mboost-dp1

Boeing
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det er dejligt at se at flyindustrien også gør noget for den globale opvarmning. Nu mangler vi bare at de begynder at lave flymotorer der kan flyve på biobrændsel. Ved godt de allerede findes, men det er på opblanding af almindelig jetfuel. Først om en del år at de kan flyve på større opblandinger.
Overskriften er måske lidt misvisende, det er det første fly drevet af brint-brænselceller i følge artiklen - ikke bare brint.
Men det er da helt sikkert et fedt tiltag at se flyindustrien også arbejder på at forbedre miljøet.
Men det er da helt sikkert et fedt tiltag at se flyindustrien også arbejder på at forbedre miljøet.
ion drev er svjv ikke brugbart inden for jordens atmosfære, og selvom man er ret langt med de praktiske eksperimenter, så ligger det stadig langt ude i fremtiden.
Den kraft det kræver at løfte mange tons fly/raket fra jorden og hastighedsforøge over en relativt kort tid er der endnu ikke et godt "økologisk" alternativ til
Den kraft det kræver at løfte mange tons fly/raket fra jorden og hastighedsforøge over en relativt kort tid er der endnu ikke et godt "økologisk" alternativ til
#10
Hvis man nu kombinerer den coilgun de har planer om at bygge med et ion drev, ville man da ikke have brug for raketter?
Et ion drev blev brugt første gang på runsonden "Deep Space 1" i 1999, så det ligger vist ikke så langt ude i fremtiden.
Hvis man nu kombinerer den coilgun de har planer om at bygge med et ion drev, ville man da ikke have brug for raketter?
Et ion drev blev brugt første gang på runsonden "Deep Space 1" i 1999, så det ligger vist ikke så langt ude i fremtiden.
#1:
Jeg venter nu spændt på at grønland bliver isfrit igen...som det har været før.
Vi ER på vej ud af en kuldeperiode og min påstand er at grøndland vender tilbage til normale tilstand:
http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser...
Jeg venter nu spændt på at grønland bliver isfrit igen...som det har været før.
Vi ER på vej ud af en kuldeperiode og min påstand er at grøndland vender tilbage til normale tilstand:
http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverden/Udsendelser...
11 skrev:#10
Hvis man nu kombinerer den coilgun de har planer om at bygge med et ion drev, ville man da ikke have brug for raketter?
Et ion drev blev brugt første gang på runsonden "Deep Space 1" i 1999, så det ligger vist ikke så langt ude i fremtiden.
Der eksisterer dog store problemer ved den slags opsendelser, hvor al energien til at blive ført ud af jordens tyngdekraft bliver påført objektet af én gang, da delene og ikke mindst astronauterne indeni vil opleve et utroligt højt G-tal. Altså med andre ord: Kanoner er no-go, da man pludselig vil veje på den anden side af 1 million kilo på få milisekunder.
#9
Turen i accelleratoren skal laves lang nok til at accelerationen holdes tilpas lav indtil man når fx undslippelseshastigheden på 11,2 km/s.
t=11,2km/s / 6g
= 11200m/s / 6(9,82 m/s^2)
= 190s
d=1/2 a t^2
=1/2 * 6(9,82 m/s^2) * (190s)^2
~ 1000 km
Acceleratoren kan laves som en stor cirkel ligesom partikel-accelleratorer, så en decideret coil gun kan man vist ikke kalde opsendelsesmetoden. I praksis så er luftmodstanden ret vild ved de hastigheder, så jeg tvivler på at det kan gøres.
Måske for satelitter, der ikke skal have så meget fart på.
Turen i accelleratoren skal laves lang nok til at accelerationen holdes tilpas lav indtil man når fx undslippelseshastigheden på 11,2 km/s.
t=11,2km/s / 6g
= 11200m/s / 6(9,82 m/s^2)
= 190s
d=1/2 a t^2
=1/2 * 6(9,82 m/s^2) * (190s)^2
~ 1000 km
Acceleratoren kan laves som en stor cirkel ligesom partikel-accelleratorer, så en decideret coil gun kan man vist ikke kalde opsendelsesmetoden. I praksis så er luftmodstanden ret vild ved de hastigheder, så jeg tvivler på at det kan gøres.
Måske for satelitter, der ikke skal have så meget fart på.
#1,#3: Er det overhoved sikkert dette fly forurener mindre end et fly med samme kapacitet som er fungerer med en forbrændingsmotor? Svjv. er den samlede proces for at lade en brint brændselscelle op meget ineffektiv. Så hvad nytter det hvis forureningen bare bliver genereret af et kraftværk i stedet, og en del af energien spildt i lysnettet?
Jeg gad godt se en reel sammenligning.
#8: ion drev yder en uhyre ringe kraft. Din cykel skulle være ufatteligt velsmurt hvis den skulle trille af skubbet fra et sådan.
NSTAR motoren som NASA brugte på Deep Space 1 sonden yder 92 mN. Det er ca. den samme kraft som 2 A4-ark papir yder på en badevægt her på jorden.
Jeg gad godt se en reel sammenligning.
#8: ion drev yder en uhyre ringe kraft. Din cykel skulle være ufatteligt velsmurt hvis den skulle trille af skubbet fra et sådan.
NSTAR motoren som NASA brugte på Deep Space 1 sonden yder 92 mN. Det er ca. den samme kraft som 2 A4-ark papir yder på en badevægt her på jorden.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.