mboost-dp1

unknown

Western Digital med 200 GB

- Via TV2 it-nyheder -

Western Digital snakker ikke kun om større diske mere, deres 200GB IDE disk er nu på gaden. Drevet kører med 7200 omdrejninger og bruger ATA/100, det er derfor nødvendigt at opdatere BIOS på sit bundkort så den kan overkomme 137 GB begrænsningen, som ATA/100 reelt kun understøtter. Derudover skal der også indlæses en driver i windows, for at den kan bruge pladsen over 137 GB korrekt.





Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
6. aug. 2002 08:04
Er der ikke to andre, der også har 200Gb diske på gaden? Og har haft det i lang tid?
Gravatar #2 - Miklos
6. aug. 2002 08:31
hvis wdc skriver at de er #1 så tror jeg ikke lige at der er andre der har haft 200 gb diske ... måske på bånd or so men til alm brugere har jeg ikke rigtigt hørt om det ...

en lille ting jeg kom til at tænke på ... 200 gb vild pron ... et lille fuckup og farvel <STRONG>200</STRONG> gb pron ... det er fedt at de laver store diske MEN man bliver sgu mere ked af det hvis disken dør :)
Gravatar #3 - Gabriel
6. aug. 2002 08:51
Jo der er andre der har haft større diske ude...

Seagate har haft 300gb og 490gb SCSI diske ude i et stykke tid. Godt nok ikke til private brugere endnu, men flere firmaer deriblandt EMC er begyndt at bruge dem. Især 490gb diskene virker attraktive, idet deres hastighed minder om Seagate's 181gb diske.
Gravatar #4 - nano
6. aug. 2002 09:31
Nu snakkes der jo også om en 200 gb IDE disk, hvilket er ret nyt, i scsi verdenen er det jo langt tid siden 200 gb blev opnået, men det er jo også scsi.
Gravatar #5 - Wiking
6. aug. 2002 10:44
Baah.... Jeg køber mig sku' bare et SAN.

Så er der ingen plads problemer mere! :)
Gravatar #6 - Lucky
6. aug. 2002 10:48
ja hvorfor ikke....

de fleste af os sidder jo også med 1.000.000+ til at fyre af på noget SAN legetøj!
Gravatar #7 - Skobbolop
6. aug. 2002 10:58
lo2
Gravatar #8 - firestone
6. aug. 2002 12:27
underligt drev den bruger en ny ATA-standard
som ikke er understøttet af windows og skal bruge specielt controllerkort og software, fordi Windows endnu ikke understøtter den nye ATA-standard.

hvad sker der for dem?

http://www.peasy.dk/index.php3?page=news:show,id=1...
ifølge dem her
Gravatar #9 - Mexx
6. aug. 2002 12:30
Wee nu kan man få 200 GB til at crashe på samme tid.



WD er noget lort, IBM/Hitatchi forever!!!!
Gravatar #10 - Nexus
6. aug. 2002 12:32
#9

LoL....tror nok WD er bedre end IBM fortiden
Gravatar #11 - kooper
6. aug. 2002 12:33
Hmm.. tja, tjo...

Jeg gad i hvert fald godt være i besiddelse af et par Drivezillas'... det ku' være nice...
Gravatar #12 - kooper
6. aug. 2002 12:34
Og jeg er enig... WD's standard ligger efter mine erfaringer NOGET højere end IBM's... Har i hvert fald set 4 40 gb Deskstars' dø inden for de første 2 år... og inden WD...
Gravatar #13 - kooper
6. aug. 2002 12:35
ingen god damnit
Gravatar #14 - Mexx
6. aug. 2002 12:35
En ven af mig har fået 7 WD harddiske på en periode over 1½ år og hver af dem er crashed forholdsvis hurtigt, siger det ikke lidt.

