mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Så kan det være at jeg kan komme ind... :) Nice at tænke på når man går og venter på at brevet med et positivt/negativt svar fra UNI dumper ind... :) Tror desværre at man kan se frem til en masse stress i den anden ende... :S
Der mangler efter min mening en mellemting mellem de to nævnte uddannelser. Jeg overvejede engang begge uddannelser, men fravalgte netop datamatikeruddannelsen pga den høje arbejdsløshed.
Datalogi-uddannelsen synes jeg ganske enkelt er alt for lang, adgangskravet var for højt for mit vedkommende (suger til matematik) og alt er tilsyneladende teoretisk? Det ville være sundt for datalogerne hvis deres studie blev krydret med noget praktisk erfaring i en virksomhed, så ville de store firmaer som higer efter at få dataloger ind, kunne gøre brug af dem tidligere i forløbet.
Men sådan foregår det måske allerede?!
Datalogi-uddannelsen synes jeg ganske enkelt er alt for lang, adgangskravet var for højt for mit vedkommende (suger til matematik) og alt er tilsyneladende teoretisk? Det ville være sundt for datalogerne hvis deres studie blev krydret med noget praktisk erfaring i en virksomhed, så ville de store firmaer som higer efter at få dataloger ind, kunne gøre brug af dem tidligere i forløbet.
Men sådan foregår det måske allerede?!
#2: Efter min mening burde datamatiker uddannelsen afskaffes eftersom den simpelthen ikke er i niveau med hvad der kræves af erhvervslivet i dag. Desuden munder den ikke ud i en internationalt anerkendt titel som fx bachelor.
Hvorvidt du synes dataloguddannelsen er for lang, må være et personligt mellemliggende. Den kan umuligt være kortere, og er jo ikke længere end alle andre mellemlange videregående uddannelser.
Selv synes jeg at jeg har fundet en glimrende balancegang i mit ha(dat) studie!
Hvorvidt du synes dataloguddannelsen er for lang, må være et personligt mellemliggende. Den kan umuligt være kortere, og er jo ikke længere end alle andre mellemlange videregående uddannelser.
Selv synes jeg at jeg har fundet en glimrende balancegang i mit ha(dat) studie!
#3
Vil du lige beskrive din ha(dat) ? Jeg står selv og skal til at læse videre nemlig, vil gerne have nogle inputs.
#2
Jeg kan kun sige datafagtikner/datatekniker. Denne uddannelse ligger mellem din Datamatiker og dit datalog studie. Uddannelsen vare 5 år, men omkring dens opbygning bygger den på at du skal have en læreplads i alle de 5 år.
Vil du lige beskrive din ha(dat) ? Jeg står selv og skal til at læse videre nemlig, vil gerne have nogle inputs.
#2
Jeg kan kun sige datafagtikner/datatekniker. Denne uddannelse ligger mellem din Datamatiker og dit datalog studie. Uddannelsen vare 5 år, men omkring dens opbygning bygger den på at du skal have en læreplads i alle de 5 år.
#2 det lydder måske som Software Ingeniør uddannelsen du leder efter da den er "mere" praktisk og produkt orienteret end datalogi er.
Med henblik på nyheden, så kan det vel være lige meget hvormange der søger ind, det interessante er frafaldet. På AAU røg stortset halv delen af de nystartede datalogi studerende i løbet af det første år, så hvis dem der har søgt ind bare bliver, så er der jo ingen ko på isen.
Med henblik på nyheden, så kan det vel være lige meget hvormange der søger ind, det interessante er frafaldet. På AAU røg stortset halv delen af de nystartede datalogi studerende i løbet af det første år, så hvis dem der har søgt ind bare bliver, så er der jo ingen ko på isen.
#4
Jeg forstår nu ikke datafagtekniker-uddannelsen som noget, der ligger mellem datamatiker og datalog. Jeg har flere kammerater, der er ved at blive datafagteknikere, men deres fokus er noget anderledes end fokus hos de datamatikere, jeg kender, og meget anderledes end de dataloger jeg kender.
Personligt er jeg uddannet civilingeniør i informatik (nogle af mine kurser har været delte kurser mellem os datalogi-studerende), så det kan også være jeg helt galt på den, fordi jeg ikke er 100% inde i det, men det er i hvertfald min opfattelse af sagen.
Jeg forstår nu ikke datafagtekniker-uddannelsen som noget, der ligger mellem datamatiker og datalog. Jeg har flere kammerater, der er ved at blive datafagteknikere, men deres fokus er noget anderledes end fokus hos de datamatikere, jeg kender, og meget anderledes end de dataloger jeg kender.
Personligt er jeg uddannet civilingeniør i informatik (nogle af mine kurser har været delte kurser mellem os datalogi-studerende), så det kan også være jeg helt galt på den, fordi jeg ikke er 100% inde i det, men det er i hvertfald min opfattelse af sagen.
Jeg kan netop bekræfte jeg er blevet optaget på datalogi, hvilket kom som en stor overraskelse, eller...
#2, datamatiker er noget værre noget ja, der er ikke rigtigt brug for den slags programmører. Jeg var til noget introduktionsværk derude en dag i 3.g og de havde en elev til at demonstrere deres vilde kundskaber: Han lavede en webbrowser i VB.net - han drag-n-droppede en browser-applet (eller hvad det nu hedder i VB), en tekstboks og en ok-boks. Så lavede han kode for når man klikker på knappen så sender den URL til browser - 2 linjer kode or so.
Jeg var mildt sagt ikke voldsomt imponeret over det og resten af det kursusforløb de præsenterede. Evnerne de fik så ud til at kunne bruges til at lave simple kontor-administrationsprogrammer i .net-værktøjerne og så ellers intet andet.
Datalogi, ja, det kræver man hænger i i matematik og ja, det er meget et selvstudie, men det skulle nu ikke være mere galt end som så, plus man må huske at ens fremtidsmuligheder er fænemonale - der er voldsom mangel på dataloger både her og i udlandet, så jeg er overbevist om man ikke kommer til at mangle arbejde og det heller ikke til en dårlig løn.
#2, datamatiker er noget værre noget ja, der er ikke rigtigt brug for den slags programmører. Jeg var til noget introduktionsværk derude en dag i 3.g og de havde en elev til at demonstrere deres vilde kundskaber: Han lavede en webbrowser i VB.net - han drag-n-droppede en browser-applet (eller hvad det nu hedder i VB), en tekstboks og en ok-boks. Så lavede han kode for når man klikker på knappen så sender den URL til browser - 2 linjer kode or so.
Jeg var mildt sagt ikke voldsomt imponeret over det og resten af det kursusforløb de præsenterede. Evnerne de fik så ud til at kunne bruges til at lave simple kontor-administrationsprogrammer i .net-værktøjerne og så ellers intet andet.
Datalogi, ja, det kræver man hænger i i matematik og ja, det er meget et selvstudie, men det skulle nu ikke være mere galt end som så, plus man må huske at ens fremtidsmuligheder er fænemonale - der er voldsom mangel på dataloger både her og i udlandet, så jeg er overbevist om man ikke kommer til at mangle arbejde og det heller ikke til en dårlig løn.
