mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Wow.. Det må da alligevel have været pænt dyrt at fremstille sådan en raket. Nu står der jo desværre ikke hvor meget det har kostet, eller hvor mange de har været om det, men jeg kan da forestille mig det kræver et større organisatorisk arbejde at præstere sådan noget. Thumbs up da. Gad vide hvornår vi ser den første amatør astronaut i rummet? ;)
Jeg troede at grænsen var 80 km oppe. Jeg læste engang at de skyer man kan se øverst oppe, er støv og partikler som ligger på det øverste af atmosfæren, lige på kanten til rummet. Og at de skyer var 80km oppe, i forhold til de lavere "puffede" skyer, som svæver ca 10km over os.
"The achievement comes at a time when it is widely expected that the first private astronaut will go into space in the next few weeks."
Det kan der læses mere om her (hvor de også nævner 80 kilometer grænsen.
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040...
"The achievement comes at a time when it is widely expected that the first private astronaut will go into space in the next few weeks."
Det kan der læses mere om her (hvor de også nævner 80 kilometer grænsen.
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040...
Hold da fast! 100km på 14 sekunder! Det er ifølge mine beregninger omkring 257100km/t! Det er gået pænt stærkt så :-D
Hovsa, jeg har lavet en fejl, syntes nok det var meget, så regnede lige efter... Det er ca. 25700km/t... men det er stadig pænt hurtigt!
Se også fra i går:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040...
Det går pænt stærkt i den private sektor...
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040...
Det går pænt stærkt i den private sektor...
Den første mand i rummet!!!
Ifølge det engelske starchaser-projekt, skulle grundlæggeren af firmaet tage sig en tur til rummet i løbet af dette eller næste år... Det er ihvertfald det han planlægger.
http://www.starchaser.co.uk/index.asp
Ifølge det engelske starchaser-projekt, skulle grundlæggeren af firmaet tage sig en tur til rummet i løbet af dette eller næste år... Det er ihvertfald det han planlægger.
http://www.starchaser.co.uk/index.asp
Der er et rimeligt stort ræs på dette område, da der er udsat en præmie på 10 millioner dollar, for at være de første private, der har sendt en raket op 3 gange inden for 2 uger, med minimum 3 personer ombord.
Et andet nævneværdigt firma i denne sammenhæng, er Scaled Composites - de har nu haft deres (bemandede) fartøj SpaceShipOne oppe 3 gange , hvor de senest (torsdag d. 14/5) sendte den 64 km op, hvilket er langt nok til at astronauterne oplevede vægtløshed. Scaled Composites har i øvrigt fået en god sjat penge af Paul Allen, Microsoft-manden.
CNN har en forholdsvis lang nyhed om SpaceShipOne (inkl. en film), som der også kan ses en del billeder af på Scaled Composites egen side.
Der kan læses en del mere om dusøren på xprize.org.
Et andet nævneværdigt firma i denne sammenhæng, er Scaled Composites - de har nu haft deres (bemandede) fartøj SpaceShipOne oppe 3 gange , hvor de senest (torsdag d. 14/5) sendte den 64 km op, hvilket er langt nok til at astronauterne oplevede vægtløshed. Scaled Composites har i øvrigt fået en god sjat penge af Paul Allen, Microsoft-manden.
CNN har en forholdsvis lang nyhed om SpaceShipOne (inkl. en film), som der også kan ses en del billeder af på Scaled Composites egen side.
Der kan læses en del mere om dusøren på xprize.org.
#13 Man kan altså også opleve vægtløshed i en jumbojet (med en MEGET dårlig pilot). I det her tilfælde har det intet at gøre med højden der flyves i. Som de skriver oplevede han vægtløsheden da han flader ud. Dvs. han decelererer den lodrette komponent af sin hastighed. Den vægtløshed han oplever er derfor helt analog til den man oplever når en elevator stopper efter at have kørt opad, bare kraftigere forstås.
Hmm, hvad er formålet? Fortager de sig noget konstruktivt forskning eller hva
Glimrende metode til at fourene og bruge penge ellers. Sygt at det sandsynligvis er rige mennesker som dem der alligevel lider mindst under en evt. olie krise.
