mboost-dp1

unknown

Unge interesserer sig ikke for it-uddannelser

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

For nyligt slog it-branchens aktører alarm, over et fald i ansøgere på 20 % til datalogiuddannelsen på KU, AU og SDU i Danmark i 2005. Trenden fortsætter og i år er der således 24 % færre optagne end sidste år og det er i alt kun 168 personer.

Til sammenligning blev der optaget 221 på KU i 2003.

Computerworld.dk beretter i dag også om, at datamatikeruddannelsen er i krise. Der blev i år optaget 364 studerende på datamatiker-uddannelserne. Det er en stigning ift. 2005, men et fald på 74 % ift. 2001.





Gå til bund
Gravatar #51 - squad2nd
28. jul. 2006 18:13
Jeg forstår godt at unge dropper IT-uddannelserne... (jeg læser selv til Datamatiker).
I forhold til hvor stresset IT branchen er, og hvor meget man får ud af det, så er det klart folk vælger den fra.


Nu er det her mere skrevet af kapitalistiske goder, end direkte hjertet:

IT er spændende, men seriøst hvem gider sidde foran sin computer konstant. Jeg misunder virkelig de håndværkere der lige skal have et par prøver og så bare ud i praktik og kun læse en manual engang imellem, hvor vi andre skal sidde og læse og læse og læse... og ikke engang nå op på deres niveau hvad angår at kunne slappe af når man kommer hjem, og ikke læse en pind for at holde sig ajour med nye teknologier... og ikke engang få de samme økonomiske vilkår (sort arbejde).
Gravatar #52 - svappe
28. jul. 2006 18:36
#51 squad2nd
Personligt ville jeg dø hvis jeg ikke skulle bruge min hjerne mindst 30 gange om dagen, hvis jeg ikke skulle tænke nyt hele tiden etc.
Gravatar #53 - arne_v
28. jul. 2006 18:37
#30

Hvis du tror at det kun er det trivielle kode arbejde som flytter
til Indien, Kina og østeuropa, så tror jeg at du bliver meget
skuffet.

Projektledelse, design og ariktektur kan også outsources.

#39

Værktøjer og frameworks bliver bedre og bedre. Men opgaverne bliver
altså også mere og mere krævende.

Hvis mnan kan bruge omkostningen ved IT projekter som en
målestok for vanskelighed, så er forbruget af programmør tid
altså stigende.

#44

Man kan faktisk have stor nytte af at lære noget f.eks. et
programmerings sprog selvom man ikke lige skal anvende netop
dette.
Gravatar #54 - UltimateW
28. jul. 2006 18:38
#27 jeg kender ikke gennemsnittet for vores afgangsprøve, men vil tror den lå på 9-10 stykker. (fik selv, 10 projekt, 9 fremlæggelse, 9 fejlfinding og 8 i den skriftlige 5 år er langt at huske tilbage ;), kan kun sige husk at have styr på din H5 :))

#29 jeg kan ikke genkende det du skriver der, hvor har du læst datafagtekniker henne og var det med læreplads eller som SKP?
Gravatar #55 - DFT-Nichlas
28. jul. 2006 18:41
Jeg skal igang med Datafagtekniker uddannelsen her til august :)
Gravatar #56 - engelsup
28. jul. 2006 20:40
Hej Alle,

Jeg har læst de fleste ovenstående kommentarer grundigt, men jeg synes, der er er par pointer som folk de misser. Først og fremmest er et universitetsstudie et AKADEMISK stuide, dvs. de skal beskæftige sig med forskellige faglige områder, og være i stand til at dykke ned i forskellige problemstillinger og tilegne sig ny viden meget hurtig. Dvs. at dataloger skal kunne klare sig i skiftende omgivelser og tilegne sig ny teknologi og nye udfordringer forholdsvis hurtigt. Det er derfor at de fleste kurser på datalogi uddannelsen er mere teoretiske og skifter meget fra semester til semester. Dette betyder at der stilles store krav til de studerende der går der.