#2
Den mellemting du søger findes i mine øjne i to uddannelser som DTU udbyder. Nemlig Softwareteknologi og Elektro (tror jeg nok den hedder). Jeg har selv søgt første nævnte, og venter som så mange andre svar idag. Snittet ligger på 8.0 for Softwareteknologi, og 7.0 for elektro. Så det burde være en mulighed for en stor del af dem der har tænkt sig at læse videre. DTU fortæller selv om deres tætte samarbejde med relevante virksomheder, både i nærområdet, men også i udlandet. Der er ydermere indlagt et halvt års praktik i uddannelse, så den praktiske erfaring du søger kan du formodentligt finde i dette studie. Det er ihvertfald grunden til jeg valgte DTU frem for KU, da datalogi studiet er MEGET teoretisk, har jeg fået at vide. Dette fra en som har gennemført både KU's datalogi studie, men også DTU's Softwareteknologi studie. Så jeg mener bestemt den mellemvej du søger kan findes der.
Ihvertfald en opfordring til alle dem der har tænkt sig at læse næste år.
Den mellemting du søger findes i mine øjne i to uddannelser som DTU udbyder. Nemlig Softwareteknologi og Elektro (tror jeg nok den hedder). Jeg har selv søgt første nævnte, og venter som så mange andre svar idag. Snittet ligger på 8.0 for Softwareteknologi, og 7.0 for elektro. Så det burde være en mulighed for en stor del af dem der har tænkt sig at læse videre. DTU fortæller selv om deres tætte samarbejde med relevante virksomheder, både i nærområdet, men også i udlandet. Der er ydermere indlagt et halvt års praktik i uddannelse, så den praktiske erfaring du søger kan du formodentligt finde i dette studie. Det er ihvertfald grunden til jeg valgte DTU frem for KU, da datalogi studiet er MEGET teoretisk, har jeg fået at vide. Dette fra en som har gennemført både KU's datalogi studie, men også DTU's Softwareteknologi studie. Så jeg mener bestemt den mellemvej du søger kan findes der.
Ihvertfald en opfordring til alle dem der har tænkt sig at læse næste år.
#4: ha(dat) er erhvervsøkonomi og datalogi som læses på Handelshøjskolen. Det er en bachelor som senere kan (bør?) suppleres med overbygningen cand.merc.dat.
Den give dig gode basale værktøjer indenfor datalogi, erhvervsøkonomi, IT strategi og projektledelse. Du kan jo evt. selv søge nærmere information, fx her:
http://www.cbs.dk/uddannelser/bachelor/bachelorudd...
Den give dig gode basale værktøjer indenfor datalogi, erhvervsøkonomi, IT strategi og projektledelse. Du kan jo evt. selv søge nærmere information, fx her:
http://www.cbs.dk/uddannelser/bachelor/bachelorudd...
Min holdning er at der er for mange der ikke ved hvad de forskellige IT-uddannelser går ud på. Det er simpelthen for rodet hvad udvalget er og hvilke kompetancer de giver.
Jeg er selv datamatiker, og synes personlig (programmerings) niveauet var for lavt på uddannelsen (Synes fint den gav mig mulighed for at undersøge systemudviklingsteorier/metoder), men der er jo så heldigvis ikke noget for at man selv supplerer med elementer ud over uddannelsen i sin fritid/efter endt uddannelse.
Men på det tidspunkt hvor jeg valgte datamtiker, havde jeg kun kendskab til datamatikeren og datalog uddannelsen, og stort set ikke andre uddannelser. Og dette tror jeg er et primært problem.
Hvis der kom mere afklaring på området, en studieguide måske, så tror jeg færrer ville vælge forkert, og dermed holde gennem uddannelserne. Det virkede meget på datamatiker som mange blot kom derind for at "lave noget" uden reelt at have nogle større interesse i IT udvikling.
Jeg er selv datamatiker, og synes personlig (programmerings) niveauet var for lavt på uddannelsen (Synes fint den gav mig mulighed for at undersøge systemudviklingsteorier/metoder), men der er jo så heldigvis ikke noget for at man selv supplerer med elementer ud over uddannelsen i sin fritid/efter endt uddannelse.
Men på det tidspunkt hvor jeg valgte datamtiker, havde jeg kun kendskab til datamatikeren og datalog uddannelsen, og stort set ikke andre uddannelser. Og dette tror jeg er et primært problem.
Hvis der kom mere afklaring på området, en studieguide måske, så tror jeg færrer ville vælge forkert, og dermed holde gennem uddannelserne. Det virkede meget på datamatiker som mange blot kom derind for at "lave noget" uden reelt at have nogle større interesse i IT udvikling.
#9
Som tit arbejder som projektledere osv. Programmeringsdelen er udner det man har på f.eks. Dataingeniør studiet (flere af mine venner er cand.merc.dat'ere).
Hvis det er programmering på hæjt niveau man ønsker er det ikke den vej man skal tage, men datalogi. Hvis man gerne vil havde lidt mindre programmering osv, og lidt mere f.eks. økonomi så er cand.merc.dat den rigtige vej at gå.
Men som flere siger synes jeg også datamatiker er på et for lavt niveau, til at være særligt anvendeligt.
Som tit arbejder som projektledere osv. Programmeringsdelen er udner det man har på f.eks. Dataingeniør studiet (flere af mine venner er cand.merc.dat'ere).
Hvis det er programmering på hæjt niveau man ønsker er det ikke den vej man skal tage, men datalogi. Hvis man gerne vil havde lidt mindre programmering osv, og lidt mere f.eks. økonomi så er cand.merc.dat den rigtige vej at gå.
Men som flere siger synes jeg også datamatiker er på et for lavt niveau, til at være særligt anvendeligt.
Jeg synes da at det er fuldstændigt naturligt at unge ikke gider IT uddannelser. For meget få år siden var der ikke nogen jobs at få, fordi markedet var fuldstændigt mættet af IT folk. Lige nu hvor det går godt for økonomien er der tilfældigvis midlertidig mangel på IT specialister. Det er kun et spørgsmål om tid før økonomien vender igen, og hvem ved så hvor IT folkene står ?
At vælge en IT uddannelse synes jeg er en stor satsning. Vi ved at der i forvejen er mange IT folk, vi ved at mere og mere IT arbejde bliver outsourcet til Indien, Kina eller andre lavtlønnede lande og vi ved at en 5 årig uddannelse, i Danmark, kun giver en lille smule mere i løn end en 3 årig gør.
At vælge en IT uddannelse synes jeg er en stor satsning. Vi ved at der i forvejen er mange IT folk, vi ved at mere og mere IT arbejde bliver outsourcet til Indien, Kina eller andre lavtlønnede lande og vi ved at en 5 årig uddannelse, i Danmark, kun giver en lille smule mere i løn end en 3 årig gør.
Jeg syntes igen de her tal er fuldstændig ligegyldige, det tal jeg finder mest interesant er %vis, hvor mange afslutter uddannelse og hvor mange hopper fra indefor de første 3mdr.(Datamatiker, kan se det er 60-70% på Datalogi studiet), det er dem man skal sætte ind overfor, så de kan komme igang med det rigtige studie.
Jeg syntes både IT-Support og DataTekniker ofte er overset, fordi de kræver en læreplads.
Kommentar til de tal: Så var 2001 og et over hyped Datamatiker år, der var stort frafald på studierne og man hørte ikke andet end om, hvor mange Datamatiker der ikke fik arbejde. For mig ser der ud som om at Datamatiker uddannelsen er en penge maskine, fra 2001 og til idag har den udviklet sig imod, at man også lige kan blive IT-Supporter, lad nu IT-supporterne om det, de har langt bedre baggrund for det med en læreplads ude i en virksomhed og lad Datamatikerne få solid programmerings grund at stå på til en videre uddannelse eller job bagefter.