Glimrende metode til at fourene og bruge penge ellers. Sygt at det sandsynligvis er rige mennesker som dem der alligevel lider mindst under en evt. olie krise.
Jeg skal så lige afsløre for dig at den raket ikke flyver på olie. Det brænder ganske enkelt for langsomt, og ja de foretager sig noget ganske seriøst. Du ville f.eks ikke kunne snakke i mobiltelefon hvis ikke det var for rumfarten og det er kun en af de mange tusinde teknologier der er opstået som et biprodukt af rumfart.
#16
Var nu ikke for at kritisere rumfarten generelt. Lød bare som om at lige netop dette projekt bare drejede sig om at vinde et kapløb. Ville dog egenligt gerne vide hvad for en forsking det drejer sig om her. Går ud fra at det er om yderligere udvikling af rakketter.
Var egentligt godt klar over at en raket ikke bruger olie som brændstof, men jeg mener da at det er en viderudvikling af en anden form for benzin, som kunne bruges til os hernede på jorden.
og så har jeg foresten ingen mobiltelefon :)
Var nu ikke for at kritisere rumfarten generelt. Lød bare som om at lige netop dette projekt bare drejede sig om at vinde et kapløb. Ville dog egenligt gerne vide hvad for en forsking det drejer sig om her. Går ud fra at det er om yderligere udvikling af rakketter.
Var egentligt godt klar over at en raket ikke bruger olie som brændstof, men jeg mener da at det er en viderudvikling af en anden form for benzin, som kunne bruges til os hernede på jorden.
og så har jeg foresten ingen mobiltelefon :)
#18 Der har næsten lige været en dokumentar på Dr1 mener jeg, om "kunstig-vægtløshed". Der kunne man følge et hold på 4 danske ingenører der havde lavet en lille platform der skulle kunne fungere i vægtløs tilstand (lidt for detaljeret til at forklare). Det er så muligt for dem at komme med et fly, sammen med mange andre europæiske foskerhold. på flyveturen er de vægtløse ca. 20 gange og hver gang er det 21 sekundr ad gangen. Så kan man jo teste alle de ting man har forberedt :)
må faktisk være spændende nok.
må faktisk være spændende nok.
#15
Jeg tror ikke det er et spørgsmål omkring forskning i første omgang, men et spørgsmål om at vinde x-price (igen er penge et godt motivationsmiddel)..
Jeg tror at grunden til x-price, er at give os alle mulighed for at flyve fra newyork til tokyo på kortest tid.
Dem der står bag starchaser, siger også at de vil åbne mulighederne for civil rumfart. Med andre ord, så tror jeg ikke at det er private organisationer, som kommer til at stå for forskning i rummet, men at de kommer til at tjene på transport.
Jeg tror ikke det er et spørgsmål omkring forskning i første omgang, men et spørgsmål om at vinde x-price (igen er penge et godt motivationsmiddel)..
Jeg tror at grunden til x-price, er at give os alle mulighed for at flyve fra newyork til tokyo på kortest tid.
Dem der står bag starchaser, siger også at de vil åbne mulighederne for civil rumfart. Med andre ord, så tror jeg ikke at det er private organisationer, som kommer til at stå for forskning i rummet, men at de kommer til at tjene på transport.
hmm..jaa 25714km/h fik jeg det også til
hehe, lad os håbe på det blir de civile og ik nasa der når først til mars. q være lidt for fedt ;-)
"øhh hej, mit navn er knud-jørgen og jeg sender fra mars's overfalde, jeg vil bare sige hej til gutterne hjemme i tæppernøje raket klub"
hehe, lad os håbe på det blir de civile og ik nasa der når først til mars. q være lidt for fedt ;-)
"øhh hej, mit navn er knud-jørgen og jeg sender fra mars's overfalde, jeg vil bare sige hej til gutterne hjemme i tæppernøje raket klub"
Tror ikke at der er særligt mange satelliter der kan holde til en G-kraft på 20+. Jeg har ikke regnet på noget som helst men mener at dette tal ikke er skudt over målet, hvis motoren kun brænder 14 sekunder.