Bare til jer andre, køb aldrig WD det kan ikke betale sig.
Se hellere at få jer en IBM eller kommende Hitatchi.
Gravatar #15 - ShagNasty
6. aug. 2002 12:43
#14
Kunne det tænkes det måske er hans computer der afliver drevene istedet ?
Gravatar #16 - Mexx
6. aug. 2002 12:54
det var på 2 forskellie pc´ere, nu bruger han IBM, and what can i say, running smoothly.
Gravatar #17 - Iznobad
6. aug. 2002 14:32
#8
Drevet bruger tilsyneladende bare alm ultraATA 100, så det er kun hvis du har en gammel ATA66 controller at du bliver nødt til at købe controller kort.

http://www.westerndigital.com/products/products.as...
Gravatar #18 - Target
6. aug. 2002 15:06
#14:

Jeg ved ikke lige, hvad der er gået galt i din opdragelse. Men jeg personligt kender ikke nogen der har haft en IBM der har kørt i mere end 6 måneder. (Jeg arbejder som systemadministrator).
Hvorimod jeg ikke har hørt om nogen som helst, der har problemer med WD. Har selv 2 WD og en IBM. Og den eneste der har været problemer med, er sjovt nok IBM'en. Den siger mange mislyde og den har været gået helt ned et par gange, hvor man har været nød til at partitionere den igen. Desuden så larmer IBM MEGET mere end WD og er langsommere.

http://storagereview.com/articles/200205/20020529W...

Der er der en rimelig gennemført test af diverse diske, og der ses klart kvalitets-forskel på diskene.
Gravatar #19 - SaD
6. aug. 2002 15:41
@ Target,
Jeg har pt. 4 maskiner - 2 servere, en laptop og en kineser-workstation - og der sidder IBM diske i alle 4, og jeg har på intet tidspunkt haft et eneste problem med nogen af dem.

Bare undgå 75GXP serien - så er IBM diske guf.

Jeg har 2 60GXP 30GB diske på RAID i min workstation. Den kører stort set 24/7 og har gjort det i 1½ år nu - så selv om de har dårligt ry, kan de altså virke fint.

Utroligt alle dem der "kender" nogen der har haft IBM diske til at gå ned - ja, faktisk efterlades man det indtryk at ingen IBM diske virker overhovedet.

Men nu kender du (Target) altså nogen der har haft hele 6 IBM diske til at køre uden et eneste problem i over 1½ år - mig.
Gravatar #20 - Target
6. aug. 2002 16:08
#19:

Ja, det må man sige. :) Jeg vil bare personligt ikke købe IBM, da jeg selv har haft dårlige erfaringer med dem og jeg har hørt meget dårligt om dem. Og jeg mener ikke, at alle IBM's diske kører dårligt, og at alle WD's diske er perfekte. Men udfra mine erfaringer og oplevelser, så vil jeg sige, at jeg har oplevet at WD's virker noget bedre end IBM.
Gravatar #21 - Yock
6. aug. 2002 17:39
Har selv en IBM HD der ikke har det for godt (nej det er ikke 75GPX) Den har det med en gang eller to om måneden at begynde at lyde som om den læser helt vildt.. Et hard/soft reset virker ikke, jeg skal slukke computeren for at kunne bruge HD'en igen

Mine Maxtor har dog aldrig fejlet noget i alt den tid jeg har haft dem, WD og Quantom som jeg kørte med før i tiden fejlede heller aldrig noget!

Hold jer dog fra Samsung, de HD'er går hurtigere i smader end IBM gør!!
Gravatar #22 - mikbund
6. aug. 2002 18:18
<STRONG>#14</STRONG>
<STRONG></STRONG>
*host* ibm 75gxp *host* ( føj for en upålidlig model )
WDC er vidst ligeså godt som IBM omend en del bedre. IBM vil vidst også til at holde op med at producere harddiske.
Gravatar #23 - Blank
6. aug. 2002 18:34
ok nu vil jeg også være med

jeg har en ibm på 40G og en WD på 80G ibm ingen problemer, WD problem EN gang!!!! to af mine venner købte nøjagtigt samme drev (WD) og havde samme problem!!! tilgengæld har den ene af dem også 2 100G WD, og skulle køre helt fint! så hvad må man sige, MANDAGs Køb, vent til tirsdag
Gravatar #24 - s-leep
6. aug. 2002 20:02
Øhm så vidt jeg ved, har IBM ikke offentliggjort nogen pressemeddelelser om, at al harddisk produktion stopper.

