mboost-dp1

Volvo
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
En af de største problemer med batterier i elbiler er vores vinter. Kulden reducerer kapaciteten temmelig meget.
Desuden kan jeg ikke forestille mig at f.eks batterier på/i taget hjælper på køreegenskaberne.
#2 Tror artiklen omhandler lithium batteri, de indeholder ikke fyldende væsker.
Desuden kan jeg ikke forestille mig at f.eks batterier på/i taget hjælper på køreegenskaberne.
#2 Tror artiklen omhandler lithium batteri, de indeholder ikke fyldende væsker.
Grisly (5) skrev:En af de største problemer med batterier i elbiler er vores vinter. Kulden reducerer kapaciteten temmelig meget.
det kommer sku meget an på hvilket batteri man bruger...
http://extenv.jpl.nasa.gov/presentations/Low_Tempe...
her kan du læse om batterier som fungere ned til -80 C°
Jeg ville altså blive trist hvis mine bildøre pludselig skulle til at veje 20, 50 eller 100kg mere. De ville alt andet lige blive hårdere at åbne/lukke. Derudover skal man alt efter hvor meget man forøger vægten også op i en lidt/helt andet type hængsler.
Ideen med at flytte batteriet andetsteds hen er god, men dørene er ikke lige den bedste ide, medmindre selvfølgelig man finder løsninger på disse problematikker.
Taget er til gengæld en god ide, selvom det så igen lukker af for cabriolet-volvo-elbiler.
Ideen med at flytte batteriet andetsteds hen er god, men dørene er ikke lige den bedste ide, medmindre selvfølgelig man finder løsninger på disse problematikker.
Taget er til gengæld en god ide, selvom det så igen lukker af for cabriolet-volvo-elbiler.
Montago (6) skrev:det kommer sku meget an på hvilket batteri man bruger...
http://extenv.jpl.nasa.gov/presentations/Low_Tempe...
her kan du læse om batterier som fungere ned til -80 C°
Der skal man så lige overveje, om man vil bruge de materialer i større stil, i ting som der er en vis risiko for støder sammen med andre ting, og går i stykker ;-)
De batterier har dog stadig en noget lavere effekt ved de lave temperaturer, end ved højere temperaturer. Nu skimmede jeg den kun, men kunne ikke lige se nogen maks. temperatur, denne kan også spille ind.
Også hvis der bruges Lithium i dørene, skal man passe på hvilken typer man bruger. Nogle af dem bliver jo ikke helt så glade, hvis de får en bule og der kommer luft ind til selve batteriet >_<
Så når batterierne er brugte og slidte og skal skiftes ud, skal man have nyt karosseri til bilen? Jeg nægter at købe nye døre og tag, som er nylarkeret, og så at andre dele er falmet lidt på grund af sollys osv. Desuden ville det også besværliggøre at skifte batterierne on-the-road, hvis man ikke har tid til at vente på at bilen lader op. (Idéen er jo blandt andet at man vil kunne skifte batterier på ladestationer.)
#12 Lige præcist det samme jeg tænkte. Men tænker at man måske vil have mulighed for at skifte "batteribanken" og så lade døre og tag være ekstra/reservebatterier.
#12 Lige præcist det samme jeg tænkte. Men tænker at man måske vil have mulighed for at skifte "batteribanken" og så lade døre og tag være ekstra/reservebatterier.
Og el-bilerne er en dødssejler for alt andet end nr 2 bybil præcis pga problematikken med de skide batterier. Fanme ikke fedt at skulle overnatte på vej sydpå bare fordi man skal have strøm på bilen.
Europæisk standard omkring batteri og udskifting (så har tankstationerne også noget at lave), ellers kan vi godt vinke forvel til rene elbiler der er større end mini/fiat500/etc.
Alternativet må vel være biler der kan klare 1500-1800km på en opladning, da det vel alligevel er grænsen for hvor langt man kører uden en længere pause.
Eller selvfølgelig hybridbiler der kan lades undervejs af en dedikeret dieselgenerator (mere effektive en bilmotorer svjv). Men så bliver de vel først tunge og besværlige.
Europæisk standard omkring batteri og udskifting (så har tankstationerne også noget at lave), ellers kan vi godt vinke forvel til rene elbiler der er større end mini/fiat500/etc.
Alternativet må vel være biler der kan klare 1500-1800km på en opladning, da det vel alligevel er grænsen for hvor langt man kører uden en længere pause.
Eller selvfølgelig hybridbiler der kan lades undervejs af en dedikeret dieselgenerator (mere effektive en bilmotorer svjv). Men så bliver de vel først tunge og besværlige.
mihtnick (15) skrev:Er der overhovedet nogen som har læst artiklen. Når man læser kommentarene kan man godt blive i tvivl. (Carbon fiber battery)
Gad vide om carbon fiber er første skridt hen i mod Grafen..
Har læst en del op om emnet, og jeg glæder mig virkelig til at mikrokredsløb og batterier kan laves i grafen..
grafen-kan-forbedre-harddiske
silicium-og-grafen-skal-oege-batterikapacitet
Grisly (5) skrev:#2 Tror artiklen omhandler lithium batteri, de indeholder ikke fyldende væsker.
Kommer an på teknologien. Langt de fleste tørre varianter af Lithium batterier, er ikke genopladelige og dem der er, er ikke specielt energieffektive.
#19: Såfremt det gør at der kan komme en lækage, kan komme ilt hvor der ikke skal være ilt, løsriver en elektrisk forbindelse eller et utal af andre potentielle problemer, afhængigt af batteri-/elektroniktype, jo, så kan det hurtigt blive et større problem end i dag...
Hvis nu nogen kører ind i dig, i regnvejr, og får lavet en dejlig flænge i din Lithiumbatteridør, så er der altså god risiko for lidt sjove ting og sager....
Hmmm, fik lige en ide til elektriske køretøjer til forsvaret... Små celler og noget flydende elektrolyt der reagerer kraftigt ved kontakt med oxygen...
Så er der jo reaktivt panser indbygget -_-
Hvis nu nogen kører ind i dig, i regnvejr, og får lavet en dejlig flænge i din Lithiumbatteridør, så er der altså god risiko for lidt sjove ting og sager....
Hmmm, fik lige en ide til elektriske køretøjer til forsvaret... Små celler og noget flydende elektrolyt der reagerer kraftigt ved kontakt med oxygen...
Så er der jo reaktivt panser indbygget -_-
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.