PÅ den anden side er der ingen tvivl om, at Danmark har behov for en hel del datamatikere samt datafagteknikere osv. da det er langt fra alle opgaver der kræver nytænkning og tilegnelse af ny teknologi, faktisk er det de fleste IT-opgaver der kræver anvendelse af eksisterende teknologi og løsning af opgaver, der er løst mange gange før. Enhver der er god til at google og kan programmere i et objekt orienteret sprog burde derfor kunne løse de fleste udfordringer (Dygetige IT-folk, og ikke noget enhver kan gøre stadigvæki). Dvs. at de fleste dataloger, der bliver uddannet aldrig får behov for deres "store" kompetencer, da de forholdsvis sjældent bliver stillet overfor tekniske udfordringer som en datamatiker ikke er ligeså faglig kvalificeret til at løse. Det er min påstand at en datalog på bachelor niveau er fuld i stand til at løse de fleste tekniske udfordringer de bliver stillet overfor i næsten alle virksomheder, som fuldt uddannede dataloger for den sags skyld.

I stedet for at trashe de "andres uddannelser" burde denne diskussion efter min mening handle mere om, hvorfor der er så få der søger IT-uddannelser hvad enten om det er datalog, datamatiker osv.? Hvorfor er det sådan? Kan vi overhovedet besvare det, eller er vi for langt væk fra de "unge" som skal til og læse?

Jeg ved faktisk ikke, hvorfor de fleste vælger at søge væk fra IT-uddannelser, efter min mening er det nogle af de mest spændende og udfordrende områder du kan være indenfor, hvad enten du taler om løn, personlig eller faglig udvikling, så hvis der er nogle der er i tvivl om de skal læse en IT-faglig uddannelse må de meget gerne skrive til mig. Dog tvivler jeg stærkt på at newz.dk læsere tilhører en ikke It-interesseret kategori... ;o)

Så kan vi ikke få en diskussion om hvorfor folk ikke vil læse IT i stedet for kun at kritisere hinandens uddannelser, vi kan jo alle få arbejde :o)

Eller er det kun et spørgsmål om faglig stolthed?

For at qoute en tidligere kommentart kan vi jo være ligeglade det betyder mere arbejde for os, når andre ikke vil, muhahahaha....

Come on, lad os få diskussionen op på et andet niveau

-Lasse
Gravatar #57 - Mezzo
28. jul. 2006 21:22
Jeg ved faktisk ikke, hvorfor de fleste vælger at søge væk fra IT-uddannelser


Vil tro det er pga af adgangskravene

datalogiuddanelsen:
Adgangskrav: Bachelor: gymnasial eksamen + specifikke adgangskrav. Kandidat: relevant bacheloruddannels
Gravatar #58 - svappe
28. jul. 2006 21:23
#56 engelsup
Diskussionen går på hvorfor folk ikke vælger IT uddannelser. Derfor diskutere vi kvaliteten og brugbarheden af dvs. IT uddannelser. Netop for at fastlægge om det er kvaliteten(brugbarheden) af de respektive uddannelser der er problemet.

IT er også en krævende branche, som også er blevet pointeret, og der skal ikke være nogen tvivl om at de unge idag er blevet langt mere dovne og forventer at tingene bliver serveret på et sølvfad. - Hvilket også kan være grunden til færre ansøger.

Dernæst så råber håndværksfagene højere på arbejdskraft end IT fagene gør. Desuden er det noget mere attraktivt for den dovne generation at være håndværker grundet mængden af sort arbejde.

Alle de ovenstående ting er blevet diskuteret og argumenteret... Ellers andre ting som kunne være relevante?
Gravatar #59 - squad2nd
28. jul. 2006 22:12
#58
Desuden er det noget mere attraktivt for den dovne generation at være håndværker grundet mængden af sort arbejde.


Denne tråd kunne ligeså godt afsluttes nu, det er præcist hvad der sker.


