mboost-dp1

Volvo

Volvo vil lave bildøre og tag til et batteri

- Via Gizmodo - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Skak2000

Elbiler spås en stor fremtid, men det helt store problem er, at batterierne udgør en meget stor del af egenvægten i bilen, hvis den bare skal have en nogenlunde store rækkevidde.

Flere firmaer forsker i at gøre batterierne mere effektive, men hos Volvo har man valgt også at finde alternative steder at placere batterierne.

I samarbejde med Imperial College i London er de gået i gang med at udvikle batterier lavet af kulfibermaterialer. Ved at lave et batteri i kulfiber, så er idéen, at batteriet kan formes som en del af bilen.

I sin vision forudser Volvo at lave døre, tag, motorhjelm og gulvet i en bil om til batterier. På den måde forudser det svenske bilfirma, at vægten i en elbil kan reduceres med 15 %, ligesom batterierne vil kunne oplades hurtigere.

Endnu er der dog lang vej til visionen bliver en realitet, idet man først lige er gået i gang med at udvikle materialerne til batterierne. Forskerne håber dog at have en prototype klar inden for et par år og anvende teknologien i de første biler om ca. ti år.





Gå til bund
Gravatar #1 - Montago.NET
29. sep. 2010 07:08
Håber de kan tåle milde buler osv...
Gravatar #2 - XorpiZ
29. sep. 2010 07:13
Montago (1) skrev:
Håber de kan tåle milde buler osv...


Trist hvis man bliver ramt i siden og smadrer døren.. ikke nok med at man bliver kvast af bilen, man skal også overhældes med batterisyre :D
Gravatar #3 - Paranut
29. sep. 2010 07:14
Folk tager en tur når det lyner og håber på at blive ramt for at få bilen ladet op. Win!
Gravatar #4 - eliasr
29. sep. 2010 07:15
#1 don't worry, efter de første klager, skal de nok få opfundet det elektro magetiske energi skjold.

billen kommer ikke til skade ved sammenstød, men føren kan sikkert godt få indre kvæstelser xD haha
Gravatar #5 - Grisly
29. sep. 2010 07:16
En af de største problemer med batterier i elbiler er vores vinter. Kulden reducerer kapaciteten temmelig meget.

Desuden kan jeg ikke forestille mig at f.eks batterier på/i taget hjælper på køreegenskaberne.

#2 Tror artiklen omhandler lithium batteri, de indeholder ikke fyldende væsker.
Gravatar #6 - Montago.NET
29. sep. 2010 07:27
Grisly (5) skrev:
En af de største problemer med batterier i elbiler er vores vinter. Kulden reducerer kapaciteten temmelig meget.


det kommer sku meget an på hvilket batteri man bruger...

http://extenv.jpl.nasa.gov/presentations/Low_Tempe...

her kan du læse om batterier som fungere ned til -80 C°
Gravatar #7 - ToFFo
29. sep. 2010 07:27
Bliver bilen ikke ekstremt tung så?
Gravatar #8 - Qw_freak
29. sep. 2010 07:30
ToFFo (7) skrev:
Bliver bilen ikke ekstremt tung så?

Batterierne skal være der alligevel, og det skal døre og loft også,.. Du sparer altså vægt og plads i bilen ved at bruge døre og loft/gulv som alligvel skal være der!
Gravatar #9 - Makey
29. sep. 2010 07:32
Jeg ville altså blive trist hvis mine bildøre pludselig skulle til at veje 20, 50 eller 100kg mere. De ville alt andet lige blive hårdere at åbne/lukke. Derudover skal man alt efter hvor meget man forøger vægten også op i en lidt/helt andet type hængsler.

Ideen med at flytte batteriet andetsteds hen er god, men dørene er ikke lige den bedste ide, medmindre selvfølgelig man finder løsninger på disse problematikker.

Taget er til gengæld en god ide, selvom det så igen lukker af for cabriolet-volvo-elbiler.
Gravatar #10 - Remmerboy
29. sep. 2010 07:37
Grisly (5) skrev:
En af de største problemer med batterier i elbiler er vores vinter.

du har ikke hørt om tørbatteri?
Gravatar #11 - HenrikH
29. sep. 2010 07:45
Montago (6) skrev:
det kommer sku meget an på hvilket batteri man bruger...

http://extenv.jpl.nasa.gov/presentations/Low_Tempe...

her kan du læse om batterier som fungere ned til -80 C°

Der skal man så lige overveje, om man vil bruge de materialer i større stil, i ting som der er en vis risiko for støder sammen med andre ting, og går i stykker ;-)

De batterier har dog stadig en noget lavere effekt ved de lave temperaturer, end ved højere temperaturer. Nu skimmede jeg den kun, men kunne ikke lige se nogen maks. temperatur, denne kan også spille ind.