Så det sidste sure opstød, virksomhederne skal fandme lære og kende forskel på en Datamatiker og Data"fag"tekniker, der er jo ikke en job annonce idag andet de alle skal bruge Datamatiker, men mange af de job har en datamatiker kun mulighed for at få, fordi han ofte også er den der roder med sin PC og OS i fritiden, nej uddannelse går begge vej og det er på tide virksomheder, politiker og lærer kommer en tur gennem møllen så de kan blive bedre til det her.
Jeg syntes både IT-Support og DataTekniker ofte er overset, fordi de kræver en læreplads.
Kommentar til de tal: Så var 2001 og et over hyped Datamatiker år, der var stort frafald på studierne og man hørte ikke andet end om, hvor mange Datamatiker der ikke fik arbejde. For mig ser der ud som om at Datamatiker uddannelsen er en penge maskine, fra 2001 og til idag har den udviklet sig imod, at man også lige kan blive IT-Supporter, lad nu IT-supporterne om det, de har langt bedre baggrund for det med en læreplads ude i en virksomhed og lad Datamatikerne få solid programmerings grund at stå på til en videre uddannelse eller job bagefter.
Så det sidste sure opstød, virksomhederne skal fandme lære og kende forskel på en Datamatiker og Data"fag"tekniker, der er jo ikke en job annonce idag andet de alle skal bruge Datamatiker, men mange af de job har en datamatiker kun mulighed for at få, fordi han ofte også er den der roder med sin PC og OS i fritiden, nej uddannelse går begge vej og det er på tide virksomheder, politiker og lærer kommer en tur gennem møllen så de kan blive bedre til det her.
#6 jeg kan bekræfte at datafagteknikker på ingen måder kan måle sig med datamatikeren.
Adgangskravene er betydelig lavere, og stoffet meget nemmere - og de færdiguddannede kan ikke indgå i samme stillinger som datamatiker.
Datamatiker i høj grad er adgangsgivende til andre videregående uddannelser, og ligger som en kortere videregående uddannelse, det gør datafagteknikker ikke.
Fordelen ved HA.dat kontra datamtiker er at man får en hel del handelsskole viden (forretningsforståelse), som ikke indgår i datamatikeren - og det er i høj grad den viden mange firmaer hungrer efter. Omvendt er der (sorry folks) noget mere teknik, og programmerings-sjov på datamatiker, hvilket er grunden til HA'erne er brugbare som PL'er, og datamatiker gerne får lidt kodearbejde.
DIKU-uddannelsen er tung og teoretisk, men hvis man vil ud som den helt store kode-helt, er det den eneste rigtige vej. Datamatiker er ikke tung nok på det punkt. Omvendt mangler forretningsforståelse totalt, og den indgår som sagt både på datamatiker og HA'en.
Så mit råd hvis man vil noget:
Datamatiker: Hurtig og relativ overskuelig, men ikke så dyb, hverken på forretningsviden eller programmering - god start til at læse videre med.
Datalog: Kodehelte, men sans for detaljer og logik, og med store logik-analytisk evner.
HA.dat: Overblik, forretningsviden og styringsopgave er lækre, koderæs, system-optimering og navlepilleri tænder dig ikke lige.
Datafagteknikker: Support-job er lige noget dig.
Jeg ved jeg med ovenstående har trådt en masse over fødderne - så flame mig bare... :o)
Adgangskravene er betydelig lavere, og stoffet meget nemmere - og de færdiguddannede kan ikke indgå i samme stillinger som datamatiker.
Datamatiker i høj grad er adgangsgivende til andre videregående uddannelser, og ligger som en kortere videregående uddannelse, det gør datafagteknikker ikke.
Fordelen ved HA.dat kontra datamtiker er at man får en hel del handelsskole viden (forretningsforståelse), som ikke indgår i datamatikeren - og det er i høj grad den viden mange firmaer hungrer efter. Omvendt er der (sorry folks) noget mere teknik, og programmerings-sjov på datamatiker, hvilket er grunden til HA'erne er brugbare som PL'er, og datamatiker gerne får lidt kodearbejde.
DIKU-uddannelsen er tung og teoretisk, men hvis man vil ud som den helt store kode-helt, er det den eneste rigtige vej. Datamatiker er ikke tung nok på det punkt. Omvendt mangler forretningsforståelse totalt, og den indgår som sagt både på datamatiker og HA'en.
Så mit råd hvis man vil noget:
Datamatiker: Hurtig og relativ overskuelig, men ikke så dyb, hverken på forretningsviden eller programmering - god start til at læse videre med.
Datalog: Kodehelte, men sans for detaljer og logik, og med store logik-analytisk evner.
HA.dat: Overblik, forretningsviden og styringsopgave er lækre, koderæs, system-optimering og navlepilleri tænder dig ikke lige.
Datafagteknikker: Support-job er lige noget dig.
Jeg ved jeg med ovenstående har trådt en masse over fødderne - så flame mig bare... :o)
#13
Ja og idag har dem som har uddannelse søgt til andre landen fordi man som jeg laved respons på de stillinger som stod i de værse job annoncer men man ikke fik svar på de ansøgninger man laver og nu piver de...
Har kun et at sige TB de skulle måske svare på nogle af de ansøgninger som de får ind gennem døren :)
Ja og idag har dem som har uddannelse søgt til andre landen fordi man som jeg laved respons på de stillinger som stod i de værse job annoncer men man ikke fik svar på de ansøgninger man laver og nu piver de...
Har kun et at sige TB de skulle måske svare på nogle af de ansøgninger som de får ind gennem døren :)
#14 hvis jeg var arbejdsgiver, ville jeg langt hen ad vejen søger folk med så høj teoretisk baggrund som muligt.
At installere en printerdriver, eller hoppe rundt i Windows kan de fleste lære - og det endda relativt hurtigt.
Men får jeg folk med en rimelig teoretisk baggrund, er sandsynligheden for at de kan indlære mere og hurtigere temmelig stor - og de kan i højere grad bidrage til forretningsbeslutninger, de kan understøtte chefen, og sandsynligheden for at de kan vokse i stillingen er betydelig større.
Den eneste fordel datafag-folkene har, er at en del af dem har haft en praktikplads - men efter 2 år samme sted, vil en datamatiker højst sandsynligt have overhalet datafag-drengene.
Samtidig kan du få datmatiker til nogenlunde samme løn som datafag-folk...hvorfor så nøjes med det næstbedste (no offence)?
At installere en printerdriver, eller hoppe rundt i Windows kan de fleste lære - og det endda relativt hurtigt.
Men får jeg folk med en rimelig teoretisk baggrund, er sandsynligheden for at de kan indlære mere og hurtigere temmelig stor - og de kan i højere grad bidrage til forretningsbeslutninger, de kan understøtte chefen, og sandsynligheden for at de kan vokse i stillingen er betydelig større.
Den eneste fordel datafag-folkene har, er at en del af dem har haft en praktikplads - men efter 2 år samme sted, vil en datamatiker højst sandsynligt have overhalet datafag-drengene.
Samtidig kan du få datmatiker til nogenlunde samme løn som datafag-folk...hvorfor så nøjes med det næstbedste (no offence)?