Desuden husker jeg at noget med at "nyttelasten" i konkurrencen er en aluminium-blok på 2 kg. - Og så er det jo let nok at få ting i omløb, hvis "bare" man kan lave en raket som holder. Hvis raketten brænder for kraftigt (flyver for hurtigt) i de første sekunder/km vil vindmodstanden muligvis have indflydelse på endelig topfart/højde.
#16,18 - Der skulle intet være til hinder for at bruge (diesel-)olie som brændsel til raketmotorer med flydende brændstof. Det kræver blot et oxiderende stof som ilt eller hydrogenperoxid til at reagere med olien.. En sådan motor er oftest dyrere end en med fast brændstof. Fordelen er dog at man kan styre forbrændingen, og evt. slukke for motoren. Løfteraketterne på rumfærgerne er faktisk bare store avancerede nytårsraketter.
Desuden husker jeg at noget med at "nyttelasten" i konkurrencen er en aluminium-blok på 2 kg. - Og så er det jo let nok at få ting i omløb, hvis "bare" man kan lave en raket som holder. Hvis raketten brænder for kraftigt (flyver for hurtigt) i de første sekunder/km vil vindmodstanden muligvis have indflydelse på endelig topfart/højde.
#16,18 - Der skulle intet være til hinder for at bruge (diesel-)olie som brændsel til raketmotorer med flydende brændstof. Det kræver blot et oxiderende stof som ilt eller hydrogenperoxid til at reagere med olien.. En sådan motor er oftest dyrere end en med fast brændstof. Fordelen er dog at man kan styre forbrændingen, og evt. slukke for motoren. Løfteraketterne på rumfærgerne er faktisk bare store avancerede nytårsraketter.
En raket de fyrede af i 2002 fik den på 15 sek. en topfart på over mach 5 (5 x lydens hastighed på ca. 1200kmt). Den nåede rummet efter 120 sek., og derved brændte motoren kun i 1/8 del af tiden på vej op!
#28 vægtløshed i 30 sekunder ved at lade en jumbojet flyve nedad mod jorden
Faktisk kan denne vægtløshed sagtens starte allerede på vej opad. Du skal bare flyve i en parrabel identisk til den du ville flyve i hvis du bevægede dig frit i tyngdefeltet. Men jeg håber de har en god pilot, når der skal rettes op efter at have faret mod jorden med 530km/t.
Et par hurtige udregninger. De 30 sekunders vægtløshed vil nok være 15 opad og 15 nedad. Det vil sige, at den lodrette hastighed ved starten og afslutningen af de 30 sekunder må være 15*9.82m/s. Og højdeforskellen derfra og til parrablens toppunkt må være 1105m. Når manøvren er færdig vil de nok sætte pris på, at piloten langsomt afbryder styrtet, så de ikke falder alt for brat ned på gulvet. Derefter vil man naturligvis have en periode hvor man bliver udsat for en større tyngdekraft, end man oplver på jordoverfladen, mens de 530km/t nedad skal vendes til 530km/t opad.
Faktisk kan denne vægtløshed sagtens starte allerede på vej opad. Du skal bare flyve i en parrabel identisk til den du ville flyve i hvis du bevægede dig frit i tyngdefeltet. Men jeg håber de har en god pilot, når der skal rettes op efter at have faret mod jorden med 530km/t.
Et par hurtige udregninger. De 30 sekunders vægtløshed vil nok være 15 opad og 15 nedad. Det vil sige, at den lodrette hastighed ved starten og afslutningen af de 30 sekunder må være 15*9.82m/s. Og højdeforskellen derfra og til parrablens toppunkt må være 1105m. Når manøvren er færdig vil de nok sætte pris på, at piloten langsomt afbryder styrtet, så de ikke falder alt for brat ned på gulvet. Derefter vil man naturligvis have en periode hvor man bliver udsat for en større tyngdekraft, end man oplver på jordoverfladen, mens de 530km/t nedad skal vendes til 530km/t opad.
Jeg er lidt ked af at måtte skuffe jer. Selvom det er meget hurtigt at denne raket er kommet i rummet, er der altså tale om 3 minutters flyvetid.