Jeg mener at have læst, at de sælger deres IDE produktionsenheder til Hitachi eller nogen, men jeg har intet læst om, at IBM stopper inden for SCSI verdenen. Hvis de gjorde det, ville det være et stort tab, mener jeg.

IBM står for en stor procentdel af innovationen nu om dage, og jeg ser frem til fortsat at have mulighed for at vælge.
Gravatar #25 - s-leep
6. aug. 2002 20:31
Selvfølgelig er der serier, som viser sig er direkte fejlbehæftede, men husk at det koster firmaerne dyrt. Jeg gætter på, at både IBM, Maxtor, WD...Samsung alle tester deres harddiske i flere led, grundigt!

Jeg ved ikke, hvad grunden så er til, at der en gang imellem er en smutter, men sådan er det vel.

Derudover sker mange fejl under transporten fra fabrikken til produktet sidder i maskinen. Det kan ske ligemeget om det er en dårlig hd serie.

Her kommer en lille episode, kan det virkelig være rigtigt:

Maxtor har ifølge IT butikkens statistikker den laveste returrate af de HD produkter, de sælger. Men i dag hørte jeg en skrækhistorie, om en som har fået den samme Maxtor hd tilbage to gange fra Maxtor uden endda at få noget kommentar dertil. Hvis det sker 3. gang sender han til forhandleren, selvom man får at vide, at man skal gøre det andet. Så er problemet, at forhandleren førhen har taget flere måneder før der overhovedet bliver kigget på en RMA.
Gravatar #26 - faetteren
6. aug. 2002 21:40
Jeg køber ikke diske efter hvad de hedder eller hvor mange LAMERE som har smadret deres diske, grunden til at IBM har haft SÅÅ extremt mange bustede diske er at disken ikke var blevet testet til at kunne klare et gammelt støvet kabinet hvor diske tit er monteret forkert !.

Hvis man vil have en disk til at køre i over 3 år uden fejl skal man bare sørge for at den ikke bliver for varm TIT, eller rettere det med at varme disken helt vildt ved at lave den slave ved at lade den arbejde vildt i et lukket kabinet uden ventilation, det er det som slår dem i hjel, Har selv prøvet det med 3 stk GXP75, 2 x 30 Gb og en 45 Gb. Den første kom i et silent kabinet med kun 1 blæser i PSU'en, og 3 dage efter gik den i spaSS, den blev TOTALT langsom da den skulle relokere date tit. så blev den byttet og vi prøvede at holde øje med den nye 30 Gb disk den blev LORT varm, og lidt med vilje lod vi den køre i samme miljø som den der døde, og inden ugen var omme døde den også, så fik vi den ombyttet ( jo det koster IBM penge ). og smed penge oven i så vi fik en 45 GB disk, så monterede vi en blæser så der var AIRFLOW over disken og lod den køre i en 14 dages tid og alt var okay, Måske vi bare var uheldige med de 2 gange 30 Gb diske så vi pillede blæseren af igen og så gik der 3 dage og den blev byttet til en quantum fireball AS 30 Gb også en 7200 RPM disk, som i følge tomshardware ikke skulle blive så varm, Den lod vi køre i det samme kabinet uden extra blæser og der har den snurret i over 1½ år nu, Jeg har så selv en 45 Gb GXP75 som har sidet i en OC'ed maskine som har rigeligt køling, Den har aldrig hikket en eneste gang.

Det giver jo lidt sig selv, når skidtet bliver varmt så udvider det sig og når det så bliver koldt igen så krymper det jo ( du kender det fra en kold vinter dag ! ) det kan det jo ikke tåle, så sørg for ventilation af kabinettet. Jeg tror at langt over halvdelen af ibm's dårlige GXP75 er på grund af folk har monteret dem "forkert".

Jo diskene har fejl også lidt mere end der er godt, men mange af fejlene er bruger relateret.

Man finder heller ikke en rigtig server dvs. er server kabinett uden en hel del standard køling. en 7200 RPM disk er en højt ydene disk og skal monteres der efter, 5400 RPM diskene skal også monteres rigtigt men de udvikler slet ikke samme mængde varme.

