mboost-dp1

Boeing

Verdens første brintdrevne fly er lettet fra jorden

- Via Boeing - , redigeret af Emil

I går kunne Boeing sende verdens første fly på vingerne, der er drevet af brint. Flyvningen fandt sted i Spanien tæt på Madrid og er et resultat af et samarbejde med Boeing Research & Technology Europe (BR&TE) og flere europæiske og amerikanske partnere.

Flyet er et to-sæders Dimona bygget af det østrigske selskab Diamond Aircraft Industries og efterfølgende ombygget af BR&TE til at benytte en elmotor drevet af brændselsceller.

Brændselscellerne anvender brint som energikilde og er af typen Proton Exchange Membrane (PEM). Under testflyvningen nåede flyet op i 1.000 meters højde og fløj med en hastighed på 100 km/t.

Boeing forventer ikke, at teknologien vil kunne bruges til store fly, men tror, at det i fremtiden vil kunne bruges som et alternativ til mindre fly, både bemandede og ubemandede.





Gå til bund
Gravatar #1 - M.K.A
4. apr. 2008 12:06
Det er dejligt at se at flyindustrien også gør noget for den globale opvarmning. Nu mangler vi bare at de begynder at lave flymotorer der kan flyve på biobrændsel. Ved godt de allerede findes, men det er på opblanding af almindelig jetfuel. Først om en del år at de kan flyve på større opblandinger.
Gravatar #2 - tachylatus
4. apr. 2008 13:08
Så mangler vi bare eldrevne rumraketter.
Gravatar #3 - Troz
4. apr. 2008 14:05
Overskriften er måske lidt misvisende, det er det første fly drevet af brint-brænselceller i følge artiklen - ikke bare brint.

Men det er da helt sikkert et fedt tiltag at se flyindustrien også arbejder på at forbedre miljøet.
Gravatar #4 - Ganin
4. apr. 2008 14:08
#2 Har du ikke læst ander's and, det heder at bygge en rumstation med en stor kran.
Gravatar #5 - Remmerboy
4. apr. 2008 14:12
nu er der noget om flykatastrofer. de små ubemandede er ligepludselig blevet til brintbomber :O
Gravatar #6 - Sikots
4. apr. 2008 16:13
Fedt hvis der på døren står "Trykflasker fjernes ved brand"!
Gravatar #7 - Törleif Val Viking
4. apr. 2008 18:28
Skide smart!

Captain: We are low on fuel.
Pilot: I go get the passengers water.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
4. apr. 2008 18:35
#1 Airbus A380 kan skam allerede flyve på ren biobrændsel.

#2 Hørt om ION-drev?
Gravatar #9 - Törleif Val Viking
4. apr. 2008 19:19
#8
ion drev??

Sådan en diskette har jeg altså ikke xD
Gravatar #10 - 001110
4. apr. 2008 21:33
ion drev er svjv ikke brugbart inden for jordens atmosfære, og selvom man er ret langt med de praktiske eksperimenter, så ligger det stadig langt ude i fremtiden.

Den kraft det kræver at løfte mange tons fly/raket fra jorden og hastighedsforøge over en relativt kort tid er der endnu ikke et godt "økologisk" alternativ til
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
4. apr. 2008 22:19
#10
Hvis man nu kombinerer den coilgun de har planer om at bygge med et ion drev, ville man da ikke have brug for raketter?

Et ion drev blev brugt første gang på runsonden "Deep Space 1" i 1999, så det ligger vist ikke så langt ude i fremtiden.
Gravatar #12 - terracide
4. apr. 2008 22:45
#1:
Jeg venter nu spændt på at grønland bliver isfrit igen...som det har været før.
Vi ER på vej ud af en kuldeperiode og min påstand er at grøndland vender tilbage til normale tilstand:
http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser...
Gravatar #13 - sjoeberg
5. apr. 2008 15:47
#3:

Jeg vil nu nok sige at flyet er brintdrevet - ligesom en bil er benzindreven og ikke forbrændningsmotor-dreven.

Men ja, helt sikkert et godt initiativ.
Gravatar #14 - vandfarve
5. apr. 2008 16:15
11 skrev:
#10
Hvis man nu kombinerer den coilgun de har planer om at bygge med et ion drev, ville man da ikke have brug for raketter?

Et ion drev blev brugt første gang på runsonden "Deep Space 1" i 1999, så det ligger vist ikke så langt ude i fremtiden.


Der eksisterer dog store problemer ved den slags opsendelser, hvor al energien til at blive ført ud af jordens tyngdekraft bliver påført objektet af én gang, da delene og ikke mindst astronauterne indeni vil opleve et utroligt højt G-tal. Altså med andre ord: Kanoner er no-go, da man pludselig vil veje på den anden side af 1 million kilo på få milisekunder.
Gravatar #15 - tazly
5. apr. 2008 16:45
#9
Turen i accelleratoren skal laves lang nok til at accelerationen holdes tilpas lav indtil man når fx undslippelseshastigheden på 11,2 km/s.

t=11,2km/s / 6g
= 11200m/s / 6(9,82 m/s^2)
= 190s

d=1/2 a t^2
=1/2 * 6(9,82 m/s^2) * (190s)^2
~ 1000 km
Acceleratoren kan laves som en stor cirkel ligesom partikel-accelleratorer, så en decideret coil gun kan man vist ikke kalde opsendelsesmetoden. I praksis så er luftmodstanden ret vild ved de hastigheder, så jeg tvivler på at det kan gøres.
Måske for satelitter, der ikke skal have så meget fart på.
Gravatar #16 - bnm
6. apr. 2008 13:00
#1,#3: Er det overhoved sikkert dette fly forurener mindre end et fly med samme kapacitet som er fungerer med en forbrændingsmotor? Svjv. er den samlede proces for at lade en brint brændselscelle op meget ineffektiv. Så hvad nytter det hvis forureningen bare bliver genereret af et kraftværk i stedet, og en del af energien spildt i lysnettet?

Jeg gad godt se en reel sammenligning.

#8: ion drev yder en uhyre ringe kraft. Din cykel skulle være ufatteligt velsmurt hvis den skulle trille af skubbet fra et sådan.

NSTAR motoren som NASA brugte på Deep Space 1 sonden yder 92 mN. Det er ca. den samme kraft som 2 A4-ark papir yder på en badevægt her på jorden.
Gravatar #17 - Törleif Val Viking
6. apr. 2008 13:44
Det smarte ved brændselsceller er vel at det er nemmere at lave ét miljørigtigt kraftværk istedet for x-antal filtre og miljømotorere til flyene.
Gravatar #18 - knasknaz
6. apr. 2008 14:23
Et eldrevet fly må også være ganske stille. Synd de ikke skriver noget om hvor stille det er.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login