Nu kan det være fordi jeg er færdig med at studere og derfor bare ikke har bemærket det, men jeg har ikke set særligt mange reklamer for de tekniske uddannelser i år, hverken i fjernsyn (er så også ret begrænset efter jeg blev færdig med at studere) eller andre steder. Aalborg Universitet plejer at være langt fremme på det punkt, DTU plejer også at dukke op hist og her.
Er det bare mig?
Er det bare mig?
#16 det er ikke rigtigt, Datafagtekniker giver mulighed for videregående uddannelse (Og efter som min hukommelse nogle gange er som en si, kan jeg selvfølige ikke huske hvad de hedder, men det er blandt andet programmering, en kollega læste videre.).
Rigtigt kravet er mindre, forskellen består i, for at blive datamatiker, skal du have 2år HF eller Uni/HTX/HH for at komme på en 2 årig uddannelse, hvor Datatekniker er en erhvers uddannelse fra folkeskolen (Hvilket jeg ikke mener er nok, Engelsk niveauet er for højt i forhold til deres niveau). Slut reslutat er jeg ret uening i, hvis interessen er for programmeringen, så har en Datafagtekniker lige så god mulighed for, at få job en datamatiker ville. (det bliver svært at sige, med de 2 nye uddannelser reform på IT-Support og Data"fag"tekniker, men er lærepladsen til det, vil disse 2 komme til at stå meget stærker på programmerings siden, men noget svager på hardware siden.).
Flere af min kollegaer som er færdige som Datafagtekniker, sidder med programmering stillinger som en datamatiker ikke ville kunne få pga. mangle viden om hardware.
men enig, datatekniker får oftes idag support job, mest af alt fordi der ikke er så meget brug for den bro den var tænkt som mellem ingeniøren og it, det er ofte kun udviklings virksomheder der bruger dem i til det formål.
Til dem der kender EUCSyd, ja fejlfinding på Hameg tællerener sjov....
Rigtigt kravet er mindre, forskellen består i, for at blive datamatiker, skal du have 2år HF eller Uni/HTX/HH for at komme på en 2 årig uddannelse, hvor Datatekniker er en erhvers uddannelse fra folkeskolen (Hvilket jeg ikke mener er nok, Engelsk niveauet er for højt i forhold til deres niveau). Slut reslutat er jeg ret uening i, hvis interessen er for programmeringen, så har en Datafagtekniker lige så god mulighed for, at få job en datamatiker ville. (det bliver svært at sige, med de 2 nye uddannelser reform på IT-Support og Data"fag"tekniker, men er lærepladsen til det, vil disse 2 komme til at stå meget stærker på programmerings siden, men noget svager på hardware siden.).
Flere af min kollegaer som er færdige som Datafagtekniker, sidder med programmering stillinger som en datamatiker ikke ville kunne få pga. mangle viden om hardware.
men enig, datatekniker får oftes idag support job, mest af alt fordi der ikke er så meget brug for den bro den var tænkt som mellem ingeniøren og it, det er ofte kun udviklings virksomheder der bruger dem i til det formål.
Til dem der kender EUCSyd, ja fejlfinding på Hameg tællerener sjov....
Datamatiker studiet er hvad du gør det til, ligesom med alle andre studier..
Jeg har selv fuldført det og er hjertens glad jeg nåede igennem object oritenteret design, relationelt design, netværks struktur, DHCP, Linux, routening, DNS, WINS og så videre. Vi brugte ½-1½ år på at lære de forskellige ting. En datamatiker er ikke en specialist, men kan forstå alt...
Det som en datamatiker skal ses som er en tolk... Du skal kunne forstå alle. Programmøren, Projekt lederen, Forretnings organisationen. Du skal kunne udfylde samtlige roller i en kort periode. En datamatiker er kortspillets joker, uden andre kort er det værdiløst, men sat sammen i en kombination er det et af spillets bedste kort.
Jeg har selv fuldført det og er hjertens glad jeg nåede igennem object oritenteret design, relationelt design, netværks struktur, DHCP, Linux, routening, DNS, WINS og så videre. Vi brugte ½-1½ år på at lære de forskellige ting. En datamatiker er ikke en specialist, men kan forstå alt...
Det som en datamatiker skal ses som er en tolk... Du skal kunne forstå alle. Programmøren, Projekt lederen, Forretnings organisationen. Du skal kunne udfylde samtlige roller i en kort periode. En datamatiker er kortspillets joker, uden andre kort er det værdiløst, men sat sammen i en kombination er det et af spillets bedste kort.
#16/18
Nu har du så lige trådt mig over træerne, så nu kommer svaret :-)
Jeg vil nu gerne lige give dig et større indblik i hvad en Datafagtekniker gennemgår i sin uddannelse. Ganske korrekt som du nok ved, følger vi IT supportere frem til deres H4/svendeprøve. Fra H1-H4 lærer vi om styre systemer og fejlfinding, netværk og design af netværk.
Men alt efter H4 har INTET med support at gøre. Vi gennemgår 2½ år med kun programmering af forskellige arter. Vi skal i flere omgange lave embedded udviklig; vi designer/fremstiller selv print, og får lagt en microprocessor på som vi kan arbejde med.
Min liste er følgende:
1:Udvikling af embedded temperatur system, med menu valg igennem LCD display.
2:Udvikling af windows applikation som er fuldt integreret med en SQL database. Triggers, Stored Procedures, DTS pakker, Alle normal former.
3:Udvikling af kommunikation mellem 2 pc'er, skal kommunikere via USB porten. Der skal skrives en WDM driver som fungere korrekt. Der udleveres 2 EZ-USB board som man skal programmere til at køre via I2C standarden. Disse boards sidder på PC'ens USB port. Der skal laves 2 boards som er mellemled mellem de 2 EZ-USB boards. De hjemmelavede boards skal overføre AL data, du skal selve opfinde en protokol som kan håndtere fejl. På selve PC'en skal der laves et program som kan sende og modtage data igennem dit kommunikations led du lige har lavet efter overstående opskrift.
4:En selv opstillet opgave, hvor du øver dig på færdigheder som du vil lære, inden din svendeprøve. Her lavede vi noget embedded netværks kommunikation, til noget alarm system.
5: Svendeprøven. Den kan består af udtrolige mange ting. Min grupper og mig valgte at lave et klient håndterings system til små og mellemstore lægehuse. 100% integreret med en Web Service, SQL server, og 2 stk uafhæginge kryptering. SSL på forbindelsen, og en kryptering på selve SOAP beskederne som blev sendt mellem klienterne og Webservicen.
Jeg kan kun give dig ret i at datamatiker MODTAGER en mere teoretisk undervisning end os. De får en masse værktøjer til hvordan man laver strukturet udvikling og hvordan man skal gribe opgaverne an.
Jeg vil mene at hvis vi klipper den tid væk hvor vi følger IT supporterne, og stiller mig op imod en som har taget en Datamatiker: Så vil han slå mig i hvordan man analyser en programmerings opgave, men jeg vil bestemt mene at han er underlegnen omkring selve udviklingen. Netop fordi vi indgår i virksomheder som medarbejder der kan udvikle, får vi meget mere erfarring end deres teoretiske undervisning.
Så kan man så diskutere hvad der er bedst. Det vil jeg lade min chef bestemme, efter som han har valgt mig frem for nogen som har en datamatiker uddannelse.
Jeg overvejede en gang at tage en Datamatiker uddannelse efter min Datafagtekniker. Når jeg havde læst Datamatikeren, ville jeg så tage datalogi studie til en cand. dat.
