommentar til elektronikken... "A Symphony of Engineering".

Shit den ser god ud.


Det er jo ikke helt det samme som at de tjener 30% per bil.
Den uvildige fagkyndige siger følgende:

1) Kvaliteten af samlingen af karosseri er noget bras.
Store mellemrum i samlingerne.

2) Elektronikken lader til at være god kvalitet og samlet i en kontrol-skuffe, hvilket han er meget imponeret af. Batterierne kalder han de bedste han har set. "A Symphony of Engineering"

3) Avance. Når han regner prisen sammen af de enkelte dele i bilen så er der 30% avance til overs.
Dette er jo ikke ensbetydende med at Tesla tjener 30% per bil men at det er deres potentielle avance.
Tesla har selv meldt ud at deres fabrikker ikke kører så automatisk og effektivt som ventet og at det koster meget ekstra i lønninger til manuelt arbejde.
Gravatar

#11 bobolobo 19. jul. 2018 13:57

Hele diskussionen om at Tesla lever for lånte penge og taber penge år efter år er fuldstændig sand og at de forsøger at bevise i her i anden halvdel af 2018 at være profitable ligeså. Om de kan det må vi se til den tid.

Men der er ingen problematik i at lave underskud hvis din omsætning stiger som den gør i Tesla og pengene bruges på at vokse, så længe der er tilstrækkelig efterspørgelse på servicen/produkterne. Den største risiko ligger som jeg ser det mest i nogle af de løfter de har giver omkring at love fuldt selvkørende funktionalitet i deres biler uden egentlig at kunne være sikker på at hardwaren i form af både computerkraften og sensorer er nok til det. Det kan blive en dyr omgang for dem når folk "kun" har betalt 5000 dollars for det løfte. Men selve bil-delen af Tesla bliver jo relativt mindre i det de også vokser deres energi division markant op. Skulle Tesla ende med at overproducere af batterier eller andet i deres bilforretning, har de mulighed for at bruge dele af det i deres energi division og evt. sælge andre dele til markedet. Udsigter frem mod 2025 ser ud til der vil blive mangel på batterier og faciliteter til at kunne producere nok fuldt elektriske køretøjer.

Amazon var notoriske for ikke at leverer profit (små under- eller overskud) fordi de koncentrerede sig om at vokse omsætningen og stadig dels gør det i deres retail forretning. Der er også mere sammenlignelige cases hvor teknologi virksomheder taber penge for at koncentrere sig om at vokse omsætning eller antal af brugere eksempelvis Spotify eller Snapchat.
Gravatar

#12 arne_v 19. jul. 2018 16:50

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#13 Remmerboy 19. jul. 2018 21:35

ham her forklarer det meget godt hvordan Tesla kører med underskud
Gravatar

#14 bobolobo 20. jul. 2018 07:43

arne_v (12) skrev:
https://money.cnn.com/2018/07/19/technology/business/tesla-downgrade/index.html


https://electrek.co/2018/07/19/tesla-model-3-s-x-n...


Gravatar

#15 arne_v 20. jul. 2018 19:12

#14

Ja - Elon Musk siger at det ikke passer.

Umiddelbart synes jeg at det lyder mærkeligt at:

https://www.tesla.com/support/incentives


Federal Tax Credit For Vehicles Delivered
$7,500 On or before December 31, 2018
$3,750 January 1 to June 30, 2019
$1,875 July 1 to December 31, 2019


Ikke skulle have en negativ effekt på salget.

De skulle være 4-12 måneders leveringstid på en Tesla 3, så ændringerne i tilskud i 2019 bør slå igennem nu.

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#16 arne_v 20. jul. 2018 19:18

#15

https://blog.secondmeasure.com/2018/06/04/tesla-fa...

antyder at det har været et problem siden Februar.

Men jeg er så lidt skeptisk overfor den blog. Det er ikke helt klart om de har noget at have deres analyse i.

(Needham er et anerkendt firma)
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#17 bobolobo 23. jul. 2018 12:26

#15 + #16

Det har da uden tvivl en effekt på så dyrt et køb som en bil, når folk 2 år før har taget en beslutning om de muligvis ville købe. Jeg tror ikke det er unormalt stor andel der er faldt fra tidshorisonten og beløbet taget i betragtning. Meget kan ændre sig over så lang en periode. Mange smed jo også et depositum i håb om at sælge deres plads.

Jeg smed linket for at nuancere billedet lidt. For Tesla som virksomhed gør det intet at nogle annullere deres ordre hvis de stadig får ordre ind der matcher deres produktionskapacitet (uden folk rigtigt har kørt bilen), samtidigt med de stadig har en betydelig backlog, både i USA men særdeleshed internationalt. Nye ordre regner jeg ikke med har samme annulleringsprocent. Med de anmeldelser bilen har fået så tror jeg det bliver en ganske sund forretning for Tesla et godt stykke ud i fremtiden såfremt de kan sælge den billige model med en pæn margin.
Gravatar

#18 arne_v 23. jul. 2018 14:54

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#19 arne_v 23. jul. 2018 18:51

#18

Mere analyse på den sag (eller mere koge suppe på den pind):

https://www.thestreet.com/investing/tesla-capital-...
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#20 arne_v 23. jul. 2018 19:29

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#21 arne_v 24. jul. 2018 11:48

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#22 arne_v 24. jul. 2018 17:52

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#23 arne_v 31. jul. 2018 13:22

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#24 arne_v 1. aug. 2018 19:18

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#25 arne_v 8. aug. 2018 19:05

The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login