#25

Jeg ved ikke om din historie er rigtig men det er jo urimeligt langtid, man skal jo ikke RMA selv i danmark har forhandleren pligt til at hjælpe med dette. og 3 mdr. så tror jeg nok lige jeg ville have klaget HELT vildt, besøge deres butik med en trøje hvor det stod en lille historie om hvordan man er blevet behandlet.

Jeg tror på at maxtor laver de diske som har den laveste fejl rate, fordi maxtor har lavet nogle meget fine ophæng og noget sejt antishock så de tager ikke så let skade under transport af en fuld pakkepost medarbejder. + al quantums fine teknologi har de erhvervet sig. enten fusion eller opkøb eller noget kan ikke huske hvordan. Maxtor var sælger vist også ret mange "FLUID" diske som ikke udvikler ret meget varme.

Man kan roligt købe en seagate disk / WesterenDigital disk / IBM / MAXTOR, bare man behandler dem orgentligt så virker det som det skal.

BTW.


#18, Hvis du arbejder som SYSADMIN, så må du sku da vide lidt mere end som så eller kan alle blive sysadmin nu ?.

Hvis ingen IBM diske kunne køre mere end 6 MDR, ville der så ikke være en fejl rate på Langt over 90 % ???.

ellers er dem du kender virkeligt dårlige til at samle maskiner ? har du gjort det for dem ?, eller rådgiver du dem bare ?.

Sjovt at du tror på EN user report på storage review, Klart at de som har ødelagt en disk vil prøve at finde en test som kan fortælle dem hvilken disk kan tåle mest mishandling, og mon ikke de som er glade og tilfredse for de de behandler deres diske orgentligt, ikke gidder at taste deres disk ind i en database som ikke kan bruges til en skid ??.

Følg strømmen og sig det samme som de andre så tror nogen at du ved noget ? FØJ FØJ. BLA BLA JEG ER SYSADMIN, BLA BLA JEG VED MEGET BLA BLA....

# 14 og 16, VARME SLÅR ALLE DISKE IHJEL.



------------

Sorry jeg trængte bare til det, Flame hvis i vil. Jeg skulle bare have lidt dårlig lugt ud af mit system. Det er ikke personligt myndet på #18, kun lidt, der er bare SÅÅÅÅÅ mange af den slags posts, og jeg prøver på at lære at leve med dem / ignorere dem, men det bliver for meget engang i mellem.
Gravatar #27 - bmc
6. aug. 2002 22:26
Ehh .. jeg har nu også futtet 4 75GXP'er af, 2 af dem har siddet i skuffer med 2 blæsere pr.skuffe begge 75GB'er (De IDE skuffer Zitech sælger (go kval og alu.)).. de 2 30GB'er hvoraf den ene futtede af på printet og den anden døde på standard 75GXP måden (LYD: hviiin .. kronk ... kronk ...grfff) ligesom 75GB'erne, de sad dog inde i HD holderen i kabinettet hvori der ialt er 3stk 80mm blæsere incl. PSU'ens. (og med 5cm luft mellem diskene)

Jeg tror ikke heeeelt det med varmen holder alene, hvorfor er der ellers flere PC producenter inkl. Dell og HP som på et tidspunkt havde en firmware opdatering til diske fra netop denne serie af diske? Hmm .. (jeg brugte dem der er på denne side: http://www.geocities.com/dtla_update/ , der er også en masse gode links til artikler om fænomenet)

Nååh ... tilbage til mine resterende diske, jeg har nu en 75GB 75GXP og en 80GB 120GXP som sidder i selvsamme skuffer, der har ikke været nogen problemer med dem endnu (henholdsvis ca halvanden og et halvt år gamle). Af de 2 30GB'er som jeg modtog i bytte for dem der stod af, har jeg måttet pille den ene ud fordi den spinder ned i utide, hvilket lægger systemet ned, der er dog ikke nogen fejl at finde med IBM's testprogram (GRR ..så kan jeg ikke bytte). Den anden skal heller ikke have for mange 'tæv' (eks. defrag) før den kommer med den klassiske pivelyd, heller ikke den finder IBM's HD testprogram nogen fejl på.

Og ja .. jeg støvsuger sgu både mit kabinet, skuffer og blæsere regelmæssigt, samt en sjælden gang checker HD temperatur med programmer til det samme.