"A 14-second burn allowed the rocket to reach an altitude of more than 100km - the official boundary of space - in about three minutes. It reportedly spent several minutes in space before beginning its descent."
Så den brændte altså brændstoffet af på 14 sekunder og dette gjorde at den på 3 minutter kunne nå en højde af 100km. Derefter forblev den flere minutter i rummet før den begyndte sin nedfart.
Det vil sige at rakettens gennemsnitshastighed "kun" var 2000km/t!
"A 14-second burn allowed the rocket to reach an altitude of more than 100km - the official boundary of space - in about three minutes. It reportedly spent several minutes in space before beginning its descent."
Så den brændte altså brændstoffet af på 14 sekunder og dette gjorde at den på 3 minutter kunne nå en højde af 100km. Derefter forblev den flere minutter i rummet før den begyndte sin nedfart.
Det vil sige at rakettens gennemsnitshastighed "kun" var 2000km/t!
#31 Vægtløshed kan også opnås ved at man opnår et kredsløb - dvs der ikke skal nogen kraft til at holde en over Jorden fordi tyngdekraften ændrer din flyveretning lige akkurat nok til at du følger en cirkelbane. Sammenhængen er g=v^2/R hvor R er afstanden til Jordens centrum (ca. 6400 km + 100km's flyvehøjde) og g tyngdeaccelerationen =>
v=8km/s = 28.500 km/t.
v=8km/s = 28.500 km/t.
#33 Ja men så er spørgsmålet bare hvad max hastigheden var.
Der skal en pænt stor hastighed til for at bevæge sig opad i 3 minutter. De 100 km er ikke så højt, så jeg vil tillade mig at lave et overslag under antagelse af tyngdeaccelerationen ved jordens overflade.
3min*60s/min*9.82m/s^2=1767.60m/s. Det er 6361km/t i starthastighed. Gennemsnitshastigheden er kun det halve, så på 3 minutter ville du nå op til 1767.60m/s*3min*60s/min/2=159km.
Der skal en pænt stor hastighed til for at bevæge sig opad i 3 minutter. De 100 km er ikke så højt, så jeg vil tillade mig at lave et overslag under antagelse af tyngdeaccelerationen ved jordens overflade.
3min*60s/min*9.82m/s^2=1767.60m/s. Det er 6361km/t i starthastighed. Gennemsnitshastigheden er kun det halve, så på 3 minutter ville du nå op til 1767.60m/s*3min*60s/min/2=159km.
#37
Du har da ret i, at man ikke bare kan ignorere luftmodstanden. Det betyder så, at man er nødt til at have en højere starthastighed for at ikke blive bremset op på de tre minutter. Jeg ved ikke, hvor stor luftmodstanden er, slet ikke i de højder. Men den udregning jeg har lavet er jo så også kun fra det tidspunkt hvor accelerationen ophører, og da er man allerede højt oppe. Accelerationen er ikke lineær, så gennemsnitshastigheden må have været større end halvdelen af 1767.60m/s. Med 14 sekunders acceleration betyder det så, at man er i over 12 kilometers højde, når brændstoffet slipper op.
Du har da ret i, at man ikke bare kan ignorere luftmodstanden. Det betyder så, at man er nødt til at have en højere starthastighed for at ikke blive bremset op på de tre minutter. Jeg ved ikke, hvor stor luftmodstanden er, slet ikke i de højder. Men den udregning jeg har lavet er jo så også kun fra det tidspunkt hvor accelerationen ophører, og da er man allerede højt oppe. Accelerationen er ikke lineær, så gennemsnitshastigheden må have været større end halvdelen af 1767.60m/s. Med 14 sekunders acceleration betyder det så, at man er i over 12 kilometers højde, når brændstoffet slipper op.
Gennemsnitshastigheden (de første 14 sekunder) er ikke nødvendigvis større end 1/2*1767 m/s da raketten i starten er tung af brændstof og besværet af tættere luft. Vi er derfor nok tættere på 10km's højde end på 12. Mellem ti og 15 km's højde falder trykket fra ca. 1/4 - 1/10 atmosfære, så der er stadig en stor luftmodstand.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.