mboost-dp1

Flickr - Anonymous Account

Vil gøre multimediedesigner-uddannelsen mere teknisk

-

Fremtidens multimediedesignere skal være bedre teknisk funderede, mener formanden for udvalget for multimediedesigneruddannelsen, Michael Jørgensen.

Men samtidigt er rammerne for ændringer stramme på grund af den gældende bekendgørelse. Det er ikke muligt at ændre på fordelingen af ECTS-point.

‘Vi er bundet af bekendtgørelsen, og det er vanskeligt at gå ud over den. Derfor vil vi lave en grundig renovering af uddannelsen. Det bliver et stort arbejde, men jeg tror, vi kan få skabt en uddannelse, der matcher nutiden,’ udtaler uddannelseschef Michael Jørgensen fra IBA Erhvervsakademi Kolding til Version2.

Uddannelsen skal dække fire fagområder, forretningskendskab, kommunikation, design og interaktion.

Der har lige fra uddannelsens begyndelse været kritik af den mængde teknisk ballast, de færdiguddannede har.

En mulighed for at højne de tekniske kundskaber efterfølgende er f.eks. at tage overbygningen ‘webudvikling’, som også datamatikere kan tage. En stor procentdel af de færdiguddannede multimediedesignere vælger da også den vej.





Gå til bund
Gravatar #1 - DekanTrue
6. sep. 2016 12:22
Problemet er at man ikke tager stilling til: Hvad skal en multimediedesigner arbejde med bagefter. Designer, stort set ingen undervisning i design. Frontend, håbløst overfladisk materiale.
Gravatar #2 - arne_v
6. sep. 2016 12:56
#0

Man kan putte læbestift på en gris, men ...

Nedlæg alle IT uddannelser kortere end 4 år og give nogle flere en solid uddannelse.
Gravatar #3 - Useful
6. sep. 2016 18:53
arne_v (2) skrev:


Nedlæg alle IT uddannelser kortere end 4 år og give nogle flere en solid uddannelse.


Wow det var lidt drastisk.

4 år er fanme længe at lære noget i, og er længere end den gængse bachelor kræver. Så svær kan en solid uddannelse i IT vel ikke være.
Gravatar #4 - arne_v
6. sep. 2016 19:19
Useful (3) skrev:
4 år er fanme længe at lære noget i,


Ja.

Useful (3) skrev:
og er længere end den gængse bachelor kræver.


I Danmark er en bachelor 3 år. Men de fleste ssteder er en bachelor 4 år.

Men den forskel skal ikke være det afgørende.

En 3 årig universitets uddannelse er også OK.

Useful (3) skrev:
Så svær kan en solid uddannelse i IT vel ikke være.


Hvorfor ikke.

IT projekter har en langt dårligere statistik end andre projekter. Forsinkelser, budget overskridelser, dårlig funktionalitet etc.. Det tyder jo ikke ligefrem på at det er nemt.

Så vidt jeg ved er den korteste ingeniør uddannelse i Danmark på 3.5 år. Og jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at det skulle være nemmere at bygger med software end med fysiske materialer.
Gravatar #5 - Useful
6. sep. 2016 19:50
arne_v (4) skrev:

Så vidt jeg ved er den korteste ingeniør uddannelse i Danmark på 3.5 år. Og jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at det skulle være nemmere at bygger med software end med fysiske materialer.


Nej men du sagde vel det modsatte.

Men hvis vi skal snakke om hvor dårligt IT projekter klare sig, skal vi så ikke have den omtalte statistik på bordet? For jeg ved ikke om jeg er enig i at det står så slemt til.
Gravatar #6 - arne_v
6. sep. 2016 20:08
Useful (5) skrev:
Nej men du sagde vel det modsatte.


Egentligt ikke.

4 evt. kun 3 sammenlignet med 3.5.

Useful (5) skrev:
Men hvis vi skal snakke om hvor dårligt IT projekter klare sig, skal vi så ikke have den omtalte statistik på bordet? For jeg ved ikke om jeg er enig i at det står så slemt til.


Det er ret alment kendt.

Det er undersøgt utallige gange.

Et par eksempler.

Udenlandsk:

http://www.mckinsey.com/business-functions/busines...


Our research, conducted in collaboration with the University of Oxford, suggests that half of all large IT projects—defined as those with initial price tags exceeding $15 million—massively blow their budgets. On average, large IT projects run 45 percent over budget and 7 percent over time, while delivering 56 percent less value than predicted. Software projects run the highest risk of cost and schedule overruns1 (Exhibit 1).

These findings—consistent across industries—emerged from research recently conducted on more than 5,400 IT projects2 by McKinsey and the BT Centre for Major Programme Management at the University of Oxford. After comparing budgets, schedules, and predicted performance benefits with the actual costs and results, we found that these IT projects, in total, had a cost overrun of $66 billion, more than the GDP of Luxembourg. We also found that the longer a project is scheduled to last, the more likely it is that it will run over time and budget, with every additional year spent on the project increasing cost overruns by 15 percent.



Staggering as these findings are, most companies survive the pain of cost and schedule overruns. However, 17 percent of IT projects go so bad that they can threaten the very existence of the company. These unpredictable high-impact events—“black swans” in popular risk parlance—occur significantly more often than would be expected under a normal distribution. Large IT projects that turn into black swans are defined as those with budget overruns of more than 200 percent (and up to 400 percent at the extreme end of the spectrum). Such overruns match or surpass those experienced by black swans among complex construction projects such as tunnels and bridges. One large retailer started a $1.4 billion effort to modernize its IT systems, but the project was eventually abandoned. As the company fell behind its competitors, it initiated another project—a new system for supply-chain management—to the tune of $600 million. When that effort failed, too, the retailer had to file for bankruptcy.