Hvorfor er det ellers lige, at der var et firma der lagde sag an mod IBM, for falsk varebetegnelse iogmed at deres diske ikke var så stabile, som de reklamerede med?

Uh .. glemte jeg at sige at en 60GXP 60GB disk futtede af inde på mit arbejde efter 5mdr? .. var kølingen i orden? .. tjaaah den sad i en HP netserver med 2-3 120mm blæsere i, og stod i et 21 grader varmt serverrum. Det eneste den lavede var af spejle ca. 50GB data fra et SCSI RAID hver nat.

Glemte vist også lige min ven's 75GB 75GXP der var DOA, samt hans anden 75GB 75GXP'er der døde efter 3 mdr.


/Moi (måske sysadm. måske ikke ;OP)

btw... min 100GB WD har kørt upåklageligt i skuffe magen til de andre jeg har, lige siden jeg købte den, da den kom på markedet herhjemme, det må være lige over et år siden.
Gravatar #28 - Bashful
6. aug. 2002 23:28
For at vende ryggen til WD vs. IBM kampen der er gang i nu og så snakke lidt om disken istedet for, så kan det da godt undre mig at der "kun" er 2 MB buffer på dén Drivezilla og ikke 8 MB buffer som WD lavede på deres Special Edition modeller - de diske var jo en så stor succes så de var totalt umulige at opdrive her i landet de første 3 ugers tid!!
Måske skulle man skrive til WD og spørge... ;o)
Gravatar #29 - bmc
6. aug. 2002 23:37
Tjaah .. undrer også mig ...
Gravatar #30 - fzkuno
7. aug. 2002 06:47
Jeg skrev en mail til wdc support og spurgte om hvordan de formåede at bryde op med ATA100's LBA28 begrænsning, for for mig er det ikke nok at der står noget med at "sådan er det bare..."
min mail:
I've been a satisfied WD user for some years now, and the owner of several of your high quality drives, and I'm very excited to hear about your new mammoth capacity 200GB drive. However I'm most interested in hearing how you overcame the LBA28 problem which is the cause for the 128Gibi limitation. I'm glad to see that you are still going strong and only sticking to approved standards, and therefore have not yet chosen to use the not yet standardized ATA133 specs.But how does your new drive manage to overcome the 128 Gibi limitation, when ATA100 only supports LBA28 for logical geometry communication?Is your drive controller using a hack whereby it supports communication of LBA48 data through ATA100, so that ATA133 controllers will still only use it as UDMA5, but support the larger LBA48 capacities?I'm asking here both as a potential customer (well, I guess I'll have to wait for the drive to ship in Denmark first), and as a know-it-all nerd who people always ask these kinds of questions. I consider myself pretty well informed on the various standards, so don't be afraid of sending dirty low-level facts in your reply...Thanks for your time. Yours. FZ Kuno

Her er hvad de skrev retur:
Thank you for contacting us.This question is a little over my head. We support the drive, but we do not get much technical information regarding how they are getting past the limitation. Most of the technical information for this drive is confidential. I will see if I can find any further information for you and email it to you.If I can be of further assistance, please let me know.Jeg er lidt træt af sådan noget "magi" og den eneste måde jeg kan se at de kan have så store diske er ved hjælp af et ATA100 controller hack. Det er da ikke fedt når de ellers har svoret til gængse standarder.

Der er da vist også noget galt med matematikken på TV2's hjemmeside. Kan vi blive enige om at forskellen på 48 og 28 bit er 20 bit ? Prøv at se hvad 2^20 det er.. 128Pibi er en million gange mere end 128 Gibi. (ved godt folk hader de navne, men det er for at undgå forvirring)
Gravatar #31 - TYBO
7. aug. 2002 06:50
Jeg er i hvert fald glad for min 40 GB WD...min 40GB IBM som jeg havde før crachede :(
Gravatar #32 - [E]Desperado
7. aug. 2002 12:43
For 2 - 3 År siden kom WD med en AA & AB Serier og de havde et chip problem. De måtte kalde det hele tilbage.
Det var da de begynte at arbejde sammen med IBM.
( Så sluttede sammenarbejdet der )

jeg har slået 5 IBM GXP75 og GXP60 Ihjel.
alle byttet i holland.