Personligt har jeg valgt Datamatiker-uddannelsen fremfor Datalog fordi at man har mere tid til at sætte sig ind i de ting man interesserer sig for. Alt for mange læner sig tilbage når de har lavet deres rapporter og bare slapper af, istedet for at få fat i nye bøger om fx .NET eller... gys... Java..Linux...C/C++...databaser...

Altså lære noget udover pensum... men det er der jo ingen der gider! :D
Gravatar #60 - engelsup
28. jul. 2006 22:29

Lad os nu få en diskussion af hvorfor folk vælger at læse IT fremfor hvorfor folk vælger en uddannelse frem for en anden....

Hvis vi da skal være i stand til at påvirke noget positivt fremfor kun at fremkomme med negative kommentarer om hinandens uddannelser...

#58

Jeg tror ikke det er et spørgsmål om kvaliteten af de enkelte spørgsmål, snarere et spørgsmål om al den negative omtale som de enkelte uddannelser har fået samt de meget store frafaldsprocecenter som de enkelte uddannelser har fået. Det er jo reelt kun os der har taget uddannelserne eller som går på dem, der er i stand til at sammenligne dem, spørgsmålet er snarere hvad der får folk der ikke har prøvet dem til at fravælge dem, og jeg må nok med skam erkende, at jeg tror det for det meste skyldes det nørdede image som vi (newz.dk læsere i høj grad ;o) giver dem... De bliver skræmt væk af folk, der læser det, der virker ekstremt nørdede, af høje frafaldsprocenter samt af ikke erhvervsorienterede fag. Hvorfor er det at Handelshøjskolens Cand.merc.dat samt IT højskolens uddannnelser ikke mister folk??? Kan I forestille jer det? (= ikke nørdede studier)

Kan og tør! I svare på det?

Til #57 Kravene er de samme som de altid har været, der er ingen forskel på de gymnasielle krav, der er tværtimod frit optag på en lang rækkke datalogi uddannelser, faktum er at langt færre søger dem... Der er næsten ingen med en gymnasiel uddannelse, der gider søge dem længere... og hvorfor mon???

Det er tilsyneladende et spørgsmål om, at vi her i Danmark vil bevare dybe tekniske kompetencer, have IT-forretningsmæssige kompetencer eller udlicitere hele lortet til andre lande...!!!

ok, en provokerende tone, men jeg har fået et par shots og er lidt træt af det navlebeskuende pilleri, se nu fremaf, vær lidt visonær, i stedet for at min far er større end din far...

Kærlig hilsen
Lasse
Gravatar #61 - coctail
28. jul. 2006 22:31
Hvad skal man med en person som kan en masse rent teoretisk, men stortset ikke har prøvet det i praksis? ingenting! at man kan tingene i praksis er langt vigtigere for virksomhederne end at du kan teorien bag det.. for det er den øverste chef ( som sansynligvis ikke ved noget om it) sq ligeglad med, bare det virker! Teorien kan man altid slå op i en bog/ læse sig til, det kan man ikke med det praktiske.. der er det erfaring som tæller.

nu er jeg smed, så her kommer et "billede" fra mit fag.
Hvad nytter det at du ved alt om hvordan et svejseværk fungere hvis du aldrig har prøvet at svejse?
Gravatar #62 - squad2nd
28. jul. 2006 23:08
#61 Men på den anden side er du jo også nødt til at læse og høre dig frem til hvordan et svejseværk fungerer... du kan jo ikke svejse et stilads sammen og så lade 10 mennesker falde ned og blive kvæstet fordi "du lige skulle prøve dig frem"...
Gravatar #63 - Acro
28. jul. 2006 23:42
#61 coctail:
Du er fuldstændigt forkert på den. Hvis du har teorier på plads, så har du alle muligheder for at lære det praksiske, fordi det teoretisk plan altid er højere. Det praktiske er en midlertidig løsning. Hvad gør du, når virksomheden migrerer til et nyt system? Du har en stejl indlæringskurve modsat en, der rent faktisk kender til strukturen og teorien bag.