Men da jeg så hvad de lavede på datamatikeren, måtte jeg holde mig for munden. Den uddannelse skal jeg bestemt ikke have inden jeg skal på uni.
Jeg vil give dig ret i at dem som afslutter en datamatiker, "nemt" kan indhente os HVIS de får et job, rent erfarringsmæssigt omkring server og OS. Men netværksmæssigt skal de sidde i en MEGET specialiseret stilling, for at indhente al den viden vi har fået om netværk igennem vores uddannelse.
Nu har du så lige trådt mig over træerne, så nu kommer svaret :-)
Jeg vil nu gerne lige give dig et større indblik i hvad en Datafagtekniker gennemgår i sin uddannelse. Ganske korrekt som du nok ved, følger vi IT supportere frem til deres H4/svendeprøve. Fra H1-H4 lærer vi om styre systemer og fejlfinding, netværk og design af netværk.
Men alt efter H4 har INTET med support at gøre. Vi gennemgår 2½ år med kun programmering af forskellige arter. Vi skal i flere omgange lave embedded udviklig; vi designer/fremstiller selv print, og får lagt en microprocessor på som vi kan arbejde med.
Min liste er følgende:
1:Udvikling af embedded temperatur system, med menu valg igennem LCD display.
2:Udvikling af windows applikation som er fuldt integreret med en SQL database. Triggers, Stored Procedures, DTS pakker, Alle normal former.
3:Udvikling af kommunikation mellem 2 pc'er, skal kommunikere via USB porten. Der skal skrives en WDM driver som fungere korrekt. Der udleveres 2 EZ-USB board som man skal programmere til at køre via I2C standarden. Disse boards sidder på PC'ens USB port. Der skal laves 2 boards som er mellemled mellem de 2 EZ-USB boards. De hjemmelavede boards skal overføre AL data, du skal selve opfinde en protokol som kan håndtere fejl. På selve PC'en skal der laves et program som kan sende og modtage data igennem dit kommunikations led du lige har lavet efter overstående opskrift.
4:En selv opstillet opgave, hvor du øver dig på færdigheder som du vil lære, inden din svendeprøve. Her lavede vi noget embedded netværks kommunikation, til noget alarm system.
5: Svendeprøven. Den kan består af udtrolige mange ting. Min grupper og mig valgte at lave et klient håndterings system til små og mellemstore lægehuse. 100% integreret med en Web Service, SQL server, og 2 stk uafhæginge kryptering. SSL på forbindelsen, og en kryptering på selve SOAP beskederne som blev sendt mellem klienterne og Webservicen.
Jeg kan kun give dig ret i at datamatiker MODTAGER en mere teoretisk undervisning end os. De får en masse værktøjer til hvordan man laver strukturet udvikling og hvordan man skal gribe opgaverne an.
Jeg vil mene at hvis vi klipper den tid væk hvor vi følger IT supporterne, og stiller mig op imod en som har taget en Datamatiker: Så vil han slå mig i hvordan man analyser en programmerings opgave, men jeg vil bestemt mene at han er underlegnen omkring selve udviklingen. Netop fordi vi indgår i virksomheder som medarbejder der kan udvikle, får vi meget mere erfarring end deres teoretiske undervisning.
Så kan man så diskutere hvad der er bedst. Det vil jeg lade min chef bestemme, efter som han har valgt mig frem for nogen som har en datamatiker uddannelse.
Jeg overvejede en gang at tage en Datamatiker uddannelse efter min Datafagtekniker. Når jeg havde læst Datamatikeren, ville jeg så tage datalogi studie til en cand. dat.
Men da jeg så hvad de lavede på datamatikeren, måtte jeg holde mig for munden. Den uddannelse skal jeg bestemt ikke have inden jeg skal på uni.
Jeg vil give dig ret i at dem som afslutter en datamatiker, "nemt" kan indhente os HVIS de får et job, rent erfarringsmæssigt omkring server og OS. Men netværksmæssigt skal de sidde i en MEGET specialiseret stilling, for at indhente al den viden vi har fået om netværk igennem vores uddannelse.
Er der nogle herinde, der starter på DIKU efter ferien? Det gør jeg, hvis min ansøgning ikke er blevet væk i den offentlige behandling. Mit svar kommer først om nogle dage, da jeg er flyttet og posten eftersendes, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er kommet ind. Der er jo trods alt ingen reelle krav til uddannelsen; alle kan gennemføre matematik på højniveau med en ordentlig lærer og en indsats (endvidere er matematik så fundamental for programmering, at man også vil få vanskeligt ved at udføre et arbejde, hvis man ikke har den basale forståelse).
#13 Mort:
Der har _altid_ været mangel på dataloger, og der har aldrig været andet end frivillig arbejdsløshed indenfor dette segment. Jeg tvivler slet ikke på, at datamatikere i de kommende år får endnu sværere ved at finde et job, da flere it-opgaver netop flyttes til bl.a. Indien. Der vil dog altid være brug for it-specialister (f.eks. dataloger), der sidder i Danmark og deltager i organisering, strukturering, analyse og meget andet. Selve kodebyrden er efterhånden en håndværksopgave, og der kan vi ikke konkurrere på lønniveauet. Vi skal derfor udmærke os med de uddannelser, der rent faktisk kræver lidt mere, så vi kan tilbyde en bedre løsning.
#21 svappe:
Hvilke arbejdsopgaver, mener du, en datamatiker skal have? Man har jo i lang tid sagt, at datamatikeren kan bruges til trivielt kodearbejde, men det dementerer du ved at bekræfte det almenkendte; at datamatikeren kun rører overfladisk ved en masse emner, men ikke dybdegående ved noget. Hvad vil du bruge det til i praksis? Du kan indenfor nær fremtid ikke arbejde med it i Danmark, hvis du ikke har en meget konkret viden indenfor et specifikt område. Efterspørgslen går ikke på lav kompetence indenfor mange felter, men f.eks. efter folk, der tænker analytisk. Det lærer du ikke på en uddannelse, hvor du bare sættes ind i en masse systemer. Den er praktisk fremfor teoretisk, og det teoretiske efterspørges til de sjove jobs.
#13 Mort:
Der har _altid_ været mangel på dataloger, og der har aldrig været andet end frivillig arbejdsløshed indenfor dette segment. Jeg tvivler slet ikke på, at datamatikere i de kommende år får endnu sværere ved at finde et job, da flere it-opgaver netop flyttes til bl.a. Indien. Der vil dog altid være brug for it-specialister (f.eks. dataloger), der sidder i Danmark og deltager i organisering, strukturering, analyse og meget andet. Selve kodebyrden er efterhånden en håndværksopgave, og der kan vi ikke konkurrere på lønniveauet. Vi skal derfor udmærke os med de uddannelser, der rent faktisk kræver lidt mere, så vi kan tilbyde en bedre løsning.
#21 svappe:
Hvilke arbejdsopgaver, mener du, en datamatiker skal have? Man har jo i lang tid sagt, at datamatikeren kan bruges til trivielt kodearbejde, men det dementerer du ved at bekræfte det almenkendte; at datamatikeren kun rører overfladisk ved en masse emner, men ikke dybdegående ved noget. Hvad vil du bruge det til i praksis? Du kan indenfor nær fremtid ikke arbejde med it i Danmark, hvis du ikke har en meget konkret viden indenfor et specifikt område. Efterspørgslen går ikke på lav kompetence indenfor mange felter, men f.eks. efter folk, der tænker analytisk. Det lærer du ikke på en uddannelse, hvor du bare sættes ind i en masse systemer. Den er praktisk fremfor teoretisk, og det teoretiske efterspørges til de sjove jobs.