Aldrig mere IBM IDE diske
[E]
Gravatar #33 - XorpiZ
7. aug. 2002 17:09
Egentlig kunne man godt mistænke folk herinde bare for at hoppe på vognen og sige "IBM ER NOGET LORT" og "JEG HAR BRÆNDT 4 IBM DISKE AF OG INGEN MAXTOR/WD !!!!!

Som en skrev før, jeg tror nærmere, det er fordi, i enten ikke sørger for ordentlig køling ELLER fordi i fejlmonterer dem. (Måske en kombination).

I min computer sidder i øjeblikket en IBM 40gb 60GXP. Ingen problemer med den. En 13 gb IBM 75(?)GXP, heller ingen problemer der. Og til sidst en WD 80gc med 8 mb cache. Heller ingen problemer der.

13 gb disken er 2½ år gammel (hvis jeg da ikke regner forkert) og den har aldrig fejlet noget selvom den er blevet mishandlet op til flere gange (Jaja, jeg var ung og nybegynder da jeg købte den).

Summa summarum må så være, at jeg tror visse folk herinde overdriver lidt med deres historier (ALLE jeg kender som har haft IBM diske har brændt dem af osv osv, i ved selv hvem i er).
Gravatar #34 - BurningShadow
7. aug. 2002 17:31
Jeg kender I.N.G.E.N der har haft dårlige erfaringer med IBM.
Gravatar #35 - Target
8. aug. 2002 07:21
Alle jer der siger, at IBM er så helvedes godt, tjek lige disse links:

http://www.storagereview.com/IBM_complaint.pdf

http://newz.dk/redir.php?id=6738

http://newz.dk/redir.php?id=6314

http://www.storagereview.com/cgi-bin/news_archive....
(kig under IBM on power-on hours og More on 120GXPs and servers)


Bare et par historier om IBM<A href="http://newz.dk/redir.php?id=5024"></A>
Gravatar #36 - XorpiZ
8. aug. 2002 12:19
#35 Target

det link med at IBM trækker sig ud af harddiske markedet er da ikke relevant.

og da jeg ikke lige kan se PDF filer vil jeg ikke udtale mig om dem.


Men mener der var en tidligere der postede at SR ikke var specielt IBM venlige...?
Gravatar #37 - XorpiZ
8. aug. 2002 12:24
IBM 120gxp 40gb hd

Info: Vores reparations afdeling kan konstatere at dette produkt, har haft en reparations frekvens på <B>2,62%</B>
<STRONG></STRONG>
Fra itbutikken.dk´

IBM 60gxp 60gb hd

Info: Vores reparations afdeling kan konstatere at dette produkt, har haft en reparations frekvens på <B>9,76%</B>.

Seagate Barracuda IV 60 gb

Info: Vores reparations afdeling kan konstatere at dette
produkt, har haft en reparations frekvens på <B>3,7%</B>.

Mønstret er sikkert det samme. Indrømmet, 60gxp serien har sine problemer, men 120gxp serien har ingen.
Gravatar #38 - amokk
8. aug. 2002 13:26
den eneste HD jeg har haft som er brændt sammen, og taget mine data med, var en IBM 34GXP 34GB - det skete fordi jeg var for utålmodig og pillede strømkablet fra, inden compen nåede at slukke... da jeg startede compen igen var den underlig, hden sagde underlige lyde og lavede fejl da jeg prøvede at starte windows... så sikrede jeg mig at alt var sat til og i orden osv. og da jeg tændte compen kom der en smule røg op fra disken og den kunne ik detectes, herefter, og den spinnede heller ik op.

på printet var der en chip som var helt sort, og brændt af... jeg købte en disk magen til brugt, og skiftede printet over men det hjalp ik, disken sagde blot nogle underlige klonk lyde...

så jeg sendte den ind og fik en 40 GB IBM 60GXP i stedet... det er sgu en god disk!
Gravatar #39 - XorpiZ
8. aug. 2002 15:39
#38 amokk

enig, det er en nice disk :) har selv en siddende i min
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login