Dansk:

http://www.computerworld.dk/art/165226/6-ud-af-10-...


Set gennem britiske briller bliver der konstateret, at mere end 6 ud af 10 offentlige it-projekter overskrider deres tidsramme, hvilket også er gældende, når det kommer til budgettet.



Han fremhæver desuden, at hvert fjerde offentlige it-projekt ender i et 'katastrofe-projekt'.



Forsvarets ERP-system, DeMars, havde til sammenligning en budgetoverskridelse på 16 procent og en forsinkelse på seks procent, hvilket betegnes som 'et af de mere succesfulde projekter'.


Gravatar #7 - arne_v
6. sep. 2016 20:18
#7

En klassisk ikke-statistisk men analytisk beskrivelse af problemerne findes i bogen The Mythical Man Month af Fred Brooks.

De fleste af de problemer han beskriver ses stadig i IT projekter idag.

Og bogen er fra 1975!

:-)

Gravatar #8 - Useful
6. sep. 2016 20:20

arne_v (6) skrev:
Egentligt ikke.


Jo i form af din første kommentar ville du mene at IT uddannelser skulle vare længere, og i overført forstand, kræve mere, end dit senere eksempel.

arne_v (6) skrev:
Det er ret alment kendt.


Jeg vil medgive at det er alment kendt, at offentlige IT projekter falder under den påstand, og jeg vil egentligt også medgive, at mange af de samme problemer kan ses i andre meget store IT projekter.

Men hvad siger det om branchen som en helhed? Falder disse store projekter i graven fordi IT personalet er inkompetente eller måske fordi at der tales i øst og vest, og forventes helt urealistisk ting når varen bestilles?

er det endnu et symptom af vores udbuds love? hvorfor får CSC aftaler efter brudte aftaler? fordi loven siger de skal
Gravatar #9 - arne_v
7. sep. 2016 00:19
Useful (8) skrev:
Jo i form af din første kommentar ville du mene at IT uddannelser skulle vare længere, og i overført forstand, kræve mere, end dit senere eksempel.


4 år er længere end 3.5 år.

Men de sidste 0.5 år er ikke så vigtige efter min mening.
Gravatar #10 - arne_v
7. sep. 2016 00:48
Useful (8) skrev:
Jeg vil medgive at det er alment kendt, at offentlige IT projekter falder under den påstand


Det ses også i den private sektor. Det får bare sjældent den samme presse omtale. Me dhensyn til offentlighed er der forskel på 4 million skatteydere og en mere begrænset kreds af aktionærer.

Useful (8) skrev:
Men hvad siger det om branchen som en helhed?


At den har et problem.

Useful (8) skrev:
Falder disse store projekter i graven fordi IT personalet er inkompetente eller måske fordi at der tales i øst og vest, og forventes helt urealistisk ting når varen bestilles?


Undskyldningen med dårlige krav ses tit. Men er i sig selv et tegn på at der er noget rav ruskende galt.

Kunne man forestille sig et byggefirma gå i gang med at bygge et hus efter et par give år op uden at have fået gjort huset færdigt og sige at "det er ikke vores skyld - vi fik ikke nogle ordentlige krav på hvordan huset skulle se ud"? Nej vel!

Ja. Der er mange andre forhold end dårlig uddannelse bagved de mange IT katastrofer.

Men en ordentlig uddannelse var da et godt sted et starte.

Igen sammenlign med byggenbranchen. Hvem ville have ondt af et bygge firma som har et kikset byggeri, hvor det viser sig at ingeniøren og arkitekten ingen rigtig uddannelse har men kun gar taget nogle aftens kurser hos et oplysnings forbund. Ingen!

Ved fysisk byggeri er der mange ting som ikke engang er lovligt, hvis der ikke er en person med den rigtige uddannelse som siger god for det.
Gravatar #11 - Useful
7. sep. 2016 01:12
arne_v (10) skrev:

Kunne man forestille sig et byggefirma gå i gang med at bygge et hus efter et par give år op uden at have fået gjort huset færdigt og sige at "det er ikke vores skyld - vi fik ikke nogle ordentlige krav på hvordan huset skulle se ud"? Nej vel!


Det tror jeg faktisk sker mere ofte end man lige tror. Der er en kirke kaldet "Cathedral of Saint John the Divine" som aldrig blev gjort færdig, fordi folkene bag ikke kunne bestemme sig, og ville have lavet ting om, som ikke passede med deres løse beskrivelser.
Jeg tror det er et problem så snart man går fra funktion over til design, uanset felt.

Men jeg synes du begrænser sammenligningen en del nu, altså, i forhold til byggebranchen er der sgu mange projekter der falder til jorden af præcis de samme grunde som IT projekter. Især det med at have totalt åndsvagt dårligt lavede budgetter er en gentagende ting.
Gravatar #12 - gramps2
7. sep. 2016 07:02
arne_v (10) skrev:
Kunne man forestille sig et byggefirma gå i gang med at bygge et hus efter et par give år op uden at have fået gjort huset færdigt og sige at "det er ikke vores skyld - vi fik ikke nogle ordentlige krav på hvordan huset skulle se ud"? Nej vel!

Nej, men det sker: http://vibyggerhus.dk/
Gravatar #13 - _tweak
7. sep. 2016 07:40
gramps2 (12) skrev:
Nej, men det sker: http://vibyggerhus.dk/

Den sag har kørt i en del tid.. den er... hvad skal man sige.. ja.. :-)
Gravatar #14 - moulder666
9. sep. 2016 11:36
_tweak (13) skrev:
er... hvad skal man sige.. ja.. :-)


Absurd, skræmmende og absurd skræmmende?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login