Problemet med datafagteknikker-uddannelsen, i mit hoved, er at de hopper på en masse snedige vogne, uden rigtig at gøre noget ved det.
Hvis det er hardware-kendskab du skal have, vel at mærke på et niveau hvor du sidder og lodder, så skal der ske lidt mere ved matematikken, og fysikken.
Er det program-kendskab, jamen så er det igen matematik, men også logik der skal satses på.
Jeg brugte 2½ år på uddannelsen, og det var IMHO spild af tid.
Jeg har lært at lodde, og stå ved en drejebænk(!), fordi man mente at når en server stod af, så greb man fluks loddekolben og drejede skruer til kabinettet.
Vi lærte at skrive lidt C, men ikke på et niveau der kunne bruges nogen steder.
Der var lidt forretningskendskab - men slet ikke noget brugbart.
Min pointe er blot at hvor alle herinde skyder på at datamatiker der ikke er tung nok, så halter datafag-folkene endnu værre bagefter. Uddannelsen er 5 årige, og du kommer ud med mindre end en datamatiker har på 1. semester (hvor deres fag lapper ind over hinanden altså).
Hvis det er hardware-kendskab du skal have, vel at mærke på et niveau hvor du sidder og lodder, så skal der ske lidt mere ved matematikken, og fysikken.
Er det program-kendskab, jamen så er det igen matematik, men også logik der skal satses på.
Jeg brugte 2½ år på uddannelsen, og det var IMHO spild af tid.
Jeg har lært at lodde, og stå ved en drejebænk(!), fordi man mente at når en server stod af, så greb man fluks loddekolben og drejede skruer til kabinettet.
Vi lærte at skrive lidt C, men ikke på et niveau der kunne bruges nogen steder.
Der var lidt forretningskendskab - men slet ikke noget brugbart.
Min pointe er blot at hvor alle herinde skyder på at datamatiker der ikke er tung nok, så halter datafag-folkene endnu værre bagefter. Uddannelsen er 5 årige, og du kommer ud med mindre end en datamatiker har på 1. semester (hvor deres fag lapper ind over hinanden altså).
#28
Præcis! Det er ikke datalog jobbene der flytter til Kina. Det er rene kode-abe job.
Er selv lige optaget på datalogi i Århus. Alle der har datalogi som 1. valg er optaget. Læs evt. de artikler på Computerworld.dk. Der er også et par gode diskussion i de ældre relaterede artikler, hvor flere dataloger (også studerende) giver deres b7 med.
Præcis! Det er ikke datalog jobbene der flytter til Kina. Det er rene kode-abe job.
Er selv lige optaget på datalogi i Århus. Alle der har datalogi som 1. valg er optaget. Læs evt. de artikler på Computerworld.dk. Der er også et par gode diskussion i de ældre relaterede artikler, hvor flere dataloger (også studerende) giver deres b7 med.
#28 Acro
Documentation, effektivisering af eksisterende processer, installation af nye koncepter..
Alt arbejde der kræver at man er i stand til hurtigt at danne et overblik, der kan præsenteres for de forskellige interesse grupper. At man i løbet af kort tid kan præsentere den teoretiske løsning for det pågældende firmas interesse grupper.
At man i samarbejde med en konsulent kan implemtere den pågældende løsning. Og efterfølgende man er i stand til at supportere den pågældende løsning, eller overfører viden omkring den pågældende løsning til desideret support medarbejdere.
Documentation, effektivisering af eksisterende processer, installation af nye koncepter..
Alt arbejde der kræver at man er i stand til hurtigt at danne et overblik, der kan præsenteres for de forskellige interesse grupper. At man i løbet af kort tid kan præsentere den teoretiske løsning for det pågældende firmas interesse grupper.
At man i samarbejde med en konsulent kan implemtere den pågældende løsning. Og efterfølgende man er i stand til at supportere den pågældende løsning, eller overfører viden omkring den pågældende løsning til desideret support medarbejdere.
#26: Husk på at Datafagteknikeruddannelsen er lukket og idag hedder Datatekniker. Uddannelsen er blevet en hel del anderledes hvor man i dag lægger mere vægt på netværk (CCNP niveau) og Microsoft (MCSA niveau). Til gengæld er programmeringsdelen faldet ganske væsentligt. Og det med at sidde med en loddekolbe gørm man praktisk taget ikke længere.
Er selv ved at være tæt på at være færdig med uddannelsen, mangler kun en H9 og har faktisk aldrig hørt om en HAMAG ;-)
/Martin
Er selv ved at være tæt på at være færdig med uddannelsen, mangler kun en H9 og har faktisk aldrig hørt om en HAMAG ;-)
/Martin
Jeg har heller ikke valgt en it-uddannelse.
Men det er ikke fordi jeg ikke interesserer mig for det - det er ret sjovt.
Men det er simpelt hen fordi jeg er en idiot til alt hvad der har med computer at gøre. Jeg valgte en it-uddannelse fordi jeg er teknologi-spasser - plain and simple.
Men det er ikke fordi jeg ikke interesserer mig for det - det er ret sjovt.
Men det er simpelt hen fordi jeg er en idiot til alt hvad der har med computer at gøre. Jeg valgte en it-uddannelse fordi jeg er teknologi-spasser - plain and simple.
#34 - 5 ud af mine 7 personligheder mener også de er skitsofrene.
Pollle, Arnold, Bulder, Mojo og Følle tror de er skitsofrene, mens Karen er sikker på at hun er den eneste i kroppen, og peter stemmer på venstre.
Men selvom jeg er skitsofren så får jeg ikke ret til at stemme flere gange ved valg - og det er unfair synes i 4 ud af 7 tilfælde.
Pollle, Arnold, Bulder, Mojo og Følle tror de er skitsofrene, mens Karen er sikker på at hun er den eneste i kroppen, og peter stemmer på venstre.
Men selvom jeg er skitsofren så får jeg ikke ret til at stemme flere gange ved valg - og det er unfair synes i 4 ud af 7 tilfælde.
Utroligt så mange som sidder og siger man ikke kan bruge datafagtekniker udannelsen til noget.
Det er typisk dem som ikke har taget udannelsen som siger det.
Jeg er selv lige blevet færdig med min svendeprøve og når jeg ser tilbage så kan jeg sq egentligt ikke se hvad der skulle være så dårligt ved denne udannelse.
Vi kan stort set alt, vi har nødvendig viden til at læse videre på alt.
Hvor imod den nye udannelse som erstatter datafagteknikere: Datatekniker Uddannelsen, de er jo pisse svagt stillet i forhold, de har absolut svært ved at tage programmering til sig efter de er færdige med deres udannelse.
Jeg vil da vende og dreje det sådan her at sige at en datafagtekniker udannelse er så bred at du hurtigt og nemt kan komme på høje med de omkring liggende udannelser efter du har gennemgået den. Det giver en utrolig flexibilitet!
Der ansættes jo færre of færre eksperter nu om dags folk vil jo have "brede" ansatte i deres virksomheder.
Det er jo ikke fedt at ansætte en netværks mand som ikke kan et dyt andet en netværk! Måske er netværket 100% iorden, men får han en anden opgave, så skal firmaet ud og lede efter en konsulent der kan klare deres opgave for dem.
Det er typisk dem som ikke har taget udannelsen som siger det.