Der er altså en grund til, at dataloger er i højeste kurs. Du kan også mene, hvad du vil, men hvis du arbejder i en virksomhed med fokus på innovation, hvilket de fleste dataloger kommer til, så er teorien et langt vigtigere redskab end den praktiske kunnen. Det praktiske handler ikke kun om erfaring.

Som praktiker vil du aldrig nogensinde få en lige så god teoretisk ballast, som en teoretiker vil få praktiske kundskaber.

Derudover er din sammenligning helt hen i vejret. Som squad2nd påpeger, så vil du da aldrig få en svejseopgave, hvis du ikke kender noget teori bag. En tømrer lægger heller ikke nyt tag på et hus uden at kende til teori bag konstruktion, bæreevne og meget andet. Det teoretiske er en forudsætning for det bedste praktiske resultat, medmindre man kun skal lave én ting altid.
Gravatar #64 - arne_v
28. jul. 2006 23:47
#61

Det er faktisk omvendt.

Den praktiske vide om teknologi X er relativ nem at få hvis man
har den grundliggende teoretiske viden.

Men det er næsten umuligt at erhverve sig teoretisk viden
svarende til en kandaidat uddannelse ved at lidt selvstudie.
Gravatar #65 - MadsKaizer
29. jul. 2006 08:29
#58
Dernæst så råber håndværksfagene højere på arbejdskraft end IT fagene gør. Desuden er det noget mere attraktivt for den dovne generation at være håndværker grundet mængden af sort arbejde.


Det har nok noget at gøre med at det er lettere at udlicitere programmeringsopgaver ol. i udlandet.

På trods af alle dine fordomme, så kan jeg da oplyse dig at livet som håndværker er væsentlige hårdere end det er at være programmør. Jeg læste til IT ingeniør i 1½ år, og skiftede derefter til at blive elektriker, og at være håndværker er sgu ikke for de dovne, folk bliver smidt på porten hvis de ikke laver noget, og det er i folks egen interesse at overholde akkorden så der kommer flere penge i lommen.

diskutionen omkring sort arbejde, lærlingelønninger osv kan vi tage en anden dag, passer ikke ind her.
Gravatar #66 - svappe
29. jul. 2006 10:51
#65 MadsKaizer
Forskellen på et håndværker og en IT tekniker er:
Når håndværkeren møder om morgenen ved han hvad der skal laves. Hans mål er klart defineret og der sker sjældent de store afvigelser fra det. Når det er fyraften går han hjem for at gå hjem, han tager stort set aldrig arbejdet med sig. (med mindre vi snakker sort arbejde etc)

Når IT teknikeren møder på arbejde er hans arbejdsdag yders sjældent defineret. Han ved ikke hvilke ting der skal arbejdes med, hvordan det skal løses eller lign. Når IT teknikeren går hjem så grubler han stadigt over hvordan han skal løse forskellige problem stillinger der ikke blev løst den dag. Han bruger måske enddog en del af sin fritid på at studere nye teknologier, således at han kan være på forkant med sin arbejde. Men det kræver han rent faktisk studere yderligere.

Lad være med at sammenligne studie tiden som IT ingenør med lærlinge perioden som elektriker, der er milevid forskel..

Mine "fordomme" går på at flere og flere unge mennesker er psykisk svagere stillet fordi de har været vant til at stort set alt lige ligger til højrebenet... Hvis de nu ikke gad det fordi det var for svært, så er der straks et nyt tilbud klar til dem og det gør dem svage og opgivende..