Også hvis der bruges Lithium i dørene, skal man passe på hvilken typer man bruger. Nogle af dem bliver jo ikke helt så glade, hvis de får en bule og der kommer luft ind til selve batteriet >_<
Gravatar #12 - Sofus99
29. sep. 2010 08:07
Desværre sætter det koncept så lidt en kæp i hjulet for muligheden for at "oplade" på en tankstation ved at skifte hele batteribanken ud, frem for at den skal stå og rent fysisk lade fastmonterede batterier.
Gravatar #13 - Scapegoat
29. sep. 2010 08:08
Så når batterierne er brugte og slidte og skal skiftes ud, skal man have nyt karosseri til bilen? Jeg nægter at købe nye døre og tag, som er nylarkeret, og så at andre dele er falmet lidt på grund af sollys osv. Desuden ville det også besværliggøre at skifte batterierne on-the-road, hvis man ikke har tid til at vente på at bilen lader op. (Idéen er jo blandt andet at man vil kunne skifte batterier på ladestationer.)

#12 Lige præcist det samme jeg tænkte. Men tænker at man måske vil have mulighed for at skifte "batteribanken" og så lade døre og tag være ekstra/reservebatterier.
Gravatar #14 - OxxY
29. sep. 2010 08:15
Og el-bilerne er en dødssejler for alt andet end nr 2 bybil præcis pga problematikken med de skide batterier. Fanme ikke fedt at skulle overnatte på vej sydpå bare fordi man skal have strøm på bilen.

Europæisk standard omkring batteri og udskifting (så har tankstationerne også noget at lave), ellers kan vi godt vinke forvel til rene elbiler der er større end mini/fiat500/etc.

Alternativet må vel være biler der kan klare 1500-1800km på en opladning, da det vel alligevel er grænsen for hvor langt man kører uden en længere pause.

Eller selvfølgelig hybridbiler der kan lades undervejs af en dedikeret dieselgenerator (mere effektive en bilmotorer svjv). Men så bliver de vel først tunge og besværlige.
Gravatar #15 - mihtnick
29. sep. 2010 08:31
Er der overhovedet nogen som har læst artiklen. Når man læser kommentarene kan man godt blive i tvivl. (Carbon fiber battery)
Gravatar #16 - Nagelfar^^
29. sep. 2010 08:41
mihtnick (15) skrev:
Er der overhovedet nogen som har læst artiklen. Når man læser kommentarene kan man godt blive i tvivl. (Carbon fiber battery)


Gad vide om carbon fiber er første skridt hen i mod Grafen..

Har læst en del op om emnet, og jeg glæder mig virkelig til at mikrokredsløb og batterier kan laves i grafen..
grafen-kan-forbedre-harddiske
silicium-og-grafen-skal-oege-batterikapacitet


Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
29. sep. 2010 08:43
Grisly (5) skrev:
#2 Tror artiklen omhandler lithium batteri, de indeholder ikke fyldende væsker.

Kommer an på teknologien. Langt de fleste tørre varianter af Lithium batterier, er ikke genopladelige og dem der er, er ikke specielt energieffektive.
Gravatar #18 - lorric
29. sep. 2010 09:06
Overskriften skrev:
Volvo vil lave bildøre og tag til et batteri

De vil tage et batteri og give det tag og bildøre? Montagekunst?
Gravatar #19 - Sugardad
29. sep. 2010 11:54
tror ikke buler kommer til at blive et større problem end i dag, for vi er jo allerede godt på vej til at så billige solceller, og hvis det her bliver en standard for el biler så falder prisen meget
Gravatar #20 - HenrikH
29. sep. 2010 13:40
#19: Såfremt det gør at der kan komme en lækage, kan komme ilt hvor der ikke skal være ilt, løsriver en elektrisk forbindelse eller et utal af andre potentielle problemer, afhængigt af batteri-/elektroniktype, jo, så kan det hurtigt blive et større problem end i dag...

Hvis nu nogen kører ind i dig, i regnvejr, og får lavet en dejlig flænge i din Lithiumbatteridør, så er der altså god risiko for lidt sjove ting og sager....


Hmmm, fik lige en ide til elektriske køretøjer til forsvaret... Små celler og noget flydende elektrolyt der reagerer kraftigt ved kontakt med oxygen...
Så er der jo reaktivt panser indbygget -_-
Gravatar #21 - knasknaz
29. sep. 2010 20:42
Zjapper (3) skrev:
Folk tager en tur når det lyner og håber på at blive ramt for at få bilen ladet op. Win!

Bwahaha... helle for den parkeringsplads oppe på toppen af Himmelbjerget!
Gravatar #22 - lorric
1. okt. 2010 10:30
Hvad skete der egentlig med idéen om at bruge solpaneler til opladning (eller hjælp til opladning)? Er det for dyrt eller hvad?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login