Jeg er selv lige blevet færdig med min svendeprøve og når jeg ser tilbage så kan jeg sq egentligt ikke se hvad der skulle være så dårligt ved denne udannelse.
Vi kan stort set alt, vi har nødvendig viden til at læse videre på alt.
Hvor imod den nye udannelse som erstatter datafagteknikere: Datatekniker Uddannelsen, de er jo pisse svagt stillet i forhold, de har absolut svært ved at tage programmering til sig efter de er færdige med deres udannelse.
Jeg vil da vende og dreje det sådan her at sige at en datafagtekniker udannelse er så bred at du hurtigt og nemt kan komme på høje med de omkring liggende udannelser efter du har gennemgået den. Det giver en utrolig flexibilitet!
Der ansættes jo færre of færre eksperter nu om dags folk vil jo have "brede" ansatte i deres virksomheder.
Det er jo ikke fedt at ansætte en netværks mand som ikke kan et dyt andet en netværk! Måske er netværket 100% iorden, men får han en anden opgave, så skal firmaet ud og lede efter en konsulent der kan klare deres opgave for dem.
#16)
Giver dig ret med hensyn til datamatikker vs. datalogi. Nu er jeg datalogi studerende, men jeg bygger videre på en datamatikker uddannelse. Så jeg har reelt set erfaring med begge uddannelser. Og må da nok indrømme at jeg fik et chok !!! da jeg startede på datalogi uddannelsen. Datalogi uddannelsen er meget mere teoretisk og matematisk, og man går i dybden med de forskellige emner. Niveau er desuden MEGET højere på datalogi. På datamatikker studie var det nærmest utænkeligt, at man kunne dumpe en eksamen, hvilke det overhovedet ikke er på datalogi. Jeg har virkeligt lært noget på datalogi studiet, hvorimod jeg følte at på datamatikker studie skrabede vi bare overfladeen. Og så den evige diskution om at datamatikkerre er bedre praktikkere end dataloger. Vås. Jeg læser på AAU og på hvert semester vi har, koder vi som gale. Desuden kan jeg også mærke at jeg er blevet væsentlige bedre til at programmere og gennemskue problematikker efter at jeg er startet på datalogi. (Ref. mit studiejob som programmør)
Giver dig ret med hensyn til datamatikker vs. datalogi. Nu er jeg datalogi studerende, men jeg bygger videre på en datamatikker uddannelse. Så jeg har reelt set erfaring med begge uddannelser. Og må da nok indrømme at jeg fik et chok !!! da jeg startede på datalogi uddannelsen. Datalogi uddannelsen er meget mere teoretisk og matematisk, og man går i dybden med de forskellige emner. Niveau er desuden MEGET højere på datalogi. På datamatikker studie var det nærmest utænkeligt, at man kunne dumpe en eksamen, hvilke det overhovedet ikke er på datalogi. Jeg har virkeligt lært noget på datalogi studiet, hvorimod jeg følte at på datamatikker studie skrabede vi bare overfladeen. Og så den evige diskution om at datamatikkerre er bedre praktikkere end dataloger. Vås. Jeg læser på AAU og på hvert semester vi har, koder vi som gale. Desuden kan jeg også mærke at jeg er blevet væsentlige bedre til at programmere og gennemskue problematikker efter at jeg er startet på datalogi. (Ref. mit studiejob som programmør)
Jeg planlægger at studerer datamatiker først, da jeg er pænt elendig til at skrive rapporter, men genial til at programmerer :p
At take datamatiker, få noget erhvervserfaring og så senere overbygge med en master/phd inden for noget mere specialiserende lyder tilgengæld meget interassant.
Synes det er noget vrøvl med arbejdsløshed, der er massere af virksomheder der søger programmører, man skal bare kunne se ud over sig egen næsetip og lærer nogle nye sprog. .NET programmører er nok de væreste, da de sjældent lader til at have lært arkitekturer til ikke .NET udvikling.
Programmering er også alt for nemt, der skal meget mere fokus på arkitektur på alle uddanelser inden for IT, da sprogene bliver nemmere og udvikling mindre afhæningige af specielle sprogtyper.
At take datamatiker, få noget erhvervserfaring og så senere overbygge med en master/phd inden for noget mere specialiserende lyder tilgengæld meget interassant.
Synes det er noget vrøvl med arbejdsløshed, der er massere af virksomheder der søger programmører, man skal bare kunne se ud over sig egen næsetip og lærer nogle nye sprog. .NET programmører er nok de væreste, da de sjældent lader til at have lært arkitekturer til ikke .NET udvikling.
Programmering er også alt for nemt, der skal meget mere fokus på arkitektur på alle uddanelser inden for IT, da sprogene bliver nemmere og udvikling mindre afhæningige af specielle sprogtyper.
Hvorfor er den HAMEG tæller så ond? :D
#4 Splax: For mit vedkommende er det slut med uddannelser, jeg har lige investeret i lokaler til mit firma, så evt. ny læring må komme vha selvstudier/korte kurser evt. Men jeg synes heller ikke datafagteknikeruddannelsen lyder så dårlig igen. Synes bare 5 år er lang tid.
#4 Splax: For mit vedkommende er det slut med uddannelser, jeg har lige investeret i lokaler til mit firma, så evt. ny læring må komme vha selvstudier/korte kurser evt. Men jeg synes heller ikke datafagteknikeruddannelsen lyder så dårlig igen. Synes bare 5 år er lang tid.
Nu har jeg ikke læst alle 42 indlæg igennem, men faldt over noget indlæg i starten som ikke er helt passende omkring Datamatiker studiet.
Job situationen i hovedstadsområdet/nordsjælland er god. Rigtig god. Min årgang på min skole(som er en af de bedste) har ingen ledighed, dvs. alle havde job eller fundet en overbygende uddannelse inden dimetionen.
Personligt, havde jeg dog lidt erhvervs erfaring, men min profil på jobindex fik 1-3 firmatilbud som ønskede jeg skulle kontakte dem. Lønnen er sweat, ikke langt fra en datalog.
Så stod der også noget som erhvervslivet ikke kan bruge datamatiker - PJAT - de elsker folk som er uddannet til at lave noget reelt, og ikke overuddannet. Har arbejdet sammen med en Datalog, og ja - fandme dygtig, men hvor mange chefer sætter lige pris på man kan skrive ML kode, eller laver rapporter i Latex, meget få - så den kæmpe teoretiske viden de får tilegnet sig bliver ofte ikke brugt. Dermed ikke sagt at der ikke skal uddannes dataloger - de kan nogle tricks vi ikke kan.
Dermed ikke sagt jeg vil anbefale folk at blive datamatiker, jeg er sq egoist, færre af dem, federe hyre for mig, muhahaha.
Job situationen i hovedstadsområdet/nordsjælland er god. Rigtig god. Min årgang på min skole(som er en af de bedste) har ingen ledighed, dvs. alle havde job eller fundet en overbygende uddannelse inden dimetionen.
Personligt, havde jeg dog lidt erhvervs erfaring, men min profil på jobindex fik 1-3 firmatilbud som ønskede jeg skulle kontakte dem. Lønnen er sweat, ikke langt fra en datalog.