Mine fordomme er generaliseringer for at belyse situationen. Det er selvklart at det ikke gælder alle, men hvad jeg ser som største delen af potentielle studerende...
Gravatar #67 - MadsKaizer
29. jul. 2006 11:12
Det var så derfor jeg stoppede som ingeniør, det tog for meget af min tid i forhold til hvad jeg fik igen, det er et psykisk slid at være i it branchen, og man skyder fandme mange timer af på.

at jeg blev håndværker har noget at gøre med, at jeg tog valget, vil jeg bruge resten af mit liv på at håndtere stress, overbebyrdede pressede opgaver osv, eller vil jeg have et job hvor jeg har en masse fritid, og kan komme hjem efter arbejde og rent faktisk have tid til et liv ved siden af, dette kan selvfølgelig også lade sig gøre i et programmør job, men som du siger, man stopper aldrig med at tænke på det, husker det alt for godt, sidde oppe om natten og programmere fordi man har fået en godt indfald.

mht. de unge og ugidelige, vi to er jo stort set fra samme generation(1982), og som altid er der nogen der ridder bølgen af 1 årige uddannelser for at høste noget SU, men for mig har det da bestemt ikke gjort mig svagere at jeg er håndværker med en HTX eksamen og en halv ingeniør, det kan man mene om hvad man vil, men jeg kender til mange ting, metoder osv som en fra 9-10. klasse aldrig ville gøre. og det er mig til stor gavn i hverdagen.
Gravatar #68 - squad2nd
29. jul. 2006 12:13
#67 Hvis du ikke kan lide udfordringer i form af overbebyrdede stressede opgaver, må man sige at du heller ikke har interesseret dig nok for det.

Jeg kender mange håndværkere, og selvom de har klaret sig skidt, pjækket, mødt fulde op på skolen... så kan de alligevel kalde sig håndværkere den dag idag, og har arbejde.

Endvidere mener de at skal høste den største respekt.
Hvad giver mest respekt? At arbejde røven ud på Uni (respekt til jer) eller være håndværker og så bare tage hjem og drikke bajere efter fyraften, og så score kassen på sort arbejde?

Har totalt fucking nada af respekt for sådanne folk.

Det er dem på universiteterne der sørger for nyskabelser, respekt til dem... og jeg forstår så sandeligt gode at de skrider fra Danmark i hobetal når folk pisser sådan på dem.
Gravatar #69 - troelshenriksen
29. jul. 2006 15:07
I går fik jeg tilbudt en plads på DIKU, datalogistudiet ved Københavns Universitet (og jeg har tænkt mig at acceptere den).

Jeg valgte ikke det studie, fordi jeg forventer at jeg hurtigt kan gå ud og score bred mønt, men fordi jeg de sidste mange år af mit liv har haft datalogi og computere som min altoverskyggende interesse. Jeg valgte ikke ud fra hvad jeg regner med at kunne tjene penge på, eller hvad jeg kan blive hurtigt færdig med, og jeg forstår på ingen måde #51, når han skriver "
IT er spændende, men seriøst hvem gider sidde foran sin computer konstant." Jeg gider godt sidde foran min computer konstant (eller i hvert fald beskæftige mig med datalogi langt det meste af mit liv). Måske bliver det hurtigt trægt at skrive webbaserede gæstebøger og den slags, men når feltet datalogi er så heterogent som det trods alt er, så er jeg ret sikker på at det er muligt at få afveksling, hvis noget skulle begynde at kede mig.

Jeg tror at folk her lægger for meget vægt på jobmuligheder - hvis man er tilpas dygtig kan man såmænd nok klare sig indenfor sit felt - om ikke andet, så ved at blive selvstændig.
Gravatar #70 - fiskah
30. jul. 2006 09:44
#61
Du kan ikke udføre den praktiske del af det ordentligt, hvis du ikke kender teorien bag det. Jeg har arbejdet med flere programmører som ikke kendte teorien bag det de lavede, hvilket resulterede i dårlig programmering.
Selvom du ikke støtter dig op af teorien i din hverdag, har du den stadig liggende i baghovedet, samt at du ved hvilken måde det bør gøres på.
Gravatar #71 - UltimateW
31. jul. 2006 14:56
#40 var han/hun færdig, det er noget der undervises i, navnet er måske ikke det samme, men det er helt klart med (på EUCsyd, kan ikke udtale mig om de andre skoler, da det er op til underviserne, at planlægge undervisningen.).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login