Så stod der også noget som erhvervslivet ikke kan bruge datamatiker - PJAT - de elsker folk som er uddannet til at lave noget reelt, og ikke overuddannet. Har arbejdet sammen med en Datalog, og ja - fandme dygtig, men hvor mange chefer sætter lige pris på man kan skrive ML kode, eller laver rapporter i Latex, meget få - så den kæmpe teoretiske viden de får tilegnet sig bliver ofte ikke brugt. Dermed ikke sagt at der ikke skal uddannes dataloger - de kan nogle tricks vi ikke kan.
Dermed ikke sagt jeg vil anbefale folk at blive datamatiker, jeg er sq egoist, færre af dem, federe hyre for mig, muhahaha.
#44
Bare din kommentar om at dataloger nærmest kun kan kan ML og skriver rapporter i Latex viser jo tydeligt at du overhovedet ikke aner hvad du snakker om. Du antyder en masse men har intet belæg for det. Ved du egentlig overhovedet hvilke fag vi har på universitet ? Overuddannet. Nej det er vi ikke. Og hvis du læste jobannoncer vil du se, at der reelt set er masser af jobtilbud til dataloger. Og desuden oplever vi bl.a pt. også at firmaer headhunter os inden vi overhovedet er færdige med studiet, fordi der som, det er blevet påpeget gentagne gange i pressen for nygeligt, stor mangel på højtuddannet it-arbejdskraft.
Bare din kommentar om at dataloger nærmest kun kan kan ML og skriver rapporter i Latex viser jo tydeligt at du overhovedet ikke aner hvad du snakker om. Du antyder en masse men har intet belæg for det. Ved du egentlig overhovedet hvilke fag vi har på universitet ? Overuddannet. Nej det er vi ikke. Og hvis du læste jobannoncer vil du se, at der reelt set er masser af jobtilbud til dataloger. Og desuden oplever vi bl.a pt. også at firmaer headhunter os inden vi overhovedet er færdige med studiet, fordi der som, det er blevet påpeget gentagne gange i pressen for nygeligt, stor mangel på højtuddannet it-arbejdskraft.
Jeg synes indholdet af datamatiker-uddannelsen var OK (Århus Erhvervsakademi) og mere teoretisk end jeg i sin tid havde forventet (omend det kan tænkes at variere fra skole til skole).
Uddannelsen går ganske rigtigt ikke specielt meget i dybden, men kommer tilgengæld bredt omkring. Som jeg husker det var vores fokus primært på forundersøgelser, analyse, design, projektstyring/planlægning. Der var selvfølgelig også programmerings-fag, men det var primært det første års tid.
Jeg var så heldig at have en solid programmeringserfaring, samt noget erhvervserfaring, allerede inden jeg startede på studiet og det tror jeg faktisk er en medvirkende årsag til at jeg kunne se fornuften i mange af de mere teoretiske fag og havde mange a-ha-oplevelser i den forbindelse, mens det var min fornemmelse at mange af de studerende der startede på bar bund har haft sværere ved at relatere disse til noget praktisk anvendeligt.
Uddannelsens største problem ser jeg egentlig som værende at de fleste studerende starter på bar bund og man når altså ikke at blive en dygtig udvikler på blot 2 år. Vi var en 20 stykker der færdiggjorde Datamatikeren på min årgang og heraf vil jeg vurdere at vi var en 5-6 stykker som havde erfaring nok til erhvervslivet, resten havde brug for min. 1-2 års yderligere uddannelse.
Det vigtigste er ikke hvilken uddannelse man har, det vigtigste er ens indstilling i forhold til at tilegne sig ny viden. Det er muligt jeg blev færdig med min datamatiker for 3 år siden, men jeg betragter mig selv om evighedsstuderende i det at jeg konstant søger indsigt i ny teknologi og relevante områder indenfor mit fag og det mener jeg egentlig er den vigtigste egenskab for en udvikler. Efterhånden som man får mere og mere erhvervserfaring er det også mit indtryk at uddannelsen betyder mindre og mindre.
Uddannelsen går ganske rigtigt ikke specielt meget i dybden, men kommer tilgengæld bredt omkring. Som jeg husker det var vores fokus primært på forundersøgelser, analyse, design, projektstyring/planlægning. Der var selvfølgelig også programmerings-fag, men det var primært det første års tid.
Jeg var så heldig at have en solid programmeringserfaring, samt noget erhvervserfaring, allerede inden jeg startede på studiet og det tror jeg faktisk er en medvirkende årsag til at jeg kunne se fornuften i mange af de mere teoretiske fag og havde mange a-ha-oplevelser i den forbindelse, mens det var min fornemmelse at mange af de studerende der startede på bar bund har haft sværere ved at relatere disse til noget praktisk anvendeligt.
Uddannelsens største problem ser jeg egentlig som værende at de fleste studerende starter på bar bund og man når altså ikke at blive en dygtig udvikler på blot 2 år. Vi var en 20 stykker der færdiggjorde Datamatikeren på min årgang og heraf vil jeg vurdere at vi var en 5-6 stykker som havde erfaring nok til erhvervslivet, resten havde brug for min. 1-2 års yderligere uddannelse.
Det vigtigste er ikke hvilken uddannelse man har, det vigtigste er ens indstilling i forhold til at tilegne sig ny viden. Det er muligt jeg blev færdig med min datamatiker for 3 år siden, men jeg betragter mig selv om evighedsstuderende i det at jeg konstant søger indsigt i ny teknologi og relevante områder indenfor mit fag og det mener jeg egentlig er den vigtigste egenskab for en udvikler. Efterhånden som man får mere og mere erhvervserfaring er det også mit indtryk at uddannelsen betyder mindre og mindre.
#47:
Beklager men det var ikke meningen at antyde, det jeg prøvede var at fortæller at de lære meget, rigtigt meget, deriblandt også ting som ikke mange kan bruge.
Jeg mener selv jeg har massere af belæg for hvad jeg skriver, blandt andet 1 år på DIKU, som jeg forøvrigt bestod ingen jeg fik nok og skiftede.
Ja - kender godt de jobannoncer, men en hel del i blandt dem er fra virksomheder som ikke kender nok til datamatikere for de vil gerne ansætte "os" istedet. Og ja sku - de sparer da også en klink på det. Ps datamatiker bliver nu også headhuntet, vi var som sagt flere som havde faste job inden vi var færdige. Og virksomheder holdt seminarer for at få os ind.
Har aldrig sagt andet, mit indlæg i #44 var ikke rettet så meget imod hvad er bedst, som du prøver at lede det ind på, bare at der er et stort behov for begge dele.
Har arbejdet sammen med en Datalog, og ja - fandme dygtig
Beklager men det var ikke meningen at antyde, det jeg prøvede var at fortæller at de lære meget, rigtigt meget, deriblandt også ting som ikke mange kan bruge.
Jeg mener selv jeg har massere af belæg for hvad jeg skriver, blandt andet 1 år på DIKU, som jeg forøvrigt bestod ingen jeg fik nok og skiftede.
Ja - kender godt de jobannoncer, men en hel del i blandt dem er fra virksomheder som ikke kender nok til datamatikere for de vil gerne ansætte "os" istedet. Og ja sku - de sparer da også en klink på det. Ps datamatiker bliver nu også headhuntet, vi var som sagt flere som havde faste job inden vi var færdige. Og virksomheder holdt seminarer for at få os ind.
det er blevet påpeget gentagne gange i pressen for nygeligt, stor mangel på højtuddannet it-arbejdskraft.
Har aldrig sagt andet, mit indlæg i #44 var ikke rettet så meget imod hvad er bedst, som du prøver at lede det ind på, bare at der er et stort behov for begge dele.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.